Funkar det bra att använda Kef r50 som surround ? Eller är det något speciellt med högtalare gjorda för atmos ?
http://www.kef.com/h...ages/index.html
Fungerar helt ypperligt, och snyggt blir det oxå! ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
11 relaterade trådar
Postad 29 March 2015 - 11:03
Fungerar helt ypperligt, och snyggt blir det oxå! Postad 29 March 2015 - 12:59
Funkar det som bakhögtalare i 5.1? Finns väggfäste? Var får man tag i dem och vad kostar de?! :-) Postad 29 March 2015 - 15:18
Jag tror att r50 hade kunnat fungera ypperligt som surrar, minst tre per kanal
Postad 30 March 2015 - 17:39
Billigt och bra.
Jag är nyfiken på hur WB-Cinema kan uttala sig så tvärsäkert, har han testat? Postad 05 April 2015 - 14:19
Sunt förnuft räcker i detta påståendet, ett bra element, en perfekt låda för vägghängning, bra pris. Postad 05 April 2015 - 14:23 3st R600C eller 3st Revel Performa3 C205 är det jag funderar på i min front, skulle jag gå på KEF R så skulle jag utan tvekan välja R50 som surr/atmos.
Klockrent ju! Postad 05 April 2015 - 14:42 R50 är konstruerad för att reflektera mot taket. Jag tror KEF justerat både spridning och frekvensgång för just detta ändamål. Mark Dodd på Kef berättar lite i videon nedan. https://www.youtube.com/watch?v=q5a8bYd2BSw Postad 05 April 2015 - 14:49
Efter ett tag med Kef r100 och en ny cd spelare, börjat upptäcka att. ljudet saknar upplösning och lite den där känslan av att man lever sig in i musiken. Misstolka inte det är ingen dålig högtalare för priset däremot tycker jag det bara passar en viss stil som man måste tydligen vara medveten om. Som sagt ljud är personligt och tar lång tid innan man verkligen har utvärderat och inte bara något snabbt tyckande. Passar bättre till film/tv än ren musik. För min del tror jag kommer byta till något annat i en lite högre prisklass.
Postad 07 April 2015 - 01:53 Dom är rätt stora till måtten LS50 ser jag i videon. Jag som trodde dom var små, men det ser jag. Eller om det är hans huvud som är litet. Det har jag ju egentligen ingen aning om Postad 07 April 2015 - 02:11 Dom var visst inte så stora. Troligen hans huvud som inte var så där väldans biffigt Postad 07 April 2015 - 02:37 J..klar det såg jag inte. R-300 har nästan exakt samma mått som mina Sonusar, till och med någon cm mer på bredden. Dom på mitt sideboard Postad 07 April 2015 - 06:52 Ls är rätt så stora med stativ på. Den vita färgen är vacker. Däremot beskrev försäljaren sist jag frågade att man måste ha lite kraftigare förstärkare för att få högtalarna att blomma ut. Din Krell eller Bladelius borde fixa det enkelt. Nästa vecka bär det av på demolyssning av Kef reference med mera. Tannoy definition stativaren kanske kan passa i storlek, använder 8 tum. Redigerat av Buddaz12, 07 April 2015 - 07:24. Postad 07 April 2015 - 14:14
Jo, jag har spanat in DC8T en del. Jag gillar det där med Dual Concentric. Även Glenair var ju lite av en favorit. Numera tror jag att den har utgått, iaf den infon jag fick från butik Postad 07 April 2015 - 14:21 Jag kollar på både stativare och golvare som ni märker. Vilket som egentligen, men inte vad som helst. Man vill ju gärna gå på något man har lyssnat på en del. Inget grisen i säcken denna gång tror jag väl ungefär som när jag beställde mina Martin Logan förra året. För tung bas för mina öron Postad 07 April 2015 - 16:48
Det jag gillar med KEF är det pigga soundet och mellanregistret. Själv har jag tänkt lite i andra banor och kommer nog koppla på ett annat steg och låta min Hegel H80 agera som försteg/signalkedja om det går och placera högtalarna på ett par stativ, står inte så bra placerade för tillfället. Tror nog inte jag hittar några andra högtalare för priset som låter bättre, så högtalarna får vara kvar ett tag till, sedan kanske ge högtalarna lite hjälp med en sub.
