Du märker kanske att jag och MKarlsson74 inte heller håller helt med varandra, men det är ju bara att resonera lite istället.
Blindtesta förstärkare - Nytta, Nöje eller ingetdera?
Postad 09 November 2011 - 09:56
Du märker kanske att jag och MKarlsson74 inte heller håller helt med varandra, men det är ju bara att resonera lite istället.
Postad 09 November 2011 - 10:34
En smula för kategoriskt, men jag förstår hur du tänker.Fortfarande. Ett blint test tar bara fram OM skillnad föreligger.. Inte vad som är bättre eller sämre...
Din generalisering är i princip bara tillämpbar på blindtest "i neutral miljö", och där själva syftet är just det du talar om.
Om någon å andra sidan gör ett blindtest i SIN hemmiljö, med "statiska förutsättningar" i övrigt är blindtest rent faktiskt ett utmärkt sätt att avgöra vilken burk som uplevs funka bäst just där.
Jodå. Trådens rubrik har inte ändrats vad jag kan se, och det kan som bekant finnas olika syften med ett blindtest..Nu handlar det inte om att visa vilken som är bäst, utan överhuvudtaget kunna skilja de åt.
Förstår din princip, men i praktiken blir resonemanget lite tokigt....Min personliga åsikt är att har man inte lagt ner en massa energi på ett högtalarsystem som är bredbandigt, med låg förvrängning och bra SPL förmåga och samtidigt gjort en hel del akustiska i lyssningsrummet, så är det tämligen ointressant att blindtesta förstärkare.
Har du en hyfsat god lyssningsmiljö och är sugen på en ny förstärkare är det en alldeles utmärkt idé att ta hem ett gäng intressanta burkar och testa dem både öppet och blint.
Har du en i övrigt ganska sunkig lyssningsmiljö, är sugen på en ny förstärkare men inte vill byta högtalare eller fixa akustiken, så är det fortfarande en god idé att testa både öppet och blint, helt enkelt för att du kanske får ett något "bättre ljud" utifrån de givna förutsättningarna om du väljer med öronen.
Tvärsäkra generalseringar är sällan någon god idé...
Redigerat av Unregistered277056c3, 09 November 2011 - 11:49.
Postad 09 November 2011 - 14:52
Du valde att inte svara på mina frågor. Svara på dem, tack.Vet inte vad du har för tidsreferenser. Men som jag ser det finns det väl ingen annan på forumet som ens är i närheten av att ta sig den tid du tar för att tjafsa. Lite smått komiskt när du hävdar att du saknar tid för tjafs.
Du skriver att du inte kan se någon som helst logik i att just du borde redovisa blindtest med metodbeskrivning. Du är ju fullkomligt betydelsblind.
Postad 09 November 2011 - 14:57
I de flesta publicerade blindtester så misslyckas folk skilja på alla möjliga förstärkare, från billiga till dyra "high-end" prylar. Men högtalare och akustiken ger en enorm skillnad, både lyssningsmässigt och mätmässigt.Förstår din princip, men i praktiken blir resonemanget lite tokigt.
Har du en hyfsat god lyssningsmiljö och är sugen på en ny förstärkare är det en alldeles utmärkt idé att ta hem ett gäng intressanta burkar och testa dem både öppet och blint.
Har du en i övrigt ganska sunkig lyssningsmiljö, är sugen på en ny förstärkare men inte vill byta högtalare eller fixa akustiken, så är det fortfarande en god idé att testa både öppet och blint, helt enkelt för att du kanske får ett något "bättre ljud" utifrån de givna förutsättningarna om du väljer med öronen.
Tvärsäkra generalseringar är sällan någon god idé...
Men det beror ju på vad man vill göra med sina pengar. Vill man få ut så bra återgivning som möjligt för pengarna så är det bra att lägga tid, energi och pengar där de gör mest skillnad. Det anser iaf jag.
Postad 09 November 2011 - 17:01
Det är naturligtvis helt riktigt, men förändrar på inget vis det faktum att det i en "given miljö" gäller att hitta rätt prylar, även då förstärkare, och att en blindtest hemma kan vara ett väldigt bra sätt att avgöra vilken burk som funkar bäst, även om skillnaden kan vara relativt liten.I de flesta publicerade blindtester så misslyckas folk skilja på alla möjliga förstärkare, från billiga till dyra "high-end" prylar. Men högtalare och akustiken ger en enorm skillnad, både lyssningsmässigt och mätmässigt.
Där är vi helt överens, men det förändrar givetvis inte heller det faktum jag beskriver här ovan...Men det beror ju på vad man vill göra med sina pengar. Vill man få ut så bra återgivning som möjligt för pengarna så är det bra att lägga tid, energi och pengar där de gör mest skillnad. Det anser iaf jag.
Det är i allmänhet betydligt vettigare att se över akustik och högtalare i första hand om man vill förbättra sin anläggning, förutsatt att övriga komponenter är åtminstone halvhyfsade...
Postad 09 November 2011 - 21:03
Postad 09 November 2011 - 21:34
Har du lust att länka till någon av dom beskrivningarna?Jag har flera gånger berättat om flera olika tester jag gjort och hur.
Postad 09 November 2011 - 21:37
Precis. Därför måste man sätta testerna i relation hur man själv använder förstärkaren och vad man har för talare.
Dett är det som är det jobbiga. Många fattar inte inom vilka ramar man kan jämföra blidtester och medför att man extrapolerar ofta sanningen. Men det ställer sammtidigt höga krav på documentationen om hur man gjort detta test.
Anser helt klart att blidtester kan användas bara man vet vad man mäter. (inte vilken förstärkare) utan om den stressas och hur mycket isf osv. Detta är viktigt senare då man inte ska stressa fram skillnader utan låta dessa spelare användas i normala förhållanden tycker iaf jag.
Postad 09 November 2011 - 22:11
Och "så bra återgivning som möjligt" skiljer sig väldigt mycket mellan olika personers öron, tycke och smak... allt ljud är och uppfattas individuellt, vare sig man akustikbehandlar eller köper sig en AQ snok..
Det är dessutom så att inom hifi finns ingen riktig norm som styr vad som kan anses vara rätt eller fel.. Detta är måhända en brist men det påverkar även en debatt som denna för det är som sakgt ingenting som kan anses fel.. Kanske fel för mig men inte generellt. Inom de flesta områden är ju standarder och normer som styr men inom hifi finns bara tappra försök som DIN eller liknande men ingening som liknar rikigta satta standarder som ex. RIIA.. Musikformat är styrt av standarder, Filmformat och bildhanering etc men ljud ??? Ingenting.
En del anser att trohet mot originalet är en standard men tyvärr är det inte så och så länger det inte går att enas om vad som standard skall vara så kommer vi inte att kunna mäta vad som är rätt
Postad 09 November 2011 - 23:32
Bra & relevant fråga.@xyzzyxyzzy
Vad är en neutral miljö?
Tänkte närmast på lyssningsmiljöer man "inte är van vid" eller som man sannolikt inte kommer att vistas i när man lyssnar framöver. Mässor, lyssningsrum i butiker osv.
För att en blindtest skall vara vettig är det nödvändigt eller åtminstone önskvärt att lyssningsmiljön inverkar måttligt på resultatet, eller åtminstone har en inverkan som på något sätt "liknar" miljöer man är van att lyssna kritiskt i.
I en helt okänd miljö är det i vissa avseenden svårt att bortse från dess inverkan på lyssningsintrycken, och man kan lätt få för sig saker. Tror du fattar hur jag menar...
När det gäller burkar, lagringsmedier osv finns som du själv nämner en del antika standarder som ofta förespråkar max tillåten distorsion, brustal, nivåavvikelser från rak frekvensgång 20-20kHz osv, och idag är det i princip svårt att hitta någonting som är så uselt att det inte uppfyller kraven....inom hifi finns ingen riktig norm som styr vad som kan anses vara rätt eller fel...
...det är som sakgt ingenting som kan anses fel.. ...inom hifi finns bara tappra försök som DIN eller liknande men ingening som liknar rikigta satta standarder som ex. RIIA..
Det som saknas mest är förmodligen gränsvärden för ett rums akustiska egenskaper, och där hittar man givetvis de allra största felen nuförtiden...
Minst distorsion, minst brus, rakast frekvensgång, minst fasfel osv är givetvis rätt, men man kan väl säga att "minimal påverkan/förvrängning" är ett mål, och för de "elektriska burkarna" är vi ganska nära, medan akustik (och högtalare) är det område där det finns mest kvar att göra.En del anser att trohet mot originalet är en standard men tyvärr är det inte så och så länger det inte går att enas om vad som standard skall vara så kommer vi inte att kunna mäta vad som är rätt
Postad 10 November 2011 - 07:53
Om du läser ditt eget inlägg så består bara den av endast en fråga. Om logiken bakom varför just du skulle behöva redovisa blindtester. Anser att jag redan besvarat den frågan genom mitt inlägg. Kan du nu länka till något blindtest du utfört med metodbeskrivning. Gör det tackDu valde att inte svara på mina frågor. Svara på dem, tack.
Om du läser Karlssons första inlägg direkt citerat från mitt som inte var riktat specifikt mot någon, så tycker nog jag, mig kunna utläsa personangrepp. Att man är inadekvat och saknar förmåga att argumentera är väl rätt bra ved på brasan för en konflikt. Eller vad tycker du?palletheking: Tittar man på vad MKarlsson74 skrivit och vad du skrivit, så håller sig MKarlsson74 åtminstone från att gå på person och diskutera frågan. Gör hellre det, mycket intressantare. Finns ju ingen anledning att bli agressiv och skriva ner någon över detta.
Postad 10 November 2011 - 10:15
togs det upp hur vissa människor ser färger och former när de hör ljud.
http://webb-tv.nu/tr...-ogon-svt-play/
Hörselsinnet tog ej upp specifikt men programmet väckte en tanke hos mig: Visst kan man med att utesluta
synen ta bort påverkan av hur man uppfattar ljud. Men samtidigt accepterar jag att man hör med alla sinnen.
Jag tänker inte lägga mig i en vattentank med bindel för ögonen bara för att lyssna på senaste Dream
Theater plattan
Postad 10 November 2011 - 10:21
Du har helt begripit begreppet hifiDet gick en intressant dokumentär på Kunskapskanalen om hur våra sinnen samverkar. Bland annat
Hörselsinnet tog ej upp specifikt men programmet väckte en tanke hos mig: Visst kan man med att utesluta
synen ta bort påverkan av hur man uppfattar ljud. Men samtidigt accepterar jag att man hör med alla sinnen.
Jag tänker inte lägga mig i en vattentank med bindel för ögonen bara för att lyssna på senaste Dream
Theater plattan
Postad 10 November 2011 - 11:10
Du har helt begripit begreppet hifi
Ljud väcker känslor och går rakt in i medvetandet i olika nivåer, det är väldigt abstrakt och dynamiskt vilket gör det omöjligt att beskriva med ord. Ljudvågor bör vara grenat med strängteorin
Redigerat av ZaXxx, 10 November 2011 - 11:21.
Postad 10 November 2011 - 14:30
palletheking: Tittar man på vad MKarlsson74 skrivit och vad du skrivit, så håller sig MKarlsson74 åtminstone från att gå på person och diskutera frågan. Gör hellre det, mycket intressantare.
Skojar du med oss Shifts?
Postad 10 November 2011 - 15:32
Postad 10 November 2011 - 17:16
Skojar du med oss Shifts?
Nej? Jag har inte sett några diskussioner av person från honom direkt, men tvärtom finns det hur mycket som helst. Gå på sakfrågan istället. sprudel och Bongo_Mongo och ett fång till har gjort det tycker jag.
Postad 10 November 2011 - 22:34
Du har helt begripit begreppet hifi
Vi lever ju med alla sinnen och bör även kunna välja och tycka med alla sinnen. Skulle t.ex. du vilja blindtesta sex för att se om skillnad föreligger? Det tar liksom bort hela poängen
Postad 11 November 2011 - 10:08
http://www.youtube.c...h?v=G-lN8vWm3m0
Redigerat av Bongo_Mongo, 11 November 2011 - 10:08.
Postad 11 November 2011 - 10:34
Hmm, tror du ställde frågan till fel person.Vi lever ju med alla sinnen och bör även kunna välja och tycka med alla sinnen. Skulle t.ex. du vilja blindtesta sex för att se om skillnad föreligger? Det tar liksom bort hela poängen
Hoppas det framgick av mitt inlägg att jag tycker Bongo har en rätt sund syn på hifi-intresset. Jag menade inte vara sarkastisk.
Redigerat av palletheking, 11 November 2011 - 10:36.
Postad 11 November 2011 - 12:08
Postad 11 November 2011 - 13:24
Hmm, tror du ställde frågan till fel person.
Hoppas det framgick av mitt inlägg att jag tycker Bongo har en rätt sund syn på hifi-intresset. Jag menade inte vara sarkastisk.
Budskapet gick fram från början. Tack för att du tycker så. Nu är jag förvisso inte guds bästa barn. Ibland
råkar jag, under alkohol parat med en utsökt vinylutgåva, ut för hifihybris.
Men jag försöker inte låsa fast mig i ett fack. Man kan antingen acceptera en komplex situation eller
försöka förenkla det hela med en strikt modell av hur saker och ting ska vara.
Redigerat av Bongo_Mongo, 11 November 2011 - 13:24.
Postad 11 November 2011 - 16:58
Nej, det har du icke.Om du läser ditt eget inlägg så består bara den av endast en fråga. Om logiken bakom varför just du skulle behöva redovisa blindtester. Anser att jag redan besvarat den frågan genom mitt inlägg.
Du får leta själv. Om ni inte klarar av att läsa vad som står i trådarna, varför överhuvudtaget föra en diskussion?Väntar fortfarande på att MKarlsson74 skall länka till de inlägg där han beskriver själv vilka testar och hur han gjort i det aktuella ämnet.
Sen väntar jag fortfarande på resonemanget varför mina test har något med detta att göra?
Postad 11 November 2011 - 18:43
Problemet är väl att åtminstone jag som varit aktiv i många trådar där du deltagit, hittills inte sett någon presentation av blindtest med metodbeskrivning från dig. Däremot har du alltid hävdat att du gjort det vid flertalet tillfällen.Nej, det har du icke.
Du får leta själv. Om ni inte klarar av att läsa vad som står i trådarna, varför överhuvudtaget föra en diskussion?
Sen väntar jag fortfarande på resonemanget varför mina test har något med detta att göra?
Jag har dessutom gett en förklaring till varför jag anser att just du av alla borde redovisa ett eget blindtest med metodbeskrivning. De hela handlar väl snarare om att du inte köper det resonemanget, inte att jag inte avlagt argument i frågan, vilket du hävdar.
Postad 11 November 2011 - 19:07
Jag höjde på ena ögonbrynet när NiN skrev att han deltagit i 100-tals blindtest.
Vem hittar inlägget först? Karlsson för att radera eller Ni som,,,,,
Redigerat av Bongo_Mongo, 11 November 2011 - 19:08.
Postad 11 November 2011 - 19:28
Nä nu lägger vi energin på att ha en superfredag. Skall ta lite vin, lyssna på seriös musik med barnen (Idol). Kanske lite finlyssning efter det. Väntar in en Hicaps som skall trilla in på måndag. Behövs inget blindtest för att fastställa de förbättringar en sån gör.Palle: Vi vet alla att det inte finns inget sånt inlägg. Men jag har ett upplägg till deathrace.
Jag höjde på ena ögonbrynet när NiN skrev att han deltagit i 100-tals blindtest.
Postad 11 November 2011 - 19:43
Postad 11 November 2011 - 19:45
Håller dom ihop blir det nåt stort.
Postad 11 November 2011 - 20:31
Jag använder min fredag år att testa Concept 6, Ikon 6 och Mentor 6 då jag fn har alla hemma. men det är ju inte så resultatet är kanske värdelöst
Gör du det.
Jag har fått låna en fantastisk Linn-setup bestående av Klimax solo monosteg på 500w och tillhörande försteg Klimax.
Kombinera detta med Ino-exklusiviteter i ett bra rum och det blir så in i ...... bra.
Jag testar inte, jag lirar, njuter och jag stampar takten. OK, för 300kkr ska det vara bra, och det är det, verkligen bra.
Jag kan gott förstå hypen kring Linn om man ska gå efter de här mono-stegen, mycket, mycket bra.
Postad 11 November 2011 - 20:34
Gör du det.
Jag har fått låna en fantastisk Linn-setup bestående av Klimax solo monosteg på 500w och tillhörande försteg Klimax.
Kombinera detta med Ino-exklusiviteter i ett bra rum och det blir så in i ...... bra.
Jag testar inte, jag lirar, njuter och jag stampar takten. OK, för 300kkr ska det vara bra, och det är det, verkligen bra.
Jag kan gott förstå hypen kring Linn om man ska gå efter de här mono-stegen, mycket, mycket bra.
Hohohoh...
Postad 11 November 2011 - 20:46
Postad 11 November 2011 - 21:04
Vid sidan av musiken så är det inte helt fel att smutta på (bälga i sig) en flaska Cote Du Rhone. 69 kr flaskan måste vara bland det mest prisvärda bolaget har att erbjuda.
APK-värde??
Postad 11 November 2011 - 21:10
APK-värde?? Ganska högt för att vara rödtjut. 69 kr, 14%. You do the math. Skulle lätt kunna förväxla det med dyrare viner i ett blindtest.
Postad 11 November 2011 - 22:08
Just kidding mate.
Snusar mest på en valpolicella av Allegrini nu för tiden sedan Barone de Ricasoles Formula har tappat stinget.
Det är en bra ersättare, men jag hoppas baronen får ordning på druvorna igen. Han kan få till det när han lyckas.
Putår!
Postad 12 November 2011 - 13:11
Så jag pluggade Riaat rätt i slutsteget igen. Shit, vad bra det lät. Är det
nyhetens behag som gjorde att jag gillade rörpre´n. Och likadant när
jag bytte tillbaks till gamla konfigurationen?? Nåväl, bra att ha valmöjligheten
i alla fall.
Onödigt tjuvnyp av mig igår. Men gjort är gjort.....
Postad 13 November 2011 - 14:09
Det gick en intressant dokumentär på Kunskapskanalen om hur våra sinnen samverkar. Bland annat
Theater plattan
Bara en stilla undran över detta. Det är väl inte så att ni tror att man sitter med ögonbindel på ett blindtest? Detta är inte min uppfattning över betydelsen. Min är att källan är dold bara. Kanske har fel? Alltså påverkar ju även synen under ett blindtest?
Postad 13 November 2011 - 14:38
Postad 13 November 2011 - 14:48
Postad 13 November 2011 - 14:56
Tycker själv att jag uppfattar musiken bäst under kväll o natt när det är mörkt och många av samhällets alla ljud i övrigt tonat ner sig lite.
Sitter ofta å blundar när jag lyssnar. Inbillar mig att jag kan koncentrera mig bättre då. Fast lite
nedsläckt och eld i braskaminen är ju rätt nice också.
Postad 13 November 2011 - 15:12
Vart då? Kom med argument tack.Jag har dessutom gett en förklaring till varför jag anser att just du av alla borde redovisa ett eget blindtest med metodbeskrivning. De hela handlar väl snarare om att du inte köper det resonemanget, inte att jag inte avlagt argument i frågan, vilket du hävdar.
Intressant hur du hoppar på mig. IRL så var du mycket trevligare. Säger rätt mycket om din karaktär vill jag hävda.Palle: Vi vet alla att det inte finns inget sånt inlägg. Men jag har ett upplägg till deathrace.
Så klart behöver man inte ha ögonbindel. Antingen så försöker folk vara roliga eller så är de bara ytterst okunniga.Bara en stilla undran över detta. Det är väl inte så att ni tror att man sitter med ögonbindel på ett blindtest? Detta är inte min uppfattning över betydelsen. Min är att källan är dold bara. Kanske har fel? Alltså påverkar ju även synen under ett blindtest?
Lite söndagsläsning kanske? http://www.avsforum....ad.php?t=941184
Postad 13 November 2011 - 17:07
Äh, släpp din cirkeldiskussion och dina evgia motfrågor.
Är det så svårt att berätta vad du testat och måste vi som undrar alltid ha argument för att du skall berätta det?
Det blir ju svårt att ta dig på allvar om du hela tiden begär "argument" och "bevis" från alla andra men själv aldrig ger det.
Synd, för ämnet i fråga är intressant.
Postad 13 November 2011 - 20:38
Det är bra med engagerade människor men ibland också lite tröttsamt i längden. Jag fick
ju mina fiskar varma från ditt håll så att säga. Varför alltid så arg? Skriv om nåt positivt mellan varven. Vi som träffat dig vet ju att du har en sån sida också.
Redigerat av Bongo_Mongo, 13 November 2011 - 20:41.
Postad 14 November 2011 - 05:34
Nä försök lära er att lyssna objektivt det räcker sannerligen långt och dessutom enligt mig att mne testar under perioder. Man jämför alltså under tid inte snabba kastbyten som stressar. Det är enligt mig förkastligt och bara förvirrande.
Postad 14 November 2011 - 10:41
Tycker ni verkligen att det är värt att hålla på med blinda tester? ÄR det ens lönt allt engagemang runt att sätta upp det och sen få till någon seriöst typ av signifikans på det hela? Det känns nära nog verkligen löjligt. Att det är en vettig testform som inte skall ringaktas men en testform bland andra metoder för att kunna förtå är en sak men det är sannerligen ingenting för en lekman att syssla med.
Nä försök lära er att lyssna objektivt det räcker sannerligen långt och dessutom enligt mig att mne testar under perioder. Man jämför alltså under tid inte snabba kastbyten som stressar. Det är enligt mig förkastligt och bara förvirrande.
Jag sade ju redan i den förra tråden att för min del kan det gott räcka med en enklare typ av blindtest, statistisk signifikans är jag mindre intresserad av. Är skillnaderna så små att man börjar prata statistik kan det var hugget som stucket vilken förstärkare jag skulle välja. Är skillnaderna större, vilket jag tror att de för det mesta inte är, så vill jag känna vilken jag gillar bäst utan att påverkas av märke eller design. Eller pris för den delen. Sitta i timtals och fylla i protokoll kan jag vara utan
Postad 14 November 2011 - 11:00
JVC jrs-100 1978 Ett behagligt mellanregister som verkligen får röster att låta naturligt det kan till och med låta balsamaktigt, brist på dynamik och lite trött men ändå lite punch i nedre bas, fungerar bäst på lägre volymer. Detaljnivån är bra.
Marantz sr 4010 1981 En allroundare med spänst och detaljer i övre register annars rätt medioker överlag ganska neutral.
Yamaha a-s500 2010 En hel drös med dynamik, snabba timings och detaljer dock saknas spänst och basen saknar den rätta markeringen och punchet, viss spelglädje men röster låter inget vidare och den är s-sig i tonen som gör den i vissa setups och små rum jobbigt för örat i musik men i ett större väl möblerat rum infinner sig en spännande atmosfär i filmer, ett snyggt drag istället för surroundförstärkare, den har också sub-utgång och basen beter sig faktiskt bättre än med nästa förstärkare..
Yamaha v667 2010 Man känner att den är släkting till a-s500 men här är det mindre fokus, lite mer ss, mindre dynamik och detaljer även om skärpan inte är långt ifrån, basen, timing, fylligheten o sperationen är inte lika bra och känns hälften så kraftfull men detta var ganska väntat då det är en reciever vars huvuduppgift är att förmedla detta ljud i 5-7 kanaler med en aktiv subwoofer.
Rega brio r 2011 har ännu mer dynamik och detaljer än a-s500 fast med spänst, befriad från sss-ljudet, bas med punch, spelglädje direkt därpå en egenskap att få fram känslan ur ljudet, timingen är kanske snabbare än a-s500 men känns ändå mer naturlig, Den har inte riktigt Jvcs neutrala rösthantering men har däremot mycket luft kring dem.
Redigerat av ZaXxx, 14 November 2011 - 14:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?