Wimp, utmanare till spotify?
Postad 01 October 2013 - 19:25
Postad 03 October 2013 - 05:22
Det verkar för att närma sig sin "Gratis Trial" måste man gå igenom hela registreringen och lämna kontonummer osv.
Har dock testat appen till min telefon, och måste säga att det är väldigt likt Spotify utseendemässigt.
Jag såg först imorse att Wimp lanserats, och för mig var det news. Men 200:- i månaden för förlustfritt låter rimligt tycker jag. Men för mig som sitter med ett Halebop abonnemang (4GB) surf så blir det nog inte aktuellt att strömma till moblilen, alternativet vore om jag kunde stänga av "High Quality Streaming" till mobilen för att spara lite på min surf, och sedan använda högupplösta alternativet hemma via wifi. Jag tror för de som överväger lossless för pendling: tunnelbana, buss osv. så gör man nog inga större vinster där, just pga. allt buller runtomkring.
Handen på hjärtat så har mina vanor kring musiklyssning förändrats, dels för att jag börjat arbeta som lärare och jobbet tar mkt av tiden, men också pga lätt tinnitus. När jag väl sitter ned och "Lyx-lyssnar" så blir det vinyl 90% av tiden.
Jag har lagt ut mina Focus 140 på Blocket.se, just för att dessa har blivit overkill för mina behov. Kommer istället satsa på den minsta stativaren av Dynaudio (Excite X12)
Postad 03 October 2013 - 05:54
Sen tycker jag Wimp är lite smidigare att använda i Sonos, man kommer åt artistinfo och liknande artister smidigt och det uppskattar jag:-)
Postad 03 October 2013 - 06:49
Postad 03 October 2013 - 11:38
Tycker nog att Wimp är smidigare än Spotify på flera sätt.
Jag tycker det är väldigt smidigt att göra album och artister till favoriter. Detta utan att behöva göra en spellista först.
Däremot är det ju inte lika utbrett på långa vägar jämfört med Spotify!
Edit: det går även att ställa kvaliteten varje enhet separat.
Redigerat av David2, 04 October 2013 - 04:58.
Postad 04 October 2013 - 11:46
Märkligt är att jag registrerade mig igår 16:34 men fick idag mail om att min gratis period nu var över kl 12.02, snarare ett 20 h gratis test då
Tycker i alla fall att det inte var någon höjdare!
Låtarna startar snabbt men jag har en känsla av att en hel del av deras musik som de påstår är "lossless" inte är det.
Jämförde bl.a. Katie Meluas senaste och den lät sämre via Wimp Hifi, jämfört mot lokal FLAC.
Jämförelsen gjordes genom min Sonos ZP90 in i min Naim Dac.
Postad 04 October 2013 - 14:48
Inga problem , jag har så när jag lyssnar utanför Wifitäckning, annars tickar det på surfkontot på abonnemanget. Jag upplever ljudkvaliten som god, kan dock hålla med om att visa artister inte känns som det är Flac men det mesta låter bra. När det kommer till att bara sitta och lyssna så kör jag genom ljudkortet i datorn och upplever verkligen att det blir bra. Sonosen med Dac så hör jag skillnad mellan bibloteket och wimp, men som sagt inte när jag kör genom datorn. Jag har förvisso betydligt bättre ljudkort än dac men det känns ändå som det felet är i Sonosenheten.Om jag skaffar Wimp Hifi, går det att stänga av högupplösta versionen på mobilen? Önskar bara att spela högupplöst i hemmet.
Ha det gott// M
Postad 05 October 2013 - 14:51
Fungerar kalas med Sonos-appen så det är verkligen ett plus med enkelheten, och huvudorsaken till varför jag skaffar det är för att på de ställen i huset där jag inte kör Naim-streamer kör jag Sonos.
Postad 05 October 2013 - 17:52
En låt som spontant kändes klart bättre på WiMP HiFi är denna. Rösten framträder på ett helt annat sätt i ljudbilden.
PS: Nivån är högre på WiMP HiFi skall man veta, och ta höjd för.
Fler intryck?
PS: Kör från PC USB in i HRT Music Streamer HD och balanserat ut till försteg.
Postad 05 October 2013 - 18:07
Wimp HIFI finns inte för PC än. Hur lyckades du få din dator att spela Wimp HIFI?Har lyssnat lite ikväll på WiMP HiFi och på vissa skivor hörs klart en skillnad. Det är mer dynamik, tystare mellan tonerna och mer detaljer.
En låt som spontant kändes klart bättre på WiMP HiFi är denna. Rösten framträder på ett helt annat sätt i ljudbilden.
Fler intryck?
Redigerat av Arngrim, 05 October 2013 - 18:07.
Postad 06 October 2013 - 19:07
Min fråga är, hur ser jag om materialet som spelas upp är flac eller inte?
Postad 06 October 2013 - 19:12
Har lyssnat lite ikväll på WiMP HiFi och på vissa skivor hörs klart en skillnad. Det är mer dynamik, tystare mellan tonerna och mer detaljer.
Fler intryck?
Wimp HIFI finns inte för PC än. Hur lyckades du få din dator att spela Wimp HIFI?
Alltså måste få en klarhet i detta. Vem av er talar sanning?
Är det så illa att FFrrEEddRRiiKK bara snackar skit eller går det att lösa på hans sätt?
Skrattretande om han bara "hittar på" ett inlägg.
/Fredrik
Postad 06 October 2013 - 19:58
Jag tror inte han hittat på utan det är nog så att han gjort ett misstag och jämfört kvalitetsnivån "normal" med "hög" och trott att "hög" var Wimp HIFI. När man går in i Wimp på datorn så möts man av en hel del reklam och information om Wimp HIFI. Bland annat en länk som det står "testa i 24 timmar nu" och då är det lätt hänt att man tror att Wimp HIFI är tillgängligt via datorn. I en liten informationstext står det att Wimp hifi inte är tillgängligt på PC/Mac men det är lätt att missa den texten.Alltså måste få en klarhet i detta. Vem av er talar sanning?
Är det så illa att FFrrEEddRRiiKK bara snackar skit eller går det att lösa på hans sätt?
Skrattretande om han bara "hittar på" ett inlägg.
/Fredrik
Postad 07 October 2013 - 13:27
Jag tror inte han hittat på utan det är nog så att han gjort ett misstag och jämfört kvalitetsnivån "normal" med "hög" och trott att "hög" var Wimp HIFI. När man går in i Wimp på datorn så möts man av en hel del reklam och information om Wimp HIFI. Bland annat en länk som det står "testa i 24 timmar nu" och då är det lätt hänt att man tror att Wimp HIFI är tillgängligt via datorn. I en liten informationstext står det att Wimp hifi inte är tillgängligt på PC/Mac men det är lätt att missa den texten.
Såg just precis att WiMP HiFi inte finns för PC, så får kolla igen vad jag haft för inställningar hemma. Tyckte dock vissa spår lät klart bättre än på Spotify, men nu blir jag osäker vad Spotify stod på för ljudinställningar, då det var jobbedatorn jag körde ifrån. Fast hur menar WiMP att man skall få ut flac ur t ex en iEnhet? Stödjer iEnheter flac? Om man kör trådlöst till t ex en Apple TV eller AirPort Express, så begränsar dessa väl ljudet med till CD-nivå om jag inte minns fel. AirPort Express kör väl 16-bit and 44.1 kHz och Apple TV 48 kHz max?
Postad 07 October 2013 - 16:14
Min fråga är, hur ser jag om materialet som spelas upp är flac eller inte?
Remo, när du spelar en låt har du ingen information om låten som spelas upp? Sonos har en symbol "i", antar att det skall stå för info, och där står det efter låtnamnen "lossless". Eller om det är efter albumnamnet, minns inte riktigt. Din Bluesound borde ju ha något liknande.
Mig veterligt så finns det inga inställningar för Sonos vad gäller Wimp Hifi utan den verkar känna av vilket abonnemang du har och skickar data därefter.
