Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD-TV, vad köpa? Blir tokig...

101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2011 - 17:21

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag någonsin haft det minsta problem med betraktningsvinkel. Trodde detta bara hörde till LCD-teknikens barndom men har insett att en del nya modeller faktiskt lider av detta.
Rörelsehanteringen är väl si sådär.. inget jag direkt stör mig på föränn vid riktiga panoreringar.
Svärtan tyckte jag var riktigt dålig, framförallt i SD, men efter en hel del tittandes på olika TV här och där så har jag inte hittat många som är så pass mycket bättre att det skulle vara värt att investera i en ny TV.

Har sett att Philips har väldigt ojämn kvallitet på sina paneler. En det är ruskigt dåliga medans andra är helt okej.
Nu har jag inte gjort någon direkt ansträngning för att botanisera i deras sortiment då dom inte har något intressant i dagsläget. Har bara råkat snubbla över några av deras riktiga lik. Förhoppningsvis så var dom bara trasiga, för annars kan jag inte riktigt förstå varför man försöker sälja så dåliga paneler.

Mycket sitter i ens egna värderingar också som sagt svärtan och betraktningsvinkel är något man får sätta en egen standard på vad man tycker ok på en tv, Själv har jag gått från 32" philips 2006 till 42" LG plasma 2008 till 50 " lg plasma 2010 och det har varit rejäla kliv i allt som har med bilden att göra vid varje byte därav blir jag lite fundersam när du skriver att det inte hänt så mycket på tv fronten ,kul att 32" an och 50 tummarn kostade lika mycket i inköp...
Flyttar jag runt i pappas soffa så ser jag stora färg, kontrast skillnader på höger resp vänster sida av skärmen.

Postad 15 January 2011 - 17:22

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Vad vet du som ingen annan vet?
Billigare än NX, JA, men knappast bättre. ;)

Mitt fel :) blandar nog ihop med nån annan typ lx kanske :lol:
men Ex är nog en av de bästa lcd apparaterna pris -prestanda.

Postad 15 January 2011 - 17:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Återigen - det varierar väl mellan olika apparater hur pass framträdande det är? Och bara för du inte anser det vara ett problem så betyder det ju inte att alla andra delar din åsikt?! Men det är som vanligt på MHB...problem på plasma negligeras, förringas och ifrågasätts av ett antal medlemmar...

Lets face it...både LCD och plasma har nackdedlar. Vissa människor har svårt med begränsade betraktningsvinklar och clouding/bleeding, medan andra inte gillar IR eller buzzing.

//P

Det har ju inte med saken att göra, om plasma eller LCD är bäst dvs., utan om det kan räknas som ett problem om det inte stör användningen.

De paneler där IR stör användningen av TV:n är ju defekta.

Postad 15 January 2011 - 17:26

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Återigen - det varierar väl mellan olika apparater hur pass framträdande det är? Och bara för du inte anser det vara ett problem så betyder det ju inte att alla andra delar din åsikt?! Men det är som vanligt på MHB...problem på plasma negligeras, förringas och ifrågasätts av ett antal medlemmar...

Lets face it...både LCD och plasma har nackdedlar. Vissa människor har svårt med begränsade betraktningsvinklar och clouding/bleeding, medan andra inte gillar IR eller buzzing.

//P

X2

Postad 15 January 2011 - 18:02

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Läs detta, problemet med plasma är faktiskt den mjuka oskarpa bilden dom avger, det ger inte ett positivt intryck, här är en snubbe som haft både värsta Panasonic VT20 och köpt en Samsung 55" 8705 istället och skriver detta på Avforums.

Personal opinion / user experience on the Panasonic 50VT20 compared to Samsung UE55C8000

Well ... having read these forums for a long time in trying to decide between these two 3D TV sets, I thought I'd give a bit of user feedback, as I have now had a chance to gain good experience of both sets. Obviously, this is very much a personal opinion - and I appreciate that there are strong feelings in both camps - but I have tried to just give my genuine thoughts & I don't have any particular point to prove ...

After extensive review reading / web research / in-shop demos, I finally decided to go for the Panasonic 50VT20 3D Plasma from John Lewis a few weeks ago. The set is impressive, well-built and the name does say "quality". It is a heavy set which, being plasma, is also fairly heavy on power consumption.

But - although pretty good - no matter how much I adjusted the picture settings I just couldn't get a "wow" setting (even using James Cameron's "official" recommended settings for Avatar from the Panasonic site). I appreciate that plasma is not going to be as bright as LCD/LED - but there always seemed to be a general grey / dull cast to the picture - which was really disappointing, and more noticable in a home setting than it was in the shop.

The handset was very easy to use & the menus simple to navigate - and the overall 3D experience was pretty impressive (with no noticable ghosting to speak of) but I still couldn't compensate for the lack of "wow" picture colouring.

However, the BIG negative for me with the Panasonic for 3D (which was of course the main reason for buying the set) are the 3D glasses. They are awful! The standard glasses supplied with the set were too big (for everyone in the family & friends who tried them) so they didn't fit over your ears properly - and they were very heavy / uncomfortable to sit through a movie in.

I now realise why the demo for the Panasonic set in my local Currys have the glasses fixed to a monopod type stand (!!). Again, I stress that this is just personal opinion - so you'd need to try them for yourself (but try to actually "wear" them in the shop rather than look through ones that are attached to a stand). No matter how much fiddling with them we tried - everyone who watched complained about the glasses.

Fortunately, with John Lewis, I was able to return the set within 28 days - so I (reluctantly) decided to go for the Samsung UE55C8000 instead. There are various complaints / comments on the web about the quality of the Samsung compared to the Panasonic - and I must admit that Samsung doesn't seem to have the same pedigree as Panasonic. However, given that John Lewis offer a five year guarantee as standard, the possible quality issue is less of a threat - but I was still unsure about changing a Panasonic for a Samsung. I have also read a lot of negative opinions about the Samsung picture & 3D performance - though the demo in the shop was impressive.

Well how wrong could I be - the Samsung is superb! Yes, there are niggles, but the overall experience is so much better IMHO. The picture quality is simply stunning - bright, immersive and crisp. The actual aesthetics of the set are also so much nicer than the Panny - the silver / clear surround & chromed stand look great & much more modern than the 50VT20. The chromed Samsung handset also feels expensive / less plasticy than the Panasonic one and has nicer "touch sensitive" style buttons.

But (& this is such a major issue) the Samsung 3D glasses are SO much lighter / more comfortable to wear (& about half the price of the Panasonic ones) - so much in fact, that you almost tend to forget you are wearing them after a while (which can't be said of the Panasonic ones - which weigh very heavily on your face!!).

Although I did spend quite a lot of time watching the Panasonic - the Samsung is the set that draws you back time after time - & where I keep thinking "I'll just try watching this disc as well" ...

The menus of the Samsung are also much slicker - the internet TV system / iPlayer / YouTube etc seems better thought out - and having a 3D button on the handset really is useful. Also - although there have been many negative opinions about the 2D to 3D conversion (which is not offered on the Panasonic) I love it!! Watching previously recorded SkyHD content takes on a whole new feel in pseudo-3D (its not on a par with 3D blu-ray, but it really does work well). Similarly, standard music DVDs look great. Ok it is probably a novelty at present - but I am now working my way through my DVD collection again!

One thing that I have realised is that with 3D, you really do need as large a screen as you can realistically get away with if you like to have the "in your face" 3D style experience. I couldn't really justify a 65" - but the 55" is a tad more immersive than the 50".

As mentioned, there are niggles with the Samsung - there is definitely a much more noticable ghosting on the 3D image than there is with the Panasonic. Adjusting the 3D depth does help - but it is difficult / imposible to remove it completely. The was particularly noticable on the Disney 3D bluray "A Christmas Carol" (where the movie's 3D effect is very impressive) - and the Panasonic easily beats the Samsung hands-down in how it handles the 3D effect. Maybe this will be ironed out in future software updates (though I doubt it) - but, the Samsung certainly isn't so bad that it is unwatchable / unenjoyable - and it is far less noticable in some scenes than others. Taking all other factors into account, the ghosting on some movies is a lesser issue for me than the other factors.

Another negative with the Samsung is it isn't already fitted with a wireless dongle (whereas the Panasonic is). Neither set work with a "standard" wireless dongle - so you are tied to using the (very expensive) manufacturers device. I managed to get around this with the Samsing by buying the more generic / useful Devolo dLAN Highspeed Internet II plug - which means that you can connect using the ethernet port (the ethernet connection is made over the ring main). It is literally "plug in and use" with zero set up effort / time - thoroughly recommended.

