Du verkar kunna det här så jag frågar dig bara för att vara säker på att jag förstått allt rätt.
Jag har nyligen kalibrerat systemet via min Integra och den ställde då subben på 120, centern 80 oc 40hz. Innebär detta nu att all bas under 40hz kommer automatiskt gå via subben, men att bas ned till 40hz går via frontarna, samt att det är som du säger att subben är en egen kanal så där kommer viss bas alltid spelas från 120hz och nedåt i t.ex en film där ljudet är mixat på det sättet? Hur funkar det för övrigt när man kör 2 kanal? Jag antar för övrigt att eftersom förstärkaren delat frontarna vid 40kz så borde det innebära att den kör bas både från sub och front?
Subwoofern tar över där du satt rekvensdelningen. Sätter du delningen på 80 hertz i centern så tar subwoofern över vid åttio hertz när det kommer ljud i centern. Delar du vid 60 hertz på frontisarna så tar subben över vid 60 hertz.
När jag kör tvåkanal så delar jag oftast vid 80 Hertz. Tyvärr är det inte många filmer som är inspelade i 2.1-format så jag vet inte om LFE finns i det filmljudformatet. Hm..
Det är nog också så att CD och musik i allmänhet inte har någon effektkanal(LFE). I sällsynta fall kanske(SACD..? )
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 maj 2011 - 16:35.