Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tråden om reptilsnabba element

287 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2011 - 09:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Är det på det sättet att ALLA element (samma storlek och som arbetar inom samma frekvensområde) återger transienter exakt likadant?

Postad 07 March 2011 - 09:23

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Är det på det sättet att ALLA element (samma storlek och som arbetar inom samma frekvensområde) återger transienter exakt likadant?

Det har jag svårt att tro. Materialval på element, typ av upphängning etc bör ha en inverkan på transienter.

Postad 07 March 2011 - 11:19

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Märkligt hur man kan lägga så mycket tid på "hårklyveri"
Inom vår hobby tycker jag det är viktigt att man försöker verbalisera det man hör och har ni inte hört en "blöt" bas eller inte kan/vill förstå vad jag försöker säga, så lägg er tid på något fruktbart istället.
Varför det är så är intressant dock.

Det finns högtalare som är äldre konstruktioner som är riktigt bra.
"Nautilus" påbörjades för ca 20 år sedan, Quad osv, men det har hänt mycket på senaste tiden.
Ta den elektromagnetiska basen i de största Focal Utopia eller kika på www.vividaudio.com och läs under "the technology" där mycket av Vivids patenterade teknologi förklaras.

Har skickat mail redan första dagen till admin om "företagskonto" och har inte försökt dölja att jag är stolt importör av Vivid Audio och Halcro.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 12:12

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Patrik

Beror nog på att reklammakarna pratar så mycket skit både i denna bransch och andra

Postad 07 March 2011 - 13:39

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Skitprat och fakta är olika saker.
Det som anses som skitprat bör då motbevisas som sådant.
Är det inte fakta, så påvisa detta, annars anser jag att det är benämnanden som att ett märkes reklam är "skitprat" blir till "skitprat" självt.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 14:02

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Eller så kan man vända på det och tycka att det är de som de facto hävdar något som också ska ha bevisbördan. Så fungerar rättssamhället för att ta ett exempel.

Postad 07 March 2011 - 14:56

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Eller så kan man vända på det och tycka att det är de som de facto hävdar något som också ska ha bevisbördan. Så fungerar rättssamhället för att ta ett exempel.

Förlåt?
Har jag varit oklar?
Om man hävdar att något är skitprat så får man bevisa sitt påstående, ja just det.
De seriösa tillverkare som hävdar något om sina produkter ha fullgott skäl för att göra så i de flesta fallen.
T.ex Vivid och Focal har många patenterade lösningar och det är nog med bevis för att de håller sig till fakta eller ska nu patentsystemet också ifrågasättas, så kan vi snart inte ens likt Decartes "cogito, ergo sum" förhålla oss till något alls.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 15:05

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Tagga ner lite. :-)

För att förtydliga vad jag tror att Vincent Quaford menar:

Exemplet med Pause Audios världsberömda kaffefärgade HDMI-kablar för 3549:-
Egenskaper
Coffee HDMI är specificerad till den nya High-Speed with Ethernet standarden (1080p/120Hz-4K-3D) med audio return.
72V Dielectric-Bias System (DBS) mättar och polariserar isoleringen, reducerar kraftigt den digitala ljud-distorsionen. Solid 10.0% silverpläterad LGC-ledare för att eliminera ”inter strand”-distorsion och minska jitter.
Optimalt konstruerad av HD-polyeten för att säkerställa den vitala signalparnings-geometrin.
Toppmoderna kontakter i HDMI-standardstorlek (typ A) med Direct-Silver kontakter.
Ett femte tvinnat ledar-par för Ethernet och för att möjliggöra vidare ljudretur-alternativ.

Om jag hävdar att det ovan är skitsnack åligger det alltså mig att bevisa att de har fel snarare än att de får bevisa vad "eliminerad inter-strand distorsion" ger för mervärde åt kund gällandes den digitala ljuddistorsionen?

Men det här är väldigt off topic. Tillbaka till transienterna nu.

Postad 07 March 2011 - 15:23

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tagga ner lite. :-)

För att förtydliga vad jag tror att Vincent Quaford menar:

Exemplet med Pause Audios världsberömda kaffefärgade HDMI-kablar för 3549:-

Om jag hävdar att det ovan är skitsnack åligger det alltså mig att bevisa att de har fel snarare än att de får bevisa vad "eliminerad inter-strand distorsion" ger för mervärde åt kund gällandes den digitala ljuddistorsionen?

Men det här är väldigt off topic. Tillbaka till transienterna nu.

Just det, vi talar inte om kablar och förklara vad som är skitsnack i deras påstående istället för tala om för mig att tagga ner lite.
Jag är fullständigt lugn även när jag bemöter trams.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 15:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Förlåt?
Har jag varit oklar?
Om man hävdar att något är skitprat så får man bevisa sitt påstående, ja just det.
De seriösa tillverkare som hävdar något om sina produkter ha fullgott skäl för att göra så i de flesta fallen.
T.ex Vivid och Focal har många patenterade lösningar och det är nog med bevis för att de håller sig till fakta eller ska nu patentsystemet också ifrågasättas, så kan vi snart inte ens likt Decartes "cogito, ergo sum" förhålla oss till något alls.
Patrik

Sicket BS (dvs skitprat). :D
De flesta reklamtexter i Hi-Fivärlden är rent nonsens och ordbajs. Ett bra exempel är HDMI-kabeln som beskrevs här ovan. :)
Branchen får skylla sig själv att den blir utskrattad när den är så full av ormolja och dynga. Visst är det synd om de seriösa tillverkare som ändå finns när de blir lidande av branchens dåliga rykte, men det är bara fånigt att insinuera att man som konsument okritiskt skall suga upp försäljarsnack som sanningar.
Nej du. Du får vackert acceptera att besvisbördan ligger på försäljarsidan och inte på konsumentsidan. Du får gärna ingående beskriva vad som gör elementen "reptilsnabba" och vad det har för relevans för ljudåtergivningen. Det vore intressant.

Med din dryga och fientliga attityd mot alla som är nyfikna och kritiskt ifrågasättande så får du svårt att sälja något överhuvud taget skulle jag tro. Detta alldeles oavsett om produkterna är bra eller dåliga. ;)

Postad 07 March 2011 - 15:46

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Sicket BS (dvs skitprat). :D
De flesta reklamtexter i Hi-Fivärlden är rent nonsens och ordbajs. Ett bra exempel är HDMI-kabeln som beskrevs här ovan. :)
Branchen får skylla sig själv att den blir utskrattad när den är så full av ormolja och dynga. Visst är det synd om de seriösa tillverkare som ändå finns när de blir lidande av branchens dåliga rykte, men det är bara fånigt att insinuera att man som konsument okritiskt skall suga upp försäljarsnack som sanningar.
Nej du. Du får vackert acceptera att besvisbördan ligger på försäljarsidan och inte på konsumentsidan. Du får gärna ingående beskriva vad som gör elementen "reptilsnabba" och vad det har för relevans för ljudåtergivningen. Det vore intressant.

Med din dryga och fientliga attityd mot alla som är nyfikna och kritiskt ifrågasättande så får du svårt att sälja något överhuvud taget skulle jag tro. Detta alldeles oavsett om produkterna är bra eller dåliga. ;)

Du har internet och ögon att läsa med, jag har redan hänvisat till vart informationen finns att tillgå.
Visst finns det som du säger "ormolja och dynga" men det håller de seriösa företagen inte på med.
Dryg framstår man som då man måste bemöta trams som att man inte ens litar på patent och forskning.
Det "trollas" otroligt mycket tycker jag.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 15:54

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Med din dryga och fientliga attityd mot alla som är nyfikna och kritiskt ifrågasättande så får du svårt att sälja något överhuvud taget skulle jag tro. Detta alldeles oavsett om produkterna är bra eller dåliga. :)

+1

Postad 07 March 2011 - 16:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Du har internet och ögon att läsa med, jag har redan hänvisat till vart informationen finns att tillgå.
Visst finns det som du säger "ormolja och dynga" men det håller de seriösa företagen inte på med.
Dryg framstår man som då man måste bemöta trams som att man inte ens litar på patent och forskning.
Patrik

Om du tror att patent och forskning är en garant för en bra slutprodukt så har du nog missat något om hur sådant fungerar. En patenterad lösning behöver absolut inte vara en bra lösning och forskning behöver inte nödvändigtvis leda fram till förbättringar och praktiskt användbara lösningar.

Eftersom du inte kan svara på några frågor utan bara hänvisar till internet så börjar man ju undra om du har djupare kunskap än vad som står i reklambrochyrerna...
När man avfärdar andras frågor som trams så beror det oftast på att man inte har ett vettigt svar.

Postad 07 March 2011 - 16:33

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om du tror att patent och forskning är en garant för en bra slutprodukt så har du nog missat något om hur sådant fungerar. En patenterad lösning behöver absolut inte vara en bra lösning och forskning behöver inte nödvändigtvis leda fram till förbättringar och praktiskt användbara lösningar.

Eftersom du inte kan svara på några frågor utan bara hänvisar till internet så börjar man ju undra om du har djupare kunskap än vad som står i reklambrochyrerna...
När man avfärdar andras frågor som trams så beror det oftast på att man inte har ett vettigt svar.

Hahahaha nu blir det så komiskt att jag kan inte ta det på allvar längre.
Ha det gott och tack för ett gott skratt.
Patrik

Postad 07 March 2011 - 16:42

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Patrik

Jag föreslår telefonförsäljning!

Postad 07 March 2011 - 16:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Patrik

:)

I rest my case...

;)

Postad 07 March 2011 - 18:29

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Instämmer till fullo. Och att som patrikcaesar avfärda erfarna medlemmars inlägg som trams att skratta åt är i mina ögon att såga av grenen man sitter på i fråga om trovärdighet :) Men det kanske är en chock att komma från en skyddad försäljarvärld där alla hifi-kontakter man har är med branschfolk till ett forum där fler åsikter och ett bredare kunnande finns...

Postad 07 March 2011 - 19:17

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
vart någonstans kan man lyssna på dessa vivid högtalare?

spelar de snabbare och mer dynamiskt än mina nuvarande lovar jag bli en seriös spekulant.

Postad 07 March 2011 - 19:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Sicket BS (dvs skitprat). :)

Med din dryga och fientliga attityd mot alla som är nyfikna och kritiskt ifrågasättande så får du svårt att sälja något överhuvud taget skulle jag tro. Detta alldeles oavsett om produkterna är bra eller dåliga. :)

+1

spelar de snabbare och mer dynamiskt än mina nuvarande lovar jag bli en seriös spekulant.

Passa dig för att fråga han sågar dina prylar jäms med fotknölarna.

Postad 07 March 2011 - 19:23

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Eftersom du har ett par potenta högtalare som du säkert köpt dem i Göteborg, åk till Hificonsult, där har de V1.5 så får du höra hur de låter.
Dina ser riktigt läckra ut.

Patrik

Redigerat av Unregistered2002, 07 March 2011 - 19:25.

Postad 07 March 2011 - 19:30

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ok jo på hificonsult är jag titt som tätt (olle var med och tog fram filtrena på mina högtalare på sin tid)

har för mig att jag sett ett par ägg formade skapelser där nu när jag tänker efter... :) skall ta en lyssning nästa gång jag är där.

dock skulle det vara kul att höra de största vivid högtalarna... det är ju lite nautilus över dom.

Redigerat av robert293, 07 March 2011 - 19:39.

Postad 07 March 2011 - 19:32

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Vad var det som var så komiskt? Menar du att alla patent är stora framsteg?

Postad 07 March 2011 - 19:52

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Nej, alla patent och all forskning har inte visat sig vara bra, men om man INTE ska falla offer för "ormolja" så är empiri och forskning det som står till vårt förfogande som motvikt till just detta.

Patrik

Komiskt är saker som detta
Bifogad fil  internet_troll.jpg   37.34K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered2002, 07 March 2011 - 19:54.

Postad 07 March 2011 - 19:57

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

ok jo på hificonsult är jag titt som tätt (olle var med och tog fram filtrena på mina högtalare på sin tid)

har för mig att jag sett ett par ägg formade skapelser där nu när jag tänker efter... :) skall ta en lyssning nästa gång jag är där.

dock skulle det vara kul att höra de största vivid högtalarna... det är ju lite nautilus över dom.

Jag har en polare som har filter till sina gigantiska QRS som är större än de flesta förstärkeri.
De högtalarna låter otroligt kraftfullt.
Ja, de är Porsches midnightblue metallic. Ska upp i veckan själv, skulle vara kul att springa på dig.
Det är Nautilus, matrixsystemet, tamperedtubeloadings m.m skapare som ligger bakom allt i dem så det är klart att de har ett släktskap.
MVH
Patrik

Redigerat av Unregistered2002, 07 March 2011 - 20:02.

Postad 07 March 2011 - 20:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Patrik

SÅ det finns alltså patent på just reptilsnabba element?

Jag tycker absolut inte att du har fel i allt du säger, men dina argument för att försvara ditt påstående är svaga.

Det mesta trollandet i denna tråd kommer just nu från dig.

Postad 07 March 2011 - 20:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
meningslöst att tjafsa...

Redigerat av hassesolo, 07 March 2011 - 22:28.

Postad 07 March 2011 - 20:58

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0
Vad var ditt nick här på Minhembio innan du skapade patrikcaesar, patrikcaesar?

Är det Maveric AKA Cedergren och så vidare i farten igen..

Redigerat av Bigrauk, 07 March 2011 - 21:02.

Postad 07 March 2011 - 22:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Jag har ett tips på reklamslogan:

Vivid Audio - Snabbare än sin egen skugga.

:)

Postad 07 March 2011 - 22:46

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Nog för att jag också reagerade på "snabba element", men börjar det inte bli lite fånigt mycket hackande här nu?

Postad 07 March 2011 - 23:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Varför är det aldrig någon som räknar med dämpfaktorn...?

Postad 07 March 2011 - 23:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, rätt många element komprimerar dynamiken. Men det det har med om elementet är "reptilsnabbt" eller ej kan jag inte förstå.

Inom vår hobby tycker jag det är viktigt att man försöker verbalisera det man hör och har ni inte hört en "blöt" bas eller inte kan/vill förstå vad jag försöker säga, så lägg er tid på något fruktbart istället.
Varför det är så är intressant dock.

Jag tycker inte det är hårklyveri att ifrågasätta säljare, det bär man göra enligt mig. Man kan ju inte sitta och tro på fullt allvar att "doktorn" på TV-shop har 100% rätt bara för han påstår en sak.
Så jag funderar än över reptilsnabbt element/högtalare. På vilket sätt fungerar det och hur låter det?

Postad 08 March 2011 - 00:15

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Väldigt hög nivå i denna tråden...

Finner det alltid komsikt när försäljare/representanter för ett märke kommer och sprider sin dynga utan att kunna förklara vad som ligger till grund för sina påståenden. Att hänvisa till internet räknas inte.

Perfekt sätt att skaffa sig nya kunder? Skulle inte tro det...

Kan vara att jag är helt dum i huvet men jag förstår verkligen inte vad som menas med snabba element?
Är det ungefär som när folk lyssnar på en sub som inte klarar att spela lägre än 40hz och tycker att det låter "snabbt"?

Om det är någon bransch där det sprids mycket skit och osanningar så är det inom ljud och bild, därför tycker jag att man bör kunna backa upp det man påstår och förklara fysiken bakom sina målande beskrivningar.

Att komma till ett forum med en så pass dryg attityd kommer aldrig att löna sig, mer ödmjukhet behöver inte vara fel.

Postad 08 March 2011 - 00:27

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Att komma till ett forum med en så pass dryg attityd kommer aldrig att löna sig, mer ödmjukhet behöver inte vara fel.

Ganska uppenbart att det är en tidigare medlem som trollar. Maveric har ju haft lite olika personligheter i sina nick tidigare, så varför inte :)

Postad 08 March 2011 - 00:28

Unregistered2002
  • Unregistered2002
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nej, rätt många element komprimerar dynamiken. Men det det har med om elementet är "reptilsnabbt" eller ej kan jag inte förstå.

Jag tycker inte det är hårklyveri att ifrågasätta säljare, det bär man göra enligt mig. Man kan ju inte sitta och tro på fullt allvar att "doktorn" på TV-shop har 100% rätt bara för han påstår en sak.
Så jag funderar än över reptilsnabbt element/högtalare. På vilket sätt fungerar det och hur låter det?

Du menar alltså att du jämnför "doktorn" på TV-shop med ett seriöst företag med patenterade lösningar, fantastiska tester runt om i världen?
"Trollas" det av mig för att jag bemöter sådana påståenden?
Oavsett vad ni skriver nu så lägger jag ner, bråka sinsemellan istället.
"Do not feed the trolls"
länk

Redigerat av Unregistered2002, 08 March 2011 - 00:32.

Postad 08 March 2011 - 00:35

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

"Do not feed the trolls"
länk

Haha, det där var lite småkul :)

Postad 08 March 2011 - 01:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ganska uppenbart att det är en tidigare medlem som trollar. Maveric har ju haft lite olika personligheter i sina nick tidigare, så varför inte :)

Nej, det är det inte. Killen finns på andra forum och han demar på massa mässor som jag varit på.

Du menar alltså att du jämnför "doktorn" på TV-shop med ett seriöst företag med patenterade lösningar, fantastiska tester runt om i världen?
"Trollas" det av mig för att jag bemöter sådana påståenden?
Oavsett vad ni skriver nu så lägger jag ner, bråka sinsemellan istället.
"Do not feed the trolls"
länk

Fortfarande så var inte detta vad jag sökte efter. Jag fråga ju om reptilsnabba element, tänkte du kunde förklara mer vad det är och varför dom är så. Om du som säljare hävdar någon pryl har dessa egenskaper som antar jag du kan förklara varför det är så. Annars så vet jag inte riktigt vad din roll i det hela är om jag inte kan fråga dig om dom påstående som du framför.

Vad som är seriöst företag eller ej ligger i betraktarens ögon. Men det bör väl vara uppenbart för dom flesta att patent säger inget om ett företag är bra eller att dom gör bra saker. Stort sett vem som helst kan fixa ett patent. Vad hifi recensenter säger ger inte mig något eftersom dom hyllar allt dom testar (som nästan alltid presterar lika bra som minst dubbelt så dyra konkurrenter).

Hur mina, enligt mig, rättfärdiga frågor får dig att kalla mig för internet-troll har jag svårt att förstå. En sak kan ju vara att du inte räknade med att någon skulle ifrågasätta dina påstående och eftersom du inte har en förklaring till dom så väljer du att istället attackera personen som ställer dessa frågor. Men detta är bara en spekulation, jag ber om ursäkt om det inte stämmer. Så du får gärna mer utförligt förklara detta med reptilsnabb högtalare/element. Vem vet, jag kanske blir nyfiken att lyssna på dom i bättre miljö efter det.

Postad 08 March 2011 - 08:29

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Många diskussioner likt denna väldigt ofta hamnar på en rätt låg nivå.. i detta fall så förstår jag dock att folk hemskt gärna vill veta vad karln menar, då man uttrycker sig som han gör "reptilsnabba" element =) Tror egentligen bara han menar att man lätt uppfattar basen som "snabb" "rapp", dessa uttryck förekommer ju rätt ofta när man pratar "tight" bas t.ex.. Sen tivlar jag ju givetvis på att själva baselementet reagerar snabbare än något annat, blir lite fånigt när en säljare inte kan förklara sina säljargument.

Redigerat av Mikael_80, 08 March 2011 - 09:19.

Postad 08 March 2011 - 08:30

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nog för att jag också reagerade på "snabba element", men börjar det inte bli lite fånigt mycket hackande här nu?

:) :) :)
Bifogad fil  big_toe_tattoos.jpg   8.88K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 March 2011 - 08:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad hifi recensenter säger ger inte mig något eftersom dom hyllar allt dom testar (som nästan alltid presterar lika bra som minst dubbelt så dyra konkurrenter).

Det låter ju nästan som du själv, faktiskt. Eftersom allt enligt ditt förmenande låter likadant, oavsett pris. Åtminstone allt annat än högtalare.

Varför är det aldrig någon som räknar med dämpfaktorn...?

Precis.

Så du får gärna mer utförligt förklara detta med reptilsnabb högtalare/element.

Kan det ha att göra med att vissa element komprimerar mer än andra? I och med att de komprimerar, blir transientsvaren sämre, därför upplevs de som "slöare". Kanske...

Tror egentligen bara han menar att man lätt uppfattar basen som "snabb" "rapp", dessa uttryck förekommer ju rätt ofta när man pratar "tight" bas t.ex.

Kan vara så.

Redigerat av bensnake, 08 March 2011 - 08:51.

Postad 08 March 2011 - 09:40

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Håller med dig Shifts. Nog för att det heter att man gräver sin egen grop... Men det som sker
i denna tråden är inte helller helt snyggt. Lite som hyenor som fått vittring på ett skadat byte.

EDIT: Ser att Bongo_Mongo raderat sitt inlägg, men för diskussionens skull låter jag mitt citat vara kvar. Vill Bongo_Mongo att jag raderar det kontaktas jag lämpligen via PM.

Jag är lite kluven, dels så kan jag tänka mig ungefär vad som menas med snabba element (även om det är en egenskap som inte bara bör tilllskrivas elementen i en högtalarkonstruktion) och diskussionen kring denna egenskap kan bli en intressant sådan, så trådskaparens intentioner är helt ok. Men samtidigt så är hifibranschen så äckligt infekterad av floskler, försäljningssnack och ren idioti som försäljningsargument samtidigt som hifitillverkarna verkar tävla om att skapa bokstavsförkortningar som påstås vara ultimata lösningar på icke existerande problem. Och för att detta förhoppningsvis ska minska i framtiden till förmån för seriös och välgrundad vetenskap så krävs det nog att vi konumenter ifrågasätter och säger ifrån när påstådda egenskaper och förtjänster hos hifiutrustning inte kan motiveras trovärdigt och branschfolk går i försvarsställning istället för att bemöta argument på ett konkret och pedagogiskt sätt eller om så inte är möjligt helt enkelt backar, läser på och återkommer när man kan understödja sina påståenden eller ännu mer storsint, erkänner att man haft fel när så är fallet.
Jag är urbota trött på så många förståsigpåare som tror att dom kan allt om hifi efter att ha läst 100 tillverkares produktkataloger. Jag är utbildad civ. ing. inom teknisk fysik och elektroteknik och jag anser mig endast ha mycket grundläggande kunskaper om ljud och ljudåtergivning, trots ett brinnande intresse under de senaste 10 åren och en mängd applicerbara kurser. Dock är det tillräckligt för att kunna ifrågasätta många hifitillverkares fantastiska patenterade lösningar, antingen som lösningar på icke existerande problem eller som rent nonsens utan hörbar påverkan på ljudåtergivningen. Men det är väl som man säger: Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte begriper.

Redigerat av snowspace, 08 March 2011 - 09:41.

Postad 08 March 2011 - 09:54

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Närå, det är lugnt. Jag kände väl i efterhand att jag lika gärna kunde låta bli att
göra nåt inlägg överhuvudtaget.

Personligen bryr jag mig inte om ord som "reptilsnabba element" och andra
liknade uttryck. Det triggar inte min aggressiva sida. Ibland tycker jag till och
med att det skälls väl mycket på journalister som uttrycker sig målande om ljud. Man får väl
för *** ha lite fantasi. :)

Däremot kan jag tillägga att jag är glad att jag inte är intresserad av de produkter som
det skrivs om i denna tråden. Ett råd i all vämening, PatrikCaesar. Med din stil och
dåliga humör så bör du hålla dig undan från åtminstone detta forum. Du skapar bara
badwill för dina produkter.

Redigerat av Bongo_Mongo, 08 March 2011 - 09:55.

Postad 08 March 2011 - 10:10

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Ett uppmaningens ord från Admin så här på morgonen.

Ta det lugnt och tänk igenom de inlägg som ni ska till att posta.
Inga personangrepp utan håll det på en bra nivå så vi kan låta tråden fortsätta i sin nuvarande form utan en massa ingripanden från vår sida.
Tänk på vad topic är och posta svar därefter.

Tack för visad hänsyn.

Postad 08 March 2011 - 10:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

// Tråden är en utflyttad diskussion från den här tråden https://www.minhembi...howtopic=273505

Med förmodligen världens snabbaste dymamiska element

Här är väl problemet, ett uttalande om något subjektivt som uttrycker en känsla men som slängs fram som fakta.
Som att påstå att man har världens snabbaste bil men att man inte kan visa den prestationen.

Jag misstror inte högtalarna, tycker dom är snygga och tror säkert att dom låter bra.

Men inte pga patent, reptilsnabba element eller liknande.

Jag känner att vi inte kommer nånstans, Patrik lär inte kunna svara på vad som gör att han uppfattar högtalaren som reptilsnabb och han kommer nog inte att backa på sitt påstående.

Min nyfikenhet har dock väckts och jag ska försöka ta mig iväg och lyssna på dom.

Redigerat av Unregistered7444adce, 08 March 2011 - 10:13.

Postad 08 March 2011 - 10:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag fick ett PM av Patrik att infon om reptilsnabba element finns på Vivid Audio hemsida. Det var för mycket att skriva i tråden, så vi får nog söka informationen där.

Postad 08 March 2011 - 10:45

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Den svenska vividsidan fungerar ej som den ska och den på engelska innehåller inget om snabba element eller någon förklaring på varför dom är snabba eller vad snabba skulle innebära.

Visserligen lusläste jag inte, men läste både under technology och drivers utan framgång

Postad 08 March 2011 - 11:15

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Är det någon här inne som lyssnat på Vivids högtalare? Tänkte främst på om någon upplevde dom som extraordinärt "snabba" i basen. Det var ju trots allt deras högtalare som fick igång denna tråd.

Jag trodde jag hade lyssnat på högtalarna på förra årets mässa i Stockholm, men jag kanske minns fel, men jag VET dock att jag såg dom på mässan och om det inte var Vivids högtalare som jag inte alls blev impad av så var det någon som stod mer eller mindre bredvid..

Postad 08 March 2011 - 11:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Funderar på skillnaden i återgivning mellan olika subbasar. Om vi tar två aktiva subbar, t.ex. med en 12-tummare, sluten låda, och ett 200 watts steg klass D. Vi förutsätter att de är nivåkalibrerade, placerade på samma ställe i rummet och är anslutna till samma förstärkare med samma inställningar för båda subbarna. Visst finns en möjlighet att vi kommer att höra skillnader i basåtergivningen? Den ena subben kanske låter "snabb" och "alert" medan den andra uppfattas som "slö" och "odefinierad". Är elementen helt utan skuld till detta?

Postad 08 March 2011 - 11:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är det någon här inne som lyssnat på Vivids högtalare? Tänkte främst på om någon upplevde dom som extraordinärt "snabba" i basen. Det var ju trots allt deras högtalare som fick igång denna tråd.

Har hört deras högtalare två gånger, samma modell om jag minns rätt. Har inget direkt minne hur dom lät så antagligen så lät dom inte dåligt och inte speciellt bra utan okej.

Postad 08 March 2011 - 11:43

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Funderar på skillnaden i återgivning mellan olika subbasar. Om vi tar två aktiva subbar, t.ex. med en 12-tummare, sluten låda, och ett 200 watts steg klass D. Vi förutsätter att de är nivåkalibrerade, placerade på samma ställe i rummet och är anslutna till samma förstärkare med samma inställningar för båda subbarna. Visst finns en möjlighet att vi kommer att höra skillnader i basåtergivningen? Den ena subben kanske låter "snabb" och "alert" medan den andra uppfattas som "slö" och "odefinierad". Är elementen helt utan skuld till detta?

Nej, om så vore fallet skulle ju en bas för 200 kr vara lika bra som en för 5000 kr.

SÅ elementen i Vivids högtalare är säkert bra.

Men just snacka om "reptilsnabba, troligen världens snabbaste dynamiska element" känns inte helt korrekt.

Postad 08 March 2011 - 11:55

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nej, om så vore fallet skulle ju en bas för 200 kr vara lika bra som en för 5000 kr.

SÅ elementen i Vivids högtalare är säkert bra.

Men just snacka om "reptilsnabba, troligen världens snabbaste dynamiska element" känns inte helt korrekt.

Så det handlar alltså om hårklyverier? Han fick inte säga att Vivids högtalare har "världens kanske snabbaste dynamiska element" (just "reptilsnabba" var inte hans ord, tror jag), trots att det kanske ligger något i påståendet, bara det att han inte kan belägga det eller förklara exakt varför det förhåller sig på detta sätt? Element påverkar alltså hur man subjektivt uppfattar en högtalares "snabbhet"? Har jag uppfattat dig korrekt?

Tilläggas bör att jag definitivt är av uppfattningen att man inte ska köpa s.k. "säljarsnack" rakt av utan inta ett kritiskt förhållningssätt baserat på fakta, egna erfarenheter och lyssningsintryck (de båda sistnämnda inte minst viktiga!) men att lägga 6-7 trådsidor för att sätta dit stackaren är väl ändå lite magstarkt, tycker jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.