I found that the audio performance on both sets was very similar - and both 3D blu-ray players (supplied in a deal with the sets) were easy to use / comparable.

So - overall, for me, the Samsung wins easily. We'll see how things pan out longer term ...

Redigerat av BGPv4, 15 January 2011 - 18:02.

Postad 15 January 2011 - 18:08

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Läs detta, problemet med plasma är faktiskt den mjuka oskarpa bilden dom avger, det ger inte ett positivt intryck, här är en snubbe som haft både värsta Panasonic VT20 och köpt en Samsung 55" 8705 istället och skriver detta på Avforums.

Personal opinion / user experience on the Panasonic 50VT20 compared to Samsung UE55C8000

Kortade ner det ,men just han gillar Bilden från LCD tekniken och då passar det han. Andra gillar skärpan i Plasma bilden och tycker det är så en bild ska se ut.
För min del och min LG pk350 så har jag en fantastisk skärpa vid bluray med rätt film och man ser tydlig skillnad i skärpa på sämre och bättre gjorda mastrade bluray utgåvor. Så att komma och säga att plasma tekniken är oskarp = LCD tekniken är onaturligt skarp...och det fungerar ju inte ;)

Postad 15 January 2011 - 18:43

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Vad gäller svärta har LGs LX950N perfekt svärta, bättre än KURO

http://www.flatpanel...p;id=1276864194

Absolut sort er således mere eller mindre perfekt på LX950N.

Redigerat av BGPv4, 15 January 2011 - 18:44.

Postad 15 January 2011 - 18:54

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Vad gäller svärta har LGs LX950N perfekt svärta, bättre än KURO

Knappast någon nyhet. Och varför äger inte alla entusiaster en LX950N då? Trots KURO-svärta? Det är på bekostnad av något.. som står endast några rader nedanför ditt citat i ovan nämna recension.

Postad 15 January 2011 - 19:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
På bekostnad av detaljnivå, när den släcker ner hela delar av bilden samtidigt och de delarna blir helt svarta.

Postad 15 January 2011 - 20:33

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Knappast någon nyhet. Och varför äger inte alla entusiaster en LX950N då? Trots KURO-svärta? Det är på bekostnad av något.. som står endast några rader nedanför ditt citat i ovan nämna recension.

Hmm..men Kuron har inte samma svärta ändå, dvs den läcker fortfarande lite ljus, det gör inte LG.

Dessutom är Pioneer en utgången TV sen lång tid tillbaks och lider av dom vanliga plasma problemen som alla plasmor lider av som mjuk och suddig bild, dithering bla bla bla som jag tagit upp tusen ggr.

Postad 15 January 2011 - 20:43

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Hmm..men Kuron har inte samma svärta ändå, dvs den läcker fortfarande lite ljus, det gör inte LG.

Dessutom är Pioneer en utgången TV sen lång tid tillbaks och lider av dom vanliga plasma problemen som alla plasmor lider av som mjuk och suddig bild, dithering bla bla bla som jag tagit upp tusen ggr.

Mjuk och suddig bild? Vad pratar du om? Min fem år gamla LG visar inte någon mjuk och suddig bild. Den är en bättre bildvisare än de LCD vi har på jobbet och som kamrater äger.

Det kanske är bättre att tipsa TS om en bra LCD-TV i stället än dissa Plasmor med en massa tyckanden.

Redigerat av Huddingebo, 15 January 2011 - 20:47.

Postad 15 January 2011 - 20:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Undrar också lite fascinerat över uttrycket "mjuk och luddig bild"?

Min plasma har varken mjuk ELLER luddig bild.

Men med tanke på vem som skrev det är jag inte förvånad.

Postad 15 January 2011 - 21:01

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Hehe, på bio är ju bilden sjukt mjuk och luddig och mysig. Där är det också bäst bild. <_<

Postad 15 January 2011 - 21:02

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Och det är bland annat därför jag skippade ny TV 2010. Det finns ingen perfekt TV just nu. Vi får väl se vad 2011 kan komma med <_<

Postad 15 January 2011 - 21:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hehe, på bio är ju bilden sjukt mjuk och luddig och mysig. Där är det också bäst bild. <_<

Har du inte lärt dig att bild och ljud är bättre hemma än på bio? :)

Iaf om man har rätt grejer dvs.

Postad 15 January 2011 - 21:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Har du inte lärt dig att bild och ljud är bättre hemma än på bio? :)

Iaf om man har rätt grejer dvs.

Ja, justja, den gamla...

Faktum är att de flesta sitter på för dåliga rum för att det ens ska bli bättre ljudåtergivning. Kan störa mig så enormt på människor med anläggningar på över 100 000 kronor som misshandlar dem genom att ställa in dem i ett betongrum utan absorbenter, basfällor, diffusering etc.

Då går jag nog hellre på bio. <_<

Postad 15 January 2011 - 21:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja, justja, den gamla...

Faktum är att de flesta sitter på för dåliga rum för att det ens ska bli bättre ljudåtergivning. Kan störa mig så enormt på människor med anläggningar på över 100 000 kronor som misshandlar dem genom att ställa in dem i ett betongrum utan absorbenter, basfällor, diffusering etc.

Då går jag nog hellre på bio. <_<

Då är vi olika, jag väljer alla dagar i veckan att titta på film hemma än på bio av alla möjliga skäl. Bild, ljud, störande männsikor osv.

Har nästan slutat gå på bio helt pga det.

Sen att man inte har klätt sina väggar med äggkartonger och ser ut som ett INO-rum skiter jag fullständigt i tackar som frågar.

Enligt mig låter de mesta filmer bättre hemma än på bio samt ser bättre ut.

Redigerat av masse70, 15 January 2011 - 21:11.

Postad 15 January 2011 - 21:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Har ni extremt dåligt ljud på biograferna där du bor måntro?

Postad 15 January 2011 - 21:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ja i Stockholm har vi tydligen bara skitbiografer.

Var det svar nog?

Eller vill du bara helt enkelt inte tro att man kan gilla ljudet bättre hemma?

Eller detsamma med bilden?

Redigerat av masse70, 15 January 2011 - 21:15.

Postad 15 January 2011 - 21:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Varför är du så dryg i dina svar?

Postad 15 January 2011 - 21:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Varför är du så dryg i dina svar?

Dryg?

Det är väl snarare så att dina motfrågor varit smått dryga.

Man fick tydligen inte tycka att det var bättre bild och ljud hemma.

Postad 15 January 2011 - 21:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ja i Stockholm har vi tydligen bara skitbiografer.

Var det svar nog?

Eller vill du bara helt enkelt inte tro att man kan gilla ljudet bättre hemma?

Eller detsamma med bilden?

Nej, jag har varken påstått att "man" inte kan tycka om ljudet eller bilden "man" har hemma bättre än på bio. Det finns många som har både bättre ljud och bild än biograferna i Sverige, men de flesta jag har sett film hos har det inte. Själva tycker de att deras ljud och bild är jättebra, och det är väl huvudsaken?

Anledningen till att jag frågade om biograferna var att många salonger har väldigt dåligt ljud medan andra har väldigt bra. Ursäkta att jag störde dig och din värld, men du behöver inte vara dryg och otrevlig för det.

Dryg?

Jag skrev ju vad jag tyckte och det var du som störde dig på mitt tyckande, ge dig nu för fan.

Redigerat av Unregistered1254, 15 January 2011 - 21:23.

Postad 15 January 2011 - 21:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nej, jag har varken påstått att "man" inte kan tycka om ljudet "man" har hemma bättre än på bio. Det finns många som har både bättre ljud och bild än biograferna i Sverige, men de flesta jag har sett film hos har det inte. Själva tycker de att deras ljud och bild är jättebra, och det är väl huvudsaken?

Anledningen till att jag frågade om biograferna var att många salonger har väldigt dåligt ljud medan andra har väldigt bra. Ursäkta att jag störde dig och din värld, men du behöver inte vara dryg och otrevlig för det.

Jag skrev ju vad jag tyckte och det var du som störde dig på mitt tyckande, ge dig nu för fan.

Jag är inte den som ifrågasatt andras åsikter här så spela inte martyr tack. Det är rätt oklädsamt.

Du har inte stört mig det minsta eller ens min värld, men jag har varken varit dryg eller otrevlig.

Jag har bara svarat på dina rätt dryga ifrågasättanden.

Nog om det nu då det hela är rätt tramsigt att fortsätta.

Postad 15 January 2011 - 21:24

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det stämmer, svärtan går djupare men det blir inte "bild" kvar att titta på eftersom den nersläckt. Så man får välja vad man föredrar.

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag är inte den som ifrågasatt andras åsikter här så spela inte martyr tack. Det är rätt oklädsamt.

Du har inte stört mig det minsta eller ens min värld, men jag har varken varit dryg eller otrevlig.

Jag har bara svarat på dina rätt dryga ifrågasättanden.

Nog om det nu då det hela är rätt tramsigt att fortsätta.

Nej, jag tänker fortsätta så länge någon kommer med falska påståenden. Var någonstans påpekade jag att du har fel åsikter?

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
En ny mafix <_<

Jag kan elda på och säga att även jag inte gillar (läs hatar) att gå på bio. Främst pga alla popcorntuggande och läskdrickande varelser. Tycker inte heller att ljud och bild är så himla fantastiska på bio även om jag har en skit TV. Ljudet är i för sig bra nu hemma men även innan tyckte jag att det var helt ok att titta på film hemma. Kan bero på att jag kollar nästan inte alls på action.

Postad 15 January 2011 - 21:28

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

En ny mafix :)

Jag kan elda på och säga att även jag inte gillar (läs hatar) att gå på bio. Främst pga alla popcorntuggande och läskdrickande varelser. Tycker inte heller att ljud och bild är så himla fantastiska på bio även om jag har en skit TV. Ljudet är i för sig bra nu hemma men även innan tyckte jag att det var helt ok att titta på film hemma. Kan bero på att jag kollar nästan inte alls på action.

Jag tycker också mer om att se film på "hemmaplan" så länge ljudet och bilden faktiskt är bättre. Hos min syster tillexempel får jag nästan ont i ögonen av deras superbra LED-TV som kostade en förmögenhet och ljudet där bummlar och rullar av vid 50-60 Hz kanske, och efterklangen är så vidrig att jag inte vet var jag ska ta vägen.

Men både min syster och hennes sambo är jättenöjda med deras bio. Jag däremot föredrar i det fallet vanlig bio. <_<

Postad 15 January 2011 - 21:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Så du kan störa dig på andras uttalanden och tom svära för att markera hur mycket du stör dig på dom men samtidigt inte respektera andras?

Redigerat av masse70, 15 January 2011 - 21:31.

Postad 15 January 2011 - 21:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Så du kan störa dig på andras uttalanden och tom svära för att markera hur mycket du stör dig på dom men samtidigt inte respektera andras?

Visa nu vart jag påpekade att dina åsikter är fel.

Postad 15 January 2011 - 22:12

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Det har ju inte med saken att göra, om plasma eller LCD är bäst dvs., utan om det kan räknas som ett problem om det inte stör användningen.

De paneler där IR stör användningen av TV:n är ju defekta.

Nä, det har verkligen inte med saken att göra och därför har jag inte heller påstått att det ena är bättre än det andra...bara att båda teknikerna har nackdelar. Och problem är det garanterat om personen ifråga som köpte teven anser det vara ett problem. Är det verkligen så svårt att medge att det du anser vara ett ickeproblem visst kan vara ett problem för någon annan? Eller menar du att din åsikt är den som gäller?

Va? Är alla paneler där IR stör användningen defekta? Lägg av. IR förekommer i mer eller mindre omfattning beroende på märke/modell. Människor är också benägna att acceptera IR i varierande grad, dvs det som accepteras av en person är kanske inte acceptabelt för någon annan, men det betyder knappast att panelen är defekt för det.

//P

Postad 15 January 2011 - 22:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nä, det har verkligen inte med saken att göra och därför har jag inte heller påstått att det ena är bättre än det andra...bara att båda teknikerna har nackdelar. Och problem är det garanterat om personen ifråga som köpte teven anser det vara ett problem. Är det verkligen så svårt att medge att det du anser vara ett ickeproblem visst kan vara ett problem för någon annan? Eller menar du att din åsikt är den som gäller?

Va? Är alla paneler där IR stör användningen defekta? Lägg av. IR förekommer i mer eller mindre omfattning beroende på märke/modell. Människor är också benägna att acceptera IR i varierande grad, dvs det som accepteras av en person är kanske inte acceptabelt för någon annan, men det betyder knappast att panelen är defekt för det.

//P

Hehe, jag anser att om IR påverkar användningen av TV:n så är den defekt och undermålig att sköta sitt jobb som just TV-apparat. <_<

Postad 15 January 2011 - 23:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Hehe, jag anser att om IR påverkar användningen av TV:n så är den defekt och undermålig att sköta sitt jobb som just TV-apparat. <_<

Jag håller med. Hade jag fått massa IR på min LG hade den åkt tillbaka.

Postad 16 January 2011 - 09:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Jag håller med. Hade jag fått massa IR på min LG hade den åkt tillbaka.

Jo det förstår jag ju, men som jag tidigare försökt förklara - folk uppfattar tex IR, clouding, buzzing osv olika och det är ju individuellt vad man anser vara acceptabelt. Alltså kan det ju faktiskt vara så att det som mafix anser vara ett ickeproblem mycket väl kan vara ett problem för någon annan. Men eftersom jag förmodligen aldrig kommer få mafix att medge att det faktsikt kan vara ett problem för någon annan så lägger jag ner nu. :)

//P

Postad 16 January 2011 - 10:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jo det förstår jag ju, men som jag tidigare försökt förklara - folk uppfattar tex IR, clouding, buzzing osv olika och det är ju individuellt vad man anser vara acceptabelt. Alltså kan det ju faktiskt vara så att det som mafix anser vara ett ickeproblem mycket väl kan vara ett problem för någon annan. Men eftersom jag förmodligen aldrig kommer få mafix att medge att det faktsikt kan vara ett problem för någon annan så lägger jag ner nu. <_<

//P

Nej, då har du missuppfattat något. Jag förstår mycket väl att det kan vara ett problem för andra; om det är så mycket IR att det stör användningen av TV:n anser jag att det är en undermålig TV. Således ett problem.

Däremot stället jag mig frågade till människor som inte ser IR från soffan utan går fram 10 cm från panelen, slår av TV-bilden och bara låter signalen lysa upp TV:n och därefter noggrant letar efter IR. Hittar de då lite IR i ett hörn... som även skulle försvunnit vid TV-tittande och som inte syns på annat sätt än genom just denna metod, så anser jag att det är ett icke-problem.

De flesta på forumet jag läst om har ju noggrant letat upp felen på plasma-TV:s. Typ aktivt letat 10 cm från panelen, satt sitt öra mot baksidan av TV:n för att leta efter buzzing etc., etc.

Om vi istället tar problemet med bleeding, clouding och så vidare, så syns dessa i regel alltid från soffan och vid användning av TV:n. Är du med på hur jag resonerar och förstår du vad jag menar?

Postad 16 January 2011 - 11:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Skämt åsido; inbränningar, eller IR. Efter att ha pausat super mario (8-bitars, såklart!) på polarens plasma för en bit mat så vill jag inte riktigt vara med på det tåget. Nu var jag dessutom tvungen att googla på linebleeding, och jag fick nästan lite spunk när jag såg filmerna på youtube. Nu finns det säkert en massa som tycker att argumenten är helt galna, samt att LCDn har lika många galenskaper för sig, men men...

Jag får också IR om jag pausat ett TV-spel i en halvtimme, men det tar ju 20 sekunder av TV-tittande innan det försvinner. Ser inte problemet.

OK, vi tar det en sista gång. Ovanstående inlägg är det som gjorde att jag skrev ett eget och ifrågasatte att du inte ser Floddys problem.

Ingenstans skriver Floddy att han stått på ett visst avstånd från sin polares teve som uppenbarligen hade IR efter att de pausat tevespel. Dessutom verkar du förutsätta att alla plasma uppträder på samma sätt som din, dvs att IR är borta efter 20 sekunders användning. Det enda jag menar är att alla inte upplever saker på samma sätt och alla apparater uppträder inte heller på samma sätt. Därför ifrågasätter jag att du inte ser problemet.

De flesta på forumet jag läst om har ju noggrant letat upp felen på plasma-TV:s. Typ aktivt letat 10 cm från panelen, satt sitt öra mot baksidan av TV:n för att leta efter buzzing etc., etc.

Suck... Antingen har du inte läst speciellt mycket eller så väljer du att tolka det som skrivs så att det passar dina egna teorier. Jag försöker inte alls påstå att plasma är överrepresenterade vad gäller brister och problem, snarare tvärtom faktiskt, men ovanstående påstående negligerar och förringar problem som faktiskt är verkliga för en hel del människor.

Om vi istället tar problemet med bleeding, clouding och så vidare, så syns dessa i regel alltid från soffan och vid användning av TV:n. Är du med på hur jag resonerar och förstår du vad jag menar?

Både buzzing och IR kan nog också upplevas från soffan, men förmodligen är det mindre vanligt förekommande att man märker det i samma utsträckning som tex clouding på en edge-lcd, men det betyder ju som sagt inte att det inte förekommer...

Enough is enough...nu ska jag ut och skotta istället.

//P

Postad 16 January 2011 - 13:23

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Snarare du som väljer att tolka mina inlägg som att jag är emot LCD och för plasma i alla lägen.

Postad 16 January 2011 - 13:28

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Suck... Antingen har du inte läst speciellt mycket eller så väljer du att tolka det som skrivs så att det passar dina egna teorier. Jag försöker inte alls påstå att plasma är överrepresenterade vad gäller brister och problem, snarare tvärtom faktiskt, men ovanstående påstående negligerar och förringar problem som faktiskt är verkliga för en hel del människor.

Jag läser väldigt mycket och jag får samtidigt väldigt mycket PM från diverse medlemmar med frågor angående allt från himmel och jord. Nu senast har jag haft långa konversationer med e3henri angående hans buzzing- och flimmerproblem på sin Panasonic G20 och avrått honom från TV:n.

Postad 16 January 2011 - 13:29

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Dryg?

Håll dig till topic eller lämna tråden.

Postad 16 January 2011 - 14:53

Hampesso
  • Hampesso
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Ojojoj vad det hettar till här inne!!

Jag tror att ni bara har olika krav på tv-apparater och på dess problem. Låter som det när jag läser igenom allt.
Ta han som pausade sitt 8-bitars och hade IR efter det. För mafix så skulle det försvinna på ca en halv minut, vilket inte stör ditt tvtittande antar jag, eftersom du itne ser något problem i det :(
men tex för peppelito låter det istället som att det är problem, han kanske är känsligare mot IR.
Ni kan bara acceptera olika problem.
jag t.ex. skulle stört mig nå fruktansvärt om det var så att man alltid fick IR tio, tjugo sekunder då man haft en statisk bild på uppemot en halvtimme. Däremot skulle jag kunna svälja om jag hade lite, lite bleeding i vänstra hörnet på min tv, som endast syntes vid en viss färgnyans då och då.

Så, alla accepterar bara olika saker och stör sig på olika saker.
Acceptera varandra pojkar. Ta varandras händer och tänk större. Vad finns bortom cosmos t.ex?
:) :D

Postad 16 January 2011 - 19:36

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Snarare du som väljer att tolka mina inlägg som att jag är emot LCD och för plasma i alla lägen.

Jo visst, så kan det ju vara, men är det så konstigt? Nyligen var du aktiv i en röstningstråd om buzzing på en specifik plasmamodell. 45 medlemmar som äger modellen i fråga har röstat och 60% av de 45 har lagt sin röst på att de hör buzzing från sin teve från normalt tittavstånd. Ändå hävdar du idag i den här tråden att de flesta på forumet som du läst om har noggrant letat fel och i fallet med buzzing satt örat bakom teven för att höra buzzingen??? Missade du möjligen resultatet i omröstningen som du själv deltog i?

//P

Postad 16 January 2011 - 20:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jo visst, så kan det ju vara, men är det så konstigt? Nyligen var du aktiv i en röstningstråd om buzzing på en specifik plasmamodell. 45 medlemmar som äger modellen i fråga har röstat och 60% av de 45 har lagt sin röst på att de hör buzzing från sin teve från normalt tittavstånd. Ändå hävdar du idag i den här tråden att de flesta på forumet som du läst om har noggrant letat fel och i fallet med buzzing satt örat bakom teven för att höra buzzingen??? Missade du möjligen resultatet i omröstningen som du själv deltog i?

//P

Nej, det gjorde jag inte. Men frågan var utformad på ett dåligt sätt och jag kanske svarade fel. Jag hör också buzzing från min Panasonic G20. På samma sätt om jag hör fläkten i min MacBook etc.

Postad 16 January 2011 - 20:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Och ta det inte som att du har gjort någonting dåligt när skapade tråden och frågorna. Det var ju med avståndsmått etc., men ändå så måste det sättas i perspektiv till om det stör användningen av TV:n.

Överröstar buzzljudet TV-ljudet vid normala eller låga volymer? Är det under specifika omständigheter som den buzzar? Med mera.

Jag kan starta en tråd angående min MacBook också där jag frågor hur många som hör fläkten. Tror de flesta hör fläkten i sin MacBook. De flesta borde även höra sitt kylskåp eller frys arbeta.

Postad 16 January 2011 - 20:13

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Och ta det inte som att du har gjort någonting dåligt när skapade tråden och frågorna. Det var ju med avståndsmått etc., men ändå så måste det sättas i perspektiv till om det stör användningen av TV:n.

Överröstar buzzljudet TV-ljudet vid normala eller låga volymer? Är det under specifika omständigheter som den buzzar? Med mera.

Jag kan starta en tråd angående min MacBook också där jag frågor hur många som hör fläkten. Tror de flesta hör fläkten i sin MacBook. De flesta borde även höra sitt kylskåp eller frys arbeta.

Precis. Det är inte så enkelt som att allt är svart och vitt. Man måste ha med mer faktorer för att få ut något konkret egentligen.

Hemma hos mig är tvutrustningen långt ifrån ljudligast och störande. Datorfläktar och framförallt diskmaskinen när den körs är okrönta kungar på den fronten :(

Postad 16 January 2011 - 21:11

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Pröva att se en film innan barnen gått och lagt sig...Man missar 98 % av dialogen. :(

Postad 16 January 2011 - 21:20

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Andra faktorer hit eller dit...det är inte det frågan handlar om. Jag förstår ju mycket väl att det är mycket som spelar in om man ska störas av tex buzzing. MEN mafix påstod alltså att de flesta han läst om här på forumet aktivt letat efter buzzing med örat bakom teven. Bl a omröstningen han själv deltagit i visar ju att det påståendet är högst tveksamt...om man ska uttrycka sig lite diplomatiskt.

LCD-tekniken får, med all rätta i många fall, utstå en hel del kritik på detta forum, MEN ofta infrågasätts och förringas de problem som faktiskt kan förekomma på en plasma. Objektiviteten kunde ju vara bättre i en del fall om man säger så...

//P

Postad 16 January 2011 - 21:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...LCD-tekniken får, med all rätta i många fall, utstå en hel del kritik på detta forum, MEN ofta infrågasätts och förringas de problem som faktiskt kan förekomma på en plasma. Objektiviteten kunde ju vara bättre i en del fall om man säger så...

Får nog sticka ut hakan och säga att din observation stämmer ganska väl, men poängterar gärna också att det finns undantag... :(

Postad 16 January 2011 - 21:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Ja, det verkar vara skillnaden mellan mig och många andra forummedlemmar i så fall. Jag ser nämligen inte deltagandet här som någon krigsföring. Men jag kapitulerar och allt sånt, mina påståenden är ju om sagt högst tveksamma och mina åsikter också.

Postad 16 January 2011 - 21:43

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

En ny mafix :)

Har faktiskt inte varit på bio på 1.5 år. Men fick nu biobiljetter i julklapp så jag får väl gå. :( Men film hemma i lugn och ro är ju bättre- helt klart.

Postad 16 January 2011 - 22:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Har faktiskt inte varit på bio på 1.5 år. Men fick nu biobiljetter i julklapp så jag får väl gå. :) Men film hemma i lugn och ro är ju bättre- helt klart.

Rent ljud- och bildkvalitetsmässigt så skiljer sig salonger väldigt mycket. Det finns en riktigt bra salong här i Umeå, men nu har jag tyvärr glömt vilken av dem det är. Den har mycket bra ljud och storleken på salongen gör att "bra filmer" inte visas där förrän sista veckan/veckorna. Brukar vara lite folk då också.

Där trivs jag. :(

Postad 16 January 2011 - 22:07

niemi1
  • niemi1
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej
Jag undrar om det är någon som äger en LG le550, om så är fallet undrar jag om ni har några problem tex "clouding"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.