hur många högtalare till en förstärkare
82 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2012 - 10:34
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Lödöron=Där du löder fast kabeln. Plint=tex kopplingsplint,typ högtalarterminal eller sammanlänkade sockerbitar.
Alltså plint är det där jag ska sticka in högtalarkabeln i förstärkaren? Om jag sticker in alla kablarna i samma plint påverkar det inte Ohm då? Det är 8 ohm högtalare.
Postad 01 mars 2012 - 17:40
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Alltså plint är det där jag ska sticka in högtalarkabeln i förstärkaren?
Ja. Och på högtalaren normalt sett. Kalla det vad du vill. Om jag sticker in alla kablarna i samma plint påverkar det inte Ohm då? Det är 8 ohm högtalare.
Jo, men det är väl därför du ska serie- resp. parallellkoppla? Jag får lite känslan att du inte är med alls, har du verkligen förstått vad det är du ska göra och varför? I så fall lyckas jag inte alls utläsa det från dina inlägg.
Postad 02 mars 2012 - 08:14
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Ja. Och på högtalaren normalt sett. Kalla det vad du vill.
Jo, men det är väl därför du ska serie- resp. parallellkoppla?
Jag får lite känslan att du inte är med alls, har du verkligen förstått vad det är du ska göra och varför? I så fall lyckas jag inte alls utläsa det från dina inlägg.
Jag trodde jag hade förstått tills du frågade om jag verkligen måste serie-parallelkoppla. Jag hade ju tänkt göra det men från ditt inlägg där du frågade om jag behövde göra det så blev jag tveksam.
Postad 03 mars 2012 - 11:48
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Jag trodde jag hade förstått tills du frågade om jag verkligen måste serie-parallelkoppla.
Jag hade ju tänkt göra det men från ditt inlägg där du frågade om jag behövde göra det så blev jag tveksam.
Det har jag inte frågat. Jag frågade varför du behövde skarva kabeln. Det är helt olika saker. En skarv gör två korta kablar till en lång. Nu undrar jag ännu mer.  Har du möjlighet att rita hur du har tänkt?
Postad 04 mars 2012 - 23:05
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Det har jag inte frågat. Jag frågade varför du behövde skarva kabeln. Det är helt olika saker. En skarv gör två korta kablar till en lång.
Nu undrar jag ännu mer. 
Har du möjlighet att rita hur du har tänkt?
Undrar du ännu mer nu? Jag ska försöka rita imorgon fast själva serie- och parallelkopplingen ser ju ut som kombinationen i länken tidigare i tråden. Jag undrar ju nu egentligen bara hur jag ska få ihop kablarna, kan jag använda sockerbitar?
Postad 05 mars 2012 - 08:24
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Undrar du ännu mer nu? Jag ska försöka rita imorgon fast själva serie- och parallelkopplingen ser ju ut som kombinationen i länken tidigare i tråden. Jag undrar ju nu egentligen bara hur jag ska få ihop kablarna, kan jag använda sockerbitar?
Jag undrar ännu mer om du vet vad du gör.  Ja, sockerbitar går jättebra, som jag skrev tidigare. Det jag undrar är varför du vill sätta ihop dem i sockerbitar, alla kablar ska ju antingen sluta vid en högtalare eller vid förstärkaren? Då kopplar man ju bara in dem på respektive plats (i plint/terminal eller lödöra). Sockerbit använder man ju om man ska skarva ihop kablar.
Postad 05 mars 2012 - 09:38
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jag undrar ännu mer om du vet vad du gör. 
Ja, sockerbitar går jättebra, som jag skrev tidigare. Det jag undrar är varför du vill sätta ihop dem i sockerbitar, alla kablar ska ju antingen sluta vid en högtalare eller vid förstärkaren? Då kopplar man ju bara in dem på respektive plats (i plint/terminal eller lödöra). Sockerbit använder man ju om man ska skarva ihop kablar.
men jag har ju 8 högtalare som ska kopplas in i en förstärkare som inte har så många platser. Är det inte därför jag måste serie- och parallelkoppla?
Postad 05 mars 2012 - 18:36
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
men jag har ju 8 högtalare som ska kopplas in i en förstärkare som inte har så många platser. Är det inte därför jag måste serie- och parallelkoppla?
Jo. MEN! Serie- och parallellkoppla är inte samma sak som skarva och kräver normalt inga sockerbitar. Man kopplar bara till rätt plintar/terminaler enligt schemat. Därför undrar jag. Förstår vi varandra nu?
Postad 05 mars 2012 - 20:45
Axie
-
Axie
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
En intressant tråd detta. Tror jag förstår vad Avbytaren är frågar efter men vet inte om jag har svaret så försöker förklara vad jag tror att han/hon e ute efter. Samt ge en förklaring. Rätta mig gärna om jag har fel.
Enligt kopplingschemat som det länkades till ser det ut som om att man ska skarva högtalrakablarna vid parallelkoppling.
Men det går att koppla plus från förstärkare till plus på högtalare nr 1 till plus på H nr 2 osv? Samma sak på minus sidan?
Alltså får alla högtalare två kabeländar per kanal (alltså två i plus och två i minus) utom den sista högtalaren (nr 8)?
Postad 05 mars 2012 - 22:22
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
En intressant tråd detta. Tror jag förstår vad Avbytaren är frågar efter men vet inte om jag har svaret så försöker förklara vad jag tror att han/hon e ute efter. Samt ge en förklaring. Rätta mig gärna om jag har fel.
Enligt kopplingschemat som det länkades till ser det ut som om att man ska skarva högtalrakablarna vid parallelkoppling. Men det går att koppla plus från förstärkare till plus på högtalare nr 1 till plus på H nr 2 osv? Samma sak på minus sidan? Alltså får alla högtalare två kabeländar per kanal (alltså två i plus och två i minus) utom den sista högtalaren (nr 8)?
Hmm. Ja, precis. Nu är jag nog med på var missförståndet finns.  Du menar typ den bilden? Det är alltså INTE så att man skarvar kabeln precis där bilden visar en grening, det är helt onödigt. Var kabeländarna möts spelar ingen roll, bara de möter rätt saker. Det är ett kopplingschema som är ritat så för att det ska synas tydligt vad som görs. I praktiken sätter man kabeln från förstärkaren (om vi börjar högst uppe till vänster) till + på första högtalaren, och sedan en annan kabel från + på första till + på andra. Vidare en kabel från - på första till - på andra, och en kabel från - på andra till + på tredje. Och så vidare. Sockerbitar behövs alltså inte.
Postad 06 mars 2012 - 08:21
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Nu tror jag att även jag förstår. Vad kallas denna koppling när man drar plus från förstärkaren till första högtalaren och så vidare till nästa och likadant med minus, ja så som ni har skrivit? Hur påverkar detta ohm? Tack båda för hjälpen speciellt BitterMelon som har stått ut med mina frågor i flera veckor nu.
Postad 06 mars 2012 - 08:55
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Nu tror jag att även jag förstår. Vad kallas denna koppling när man drar plus från förstärkaren till första högtalaren och så vidare till nästa och likadant med minus, ja så som ni har skrivit? Hur påverkar detta ohm?
Tack båda för hjälpen speciellt BitterMelon som har stått ut med mina frågor i flera veckor nu.
Bilden ovan är en seriekoppling av två parallellkopplade par. En parallellkoppling sänker impedansen (det du kallar "ohm") till hälften och en seriekoppling fördubblar den. En kombination enligt bilden ger alltså ingen skillnad totalt, fördubblingen och halveringen tar ut varandra. Det är alltså en lämplig lösning om man vill koppla in många högtalare på samma kanal. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun när man kopplar.
Postad 06 mars 2012 - 16:21
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Ok så seriekopplingen hajar jag ju men hur sker paralellkopplingen?
Postad 06 mars 2012 - 18:55
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Vad menar du? Serie är ju en + till - mellan högtalarna, och de andra två vidare. Parallell är + till + och - till -, samt en kabel från ena plus och minus till källan. Kolla på bilderna.
Postad 06 mars 2012 - 21:57
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3 398 inlägg
Om du seriekopplar två av dina högtalare har du 16 ohm. Gör du två sådana eheter har du 2*16 ohm. Om du då tar dom båda plus kablarna och kopplar på förstärkarens högra plus och samma med minus har du gett förstärkaren en enhet på 8 ohm som innehåller hänlften av dina åtta högtalare. Gör samma sak till vänster kanal så har du 8 ohm i både höger och vänster och totalt 8 högtalare.
Postad 07 mars 2012 - 13:29
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Oj va jag hoppas att jag har förstått rätt nu, jag bifogar en bild på hur jag tror att ni menar.
Postad 07 mars 2012 - 19:45
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Oj va jag hoppas att jag har förstått rätt nu, jag bifogar en bild på hur jag tror att ni menar.
Du har gjort en ren parallellkoppling (med onödigt många sladdar), så nu är lasten på förstärkaren bara 2 ohm. Inte bra. Så ledsen att göra dig besviken, men nej, det var inte rätt.
Postad 07 mars 2012 - 21:25
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Du har gjort en ren parallellkoppling (med onödigt många sladdar), så nu är lasten på förstärkaren bara 2 ohm. Inte bra.
Så ledsen att göra dig besviken, men nej, det var inte rätt. 
BitterMelon du skulle inte kunna visa på ritningen hur jag ska göra då? Jag kommer ju aldrig att fatta det här, är säkert supertrög helt enkelt. Det är klart någon annan får ju också visa hur det egentligen ska gå till. Korky
Postad 07 mars 2012 - 22:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Så här ska du koppla
Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 mars 2012 - 22:00.
Postad 08 mars 2012 - 06:35
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Så här ska du koppla
kan man dra minus till plus med den andra och tredje högtalaren? Visste inte det
Postad 08 mars 2012 - 08:22
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
kan man dra minus till plus med den andra och tredje högtalaren? Visste inte det
Om du kollar på bilden jag länkade så ser du att det är gjort så där med.  Från minus på 1-2-paret till plus på 3-4-paret.
Postad 08 mars 2012 - 09:22
Axie
-
Axie
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Om du kollar på bilden jag länkade så ser du att det är gjort så där med. Från minus på 1-2-paret till plus på 3-4-paret.
Då måste jag flika in med en fråga. Mina kunskaper om elektronik är inte så stor med blir det inte en fas-förskjutning då? Så att högtalarna i par 1-2 kommer att slå utåt samtidigt som högtalarna i par 3-4 kommer att slå inåt samtidigt och att de då tar ut varandra?
Postad 08 mars 2012 - 09:29
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Då måste jag flika in med en fråga. Mina kunskaper om elektronik är inte så stor med blir det inte en fas-förskjutning då? Så att högtalarna i par 1-2 kommer att slå utåt samtidigt som högtalarna i par 3-4 kommer att slå inåt samtidigt och att de då tar ut varandra?
Åh nej jag som trodde jag skulle kunna få ihop det nu, hoppas verkligen att du har fel Axie
Postad 08 mars 2012 - 14:31
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3 398 inlägg
Nej
Postad 08 mars 2012 - 15:03
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Postad 08 mars 2012 - 17:40
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Nej. Jag förstår hur du tänker, men att koppla från ena plus till andra minus ger inte fasvändning. Om du däremot skulle koppla: Förstärkare + ... + Högtalare - ... - Högtalare + ... - Förstärkare ...så skulle det bli det. Tänk att signalen går från plus till minus så ser du att alla högtalare får signalen "in genom plus" och "ut genom minus" om man säger så. Signalen går ju dessutom genom hela slingan momentant, det tar ingen tid att nå mellan paren. Då slår de åt samma håll. Mycket förenklat.
Postad 08 mars 2012 - 19:06
Axie
-
Axie
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nej. Jag förstår hur du tänker, men att koppla från ena plus till andra minus ger inte fasvändning. Om du däremot skulle koppla: Förstärkare + ... + Högtalare - ... - Högtalare + ... - Förstärkare ...så skulle det bli det. Tänk att signalen går från plus till minus så ser du att alla högtalare får signalen "in genom plus" och "ut genom minus" om man säger så. Signalen går ju dessutom genom hela slingan momentant, det tar ingen tid att nå mellan paren. Då slår de åt samma håll. Mycket förenklat. 
' Förstår hur du menar men får inte riktigt ihop det i huvudet med hur man kopplar från + till - mellan högtalarparen. När jag råkade koppla in min sub fel (försträrkare + till - på subben & förstärkare - till + på basen) så tog subben och fronthögtalarna ut varandra lite... Vill få det till att bli samma sak i beskrivningen som du och visat. Men jag ska fundera lite på det så kommer jag nog på hur det fungerar. Tack för svaret
Postad 08 mars 2012 - 22:17
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Förstår hur du menar men får inte riktigt ihop det i huvudet med hur man kopplar från + till - mellan högtalarparen. När jag råkade koppla in min sub fel (försträrkare + till - på subben & förstärkare - till + på basen) så tog subben och fronthögtalarna ut varandra lite... Vill få det till att bli samma sak i beskrivningen som du och visat.
Men jag ska fundera lite på det så kommer jag nog på hur det fungerar. Tack för svaret 
Som du kopplade går signalen från minus till plus genom basen, alltså fasvändning. I bilderna ovan går alla signaler från plus till minus genom alla högtalare, alltså blir fasen rätt. Att de sitter i serie (högtalare etts minus till högtalare tvås plus) påverkar inte fasen.
Postad 10 mars 2012 - 06:54
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
tackar allesammans idag ska det kopplas
Postad 10 mars 2012 - 07:31
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Fasförskjutning får man när det är olika avstånd till lyssnaren. Har man en väldigt lång högtalare så kommer det översta elementets ljud komma senare till lyssnaren än det elementet som sitter närmare(Duh...).
Jag har sett högtalare som är svagt kurvade för att ljudet ska nå lyssnaren ungefär samtidigt.
Postad 10 mars 2012 - 14:24
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3 398 inlägg
Fasförskjutning får man när det är olika avstånd till lyssnaren. Har man en väldigt lång högtalare så kommer det översta elementets ljud komma senare till lyssnaren än det elementet som sitter närmare(Duh...).
Jag har sett högtalare som är svagt kurvade för att ljudet ska nå lyssnaren ungefär samtidigt.
Det märker man ju oxå om man har högtalarna asymmetrisk placerade eller väldigt högt, lågt i förhållande till öronen.
Postad 12 mars 2012 - 12:41
Unregisteredc88623a1
-
Unregisteredc88623a1
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
så i helgen skedde hopkopplingen och det gick galant tack vare er mina goda vänner från cyberrymden.
Tackar för hjälpen
Postad 11 januari 2013 - 08:27
Unregistered2c274687
-
Unregistered2c274687
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
En kort fråga;Ska koppla ett högtalarpar på 4-8 ohm i ett rum och ett högtalarpar på 6 ohm i ett annat Förstärkare är Sonos Connect:Amp spec; Klass D. Effekt 110 watt RMS (2x55W kontinuerlig medeleffekt till 8 Ohm, THD+N < 0,02 %), med båda kanaler drivna, 22 Hz-20 kHZ-AES17 mätningsbandbredd.Hur ska jag resonera när det är variabla motstånd på vissa högtalare och spec på förstärkare? MVH // Johan
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|