Har hör storebror i defenition serien med Luxman i butik och det lät väldigt bra. Man kunde spela högt utan att högtalarna gjorde en besviken, bra alert bas och allt lät som man vore på en konsert. Nackdelen med defenition är att man måste ha ett stort rum för det är inga små pjäser. Redigerat av Buddaz12, 07 April 2015 - 16:49. Postad 07 April 2015 - 18:43 Beror ju en del på rummets utformning osv. Jag har kört med stora högtalare i mitt 15 m2 tv-rum. Bland annat Sonus Faber Cremona M, Audio Physic Scorpio 2, QRS Merkurius 2 men om man ser till Sonus Faber så är dom ju högtalare som försvinner ur rummet, samma sak också med mina nuvarande Sonusar, Guarneri M. Spelar dom hyffsat homogent så är det oftast inga problem att få till ljudet om man har någorlunda vettig akustik och högtalarna runt 1 m ut från bakvägg Postad 07 April 2015 - 23:36 Låter intressant. Funderar lite fram och tillbaka, tror jag vill byta ut Hegel H80 och ha något annat, gillar KEF, köpte nyligen en CD22 från Primare som jag tycker håller bättre klass än Hegel. Använder bara optiskt till tv och resten av musik har jag gått över till cd så känner att H80 var inte riktigt för mig. Hade varit bättre med en simpel extern dac och bättre renodlad stereo setup. Bara bra att ta lärdom av ens misstag. Är ute efter svenskt i form av Primare, Bladelius eller holografic audio. Får se vad om det blir lite mer rätt den här gången. När det gäller högtalare hade Kef reference varit drömmen, fast åt andra sidan är dem för dyra, stativaren kostar runt lite över 60k medan golvare kostar mellan 100-200k. Audio Physic Senaste high-ens modell hade också varit Nice. Har aldrig riktigt varit intresserad i märken som B&W där ljudet känns väldigt instängt utan föredrar mer rent mellanregister och lite ljushet/värme. Ska bli en spännande upplevelse att få gå och lyssna på Kef reference, eftersom jag gick miste om att lyssna på blade senast. Det är en närliggande hifi butik som har lyssningsdagar och som säljer exlusiva märken som Burmester med mera. Postad 14 September 2015 - 20:09
Inte oväntat, brukar själv hålla lilla R100 som bästa köp under 10.000
Postad 14 September 2015 - 20:28 Så otroligt vackra utan fronten så att man ser tangerine pipan som även är till för att få bättre spridning i ljudet. Kör 3.0, centern i serien är otroligt bra till film/tv. Postad 14 September 2015 - 20:48 Har funderat på att skaffa en center, men har inte kunnat motivera kostnaden. Kanske skulle se om man kan få tag på en ensam R100 att lägga ner. Postad 14 September 2015 - 20:52 Min favorit är ändå R-300:an. Ruskigt läcker. Undrar lite varför den inte kostar mer än den gör Postad 14 September 2015 - 21:02 Tyskarna brukar sälja sina högtalare styckvis: http://www.elektrowe...le-Farben-.html Håller med. Måste vara en av dom mest exklusiva i prisklassen. Redigerat av MikeVKR, 14 September 2015 - 21:03. Postad 14 September 2015 - 21:34
Fler tester:
R-500: http://www.ljudochbi...talare/kef-r500 R-700: http://www.audioholi...00-towers-video R-900: http://www.soundandv...U30sHFOtXCFx.97 Postad 14 September 2015 - 21:39
Jag har fö hört R100, 300, 500, 700 och 900
Mest imponerande var minsta. R100 håller jag skyhögt. Men med förklaringen att ex R900 självklart är bättre. Mycket bättre högtalare. Men man får tänka på att R900 är en tämligen stor högtalare, ett halvmonster som är större än ganska många högtalare. Den förväntar man sig ska vara riktigt kapabel, och det är den. Lilla R100 förväntar man sig inget av riktigt. En snygg blygsam kloss. När ljudet kommer så blir det som whaw, det var som fan! Därför så håller jag minstingen högst Postad 14 September 2015 - 22:14 Min gissning är att de tillverkas i Kina under sträng övervakning av britter. Haha Postad 14 September 2015 - 22:16
Hade Bosse på digitalbild levat så hade jag skickat en fråga men tyvärr gick han bort för ett tag sedan. Han svarade alltid på mejl. J..kligt trevlig snubbe faktiskt Postad 14 September 2015 - 22:25 Dubbla åttor enligt broschyren/manualen som följer med, viktigt är hur högtalaren skall kopplas om man skall köra 1 enkel högtalarkabel. Hade jag fått önska mig hade det stått reference serien fast vette fasiken om det är värt sina 100k, det är det enda minuset hos Kef att det inte finns inågon serie mellan R och reference. Hoppas det kommer en ny r100. Det står på nätet att en del tillverkas i Kina och utveckling i Kent. Vad som stämmer är obesvarat. Postad 14 September 2015 - 22:27 Ja, han passerade ju förra sommaren tror jag det var. Har träffat honom två gånger, ena gången när han åkte runt med kef blade. Han var en väldigt trevlig, ödmjuk och glad kille. Jag gillade honom väldigt bra. Bra på sitt jobb och bra att uppskatta oss besökare. Postad 14 September 2015 - 22:28 Klart att det kommer en ny
Det gör det ju hela tiden vad det nu än kan vara. Verkar ju inte finnas nån hejd på nyheterna i elektronik och hifi branchen Postad 14 September 2015 - 22:32
Har du lyssnat på guru junior. Velar lite med mitt framtida köp om en fem år sådär. Har hört båda i helt olika butiker och tycker det är svårt att säga bu eller bä. Postad 14 September 2015 - 22:33
Jag träffade honom en gång IRL och resten över mejl. Den gången jag träffade honom IRL skakade jag till och med hand med honom. Det var på Balance bild och ljud i samband med Sweetspot 2011 när dom demade ATC, Rega RS-serien och McIntosh. Jag minns att ATC modellen var i Gran-utförande. Alltså riktigt skogs utförande. En modell: (dyr) kan man säga Postad 14 September 2015 - 22:38 Nej, tyvärr inte, men jag gillar pip väldigt mycket Postad 14 September 2015 - 22:41 Snacka om rappa i basen dom där piP Redigerat av Unregistered2294, 14 September 2015 - 23:24. Postad 14 September 2015 - 22:55 Fast dom flesta högtalare går ju att förvandla med rätt elektronik så är det ju bara. Sen vad det hamnar på i slutändan är ju en annan sak. Vissa kommer undan billigt och för andra blir det att bita i det sura äpplet. Hur kul nu än det är. Kan väl va skoj också ibland. Postad 14 September 2015 - 23:49 Håller med, det är extra kul när små högtalare spelar stort Postad 14 September 2015 - 23:57 Nån som vet var man kan få tag i de nya R50 Atmos högtalarna? https://www.prisjakt...t.php?p=2787530 Skickade ett mail till Digitalbild men inte fått svar ännu. Postad 15 September 2015 - 00:12
Det bästa är nog ändå att ringa. Jag ringde i Januari och jag fick prata direkt med han den där som har hand om säljbiten. Han den förre är ju i hifi himlen som tydligen skötte det innan så nu är det typ dött ibland kan man säga. Deras nummer står på digitalbild.se. Postad 29 September 2015 - 19:09 Finns hos The Rock i Lund. http://therock.follo...-r50-atmos-par/ Postad 29 September 2015 - 19:14 vill man ha bättre ljud för billigare pengar så köp r100 och vinkla dom. hur tusan tänkte dom med det priset egentligen? Postad 29 September 2015 - 19:25
Ja det verkar konstigt att dom t.o.m är dyrare än kef r300.
Kanske är skrivfel? 4000:- hade nog varit mer rimligt. Redigerat av MikeVKR, 29 September 2015 - 19:26. Postad 29 September 2015 - 19:30 Hade gärna skaffat Kef:arna för att matcha mina iQ90 frontar men priset var lite väl häftigt, skaffade Pioneer:s uppåtriktade istället som var klart billigare. Postad 29 September 2015 - 19:40
Japp, jag har många gånger frågat min leverantör av Kef varför de är så dyra och varför de bara finns i svart, men jag tycker inte det finns ett bra svar..
Postad 29 September 2015 - 20:58
Det är samma element som i R100 ja. Högtalaren ska dock ha en bump i mellanregistret för att skapa mer märkbar ambient effekt.
Har funderat på att skaffa r50 men jag vill ju ha vita Postad 29 September 2015 - 22:09
R50 är mindre, väger bara 4,5kg och har en helt annan frekvens än de övriga högtalarna även fast det används uni-q elementet. Ser det som att tanken är att ljudet skall spridas upp mot vanliga högtalarna som sprider ljudet framåt. Finns säkert en bra tanke bakom. Tror det står enbart svart eftersom svart säljer bättre än vit. Högtalarna är tillverkade i Asien under KEF strikta övervakning. Själv letar jag efter surrond fast har bara inte riktigt get mig hän på det ännu. Har R100 och R200c, centern är mumma när man tittar på tv/film, väldigt rent ljud. Har tittat på R800ds och de kostar ju för fasiken 14k, KEF är inte billiga däremot väldigt bra ljud
KEF:s egna rekomendation http://www.kef.com/u...setup_atmos.htm Redigerat av Buddaz12, 29 September 2015 - 22:21. Postad 29 September 2015 - 22:28
Kör du dina r500 med SR7009, hur tycker du dom är, frågar eftersom jag själv kör sr7008 till min setup och funderar på ifall r500 är värd pengarna eller det kanske är bättre att skippa och se efter surrar istället. Har du ingen center?
Hembioconsult har hela R serien i sitt sortiment Postad 30 September 2015 - 21:12
Jag kör R500 + R200 i front samt R100 i surround med en velodyne spl-800 ultra. Allt låter väldigt bra. Ljudet är återhållsamt och varmt. Behärskat på ett bra sätt. Marantz SR7009 uppleva jag räcker gott och väl för att driva dessa. Allt låter bra utan att tappa kontroll. Jag gillar dock sällan att spela på väldigt höga nivåer då jag har småbarn hemma.
Sedan kör jag ett par R100 i ett annat rum tillsammans med en Rega Elex-r. Spelar otroligt snyggt tillsammans. Rega stärkaren levererar precis rätt drive för Kef faktiskt. Angående R50 så säljer alla Kef handlare dessa. Vi fick in dem för ett par veckor sen och de är otroligt bra. Funkar lika bra på tvbänken som på frontar och surr. Postad 30 September 2015 - 21:41
Har inte kommit så långt plus att jag bor allt för litet så har det bara ännu än så länge blivit r100 och r200 till sr7008 som är samma som sr7009 fast utan fullt atmos och wifi stöd. Hade en hegel h80 innan som lät rent av "apa" till kef utan att svära för högt i kyrkan. Lust att upg fast jag vet ej vad och r800ds är allt för dyrt och jag behöver något som står på stativ bak så därför inte hittat något vettigt, kef eggs var en tanke fast inte hittat försäljning i par och om man kan ha dem på stativ är en viktig parameter. R500 hade varit fint fast motsvarande 20k SEK, bor ej i Sverige, tar väldigt mycket emot. LS50 ser också intressant ut att ha fram och ställa r100 bak, borde gå med tanke på att det är ju samma teknik som r100 fast i en annan färg på yttre materiel. I övrigt även intresserad att bygga ut till något hembiosteg, som sagt många tankar, frågan är bara vilken som faller än i smaken.
Rega hade jag innan, helt ok ljud däremot är jag inte direkt imponerad av dess kvalitet, hade extrema problem med högtalarkontakterna, finns andra som även har kvalitetsproblem med Rega på diverse forum, det är något Rega borde se över. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |