Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus XZ-1

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus XZ-1 (Kompaktkameror) 9 8.999998 (18) Inga priser

Postad 13 January 2011 - 21:59

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Hittade förvånansvärt lite CA på Dpreviews bilder.......hittade dock ett annat exempel med CA ..

Andra bilden är det skakningsoskärpa på ....var menat som en förklaring för oskarpheten i bilden inte negativ kritik .

Bilderna på lenstip ser bra ut... skärpa ställd på minsta möjliga värde.

Det har ju kommit in ganska mycket kritik på bilderna som är tagna av fotografen på DPreview. Många säger att de ser smearing pga NR och att en del bilder ser soft ut. Vet inte om jag håller med men jag kanske är mindre begåvad. Tycker inte DPreviews bilder ser sämre ut ´än Lenstip heller. Betyder detta att Lenstips bilder kommer bil "sågad" på Dpreview forumet också? Vem vet...

Postad 17 January 2011 - 22:47

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Skall bli kul att se resultat å denna skapelse.

S95 VS LX5 sensor

Postad 18 January 2011 - 10:21

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Skall bli kul att se resultat å denna skapelse.

S95 VS LX5 sensor

Sitter själv och avvaktar recensioner... Tycker att det borde vara dags att släppa en sådan snart eftersom kameran i princip kommer ut på marknaden om bara några dagar. Kameran har ju fått en del kritik för sina bilder hittils så det skulle vara skoj att som sagt läsa 2-3 recensioner så att man vet om man vågar beställa eller inte.

Postad 19 January 2011 - 13:29

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
review

review

vid 28mm
Postad bild

Redigerat av Biggles2002, 19 January 2011 - 13:36.

Postad 19 January 2011 - 14:40

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

vid 28mm

Anar att det är upplösning som mätts. Kul att det är relativt lika skärpa i mitten och i kanten. Och att den är nästan lika skarp vidöppen. :P

Postad 20 January 2011 - 14:19

Wilke
  • Wilke
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Ser nu att Dataparadiset "säljer" XZ-1 för 3554:- vilket är $428 (om man drar bort 25% moms), hur är det möjligt då listpriset i USA är $499?

Visserligen är det en japansk kamera, men ändå brukar aldrig japansk elektronik vara billigare i Sverige än i USA.

Redigerat av Wilke, 20 January 2011 - 14:20.

Postad 20 January 2011 - 17:55

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ser nu att Dataparadiset "säljer" XZ-1 för 3554:- vilket är $428 (om man drar bort 25% moms), hur är det möjligt då listpriset i USA är $499?

Visserligen är det en japansk kamera, men ändå brukar aldrig japansk elektronik vara billigare i Sverige än i USA.

Listpriset i Sverige är ju 4999 enligt Olympus själva men redan nu har många lagt sig under detta listpris inklusive Cyberphoto och Komplett som sällan brukar vara särskilt billiga :).

3554 var ju inget dåligt pris... Får man garanti på det då eller?

Postad 21 January 2011 - 11:46

Wilke
  • Wilke
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Nu den nere i 3359:-! Liontech :)

Postad 25 January 2011 - 11:01

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Sökte på XZ-1 alldeles nyss på prisjakt och såg att någon affär fått den i lager (grön ikon). Ser att det är Fotokungen som fått in den vita versionen.

http://www.fotokunge...5091-c-175.aspx

Frågan är om det stämmer?

Sedan har jag mailat tex DataOne(som listar kameran för ~3400kr) och frågat några frågor bland annat om garanti och om den har svensk manual. De svarade att den går att lämna till Olympus Sverige och kameran är också inköpt av Olympus Sverige. Svensk manual kommer därför att finnas.

Då undrar jag... hur kan det skilja så mycket i pris mellan DataOne(~3400] och tex komplett/cyberphoto(~4500)?

En annan skillnad är att Komplett skriver att det är 24 mån fabriksgaranti medan DataOne skriver 12 mån. Jag frågade DataOne om detta också och i svaret som jag fick skrev personen att Olympus själva sagt att det är 12 mån som gäller.

Har komplett fel uppgifter om fabriksgarantin?

Det känns ju väldigt knasigt att köpa kameran från Komplett/Cyberphoto/Fotokungen för 1000kr mer om det är exakt samma innehåll som finns i DataOne kartong!

Postad 25 January 2011 - 12:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Konstigt att det kan skilja så mkt. Jag hade gissat på gråimport annars, men ditt mailsvar tyder ju på motsatsen.

Är det ett seriöst företag som har bra omdömen?

Postad 25 January 2011 - 12:43

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Konstigt att det kan skilja så mkt. Jag hade gissat på gråimport annars, men ditt mailsvar tyder ju på motsatsen.

Är det ett seriöst företag som har bra omdömen?

Ja det är väldigt märkligt. Precis som du, trodde jag också på Gråimport först men det bör väl utesluta svensk manual?

XCore systems och DataOne har fått 27 resp 41 kommentarer/betyg på Prisjakt varav förstnämnda har fått 8 i snittbetyg och andra har 9.

Visst det är inte lika säkert som Dustin/Cyberphoto/Komplett men det är ju inte helt illa heller med 41 ;).

Postad 25 January 2011 - 13:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
De kanske samlat bra omdömen för att nu toklura den lilla kretsen av Oly-köpare och sen fly landet ;)

Postad 25 January 2011 - 14:04

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

De kanske samlat bra omdömen för att nu toklura den lilla kretsen av Oly-köpare och sen fly landet :blush:

Hehe ja kanske är så ;). Problemet är att dom nästan skjuter sig själv i foten genom att ha så "lågt" pris eftersom det inte är någon vettig människa som vågar tro på det ;/. Själv känner jag mig ytterst tveksam till att handla där. Annat vore det om man bodde i staden där den fysiska butiken fanns... Vad ska jag göra Supernaut? ;D

Postad 25 January 2011 - 17:51

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
En liten film tagen med XZ-1 och undervattenshuset!

http://www.youtube.c...Ru9qultX_8&hd=1

Tycker faktiskt att det var ganska bra bild om jag får säga det själv? Någon som håller med eller tycker emot?

Redigerat av liath, 25 January 2011 - 18:07.

Postad 26 January 2011 - 11:56

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Komplett har den nu i lager. Bara 3 st kvar dock. Kollade imorse och såg att det fanns 5 och 30 min senare finns det bara 3 kvar.

Postad 26 January 2011 - 15:25

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Komplett har den nu i lager. Bara 3 st kvar dock. Kollade imorse och såg att det fanns 5 och 30 min senare finns det bara 3 kvar.

Beställ då! :P

Postad 26 January 2011 - 17:54

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Hej! Har fått mail nu från Olympus. Tydligen ska man gå efter Olympus Recommended Seller på Prisjakt om ni vill ha en kamera med 24 mån garanti. Här är svaret från Olympus själva. Jag har tagit bort namnen på de 2 företag som det pratas om i mailet.

xxx är inte något företag som köper direkt från Olympus Sverige så jag känner inte till dem.
På Prisjakt finns en liten ruta med texten Olympus recommended reseller där vi själva har fått rekommendera återförsäljare som vi anser vara seriösa.
Olympus har 2 års Europagaranti och ett års Världsgaranti, vilket betyder att om du köper produkten inom Europa är det två års garanti på produkten medan om den är köpt i Asien eller USA endast har 1 års garanti. Att återförsäljaren inte vet detta är också ett tecken på att de inte är så seriösa. xxx köper ursprungligen sina kameror via xxx då det är ett xxx företag så de är seriösa och följer svenska lagar och rekommendationer.

Nu ser jag dessutom att samtliga företag, förutom 2, höjt priset betydligt och hamnat mycket närmare Komplett och de mer välkända namnen. Mitt tips är alltså att köpa från Olympus Recommended Seller.

Postad 26 January 2011 - 19:57

Wilke
  • Wilke
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Huruvida ett års extra garanti är värt 1000 kr (eller 33% mer) beror väl helt och hållet på vad garantin täcker. Så min fråga gäller vad täcker garantin (förutom produktionsfel)? Om man tappar kameran i golvet eller ramlar med kameran i fickan i skidbacken täcker garantin detta eller är detta ett användarfel? För om garantin inte täcker "klantigheter" så räcker ett år gott och väl. Jag använder mina grejor och sliter dem ganska hårt. Om ett produktionsfel dyker upp om ett och halvt år så får jag väl ta det.

Postad 26 January 2011 - 21:26

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Huruvida ett års extra garanti är värt 1000 kr (eller 33% mer) beror väl helt och hållet på vad garantin täcker. Så min fråga gäller vad täcker garantin (förutom produktionsfel)? Om man tappar kameran i golvet eller ramlar med kameran i fickan i skidbacken täcker garantin detta eller är detta ett användarfel? För om garantin inte täcker "klantigheter" så räcker ett år gott och väl. Jag använder mina grejor och sliter dem ganska hårt. Om ett produktionsfel dyker upp om ett och halvt år så får jag väl ta det.

Troligen är det produktionsfel som garantin avser, det brukar ju sällan vara något annat. Själv tycker jag att det är väldigt bra att ha 2 års garanti. Jag säljer ofta vidare saker och då kan 2 år vara bättre att ha än 1. Dessutom vill jag köpa från en "seriös" affär och om Olympus själva anser att affären hade dålig koll så går jag på deras ord. Om eventuellt fel uppenbarar sig, även inom ett år, så vill jag inte att det ska strula med reparationer osv.

Nu har ju priset gått upp på samtliga affärer förutom 2 st och något säger mig att det kommer att gå upp även på dessa och då är det för mig själv klart att köpa från några av de större aktörerna.

Postad 26 January 2011 - 22:47

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Nu har Dpreview släppt sin recension av kameran. Har själv ännu inte läst den.

http://www.dpreview....usxz1review.asp

Postad 26 January 2011 - 23:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
De verkar nöjda :P

Edit: Men avsaknandet av AEL/AFL-knapp är minst sagt underlig ;)

Redigerat av Supernaut77, 26 January 2011 - 23:05.

Postad 26 January 2011 - 23:32

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

De verkar nöjda :blink:

Edit: Men avsaknandet av AEL/AFL-knapp är minst sagt underlig B)

Ja jag tyckte det blev riktigt bra stills. DOF är ju grym för att vara en kompakt. Titta bara på exemplet där han jämnför med en Nikon DSLR och en PEN kamera från Olympus! Riktigt riktigt nice.

AEL/AFL-knapp kan man ju undra vart den tog vägen. Kanske lite för mycket saké när de designade kameran. Hoppas att Olympus är så smarta att de släpper en firmware som fixar detta(om det är möjligt att lösa med en firmware så klart). Jag kan inte säga att jag använde funktionen dagligen på min DSLR men det var bra när det väl behövdes!

Postad 26 January 2011 - 23:55

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Prylbögen i mig tittade fram på kvällskvisten och la en beställning. Sista på Komplett.

Postad 27 January 2011 - 16:36

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Enligt denna tråd så funkar inte auto iso annat än i "S -mode".

Lite bilder från LZ5 och XZ-1 "snöbilden " ser bättre ut med XZ-1 .....men brännvidden 24mm på LX5 är ju inte tråkig.

Postad 27 January 2011 - 19:20

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Enligt denna tråd så funkar inte auto iso annat än i "S -mode".

Lite bilder från LZ5 och XZ-1 "snöbilden " ser bättre ut med XZ-1 .....men brännvidden 24mm på LX5 är ju inte tråkig.

Jag håller på att få klarhet i det där om auto iso. Har läst att den bara funkar upp till 800 men att det samtidigt inte finns någon möjlighet att välja vad maxvärdet är. Det fixas med fööörmware. ;)

Postad 31 January 2011 - 21:43

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Fler

bilder

här

Postad 31 January 2011 - 23:53

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Har idag fått kameran från Komplett. Har inte hunnit testa så mycket alls pga arbete samt att jag inte fått minneskortet ännu.
Har tid att testa mer imorgon.

Kort intryck ska ni åtminstone få.

Utseende och känsla:
Kameran är något större än jag trott från början. Den går inte att få ner i någon jeansficka. Har du en större arbetsficka eller liknande är det möjligt men jag rekommenderar jackfickan istället :).

Den väger något mer än jag trodde också (visste ju vikten i gram innan men det är svårt att "tänka sig" hur 275 gram väger). Detta är egentligen dock inte till någon nackdel i mitt tycke, tvärtom känns den väldigt gedigen. Den verkar robust och betydligt mer välbyggd än tex E-PL1 som jag klämde på för ett tag sedan. Jag har den där plastiga känslan.

Lenscappen poppar ut av sig själv när kameran startar och jag har försökt titta noga om det finns risk för att linsen kommer till skada men det verkar som linsen är den sista delen som "utvecklas" så att säga. För övrigt kan jag säga att jag inte stör mig på linslocket nämnvärt eftersom jag är van sedan tidigare. Detta går även att sätta på lättare än tex locket på ett objektiv till 4/3 systemet och faller som sagt av av sig självt när kameran startas.

Att använda
Jag har relativt stora händer och tycker kameran känns liten i handen. Detta är en vanesak men om tex S95 är ännu mindre vet jag inte om det hade blivit för litet för min del. Kan vara värt att tänka på. För övrigt är jag ovan att hantera kameror av denna storlek och behöver tid för att vänja mig, men visst saknar man ett riktigt grepp ibland. Ringen på objektiviet har ett bestämt klick och stegen känns rejäla. Detta är jag nöjd med. Den bakre ringen som man använder för att styra i menyer och dylikt är känsligare och dessutom mindre än jag trott. Hade nog önskat att den gav lite mer "motstånd". Får hoppas att jag vänjer mig!

Jag märkte tyvärr ganska snabbt att det saknades en dedikerad ISO knapp. Detta hade jag önskat. Just nu är det ett klick på OK knappen -> sedan scrollar du eller klickar dig fram till ISO menyn -> Ok igen -> scroll/klick för att ändra iso -> ta bilden. Det positiva är att menyn kommer ihåg vart du var senast så om du vill ändra iso fort igen trycker du bara på OK->Scroll till det värde->Ta bild. Hoppas ni förstår :).

Eftersom jag inte hunnit använda kameran så mycket ännu kan jag inte kommentera om jag saknar en AFL/AEL knapp ännu men jag prövade OLED(som för övrigt inte är på högsta ljusstyrkan när kameran startas första gången) skärmen utomhus och det är väldigt simpelt att komponera bilden rätt med exponeringsknappen eftersom OLED skärmen hela tiden och på ett bra sätt uppdatera bilden.

Meny
Menyn är väldigt simpel, nästan lite för simpel. Det är så att man nästan undrar vart allt tagit vägen :). Detta från att ha kommit från E-520 tidigare. Det fungerar smidigt att röra sig i menyerna och systemet som sådant blir endast långsamt när du valt de mest krävande artfiltren. I övrigt inte mycket att orda om tycker jag.

Det jag saknar
Super Control Panel som finns i många av Olympus E-kameror är i mitt tycke det bästa menysystemet som finns ;). Nu är jag inte särskilt bevandrad men tyckte det var kanon att ha alla saker på samma sida. Detta saknas på XZ-1.

Jag hade tidigare en E-520 och gillade bildvisningsläget som den kameran hade. Jag tyckte att det var väldigt smidigt att flera bilder kunde markeras och tas bort samtidigt. Detta saknas i XZ-1(eller så har jag inte hittat hur man gör). Jag saknar även ett Info läge som E-520 hade och det är nämligen då bilden visar med blinkade rött och blått vad som var över. samt underexponerat i bilden. Nu finns det endast histogram.

ISO-knapp.

Det jag gillar
Ljusstyrkan på objekvitet så klart!
Byggkvaliten på hela kameran känns robust och gedigen, välbyggd helt enkelt.
Ringen på objektivet för att ställa bländare/slutare mm. när jag lärt mig att använda det (gillar det nu också men är ovan).
OlED displayen har grymt bra betrakningsvinkel. Helt överlägsen LCD displayen som sitter på min laptop(tog den som exempel eftersom den står här bredvid just nu).
Det lilla jag prövat av panorama-läget fungerar bra och är en rolig funktion som jag inte haft innan.
Jag tycker att de löst det manuella läget på ett bra sätt. Man får upp en liten, inzoomad, bild i mitten på skärmen och så ställer man skärpan genom frontringen. Detta fungerar smidigare än jag trodde.

Just nu kan jag inte säga så mycket mer men svarar självklart på frågor så gott jag kan om någon önskar. Har som sagt inte hunnit ta några bilder(tidsbrist och inget minneskort) och detta är tidiga intryck.

Redigerat av liath, 02 February 2011 - 10:28.

Postad 01 February 2011 - 18:00

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Nå !
Har du jobbat klart? :)

Postad 01 February 2011 - 19:58

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Nå !
Har du jobbat klart? :unsure:

Tjo!
Jo jag har jobbat klart!
Vad tänker du på? :P

Postad 01 February 2011 - 20:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Tjo!
Jo jag har jobbat klart!
Vad tänker du på? :unsure:

Tagit några kort?

Postad 01 February 2011 - 21:02

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Tagit några kort?

Hehe förlåt om jag var lite dryg i mitt förra inlägg. Jag har faktiskt inte tagit några kort. Visserligen har jag jag väl tagit några som sedan tagits bort direkt. Jag är allt för trött just nu (blir det när man jobbar natt) samt att det regnat här...

Imorgon är jag faktiskt ledig hela dagen och kan försöka ta några. Minneskortet har kommit också så nu har jag inga ursäkter.

Något speciellt du/ni vill se och är det RAW ni/du vill ha det? Ska försöka göra mitt bästa!

Postad 02 February 2011 - 10:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
kort med :
* iso 400- 1600 i sämre ljus.
* full zoom i sämre ljus.
samt några i dagsljus typ landskapsbilder.

i jpg OOC inte processade RAW

Postad 02 February 2011 - 10:15

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

kort med :
* iso 400- 1600 i sämre ljus.
* full zoom i sämre ljus.
samt några i dagsljus typ landskapsbilder.

i jpg OOC inte processade RAW

Ok, jag vaknade nyss och ser att det är sol ute idag så det är bra väder. Ska käka lite sedan tar jag mig en promenad!

Postad 02 February 2011 - 11:12

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ser att Siba har den i lager men troligtvis gäller det bara online. Kan inte hitta någon fysisk Siba butik som ännu fått in den! Men det kan ju vara värt att kolla upp närmre om någon är intresserad av att klämma på den innan eventuellt köp!

Postad 02 February 2011 - 14:44

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Ser att Siba har den i lager men troligtvis gäller det bara online. Kan inte hitta någon fysisk Siba butik som ännu fått in den! Men det kan ju vara värt att kolla upp närmre om någon är intresserad av att klämma på den innan eventuellt köp!

nån som vet om mediamarkt i Bäckebol har fått hem den?

Postad 02 February 2011 - 15:09

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Tjo!
Har varit ute och tagit några bilder nu!
Har tyvärr(för testets skull) varit ljust och har inte tagit alla de bilder du frågat men jag kan lägga några andra ändå!
Alla bilder är JPEG. Ingen PP och alla värden i kameran är "standard". Fotat i Natural-färgläge.

UPPDATERADE BILDER. De första bilderna på huset är borttagna. Har tagit om dem med F-värde 4,5 och lagt till ISO 1600.

Dessa bilder har/ska ha fokus på det bakre huset är det tänkt. 3 första bilderna är med minst zoom.
ISO: 400
F-värde: 4,5
S: 1/15
Bifogad fil  P2030086.JPG   4.82MB   11 Antal nerladdningar

ISO: 800
S: 1/30
Bifogad fil  P2030087.JPG   5.29MB   10 Antal nerladdningar

ISO: 1600
S: 1/60
Bifogad fil  P2030088.JPG   4.74MB   5 Antal nerladdningar

3 följande bilderna har max zoom.
ISO: 400
S: 1/20
Bifogad fil  P2030091.JPG   4.46MB   5 Antal nerladdningar

S: 1/40
Bifogad fil  P2030090.JPG   4.61MB   3 Antal nerladdningar

ISO: 1600
S: 1/60
Bifogad fil  P2030089.JPG   4.9MB   2 Antal nerladdningar

Sedan tog jag 2 kort med Super Makroläget. Handhållet. Fick inte riktigt focus där jag vill ha det på första bilden pga vind och att det var så nära marken.
ISO: 100
S: 1/80
Bifogad fil  P2030072.JPG   3.75MB   3 Antal nerladdningar

F-värde: 3,5
S: 1/200
Bifogad fil  P2030049.JPG   3.52MB   4 Antal nerladdningar

2 bilder med ART filter
F-värde: 2,5
S: 1/400
Filter: Pin Hole
Bifogad fil  P2030067.JPG   5.06MB   3 Antal nerladdningar

F-värde: 2,8
S: 1/320
Filter: Dramatic Tone
Bifogad fil  P2030066.JPG   5MB   3 Antal nerladdningar

En random bild på kanon för att visa ISO 800. Kan ha haft ND filtret på här eftersom slutartiden är lite lång minns dock inte.
F-värde: 8
S: 1/40
Bifogad fil  P2030062.JPG   3.61MB   3 Antal nerladdningar

Vad kan vi lära av allt detta?
Håll nere isonivån
Super Makro fungerar bra även om jag inte kan nyttja det fullt ut.
Objektivet är ljusstarkt och det är bar att ND filtret finns att aktivera.

Ber dessutom om ursäkt för lagget som de stora bilderna orsakar. Har helt ärligt inte orkat förminska dem.

Redigerat av liath, 02 February 2011 - 16:31.

Postad 02 February 2011 - 15:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Bländare som f/8 t.ex borde påverka upplösningen ganska mkt pga diffraktion. Vet inte vart gränsen går, men över f/4 känns som nån gräns spontant :)

Postad 02 February 2011 - 15:40

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Bländare som f/8 t.ex borde påverka upplösningen ganska mkt pga diffraktion. Vet inte vart gränsen går, men över f/4 känns som nån gräns spontant :)

Ja så kan det säkert vara. Du har nog mer koll på det där än vad jag har :). Börjar bli mörkt i norrland nu kan pröva att ta lite fler bilder med mer "normal" bländare efter att jag fixat en del saker. Hade ju kunnat använda exponeringskompensation också.

EDIT: Har övrigt inte hittat någon uppgift om vad som är skarpast F-värdet. Men att det inte är f8 kan väl till och med jag förstå... Brukar det inte vara 2-3 stop över lägsta?

Redigerat av liath, 02 February 2011 - 15:44.

Postad 02 February 2011 - 16:00

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Jag kilar ute lite nu igen för nu är det snart skymning. Ska gå upp till samma väg och ta om de 4 översta bilderna. Prövar eventuellt ISO 1600 också.

Postad 02 February 2011 - 16:28

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag kilar ute lite nu igen för nu är det snart skymning. Ska gå upp till samma väg och ta om de 4 översta bilderna. Prövar eventuellt ISO 1600 också.

Det måste vara F8 som gör den dåliga bildkvaliteten
F 2,8-4,0 för bästa skärpa och EV kompensera räcker inte 1/2000 så kan väl det där ND filtret användas eller?

Postad 02 February 2011 - 16:30

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat bilderna på huset. Nu är de tagna med F-värde 4,5 istället. Har lagt till ISO 1600.

Postad 02 February 2011 - 16:38

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Det måste vara F8 som gör den dåliga bildkvaliteten
F 2,8-4,0 för bästa skärpa och EV kompensera räcker inte 1/2000 så kan väl det där ND filtret användas eller?

Ja, jag har inte sett vilka F-värden som är skarpast men det kan mycket väl stämma att det är där emellan. Har som sagt för mig att några step upp från lägsta bruka betyda skarpast f-värde. Blev f4,5 nu när jag tog om bilderna. ISO 1600 också tillagt.

Du har så rätt i att ND filtret kan användas och jag har prövat det förut men tänkte in på det vid tillfället. :)

Jag är väl medveten om att man kan pixel-peepa och komma fram till diverse problem men frågan är då om en sån här kamera är rätt för den personen? Då känns en kamera med ännu större sensor som ett bättre val om det är stora utskrifter som gäller.

Jag reserverar mig också för mina fotokunskaper. Troligtvis tar tex Knight_Palm på fotosidan.se bättre bilder med denna kamera än vad jag gör eftersom han med största sannolikhet är duktigare och har mer erfarenhet :).

Redigerat av liath, 02 February 2011 - 16:38.

Postad 02 February 2011 - 16:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

review

review

vid 28mm
Postad bild

Denna finns på sida två :)
Verkar peaka vid f/4 för just 28mm. Men väldigt jämn och fin imo :)

Postad 02 February 2011 - 16:48

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Denna finns på sida två :)
Verkar peaka vid f/4 för just 28mm. Men väldigt jämn och fin imo :)

Känner igen bilden nu när jag ser den igen! Bra letat Supernaut. Tack för det ;). Då var jag inte så långt ifrån med 4,5 med andra ord! Som du säger jämn och fint men 8 ska man nog hålla sig borta ifrån!

Postad 02 February 2011 - 17:03

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Med "jämn och fin" menar jag upp till f/4. Efter det är säkert objektivet fortfarande skarpt, men diffraktion som sagt...

Postad 02 February 2011 - 18:23

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Det ser ut som att vid 112mm brännvidd funkar det inte med så lång slutartid som 1/20
iso 1600 har 1/60 och verkar inte lida lika mkt av kameraskakningen som iso 400 bilden gör.

Har du några bilder tagna inomhus ?

Postad 02 February 2011 - 20:40

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Det ser ut som att vid 112mm brännvidd funkar det inte med så lång slutartid som 1/20
iso 1600 har 1/60 och verkar inte lida lika mkt av kameraskakningen som iso 400 bilden gör.

Har du några bilder tagna inomhus ?

Hej! Ok jag har inte kollat på bilderna i 100% storlek. Dessa skakningar, är det något som du ser när bilden är nerskalad?

Vad tycker du för övrigt om bilderna? Bra eller dåligt? Försök bortse från mig som fotograf ;D.

Har tyvärr inte tagit några bilder inomhus ännu. Har som inget roligt att ta på. Men jag kan ta några bara för sakens skull om du vill det? Isåfall är det i sämre ljus du önskar och högre iso?

Postad 02 February 2011 - 20:49

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Hej! Ok jag har inte kollat på bilderna i 100% storlek. Dessa skakningar, är det något som du ser när bilden är nerskalad?

Vad tycker du för övrigt om bilderna? Bra eller dåligt? Försök bortse från mig som fotograf ;D.

Har tyvärr inte tagit några bilder inomhus ännu. Har som inget roligt att ta på. Men jag kan ta några bara för sakens skull om du vill det? Isåfall är det i sämre ljus du önskar och högre iso?

Bilderna blir skarpare om man håller slutartiderna såpass snabba att kamerarörelserna inte påverkar ..
inget speciellt ...använd F1.8 och iso efter behov så får vi se hur det blir.

Redigerat av Biggles2002, 02 February 2011 - 20:57.

Postad 02 February 2011 - 20:59

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Bilderna blir skarpare om man håller slutartiderna såpass snabba att kamerarörelserna inte påverkar ..
inget speciellt ...använd F1.8 och iso efter behov så får vi se hur det blir.

Hehe jo jag är med på att skakningarna försvinner vid kortare slutartider men tycker du att det syns när bildern är nerskalad eller är det något som du först märker när du kollar på den i 100%?

Ok, ska se om vi kan hitta något att ta på.

Postad 02 February 2011 - 21:34

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Hehe jo jag är med på att skakningarna försvinner vid kortare slutartider men tycker du att det syns när bildern är nerskalad eller är det något som du först märker när du kollar på den i 100%?

Ok, ska se om vi kan hitta något att ta på.

jag jämförde dina bilder i 100% och undrade varför iso 400 inte var skarpare än iso 1600 (dock är ju naturligtvis bruset mer )

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.