Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken kabel man ska ha?? Vilken storlek??

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2012 - 06:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Då kvalitén på kablarna är en MYCKET väsentlig del i systemet rekommenderas Supra (av de föreslagna)

Har kört med både "noname 2,5mm" och Supra utan att märka någon skillnad alls. Att skillnaderna mellan de nämnda kablarna skulle ha en väsentlig betydelse för en anläggning är inte direkt troligt... :rolleyes:

Postad 22 December 2012 - 06:51

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 1

Har kört med både "noname 2,5mm" och Supra utan att märka någon skillnad alls. Att skillnaderna mellan de nämnda kablarna skulle ha en väsentlig betydelse för en anläggning är inte direkt troligt... :rolleyes:

Beror förstås på vad man har för utrustning (apparater) i ändarna på kabeln (det är hela kedjan som gäller).

Jag anser att Nordost Blue Heaven är tillräckligt bra för 99.999999% av alla utrustningar jag lyssnat på. Och dessa fyndas på allehanda säljsajter. :)

Ref förstärkare & Källa

KR Audio
Meridian
Arcam
Linn
McIntosh
m.fl.

Jo, det är mycket fina kablar - kanske lite dyra för gemene man. :)

Postad 22 December 2012 - 07:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 2

Beror förstås på vad man har för utrustning (apparater) i ändarna på kabeln (det är hela kedjan som gäller).

Vilken utrustning krävs då för att Supras 2,5mm skulle betyda något väsentligt jämfört med t.ex. Kjelles 2,5mm (din rekommendation till jimmy1976)? Båda är enkla elektriska ledare som skall transportera en okomplicerad ström i ett par meter. Varför skulle t.ex. olika förstärkare få olika problem eller på annat sätt påverkas av vilken av dessa enkla elektriska ledare som kopplas till dem?

Postad 22 December 2012 - 07:28

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 1

Varför skulle t.ex. olika förstärkare få olika problem eller på annat sätt påverkas av vilken av dessa enkla elektriska ledare som kopplas till dem?

Har inte pratat om problem för förstärkare.
Har bara sagt att olika kablar transporterar ljudet med olika resultat.
Se tex tidigare inlägg här i tråden. :)

Postad 22 December 2012 - 08:43

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 2

Än en gång, kablar transporterar inte ljud!

Postad 22 December 2012 - 08:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

1. Du rekommenderade jimmy1976 att köra på Supra 2,5mm framför t.ex. Kjelles 2,5mm eftersom "(ljud)kvalitén på kablarna är en MYCKET väsentlig del i systemet".
2. När jag då berättade att jag inte hörde minsta skillnad mellan Supra 2,5 och "Noname" 2,5 skrev du "Beror förstås på vad man har för utrustning (apparater) i ändarna på kabeln (det är hela kedjan som gäller).

Vilken utrustning har jimmy1976 som gör att du menar att Supras 2,5mm är ett bättre val än Kjelles 2,5mm och vilken utrustning är det då jag tycks sakna då jag inte hörde skillnad på kablarna?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 December 2012 - 08:55.

Postad 22 December 2012 - 21:31

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Än en gång, kablar transporterar inte ljud!

jasså hur kan man då höra musik från högtalaren :P :D :D

Postad 22 December 2012 - 21:39

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 4

Ja du, är det nån här på forumet som borde lägga lite tid på att lära sig det är det nog du..... :)

Postad 22 December 2012 - 22:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 4

Tror tyvärr inte att du skämtar här...

Postad 22 December 2012 - 22:26

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Varför köpa en

När man kan köpa en

Samt en

;) :D :lol:

Postad 23 December 2012 - 00:46

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Varför köpa en

När man kan köpa en

Samt en

det äe som å köra en golf 2 från 90 med 18" krom fälgar :P :D

Postad 23 December 2012 - 00:53

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
asså vi hifi nissar gillar när man med kablar kan få carola att låta som celindeion försök göra de med en bilig kabel typ supra :P :D :D

Postad 23 December 2012 - 11:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

1. Du rekommenderade jimmy1976 att köra på Supra 2,5mm framför t.ex. Kjelles 2,5mm eftersom "(ljud)kvalitén på kablarna är en MYCKET väsentlig del i systemet".
2. När jag då berättade att jag inte hörde minsta skillnad mellan Supra 2,5 och "Noname" 2,5 skrev du "Beror förstås på vad man har för utrustning (apparater) i ändarna på kabeln (det är hela kedjan som gäller).

Vilken utrustning har jimmy1976 som gör att du menar att Supras 2,5mm är ett bättre val än Kjelles 2,5mm och vilken utrustning är det då jag tycks sakna då jag inte hörde skillnad på kablarna?

Putte 10: Vet inte om du missade frågeställningen ovan? Frågorna borde ju enkelt gå att svara på med tanke på de argument du använde ovan (till förmån för Supras 2,5mm framför Kjelles t.ex.)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 December 2012 - 13:54.

Postad 23 December 2012 - 13:37

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 2

det äe som å köra en golf 2 från 90 med 18" krom fälgar :P :D

Amen!

Bara genom att kolla på Nordost Tyr kabeln kan man ju redan där se att man får ett ganska platt ljud :D :lol:

Postad 23 December 2012 - 15:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 2

asså vi hifi nissar gillar när man med kablar kan få carola att låta som celindeion försök göra de med en bilig kabel typ supra :P :D :D

Hehe, jadu Carola, skrot in blir alltid skrot ut, om än något filtrerat. :rolleyes:

Postad 24 December 2012 - 13:45

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Att kablar inte transporterar ljud är kanske lite väl analt, eller? Den elektriska signalen råkar ju faktiskt bära ljudinformation. Känns som det finns större förvirringar att debattera? ;)

Postad 24 December 2012 - 13:53

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 1
Den som tror på tomten, hör bjällran

Den som tror på kablar hör skillnaden

Den som inte tror på något alls, har nog aldrig roligt
Inte ens på Julen

;)

Postad 24 December 2012 - 14:16

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 2

Inte ens på Julen

Verkar vara ett viktigt julbudskap eftersom du postar även i denna tråd men då är det väl ok om jag kör samma svar här antar jag... God Helg! :D
Det är uppenbarligen så att verkligheten inte räcker till för att hålla alla på gott humör men vi är nog trots allt fler (hoppas jag) som kan uppskatta saker utan att tro på osannolika företeelser. Det går faktiskt att njuta av fantastiskt ljud, fantastisk musik och film utan tro på dyrkablar och det går att njuta av skönheten i naturen utan att tro på "låtsaskompisar" (för att ta ett par exempel). God jul! :)

Postad 24 December 2012 - 14:47

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Varför köpa en

När man kan köpa en

Samt en

Har med människans psykologi och sociologi, att göra..
Vill vara med i en grupp (Audiofil-gemenskapen) samtidigt ha en hög eller högsta rang i gruppen.
Fås med dyra och exklusiva saker.
Fast hur svårt är det att låna 150-200 000 kr på ett hus, i vilken bank som helst?
Det är lätt att få samma lån utan säkerhet.

Redigerat av Station, 24 December 2012 - 14:50.

Postad 24 December 2012 - 17:09

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Min egen uppfattning är att man inte bör ta lån för att köpa "leksaker"....tror jag är en dålig väg rent privatekonomiskt att gå... Fordon och boende är en helt annan sak. God jul!

Postad 24 December 2012 - 17:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 2

Den som tror på tomten, hör bjällran

Den som tror på kablar hör skillnaden

Inte ens på Julen

;)

Jo, vi njuter av det som kommer ut ur högtalarna, istället för att leta efter inbillade eller verkliga skillnader efter det senaste kabelköpet för tiotusentals kronor.

:-)

Postad 29 December 2012 - 19:45

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1

För trivseln och känslan är varje del av Hifi-stereon och hembion viktig. Allt från dämpfötter till CD/DVD-förvaringen. Kontakter och sladdar/kablar likaså.

Fast att ge dessa saker, övernaturliga egenskaper som går stick i stäv med fysiken, teknologi och alla andra grenar i Naturvetenskapen. Är bara löjligt och ger namnet "Audiofil" en dålig klang, För att inte tala om "att bli en visa på byn"

Audiofilen kunde vara en ledstjärna för Hifi intresserade, om det inte hade varit för alla tokerier och klavertramp inom Naturvetenskapen.

[attachment=126181:Nordost Odin.jpg]

Snygg kabel... fysikens lagar gäller dock.

Redigerat av Station, 29 December 2012 - 19:46.

Postad 30 December 2012 - 13:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1

Det borde finnas med i disclaimern på alla kablar som säljs! :D

Postad 31 December 2012 - 18:07

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Tycker inte den tunna designen är det minsta snygg. Ljudet är säkert också därmed tunt, precis som silverledare ger ljust ljud. B) En snygg kabel skall se maffig och farlig ut (som t.ex. en grov orm).

Postad 31 December 2012 - 18:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nah, platt kabel=platt ljud, nätack....

Postad 31 December 2012 - 19:09

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Va?
En kabel som i en sådan påkostad låda! Kan inte låta vare sig platt eller tunt.
Dessa skrin som kablarna kommer i, skulle IKEA ta flera hundra kronor för, gissa vad MIO skulle ta för samma låda.

Kolla lådan! Den har mässingsbeslag och är ytbehandlad. För att inte tala om inredningen som verkar vara av ett sammetsliknande material.

Postad 31 December 2012 - 19:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Kolla lådan! Den har mässingsbeslag och är ytbehandlad. För att inte tala om inredningen som verkar vara av ett sammetsliknande material.

Ok, you had me at hello..... :ph34r:

Den har säkert isolering av vigvatten, välsignat av nubiska överstepräster från Amazonas också.

Postad 31 December 2012 - 19:30

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Ett råd är just bara ett råd. Felaktigt eller ej. Det är upp till han med plånboken att välja.
Man kan ju faktiskt köpa en Volvo 240 för 5000:- och hänga på en Kabe för 300 000:- :) Är det fel? Enligt vem?

Liknelsen är bra om man vänder på den. Den billiga bilen försämrar ju faktiskt inte husvagnens primära funktion. :)

Så ja, du har fel, enligt mig.

Postad 31 December 2012 - 20:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Va?
En kabel som i en sådan påkostad låda! Kan inte låta vare sig platt eller tunt.
Dessa skrin som kablarna kommer i, skulle IKEA ta flera hundra kronor för, gissa vad MIO skulle ta för samma låda.

En låda som kostar en hundring eller två att tillverka är småpengar mot vad kabeln kostar. Även kabelnasare inser att en dyrkabel måste levereras i ett lyxigt etui. Trots högt pris så känns det nog inte så exklusivt att få det levererat i plastpåse.

Postad 01 January 2013 - 19:54

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1

En låda som kostar en hundring eller två att tillverka är småpengar mot vad kabeln kostar. Även kabelnasare inser att en dyrkabel måste levereras i ett lyxigt etui. Trots högt pris så känns det nog inte så exklusivt att få det levererat i plastpåse.

Tveksamt. Det är nog fasen dyrare att tillverka lådan än kabeln, kabeln sätter ju vem som helst ihop på 10 min. Materialen är knappast dyra, och det enda man behöver göra manuellt är ju kontakteringen.

Men ja, klart man måste ha en fin förpacking, för vilken vettig tillverkare skulle leverera kabeln i en låda som är dyrare än vad kabeln är värd? :blink: </sarcasm>

Postad 02 January 2013 - 00:05

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 1

För trivseln och känslan är varje del av Hifi-stereon och hembion viktig. Allt från dämpfötter till CD/DVD-förvaringen. Kontakter och sladdar/kablar likaså.

Fast att ge dessa saker, övernaturliga egenskaper som går stick i stäv med fysiken, teknologi och alla andra grenar i Naturvetenskapen. Är bara löjligt och ger namnet "Audiofil" en dålig klang, För att inte tala om "att bli en visa på byn"

Audiofilen kunde vara en ledstjärna för Hifi intresserade, om det inte hade varit för alla tokerier och klavertramp inom Naturvetenskapen.

[attachment=126181:Nordost Odin.jpg]

de sägjs att trä klossarna gör ljudet ...... :rolleyes:

Postad 02 January 2013 - 09:11

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Haha ännu en kabeltråd. Men för sjutton träffas och kör ett blindtest... Så får ni se hur stor skillnad man hör, mellan bra kablage och supersuperbra kablage.
Om det nu visar sig vara skillnad i ljudet, vilket ljud är rätt??
Undrar hur många miljoner en studio lägger på allt kablage från micken till den färdiginspelade skivan.
Det måste ju vara ofantliga pengar, för ljudet borde ju inte bli bättre än när dom spelade in det eller påverkar inte det ljudet?

Jag har dragit 8mm2 till alla mina högtalare i bion, av bra kvalité, jag har svårt att tro att ljudet skulle förändras hörbart till
det bättre med dyrare tunnare kablage.
Den helt nya SF bion i Västerås kör med suprakablage 2,5mm till alla sina högtalare, det verkar funka för THX klassningen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.