Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 95.XX-tråden

605 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 juli 2012 - 19:52

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
De viktiga att dom får jobba. Tror inte det gör så mycket om det är prima kvalité bara de inte är några eXtrema ljud som spränger/förstör högtalarna hehe. Jag lät min spela lite blandad dans musik i mp3 några timmar när ja stack till jobbet. Lycka till.

Redigerat av RobNB, 20 december 2012 - 08:52.

Postad 03 juli 2012 - 21:02

phanten
  • phanten
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ah ok! Slänger väl på radion då jag inte har någon annan ljudkälla för tillfället! :)

Postad 13 augusti 2012 - 13:50

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Riktigt bra pris på dessa nu, min bror har dessa och de låter riktigt bra..4990:-

http://www.fyndborse...xtz-95.44-white

Postad 23 augusti 2012 - 11:06

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Är i valet och kvalet mellan XTZ 95.44, Monitor audio BX5 och Canton GLE 490.2. Nån som provlyssnat dessa och kan ge sina synpunkter/råd?

Kommer drivas av en Yamaha RX-V673, borde funka eller?

Postad 23 augusti 2012 - 12:54

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Är i valet och kvalet mellan XTZ 95.44, Monitor audio BX5 och Canton GLE 490.2. Nån som provlyssnat dessa och kan ge sina synpunkter/råd?

Kommer drivas av en Yamaha RX-V673, borde funka eller?

Lite knepigt.
Har lYssnat på Canton och där kände jag att man ville ha mer men det kom aldrig :( annars är det en trevlig högtalare.

MA har jag inte lyssnat på men jag tror att den liknar XTZ ganska mYcket. Dom är väldigt snygga om inte annat haha.

XTZ har jag hemma och dom blir bara bättre och bättre ju mer man lyssnar. Jag personligen gillar dom väldigt mYcket. (MA är snyggare dock haha)
Ljudet är väldigt luftigt med bra spridning och bra bas. Lämpar sig kanon till film/spel och enligt mig party musik.

Jag känner att man får en bra högtalare för pengarna.

Om du har möjlighet att provlyssna så råder jag dig att göra det. Annars så är ju XTZ billigare jämfört med MA + att man har möjlighet att lämna tilbax dom om du inte blir nöjd (men d blir du haha)
Bra paket pris på 95 serien oxå.

Postad 23 augusti 2012 - 13:35

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar.

Har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna XTZ så jag får gå enbart på vad folk tycker=)

Har också provat Canton och de lät detaljrikt och bra men var nästan på gränsen till för vassa för min smak.

Har ett ställe i stan som demar MA så jag får prova och bestämma mig efter det.

MA kostar 6500 och det gör XTZ med ( svarta alltså) vad jag kan se på prisjakt. :blink:

Lutar åt XTZ om inte MA kan övertyga mig om annat. :)

Förresten RobNB jag ser att du har centern 95.33 också. Är den också bra? Måste ju även köpa en ny sån....

Postad 23 augusti 2012 - 14:11

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Såg förresten nu att priset på dem var 1000:- lägre igår...suck.

Postad 23 augusti 2012 - 14:47

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Det var dock enbart vita som var billigare. Dom svarta har legat stadigt på 6500.

Postad 23 augusti 2012 - 15:28

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Hela serien låter välDigt bra ihop.
Tycker du ska maila Fyndborsen.se och få en ofert på 95.44 och 95.33. Dom är väldigt bra att ha med och alltid finns det möjligheter. Kostar ju ingenting att Maila ;)

Vad det gäller din Yamaha så ska de inte vara några större problem att driva 95 serien. Dom är väldigt snälla och fungerar fint med billigare förstärkare. Jag ska dock hämta en lite mer knubbig Onkyo imorgon :) blir kul. Mer krut större och högre smäll haha. :)

Postad 23 augusti 2012 - 16:58

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
någon som fått samma som mig? https://www.minhembi...howtopic=301080

Postad 23 augusti 2012 - 20:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

någon som fått samma som mig? https://www.minhembi...howtopic=301080

Har precis kollat mina högtalare och ALLA har den där filmen.
Ganska olustigt att bara en av dina högtalare har den och inte båda.
Klart att man blir misstänksamt då. (kan vara så att det glömdes av vid montering eller nåt?)
Tror inte det gör nåt om man drar/monterar bort den eftersom dom sa att det bara är en design grej.
Har även svårt att tro att det förändrar ljudet.

Inte dåligt att du upptäckte det B)

Postad 23 augusti 2012 - 20:49

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag ska uppgradera mitt KEF 2005 (äggen) system och sneglar på XTZ. Har redan en 12.18P sub med subamp DSP och är därför inriktad på att fortsätta köra stativare istället för golvhögtalare. Eventuellt med en till sub i framtiden.

Kommer 95-serien räcka som uppgradering eller ska jag sikta på 99or? Fördelen med 95an är såklart priset men dessutom att centern har portarna framåt, vilket gör att jag kan placera den i min TV-möbel.

Jag kollar även på B&W 685 som alternativ. Systemet används enbart till film.

Postad 24 augusti 2012 - 08:13

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det var dock enbart vita som var billigare. Dom svarta har legat stadigt på 6500.

Aha, ok tack! Synd att man vill ha svarta då=)

Postad 25 augusti 2012 - 04:24

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Jag ska uppgradera mitt KEF 2005 (äggen) system och sneglar på XTZ. Har redan en 12.18P sub med subamp DSP och är därför inriktad på att fortsätta köra stativare istället för golvhögtalare. Eventuellt med en till sub i framtiden.

Kommer 95-serien räcka som uppgradering eller ska jag sikta på 99or? Fördelen med 95an är såklart priset men dessutom att centern har portarna framåt, vilket gör att jag kan placera den i min TV-möbel.

Jag kollar även på B&W 685 som alternativ. Systemet används enbart till film.

95:orna kommer bli ett stort lyft mot dina ägg :)
Istället gör 99:orna så tycker jag du ska köpa ytterligare en sub istället.
När jag lyssnade på 95 vs 99 så tyckte jag att 95:orna gav mig mer för pengarna men om du vill ha en LÄCKER högalare så tar du 99:orna (så heeeeta ;))

Eftersom du kommer att se mycket fil så tycker jag att detta blir mer klokare val (oxå anledningen till MITT val utav 95 serien)
99:orna är mer till 2kanals lysning (enligt mig), dom har lite mer finlir i sig (men det är klart att dom är bra till film men du får mer för pengarna om du tar 95 + sub för ett uppnå mer bas)
Lycka till med ditt val.
Glöm inte att man kan alltid lämna tillbax dom om man inte är nöjd, men det blir du nog ;)

Postad 25 augusti 2012 - 08:22

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Har du någon direkt jämförelse med äggen att göra? Man får inte glömma att de är väldigt kompetenta för sin storlek. Det händer till och med att jag glömmer sätta på subben och inte upptäcker det förrän en bra bit in i filmen eftersom de har ett så stort ljud.

Detta gör att jag blir lite försiktig nu när det är dags att köpa något bättre. Vill ju verkligen känna en förbättring eftersom det kommer kosta några tusingar.

För övrigt är pianolack bland det fulaste som finns enligt mig (i kunkurens med körsbärsträ). Det gör att jag i grunden är lite tveksam till XTZ. Smaken är ju som baken men deras design har viss potential enligt mig:) Jag köper mattsvart om det blir något.

I grunden är jag dock ute efter bra ljud. Tack för svar och trevlig tråd!

Postad 26 augusti 2012 - 10:35

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Har du någon direkt jämförelse med äggen att göra? Man får inte glömma att de är väldigt kompetenta för sin storlek. Det händer till och med att jag glömmer sätta på subben och inte upptäcker det förrän en bra bit in i filmen eftersom de har ett så stort ljud.

Detta gör att jag blir lite försiktig nu när det är dags att köpa något bättre. Vill ju verkligen känna en förbättring eftersom det kommer kosta några tusingar.

För övrigt är pianolack bland det fulaste som finns enligt mig (i kunkurens med körsbärsträ). Det gör att jag i grunden är lite tveksam till XTZ. Smaken är ju som baken men deras design har viss potential enligt mig:) Jag köper mattsvart om det blir något.

I grunden är jag dock ute efter bra ljud. Tack för svar och trevlig tråd!

Har inte haft nöjet att provlYssna äggen ännu tyvärr :(
Ja äger däremot Bose högtalare och jag kan tänka mig att äggen inte är så mYcket sämre (KEF har ett mYcket fint sortiment och kvalitet på sina produkter för en bra slant)

Bose högtalarn kickar as med tanke på sin storlek men jag känner att 95:orna har större och kraftigare ljud när jag jämförde dom mot varandra, kan spela betydligt högre oxå :) (Kör just nu Bose som satellit/bakkanal och hela 95 serien som front, testar mig fram)

Tror att både KEF och Bose är lika varandra men man får fortfarande inte glömma att dom är små.
En större högtalare ger i regel mer, men jag anser att om man är nöjd och tveksam om man får ut mer av en annan högtalare så bör man verkligen provlyssna innan man införskaffar en ny. Jag tänkte i samma banor som dig innan jag köpte 95-serien och då var jag inställd på 99:orna.
Tyckte att ljudet var kanonbra på mina Bose med en härlig bas från subben men efter att man lYssnat på lite större högtalare märkte man att dom större kunde leverera mer. Med tanke på att jag är ganska baskåt :P :rolleyes: så tycker jag att komplettering är ett måste, en sublåda bör alla ha för att få ut mer (särskild när man ser på film B) )
Det är nog basen som brister på statsvarna 95.24 men eftersom du äger en XTZ sub (en smaskig sådan) så har du löst det problemet :D

Tänk på att äggen har en fristående sublåda när du lyssnar på andra högtalare ;) på så vis blir ju äggen bättre.

Vad det gäller färg, form och så vidare så är det så himla individuellt (likaså ljudet) Prsonligen så gillar jag KEF och likaså MA men känner att man får mer för pengarna hos XTZ och mer pengar över till annat haha.

Lycka till med ditt val. Hör av dig vad det blev sen. ^_^

Postad 26 augusti 2012 - 11:40

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Och att basen brister på 95.24, betyder inte att dom för den sakens skull inte kan få hyllor och dörrar på bokhyllor att rassla på ordentligt om man kör ett bas-svep på dom :P

Dom spelar inte djupast i världen, men sett till storleken blir jag fortfarande ibland förvånad över basen dom faktiskt kan peta ur sig ibland.

Postad 27 augusti 2012 - 09:22

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0

En fråga då!

Spelar det någon roll vilken ljudkälla jag använder vid inspelning av högtalarna tex. Radio, digital eller 3.5 mm från iphone?! Påverkar detta högtalarna så att de blir "sämre" om jag inte använder mig av en "fin" ljudkälla?

Tacksam för svar! :)

Hej phanten!
Spelar ingen roll vad du spelar in högtalarna med använd dom precis som vanligt bara så räcker det.

Mvh Fyndbörsen

Postad 27 augusti 2012 - 11:29

Unregistered4bf43981
  • Unregistered4bf43981
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 1
Ja angående vilken ljud källa så vill jag ändå varna för dansmusiken kan vara en del buggar i den :o

Postad 27 augusti 2012 - 11:55

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Ja angående vilken ljud källa så vill jag ändå varna för dansmusiken kan vara en del buggar i den :o

Tänker du på Dansband eller haha.
Jag spelade DubStep och HardStyle/Dance och jag tycker att de skötte sig fint.
Inte mYcket bugg där inte, bara lite hackigt ibland haha.

Postad 28 augusti 2012 - 12:26

pettersaethre
  • pettersaethre
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
har et frontsett 99.36 og vil utvide med senterkanal. bør jeg gå for 99.36 senter som da sikkert er det beste lydalternativet..
eller innehar 95.33 senteren noenlunde like veloppløst og fin lyd som 99 serien OG samme lydsignatur. noen som har erfaring?

liker at 95.33 er litt lavere, kompakt og er symmetrisk med to mellomtoner dog. det må sies...jeg er kansje bare litt konservativ^^

lyden er det viktige:)

Postad 29 augusti 2012 - 09:01

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

har et frontsett 99.36 og vil utvide med senterkanal. bør jeg gå for 99.36 senter som da sikkert er det beste lydalternativet..
eller innehar 95.33 senteren noenlunde like veloppløst og fin lyd som 99 serien OG samme lydsignatur. noen som har erfaring?

liker at 95.33 er litt lavere, kompakt og er symmetrisk med to mellomtoner dog. det må sies...jeg er kansje bare litt konservativ^^

lyden er det viktige:)

Hej pettersaethre!
95.33 fungerar utmärkt till 99.36.
Ljudkaraktären matchar 99.36 i mellan och diskantområdet.

Mvh XTZ AB

Postad 29 augusti 2012 - 10:08

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Ni som har 95.33 Center, och inte har den ståendes i öronhöjd, har ni den lutad för att spela mer mot lyssningsplatsen? Det känns som att banddiskanten borde göra den aspekten lite extra kritisk.

Postad 29 augusti 2012 - 19:07

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Kombinationen 95.33 center kombinerat med 99orpå flankerna låter intressant för mig. Frågan är då om jag ska fortsätta fundera på stativhögtalare med dubbla subbar eller golvare och en sub. Prisskillnaden mellan 99,26 mkII och 99.36 mkII är ju rätt liten.

Om jag trots allt går på en budgetvariant kanske ett par vanliga 99.26or på stativ räcker. (Med två subbar)

Jag vill nog även uppgradera min reciever som jag aldrig varit helt nöjd med. (En Onkyo 602).
Vad rekommenderas? Jag sneglar på Pioneer 922 eller Yamaha i liknande klass.

Som sagt. Jag är ute efter bra filmljud med bra bas och muller. Kör även buttkickers:)

Redigerat av HasseC, 29 augusti 2012 - 21:27.

Postad 05 september 2012 - 09:54

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Då var ett par 95.44 och en 95.33 beställda :)

Har provat Canton 490.2, Monitor audio bronze bx5 samt dali zensor 7 utan att ha varit toknöjd så nu kör jag grisen i säcken och hoppas på det bästa. I värsta fall har dom ju buy and try :wacko:

Redigerat av Unregistered603bc71d, 05 september 2012 - 09:55.

Postad 05 september 2012 - 10:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Blir kul å se om du blir nöjd. Du får återkomma med en utvärdering. Vill bara påpeka att inte döma för tidigt. Spela in dom några timmar om du har möjlighet till det. Låt dom spela när du sticker till jobbet eller nåt sånt. Mina låter bättre nu än vad dom gjorde när jag packade upp dom och jag var nöjd reda då :)

Postad 05 september 2012 - 22:07

synthetic
  • synthetic
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 1
Har haft min 95.24 sen maj nu och kan inte annat säga att de är jävligt bra.

Jag tog en tur till FB och var där ca 2t och lyssnade på 99.26 och 95.24.
99-serien är dyrare och ljusare i tonen. Har nog lite mer detaljer i ljudet och annan ljudbild men valet förr till slut på ett par 95.24 för jag gillade mer den neutrala klangen och mjukheten. De är mer åt Dali-hållet medan 99 är mer mot Canton.

Och jag gillar inte Canton!
De låter rent och fint men man blir lyssningstrött snabbt.

Till mina 95.24 kör jag en Rotel RA-05 SE. Detta är till studion så då vill jag ha rent ljud.
Hade innan QLN-166 i studion, men gillar XTZ mer.
Är bra klös i dem och fett ljud trots att de är så små. Nu kör jag bara i ett litet rum på 12m2.
Till ett vardagsrum kanske de inte "orkar" att hänga med.

I vardagsrummet kör jag med XTZ A100 D3, XTZ CD100, Rega RP1 och ett par gamla Dali-850.
Funderar på att byta ut dem mot 95.44 ;)

Postad 06 september 2012 - 06:33

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Blir kul å se om du blir nöjd. Du får återkomma med en utvärdering. Vill bara påpeka att inte döma för tidigt. Spela in dom några timmar om du har möjlighet till det. Låt dom spela när du sticker till jobbet eller nåt sånt. Mina låter bättre nu än vad dom gjorde när jag packade upp dom och jag var nöjd reda då :)

Ok, jag återkommer med en utvärdering när jag spelat in dem. Hur ska man spela högtalarna under inspelningen,kan man skada högtalarna om man spelar högt för tidigt? Kommer ju garanterat att vara toksugen på att testa vad de klarar :rolleyes:

Postad 06 september 2012 - 20:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Jag spelade bland annat DubStep, HardStyle osv. De är den musiken jag brukar lyssna på. Tog det lite lugnt i början (10-20timmar) och sen bara för att låta basen få svettas lite vred jag upp (bor i villa, en förmån när man spelar högt :) ) Inspelningen varade i ca 30-40timmar då jag inte var hemma (i etapper/några tillfällen)
Dom brukar säga 40 till 200 timmar beroende på vilka högtalare man har...
Jag tror att det ligger en del i det men sen tror jag oXå att det handlar om att vänja sig vid högtalarens ljud mm. (det är min teori)
Vad det gäller material valet så tror jag att det går bra med vad som helst men ta det lite lugnt i början (känns inte stabilt att ösa fullt i början haha :wacko: )

Våra vänner på Fndbörsen/XTZ kanske har mer info om detta och rätta mig om jag har fel. ;)

Personligen så tYckte jag om högtalarna från dag 1 :wub: men nu när man haft dom i några månader så känner jag att dom låter ännu bättre.

HÖGT!!! :lol:

Dom kan spela riktigt högt, nu när jag uppgraderat min reciver till Onkyo TX-NR818 så låter dom fantastiskt!!!
Kunde spela högt tidigare men med mer tryck så hör man deras fulla potential.
Med mer näring så blommar dom ut till 110% och det gillar jag för att jag älskar spela högt särskilt när jag ser på film hahaha (frugan hatar mig för det)

Kunde inte låta bli att vrida upp MAX på Onkyon :P (det var pirrigt i magen :ph34r: :blink: :wacko: ) Men jag garanterar dig att det var högt!

Jag vet dock inte hur tidigt man kan göra det och om dom kan skadas om man gör det i ett för tidigt skede (om inspelningstiden inte är genomförd)

Råder nog att ta det lite lugnt i början för att vara på den säkra sidan.
Men ännu en gång så kanske kan Fyndbörsen/XTZ svara på den frågan bättre :)

Postad 07 september 2012 - 05:29

Unregistered4bf43981
  • Unregistered4bf43981
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag spelade bland annat DubStep, HardStyle osv. De är den musiken jag brukar lyssna på. Tog det lite lugnt i början (10-20timmar) och sen bara för att låta basen få svettas lite vred jag upp (bor i villa, en förmån när man spelar högt :) ) Inspelningen varade i ca 30-40timmar då jag inte var hemma (i etapper/några tillfällen)
Dom brukar säga 40 till 200 timmar beroende på vilka högtalare man har...
Jag tror att det ligger en del i det men sen tror jag oXå att det handlar om att vänja sig vid högtalarens ljud mm. (det är min teori)
Vad det gäller material valet så tror jag att det går bra med vad som helst men ta det lite lugnt i början (känns inte stabilt att ösa fullt i början haha :wacko: )

Våra vänner på Fndbörsen/XTZ kanske har mer info om detta och rätta mig om jag har fel. ;)

Personligen så tYckte jag om högtalarna från dag 1 :wub: men nu när man haft dom i några månader så känner jag att dom låter ännu bättre.

HÖGT!!! :lol:

Dom kan spela riktigt högt, nu när jag uppgraderat min reciver till Onkyo TX-NR818 så låter dom fantastiskt!!!
Kunde spela högt tidigare men med mer tryck så hör man deras fulla potential.
Med mer näring så blommar dom ut till 110% och det gillar jag för att jag älskar spela högt särskilt när jag ser på film hahaha (frugan hatar mig för det)

Kunde inte låta bli att vrida upp MAX på Onkyon :P (det var pirrigt i magen :ph34r: :blink: :wacko: ) Men jag garanterar dig att det var högt!

Jag vet dock inte hur tidigt man kan göra det och om dom kan skadas om man gör det i ett för tidigt skede (om inspelningstiden inte är genomförd)

Råder nog att ta det lite lugnt i början för att vara på den säkra sidan.
Men ännu en gång så kanske kan Fyndbörsen/XTZ svara på den frågan bättre :)

Vilken förstärkare uppgraderade du i från

Postad 07 september 2012 - 20:27

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Från Onkyo TX-SR307 (2009) till TX-NR818 årets modell

TX-NT307 vs TX-NR818
5.1 vs 7.2
4ohm 125W vs 250W
6ohm 100W vs 180W
8ohm 85W vs 150W

Jag vill påpeka att 95serien spelar riktigt fint men den klenare recivern så man behöver inte ha en riktigt dyr och kraftfull sådan för att det ska låta bra. Man kan även spela väldigt högt med en oxå, kanon till en lägenhet.
MEN om man kopplar in en kraftfull får man ut mYcket mer från högtalarna och kan spela VÄÄÄÄÄLDIGT HÖGT :)

Redigerat av RobNB, 08 september 2012 - 14:05.

Postad 08 september 2012 - 08:24

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 1
Så då var 95.44 och 95.33 levererade. Dessvärre lyckades inte mina suprakablar komma också så hittills har jag fått köra med lakritssnören.

Hur som helst är ljudet väldigt trevligt redan nu och det finns ingenting att klaga på. Ljudet är väldigt rent och blev nästan lyrisk när jag drog på lite Knopfler, som jag vanligtvis aldrig lyssnar på=)

Återkommer med fler synpunkter när mina "riktiga" kablar kommit och jag har spelat in dem lite mer. Tycker faktiskt att det var skillnad redan efter att par timmar.

Postad 08 september 2012 - 14:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Har haft min 95.24 sen maj nu och kan inte annat säga att de är jävligt bra.

Jag tog en tur till FB och var där ca 2t och lyssnade på 99.26 och 95.24.
99-serien är dyrare och ljusare i tonen. Har nog lite mer detaljer i ljudet och annan ljudbild men valet förr till slut på ett par 95.24 för jag gillade mer den neutrala klangen och mjukheten. De är mer åt Dali-hållet medan 99 är mer mot Canton.

Och jag gillar inte Canton!
De låter rent och fint men man blir lyssningstrött snabbt.

Till mina 95.24 kör jag en Rotel RA-05 SE. Detta är till studion så då vill jag ha rent ljud.
Hade innan QLN-166 i studion, men gillar XTZ mer.
Är bra klös i dem och fett ljud trots att de är så små. Nu kör jag bara i ett litet rum på 12m2.
Till ett vardagsrum kanske de inte "orkar" att hänga med.

I vardagsrummet kör jag med XTZ A100 D3, XTZ CD100, Rega RP1 och ett par gamla Dali-850.
Funderar på att byta ut dem mot 95.44 ;)

hehe
Fundera inte <_< , bara gör det :P haha
Är du redan nöjd med 95.24 så lär du bli minst lika nöjd med 95.44
Det blir mer av allt :wub:

Så då var 95.44 och 95.33 levererade. Dessvärre lyckades inte mina suprakablar komma också så hittills har jag fått köra med lakritssnören.

Hur som helst är ljudet väldigt trevligt redan nu och det finns ingenting att klaga på. Ljudet är väldigt rent och blev nästan lyrisk när jag drog på lite Knopfler, som jag vanligtvis aldrig lyssnar på=)

Återkommer med fler synpunkter när mina "riktiga" kablar kommit och jag har spelat in dem lite mer. Tycker faktiskt att det var skillnad redan efter att par timmar.

Kul att du gillar dom.
Undrar om det blir skillnad med andra kablar.
Vilket steg/reciver du med?

Postad 08 september 2012 - 15:37

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Vet faktiskt inte om det blir någon skillnad med andra kablar men det känns som det borde göra lite :blink:

Kör dom med yamaha Rxv-673 med som enl spec ger

4 ohm 200 W
6 ohm 170 w
8 ohm 130 w

enligt fyndbörsen skulle det räcka för att köra dem fullt ut vad nu det innebär...

Postad 09 september 2012 - 12:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Vet faktiskt inte om det blir någon skillnad med andra kablar men det känns som det borde göra lite :blink:

Kör dom med yamaha Rxv-673 med som enl spec ger

4 ohm 200 W
6 ohm 170 w
8 ohm 130 w

enligt fyndbörsen skulle det räcka för att köra dem fullt ut vad nu det innebär...

En tillräckligt kraftfull reciver/förstärkare möjliggör att man kan spela högtalarna med full kapacitet.
Man kan spela högt med en klenare reciver/förstärkare men det blir alltid bättre med en mer kraftfull och Rxv-673 kommer att sköta jobbet fin fint ;)
En mer kraftfull reciver/förstärkare ger oxå möjligheten till bättre ljud kvalitet med lägte volym och det är svårare att uppnå med en klenare reciver/förstärkare.
Som i mitt fall så blev bytet av reciver ett MYCKET stort lyft för högtalarna som märktes direkt.
Nu är jag suget att testa om det blir någon skillnad om man kopplar in en XTZ AP-100 :)

Postad 15 september 2012 - 19:08

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har nu kört 95.44 och 95.33 i en vecka och jag måste bara säga att jag tycker dem är grymma både till musik och film. Verkar som de med glädje spelar alla typer av musik vilket det passar mig som är allätare av musik.

Så jävla nöjd :D

Redigerat av Unregistered603bc71d, 19 september 2012 - 08:04.

Postad 29 oktober 2012 - 21:27

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Går i funderingar att byta högtalare hemma, från dynavoice till xtz 95 serien. Enda problemet är att det inte finns möjlighet att provlyssna, xtz säljs ju inte i så många affärer direkt..
Om jag uppgraderar är det front och center som jag byter, vill gärna ha kvar mina surround då de passar väldigt bra när de är trekantiga typ. Men vad jag har förstått spelar det inte så stor roll att det är olika märken, det är högtalarna fram som ska matcha.

Så jag undrar om det är någon i Karlstad området som har lust att erbjuda en liten lyssningsstund? För det finns väl inga affärer här som säljer xtz?

Postad 29 oktober 2012 - 23:45

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Går i funderingar att byta högtalare hemma, från dynavoice till xtz 95 serien. Enda problemet är att det inte finns möjlighet att provlyssna, xtz säljs ju inte i så många affärer direkt..
Om jag uppgraderar är det front och center som jag byter, vill gärna ha kvar mina surround då de passar väldigt bra när de är trekantiga typ. Men vad jag har förstått spelar det inte så stor roll att det är olika märken, det är högtalarna fram som ska matcha.

Så jag undrar om det är någon i Karlstad området som har lust att erbjuda en liten lyssningsstund? För det finns väl inga affärer här som säljer xtz?

Vilka dynavoice har du nu?
Nyfiken på vilket kliv du gör ^_^
Tror det räcker med att bYta Front + Center.
Själv har jag mina Bose just nu som bakkanal och kan tYcka att det fungera bra. (hela 95serien agerar fram)
Finns ju dom som tYcker att det är viktigt med samma runt om pga klang matchnig... :ph34r: :rolleyes: :ph34r: Smaksak enligt mig B)

Postad 30 oktober 2012 - 07:16

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Vilka dynavoice har du nu?
Nyfiken på vilket kliv du gör ^_^
Tror det räcker med att bYta Front + Center.
Själv har jag mina Bose just nu som bakkanal och kan tYcka att det fungera bra. (hela 95serien agerar fram)
Finns ju dom som tYcker att det är viktigt med samma runt om pga klang matchnig... :ph34r: :rolleyes: :ph34r: Smaksak enligt mig B)

Magic F6 ex och LCR 4 som center har jag just nu. (Mina första riktiga högtalare)
Jag kan inte påstå att jag tycker de är dåliga, men är sugen på att testa något nytt :)
Har lyssnat på några B&W och dali på hifiklubben här. Tyckte B&W 683 tror jag det var lät bra, men de kostade typ 12k med ;/

Redigerat av Unregisteredb30b4e19, 30 oktober 2012 - 07:17.

Postad 30 oktober 2012 - 09:15

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Om du är ute efter en högtalare som ger dig mest för pengarna så är 95 Serien helt rätt B)
Den ger dig mer av allt jämfört med dina nuvarande.
Men som jag och många andra påpekar så är det en smaksak (bör provlyssnas)
Har lyssnat på en massa högtalare och bland annat B&W men jag tyckte inte dom va värda sin prislapp Förutom den heta DIAMOND serien haha storsyskonen är riktig mumma.
Men ännu en gång så skulla jag hellre välja XTZ Divine som ger en MYCKET mer för pengarna.
Om jag inte mins fel så har Fyndbörsen Buy & Try så hör med dom om du är sugen på högtalarna, majoriteten brukar bli väldigt nöjda :wub:

Efter några besök på olika HIFI mässar kan jag säga att jag tYcker att XTZ gör ett mYcket bra jobb med sina produkter.

Postad 31 oktober 2012 - 13:53

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Har fått en offert på 95.44 och 95.33 i svart utförande på 7300.
Väldigt sugen men är ändå tveksam. Dels är jag student så inkomsten är ju inte så hög ;)
Men sen så undrar jag, när man spelar relativt lågt, typ 70 dB+ hur stor skillnad blir det i ljudbild? Är det lika stor skillnad mellan 2 högtalare om man spelar högt som när man spelar lågt? För bor i lägenhet och är väl ganska feg med volymen.

Men är ändå sugen på att testa något nytt :/

Postad 31 oktober 2012 - 14:11

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Menar du på 2 olika högtalare?
Spelar man högt så blir det högre givetvis.
En billigare/sämre högtalare faller bort tidigare och börjar låta dåligt (blir lite jobbig, ansträngande att lyssna på)
Känner att man kan spela VÄLDIGT högt med 95:orna innan det blir jobbigt.

Postad 31 oktober 2012 - 14:27

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Menar du på 2 olika högtalare?
Spelar man högt så blir det högre givetvis.
En billigare/sämre högtalare faller bort tidigare och börjar låta dåligt (blir lite jobbig, ansträngande att lyssna på)
Känner att man kan spela VäLDIGT högt med 95:orna innan det blir jobbigt.

Förklarade dåligt, menade om man jämför mina dynavoice och dessa xtz. De lär ju ha olika "klang" eller hur man ska förklara det. Undrade lite om att det kanske inte är så stor skillnad på billiga och lite dyrare högtalare när man spelar moderata volymer, utan att skillnaden blir när man höjer volymen?

Postad 31 oktober 2012 - 15:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Jag är helt övertygad om att ljudet är annorlunda om du jämför med dina.
Men om du gillar det mer eller om det känns någorlunda likadant är svårt att säga eftersom de är en smaksak. Jag tror inte att du blir besviken, men om du inte är så himla kräsen eller att det känns att dina duger så tycker jag du bör vänta med ditt beslut eller provlyssna lite mer. Du har en högtalare som VÄRKLIEN ger en del för pengarna men XTZ kommer ge dig mer av allt ;)
Svårt det här.

Kan ge dig ett exempel:
Va i HI FI Klubben och lyssnade på det dyraste dom hade.
Om jag hade 200tK på mig så skulle jag slå till haha
Min brors reflektion lyder: Cool bas.
Han är så ointresserad av ljud att han nöjjer sig med vad som häls :blink:

Som sagt, smak sak.
Lycka till.

Postad 31 oktober 2012 - 15:43

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Jag är helt övertygad om att ljudet är annorlunda om du jämför med dina.
Men om du gillar det mer eller om det känns någorlunda likadant är svårt att säga eftersom de är en smaksak. Jag tror inte att du blir besviken, men om du inte är så himla kräsen eller att det känns att dina duger så tycker jag du bör vänta med ditt beslut eller provlyssna lite mer. Du har en högtalare som VäRKLIEN ger en del för pengarna men XTZ kommer ge dig mer av allt ;)
Svårt det här.

Kan ge dig ett exempel:
Va i HI FI Klubben och lyssnade på det dyraste dom hade.
Om jag hade 200tK på mig så skulle jag slå till haha
Min brors reflektion lyder: Cool bas.
Han är så ointresserad av ljud att han nöjjer sig med vad som häls :blink:

Som sagt, smak sak.
Lycka till.

Hmm okey jag ska fundera över helgen så får jag se hur jag gör.
Tack för din input:)

Postad 19 december 2012 - 18:06

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej alla glada :)
Nu är det så att jag är i funderingar av ett XTZ 95.44 5.0 och undrar vad ni tycker om dem, samt ifall ni möjligt vis har några bilder på dem. Jag har redan sökt en del men hittar inte så många bilder tyvärr. Jag har sett dina 95 or iaf RobNB och det ser jätte fina ut :) skulle behöva några flera.
Mvh Jimmy

Postad 19 december 2012 - 20:54

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag är i funderingar av ett XTZ 95.44 5.0 och undrar vad ni tycker om dem, samt ifall ni möjligt vis har några bilder på dem. Jag har redan sökt en del men hittar inte så många bilder tyvärr. Jag har sett dina 95 or iaf RobNB och det ser jätte fina ut :) skulle behöva några flera.
Mvh Jimmy

Inga problem, kan plåta mer. Vad önskar mer bilder på :)
Ganska stökigt i rummet nu eftersom jag fixar med den bakre väggen (börjar närma sig) men fler bilder är inga problem.
Jag personligen är MYCKET nöjd!
Båda med utseendet och framför allt ljudet.
Dess kommer att vara kvar här hemma ett bra tag, jag kör för det mesta film där dom presterar kanon i hög volym som jag föredrar. Med musik är också ett nöje med dessa högtalarna. Jag har dock kompletterat med 2st XTZ 12.18 ICE för att man är så bas hungrig :)
Är det någonting specifikt du undrar över och specifika bilder du efterlyser?

Postad 19 december 2012 - 21:39

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt använda dem till 60% music & 40% film. Jag var mest ute efter ett 5.0 hemmabio till att börja med & köper där efter en XTZ 99 W12.16 High Glossy Black som jag hört gott om. Fick syn på Dynavoice Definitio DF-8 samt 95.44 och då blev jag lite tveksam då jag älskar när det är bra med bas som just DF-8 verkar ha gott om. Priserna är ju det samma angående fronthögtalarna iaf. Men att XTZ ska vara väldigt bra i mellan/diskant får mig att vilja ha XTZ lite mer då jag också har hört en hel del bra om just deras kvalitets högtalare :). 95.44 har ju kostat upp mot 6500:- för frontarna så det borde ju vara en mer välbygd högtalare. Jag gillar verkligen DF-8 i Natural Oak. 95.44 är la helt ok enligt min åsikt, lite tråkigt att dem är helt matta men dem är inte fula för det :). Har inte direkt tillgång till att åka och lyssna på dem då det är en bit.

För övrigt så ska jag driva hela systemet med en Yamaha RX-A820, jag har även ett par Dynavoice Silverstar Cable som jag fick köpt loss riktigt billigt på blocket :). Ska där till använda mig av supra ply 2.0 till center samt stativ högtalarna. Fyndbörsen sj tyckte det va bättre än ply 3.4 som då skulle vara för tjocka och diskanten skulle bli lidande :o.

Lite bilder på hela systemet hade jag verkligen uppskattat, kanske några på sidan så man ser hur dem ser ut där. Vill gärna höra om du har några åsikter om dem båda ifall du hört DF-8.
Mvh Jimmy :)

Redigerat av UseJimmy, 19 december 2012 - 22:05.

Postad 19 december 2012 - 22:01

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hur är XTZ 95.44 i basen. Enligt Fyndbörsen skulle dem ha bra punch i basen men inte gå så djupt då den är konstruerad så för att få upp verkningsgraden. Det kanske inte heller spelar någon roll då man ändå kommer använda sig av en subwoofer :)

Postad 20 december 2012 - 08:12

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Mvh Jimmy

Postad bild
_MG_8501 by n_sandstrom, on Flickr

Denna hittade jag som jag redan uppladdad på Internet som låg och skräpade. Kan ta en titt hemma senare om jag har några fler. har även 95.24 ståendes bakom soffan.

Jag hade egentligen tänkt ha högtalarskydden på, men dom är grymt snygga utan, så tja, skydden står i ett hörn och skäms :P

Redigerat av n_sandstrom, 20 december 2012 - 08:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.