Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Dynaudio Focus serien! (2011).

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2012 - 12:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det låter dumt och snåla in på förstärkaren med tanke på vad högtalaren kostar men det skiljer ca 12000kr mellan hegel h200 och h100 se versionen och för dessa pengar jag kan t ex lägga på en sub, därav min fråga om hegel h100 se räcker till focus 160.

Mvh Mats

Det beror på hur högt du ska spela och med vilken sorts musik. Vad brukar du lyssna på och hur högt brukar du spela?

Postad 07 January 2012 - 12:45

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0

Det låter dumt och snåla in på förstärkaren med tanke på vad högtalaren kostar men det skiljer ca 12000kr mellan hegel h200 och h100 se versionen och för dessa pengar jag kan t ex lägga på en sub, därav min fråga om hegel h100 se räcker till focus 160.

Mvh Mats

och de pengarna lägger du på BK Electronics XLS200 MKII, så har du ruggigt musikalisk och rapp bas :)

Postad 07 January 2012 - 13:12

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det beror på hur högt du ska spela och med vilken sorts musik. Vad brukar du lyssna på och hur högt brukar du spela?

Jag spelar inte direkt högt, inte cerwin vega tryck/ljud jag är ute efter, snarare ganska normal volym men det jag är ute efter är en korrekt högtalare som inte lägger till eller drar ifrån, t ex öronskärande sss-ljud. När de demande focus 160 för mig så hade de någon annan elektronik, betydligt dyrare än h100se varianten men jag är inte ute efter ngn överprisad förstärkare, good enough räcker för mitt behov.

Musiken jag lyssnar på är ganska så varierande, allt från RnB till Metalica.

Mvh Mats

Postad 07 January 2012 - 13:18

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

och de pengarna lägger du på BK Electronics XLS200 MKII, så har du ruggigt musikalisk och rapp bas :)

Tack för tipset och jag lägger till den på min lista.

En annan sub som jag har blivet rekommenderad och köpa är Revel Concerta b12, har själv inte hört den så jag kan inte uttala mig något om den och som vanligt, precis som för så många andra här på forumet, så har regeringen sagt sitt..inga kylskåp till baslådor.

Postad 22 January 2012 - 22:25

Ray_Ban
  • Ray_Ban
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Kommer Focus 140 försvinna?
Eller har den redan försvunnit?

Är det en bra högatalare om jag funderar på att byta ut mina frontar så länge, och sedan efterhand ta centern och ev surroundarna med?
Focus serien har väl en bra center?

mvh

Postad 23 January 2012 - 00:00

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Den försvann förra året om jag inte minns fel eller om det var för två år sedan :) Nu är det Focus 160 som gäller men det finns ju alltid alternativ som den billigare Excite serien och budget DM-serien som jag själv funderar på istället för mina datorhögtalare från B&W :) Här hittar du alla högtalare från Dynaudio

Kommer Focus 140 försvinna?
Eller har den redan försvunnit?

Är det en bra högatalare om jag funderar på att byta ut mina frontar så länge, och sedan efterhand ta centern och ev surroundarna med?
Focus serien har väl en bra center?

mvh

Redigerat av Unregistered2141, 23 January 2012 - 00:03.

Postad 23 January 2012 - 10:00

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Det finns fortfarande Focus 140 att köpa nya. Lyssnade på Focus 160 och Contour s1.4 i helgen. Focus 160 är en fantastisk högtalare, s1.4 något bättre, men värda skillnaden? Fördelen med s1.4 är att man kan bulta fast dem.

EDIT. Eller är jag ute och cyklar? Visst är det skruvhål under s1.4?

Redigerat av AndreasG, 23 January 2012 - 10:17.

Postad 24 January 2012 - 20:33

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Inte nya men som demo ex. Alla du ser på prisjakt är demo ex som butikerna inte har blivit av med och inget annat.

Mvh

Det finns fortfarande Focus 140 att köpa nya. Lyssnade på Focus 160 och Contour s1.4 i helgen. Focus 160 är en fantastisk högtalare, s1.4 något bättre, men värda skillnaden? Fördelen med s1.4 är att man kan bulta fast dem.

EDIT. Eller är jag ute och cyklar? Visst är det skruvhål under s1.4?

Postad 24 January 2012 - 21:31

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Reference Audio har faktiskt nya Focus 140 om de sista inte blivit sålda de senaste veckorna. Tror att de köpte upp det kvarvarande lagret av Dynaudio.

Postad 24 January 2012 - 23:23

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Ok :) Minns mina egna Focus 220 Mk1 som en mycket bra högtalare. Passade perfekt i mitt 15m2 stora tv-rum. Skulle gärna vilja ha ett par Dynaudio idag med, men har inte tänkt att lägga 35k på ett par Focus 260 så det får i så fall bli DM-serien eller Excite-serien :)

Reference Audio har faktiskt nya Focus 140 om de sista inte blivit sålda de senaste veckorna. Tror att de köpte upp det kvarvarande lagret av Dynaudio.

Postad 25 January 2012 - 06:54

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Köp ett par 220II nya för 19900:-, det verkar bättre.

Postad 25 January 2012 - 21:18

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Handlar inte på Reference Audio :D

Postad 26 January 2012 - 08:35

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Var själv och lyssnade på både 160 och 140, ingen enorm skillnad precis.
Köpte därför ett par 3 månader "gamla" 140, kunde absolut inte motivera prisskillnaden på 10000:- för att få pianolack....
Intressant dock, han jag köpte 140 av hade elektronik av märket Bennec som kostat nytt 300000:-, ja, trehundratusen......, lät dock inte alls speciellt upphetsande, faktiskt väldigt slätstruket och platt.
Jag har nu efter lite pillande hemma, fått till ett riktigt trevligt ljud.
Tror dessa kommer att stanna väldigt länge.

Postad 05 February 2012 - 22:29

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Jag tror att skillnaden mellan 140 och 160 märks på högre volym. De nya elementen ska ge lägre dist jämfört med de gamla. Om en högtalare redan är bra blir det inga dramatiska förändringar utan snarare att man förflyttar gränserna något. I detta fall går högtalaren något lägre och klarar högre effekt. Spridningsmönstret i de övre registren ska tydligen också vara förbättrat iom den nya diskanten.

Postad 05 February 2012 - 22:55

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 140 och 160 är inte så stor men den finns. Diskanten på 160 är lite tydligare, mellanregistret lite mer dämpat och basen går nog ännu lägre än 140. 140 är mycket sammanhållen i sin ljudbild, 160 är kanske något spretigare. Obs, jämfört med varandra, det är fortfarande ett extremt mjukt och behagligt ljud på 160. Vidare är 160 minst lika spridande och skapar ett enormt stort och härligt ljudlandskap. Livekänslan är bättre än vad jag hört än med någon annan högtalare. De kräver mycket luft runt sig, mer än vad jag har nu (ca 2,5 dm till bakväggen) men jag kör högtalarna med pluggade basreflexer, ibland utan med då kan basen faktiskt bli lite väl svullen i mitt rum på ca 20 kvm. Jag gör dessa högst ovetenskapliga och lekmannamässiga analyser eftersom jag äger 160 men tidigare haft 140 hemma på provlyssning. Ska också sägas att mina 160 inte är helt inspelade ännu, kan ta någon ytterligare månad eller kanske två. En del placeringsjusteringar behöver jag göra och högtalarkablarna är av billigare sorten. Jag använder elektronik från Rotel. Kanske provar jag med andra märken framöver, mest för att jag är nyfiken.

Postad 11 February 2012 - 00:20

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Har själv märkt att mina Dynaudio Contour 3.4 kan spela högre med kraftig förstärkare pga. att kraftiga
förstärkare håller högtalarkonan i ett fastare grepp.
Slutsteget var det första jag uppgraderade efter högtalarna och det gav oxå den största förbättringen(inte bara volym även kvalitet)
Då körde jag H/K avr 4000 som försteg o H/K dvd30 som källa.
Dynaudio ska ha pulver, så är det bara. Spelar ingen roll om nån säger att dom kan drivas med svagare förstärkare
Visst, det går men det låter inte som det kan göra.

PS. Detta är ingen vetenskap, det är bara vad jag hört. :D :D :D

Postad 07 May 2012 - 18:20

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Fyra sidor om Dynaudio Focus 160 i nya Hifi & Musik. Skribenten påpekar flera gånger hur högtalarna passar till all typ av musik, både lugnare tongångar och hårdare, samt att de låter som golvare i fråga om bas. Så sant!

(Edit: Justerade texten lite.)

Redigerat av egoBen, 08 May 2012 - 13:03.

Postad 08 May 2012 - 17:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Har själv märkt att mina Dynaudio Contour 3.4 kan spela högre med kraftig förstärkare pga. att kraftiga
förstärkare håller högtalarkonan i ett fastare grepp.
Slutsteget var det första jag uppgraderade efter högtalarna och det gav oxå den största förbättringen(inte bara volym även kvalitet)
Då körde jag H/K avr 4000 som försteg o H/K dvd30 som källa.
Dynaudio ska ha pulver, så är det bara. Spelar ingen roll om nån säger att dom kan drivas med svagare förstärkare
Visst, det går men det låter inte som det kan göra.

PS. Detta är ingen vetenskap, det är bara vad jag hört. :D :D :D

Den tackar vi för!

:)

Postad 26 July 2012 - 21:17

Unregisteredc5d0a1c0
  • Unregisteredc5d0a1c0
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är mkt intresserad av nya focus-serien och då speciellt 340 och 380.
Är det ngn som lyssnat och kan ge en kort rapport? De är inte så enkla att hitta i butiker för provlyssning tyvärr :(

Postad 26 July 2012 - 21:54

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte hört dem men ska låna hem 160 imorgon över helgen och är sjukt förväntansfull.

Postad 30 July 2012 - 22:18

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Hade Focus 160 hemma i helgen och "tyvärr" funka dom inte alls hemma hos oss i vårt vardagsrum. Det blev löjligt mycket bas och när jag plugga igen basreflexen och jobba med olika uppställningar så försvann för mycket av basen i stället. Så det blev ett beställning på X12:orna som levererade ljuvligt. Skönt att det inte behövde bli så dyrt denna gång. Sjukt peppad!

Postad 31 July 2012 - 08:52

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hade Focus 160 hemma i helgen och "tyvärr" funka dom inte alls hemma hos oss i vårt vardagsrum. Det blev löjligt mycket bas och när jag plugga igen basreflexen och jobba med olika uppställningar så försvann för mycket av basen i stället. Så det blev ett beställning på X12:orna som levererade ljuvligt. Skönt att det inte behövde bli så dyrt denna gång. Sjukt peppad!

Tråkigt att dom inte funkade.. hur stort är rummet du körde dom i? Jag antar att du testat att placera dem på olika sätt, minst 50cm från väggen osv?

Postad 31 July 2012 - 13:22

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Tråkigt att dom inte funkade.. hur stort är rummet du körde dom i? Jag antar att du testat att placera dem på olika sätt, minst 50cm från väggen osv?

Rummet är ca.20kvm, betong med rätt mycket möbler men inga möjligheter att möblera om, inte just nu. Hade dem nästan 50cm från väggen men då står en av dem "i vägen" för att man ska kunna komma ut på balkongen. Då blir inte tjejen så nöjd, inte jag heller.

Trist men ändå tror jag att jag kommer bli redigt nöjd med X12:orna också, det kändes så vid hemlånet. Får kliva upp ett steg när/om man flyttar ut i villa med större rum.

Postad 31 July 2012 - 14:08

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Rummet är ca.20kvm, betong med rätt mycket möbler men inga möjligheter att möblera om, inte just nu. Hade dem nästan 50cm från väggen men då står en av dem "i vägen" för att man ska kunna komma ut på balkongen. Då blir inte tjejen så nöjd, inte jag heller.

Trist men ändå tror jag att jag kommer bli redigt nöjd med X12:orna också, det kändes så vid hemlånet. Får kliva upp ett steg när/om man flyttar ut i villa med större rum.

Jag har full förståelse för ditt beslut, basen är maffig på Focus 160, eller överstor beroende på hur man ser på saken. Men det beror lite på vilken typ av musik man spelar och vilken förstärkare man har. Till äldre rock i allmänhet (country, blues, rock n roll osv) så tycker jag att de är helt perfekta. Annars bör rummet vara större något större än 20kvm för dessa högtalare och stå så fritt som möjligt från bakväggen. Spelar man ofta på låg volym är de också perfekta då ljudet är fylligt och fint redan från början. X12:orna (eller Focus 110) har jag inte hört men de borde vara det ideala alternativet med ett lite mindre rum. Skriv gärna vad du tycker om dessa!

Postad 15 August 2012 - 08:10

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Har nu fått hem X12:orna och sablar vad nöjd jag är. Passar verkligen prefekt för våran lägenhet. Funkar riktigt bra på låg volym (driver med Naim XS-2) och det är en riktigt fröjd att lyssna på dem samt även att titta på dem. Har även fått upp 6st tygtavlor som tog bort en jobbig "diskanteko" vid handklappstestet.

Fick även X22 centern igår så jag kalibrerade om ljudet och även där blev det ett rejält lyft i hela ljudbilden. Måste blivit något fel förut när jag gjort det. Fick ett nytt system känns det som.

Nya bilder kommer snart!

Woho!

Postad 15 August 2012 - 16:00

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Har nu fått hem X12:orna och sablar vad nöjd jag är. Passar verkligen prefekt för våran lägenhet. Funkar riktigt bra på låg volym (driver med Naim XS-2) och det är en riktigt fröjd att lyssna på dem samt även att titta på dem. Har även fått upp 6st tygtavlor som tog bort en jobbig "diskanteko" vid handklappstestet.

Fick även X22 centern igår så jag kalibrerade om ljudet och även där blev det ett rejält lyft i hela ljudbilden. Måste blivit något fel förut när jag gjort det. Fick ett nytt system känns det som.

Nya bilder kommer snart!

Woho!

Kul! Hur är ljudbilden jämfört med Focusarna? Känns den krympt i jämförelse eller är det ändå stort och fylligt?

Postad 15 August 2012 - 19:09

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Kul! Hur är ljudbilden jämfört med Focusarna? Känns den krympt i jämförelse eller är det ändå stort och fylligt?

Kommer inte ihåg exakt hur Focusarna lät eftersom jag dels blev avskräckt av deras maffiga bas som förstörde lyssningshelgen för mig och dels att jag inte hade högtalarna hemma samtidigt.

Jag tycker hur som att ljudet är stort och passar ypperligt mitt rum. Sjukt nöjd att få ett sådant bra ljud för 12.000kr mindre än vad jag hade tänkt mig.

Postad 20 August 2012 - 17:22

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 1
Har ett tag varit inne på att ge Excite-serien som alla hyllar en provlyssning och ifall den inte höll måttet så skulle jag eventuellt beställa Focus 140 som finns från 12.990:- beroende på lack och på så vis "spara" lite stålar från den dyrare Focus 160.

Men, så idag, så gick jag förbi Hifi-stället inne på Kungshöjd och han hade precis slagit upp dörrarna första dagen efter semesterstängt. Jag gick in och kikade och alla röda lappar från hans rea han körde innan semestern satt kvar. Han sa skynda dig och kolla för idag ryker alla röda lappar!

Där inne stod ett par Focus 160 för 15.900kr. Efter lite provlyssning var det klart! Det blev köp och nu måste jag bara kränga de gamla grejerna innan man vågar släpa hem grejerna för min bättre hälfts skull!

Men va kul det ska bli!!!

Postad 20 August 2012 - 18:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Har ett tag varit inne på att ge Excite-serien som alla hyllar en provlyssning och ifall den inte höll måttet så skulle jag eventuellt beställa Focus 140 som finns från 12.990:- beroende på lack och på så vis "spara" lite stålar från den dyrare Focus 160.

Men, så idag, så gick jag förbi Hifi-stället inne på Kungshöjd och han hade precis slagit upp dörrarna första dagen efter semesterstängt. Jag gick in och kikade och alla röda lappar från hans rea han körde innan semestern satt kvar. Han sa skynda dig och kolla för idag ryker alla röda lappar!

Där inne stod ett par Focus 160 för 15.900kr. Efter lite provlyssning var det klart! Det blev köp och nu måste jag bara kränga de gamla grejerna innan man vågar släpa hem grejerna för min bättre hälfts skull!

Men va kul det ska bli!!!

Bra val, och trevligt med ett hyffsat pris.

Är alltid kul att faktiskt slå till på den senaste modellen oxå, detta kan nog inte bli fel,

Focus 160 är en väldigt kompetent stativhögtalare.

Postad 22 August 2012 - 12:09

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har idag ställt upp dem (Focus 160) och börjat lyssna. Superkontrollerad bas, ett skimmer av detaljer och en härlig musikalisk klang.

Men de kommer behöva sin inspelning. 300 timmar sa han i affären. Låter lite väl länge. När brukar Focusarna börja släppa? Någon som har erfarenhet?

Postad 22 August 2012 - 22:26

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Har idag ställt upp dem (Focus 160) och börjat lyssna. Superkontrollerad bas, ett skimmer av detaljer och en härlig musikalisk klang.

Men de kommer behöva sin inspelning. 300 timmar sa han i affären. Låter lite väl länge. När brukar Focusarna börja släppa? Någon som har erfarenhet?

Köpte du de vita demoexen? I så fall borde dessa vara en bra bit på väg redan tycker jag. Bra högtalare med rätt utrustning och rum. Helt fantastiska faktiskt! :-)

Postad 23 August 2012 - 09:30

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Ja, det var väl ett par som stått en kortare tid enligt honom. Men han menade på att de knappt var spelade så att jag hade en hel del att göra i höst!

De gick säkert 8 timmar igår och har gått 2 timmar idag. Diskanten börjar kännas mindre vass redan upplever jag.

Postad 12 September 2012 - 22:44

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 1
100 timmar senare....

Jag saknar effekt.... det krävs en del för att hålla dem i styr.

Men, i de övre registren, det är som att bli upphånglad av festens snyggaste brud varje gång man får lite tid att lyssna (småbarnsförälder).

Postad 13 September 2012 - 08:26

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

100 timmar senare....

Jag saknar effekt.... det krävs en del för att hålla dem i styr.

Men, i de övre registren, det är som att bli upphånglad av festens snyggaste brud varje gång man får lite tid att lyssna (småbarnsförälder).

:) Hehe, roligt.

Vad användes för förstärkare i butiken och vad har du själv? Lite nyfiken bara.

Postad 13 September 2012 - 15:09

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
I butiken körde han en Primare I22. Hemma har jag en Primare I21.

Detta för att få ett hyffsat likt resultat väl hemma.

Jag resonerar att detta är högtalare jag ska ha länge och växa med, så uppgradering på förstärkarfronten kommer. Har hört dem med tex Bladelius Thor och Hegel 200. Jag vet att dom blommar ut med mer kraft.

Jag får göra det i en tvåstegsraket bara.

Postad 13 September 2012 - 18:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Fick på nosen

Fick på nosen en gång när jag skrev att Focus 140/160 låter som fullvärdiga golvare (är väl medveten om att det är stativare). Men många ansåg det vara en överdrift. Jag hade en gång siktet inställt på en golvare efter det jag sålt mina Dali 5005. Men jag landade istället med ett par Dynaudio Audience 42 (som jag fortfarande saknar lite grand).

Postad 15 September 2012 - 15:14

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Jag sitter här och njuter. Mina Focus 160 kopplades på igen igår efter en tids vila. Och herre gud vad bra det låter, just nu njuter jag av The Iguanas, ett band från New Orleans som blandar rootsmusik med texmex, cajun, r&b m.m. Jag driver det hela med endast 30 watt och det låter magiskt bra! I morse provade jag att i rörförstärkaren trycka in KT88-rör jag hade liggandes, som kanske ger en lite fastare botten än de 6CA7-rör som jag tidigare använde. Det är skoj med hifi. Och det är underbart att lyssna på bra musik!

Postad 16 September 2012 - 13:22

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

I butiken körde han en Primare I22. Hemma har jag en Primare I21.

Detta för att få ett hyffsat likt resultat väl hemma.

Jag resonerar att detta är högtalare jag ska ha länge och växa med, så uppgradering på förstärkarfronten kommer. Har hört dem med tex Bladelius Thor och Hegel 200. Jag vet att dom blommar ut med mer kraft.

Jag får göra det i en tvåstegsraket bara.

En polare hade ett par Focus 140 för några år sedan, ruskigt kompetenta stativare är det. Enligt hans erfarenhet är de riktiga effektmonster och låter bättre ju mer man har att mata dem med, så nog stämmer ditt resonemang. Det var inte förrän han fick hem ett biffigt Anthemsteg som de verkligen presterade till fullo, vill minnas att det var på 200 watt per kanal i 8 ohm. I slutändan landade det dock på ett ICE-powersteg i stället, fast numera kör han Dynaudio S3.4 i stället, även om han ibland saknar sina Focus. :)

Postad 25 September 2012 - 19:24

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Jag har kanske inte den mest lämpliga förstärkaren till mina Focus 160, men vad gör det, tänker jag. Jag längtar hela jobbdagen tills jag får komma hem och lyssna på musik. Och när jag klarat av middagen, så är det en sak som gäller. Det är inte Hollywoodfruar. Inte Zlatan. Det är musik! Skiva efter skiva. Nyinköpta varvade med gamla favoriter, en del bortglömda, en del flickvännens som jag knappt ens kände till att vi hade. Ibland Spotify vilket funkar alldeles utmärkt, där jag hittar fantastiska artister jag inte kände till sedan tidigare. Väldigt få skivor låter dåligt, jag blir aldrig trött på att lyssna, inga vassa ljud, jag njuter av det mesta så länge den musikaliska nivån är hög. Jag undrade tidigare vad folk menade med begreppet "musikalisk", det måste ju vara det jag hör just nu.

Jag har pratat med en hel hififörsäljare den senaste tiden om Dynaudio. I Frankrike var dom inte nådiga med kritiken på detta märke. Även i Sverige har jag anat en viss skepsism för att det inte ska vara riktigt "hifikorrekta" högtalare, men i stort sett alla konsumenter älskar Dynaudio, så länge deras förutsättningar med rum akustik och förstärkeri är någorlunda anpassade. Själv har jag tyvärr ett rum med basförstärkande egenskaper, allt för låga frekvenser låter lätt lite svullet oavsett vilken förstärkare jag använder. Oavsett, jag har lyssnat på många andra högtalare, men ingen kan riktigt komma i närheten av det jag hör här hemma. Så tillåt mig vara lite klyschig och säga att tills vidare fortsätter jag min musikaliska resa, med gamla och nya favoriter, skivor som orättvist inte fått den uppmärksamhet de verkligen förtjänar. Och vem vet, imorgon kanske det dimper ner en helt ny på hallgolvet. Vilken lycka!

Postad 25 September 2012 - 21:19

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jag har kanske inte den mest lämpliga förstärkaren till mina Focus 160, men vad gör det, tänker jag. Jag längtar hela jobbdagen tills jag får komma hem och lyssna på musik. Och när jag klarat av middagen, så är det en sak som gäller. Det är inte Hollywoodfruar. Inte Zlatan. Det är musik! Skiva efter skiva. Nyinköpta varvade med gamla favoriter, en del bortglömda, en del flickvännens som jag knappt ens kände till att vi hade. Ibland Spotify vilket funkar alldeles utmärkt, där jag hittar fantastiska artister jag inte kände till sedan tidigare. Väldigt få skivor låter dåligt, jag blir aldrig trött på att lyssna, inga vassa ljud, jag njuter av det mesta så länge den musikaliska nivån är hög. Jag undrade tidigare vad folk menade med begreppet "musikalisk", det måste ju vara det jag hör just nu.

Jag har pratat med en hel hififörsäljare den senaste tiden om Dynaudio. I Frankrike var dom inte nådiga med kritiken på detta märke. Även i Sverige har jag anat en viss skepsism för att det inte ska vara riktigt "hifikorrekta" högtalare, men i stort sett alla konsumenter älskar Dynaudio, så länge deras förutsättningar med rum akustik och förstärkeri är någorlunda anpassade. Själv har jag tyvärr ett rum med basförstärkande egenskaper, allt för låga frekvenser låter lätt lite svullet oavsett vilken förstärkare jag använder. Oavsett, jag har lyssnat på många andra högtalare, men ingen kan riktigt komma i närheten av det jag hör här hemma. Så tillåt mig vara lite klyschig och säga att tills vidare fortsätter jag min musikaliska resa, med gamla och nya favoriter, skivor som orättvist inte fått den uppmärksamhet de verkligen förtjänar. Och vem vet, imorgon kanske det dimper ner en helt ny på hallgolvet. Vilken lycka!

Kul att läsa att du gillar ljudet så mycket, det är ju just denna känsla man försöker beskriva för folk som inte riktigt fattar varför man är så begeistrad i hifi. :)

När det gäller Dynaudio och korrekthet så tycker jag snarare att jag upplever det omvända, att de faktiskt är väldigt hifikorrekta och inte lägger till eller drar ifrån något, men att vissa människor tycker att de är lite sterila eller tråkiga. Men sanningen ska väl inte upplevas som tråkig? :) Stereophile brukar ofta skriva gott om Dynaudio och det är en tidning som jag har ganska stor respekt för.

Postad 28 September 2012 - 07:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 1
Folk som följt mina inlägg vet varför jag uppskattar Dynaudio.

För mig handlar det om svärta och dynamik. Högtalarna, med rätt förstärkning kan återge suboktaver med tillhörande struktur: man hör inte bara bas, utan känner form, rymd och struktur också. Det stämmer vad firman säger:

"Most speakers can't show nuances"

Redigerat av Glidtassen, 28 September 2012 - 07:15.

Postad 11 October 2012 - 16:28

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Äger focus 260 och kan inte säga mycket mer än det som redan har sagts om ljudkaraktär etc. för focus serien. Driver focus 260 med musical fidelity m6 500i via hegel hd20 och det är en riktigt bra kombination. Inga direkta brister i focus 260 enl. mig. Svårt att hitta saker som saknas eller kan förbättras. Har ägt 2 olika b&w högtalare och lyssnat på betydligt många fler och det som saknades i dessa saknas inte i focus. Finns säkert högtalare som gör saker och ting bättre, men då är priset antagligen högre. Men i sin prisklass är dynaudio focus 260 definitivt en komplett högtalare och får med all rätt klassas som en av de bättre.

Anledning till att jag personligen gillar focus är att man inte behöver söka efter nästa pryl för att fixa det perfekta ljudet. Allt finns där, eller så finns allt där p.g.a. mina gamla högtalares brister :)

Postad 11 October 2012 - 16:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Äger focus 260 och kan inte säga mycket mer än det som redan har sagts om ljudkaraktär etc. för focus serien. Driver focus 260 med musical fidelity m6 500i via hegel hd20 och det är en riktigt bra kombination. Inga direkta brister i focus 260 enl. mig. Svårt att hitta saker som saknas eller kan förbättras. Har ägt 2 olika b&w högtalare och lyssnat på betydligt många fler och det som saknades i dessa saknas inte i focus. Finns säkert högtalare som gör saker och ting bättre, men då är priset antagligen högre. Men i sin prisklass är dynaudio focus 260 definitivt en komplett högtalare och får med all rätt klassas som en av de bättre.

Anledning till att jag personligen gillar focus är att man inte behöver söka efter nästa pryl för att fixa det perfekta ljudet. Allt finns där, eller så finns allt där p.g.a. mina gamla högtalares brister :)

Hade varit trevligt att få se lite bilder på din kompetenta anläggning :)

Postad 11 October 2012 - 16:43

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Ja, lägg gärna upp ett par bilder på dom :) Hade varit skoj att se :)

Postad 11 October 2012 - 16:47

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Skall fixa bilder inom kort. Måste snygga till det först :) Flyttar om några månader till ett nytt ställe och då kommer det att va hög prio på utformningen av det estetiska :P

Postad 11 October 2012 - 16:52

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
börjar tröttna på att alla lovordar Dynaudio :-( det får mig att vilja prova dessa och slänga ut mer pengar på prylar .. phuuu .. varför denna hobby?

//Mike

Postad 11 October 2012 - 17:25

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Världens roligaste hobby ju. :) Men det finns många andra högtalarmärken som levererar också. :)

Postad 11 October 2012 - 17:32

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Världens roligaste hobby ju. :) Men det finns många andra högtalarmärken som levererar också. :)

Jag vet, hur ska man hinna med allt och hur ska man få tanten med på alla byten ;-) blivit att jag bytt tant varje gång jag byter högtalare, men nu verkar jag ha hittat rätt där och hon uppmuntrar mig till det perfekta ljudet :-D

//Mike

Postad 11 October 2012 - 17:32

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Whathifi skrev att dynaudio focus 160 är en "fit and forget" högtalare. Tror jag förstår vad de menar med det omdömet. Har en magkänsla av att dynaudio focus inte har en rak linje i förbättring i ljud kontra kostnad i elektronik. Ingen har det iofs, men vissa mer än andra. Tror dock också att den inte blir avsevärt mycket sämre med billigare elektronik. Att den inte blir bättre med bättre/dyrare elektronik påstår jag som sagt inte, utan att kurvan är mera plan än stigande. Sen att många på forum och tidningar inte gillar dynaudio focus av just den anledningen är ju en annan femma.

Redigerat av karten, 11 October 2012 - 17:35.

Postad 11 October 2012 - 21:13

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jag vet, hur ska man hinna med allt och hur ska man få tanten med på alla byten ;-) blivit att jag bytt tant varje gång jag byter högtalare, men nu verkar jag ha hittat rätt där och hon uppmuntrar mig till det perfekta ljudet :-D

//Mike

Låter kanon det. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.