Men för att vara tydlig så låter HDXen förbannat bra.
Går säker att bygga på egen hand men du lär inte komma i närheten ändå.
Redigerat av Tode, 25 februari 2011 - 22:15.
Naim HDX, Asus Essence ST, Linn Majik DS
Startad av
Ageve
, feb 17 2011 19:51
87 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 25 februari 2011 - 22:12 Men för att vara tydlig så låter HDXen förbannat bra. Går säker att bygga på egen hand men du lär inte komma i närheten ändå. Redigerat av Tode, 25 februari 2011 - 22:15. Postad 25 februari 2011 - 22:25 Postad 26 februari 2011 - 08:51 Postad 26 februari 2011 - 10:30
Jag har testat Embla och jag tyckte att mjukvaran var gräslig. Lite buggig, svårläst display och touchskärmen lämnade mer att önska. Senare versioner kan nog bli bra men för de pengarna som den kostar idag så var jag inte imponerad. ![]() Postad 26 februari 2011 - 11:06
Närheten av ljudet eller utseendet? Postad 26 februari 2011 - 12:30
Min attityd mot den spelaren är till stor del baserad på deras uttalanden vid lanseringen. Du vet det eftersom du deltog i tråden. Jag blir också irriterad på dig, när du påstår att datorer är dåliga hemmabyggen medans HDX är överlägsen. Det tyder på bristande kunskap, alternativt den perfekta kunden för Naim. HDX är en långsam dator. Det räcker såklart till att spela musik, men de som har testat den verkar vara överens om att den är seg i hanteringen. Inte så konstigt om man ser till hårdvaran. De säljer ju förövrigt även Unitiserve för 25000kr. Samma hårdvaras som HDX men utan ljudkort/analogdel, dvs det enda som skiljde HDX från en vanlig Via-baserad dator. Ditt prat om HDX som en färdig lösning, för lite tankarna till Findus färdiga rätter. Det är enklare att värma de i micron än att laga maten själv. Men skulle du betala 1000kr för det? Och för att vara tydlig: Både Linn Majik DS och Asus Essence ST mäter bättre än Naim HDX. Skillnaderna är dock så små att det med stor sannolikhet inte kommer att ge någon hörbar skillad. Jag har med andra ord aldrig sagt att HDX skulle vara dålig. Postad 26 februari 2011 - 12:55 För att avsluta detta så vill jag bara säga att HDXen är det bästa jag har hört än så länge när det gäller denna typ av spelare. Den är väl dyr men slår det mesta av cd spelarna och hdd baserade spelare på marknaden idag. Kan du ge ett alternativ så är du välkommen. Postad 26 februari 2011 - 13:18
Det bör inte vara speciellt svårt att få till dom mätvärdena, billigt med. ![]() Postad 26 februari 2011 - 14:27
Denna tråden handlar inte om stationära spelare, den handlar om teknisk prestanda. Postad 26 februari 2011 - 19:23 Men om du går igång på mätresultat och grafer så är det okej för mig, jag går igång på det som kommer ut hur högtalaren. För övrigt tycks du inte fatta att om du kan bygga en produkt som rippar lagra spelar och har ett bra gränssnitt för användaren så är jag intresserad. If you can´t walk it don´t talk it........ Redigerat av Tode, 26 februari 2011 - 19:24. Postad 26 februari 2011 - 19:27
Det hänger ihop. Postad 26 februari 2011 - 19:40
Har du inget eget att bidra med eller vill du bara elda på denna tråd. Postad 26 februari 2011 - 19:42
Läs vad jag har skrivit, så ser du att det inte alls stämmer. Jag länkade t om till priser på komponenterna Asus har använt. Om du är tekniskt okunnig och inte kan sätta ihop en dator, så fine. Det har hursomhelst ingenting med prestandan att göra.
Du verkar inte förstå att mätresultat är det som avgör hur det låter. Både Naim och Linn mäter mycket bra, både deras streamers/mediaservers och CD-spelare. Bevisligen bryr de sig lika mycket om mätresultat som jag och många andra gör. Leta upp en Naim-spelare som mäter dåligt och låter bra. Om du inte lyckas med det så har du kanske förstått min poäng.
Varför ska jag bygga en dator till dig? Det är helt ointressant i sammanhanget. Om man saknar kunskap och har gott om pengar så fine, köp en HDX. Men tro för den skull inte att prestandan är unik, och tro inte att det är något annat än en dator.
Precis. Om du inte förstår tekniken bakom så kanske du ska vara lite mer ödmjuk. Postad 26 februari 2011 - 19:50 Postad 26 februari 2011 - 19:57 Men jag bygger inte för att en enskild komponent mäter bra utan ser till helheten och vad som kommer ut ur högtalaren, tack för kaffet. Postad 26 februari 2011 - 20:09 Postad 26 februari 2011 - 20:11
Vad tror du att jag gör då? Bara för din skull mätte jag precis. RMAA, 24-bit, 96 kHz analog loopback, dvs både kvaliteten på uppspelning och inspelning testas. I det här fallet är det A/D som blir flaskhalsen. För att undvika missförstånd så upprepar jag det ovan: Mätningen visar analog prestanda ut och in, dvs resultatet begränsas av A/D-omvandlarens prestanda. Brus: ![]() Frekvensgång: ![]() Total Harmonisk Distorsion: ![]() Intermodulationsdistorsion: ![]() Stereoseparation: ![]() IMD Svepfrekvens: ![]() ![]() Min dator: MSI P35 Diamond moderkort Intel Core2 Duo 3GHz processor Corsair/Antec Earthwatts 500W nätdel 6GB Corsair DDR3 minne 1x 750GB Western Digital Black edition 1x 500GB Western Digital Blue edition Gigabyte Nvidia 9600GT heatpipe Samsung DVD-brännare (SATA) Silverstone HTPC-chassi med LED-display. Netgear WN111v2 trådlöst nätverkskort Allt detta var anslutet när jag körde testen. Kabeln som användes var långt ifrån optimal (RCA till 3,5mm omvandlare -> 1,5 meter 3,5mm kabel från Kjell & Co -> 3,5 till 6,3mm omvandlare. edit: Testade nu med en bättre kabel, och då blev resultatet: ![]() Redigerat av Ageve, 26 februari 2011 - 20:25. Postad 27 februari 2011 - 09:52 Haha, ursäkta? Det är väl självklart att mätdata hänger ihop med hur det låter. Postad 22 mars 2011 - 13:25 Jag ska ta och synda lite, har lovat mig själv att inte skriva i forumet utanför OT forum och en tråd till, men detta va ju så intressant att jag bara va tvungen att kommentera ![]() Kul mätning Ageve, gillar verkligen att du ser till att bringa lite "no nonsens" till forumet, det behövs och kanske i än större grad nu när jag e borta...( ![]() Jag har själv ett Asus essence st som jag köpte omedelbart när den kom ut på marknaden, den har varit mig trogen och är alldeles underbart bra! Jag har även testat denna (enbart genom lyssning, men under ca 1månad !) mot Cambridge dacmagic och (vad den nu hete) Dac1 som är så väldigt polulär. Jag upplever min dator som Minst lika bra, ärligt så är skillnaderna på sådan nivå att jag absolut inte kan påstå att jag verkligen hör skillnad. Det ända jag är helt säker på är att Cambridge INTE rikigt upplevdes som lika bra, den liksom tappade något...?! Aja, oavsett. Sjukt mycket ljud för pengarna och om man ser till att bygga datorn "rätt" (med rätt komponenter för att effektivisera kylningen) så kan man lätt göra en ljudlös och väljudande multimediaenhet för 30kkr mindre än vad Naim och Linn kostar. Jag har själv en sådan burk, allt passivt kylt +SSD smart/aktiv fläktstyrning i form av Mcubed Tbalancer BigG. MYCKET moddat chassie med 1st 140mm fläkt som för det mesta går i 200rpm och kyler då utan problem datorn helt ljudlöst. Jag kan samtidigt spela på datorn i total tystnad, men nytt grafikkort ska det till för att köra tyngre inställningar. Jag har doch inget behov av det, men möjligheten finns och ljudnivån kommer inte att stiga det med mer än helt försumbart (under hörbarhetströskeln) för kapaciteten är så pass bra. Bilder kommer nog att komma upp senare på min lite egna lösning av kylningen. Och det ihopp med en beskrivning av hur jag tänkt gällande kylningsfungtionen för bästa möjliga effektivitet = låg ljudnivå ![]() Som du märker så är jag mycket noga med att få den tyst och jag använder dom kunskaper jag har från mitt studerande av vent och kyla/ värme och på egna tester av lösningar och principer. Det har ju med ljudet att göra, otroligt viktigt att det inte är massor med störande ljud när man ska lyssna på musik:) Dom komponenter som är seriösa och tänkta för prestanda är oftast mycket stabila och säkra i strömförsörjningen och har mycket lite rippel. Detta gäller ju framförallt PSU och moderkort som i allra högsta grad påverkar hur ljudkortet sedan kommer att blir matad. Så där är det smart att inte använda billigaste/ klenase prylarna med kassa tolleranser... CPU, minne och grafik är ju därimot (självklart) inte alls av någon större vikt, gällande CPU så ska man bara tänka på att ta en som är flertrådig så att du inte har lika stor risk för att få klipp i ljudet vid hård belsatning:) Sedan så kan man testa lite mdd Bios inställningen spreddspectrum som ska vara på, annars kan man få stora problem med störningar. Dator som som signalkälla är en fröjd, man får lust att använda den uttjatade frasen "allt annat känns puckat", men frågan e om det fan inte stämmer i detta fallet...?! ![]() Jag slår härmed ett slag för Asus essence st och tycker att alla borde ha ett, bygg ihopp en liten smidig mikroITX dator för 8000kr med noga utvalda komponenter och du har en mediamaskin som du trodde bara gick att drömma om ![]() MVH/ David. (fd DVD-ai) Redigerat av nejjagärintetillbaka, 22 mars 2011 - 17:16. Postad 22 mars 2011 - 19:28 Postad 22 mars 2011 - 21:20
Antec och Corsair brukar vara säkra kort. Jag kör med Corsair VX450 som är en Antec Earthwatts 500 med lite bättre kondingar. Asus använder en Antec Earthwatts 650 (mätdatan som följer med ljudkortet).
Postad 23 mars 2011 - 09:08 Hade jag själv byggt en dator för detta ändamål hade jag byggt med ION och då med ett moderkort som klarar av extern strömförsörjning. Det som gör mig tveksam är att flera på forumet Head-Fi inte är så vansinnigt nöjda med lösningen samt att ett antal går över till dacar typ Dac Magic och anser det vara ett lyft. Postad 23 mars 2011 - 16:36
De använder hörlustutgången. Hörlursförstärkaren på kortet har tydligen för låg gain för vissa lurar. Är dåligt insatt eftersom jag aldrig har varit speciellt intresserad av lyssning med lurar. Line out handlar det om här, dvs RCA. Postad 25 mars 2011 - 10:28 Postad 25 mars 2011 - 14:39 Har själv inte testat med en sämre trafo, men den jag har kostade bara 600kr, så det handlar inte om några stora summor. Postad 25 mars 2011 - 14:51
Tackar ![]() Vad anser du om den första frågan? Internt vs externt? (eller är det en fråga för en annan tråd?) Postad 30 mars 2011 - 22:22 Postad 03 maj 2011 - 20:14 Jag har satt upp en lösning där jag kör apples lossless från en server via itunes till en airport express och digitalt till en dac magic. Tycker själv att jag inte får det riktiga trycket och då kommer man ju till frågan, som jag ser redan är svarad på i tråden men jag frågar ifall om fler har samma åsikt. Dac magic förlorar alltså till Asus Essence ST, Asus Essence STX? Tycker personligen att dacmagic levererar lite ljust ljud om man kan beskriva det så. Kan ju vara kombinationen NAD 765HD, nad 275bee med mentor5or. Har ett chassi som jag inte använder just nu där jag skulle kunna bygga en htpc av rang ![]() ![]() Postad 03 maj 2011 - 23:59 Postad 05 maj 2011 - 11:15 Det står sig bra, mkt bra. Postad 16 september 2013 - 01:20 Postad 16 september 2013 - 22:36 Hursomhelst, här är lite siffror: Benchmark DAC2: 9 ps Linn Majik DS-I: 11 ps Asus Essence ST (PCI): 10-20 ps Naim HDX: 16 ps Primare DAC 30 (SPDIF): 18 ps Cambridge DAC Magic Plus: 90 ps Asus Essence STX (PCI-E): 180 ps Electrocompaniet ECD1 DAC: 687 ps Slim Devices Transporter: 1160 ps Bryston BP26-DAC: 1274 ps McIntosh DAC100: 1383 ps Linn Exotik AV Processor: 5298 ps Uppgifterna på Asuskorten kommer från tillverkaren. Stereophile mätte upp 170-186 ps på STX så det verkar stämma rätt bra. 180ps är inte ens i närheten av ett problem, och bättre än många CD-spelare, men vill man ha ännu lägre så är ST ett bättre val. Anledningen till skillnaden är att ST-kortet har ett CS2000 chip som reducerar jitter. Chipet är kopplat direkt till masterclock-ingången på PCM1792A. http://www.cirrus.co...000_family.html Redigerat av Ageve, 16 september 2013 - 23:32. Postad 17 september 2013 - 03:19 Jaså, jag trodde tråden handlade om icke hörbar prestanda rent allmänt, inkl varför vissa produkter hade ett kraftigt översatt pris, vilket i sin tur kunde skapa övertro på dessa produkter. Hur hade denna yttrat sig i mätningarna? Postad 19 september 2013 - 11:28
Extremt mycket jitter hade orsakat mätbar distorsion, men det handlar troligtvis om flera, eller rentav tiotals nanosekunder (10000 ps). Postad 19 september 2013 - 12:59 Att det resulterar i distorsion är väl ganska givet, jag kanske skulle varit tydligare, men min fråga var hur denna distorsion yttrar sig i mätningarna? Jag tror inte 10ns räcker för att skapa hörbar distorsion, men detta är ändå en intressant fråga? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |