Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HEGEL HD11

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2011 - 19:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag är också sugen på Hegel, men ska testa och låna den.Men den behöver ju inte låta bättre än min usicstreamer II+

Jo prova måste man. Det är ju inga småpengar precis. Hoppas, om du gillar den, att du vågar tro på det du hör. Man vet ju aldrig, det kan vara inbillning. (en liten känga åt vissa skribenter på detta forum). :D

Postad 28 December 2011 - 20:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej, man kan inte träna bort eller ignorera inbillning. Det krävs blindtester och nivåmatchning för att verkligen veta.

Nä, men vänta nu lite här. Detta börjar ta lite märkliga former. Mest sannolikt är väl ändå att det helt enkelt är sant, det man hör? De flesta köp föregås väl av en vettig genomlyssning. Hur många tror du har lyckats föra sina egna öron bakom ljuset och sedan varit gruvligt missnöjda med sina köp? Jag tror i så fall att man hellre försöker tuta i sina öron att det låter sämre än det gör för att spara pengar, verkar mer logiskt. :)

Postad 28 December 2011 - 22:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nä, men vänta nu lite här. Detta börjar ta lite märkliga former. Mest sannolikt är väl ändå att det helt enkelt är sant, det man hör? De flesta köp föregås väl av en vettig genomlyssning. Hur många tror du har lyckats föra sina egna öron bakom ljuset och sedan varit gruvligt missnöjda med sina köp? Jag tror i så fall att man hellre försöker tuta i sina öron att det låter sämre än det gör för att spara pengar, verkar mer logiskt. :)

Nej, det är inte mest sannolikt eftersom om vi tittar på kontrollerade tester, gjorda av folk som hörde skillnaden öppet, och ser att nästan alla misslyckas när de inte vet om vad de lyssnar på och det inte är en nivåskillnad.
När empirin visar så starkt åt ett håll så blir alla öppna tester ytterst tveksamma.

Postad 29 December 2011 - 03:34

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Nej, det är inte mest sannolikt eftersom om vi tittar på kontrollerade tester, gjorda av folk som hörde skillnaden öppet, och ser att nästan alla misslyckas när de inte vet om vad de lyssnar på och det inte är en nivåskillnad.
När empirin visar så starkt åt ett håll så blir alla öppna tester ytterst tveksamma.

När ska du ge dig Karlsson, alla vi andra som faktiskt hör skillnader, har inte fel... även om du på ngt konstigt vis vill hävda det.

Postad 29 December 2011 - 05:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När ska du ge dig Karlsson, alla vi andra som faktiskt hör skillnader, har inte fel... även om du på ngt konstigt vis vill hävda det.

Jag sa inte att ni hade fel. Utan jag sa "blir alla öppna tester ytterst tveksamma". För om säg 9 av 10 som hörde en skillnad i öppet test inte gör det kontrollerat så får man ju bejaka den empirin.
Personligen så förstår jag inte hur man kan lägga tid och energi på dessa högst tvivelaktiga "förbättringar" när man inte gör något åt rummet eller ens ställer upp högtalarna korrekt. Det är något jag förvånas över, sila mygg och svälja elefanter, enligt mig.

Postad 29 December 2011 - 09:49

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Jag sa inte att ni hade fel. Utan jag sa "blir alla öppna tester ytterst tveksamma". För om säg 9 av 10 som hörde en skillnad i öppet test inte gör det kontrollerat så får man ju bejaka den empirin.
Personligen så förstår jag inte hur man kan lägga tid och energi på dessa högst tvivelaktiga "förbättringar" när man inte gör något åt rummet eller ens ställer upp högtalarna korrekt. Det är något jag förvånas över, sila mygg och svälja elefanter, enligt mig.

Kanske inte håller med dig inom allt (inte förens jag själv upplevt det), men akustik och högtalar placering är det många som glömmer. :ph34r:

Men Hegel HD11 värkar vara spännande och de flesta gillar dom så, får man skans så måste man ju bara provlyssna :)

Postad 29 December 2011 - 16:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tack Dallan. Sedan jag hävdade att öronen aldrig har fel har jag fått så många förståsigpåare på mig att jag börjat befara att jag nog måste vara lite dum i huvet. Nästa gång det regnar ute skall jag ta solglasögon i stället för paraply, för jag har sannolikt misstagit mig. :D

Postad 29 December 2011 - 16:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Och hur vet du att dessa människor(inklusive undertecknad) INTE har gjort något åt akustiken OCH ställt upp högtalarna korrekt? Har du själv gjort någon uppgradering, och i så fall, blev du nöjd? En annan människa kanske inte hade hört eller värderat det du upplevde alls som du, kanske tyckt att det var helt meningslöst.
Hifi är väldigt kul . Men du tar liksom glädjen ur det hela med din totala brist på passion för ämnet.

Postad 29 December 2011 - 21:08

markie
  • markie
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 1
Åsså ballade den här tråden åxå ur...

Postad 29 December 2011 - 21:11

Unregistered56edd2b0
  • Unregistered56edd2b0
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

hej! skulle säga att hegel har mer stabil botten, samt högre detaljeringsgrad. väldigt bra dac som låter bra när inspelningarna är bra.

musical fidelity är lite snällare med ett bra driv, men på väl inspelad musik låter hegel nästan alltid (i mina öron) bättre!

Tack för ditt svar .

Jag lyssnar på väldigt blandad musik där flera bra plattor har taskig kvalitet vid pressingen så det låter som att MF1 dacen kanske passar mig bättre. Det är kul med detaljer från skivorna med det kan bli för mycket av det goda
på en del skivor. Har haft olika cd spelare samt förstärkare som har haft hög detaljering på materialet,och bra producerade skivor har låtit grymt men de mindre bra så har man blivit lyssningstrött efter ett tag.

mvh

Postad 30 December 2011 - 00:04

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Det kanske passar bra att i den här tråden nämna något om en test som LTS gjort :)

I nummer 3/2011 av tidningen Musik & Ljudteknik (det är medlemstidningen som Ljudtekniska Sällskapet – LTS ger ut) så fanns det en artikel om en test som LTS gjort på några digitalomvandlare. Det gjordes först en liten blindtest och sedan kördes en öppen test. Ett citat från kommentarerna ifrån blindtesten:

”Det visade sig vara svårt att pricka rätt trots att skillnaden i klang och ljudkvalitet var förvånansvärt stor mellan testobjekten”.

Dom testade också om det fanns någon skillnad i ljud mellan USB-porten och SPDIF på Hegel HD10 och kommentaren från den testen var att klangen inte var densamma.

Dom DACar som testades var bland annat Cambridge DacMagic, Hegel HD10 och LEAD Audio LA100.

Redigerat av Arngrim, 30 December 2011 - 00:06.

Postad 30 December 2011 - 01:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tack Dallan. Sedan jag hävdade att öronen aldrig har fel har jag fått så många förståsigpåare på mig att jag börjat befara att jag nog måste vara lite dum i huvet. Nästa gång det regnar ute skall jag ta solglasögon i stället för paraply, för jag har sannolikt misstagit mig. :D

Upplevelsen är aldrig fel. Vad upplevelsen beror på, en verklig skillnad eller inbillning, vet man inte så länge man inte undersöker det. Rätt många som varit rätt stora i orden har fått ätit upp dessa in public när de insåg det inte var en verklig skillnad.

Och hur vet du att dessa människor(inklusive undertecknad) INTE har gjort något åt akustiken OCH ställt upp högtalarna korrekt? Har du själv gjort någon uppgradering, och i så fall, blev du nöjd? En annan människa kanske inte hade hört eller värderat det du upplevde alls som du, kanske tyckt att det var helt meningslöst.
Hifi är väldigt kul . Men du tar liksom glädjen ur det hela med din totala brist på passion för ämnet.

Jag vet inte vad alla gjort åt akustiken. Dock så ser man flera återkommande nick som har, enligt mig, en akustik och uppställning under alla kritik.
Jag har gjort flera uppgraderingar de senaste åren, i det har handlat om högtalare och rummet.
Jag tar inte ur något glädje alls. Om du inte kan argumentera för din sak eller sätter massa prestige över dina åsikter, så är det ditt problem. Hade du varit ödmjuk så kanske du mer sagt "jag vet inte om det är verklig skillnad eller ej men jag är nöjd med det oavsett".
Mitt system ger mig glädje varje dag och jag är sjukt nöjd hur bra det låter för de pengarna jag lagt ut. Speciellt om jag jämför mot dyra audiofilanläggningar i affärer och sånt.

Postad 30 December 2011 - 10:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Nej, har man väl lyckats "lura" sina öron så är man nog nöjd, det är knappast det som är problemet. Problemet är när man kommunicerar den upplevelsen som fakta till någon som söker råd (läs: en person som inte gjort lyssningen du har gjort) och får det att låta som en viktig komponent, när skillnaden för personen ifråga antagligen skulle vara betydligt mindre än om de pengarna lagts på andra saker i systemet. Och att de flesta köp föregås av en vettig genomlyssning tror jag inte det minsta på. Man bör såklart göra så, men de allra flesta köper nog efter spec, råd och budget. Tyvärr.

Postad 30 December 2011 - 11:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej, har man väl lyckats "lura" sina öron så är man nog nöjd, det är knappast det som är problemet. Problemet är när man kommunicerar den upplevelsen som fakta till någon som söker råd (läs: en person som inte gjort lyssningen du har gjort) och får det att låta som en viktig komponent, när skillnaden för personen ifråga antagligen skulle vara betydligt mindre än om de pengarna lagts på andra saker i systemet. Och att de flesta köp föregås av en vettig genomlyssning tror jag inte det minsta på. Man bör såklart göra så, men de allra flesta köper nog efter spec, råd och budget. Tyvärr.

Jo så kan det ju faktiskt vara. Om tex, mitt omdöme av en dac får någon annan at lägga 10000 kr på den istället för en annan komponent som gjort större skillnad så är det ju inte bra. Men jag upplever nog inte att någon kommunicerat sina upplevelser som fakta. Man delar sina upplevelser och det leder sedan till ytterligare frågor osv. En dialog helt enkelt. Jag har absolut inget emot att någon totalsågar alla som köpt en dac heller, men risken är ju att detta tas som fakta, Då kan ju någon gå miste om en förhöjd upplevelse, och det är väl just detta vi alla är ute efter?

Postad 30 December 2011 - 12:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Upplevelsen är aldrig fel. Vad upplevelsen beror på, en verklig skillnad eller inbillning, vet man inte så länge man inte undersöker det. Rätt många som varit rätt stora i orden har fått ätit upp dessa in public när de insåg det inte var en verklig skillnad.

Jag vet inte vad alla gjort åt akustiken. Dock så ser man flera återkommande nick som har, enligt mig, en akustik och uppställning under alla kritik.
Jag har gjort flera uppgraderingar de senaste åren, i det har handlat om högtalare och rummet.
Jag tar inte ur något glädje alls. Om du inte kan argumentera för din sak eller sätter massa prestige över dina åsikter, så är det ditt problem. Hade du varit ödmjuk så kanske du mer sagt "jag vet inte om det är verklig skillnad eller ej men jag är nöjd med det oavsett".
Mitt system ger mig glädje varje dag och jag är sjukt nöjd hur bra det låter för de pengarna jag lagt ut. Speciellt om jag jämför mot dyra audiofilanläggningar i affärer och sånt.

Ok. Så om någon frågar dig om dina uppgraderingar, tex högtalare eller rumsakustik, så svarar du "jag vet inte om det är verklig skillnad eller ej men jag är nöjd med det oavsett"? Det måste man ju förmoda att du gör.

Så här är det: Jag köpte en Arcam Rdac för att förbättra mitt datorljud. Körde direkt till stereon innan via 3,5 mm. jacket. Det blev ett jättelyft, och detta är jag helt säker på. Sedan köpte jag en sonos. Också här blev ett lyft jämfört med datorn, sonos är som jag upplever det en bättre uppspelare än datorn. Även jämförelsen mellan sonosens egen inbyggda dac blev till Arcams favör. Sedan lånade jag hem en Hegel HD 11. Vi var tre stycken som lyssnade under en hel helg. Jag, med höga förväntningar och mina barn, helt utan några förutfattade meningar. Ganska snart saknade vi alla en hel del av de egenskaper som vi gillade med Arcam. Detta fortfarande på tredje dagen och vi var alla säkra.
Jag håller fullt och fast med dig att man ofta blir besviken på dyra apparater/ anläggningar. Och du och andra på detta forum har säkert rätt i era antaganden att en del kanske köp görs utan att det egentligen tillfört något.

Det olyckliga med detta sätt att kommunicera är att man lätt missförstår varandras avsikt. Hoppas att detta har rätat ut något av detta i så fall.
Skall kanske tillägga att jag inte heller har en speciellt dyr anläggning men är ändå, precis som du, är mycket nöjd.

Postad 30 December 2011 - 12:43

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hemlån över en helg eller längre, lite sund skepsis och att kunna ställa sig frågorna.....

- Var det verkligen skillnad
- Var det i så fall verkligen skillnad till det bättre
- I så fall är det verkligen värt pengarna.

.... är i alla fall bättre än att köpa grisen i säcken. Regelrätta blindtest är inte lätt
att få till, tex om man som i mitt fall har sin ena bästa hifipolare i Oslo och
den andra i Moskva :huh:

Postad 30 December 2011 - 13:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ok. Så om någon frågar dig om dina uppgraderingar, tex högtalare eller rumsakustik, så svarar du "jag vet inte om det är verklig skillnad eller ej men jag är nöjd med det oavsett"? Det måste man ju förmoda att du gör.

Nej, eftersom det är klart mätbara skillnader som är långt över hörseltröskeln.

Detta fortfarande på tredje dagen och vi var alla säkra.

Det är skönt att du är nöjd. Men oavsett hur säker man känner sig så är det "bara" en upplevelse du är säker på. Vad den beror på vet man inte.

Skall kanske tillägga att jag inte heller har en speciellt dyr anläggning men är ändå, precis som du, är mycket nöjd.

Gött att du är nöjd :)
Jag vill nog inte hävda att min anläggning är billig, men den levererar väldigt mycket för de pengarna jag lagt ner.

Postad 30 December 2011 - 15:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nöjd jag med. Har gjort vad jag kunnat åt ett hopplöst rum och köpt mycket
begagnat. Bra att det finns folk som uppgraderar, så man kan ligga i kölvattnet
och hugga deras gamla prylar... :lol: ;)

Ibland måste man dock prylar på andras rekommendationer. Mitt Hegelsteg fanns bara
som beställningsvara. Så där gick jag på att konstruktören av Hegel körde det steget
privat till sina högtalare, som råkade vara desamma som jag har....

Cdspelaren var en chansning. Då gick jag på användare och hifipress. Produkten hade
funnits i många år - så det fanns många omdömen.

Så inte lever jag som jag lär alla gånger....

Postad 30 December 2011 - 15:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Bongo, bor du kvar i samma hus än? Själv köpte jag nyss en Denon 3312 olyssnad. Köpte den på grund av de funktionerna jag behövde :)

Postad 30 December 2011 - 15:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Nej, eftersom det är klart mätbara skillnader som är långt över hörseltröskeln.

Det är skönt att du är nöjd. Men oavsett hur säker man känner sig så är det "bara" en upplevelse du är säker på. Vad den beror på vet man inte.

Gött att du är nöjd :)
Jag vill nog inte hävda att min anläggning är billig, men den levererar väldigt mycket för de pengarna jag lagt ner.

Det mesta här i livet är ju "bara en upplevelse". Att maten är god, att man tycker om någon, att man gillar det man hör från sin anläggnig osv. osv. Vad det beror på kan ju kvitta lika. Bara man är nöjd och glad.

Angående mätbara värden: många av de förstärkare som många anser väldigt bra, mäter ofta väldigt dåligt. Naim. Lavardin, min egen Sugden mfl. De flesta hifitillverkare använder sig i stor utsträckning av sina egna öron, eftersom mätvärden just inte säger hela sanningen. Vill nog gärna hävda att även våra (dina och mina) öron är rätt bra mätredskap. Jobbar för övrigt med ljud så jag är väl inte helt oerfaren i ämnet.

Sa inte heller att min anläggning är billig. Men, är precis som du väldigt nöjd med vad jag fått för pengarna. Det ligger ju en speciell tillfredsställelse i att känna att man gjort bra köp också.
Det viktigaste är att man blir nöjd och ett bra hjälpmedel på vägen är ju att ta del av den kunskap och erfarenhet andra har, inte minst här. Gott Nytt År! :)

Postad 30 December 2011 - 15:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Bongo, bor du kvar i samma hus än? Själv köpte jag nyss en Denon 3312 olyssnad. Köpte den på grund av de funktionerna jag behövde :)

Jo. Och grannarna är glada efter jag åkte på tinnitus. Håller nere volymen nuförtiden. Det var
fruktansvärt svårt att vänja sig, men det gick. :mellow: Tittar på att flytta tillbaks till Västerås trakten och köpa en
mindre kåk på landet därikring. Kravet är ett vanligt rektangulärt rum som jag kan akustikfixa
som ett dedikerat ljud å bildrum. Ska titta på en fint vinterbonat fritidshus med en 30 kvm
sidobyggnad.

Fick ett förtida arv från farsan som täcker kontantinsatsen. Men samtidigt är
jag sugen på en HD. Folk har inte sett mig så lycklig och välbalanserad på
måååååånga år, som när jag kört Mc. Hittade en bra terapi där, på gamla dagar. :)

Angående Denon.: bra grejer!!

Redigerat av Bongo_Mongo, 30 December 2011 - 15:42.

Postad 30 December 2011 - 16:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nöjd jag med. Har gjort vad jag kunnat åt ett hopplöst rum och köpt mycket
begagnat. Bra att det finns folk som uppgraderar, så man kan ligga i kölvattnet
och hugga deras gamla prylar... :lol: ;)

Ibland måste man dock prylar på andras rekommendationer. Mitt Hegelsteg fanns bara
som beställningsvara. Så där gick jag på att konstruktören av Hegel körde det steget
privat till sina högtalare, som råkade vara desamma som jag har....

Cdspelaren var en chansning. Då gick jag på användare och hifipress. Produkten hade
funnits i många år - så det fanns många omdömen.

Så inte lever jag som jag lär alla gånger....

Hemlån över en helg eller längre, lite sund skepsis och att kunna ställa sig frågorna.....

- Var det verkligen skillnad
- Var det i så fall verkligen skillnad till det bättre
- I så fall är det verkligen värt pengarna.

.... är i alla fall bättre än att köpa grisen i säcken. Regelrätta blindtest är inte lätt
att få till, tex om man som i mitt fall har sin ena bästa hifipolare i Oslo och
den andra i Moskva :huh:

Du är en klok man Bongo Mongo(!?vilket namn). Ibland blir det ju tyvärr grisen i säcken. Inte minst vid begagnatköp. Har dock inte sprungit på någon riktig nit ännu. Annars har jag turen att ha nära till HiFi Skane, där får man alltid låna hem. Bara att trilla in strax innan stängning, sedan har man god tid på sig att utvärdera.
Alltid kul med nöjda och glada hifientusiaster. Bli inte för nöjd bara, vi måste ju ha något att snacka om.
Gott nytt År! :)

Postad 30 December 2011 - 18:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det mesta här i livet är ju "bara en upplevelse". Att maten är god, att man tycker om någon, att man gillar det man hör från sin anläggnig osv. osv. Vad det beror på kan ju kvitta lika. Bara man är nöjd och glad.

Ja, så kan man se på det. Jag personligen, njuter hellre lika mycket för 1/4 del av pengarna men det är jag det. Och inte nog med det, när man väl går "den linjen" så skapas både en förståelse och kunande som ökar upplevelsen rejält. Kort sagt, det jag upplevde för 10 år sedan som njutbart ljud via system byggd av "lyssna-tyck-läsa-tidningar-etc", skulle jag inte ta med tång idag. :)

Angående mätbara värden: många av de förstärkare som många anser väldigt bra, mäter ofta väldigt dåligt. Naim. Lavardin, min egen Sugden mfl.

Nja, det beror nog på vem du talar med. De som snackar återgivning håller nog inte med. De som snackar upplevelser, kanske gör det.

De flesta hifitillverkare använder sig i stor utsträckning av sina egna öron, eftersom mätvärden just inte säger hela sanningen.

De flesta tillverkare förlitar sig mest på mätningar. Det ska vi vara glada över.
Mätvärdet, så länge det är korrekt gjord, säger hela sanningen om man kan tyda den.

Vill nog gärna hävda att även våra (dina och mina) öron är rätt bra mätredskap.

I jämförelse med bra mätredskap så är de rätt usla, vill jag hävda. :)

Fick ett förtida arv från farsan som täcker kontantinsatsen. Men samtidigt är
jag sugen på en HD. Folk har inte sett mig så lycklig och välbalanserad på
måååååånga år, som när jag kört Mc. Hittade en bra terapi där, på gamla dagar. :)

Angående Denon.: bra grejer!!

Man ska nog satsa på det man känner sig mest lycklig av. Så kör på HD du och spara ut en hästsvans ;)

Postad 31 December 2011 - 12:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Man ska nog satsa på det man känner sig mest lycklig av. Så kör på HD du och spara ut en hästsvans ;)

I mitt fall får jag väl sätta en lös hästsvans bak i hjälmen! :huh: Vart väldigt skeptisk mot HD när tom
Lasse Beghagen och Carola kör sådana. Men skippar jag tjafset med att låtsas vara en Outlaw
ska jag väl klara mig med hedern i behåll. ^_^

Sorry för OT, Hegelvänner.

Postad 31 December 2011 - 13:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag funderar på ny dac och det står lite mellan hegel hd 11 och hd20. har arcams rdac som många säger är otroligt bra för pengarna. valde den då den verkligen spelade bra också. någon som tror på nog stor förbättring av ljudet för att motivera 8-12000 kr? jag menar, jag får e tre 1.5 kvm akustiktavlor från sounds of science för det priset. har två såna redan och dom gjorde mycket för att få bort skärpa i ljudet.

Postad 31 December 2011 - 15:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

jag funderar på ny dac och det står lite mellan hegel hd 11 och hd20. har arcams rdac som många säger är otroligt bra för pengarna. valde den då den verkligen spelade bra också. någon som tror på nog stor förbättring av ljudet för att motivera 8-12000 kr? jag menar, jag får e tre 1.5 kvm akustiktavlor från sounds of science för det priset. har två såna redan och dom gjorde mycket för att få bort skärpa i ljudet.

Hej, Zartok

Kul med någon som också har en RDac. Jag lånade hem och provade just Hegel HD11 men saknade både driv och faktist även detaljer jämfört med RDac. Kan ju upplevas annorlunda i din anläggning. Ta hem och prova.

Postad 31 December 2011 - 15:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag har funderat på att låna hem en hd20, det är den enda som finns att få tag i här. alternativt ta dit min rdac. hör jag ingen större skillnad på affären så lär det inte vara värt att ta hem och testa så att skriva.

märkte (OT) en väldigt fräck grej för bara någon timme sedan. rdac'en spelar rumpan ur dac'en som är inbyggd i yamahas 3067. när jag startar datorn så körs ljudet via hdmi direkt in i förstärkaren, men när jag stängt av skärmen så hoppar ljudet över från hdmi till optisk, och den optiska är kopplad till rdac'en som sen är analogt kopplad till förstärkaren.

jag har inte lyssnat på musik på ett par dagar, så jag var sugen som tusan. körde igång lite spotifymusik och tyckte att ljudet var riktigt oklart. fumlade med inställningarna och kom fram till att "roleplayinggame" var bästa inställningen då det är klart ljud i det hela. ok, bra. stängde av tv'n och gick till köket för att fixa kvällsmaten inför det nya året.

när jag kom tillbaka så tyckte jag att ljudet hade förändrats. drar på skärmen och ser att ljudet spelar den analoga vägen som jag kallar det. jäklar, helt plötsligt lät wasp precis som wasp ska låta i mitt system, dvs helt jäkla otroligt bra! =)

vill bara dela med mig det här eftersom jag tidigare skrivit att rdac gav det mest prisvärda ljudlyftet till mitt system någonsin när jag körde 767'an. när jag hade använt 3067'an så hade jag från början inte märkt någon vidare skillnad, men nu när jag varit utan musik i några dagar (skyrim's fel) så märkte jag direkt att något var fel och jag märkte även direkt när ljudet var EXAKT som jag är van vid.

det är med andra ord stor skillnad på dac och dac. nu använder sig yamaha 3067 av Burr Brown (TI) DSD1796 och rdac av Wolfson WM8741, så visst kan det ha varit en total märkesskillnad som gjorde att jag kände att allt gick åt skogen första lyssningsrundan och allt var perfekt det andra, men det kvarstår att det banne mig är enorm skillnad på dac och dac =)

vad kör du med för setup i övrigt MartinMoritz?

Redigerat av Zartok, 31 December 2011 - 15:53.

Postad 31 December 2011 - 15:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja, så kan man se på det. Jag personligen, njuter hellre lika mycket för 1/4 del av pengarna men det är jag det. Och inte nog med det, när man väl går "den linjen" så skapas både en förståelse och kunande som ökar upplevelsen rejält. Kort sagt, det jag upplevde för 10 år sedan som njutbart ljud via system byggd av "lyssna-tyck-läsa-tidningar-etc", skulle jag inte ta med tång idag. :)

Nja, det beror nog på vem du talar med. De som snackar återgivning håller nog inte med. De som snackar upplevelser, kanske gör det.

De flesta tillverkare förlitar sig mest på mätningar. Det ska vi vara glada över.
Mätvärdet, så länge det är korrekt gjord, säger hela sanningen om man kan tyda den.

I jämförelse med bra mätredskap så är de rätt usla, vill jag hävda. :)

Jo visst är det roligare när ens förväntningar överträffas! Att få ihop riktigt bra ljud för relativt små pengar är jäkligt kul. Som exempel lyfte(inga större åthävor) jag in grabbens SA Saxo 1 i vardagsrummet bredvid mina Aura 60. Skillnaden var faktiskt långt mindre än man förväntade sig. Hutlöst bra för 2300 Kr!
Sedan det där med öron och mätningar. Visst använder tillverkarna sina öron som komplement till mätningar. Mätningar berättar/bekräftar bara hur ljudet ser ut. Det är öronen och respektive tillverkares preferenser som avgör hur det kommer att låta i slutändan. När man vid lyssning upptäcker något man inte gillar,eller saknar, syns detta tydligt i analysen vid vilken frekvens problemet ligger och man kan sedan åtgärda felet. Och öronen är alls inte usla, de uppfattar mycket små förändringar i både frekvens och ljudtryck. Det är snarare processorn mellan öronen som sätter begränsningarna.
Mätning är heller inte alldeles enkelt. Finns en hel del faktorer som gör att man även här skall vara sunt skeptisk. Inte ens den mycket dyra Bruel&Kjaer jag använder dagligen är ofelbar.

Postad 31 December 2011 - 16:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

jag har funderat på att låna hem en hd20, det är den enda som finns att få tag i här. alternativt ta dit min rdac. hör jag ingen större skillnad på affären så lär det inte vara värt att ta hem och testa så att skriva.

märkte (OT) en väldigt fräck grej för bara någon timme sedan. rdac'en spelar rumpan ur dac'en som är inbyggd i yamahas 3067. när jag startar datorn så körs ljudet via hdmi direkt in i förstärkaren, men när jag stängt av skärmen så hoppar ljudet över från hdmi till optisk, och den optiska är kopplad till rdac'en som sen är analogt kopplad till förstärkaren.

jag har inte lyssnat på musik på ett par dagar, så jag var sugen som tusan. körde igång lite spotifymusik och tyckte att ljudet var riktigt oklart. fumlade med inställningarna och kom fram till att "roleplayinggame" var bästa inställningen då det är klart ljud i det hela. ok, bra. stängde av tv'n och gick till köket för att fixa kvällsmaten inför det nya året.

när jag kom tillbaka så tyckte jag att ljudet hade förändrats. drar på skärmen och ser att ljudet spelar den analoga vägen som jag kallar det. jäklar, helt plötsligt lät wasp precis som wasp ska låta i mitt system, dvs helt jäkla otroligt bra! =)

vill bara dela med mig det här eftersom jag tidigare skrivit att rdac gav det mest prisvärda ljudlyftet till mitt system någonsin när jag körde 767'an. när jag hade använt 3067'an så hade jag från början inte märkt någon vidare skillnad, men nu när jag varit utan musik i några dagar (skyrim's fel) så märkte jag direkt att något var fel och jag märkte även direkt när ljudet var EXAKT som jag är van vid.

det är med andra ord stor skillnad på dac och dac. nu använder sig yamaha 3067 av Burr Brown (TI) DSD1796 och rdac av Wolfson WM8741, så visst kan det ha varit en total märkesskillnad som gjorde att jag kände att allt gick åt skogen första lyssningsrundan och allt var perfekt det andra, men det kvarstår att det banne mig är enorm skillnad på dac och dac =)

vad kör du med för setup i övrigt MartinMoritz?

Sonos och RDac. Sugden A21A och System Audio Aura 60. Musiken; Spotify Premium och och okomprimerade cdskivor på nätverket. Windows media player vill dock inte rippa alla skivor(den är lite korkad), men de som funkar låter mycket bra.
Hur ser din setup ut?

Postad 31 December 2011 - 17:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
kör själv mestadels spotify premium jag med, men endel flac-filer sänds också ut via datorn =)
har ett par vienna acoustics beethoven concert grand som drivs av en rotel 1092 samt en yama 3067 som systemhjärta. just högtalarna är jag riktigt nöjd med, och kommer inte byta ut dom förrän jag har 200k till the music (även dom vienna). det är som mest kringelektroniken jag känner kan bli bättre. typ dacarna. jag tror inte att man får ut max från högtalarna så lätt oavsett system nästan. det gäller nog att ha bra elektronik innan man får det. du kör ju med a-klass förstärkare, så du har ditt på det torra =D

Postad 31 December 2011 - 21:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

kör själv mestadels spotify premium jag med, men endel flac-filer sänds också ut via datorn =)
har ett par vienna acoustics beethoven concert grand som drivs av en rotel 1092 samt en yama 3067 som systemhjärta. just högtalarna är jag riktigt nöjd med, och kommer inte byta ut dom förrän jag har 200k till the music (även dom vienna). det är som mest kringelektroniken jag känner kan bli bättre. typ dacarna. jag tror inte att man får ut max från högtalarna så lätt oavsett system nästan. det gäller nog att ha bra elektronik innan man får det. du kör ju med a-klass förstärkare, så du har ditt på det torra =D

Oj, fina grejor! Blir nog svårt att toppa de högtalarna ja. Prova dac men jag tror snarare att dina högtalarjuveler skulle förtjäna förstärkeri i samma klass. Jo min förstärkare är väl den komponent i mitt system som jag skulle ha svårast att byta ut. Tänk hur dina högtalare skulle låta med en Sugden Masterclass!! Han jag köpte min A21:a av hade faktiskt köpt en begagnad så det finns på marknaden.

Postad 01 January 2012 - 01:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jo visst är det roligare när ens förväntningar överträffas! Att få ihop riktigt bra ljud för relativt små pengar är jäkligt kul.

Ja och det är precis därför jag ifrågasätter alla påstående om förbättringar med diverse DACar och förstärkare, som i 99,9% av fallen beror på inbillning. Då är det bättre att lägga pengar och energi på saker som verkligen påverkar hörbart :)

Sedan det där med öron och mätningar. Visst använder tillverkarna sina öron som komplement till mätningar. Mätningar berättar/bekräftar bara hur ljudet ser ut. Det är öronen och respektive tillverkares preferenser som avgör hur det kommer att låta i slutändan.

Vad baserar du detta på?

Inte ens den mycket dyra Bruel&Kjaer jag använder dagligen är ofelbar.

Sant, men de är 10 000 gånger mer pålitliga än mänskliga öron :)

Postad 01 January 2012 - 10:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Oj, fina grejor! Blir nog svårt att toppa de högtalarna ja. Prova dac men jag tror snarare att dina högtalarjuveler skulle förtjäna förstärkeri i samma klass. Jo min förstärkare är väl den komponent i mitt system som jag skulle ha svårast att byta ut. Tänk hur dina högtalare skulle låta med en Sugden Masterclass!! Han jag köpte min A21:a av hade faktiskt köpt en begagnad så det finns på marknaden.

mjo, jag har väl varit inne på förstärkeri, men jag är lite smått orolig att jag måste gå upp helt för hemskt i prisklass för att få den effekten som kommer att behövas. ett klass d-slutsteg har ju kraft till oändlighet, en klass a med 100w känns skrämmande expensivt. möjligen. jag tror iaf att mina högtalare behöver väldigt mycket kraft även fast dom har väldigt speciella och lätta element ex.

fast å andra sidan så spelar dom inte under 40, så dom kanske inte behöver mer ström? ^^

Postad 02 January 2012 - 12:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Det fina med klass A är ju att det just inte behövs så mycket effekt. Fattar inte riktigt hur det går till, men man får liksom hastigheten från en flugviktare och tyngden från en tungviktare på en och samma gång. Känns lite som trolleri men beror väl sannolikt på den höga tomgångsströmen och mycket kraftig nätdel. Min lilla förstärkare med sin jättetransformator ser ut att ha rätt mycket mer effekt än 25W när man tittar inuti, och den låter också så.
Nu är ju klass D på någon vänster ganska lik Klass A i sin karaktär, så ditt slutsteg är kanske en riktig pärla det också. Men det kan ju vara värt att prova.
Sen undrar jag om du har provat någon annan spelare än datorn? Jag fick nämligen ett trejält lyft när jag bytte ut datorn mot Sonos. Sonos och Arcam RDac tillsammans skulle jag påstå är väldigt mycket spelare för sina ca. 6500 kr. Men om du av olika anledningar vill behålla datorn så tycker jag nog att Hegel HD11 är värd att lyssna på. För från dator via usb tycker jag nog att Hegel i vissa avsenden är bättre än RDac. Spelar lite mjukare och behagligare bland annat.

Postad 02 January 2012 - 13:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det fina med klass A är ju att det just inte behövs så mycket effekt.

Det är ju precis det du får, massa effekt som står på "hela tiden". Sen så är det ingen skillnad, effektmässigt, mellan klass A, AB eller D.

Postad 02 January 2012 - 16:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är ju precis det du får, massa effekt som står på "hela tiden". Sen så är det ingen skillnad, effektmässigt, mellan klass A, AB eller D.

Som sagt, vete tusan hur det fungerar men fungerar gör det. I alla fall Primares nya I32 med klas D teknik beter sig liknande en klass A förstärkare. Lär bero på någon form av "virtuellt hög tomgångsström" tydligen(om jag inte minns helt galet). Kan inget om detta men lät helt fantastiskt med Systemaudio Ranger Master på Malmömässan. Både enormt rappt, kraftfullt och högupplöst men samtidigt silkeslent mot öronen. Imponerande minst sagt.

Postad 02 January 2012 - 17:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Som sagt, vete tusan hur det fungerar men fungerar gör det. I alla fall Primares nya I32 med klas D teknik beter sig liknande en klass A förstärkare. Lär bero på någon form av "virtuellt hög tomgångsström" tydligen(om jag inte minns helt galet). Kan inget om detta men lät helt fantastiskt med Systemaudio Ranger Master på Malmömässan. Både enormt rappt, kraftfullt och högupplöst men samtidigt silkeslent mot öronen. Imponerande minst sagt.

Här kan ni läsa på lite om Klass A, AB, B....

Redigerat av tomano58, 02 January 2012 - 22:49.

Postad 02 January 2012 - 22:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Missa du länken?

Postad 02 January 2012 - 22:50

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Missa du länken?

Typ... :blush: (http://en.wikipedia....ronic_amplifier)

Redigerat av tomano58, 02 January 2012 - 22:50.

Postad 03 January 2012 - 11:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Typ... :blush: (http://en.wikipedia....ronic_amplifier)

Tack för tipset :)

Postad 06 January 2012 - 20:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det verkar vara många som säljer sina Hegel DAC:ar, kollade på Hifimagasinet och det ligger säkert 4 st ute just nu. Vad beror detta på?

Postad 06 January 2012 - 20:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Antagligen beror det på att hypen är över och man behöver en ny "fix".

Postad 06 January 2012 - 21:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Håller med dig Karlsson, vi är alla junkies. Shopping är också en drog eller hur?

Men jag är ändå förvånad med tanke på hur uppskattad dac:en varit i pressen. Men jag har också läst hur folk inte anser att den är värd pengarna när de levt med en ett tag.

Postad 06 January 2012 - 23:11

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

.....

Men jag är ändå förvånad med tanke på hur uppskattad dac:en varit i pressen. Men jag har också läst hur folk inte anser att den är värd pengarna när de levt med en ett tag.

Någonting att ha i minnet tror jag, alltså att hifi-recencioner är lite väl snälla i bland(oftast?), åtminstone enl. min åsikt. Grupptester blir ju dock per definition lite mer informativa o utslagsgivande. Ex.vis biltester verkar på ett mer övertygande sätt mer objektivt kritiska.

Tänkte dock tipsa om en DAC som jag hört mycket gott om. http://www.head-fi.o...audio-dac1-mkii

Postad 07 January 2012 - 10:09

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Det verkar vara många som säljer sina Hegel DAC:ar, kollade på Hifimagasinet och det ligger säkert 4 st ute just nu. Vad beror detta på?

Det är väl inte svårare än att Hegel har släppt 2 nya varianter, HD11 och HD20?

Postad 07 January 2012 - 10:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Är det någon som inte känt att Hegels dac:ar inte varit värda pengarna?

Postad 07 January 2012 - 12:14

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Förtydligande.

Avsåg inte med mitt inlägg att kasta någon skugga över just Hegels DAC. Poängen var att sätta strålkastaren på hifi-pressens tendens att generellt tona ner en produkts ev. tillkortakommanden o "blåsa upp" dess fördelar. Detta är min (o även vänners) upplevelse av många tester i hifi-press. Om detta nu är riktigt kan man ju spekulera i vilka orsaker som ligger bakom, men ex.vis annonsintäkter samt möjlighet att behålla testexemplaret kan ju vara potentiella faktorer (ren spekulation).

Poängen var naturligtvis även tipset: http://www.head-fi.o...audio-dac1-mkii

Postad 07 January 2012 - 22:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Well, jag får helt enkelt ta och låna hem en DAC för att utvärdera.

Men det kommer nog att bli Musical Fidelitys M1 med tanke på att jag känner att den är mer prisvärd.

Men jag gillar det du skriver Xietum välformulerat och intressant. Jag bygger i hemlighet upp en mystifierad romantik kring

"Visst måste olika DACs skilja sig från varandra?"

Den ironiska twisten ligger i hur folk åberopar blindtester för att argumentera för sin sak. Om man är redo att lägga 5000:- på en produkt torde skillnaderna vara uppenbara, därför blir det bara humoristiskt hur folk hänvisar till blindtester för att bli säkra.

Redigerat av Glidtassen, 07 January 2012 - 23:03.

Postad 07 January 2012 - 22:56

mbissman
  • mbissman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Håller på att testa båda just nu. Hittills så tycker jag att Hegeln låter renare & klarare än M1:an
MF M1 kommer med en ny därav prissänkningen till 4000 Den nya skall ha 24 bitars USB som skall vara i stort sett det enda som skiljer

Postad 07 January 2012 - 23:23

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Den ironiska twisten ligger i hur folk åberopar blindtester för att argumentera för sin sak. Om man är redo att lägga 5000:- på en produkt torde skillnaderna vara uppenbara, därför blir det bara humoristiskt hur folk hänvisar till blindtester för att bli säkra.

Hur menar du nu? Det behöver det väl inte vara alls? Folk slänger ju pengar på alla möjliga saker av påhittade anledningar (märke, status, hype, etc.), varför skulle det inte kunna vara en giltig anledning här med? Jag skulle snarare säga att det är "humoristiskt" (skulle kanske inte välja det ordet, men jag citerar dig ;)) att man förutsätter (och förväntar sig) stora skillnader bara för att något kostar 5000 kr. Det räcker ju för att påverka upplevelsen, tyvärr.

Anledningen till att man åberopar blindtester är väl för att avgöra om den där prylen är värd sina 5000 kr när det finns billigare alternativ, inget annat?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.