Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel?

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 februari 2011 - 08:41

Femme Fatale
  • Femme Fatale
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Blindtester talar sitt tydliga språk. /tråd

#52

Postad 14 februari 2011 - 09:10

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Blindtester talar sitt tydliga språk. /tråd

Välkommen till forumet och må jag säga, bam! :unsure:

Skönt öppningsinlägg. Du och Maveric kommer att trivas.

#53

Postad 25 mars 2011 - 14:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Jag börjar med att säga att jag oxå har "ganska" dyra kablar.
Det finns flera trådar med en hel del roligt om kablar..

Men här hittade jag en hel del intressant läsning som inte ger massor för svindyra kablar..
Fakta om Kablar ?

Jag håller nog med dom flesta här att man kanske inte ska köpa det billigaste utan något vettigt..
Men en högtalarkabel på 3meter för 51 998kr tycker iaf jag är lite överkurs.. Skulle vilja veta vilken studio som har den utrustningen. För det borde ju inte kunna bli bättre hemma hos mig även om jag har bra kablar om inte studion har bättre..

Länk till löjlig kabel
Nej tacka vet jag biltemas 4kvadrats högtalarkabel, då kan man kosta på sig Bi-wire.

Jag vet själv att man gärna vill "försvara" sina köp. Men handen på hjärtat jag hör inte skillnad på att bara byta högtalarkabel. Dvs om du har säg bi-wire 4 kvadrat noname vs motsvarande 4 kvadrat med superbra märke.
Jag skulle vlija höra skillnad men jag gör inte det.
Då tror jag man upplever större skillnad på att akustikanpassa rummet....
Mvh Niclas
www.biobygget.se


Tänk även på att biltemas högtalar kabel innhåller 99,99procent ren koppar vilket är att föredra mot koppar beläggd aluminium kabel alltså en kabel av aluminium med lite koppar beläggning på som netonnet kör med... Det är det man borde kolla på främst vad kabeln är gjord av. Varför skriver jag nu detta då, jag har hållt på med hifi och billjud i 20 år så jag har lärt mig lite på vägen om man säger så.

#54

Postad 25 mars 2011 - 21:18

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Tror dock inte det är så många som har sådan kopparbelagd kabel. Överallt brukar man iallafall hitta kablar med syrefri koppar. :)

Flyttar för övrigt tråden till rätt forumdel.

Redigerat av AlexanderE, 25 mars 2011 - 21:19.


#55

Postad 26 mars 2011 - 08:08

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Kan du även länka till rätt forumdel tack ;o)

#56

Postad 26 mars 2011 - 09:16

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Det görs automatiskt. :)

#57

Postad 27 mars 2011 - 07:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Förstår inte varför folk blir så upprörda i alla typer av forum, när vissa saker diskuteras. Om någon vill betala 5kr/m kabel och är nöjda med ljudet från dem och andra vill betala 50 000kr/m för att de vill och dessutom tror sig höra skillnad på olika kablar, varför den hätska tonen.?
Det kanske inte alltid är i öronen som skillnaden sitter?

Om någon vill köpa ett par kablar som han/hon anser vara bättre/snyggare/flexiblare/whatever än andra och de kostar mer än en bil, så låt dem göra det!! Likaväl som någon anser att en BMW är bättre än någon annan bil, så kan någon annan faktiskt tycka det är värt pengarna att köpa dyrare kablar.



Jag tror ingen är emot om folk lägger 5 miljoner på kablar, det rör mig inte i ryggen. Problemet blir när någon hävdar att det är en verklig påverkan, då är det helt plötsligt inte en egen subjektiv åsikt man framför, utan ett objektivt påstående. Då får man räkna med att folk kommer ifrågasätta det. :)

#58

Postad 02 juni 2011 - 13:03

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 092 inlägg
  • 0
Då jag har jobbat på ett metallverk där man framställer koppar (Rönnskärsverken) så är de så att ALL koppar man drar tråd av är syrefri annars går det inte bra. Det finns ett till grundämne som är förödande om det är för mycket av de i kopparn för då går det inte heller att dra tråd av den nämligen antimon men de senare har ni aldrig hör att kablarna är fria ifrån eller hur trots att de måste vara det för annars går det inte att dra tråd. För hög antimonhalt gör kopparn spröd.

#59

Postad 10 juli 2011 - 00:44

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Jag fastnade för SilSpeak av den enkla anledningen att jag kan skala den med naglarna ( vilket jag gjort otal ggr inom diy ). Prisvärd ? "Superljud" ? Inte den blekaste. Dock är dom fula, eller nja diskreta kanske, så det skulle vara roligt med nått mer "flashigt". Dock inget en fin kabelstrumpa inte kan bota :D.

Mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.