Postad 07 October 2013 - 16:48
Postad 07 October 2013 - 18:04
Du måste ställa in "okomprimerat" på ljudkvalitén annars är det bara att tuta o köra:DRemo, när du spelar en låt har du ingen information om låten som spelas upp? Sonos har en symbol "i", antar att det skall stå för info, och där står det efter låtnamnen "lossless". Eller om det är efter albumnamnet, minns inte riktigt. Din Bluesound borde ju ha något liknande.
Mig veterligt så finns det inga inställningar för Sonos vad gäller Wimp Hifi utan den verkar känna av vilket abonnemang du har och skickar data därefter.
// MikaelJ
Postad 07 October 2013 - 19:37
Antagligen använde du normal => AAC 96 och High => ACC 320. Jag tycker också att Wimp har haft lite bättre ljud än Spotify dom gånger jag jämfört och då jag jämfört Spotify extrem (ogg vorbis 320) med Wimp high ACC 320. Jag läste på Wimps hemsida att dom tidigare kunde få material ifrån skivbolagen i komprimerat format och då kan det bli dåligt resultat om tex. en fil i mp3-format transkodas till aac.Såg just precis att WiMP HiFi inte finns för PC, så får kolla igen vad jag haft för inställningar hemma. Tyckte dock vissa spår lät klart bättre än på Spotify, men nu blir jag osäker vad Spotify stod på för ljudinställningar, då det var jobbedatorn jag körde ifrån. Fast hur menar WiMP att man skall få ut flac ur t ex en iEnhet? Stödjer iEnheter flac? Om man kör trådlöst till t ex en Apple TV eller AirPort Express, så begränsar dessa väl ljudet med till CD-nivå om jag inte minns fel. AirPort Express kör väl 16-bit and 44.1 kHz och Apple TV 48 kHz max?
Info om vilka format etc. som Wimp erbjuder finns på denna länk.
http://magazine.wimp...usic-streaming/
Man får inte flac på en iPryl utan alac. Man kan säga att det är Apples variant av flac. Apple AirPlay använder i sig själv alac som komprimering så tar man emot streamen på en iPryl i alac och sänder den vidare till en Apple Express med AirPlay så kommer inte det inte göras någon omsampling eller formatändring.
Precis som du skriver så omsamplar Apple TV allt ljud till 16/48.
Postad 07 October 2013 - 19:42
Enligt wimp själva så körs alac när du använder i-enheter. Sedan så har du 48hz försämringen när du kör airplay från i-enhet till airport express. Enda gången du får ut 44.1 är när du kör airplay från dator till airport express. Rent teoretiskt så borde en sonos eller bluenode vara att föredra framför iPhone eller ipad.
Inte helt rätt. Kör du Airplay mot en Apple Express så samlas ljudet inte om, förutsatt att det är 16/44 från början. Det är Apple TV som samplar om allt ljud till 16/48.
Postad 07 October 2013 - 19:52
Det finns ett litet program som man kan installera på en Windows-dator som göra att datorn kan ta emot en AirPlay stream. Med det programmet kommer datorn att fungera på samma sätt som en Airport Express. Ni hittar programmet här
http://sourceforge.n...ts/shairport4w/
Jag har använt det i ett år ungefär. Tidigare versioner var lite instabila men den senaste versionen har varit i princip problemfri.
Postad 07 October 2013 - 21:23
Postad 08 October 2013 - 09:59
Ett tips till dom som har en iPryl och en PC-dator kopplad till ljudanläggningen.
Det finns ett litet program som man kan installera på en Windows-dator som göra att datorn kan ta emot en AirPlay stream. Med det programmet kommer datorn att fungera på samma sätt som en Airport Express. Ni hittar programmet här
http://sourceforge.n...ts/shairport4w/
Jag har använt det i ett år ungefär. Tidigare versioner var lite instabila men den senaste versionen har varit i princip problemfri.
Lite off-topic iofs, men hur ligger detta till jämfört med Airfoil?
Postad 08 October 2013 - 12:33
Vid min test valde jag HiFi i Wimp-inställningarna, men såg aldrig lossless anges någonstans i iPadens spelningslistor. Dock missade jag att kolla efter "I" (information) på spelade låtar.
För övrigt anslöt jag Bluesound-appen (i min iPad) mot min Router och hade iPaden som fjärrkontroll (dvs utan vare sig ATV eller AirPort Express). Vet dock inte vad detta ger för slutresultat på ljudet?
Postad 08 October 2013 - 12:47
Postad 08 October 2013 - 17:18
Om man bortser från ljudet så är de ganska lika. Utseende är något snyggare i Wimp men kanske mer logiskt i Spotify. S har ett större biblotek men det mesta finns i W och får det gå ett år till tror jag de är på samma nivå. Jag har haft båda i över ett år om jag började använda W mer ganska omgående så på något sätt föll W layout mig mer i smaken.Ni som använder Wimp, har ni kört Spotify innan? Vad gillar ni? Vad gillar ni inte? Sämre eller bättre utbud?
Nu använder vi bara S i bilen el. om vi lyssnar i lurarna om W är upptaget hemma:-)
Postad 08 October 2013 - 18:12
Det är inte korrekt. Jag föreslår att du googlar lite på detEnligt wimp själva så samplas iphone-airport express ljudet om till 48. Använder du iphone som fjärr till ett itunes bibliotek så får du ut 44.1. Iphone, Ipad och Apple Tv uppför sig alla 3 på samma sätt som när det gäller 44.1 kontra 48.
Postad 08 October 2013 - 18:22
Det var något år sedan jag testade Airfoil men vad jag kommer ihåg så kan man med det programmet installerat på datorn sända en stream via AirPlay till tex. Airport Express och Apple TV. Man kan inte ta emot en stream med det programmet.Lite off-topic iofs, men hur ligger detta till jämfört med Airfoil?
Med Shairport4w är det tvärt om. Det programmet kan ta emot en AirPlay stream men inte sända. Det går alltså att sända en AirPlay stream från tex. en iPhone till en dator som har Shairport4w installerat.
Postad 08 October 2013 - 19:21
Postad 10 October 2013 - 09:15
Fråga:
If I have WiMP HiFi and an iDevice and Airplay wireless to my AirPort Express or Apple TV, will I still get ALAC format via the toslink output from my Apple TV or AirPort Express to my preamplifier, or will the AirPort Express and Apple TV truncate signal down to CD-quality, i.e. 44.1/48 kHz/16-bit as I've heard? If yes, which is the best way to connect my iDevice to my stereo for optimal ALAC enjoyment? Is there any way to go digital if I prefer to use other DAC than one built in into iDevice, thus using low level signal into pre amplifier input?
Svar:
AirPlay with AppleTV, AirPort Express and even third party implementations of AirPlay are excellent ways of providing lossless sound directly from your iOS devices to a decent stereo.
With AirPort Express, there is a bit perfect replication of the original source. Nothing happens to the audio, as the data stream is of the ALAC file's raw PCM audio stream in 44.1kHz/16 bit.
Since AppleTV is also a carrier of many video formats, it upsamples to 48 kHz but stays in 16 bits. This resampling has no effect on the PCM stream. The wave that comes out is identical - it only upsamples for convenience so it can transport media formats that already has 48K audio without having to switch back and forth.
So there is no truncation in any part of the process, just a resample and dither. So if you connect with optical to your stereo - this is a good solution. We only wish we had the same for Android…
_
Nu skall jag hem och testa igen.
Postad 10 October 2013 - 09:25
Här är ett svar jag nyss fick av WiMP apropå ovan:
Fråga:
If I have WiMP HiFi and an iDevice and Airplay wireless to my AirPort Express or Apple TV, will I still get ALAC format via the toslink output from my Apple TV or AirPort Express to my preamplifier, or will the AirPort Express and Apple TV truncate signal down to CD-quality, i.e. 44.1/48 kHz/16-bit as I've heard? If yes, which is the best way to connect my iDevice to my stereo for optimal ALAC enjoyment? Is there any way to go digital if I prefer to use other DAC than one built in into iDevice, thus using low level signal into pre amplifier input?
Svar:
AirPlay with AppleTV, AirPort Express and even third party implementations of AirPlay are excellent ways of providing lossless sound directly from your iOS devices to a decent stereo.
With AirPort Express, there is a bit perfect replication of the original source. Nothing happens to the audio, as the data stream is of the ALAC file's raw PCM audio stream in 44.1kHz/16 bit.
Since AppleTV is also a carrier of many video formats, it upsamples to 48 kHz but stays in 16 bits. This resampling has no effect on the PCM stream. The wave that comes out is identical - it only upsamples for convenience so it can transport media formats that already has 48K audio without having to switch back and forth.
So there is no truncation in any part of the process, just a resample and dither. So if you connect with optical to your stereo - this is a good solution. We only wish we had the same for Android…
_
Nu skall jag hem och testa igen.
men det där var väl inget svar på din fråga? CD kvalité är ju 16 bit 44kHz. Frågar inte du om ALAC filer som har högre upplösning och bitdjup än så görs om till sämre kvalité? fast ifs kanske inte Wimp lossless har annat än ALAC/FLAC i "CD-kvalité" ? villket ifs är ruskigt bra bara det
Postad 10 October 2013 - 10:30
men det där var väl inget svar på din fråga? CD kvalité är ju 16 bit 44kHz. Frågar inte du om ALAC filer som har högre upplösning och bitdjup än så görs om till sämre kvalité? fast ifs kanske inte Wimp lossless har annat än ALAC/FLAC i "CD-kvalité" ? villket ifs är ruskigt bra bara det
Forts:
Fråga:
Thanks for getting back to me.
I thought high-resolution downloads tend to be 24-bits, with sample rates between 48kHz and 192kHz. What is the original format in terms of frequency and sample rate that WiMP Hi-Fi sends out? Since Apple TV and AirPort Express downsample to 16-bits/48kHz/44.1kHz I cant quite see how I get the full quality with ALAC 44.1kHz/16 bit, or am I missing something?
Svar:
In my world you have three audio segments
LOSSY
Data reduced audio. You use algorithms to shave off enough to reach a target bitrate. Use of psychoacoustic methods to mask in a smart way. MP3, AAC, Vorbis, SBC etc. are examples of lossy data reduction (people often refer to it as compression, but since many confuse this with dynamic compression of the audio signal, I prefer to call it data reduction. Which is more correct. Lossy formats are very often related to a constant bitrate, such as 320 kbps. In theory you get whatever sample rate/bit depth you had in the source, but since the data streams are written in blocks - it doesn't really make sense as this is for the linear audio.
LOSSLESS
CD-quality. 44.1kHz/16bit. This is what is WiMP HiFi. Normally stored as WAV, AIFF or other raw formats. FLAC and ALAC are not to be confused with lossy formats, but they do data compression (here it is correct to use this term). It uses predictive algorithms and when writing the sound wave and it sees it can write the wave with less data than original source, it stores less. In this way you can compress the data usage by up to approximately 40% and it is still exactly the same PCM/linear audio that comes out of your device.
Think of it as a .zip file for audio.
HD
I am strict and think this begins with no less than 88.2kHz or 96kHz and 24 bit. We can endlessly discuss the benefits of high sample rates and bit depth but what is certain is
a) higher bith depth does not detail the audio more, it just lowers the noise floor a bit due to higher dynamic range
The problem is, a lot of HD content is sold as HD but it isn't really recorded for this purpose. So when we move to HD as a product we will curate and have a totally different business case - as this will be for limited catalogue. We have already tested and it works.
But for now - WiMP HiFi is very solidly based on the same source as CDs.
Hence there is noe downsampling of any source, but a resampling to 48K only on AppleTV.
_
Känns ju som att det klargjorde lite.
Postad 10 October 2013 - 12:18
exakt. så det är CD-kvalité vi får oavsett format
Jag får erkänna att jag blandat ihop lossless med högupplöst, och det är ju inte riktigt samma sak. Men om WiMP Hi-Fi kan utmana min Primare BD32 som CD-spelare, så är det ju mycket, mycket trevligt bara det.
Postad 10 October 2013 - 19:31
Du lyckades få ett riktigt bra svar i från WimpJag får erkänna att jag blandat ihop lossless med högupplöst, och det är ju inte riktigt samma sak. Men om WiMP Hi-Fi kan utmana min Primare BD32 som CD-spelare, så är det ju mycket, mycket trevligt bara det.
Kan tillägga att en iPryl inte hanterar högre samplingsfrekvens än 16/44, dvs. cd-standard. Om man spelar upp en musikfil i med högre samplingsfrekvens tex. 24/96 och sedan sänder streamen vidare med AirPlay till en Apple TV så kommer först iPrylen sampla ner till 16/44, sedan kommer Apple TV sampla upp till 16/48. Det är alltså ingen vits att spela upp musikfiler med högre samplingsfrekvens än 16/44 på en iPryl.
Redigerat av Arngrim, 10 October 2013 - 19:31.
Postad 10 October 2013 - 22:49
Nu åker Spotify ut om de inte kommer med något liknande. I alla fall för oss som har Sonos hemma
Postad 11 October 2013 - 06:55
Fantastiskt att vi äntligen kan få CD kvalité streamad från Wimp.
Nu åker Spotify ut om de inte kommer med något liknande. I alla fall för oss som har Sonos hemma
synd bara att Wimp saknar 1/3 av alla låtar/musiker från mina spotify playlists
Postad 11 October 2013 - 15:00
WiMP/Spotify från min iPhone via AirPlay till min Airport Express och sedan optiskt ut och in i min Primare SP33.
Upplever nog (på den enda skiva jag testade, som jag också hade laddat min DB32 med) att WiMP spelade med lite mer detaljer och upplösning, men kan nog lika väl vara inbillning.
BD32 lät dock klart bättre med ännu bättre separation i ljudbilden.
Så alltså tre llikadana rena CD-format, men CDn vann med liten marginal, å andra sidan är ju inte BD32 nån skitspelare direkt.
Hade inte PCn uppkopplad för tillfället, men en 3:e jämförelse hade ju kunnat vara Spotify USB ut till min HRT Music Streamer HD DAC och sedan balanserat Jenving/Supra EFF-IXLR in i SP33, fast jag då i bästa fall får ut VORBIS 320 KBPS från USBn, fast detta vet jag att jag också varit väldigt nöjd med, främst tack vare HRT DACn.
Ett fjärde alternativ är ju sedan rippad CD och köra ut via samma HRT Music Streamer HD okomprimerat från PC, fast då har vi kommit en bit bort från en streamad lösning (WiMP/Spotify) som denna tråd handlar om.
Spontant känns det som att Spotify räcker gott och väl för lite spontanlyssning i soffan med ändå helt acceptabel kvalitet. Vill jag ha ännu bättre blir det nog Spotify via PC till min HRT Music Streamer DAC som jag dessutom kan styra från samma soffa via Remoteless-appen, så i praktiken en väldigt bekväm lösning, förutom att en PC då måste vara kopplad till DACn.
För finlyssning är det fortfarande BD32 och CD-formatet som nog gäller för mig, även om jag vet att rippad CD från PC till samma HRT DAC blir väldigt, väldigt bra det med.
Postad 11 October 2013 - 17:43
I alla fall så länge som man kör mot en separat DAC?
Postad 11 October 2013 - 17:58
Borde inte svaret från Wimp innebära att Bluesound och Sonos är helt likvärdiga ljud- och upplösningsmässigt om de matas med t.ex Wimp Hifi som levererar CD-kvalitet 44.1kHz/16bit?
I alla fall så länge som man kör mot en separat DAC?
Ja.
En annan fråga gällande Wimp Hifi, hur upplever ni att utbudet är gentemot Spotify?
Postad 11 October 2013 - 19:49
Ja.
En annan fråga gällande Wimp Hifi, hur upplever ni att utbudet är gentemot Spotify?
Som jag skrev några poster upp upplever jag att wimp ungefär har 2/3 av spotifys sortiment men då lyssnar jag på mycket "underground". Lyssnar på singsong writer, punk, hardcore, emo, indie och allt där emellan
Postad 12 October 2013 - 00:41
Wimp-appen är hyfsat användarvänlig men inte perfekt. Bla skulle jag vilja att sökresultatet ligger kvar någonstans efter att man har gått tillbaka till huvudskärmen.Och airplay är inte någon fulländad lösning. Paddans batteri dras ur och musikströmmen kan störas om man använder iPaden till annat. Och appen kan givetvis inte styra DSM:ens volymkontroll så man måste leta fram den undanstoppade fjärrkontrollen. Den dagen Linn bygger in Wimp i sin firmware kommer jag teckna en prenumeration omedelbart.
Postad 21 October 2013 - 07:14
Postad 21 October 2013 - 10:27
Postad 21 October 2013 - 10:34
Redigerat av Audio One, 21 October 2013 - 10:35.
Postad 21 October 2013 - 18:04
Postad 27 October 2013 - 15:09
För mitt pendellyssnande genom luren kvittar det före mig om det är AAC 320 kbps i Spotify eller FLAC med WIMP, men hemma skulle jag definitivt lägga en hundring mer än Spotifys tjänst för lossless. Väldigt märkligt att det inte finns HiFi-varianten till PC än men jag antar att det är på väg.
Just nu spelar jag upp Spotify genom min Raspberry PI genom min DAC in, styrt från min laptop/mobil via wifi. Ljudet är bra, användarvänligheten sådär. Har även satt upp ett sätt att streama WIMP genom min Qed Bluetooth-dongel där jag helt enkelt kör WIMP HiFi i luren och streamar genom BT till förstärkaren. Men jag gillar inte idén att min signal ska färdas genom luften med BT och omvandlas till analog signal i en dongel lika stor som en dosa mini snus.
Har också möjligheten att spela WIMP/Spotify från den stationära datorn då jag har HDMI dragen till anläggningen. Men där går HDMI-kabeln in i TVn som är kopplad med Optisk till förstärkaren (ingen HDMI i recievern). Alla mina digitala strömningsalternativ är en kompromiss i något led. Lagrade FLAC-filer spelar jag upp via min Popcornhour från min NAS, men den fixar inte strömningstjänster, än.
Vad var det nu jag ville komma till med allt det här.. Jo jag funderade väl främst på att strömma WIMP genom BT, jag nojjar lite över att den ska "tappa" HiFin på vägen antar jag. Kan ingen utveckla en dedikerad WIMP HiFi-server till Raspberry PI?
Redigerat av Draj, 27 October 2013 - 15:09.
Postad 27 October 2013 - 15:16
Postad 28 October 2013 - 00:07
Bluetooth använder en codec som heter SBC, se länk http://en.wikipedia....wiki/SBC_(codec)Vad var det nu jag ville komma till med allt det här.. Jo jag funderade väl främst på att strömma WIMP genom BT, jag nojjar lite över att den ska "tappa" HiFin på vägen antar jag. Kan ingen utveckla en dedikerad WIMP HiFi-server till Raspberry PI?
[/font][/size]
Många säger att den är sämre än mp3-formatet. Den klarar i alla fall inte högre bitrate än 345 kbit/s så något lossless format är det inte tal om
Postad 28 October 2013 - 16:22
Tack för infon! Jag har gett upp WIMP genom BT, lät långt ifrån lika bra som när jag körde Spotify från min Raspberry PI genom min DAC. Tror jag håller mig till min nuvarande lösning för strömmad musik tills en WIMP HiFi kommer till PC/Linux och kan köras som server. Önskar bara utvecklingen av MPDroid till Android kunde ta några snabba steg framåtBluetooth använder en codec som heter SBC, se länk http://en.wikipedia....wiki/SBC_(codec)
Många säger att den är sämre än mp3-formatet. Den klarar i alla fall inte högre bitrate än 345 kbit/s så något lossless format är det inte tal omDet finns ett alternativ till a2dp som heter aptX som är betydligt bättre men ska man använda det så måste både den sändande och den mottagande enheten ha stöd för det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
85 bilder
1291 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?