Skärmen gör nytta även om den inte är jordad!
I vissa fall är det bättre att inte jorda den!
Debatt är bra och kul men rena faktafel är det inte!
OK?
Och nej, jag skall inte gå på Iron Maiden konsertern.
Paul DiAnno är ju inte med.
[

Supra Ply 3.4/S...Hur är ljudkaraktären..?
Startad av
larsno
, jan 21 2003 14:52
154 svar till detta ämne
Postad 24 januari 2003 - 15:21 Skärmen gör nytta även om den inte är jordad! I vissa fall är det bättre att inte jorda den! Debatt är bra och kul men rena faktafel är det inte! OK? Och nej, jag skall inte gå på Iron Maiden konsertern. Paul DiAnno är ju inte med. [ ![]() Postad 24 januari 2003 - 15:36 Postad 24 januari 2003 - 15:36 Jag föredrar Bruce. The Nuber of the Beast fick upp mina ögon för Maiden. Postad 24 januari 2003 - 16:08 [xx(] Bruce var helt OK, men jag gillade DiAnno´s "riv" i rösten. [ ![]() Sedan hade han mycket coolare kläder. Han hade ju i alla fall nitbälten och läder. Bruce körde ju med skinnbrallor med tubsockor utanpå! Äckligt. [ ![]() Postad 24 januari 2003 - 16:13 Radiohandlarn: lol, DiAnno's solo band är bra och blaze's solo as well, men några höjdare i maiden var dom inte, inte som dickinson! Då måste ju Dickinson vara bäst!!! Han är ju bra både i Maiden och på sina soloskivor. Accident of birth är en riktig kanonplatta i mina öron! [8D] Postad 24 januari 2003 - 16:16 ![]() ![]() Postad 24 januari 2003 - 16:20 ![]() Postad 25 januari 2003 - 00:50 Till dane: Skärmen gör nytta även om den inte är jordad! I vissa fall är det bättre att inte jorda den! Debatt är bra och kul men rena faktafel är det inte! OK? Visst e det skoj med debatt=) Så här har i alla fall jag fått lära mig i skolan: http://www.its.bth.s.../lab6/lab6m.pdf läs sidan 5 och några sidor framåt... Har lite svårt att förstå vad den skulle kunna göra om den inte är kopplad till jord=/[?][?][?] Berätta gärna[8)] Postad 25 januari 2003 - 02:01 ![]() Är det någon som verkligen hört skilldnaden mellan ply 3.4 och 3.4/s med egna öron? Läste att den skärmade fått fin kritik i Hifi & musik. Tror ni man kan ta det som att den oskärmade varianten också skulle ha fått bra kritik om den testats? När jag skulle köpa min ply 3.4 så fick jag först låna hem en vit kabel där det var plustecken på plusledaren (inne i kabeln) Denna tyckte lät otroligt bra och några dagar senare köpte jag tre meter (till centern), men när jag kom hem och skulle skala den så märkte jag att denna istället var ljusblå och utan några plustecken. Att den ser annurlunda ut än den jag lånde gör mig ingenting, men jag tycker inte alls den lät lika bra! Vad tror ni om detta, inbildar jag mig bara eller är det något slags fult försäljningsknep? PS: Den jag lånde var nog inte längre än en meter, om nu det kan göra någon SÅ stor skilldnad. Postad 25 januari 2003 - 02:12 Skulle gå in och ta bort det men plötsligt fungerar inte "edit" Postad 25 januari 2003 - 03:32 iofs, det har du rätt i, men våra moderators kanske gillar metal lika mycket som vi? [} ![]() ![]() ![]() Postad 25 januari 2003 - 13:26 Dock bör man testa med jorden ansluten till förstärkarchassit och med jorden ej ansluten. Det beror (tror jag) på hur jorden är i eluttagen vilket som är bäst. Men jag är inte helt säker på detta. Skönt att det finns lite hårdrockare här! På hififorum.nu är det mest jazz (och liknande fismusik) snubbar. Postad 25 januari 2003 - 16:23 Postad 25 januari 2003 - 16:24 Skärmen förhindrar störningar till och från kabeln ändå. Dock bör man testa med jorden ansluten till förstärkarchassit och med jorden ej ansluten. Det beror (tror jag) på hur jorden är i eluttagen vilket som är bäst. Men jag är inte helt säker på detta. Skönt att det finns lite hårdrockare här! På hififorum.nu är det mest jazz (och liknande fismusik) snubbar. Men hur????? Du säger att jag kommer med sak fel när det egentligen är du som "tror" och hittar på!!! Har du några belägg för dina på hitt eller? Jag skulle gärna vilja veta vad skärmen skulle skulle kunna göra om den inte är jordad! Postad 25 januari 2003 - 22:55 Är jag osäker så skriver jag det tydligt. Jag har läst någonstans (tror att det var Hifi & Musik) där det stod att skärmen gör nytta även när den inte är ansluten till jord. Detta kanske inte räcker som argument för dig, men då kan du ju kolla direkt med Supra. Dom svarar på alla frågor angående deras produkter. Postad 25 januari 2003 - 23:34 Skulle du hitta vilket avsnitt hos Hifi & Musik som behandlar denna frågan skulle jag uppskatta om du kunde skicka detta. Tror att du säker bara misstolkat det de skrivit. Nåja, det är inget att gräva ner sig över. Även den bästa kan ha fel ibland[ ![]() Postad 26 januari 2003 - 21:34 Hur skulle en kabel med jordning kunna göra detta bättre än en exakt likadan kabel utan jordning ansluten? Ett varv med folie, gröt eller bajs lär väl kunna göra det lika bra som en jordad eller ojordad kabel-snutt? Fel? Postad 26 januari 2003 - 22:40 Postad 26 januari 2003 - 22:59 Vad kan en 99.9osv% ren koppar á 15/m (hembiobutiken) Vad kan en 99.9osv% ren koppar á 10/m (fyndbörsen) Vad kan en 99.9osv% ren tennpläterad koppar á 25/m (hembiobutiken) göra för skillnad i ljud, förutom att det från den billigaste skiljer 450 spänn i pris till den dyraste? (kvantitet 30m) Ursäkta om det inte handlade om 3,4:an, men jag är jävligt nyfiken ![]() Kablar med gröt o bajs undanbedes ![]() Postad 27 januari 2003 - 00:14 Skärm e väl typ nånting som skyddar mot utanförliggande spänningsförande källor i detta fall. Hur skulle en kabel med jordning kunna göra detta bättre än en exakt likadan kabel utan jordning ansluten? Ett varv med folie, gröt eller bajs lär väl kunna göra det lika bra som en jordad eller ojordad kabel-snutt? Fel? Fel? ja=/ I enkel ellära får man lära sig hur elektriska fält fungerar. Som jag skrev tidigare: http://www.its.bth.s.../lab6/lab6m.pdf läs sidan 5 och några sidor framåt... Jag är knappast någon expert på området men jag vet att skärmen inte gör någon nytta om den inte är kopplad till jorden i din annläggning. Postad 27 januari 2003 - 09:35 ojordad skärm: skärmar HF jordad skärm: skärmar HF och LF Var skilnaden mellan HF och LF ligger beror lite på hur lång kabel man har. Skall man jorda den i stärkarens chassie så måste naturligtvis stärkaren vara jordad också vilket inte alla recievers är. Jag vet inte om jag skulle kalla den här typen av elfältsteori för enkel ellära men det är väl en fråga om hur man är lagd ![]() /rikard PS. om man vill använda bajs som skärm måste den vara färsk och så skall man se till att äta mycket salt mat innan annars funkar den inte DS =) Postad 27 januari 2003 - 09:41 Postad 27 januari 2003 - 11:32 Postad 27 januari 2003 - 11:52 En "störning" borde väl defineras som "nåt som stör". Har man inte "nåt som stör" så kvittar det troligen fullständigt om man jordar eller inte jordar sin skärm om man nu har nån. Postad 27 januari 2003 - 13:01 Skärmade högtalar kablar är väl främst för studio miljöer där man har många elektriska apparater som ger ström fält och där kablarna ligger i kabel rännor tillsammans med många andra kablar, tex 10-15 olika kablar som ligger ihop buntade, både 230 volts kablar och olika typer av högtalar och signal kablar för kontroll av ljus och ljud, etc. Då kan jag tänka mig att det kan bli rejäla störningar om kablarna ligger tätt tillsammans. Postad 27 januari 2003 - 13:09 Postad 27 januari 2003 - 13:34 Om störningen istället kommer in efter förstärkaren, d.v.s. i högtalarkabeln, kommer den att höras mindre ju mer man vrider upp volymen. Störningens amplitud är ju hela tiden densamma medan musiksignalen ökar i amplitud när man ökar volymen. I detta fall dränks störningen alltså mer och mer ju högre man spelar. Du har alltså inte direkt fel i ditt resonemang. Men det gäller bara störningar på lågnivåsidan och här har man ju alltid skärmade kablar. Postad 27 januari 2003 - 13:58 Tyst när det ska vara tyst, that is.. Postad 27 januari 2003 - 14:26 Noll volym och inga störningar = högtalarkablarna OK Full volym och inga störningar = lågnivåkablar OK Postad 30 januari 2003 - 12:08 Lång kabel i högtalaren: Många teorier var det här. Någon påstog att det inte var separata kablar mellan elementen, men i mitt fall är det fel (och det är säkerligen likt allt annat, olika beroende på modeller och märken osv) Jag har ett par Heco Argon 50, i dessa är det separata delningsfilter av hög kvalitet för diskant / mellanregister och basen. Det bör då rimligen vara separata kablar mellan =) Dessa är strax över 1m höga och det blir nog iaf mer än 1m kabel. Exakt hur lång är skit samma men det låter också förnuftigt att det i billigare högtalare är kablar av modell "enkel" som förmodligen med största säkerhet sänker snäppet på effekten av en extern/högtalarkabel modell "bättre" Maiden/Bruce: Var på Maidens "sista" koncert i Globen i stockholm, tror det var -96. Dom skulle köra sista spelningen i turnen här om jag inte missminner mig (rätta mig här tack!), och sedan lägga ner. Åratal senare slog jag av någon dunkel anledning på kanal 1 eller 2, och det var Söndagsöppet, in rullade...... Iron Maiden! .... Döm om min förvåning när sångaren var en avdankad alkis med skitfånig kepa! (Jag lärde mig aldrig hans namn =) han kunde inte ta en ton rätt, och lät inte det minsta lik Bruce D! Uscha... Botten var nådd... Nu har det ju härligt nog ordnat sig på bästa sätt, och Bruce är tillbaka där han hör hemma [ ![]() Postad 30 januari 2003 - 16:56 Första skivan med Blaze, The X factor kom -95, så du kan knappast ha sett dem med Bruce -96. Då höll han nog som bäst på att spela in den tidigare nämnda Accident of birth som kom våren -97. Postad 30 januari 2003 - 17:27 Postad 30 januari 2003 - 18:00 Högtalarkabel i högtalaren är säkerligen ochså en sak som dom sparar på i budget grejor. Lika säkert som amen i kyrkan. Det är samma sak med hårdvara i budget förstärkare och receivrar. Trasformatorer och kondesatorer och allt annat. Det är helheten som ljuder. Allt är beroende av allt det andra. Så man får inte snåla för mycket, men behöver heller inte överdriva... Postad 31 januari 2003 - 00:53 Postad 31 januari 2003 - 10:21 Postad 31 januari 2003 - 13:05 ![]() VAD är det som gör supra ply 3,4 (ej S) så bra? Vad är det som är så speciellt med just dessa kablar, vad sitter det för material som är såpass bra att de kostar såpass mycket? Kan nån vänlig själ knata ner några rader till en nyfiken rackare? ---->[?] Postad 31 januari 2003 - 13:26 Sedan är den väl inte direkt dyr. Den jämförs ju med kablar för ett par hundra kronor metern. Postad 31 januari 2003 - 15:07
Vad är felet enl Radiohandlarn när folk åker dit i blindtest då? Som här på sidan,
Postad 31 januari 2003 - 15:28 Jag har haft en del kunder som precis som många andra varit mycket skeptiska till att kablar låter annorlunda. Men som efter att ha köpt t.ex. Supra Ply 3.4 kommit tillbaka och beskrivit vilken förbättring det blev. Men det är upp till var och en att testa själv. OBS! Lyssna inte mäta! Postad 31 januari 2003 - 15:39 Postad 31 januari 2003 - 15:47 Ply 3,4 á 70 spänn/m Classic 4.0 á 35/m Båda har ren koppar o är förtennade, classicen är lite tjockare och supran "lite" dyrare. Ok supran jämförs med dyrare kablar och vad jag förstått håller måttet bra (jaja, alla tycker som vanligt olika ![]() Men om man gjorde ett blindtest på 2 "likvärdiga" kablar, som ovan, hur skulle det bli då. Med liknande menar jag, att JAG kan då inte förstå skillnaden, och har fakriskt inte fått någon förklaring på VARFÖR det skulle vara det. De verkar ju rätt snarlika! Iofs är jag inte lika kunnig som kanske många andra är, men om någon nu kan förklara så kanske jag också blir det [ ![]() Och NEJ, ingen behöver känna sig trampad på tårna, det är jävligt enkelt, jag hajjar inte [ ![]() Postad 31 januari 2003 - 20:21 Och att betala en massa pengar för lyxiga DIGITALA kablar är att slänga pengarna i sjön. Största anledningen att betala dyra pengar för en kabel är egentligen att man tycker den är snygg - precis som folk som köper klockor för 15.000:- Det är INTE för att passa tiden bättre utan för att man skall må bättre och imponera på andra. Postad 31 januari 2003 - 22:03 Ang högtalaren så kostade den runt 8000:- då den såldes på Hifi-klubben för några få år sedan, och borde väl vara en helt ok representant då majoriteten av folks högtalare på detta forumet inte lär vara så mycket dyrare/bättre än så. Själv köpte jag kabel för ca 70 kr/m till anläggningen mest därför att jag hörde det rekommenderas. Var rätt tydlig skillnad när jag bytte ut tillfälliga "skosnöret" till centern, däremot hörde jag ingen skillnad alls med frontarna från rätt tjock noname. I affären nämnde jag senare vilken skillnad det blev med nya kabeln jämfört med "skosnöret", däremot sa jag inget om att jag inte hörde nån skillnad mot det andra. Blev inte så bara. Man delar ju mest med sig av sina positiva erfarenheter. Jag är alltså inte totalskeptiker till vilka skillnader en kabel kan göra, men jag skulle vilja påstå att kablarnas betydelse är klart överreklamerad, åtminstone i "enklare" anläggningar. Postad 31 januari 2003 - 22:07 Postad 31 januari 2003 - 23:13 Om jag byter kabel till min högtalare av okänt märke, kan det då nånsin bli nåt bättre ljud om inte det är lika bra eller bättre förutsättningar "fram till kontaktpunkten" där jag ansluter denna kabel. Troligen en terminal på förstärkare i detta fall. Om en signal nu skulle ha påverkats negativt från slutsteget till denna terminal så kan den aldrig bli bättre i nån kabel. Den kan säkert bli sämre, men aldrig bättre. Jämförelsen måste bli med en vattenledning. Har jag en 2" grov vattenledning som ansluts till en 4" så kan det aldrig komma mer vatten ur änden än vad som går att trycka in i början. Alltså måste man se till att högtalarkabeln innan köp är den svagaste länken, för är kopparbiten mellan kretskort/komponent och terminal på förstärkaren sämre än kabeln kan det aldrig bli bättre oavsett kabel. Postad 01 februari 2003 - 03:57 Tjejen har förresten inhandlat kablar från Biltema idag, ska testa om en äkta amatör kan höra skillnad på ljud o ljud. Man blir ju "tyvärr" smittad av övriga knasbollar, och nyfikenheten tar över förnuftet. (Biltemas rosa vs prosons pearlmetallic audio) Återkommer med felaktiga uppgifter [ ![]() Ps Sällan studsar en termos, o hade den gjort det hade den säkert haft en perfekt ljudbild Ds Postad 01 februari 2003 - 10:46 Den Yamaha recievern är i klass med en 2-kanalsförstärkare för 2000:-. I den klassen hörs det nog ingen större skillnad på en grov elkabel och Supra Ply 3,4. Postad 01 februari 2003 - 14:56 Intrycket genom tråden tycker jag är att flera förespråkar "lite dyrare" högtalarkablar av ett visst märke redan till relativt blygsamma anläggningar, t.ex med Proson Conquest 66. Tycker jag rimmar lite illa med att det plötsligt ställs större krav på utrustningen för att dyrare kablar ska kunna urskiljas. I princip verkar vi ju vara överens, att det krävs en viss grundnivå på utrustningen för att kablar ska löna sig. Men tyvärr blir det väldigt ofta ändå i forumen att det rekommenderas dyrare kablar nästan direkt, även till de billigare anläggningarna. Lite synd tycker jag, då det i många fall troligen rör sig om bortkastade pengar. Postad 01 februari 2003 - 16:17 Har idag Supra Ply 3.4/S och är nöjd med dessa. Testade lite själv för någon vecka sedan att biwira och märkte direkt att ljudet blev mer detaljrikt. Överlag mycket trevligare att lyssna till. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |