Har idag fått kameran från Komplett. Har inte hunnit testa så mycket alls pga arbete samt att jag inte fått minneskortet ännu.
Har tid att testa mer imorgon.
Kort intryck ska ni åtminstone få.
Utseende och känsla:Kameran är något större än jag trott från början. Den går inte att få ner i någon jeansficka. Har du en större arbetsficka eller liknande är det möjligt men jag rekommenderar jackfickan istället

.
Den väger något mer än jag trodde också (visste ju vikten i gram innan men det är svårt att "tänka sig" hur 275 gram väger). Detta är egentligen dock inte till någon nackdel i mitt tycke, tvärtom känns den väldigt gedigen. Den verkar robust och betydligt mer välbyggd än tex E-PL1 som jag klämde på för ett tag sedan. Jag har den där plastiga känslan.
Lenscappen poppar ut av sig själv när kameran startar och jag har försökt titta noga om det finns risk för att linsen kommer till skada men det verkar som linsen är den sista delen som "utvecklas" så att säga. För övrigt kan jag säga att jag inte stör mig på linslocket nämnvärt eftersom jag är van sedan tidigare. Detta går även att sätta på lättare än tex locket på ett objektiv till 4/3 systemet och faller som sagt av av sig självt när kameran startas.
Att användaJag har relativt stora händer och tycker kameran känns liten i handen. Detta är en vanesak men om tex S95 är ännu mindre vet jag inte om det hade blivit för litet för min del. Kan vara värt att tänka på. För övrigt är jag ovan att hantera kameror av denna storlek och behöver tid för att vänja mig, men visst saknar man ett riktigt grepp ibland. Ringen på objektiviet har ett bestämt klick och stegen känns rejäla. Detta är jag nöjd med. Den bakre ringen som man använder för att styra i menyer och dylikt är känsligare och dessutom mindre än jag trott. Hade nog önskat att den gav lite mer "motstånd". Får hoppas att jag vänjer mig!
Jag märkte tyvärr ganska snabbt att det saknades en dedikerad ISO knapp. Detta hade jag önskat. Just nu är det ett klick på OK knappen -> sedan scrollar du eller klickar dig fram till ISO menyn -> Ok igen -> scroll/klick för att ändra iso -> ta bilden. Det positiva är att menyn kommer ihåg vart du var senast så om du vill ändra iso fort igen trycker du bara på OK->Scroll till det värde->Ta bild. Hoppas ni förstår

.
Eftersom jag inte hunnit använda kameran så mycket ännu kan jag inte kommentera om jag saknar en AFL/AEL knapp ännu men jag prövade OLED(som för övrigt inte är på högsta ljusstyrkan när kameran startas första gången) skärmen utomhus och det är väldigt simpelt att komponera bilden rätt med exponeringsknappen eftersom OLED skärmen hela tiden och på ett bra sätt uppdatera bilden.
MenyMenyn är väldigt simpel, nästan lite för simpel. Det är så att man nästan undrar vart allt tagit vägen

. Detta från att ha kommit från E-520 tidigare. Det fungerar smidigt att röra sig i menyerna och systemet som sådant blir endast långsamt när du valt de mest krävande artfiltren. I övrigt inte mycket att orda om tycker jag.
Det jag saknarSuper Control Panel som finns i många av Olympus E-kameror är i mitt tycke det bästa menysystemet som finns

. Nu är jag inte särskilt bevandrad men tyckte det var kanon att ha alla saker på samma sida. Detta saknas på XZ-1.
Jag hade tidigare en E-520 och gillade bildvisningsläget som den kameran hade. Jag tyckte att det var väldigt smidigt att flera bilder kunde markeras och tas bort samtidigt. Detta saknas i XZ-1(eller så har jag inte hittat hur man gör). Jag saknar även ett Info läge som E-520 hade och det är nämligen då bilden visar med blinkade rött och blått vad som var över. samt underexponerat i bilden. Nu finns det endast histogram.
ISO-knapp.
Det jag gillarLjusstyrkan på objekvitet så klart!
Byggkvaliten på hela kameran känns robust och gedigen, välbyggd helt enkelt.
Ringen på objektivet för att ställa bländare/slutare mm. när jag lärt mig att använda det (gillar det nu också men är ovan).
OlED displayen har grymt bra betrakningsvinkel. Helt överlägsen LCD displayen som sitter på min laptop(tog den som exempel eftersom den står här bredvid just nu).
Det lilla jag prövat av panorama-läget fungerar bra och är en rolig funktion som jag inte haft innan.
Jag tycker att de löst det manuella läget på ett bra sätt. Man får upp en liten, inzoomad, bild i mitten på skärmen och så ställer man skärpan genom frontringen. Detta fungerar smidigare än jag trodde.
Just nu kan jag inte säga så mycket mer men svarar självklart på frågor så gott jag kan om någon önskar. Har som sagt inte hunnit ta några bilder(tidsbrist och inget minneskort) och detta är tidiga intryck.
Redigerat av liath, 02 February 2011 - 10:28.