Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fastbränd bild på Samsung PS50C7705

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2011 - 16:44

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det finns ju plasmor och plasmor...
Här hemma kör vi en gammal pjäs från 2007 och barnen misshandlar dagtid med stillastående DVD-menyer, och jag kör statiska mätare på kvällen när det liras tv-spel, för att på natten misshandla med stillbild när jag somnat ifrån nåt sent tv-program :blink: Herregud, det blir ju INGET spår av det.
Går alltid att hitta folk som haft otur - vi har flera inbrända LCD:er på jobbet, medan ingen kompis har haft problem med sin plasma hemma.
Så det där med att man måste sköta om sin plasma är nys.
Skippa dynamiskt läge dock, för dina ögons skull.

Postad 17 January 2011 - 16:47

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Köp inte plasma då får man det där problemet. Plasmonauterna säger att de inte existerar men det gör det i högsta grad.

Att som du säger , behöva stänga av tvn när man pissar , röker , gör en macka eller dushar är absurt. Jag kör på LCD och går bort långa stunder ibland när de kommer upp saker. But who cares för jag kan inte få inbränningar.

Next time go LCD ;)

//Eric

Gäsp, du snackar sk_t. :blink:

Jag är inne på min tredje plasma och har aldrig haft problem med inbränningar. Däremot finns det andra brister med plasmatekniken som man ska vara vaksam med. Dessutom kan man knappast påstå att lcd/led-tekniken är fulländad. Även den tekniken har sina brister.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 17 January 2011 - 16:54.

Postad 17 January 2011 - 17:33

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Går alltid att hitta folk som haft otur - vi har flera inbrända LCD:er på jobbet, medan ingen kompis har haft problem med sin plasma hemma.

Samma här, vi har inbränningar på LCD:er på vårt jobb men inte på någon plasma...

Postad 17 January 2011 - 17:37

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Samma här, vi har inbränningar på LCD:er på vårt jobb men inte på någon plasma...

Har ni några plasmor på ditt jobb??

Postad 17 January 2011 - 18:31

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Gäsp, du snackar sk_t. ;)

Jag är inne på min tredje plasma och har aldrig haft problem med inbränningar. Däremot finns det andra brister med plasmatekniken som man ska vara vaksam med. Dessutom kan man knappast påstå att lcd/led-tekniken är fulländad. Även den tekniken har sina brister.

Alltid roligt men folk som bara skriker rakt ut. 1. Jag snackar inte skit då det är bevisat. 2. Har inte sagt att någon av teknikerna är fulländad , utan att båda har sina fel och man får välja själv efter sina egna behov (tips är att använda ögonen och läsa).

Jag har massvis med LCD och plasmor samsung 2010 års modeller på jobbet och gissa vad , alla plasmor har inbränningar men LCD skärmarna har inga alls. I wonder why :blink: Så för mig är de bevisat då jag ser detta varje dag jag jobbar så att försöka vifta bort de med era förklaringar och alla plasmonatuters illande skrik fungerar inte. Verkligheten är som den är , acceptera detta precis som jag har accepterat att LCD tekniken inte är perfekt så mår alla bättre... ;)

//Eric

Redigerat av ericsundell2, 17 January 2011 - 18:32.

Postad 17 January 2011 - 18:41

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Alltid roligt men folk som bara skriker rakt ut. 1. Jag snackar inte skit då det är bevisat. 2. Har inte sagt att någon av teknikerna är fulländad , utan att båda har sina fel och man får välja själv efter sina egna behov (tips är att använda ögonen och läsa).

Jag har massvis med LCD och plasmor samsung 2010 års modeller på jobbet och gissa vad , alla plasmor har inbränningar men LCD skärmarna har inga alls. I wonder why :blink: Så för mig är de bevisat då jag ser detta varje dag jag jobbar så att försöka vifta bort de med era förklaringar och alla plasmonatuters illande skrik fungerar inte. Verkligheten är som den är , acceptera detta precis som jag har accepterat att LCD tekniken inte är perfekt så mår alla bättre... ;)

//Eric

Får man fråga vilken behandling aparaterna har fått och om de har försökts tvättats rena?

Inte för att jag inte tror dig alltså utan bara för att jag är nyfiken ;)

Postad 17 January 2011 - 18:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det finns ju plasmor och plasmor...
Här hemma kör vi en gammal pjäs från 2007 och barnen misshandlar dagtid med stillastående DVD-menyer, och jag kör statiska mätare på kvällen när det liras tv-spel, för att på natten misshandla med stillbild när jag somnat ifrån nåt sent tv-program :blink: Herregud, det blir ju INGET spår av det.
Så det där med att man måste sköta om sin plasma är nys.
Skippa dynamiskt läge dock, för dina ögons skull.

Samma med min LG. Jag får inte IR med normal användning.

Postad 18 January 2011 - 00:16

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Jag har massvis med LCD och plasmor samsung 2010 års modeller på jobbet och gissa vad , alla plasmor har inbränningar men LCD skärmarna har inga alls. I wonder why ;) Så för mig är de bevisat då jag ser detta varje dag jag jobbar så att försöka vifta bort de med era förklaringar och alla plasmonatuters illande skrik fungerar inte. Verkligheten är som den är , acceptera detta precis som jag har accepterat att LCD tekniken inte är perfekt så mår alla bättre... :wub:

//Eric

Samsung är ju kända för sina problem med inbränningar. Panasonic är det inte. Misshandlar man vilken plasma eller lcd som helst så får man problem. Du och dina arbetskamrater är odugliga på att ta hand om era tv-apparater.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 18 January 2011 - 00:17.

Postad 18 January 2011 - 00:45

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Har ni några plasmor på ditt jobb??

Ganska många, i princip alla Panasonic modeller, flera LG och några samsung.

Jag har massvis med LCD och plasmor samsung 2010 års modeller på jobbet och gissa vad , alla plasmor har inbränningar men LCD skärmarna har inga alls. I wonder why ;) Så för mig är de bevisat då jag ser detta varje dag jag jobbar så att försöka vifta bort de med era förklaringar och alla plasmonatuters illande skrik fungerar inte. Verkligheten är som den är , acceptera detta precis som jag har accepterat att LCD tekniken inte är perfekt så mår alla bättre... :wub:

//Eric

Antar att dom i så fall står i butiksläge, dynamiskt.

Postad 18 January 2011 - 08:54

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Ganska många, i princip alla Panasonic modeller, flera LG och några samsung.

Hur kommer det sig att ni lyckas få inbränningar på era LCD apparater men inte era Plasma ;)

Postad 18 January 2011 - 21:27

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Samsung är ju kända för sina problem med inbränningar. Panasonic är det inte. Misshandlar man vilken plasma eller lcd som helst så får man problem. Du och dina arbetskamrater är odugliga på att ta hand om era tv-apparater.

Jag blir inte förvånad när du uttalar dig som du gör då inte har minsta aning men antar en väldigt massa. Snarare du som är oduglig med tanke på uttalandet. Nej jag jobbar inte med tvs , mitt jobb innefattar inte det men jag har observerat att på den arbetsplats jag jobbar har vi plasma samsung 2010 och alla har inbränningar efter nattmenyer. Snälla försök bidra till diskutionen och anta inte en massa saker hela tiden. Jag vet att extremt många här inne är plasmonauter men det betyder inte att man inte kan diskutera saken så snälla fortsätt utan förolämpingarna tack!

Sen att panasonic är bättre än samsung , ofc men även där kan du få detta problem. Om man bara hade två ex och kunde testa , ställa g20 och sammen brevid varandra med samma bild i 6 tim och se vad som händer samt en LCD brevid. :)

//Eric

Postad 18 January 2011 - 21:32

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken behandling aparaterna har fått och om de har försökts tvättats rena?

Inte för att jag inte tror dig alltså utan bara för att jag är nyfiken :)

Glömde den , sry men här kommer ett svar. Ingen behandlig tror jag då dessa är "for show" tvs , tex för receptioner & liknande. Men de är inte ensamma utan även mer tvs på flera ställen på min arbetsplats har detta.

Men sen har polarens gamla samsung 06/07 även massa problem med ghosting etc dock inte permanenta inbränningar som de jag talar om. Så tekniken är inte fulländad utan har en bra bit att gå men det är även en bra grund att fortsätta med. ;)

Hoppas det räcker som svar.

//Eric

Postad 18 January 2011 - 21:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 0
Fortfarande kan man slippa inbränningar om man sköter om sin plasma, men bryr man sig inte utan låter de stå på en längre tid med statiska bilder blir det givetvis inbränningar. Dessa kan dock även de tvättas bort om man anstränger sig lite. Sedan finns det givetvis sämre plasmor eller måndagsexemplar man kan drabbas av, det är sant. Men då bör man lämna tillbaka den defetta plasman.

Jag pysslar hellre om min plasma och har en bild jag är nöjd med än att ha en LCD i motsvarande prisklass som har en för mig en sämre bild. Sedan hoppas jag att vi kan respektera varandra utan nedlåtende genmälen som plasmanauter eller liknande.Ddet för inte någon diskussion framåt utan det man vill säga försvinner och trovärdigheten följer samma väg.

Postad 18 January 2011 - 22:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Har du en spökbild som suttit i fyra månader kan du kallt räkna med att den försvinner efter något år av tvätt, och då är det inte en fortfarande inte en INBRÄNNING. Inbränning betyder permanent. Skulle en spökbild sitta en teves naturliga livsläng(15 år) då kan man med rätta kalla det för en inbränning.

Problemet är att folk ger upp när de hör att det tar så lång tid att återställa en bild. Långt före de har försökt att tvätta bilden så har de beställt en ny teve. Det är därför man ser så få RIKTIGA inbränningar, om det nu ens är möjligt med fosfor.

Fosforen har en förlåtande egenskap bara man har tålamod att vänta. Men vem vill hålla på att tvätta en bild i ett år för att få bort en temporär spökbild? Jag skulle orka. Men de flesta ger upp efter en vecka trots att spökbilden försvinner med tiden. jag tycker dock ni gör rätt som lämnar in teven om den lätt får spökbilder. Det gör att tillverkarna måste utveckla fosforen.

Postad 18 January 2011 - 22:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Oftast behöver man inte vänta såå länge..

M3 har testat hur lätt plasmor får IR

”Glömt tv-spelet på under middagen” – 1 timme och 20 minuter
Efter cirka 10 – 15 minuter vittvätt var dock inbränningarna så gott som försvunna

”Somnat ifrån tv:n och vaknar mitt i natten” – 4 timmar
efter bara 20 minuter så är inbränningarna på PZ80:n försumbara medan det tar lite mer än dubbla tiden för A756:an att bli av med sina. Men även här blir det alltså inga permanenta fel på apparaterna, vi skulle dock inte vilja somna med samma bild på tv:n alltför många gånger utan regelbundna vittvättar.

”Åkte till sommarstugan med tv:n på” – 24 timmar
Nu kunde det bara inte gå bra tänkte vi och visst såg skärmarna inte helt fantastiska ut när vi tog en titt. Samsung-tv:n kändes nu som ett ”lost cause” då allt på vår testbild gick att se klockrent. Dock kanske inte helt förvånande efter ett helt dygn med samma bild.

Här är också skillnaderna mellan de två apparaterna väldigt stora. Panasonics tv har faktiskt inte blivit mycket värre än vad den var efter fyra timmar. Allt i vår testbild syns även här men ganska diffust och vi slipper de skarpa kanterna som plågar Samsung-tv:n. Här ser vi direkt att det kommer gå att tvätta bort, frågan är bara hur lång tid det tar och om även Samsungen kommer må bra igen. Efter cirka fyra till fem timmars vittvätt så börjar Samsung-tv:n faktiskt hämta sig riktigt väl till vår stora förvåning (och lättnad) medan PZ80:n fortfarande visar inbränningar från de vita partierna. Några timmar till och allt är helt borta på Samsungs apparat medan vi får låta Panasonics tv stå på efter jobbet och över natten för att bli av med allt helt.

De hade gått minst 200 timmar före testet.

Denna bild användes
Bifogad fil  M3.jpg   85.73K   2 Antal nerladdningar

Nu har det ju garanterat hänt en del sen detta test gjordes.
De testade var Samsung PS50A756 och en Panasonic PZ80

Läs mer här
http://m3.idg.se/2.1...branningstestet

Såå lite överdrivet är hysterin.

Postad 18 January 2011 - 23:53

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Har du en spökbild som suttit i fyra månader kan du kallt räkna med att den försvinner efter något år av tvätt, och då är det inte en fortfarande inte en INBRÄNNING. Inbränning betyder permanent. Skulle en spökbild sitta en teves naturliga livsläng(15 år) då kan man med rätta kalla det för en inbränning.

Problemet är att folk ger upp när de hör att det tar så lång tid att återställa en bild. Långt före de har försökt att tvätta bilden så har de beställt en ny teve. Det är därför man ser så få RIKTIGA inbränningar, om det nu ens är möjligt med fosfor.

Fosforen har en förlåtande egenskap bara man har tålamod att vänta. Men vem vill hålla på att tvätta en bild i ett år för att få bort en temporär spökbild? Jag skulle orka. Men de flesta ger upp efter en vecka trots att spökbilden försvinner med tiden. jag tycker dock ni gör rätt som lämnar in teven om den lätt får spökbilder. Det gör att tillverkarna måste utveckla fosforen.

Tänkte bara inflika här att om det tar 1 år att tvätta bort den inbränningen , då kallar jag det permanent. Tar de 1 månad är det också permanent i mina ögon. Men som sagt så har vissa väl mer tid och tålamod men du kan seriöst inte påstå att en vanlig konsument ska tvätta sin tv i allt från 1 vecka till 1 år ? Det är juh helt absurt & tokigt. Desutom tror jag att vit tvätten inte heller är bra för tvns färger och själva kvaliten och sen lär det också dra en massa el samt försämra egenskaperna på tvn att ha den på konstant i 1 år med vit tvätt.

Så de du säger låt helt absurt och tokigt. Personligen skulle jag aldrig göra de och jag tror inte de finns nån jag känner som skulle.

Plasmonaut är inte menat som någe dåligt utan mest en term för plasma fanatiker. :) Inge dumt alltså. ;)

//Eric

Postad 19 January 2011 - 09:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det hela är rätt enkelt.

Ska man se på stillbilder i flera timmar och inte klarar av att ha en skärmsläckare på så köp lcd.

I övrigt funkar en plasma hur bra som helst.

Till och med min dotter som är 6 år klarar av att sköta en plasmatv.

Nu är det exremt ovanligt att en plasmatv i hemmet har iR som sitter kvar länge..
Bara se testet ovan

Postad 19 January 2011 - 10:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det hela är rätt enkelt.

Ska man se på stillbilder i flera timmar och inte klarar av att ha en skärmsläckare på så köp lcd.

I övrigt funkar en plasma hur bra som helst.

Till och med min dotter som är 6 år klarar av att sköta en plasmatv.

Nu är det exremt ovanligt att en plasmatv i hemmet har iR som sitter kvar länge..
Bara se testet ovan

Jo. Det finns väl inga apparater som itne har skrämsläckare numera så att somna framför tvn är inga problem.
Det har jag redna gjort ett antal gånger med min plasma. Mediaspelaren slänger igång skärmsläckaren när den är inaktiv i över en minut, ps3 och 360 har också skärmsläckare. Somna framför en vanlig tvkanal kan väl ändå itne vara ngn fara då det är rörlig bild. Ännu bättre är att använda timern i tvn om man vet med sig att man är trött och antagligen kommer att somna.

Postad 19 January 2011 - 10:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Precis..

ericsundell2
Sen är de rätt lågt att börja kalla folk för plasmonaut å plasmafanatiker.

Tror trebban vill använda bättre ord än inbränning just pga att det väldigt sällan är permanent.

Så hans svar var mest teoretiskt för att visa en poäng

Postad 19 January 2011 - 17:30

Lazze2k5
  • Lazze2k5
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tycker nog du ska byta apparaten om du har så stora problem med IR, oavsett teknik så ska ens TV utföra det den är gjord för (att visa bilder) utan några större problem.

Har själv en ganska ny ps58c6505 och har inte sett någon IR alls trots att jag kört den till full kapacitet från första dagen.

Postad 19 January 2011 - 19:50

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Precis..

ericsundell2
Sen är de rätt lågt att börja kalla folk för plasmonaut å plasmafanatiker.

Tror trebban vill använda bättre ord än inbränning just pga att det väldigt sällan är permanent.

Så hans svar var mest teoretiskt för att visa en poäng

Lågt , tycker jag inte. Ni får gärna kalla mig LCD-fanatiker. :P Tycker snarare att folk ska sluta med påhoppen fram och tillbaka. Som t.ex odugliga är mycket värre i mina ögon.

Men som vanligt är de svårt att debattera med folk som inte inser fakta utan alltid har rätt. Är det en inbränning som sitter kvar är den permanent , sitter den kvar i mer än 1 dag är den permanent i mina ögon och även mindre. Jag menar det ska inte krävas att en konsument spendarar såpass mycket tid till att köra in plasman sen tvätta den när den fått problem. Aja , får bli sista inlägget för mig.

Sen tycker jag plasmonaut är rätt fyndigt tycker inte du? ;)

//Eric

Postad 19 January 2011 - 20:04

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Är det en inbränning som sitter kvar är den permanent , sitter den kvar i mer än 1 dag är den permanent i mina ögon och även mindre.

Vet du inte vad ordet "Permanent" betyder och innebär i svenska språket???

Förklaring nedan:
http://folkets-lexik...kets/#permanent

Redigerat av Bigrauk, 19 January 2011 - 20:04.

Postad 19 January 2011 - 23:08

benka 1
  • benka 1
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Nu är det visserligen inte inbränningar som TS beskriver även om han kallar det så, utan IR (Image Retention). Dessa går bort om man tvättar bilden med den inbyggda ISM. Skulle vara väldigt förvånad om man får en permanent inbränning under normal användning med en plasma idag.

om man har fått ett vitt fält i mitten på skärmen vad kan det kallas(ir)?-2 dm brett hela vägen ner från topp!
Jävulskt jobbigt att se på ,helst vintersport o dyl. /benka

Postad 20 January 2011 - 10:43

Unregistered8e4a640b
  • Unregistered8e4a640b
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
när ni skriver att ni gör en "vittvätt" vad menar ni då?? är det myronas krig ni menar då??

jag kan se lite ir när jag startar teven typ efter text remmsan o en logga i högra hörnet ,syns bara då skärmen är helt svart när man precis sätter i gång teven ,annars ser jag ingen ir ,det var mer i början det har blivit mindre med tiden tycker jag.

Redigerat av Unregistered8e4a640b, 20 January 2011 - 10:44.

Postad 20 January 2011 - 11:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

när ni skriver att ni gör en "vittvätt" vad menar ni då?? är det myronas krig ni menar då??

jag kan se lite ir när jag startar teven typ efter text remmsan o en logga i högra hörnet ,syns bara då skärmen är helt svart när man precis sätter i gång teven ,annars ser jag ingen ir ,det var mer i början det har blivit mindre med tiden tycker jag.

Vittvätt = visa en bild som är helvit och täcker upp hela bildytan. Brukar finnas en sån funktion i menyerna på tvn.

Postad 20 January 2011 - 13:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
LCD får lättare permanenta inbränningar som är omöjliga att få bort med någon form av vit-tvätt. Det beror på att LCD-cellerna i sig är mekaniska och efter lång tid i ett visst läge (läs öppet, dvs vitt) så klarar de ej av att växla läge längre.
Detta kommer ni hemma-användare förmodligen aldrig att få se. Det är ett fenomen som oftast bara drabbar yrkesmässig användning av monitorer.
Vi räknar även med att en högkvalitativ LCD har en livslängd på runt 3, max 4 år då den är påslagen dygnet runt.
Sedan är de döda, antingen pga trasigt power supply eller utbrunnen bakgrundsbelysning (LED lär hålla längre dock).

En inbränning på en plasma beror på att fosforn har förbrukats i högre grad på vissa ställen vilket visas genom en högre kontrast mot omgivande celler. Detta löses genom att en vittvätt helt enkelt jämnar ut "slitaget" av fosforn över hela ytan.

Men, men, detta är ingenting mot en gammal hederligt monochrome CRT som visat statisk bild under ett tag. Då har elektronstrålen ordagrant bränt hål på bildröret. Försök får bort den inbränningen! Det är dessutom det enda fallet där man kan kalla det för en egentlig "inbränning".

Så snälla. Sluta tramsa om inbränning på plasma, när det för det första inte är någon inbränning och för det andra inte är unikt för plasma.

Postad 20 January 2011 - 14:15

Hitman TheSwede
  • Hitman TheSwede
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0

Oftast behöver man inte vänta såå länge..

M3 har testat hur lätt plasmor får IR

”Glömt tv-spelet på under middagen” – 1 timme och 20 minuter
Efter cirka 10 – 15 minuter vittvätt var dock inbränningarna så gott som försvunna

”Somnat ifrån tv:n och vaknar mitt i natten” – 4 timmar
efter bara 20 minuter så är inbränningarna på PZ80:n försumbara medan det tar lite mer än dubbla tiden för A756:an att bli av med sina. Men även här blir det alltså inga permanenta fel på apparaterna, vi skulle dock inte vilja somna med samma bild på tv:n alltför många gånger utan regelbundna vittvättar.

”Åkte till sommarstugan med tv:n på” – 24 timmar
Nu kunde det bara inte gå bra tänkte vi och visst såg skärmarna inte helt fantastiska ut när vi tog en titt. Samsung-tv:n kändes nu som ett ”lost cause” då allt på vår testbild gick att se klockrent. Dock kanske inte helt förvånande efter ett helt dygn med samma bild.

Här är också skillnaderna mellan de två apparaterna väldigt stora. Panasonics tv har faktiskt inte blivit mycket värre än vad den var efter fyra timmar. Allt i vår testbild syns även här men ganska diffust och vi slipper de skarpa kanterna som plågar Samsung-tv:n. Här ser vi direkt att det kommer gå att tvätta bort, frågan är bara hur lång tid det tar och om även Samsungen kommer må bra igen. Efter cirka fyra till fem timmars vittvätt så börjar Samsung-tv:n faktiskt hämta sig riktigt väl till vår stora förvåning (och lättnad) medan PZ80:n fortfarande visar inbränningar från de vita partierna. Några timmar till och allt är helt borta på Samsungs apparat medan vi får låta Panasonics tv stå på efter jobbet och över natten för att bli av med allt helt.

De hade gått minst 200 timmar före testet.

Denna bild användes
Bifogad fil  M3.jpg   85.73K   2 Antal nerladdningar

Nu har det ju garanterat hänt en del sen detta test gjordes.
De testade var Samsung PS50A756 och en Panasonic PZ80

Läs mer här
http://m3.idg.se/2.1...branningstestet

Såå lite överdrivet är hysterin.

Bra vi gillar fakta inte massa dravel ;)

Redigerat av Hitman TheSwede, 20 January 2011 - 14:19.

Postad 21 January 2011 - 06:53

Unregistered8e4a640b
  • Unregistered8e4a640b
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Vittvätt = visa en bild som är helvit och täcker upp hela bildytan. Brukar finnas en sån funktion i menyerna på tvn.

okej,måste kolla om det finns det på PS50C7705 modellen,har faktiskt ingen aning;) någon som har koll på det?? får kolla i handboken när jag kommer hem;)

Postad 21 January 2011 - 14:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Vet du inte vad ordet "Permanent" betyder och innebär i svenska språket???

Förklaring nedan:
http://folkets-lexik...kets/#permanent

Exakt vad jag menar. Permanent är "bestående". inbränning är ett felaktigt uttryck.

Postad 23 January 2011 - 22:18

Mygel
  • Mygel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

om man har fått ett vitt fält i mitten på skärmen vad kan det kallas(ir)?-2 dm brett hela vägen ner från topp!
Jävulskt jobbigt att se på ,helst vintersport o dyl. /benka

Såsom du beskriver det så låter det som om du har ett fel på din TV. Du borde nog lämna in den.

Hade det varit en fastbränning så är det ju en stillbild av något du har tittat på. IR är samma fenomen men försvinner efter ett tag (eller genom den inbyggda tvätten)

Postad 23 January 2011 - 23:20

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

LCD får lättare permanenta inbränningar som är omöjliga att få bort med någon form av vit-tvätt. Det beror på att LCD-cellerna i sig är mekaniska och efter lång tid i ett visst läge (läs öppet, dvs vitt) så klarar de ej av att växla läge längre.
Detta kommer ni hemma-användare förmodligen aldrig att få se. Det är ett fenomen som oftast bara drabbar yrkesmässig användning av monitorer.
Vi räknar även med att en högkvalitativ LCD har en livslängd på runt 3, max 4 år då den är påslagen dygnet runt.
Sedan är de döda, antingen pga trasigt power supply eller utbrunnen bakgrundsbelysning (LED lär hålla längre dock).

En inbränning på en plasma beror på att fosforn har förbrukats i högre grad på vissa ställen vilket visas genom en högre kontrast mot omgivande celler. Detta löses genom att en vittvätt helt enkelt jämnar ut "slitaget" av fosforn över hela ytan.

Men, men, detta är ingenting mot en gammal hederligt monochrome CRT som visat statisk bild under ett tag. Då har elektronstrålen ordagrant bränt hål på bildröret. Försök får bort den inbränningen! Det är dessutom det enda fallet där man kan kalla det för en egentlig "inbränning".

Så snälla. Sluta tramsa om inbränning på plasma, när det för det första inte är någon inbränning och för det andra inte är unikt för plasma.

Sakligt, informativt och påläst! Det tackar vi för... mer sånt vill vi se!

Har sett många CRT med inbränningar.. det vet alla datornördar som är uppvuxna framför CRT-skärmar hur kraftfulla elektronkanoner kan vara. Man var nästa solbränd efter att ha suttit framför datorn för länge.

Ang. LCD har jag personligen aldrig sett riktiga inbränningar som jag kommer ihåg. Låsta, döda pixlar var vanligt på vissa modeller, däremot så har jag själv haft IR (eller vad man skall kalla det) på min LCD efter att ha somnat ifrån TVn med en skarp logga från min fd. DVD. Men det gick bort ganska fort... ett par minuter bara.

Postad 24 January 2011 - 14:28

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Sakligt, informativt och påläst! Det tackar vi för... mer sånt vill vi se!

Har sett många CRT med inbränningar.. det vet alla datornördar som är uppvuxna framför CRT-skärmar hur kraftfulla elektronkanoner kan vara. Man var nästa solbränd efter att ha suttit framför datorn för länge.

Jag har hört att dessa "solbrännor" egentligen är att man blir bombarderad av dammkorn som skickas iväg av CRT monitorn. Tur att man bär glasögon. :-)

Postad 24 January 2011 - 15:26

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
hahaha. En liten bisak här är att det lär gå att tvätta bort inbräningar även på crt rör som gått bra många timmar(om de inte är fullständigt rostade då). finns lite bilder på curtpalme.com Men nä, jag har aldrig sett inbränningar på en crt-tv som inte använts som datormonitot. Däremot plasmor som står som demo ex drabbas ju ofta och bör undvikas öven om de säljs ut billigt

Postad 24 January 2011 - 19:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

hahaha. En liten bisak här är att det lär gå att tvätta bort inbräningar även på crt rör som gått bra många timmar(om de inte är fullständigt rostade då). finns lite bilder på curtpalme.com Men nä, jag har aldrig sett inbränningar på en crt-tv som inte använts som datormonitot. Däremot plasmor som står som demo ex drabbas ju ofta och bör undvikas öven om de säljs ut billigt

Nej. De drabbas ytterst sällan av inbränning. Däremot en envis Image Retention.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.