Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Delningsfrekvens sub

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 maj 2011 - 14:34

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Nja man kan faktiskt använda både och. Dyra golvhögtalare kan oftast göra fin bas ner till 25-30 iaf. Sedan låter man basen också ta hand om basen. På så sätt får man lite mer tryck.

Om man har en sub som har inbyggd EQ eller om man använder en extern EQ till subben och sen låter front högtalarna spela samtidigt utan att vara EQade på samma sätt så kan det nog låta lite väl konstigt.

Tror inte för 5 öre på att låta ljud överlappa på det viset.

Postad 02 maj 2011 - 16:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Du verkar kunna det här så jag frågar dig bara för att vara säker på att jag förstått allt rätt.

Jag har nyligen kalibrerat systemet via min Integra och den ställde då subben på 120, centern 80 oc 40hz. Innebär detta nu att all bas under 40hz kommer automatiskt gå via subben, men att bas ned till 40hz går via frontarna, samt att det är som du säger att subben är en egen kanal så där kommer viss bas alltid spelas från 120hz och nedåt i t.ex en film där ljudet är mixat på det sättet? Hur funkar det för övrigt när man kör 2 kanal? Jag antar för övrigt att eftersom förstärkaren delat frontarna vid 40kz så borde det innebära att den kör bas både från sub och front?

Subwoofern tar över där du satt rekvensdelningen. Sätter du delningen på 80 hertz i centern så tar subwoofern över vid åttio hertz när det kommer ljud i centern. Delar du vid 60 hertz på frontisarna så tar subben över vid 60 hertz.

När jag kör tvåkanal så delar jag oftast vid 80 Hertz. Tyvärr är det inte många filmer som är inspelade i 2.1-format så jag vet inte om LFE finns i det filmljudformatet. Hm..

Det är nog också så att CD och musik i allmänhet inte har någon effektkanal(LFE). I sällsynta fall kanske(SACD..? )

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 maj 2011 - 16:35.

Postad 02 maj 2011 - 16:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
SACD brukar nog vara i 5.0. Det är de som jag har i alla fall.

Postad 02 maj 2011 - 16:40

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Subwoofern tar över där du satt rekvensdelningen. Sätter du delningen på 80 hertz i centern så tar subwoofern över vid åttio hertz när det kommer ljud i centern. Delar du vid 60 hertz på frontisarna så tar subben över vid 60 hertz.

När jag kör tvåkanal så delar jag oftast vid 80 Hertz. Tyvärr är det inte många filmer som är inspelade i 2.1-format så jag vet inte om LFE finns i det filmljudformatet. Hm..

Det är nog också så att CD och musik i allmänhet inte har någon effektkanal(LFE). I sällsynta fall kanske(SACD..? )

Ok.. så om mina frontar står på 40 hertz så spelar frontarna bas ned till 40 hertz och under det tar subwoofern över?

Postad 02 maj 2011 - 19:21

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Ja.
Sen tror jag att stereo directläget(eller nåt annat) på Integra kör frontarna rakt av utan sub.
Det verkar så när jag kör 2-kanal( fast jag har ju vägghögtalare som är ställda till 80 hz).då lirar inte
Subbarna med så då kör jag bara stereo för att få med audyssey +subbar.

Postad 02 maj 2011 - 20:16

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ja.
Sen tror jag att stereo directläget(eller nåt annat) på Integra kör frontarna rakt av utan sub.
Det verkar så när jag kör 2-kanal( fast jag har ju vägghögtalare som är ställda till 80 hz).då lirar inte
Subbarna med så då kör jag bara stereo för att få med audyssey +subbar.

Ok bra, tack, då vet jag hur det funkar! =)

Jo så som jag förstått det så kör stereoläget både front och subb, direct kör bara frontarna.

Postad 02 maj 2011 - 20:54

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Några dokument som kompletterar diskussionen ovan:

What is the LFE channel? (LFE does not equal subwoofer):
http://www.dolby.com...onal/38_LFE.pdf

5.1-Channel Production Guidelines:
http://www.dolby.com...02.5.1guide.pdf

The Misunderstood 0.1 LFE Channel in 5.1 Digital Surround Sound:
http://www.hometheat...ound-sound.html
:)

Postad 18 maj 2011 - 16:25

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Som jag nämnt tidigare i tråden så har min stärkare ställt subben på 120 hz och frontarna på 40 hz. När jag kör i directläget så används ej subben, utan då måste jag köra i stereoläget. I det läget tycker jag att jag tappar en del bas, borde ju vara mer bas kan man tycka eftersom jag kör med sub, men då slog det mig att eftersom frontarna är delade vid 40 hz så kommer väl subben bara spela frekvenser under 40 hz? I syfte att få ut mer bas i hela registret (inte bara djup bas udner 40 hz) vore det inte bättre att när man spelar musik låta frontarna köra fullregister och ställa in i stärkare att så att man kör dubbelbas, vilket jag då antar att subben också hanterar frekvenserna från 120hz och nedåt, eller är jag ute och cyklar?

Postad 18 maj 2011 - 19:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Dubbelbas är onödigt. Kan du inte bara ställa delningsfrekvensen högre när du kör stereo?

Postad 18 maj 2011 - 19:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Dubbelbas är onödigt. Kan du inte bara ställa delningsfrekvensen högre när du kör stereo?

Jo, jag provade att köra med dubbelbas idag och tyckte det blev alldeles för mycket bas i mitt rum, lät väldigt dovt, basen tog över helt enkelt. Blir till att dela frontarna högre som du säger om man vill ha mer tryck i basen.

Postad 19 maj 2011 - 10:08

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Min personliga reflektion i ämnet är att man alltid ska köra en högtalare i fullrange om dom klarar av det. Trots allt så är en högtalare byggd och utvecklad för sitt endamål dvs. fullrange. Därmed sagt att har du golvare som klarar sig ner till tex. 35 hz så ska dom absolut gå som large, det är i varje fall min uppfattning...subben är ju trots allt ett komplement för att få mera kött i bottenregionerna och få en mera tonal balans i anläggningen.
I min anläggning så har jag lagt subfrekvensen på 100 hz, villket är min gräns innan det låter lite torrt.
Front; Fullrange
Center; 40 hz
Back; 40 hz
Sub; 100 hz
dubbelbas; on
Inställning på subben; frekvensen på max, volym ca. 50%

Postad 19 maj 2011 - 20:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Subwoofern har man för att golvhögtalare inte ska belastas av djupa toner. Även om de "klarar" 35 hertz betyder det inte att det kommer låta bra. Faktiskt är det väldigt få golvare som orkar klara 20-20.000 Hertz, vilket generellt brukar kallas för fullregister.

Postad 19 maj 2011 - 20:28

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
har en fråga, hur låter en sluten sub mot en öppen? vad är fördelen med en sluten?

Postad 20 maj 2011 - 06:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

har en fråga, hur låter en sluten sub mot en öppen? vad är fördelen med en sluten?

Jag har två slutna och de låter bra. Det sägs att slutna kan gå ner lite djupare i frekvens. "öppna" sägs att de kan spela högre. Men jag är inte säker på skillnaden. Bättre att någon kunnig svarar.

Postad 02 juni 2011 - 17:02

professor kalkyl
  • professor kalkyl
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har Monitor Audio bronze serie sedan en månad tllbaka, Bx5 frontar, bx center + bxfx surround högtalare + Velodyne spl800i sub.

Nu har jag provat olika placeringar på sub och delnigsfrekvens. Ett tag körde jag med 40 Hz på frontarna och 80Hz på surround och centern. När jag lyssnar på musik i 2 kanaler tycker jag att det blir för torr bas, så nu har jag ökat till 80 Hz även på frontarna, och det tycker jag fungerar bättre. Det känns som integrationen mellan sub och fronthögtalare blir bättre.

Jag har alltid trott att subwoofer är något som bara "mullrar" på film,men jag tycker den tillför det där extra fundamentet på musik också. Så jag får nog ändra uppfattning om subwoofrar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.