Vilken väg är bäst att gå tror ni, vad ger mest väljjud för pengarna? Kan tillägga att jag behöver lite varmare karaktär på ljudet då KEF'arna jag har drar å det ljusare hållet.
/V
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 18 January 2012 - 09:13
Hej, jag står själv i valet och kvalet av att prova någon av NADs nya modeller till mina högtalare. Det jag funderat på är NAD C390DD eller just NAD M51 DAC + Slutsteg (tex Primare?).
Vilken väg är bäst att gå tror ni, vad ger mest väljjud för pengarna? Kan tillägga att jag behöver lite varmare karaktär på ljudet då KEF'arna jag har drar å det ljusare hållet. /V Postad 18 January 2012 - 17:05
Det bästa vägen är nog om du gör mer åt rummet. In mer mer dämpning med mattor, gardiner, tyger mm. Kanske även flytta placeringen av anläggningen och spela på kortsidan.
Postad 19 January 2012 - 05:11
Ja akustiken är ett problem just nu, men omplacering är inte ett alternativ i mitt rum tyvärr. Jag behöver fortfarande en ny stärkare då jag lämnade tillbaka Primaren. Får hem C390DD på fredag, ska bli kul å se vad den går för iaf Postad 19 January 2012 - 05:23
Jag skulle aldrig ha köpt en dac för 12k. Den kostar ju mer än dom som sitter i Bladelius maskiner. Som att kasta pengarna i sjön enligt mig
Redigerat av Unregistered2141, 19 January 2012 - 05:27. Postad 19 January 2012 - 18:57
Nu är jag inte helt insatt i vilka Dac'ar som finns men anledningen till att jag överväger M51an är mycket för att den har många anslutningar (optisk/coax) samt att den har fjärrkontroll vilket jag helst inte lever utan. Tex bladelius Dacen har väl bara usb anslutning vad jag vet? Och det är ingenting jag behöver alls. Men jag förstår din poäng och nu börjar jag med att prova nya C390DD och ser vad den kan prestera. Ska försöka nöja mig med något snart tills jag flyttar till större och kan ha bättre förutsättningar med akustisk osv Postad 20 January 2012 - 00:57
Den inbyggda dacen i min Bladelius Thor Mk3 Novitas har USB, Balanserad in, digital rca och toslink. Med dac ligger den på 40.000:- och utan inbyggd dac 33.000:- och heter då Thor Mk3 Traditional. Den finns också i den billigare Tyr Mk2 Novitas som ligger på 26.000:-. Utan dac ligger den på 19.000:-. Den separata dacen har bara Usb på ena hållet och rca på andra och kostar 4.000:-
Mvh Redigerat av Unregistered2141, 20 January 2012 - 01:08. Postad 22 January 2012 - 00:13
C390DD skulle vara tyst(sätt på datorn eller spelarn men spela inget, vrid upp volymen till max och du kommer att höra inget från dina högtalare) jämfört mot M51:ettan och vilket slutsteg som helst, men är slutsteget bara tillräckligt bra så kan man nyttja M51:ettans bättre ljud, Ska bli kul att höra vad du tycker. Polarens kompis har tydligen fått sin nyligen, skall försöka gå ditt och lyssna. Postad 22 January 2012 - 00:19
Men om han skulle råka spela något så får ju killen tinnitus
Postad 23 January 2012 - 14:27
Ju lägre brusnivån är desto mer kan du höra detaljerna i musiken, ju lägre brusnivå desto mindre jobbar effektstegen med att spela brusmattor och kan ägna sig mer åt dynamik. Postad 23 January 2012 - 16:56 Det beror antagligen på att den kopplar bort utgångarna när det inte finns någon signal. Många moderna förstärkare gör så och det betyder inte att förstärkaren inte genererar något brus. Om det finns signal så kommer det finnas brus (men i regel på en väldigt låg nivå). Nja, bara om bruset är så starkt att det maskerar detaljer i musiken. Men det är ingenting du behöver oroa dig över eftersom brusgolvet från förstärkare och digitala källor i regel ligger väldigt mycket lägre än de svagaste ljuden i inspelningarna. Däremot kan bakgrundsbruset i lyssningsrummet maskera ljud om man spelar dynamisk musik på svag medelnivå. Brus påverkar inte förstärkarens funktion alls. Postad 23 January 2012 - 19:59
Hittade den här som ett alternativ. Music Hall DAC 25.3
Postad 23 January 2012 - 20:07
Har missat det här inlägget. Jag har testat med både Nad och Primare till Kef. Det var Nad Viso 2 och Primare I30 men Keffarna var förra XQ-serien alltså XQ-3. Båda märkena passar mycket bra med Kef. Jag tyckte att det blev ett mjukt ljud med bra botten med Nad. Primare var mer detaljerat och med en varm klang. En smaksak vilket man föredrar helt enkelt
Mvh
Redigerat av Unregistered2141, 23 January 2012 - 20:08. Postad 23 January 2012 - 20:14
Bra akustik fixar du lättast genom. Bokhyllor med böcker i, rya matta på golvet, möbler, långa tjocka gardiner, tavlor på väggarna osv. Allt annat är överkurs enligt mig
Mvh
Postad 25 January 2012 - 23:27
@Soundside; Läste att du skulle få hem en C390DD, dela gärna med dig av dina intryck i denna tråd.
Har bokat test av olika stärkare för direkt jämförelse i avstämt lyssningsrum på lokala Hifi-klubben, ska nog lägga till M51 som komponent i lyssningskedjan och se vad den gör för intryck. Återkommer med "resultat" Redigerat av Nightportier, 01 February 2012 - 06:23. Postad 28 January 2012 - 14:33
Det är omöjligt för mig att läsa någonting i dina inlägg när de är fel! Förra gången du komenterade mina inlägg var de första stegen till en penismätar tävling, och jag skrev "jag lägger ner" Inget har ändrats. Redigerat av Madagaskar, 28 January 2012 - 15:09. Postad 28 January 2012 - 14:37
Nad Viso 2 kostar 6000 kr med inbyggd CDdrive, menar du verkligen Jämfört med förstärakren Primare I30 för 15000 kr? Redigerat av Madagaskar, 28 January 2012 - 14:47. Postad 28 January 2012 - 15:00
En sak jag glömde säga, i min jakt på nästa nästa nivå, så måste den nya Dacen vara 24/192 in i (och via usb skall den jobba asynkront) samtliga ingångar, jag har tänkt ha den ett bra tag, jag kör mycket vinyl rippar i 24 bitar och hoppas på rykterna om att Itunes skall börja sälja 24 bitars musik stämmer.
Jag har också en växande samling av rena 24 bitars inspelningar och jag anser att detta är vägen vi går mot. Efter att jag hittat rätt Dac skall jag nästan bara fokusera på rummet, d vs det nya rummet för sambon är överens om att vi ska ha egna rum i nya boendet. Redigerat av Madagaskar, 28 January 2012 - 15:03. Postad 30 January 2012 - 15:38
Atoll dac 200 kanske passar. Kommer troligtvis vara med i nästa hifi och musik. Den har asynkron usb 24/192 men även trådlöst i cd kvalite och massa andra ingångar. Förstegsfunktion med volymratt och fjärr
Redigerat av Unregistered2110, 30 January 2012 - 23:45. Postad 10 February 2012 - 14:27
Jag ska kolla in den, jag tror att den är för traditionell för att vara nåt, men skall kolla först. Postad 20 February 2012 - 19:22
Jag var inne och kollade på M 51 idag och förväntade inte mig att den skulle vara så snygg! : ) Inte avgörande men alltid trevligt. Kändes gedigen,
Imorgon får jag hem en. Har bokat up med 2 bekanta för för en lyssnings kväll. Tyvärr kunde inte herrn med Weiss 202 dacen komma vilket är en besvikelse, jag har sett fram emot detta under en väldigt lång tid. Postad 20 February 2012 - 22:44
Underbart!
Dela med dig av ALLT sedan.... ska bli mkt intressant, är oxå intresserad utav denna NAD Dac. Mvh /M Postad 22 February 2012 - 20:12
Ok första intryck, den slår min 30000 kr Lyngdorf. Den är mycket mer placeringssäker, man blir varse om alla ljuds placeringar i ljudbilden, den är också tydligare med alla transienter.
Den känns mer självklar i sitt sätt att presentera saker. jag har hittils jämfört mot min DPA1 som har Van den Huls Mainstream strömkabel mot en vanlig kabel på M51, imorgon skall jag byta dessa. Den är inte helt inspelad så det fattas en bit. Inser att jag inte fått det bästa ur den, då min Lyngdorf steg skickar 96 khz signal ut på Coax konstant. Postad 27 February 2012 - 00:49
Verkar trevligt.
Själv ska jag lyssna på denna i gbg i veckan:-) och senare låna hem. Postad 27 February 2012 - 22:53
Var då någonstans? Ingen butik i Gbg har den hemma när jag frågade idag. Alla enheter har gått ut till kunder hittills, eftersom det är så få. Postad 06 March 2012 - 17:59
Jag har lånat hem denna nu och är inte imponerad. Gör direkta jämförelser med DacMagic med identisk signalkälla och DacMagicen har, om jag får kvantifiera det, > 95 % av ljudet i NAD:en. Således är NAD:en allt annat än prisvärd. Däremot ett stort plus för smidiga ingångar samt fjärren. Och visst är det kul med 192 KHz/24 bit, men det spelar ingen roll för det är inte samplingsfrekvens och bitar som spelar roll, det är hur originalkällan är mastrad.
Kan tänka mig betala 5-6000 för denna produkt, inte mer. Postad 19 March 2012 - 10:58
Min flickvän kommer förmodligen att tjafsa när jag får mitt ex av M51:ttan den är inte så diskret., dessutom behöver jag köpa en låda till, antigen en Mac mini eller bygga en ny liten PC, men är också sugen på Aurenders S10, Cambridge 851 och Nads M50 som nätspelare. fördelen med dator är att man kan göra annat förutom lyssna musik.
Jag har använt en Dacmagic100 från datorn och Sonos ZP90 till min Lyngdorf ner Nad M51 och sedan ner min ARC DS450, den gjorde det jag ville nämligen att sänka jittret märkbart, det visar sig framförallt i basen som blir mer och mer upplöst, förmodligen skulle jag behöva omkalibrera med en Dacmagic i systemet men fokus låg på M51:ttan. Tittar även på att testa Musical Fidelitys V-Link 192 senare, tror att den är högintressant som clocka. Jag är imponerad av hifi utvecklingen de senaste 2 åren, kvalité kontra kostnad har verkligen skiftat. Idag kan man bygga en 300,000 för 100,000 kr, Postad 23 April 2012 - 00:45
ägde dacmagic, hade nad hemma en helg, därefter en helg med Atoll DAC 200, Hegel HD20, NAD M51 (och den gamle).
dacmagic var väl bra men väldigt skarp, kantig och elak i jämförelse med de andra. Atoll "sjunger vackert", bra stamp osv. Hegel ganska lik Atoll men Atoll MYCKET färgstarkare. Hegel känns fattig / avrullad i diskanten i jämförelse med M51 och DAC200. Nad? en helt annan liga enligt mig, efter bra timmars med inspelning inser jag att denna är otroligt neutral. inget står ut eller blir för mycket eller för lite. Att den dessutom har helt galen upplösning, gigantisk ljudbild, hör nyanser i musiken som jag aldrig hört förut. NAD:en bankar inte bas som de andra, men den är ändå väldigt fyllig. basen väldigt detaljerad och precis. Postad 25 April 2012 - 19:45
Om du kan koppla förbi ditt interna försteg och använda den som Preamp, först då inser du vad den är kapabel till. Postad 26 April 2012 - 15:23
Är helt inne på att köpa en DAC med volymkontroll + fjärrkontroll så att jag kan använda den som digital försteg och har därför kollat bland annat på denna. Kommer använda den till 2.0-uppspelning av musik, men vill även kunna kolla Blu-ray i 2.0 så HDMI-igången känns klockren.
Det som gör mig något osäker är dock just HDMI-ingången. Säg att jag köper en annan DAC, exempelvis Audiolab M-DAC, kan jag då inte skicka ut videosignalen över HDMI och 2.0-ljudet över koaxial från BluRay-spelaren? Skulle faktiskt underlätta om det inte gick, för då blir mitt val en no-brainer Postad 26 April 2012 - 19:31
Ja det kan du, men du kan enbart få DTS och Doldidigital och inte DTSmasterhd samt Dolbydigitalhd +. Din transport måate även kunna skicka en PCM signal till Dacen om den inte kan hantera Bitstream. Med allt detta sagt i min menning så tycker valet är enkelt, M51 spelar i en annan viktklass, resan är dock din att upptäcka. Notis om HDMI: den är inte helt bugfriad en uppdatering kommer snart. I min rigg så jag har testat med alla utgångar och rankar de enligt följande på ljudkvalitet. 1 XLR 2 USB 3 Coax 4 Optisk 5 HDMI I slutändan rekomenderar jag att låna båda och ha en shotout! Lycka till. Redigerat av Madagaskar, 26 April 2012 - 19:31. Postad 27 April 2012 - 15:38
Ok, tack för infon! Ibland undrar jag dock om det inte vore enklare att bara köpa ett seriösare AV-försteg och ändå fortsätta lira i stereo. Visst, M51:an eller någon annan fristående mid/high-end DAC låter säkert bättre, men jag vill koppla in min Xbox 360, TV, HTPC och en Blu-Ray (sannolikt någon gång nästa år när jag är klar med researchen Sen finns det säkert de som tycker att jag kastar pärlor för svinen när jag matar mina B&W 803N med ovanstående "oseriösa" signalkällor, men det kan jag leva med Postad 12 May 2012 - 17:23
Det behöver inte vara så komplicerat, om din tv har 4 hdmi så använder du dessa till Xbox och digitalbox förmodar jag när du skrev TV?, dessa använder för du TV och spel. Signalen från Tv:en ner till Dac:en optiskt.
HTPC kopplar du med HDMI och med USB ifall du skall använda den för music. HTPC:en är potentiellt din bästa music källa. Om Bluray:en är för film så räcker HDMI, skall den lira musik bra använden en sjysst coax. Dac:ens HDMI ut går naturligtvis till TV:en Om jag kan så kopplar nästan alltid så. Vad tror du om detta? Postad 16 July 2012 - 23:39
Hej.
Tittar lite på en ny två kanalare för övervåningen. Har hela tiden tittat efter en ny förstärkare, men jag kan ju faktiskt dela på nuvarande delar. Har en NAD hembioreciever kopplad ihop med ett slutsteg ifrån nad. Man kanske skall se om inte en m51 eller kanske en dacmagic kan agera förförstärkare och använda Slutsteget till M51. Ett par Dali Mentor 5:or spelar idag ihop med resterande. Nu när m51 förhoppningsvis har använts ett tag, vad säger ni om pjäsen? MVH nborve Postad 26 December 2012 - 12:47
Hej Allihopa,
Lite nyfiken på om någon av er haft M51 hemma ett tag och kan ge några insikter? (jag vet att tråden är gammal, men ni kanske finns kvar på forumet ;-) Var själv i köpartagen efter en M51:a, men klubben stela hemlånsregler (köp ett demo-ex med öppet köp för fullt pris och hoppas att det inte dyker upp några defekter medan det är i din ägo) gjorde att jag avstod. Hade även gärna testat M2, men att slanta upp 50 tusen för en begagnad vara kändes inte aktuellt. Slutade med att jag testade både Atoll Dac200 och Hegels serie (HD11, HD20 och senast HD25) istället. Både Atollen och Hegelarna låter fantastiskt, fast väldigt olika. Atollen är rappare, men inte fullt lika trovärdig med akustisk musik. Känns dock tråkigt att inte ha testat M51:an ännu. Vore kul att se hur den står sig. Jag noterade att klubben på fleminggatan nu säljer ut sitt demo-ex till rabatterat pris. Någon som vet om klubben kommer sluta sälja dessa eller om det ligger något annat bakom? Även Ljudmakarn verkar ha ett inbytes-ex till salu för en mindre slant. Vore kul att höra vad ni tycker/tänker (och gott slut som det så tragiskt heter här mellan jul och nyår Postad 26 December 2012 - 13:26
Det där med hemlåningsregler verkar variera beroende på butik. Väntar på lite försäkringspengar och tänkte slå till på en M51 när de kommer men jag blev erbjuden att ta hem och testa först utan nån som helst deposition, visserligen stamkund men ändå.
Håller på att strippa ner min hembio och ska köra 2.1 med M51 som dac/försteg matat direkt till mitt Nad slutsteg för att driva allt. Vill helst ha ett lyngdorf sda2175 men det får vänta lite. Har absolut inte hört nåt om att de ska sluta sälja dessa och de brukar ge mig lite insideinfo om sånt. (ot: nån som vet varför man inte kan använda enter och radbyte när man svarar i en tråd, det här ser ju helt miffo ut MVH Rikard Redigerat av Nightportier, 26 December 2012 - 13:28. Postad 27 December 2012 - 08:13
Två intressanta(långa!) trådar om m51:
http://www.stereo.ne...ng-impressions/ http://www.head-fi.o...dac-impressions Ser riktigt fint ut, sjukt mycket positivt om den. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |