Mina Elac BS 243 låter hemskt - hjälp mig!!! Vad gör jag för fe
REL Acoustics T1
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
REL Acoustics T2
(Subwoofers)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
REL Acoustics T3
(Subwoofers)
|
5
|
(10)
|
Inga priser | |
Elac BS 243
(Surroundhögtalare)
|
9
|
(9)
|
Inga priser |
Förslag på ny bas från 6000 :- och uppåt (24 inlägg)
|
13 år sedan |
Är REL T1 en bra sub? (28 inlägg)
|
13 år sedan |
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg)
|
14 år sedan |
Någon idé att uppgradera bakhögtalare? (17 inlägg)
|
14 år sedan |
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg)
|
15 år sedan |
Stativ till baslåda (4 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 23 December 2011 - 22:09
Detta var precis vad jag tänkte när jag läste trådskaparens inlägg. De är ett par högtalare som kräver lite och som försäljaren hade sagt så gör förstärkaren verkligen mer än vad man tror.Jag pratade med hifi-butiks personal idag som säljer nästan alla märken inkl Elac förutom hifiklubbens märken. Jag nämnde denna tråd och han sa om förstärkarvalet (Nad 3020). "Oj, nej det funkar inte! Förstärkaren gör mer än man tror."
Då menade han givetvis att det är dax att titta efter en ny
Mvh
Vi har hemma Elac FS207 med HK Avr460. Låter riktigt bra ihop! Jag har själv en HK3490 tillsammans med ett par Canton Ergo 22 DC som har ganska lik ljudkaraktär som Elac som jag också är grymt nöjd med. Spelar nästan bara musik via airport express och spotify premium. Så jag skulle rekommendera en HK3490 som du redan pratat om! De kommer göra stor skillnad!
Postad 23 December 2011 - 22:22
Redigerat av ZaXxx, 23 December 2011 - 22:23.
Postad 23 December 2011 - 22:29
dallan1981 precis så tänkte jag också...
Postad 24 December 2011 - 07:24
Postad 02 January 2012 - 00:31
ABSOLUT viktigats är att köpa högtalare som låter som man vill (även om de är fula)
Om jag gillar röda bilar, så köper jag inte en grön och lägger en röd filt över den.
Postad 02 January 2012 - 10:40
När det gäller inspelning så tror jag mest det handlar om att man mer eller mindre "vänjer" sig vid ljudet. Dacar / kablar / stärkare gör enligt mig minimal skillnad....
Tycker man det låter skit...ja, då låter det skit helt enkelt
Postad 03 January 2012 - 01:15
Inte nog med att datorns ljudkort oftast har ruskigt dålig DAC, den förstärker också signalen så att utnivån är lämplig för hörlurar osv. och denna förstärkare är ofta än sämre än DACen. Med optiskt ut skickas ljudet digitalt och ljudkortets inverkan på signalkvaliteten blir minimal.
För 5000 får du nu en H/K avr360 t.ex. Tror H/K passar elac bra även om jag inte lyssnat på kombon. H/K har enligt mig lite extra tyngd i basen vilket passar både rockig musik och hiphop/rap som du nämner ovan. Då har man även möjlighet att uttöka till surround om man någon gång skulle bli sugen!
/MVH
Redigerat av Unregistered7790dfc3, 03 January 2012 - 01:22.
Postad 31 July 2012 - 18:02
Virtue Audio stärkarna klarar av att driva 247orna till omgående vräkning om man så vill med grym kvalitet i ljudet. Primare är aldrig fel men mycket dyrare. Har iofs inte lyssnat på deras billigare stärkare.
Mina 2 cent.. Lycka till!
Ps. Har tidigare i livet testat HKs recievrar och blivit grymt besviken. Kanske är de bättre nuförtiden.. Föregångaren till 980n var mycket bättre på stereo än någon av deras recievrar (surround eller inte) oavsett prisklass då jag testade på Canton högtalare. 980n har jag all respekt för, prisvärd:)
Redigerat av Sir Macalot, 31 July 2012 - 18:07.
Postad 18 August 2012 - 19:41
Tack för alla jättebra tips jag fick och ledsen att jag inte följde upp - gick liksom in i väggen eftersom jag bestämde att det trots allt nog var vettigt att byta min gamla NAD 3020 mot ngt mer kontemporärt
Dac visade sig svårare än sagt att köpa; finns ju en uppsjö bra och billiga Dacar för USB bara (HRT t.ex), men fattar inte varför folk vill ha sin dator kopplad permanent till anläggningen? Apple TV/Airport Express och AirPlay (el likn upplägg, Sonos, Squeezebox osv) känns så självklart både här och nu och framtiden. Inte bara för Spotify utan även rippad FLAC och så på en hårddisk (med jailbreakad Apple Tv).
Sir Macalot: Tack för tipset, då särskilt om att min Cambridge är ett sällsynt dålig matchning med mina Elac!!! "Platt, burkigt och urtrist" Precis! Kunde inte sagt det bättre själv, det är som du varit hemma och lyssnat på min anläggning!!!
Låter spännande med Trends och jag lyssnar för det mesta på ganska låg volym, men ibland vill man ju dra på så har du ngt annat förslag? Har lite (mkt lite..) mer pengar nu, kan lägga kanske 5-6 tusen för både stärkare och DAC. Vad tror du om en stärkare med inbyggd DAC. Har sneglat lite på XTZ D100. Tror du det skulle funka matchningsmässigt? Såg en annan tråd här där ngn var jättebesviken på basen i en XTZ förstärkar-högtalar kombo. Men gillar utseendet och det känns som man får mkt för pengarna, men det kanske bara är myt/hype? Andra stärkare med inbyggd DAC att fundera på för ELAC? Harman Kardon 3490 går väl bort med tanke på vad att det är en reciever ? Om inte inbyggd DAC återstår kanske 4' för stärkare, vad tror du skulle passa mina BS 243?
Förslag på extern billig DAC med optisk in som du tror skulle passa?
Eller kanske man ska skippa stereo prylarna helt och gå över till en hemmabio stärkare för ca 5-6''? Helt ointresserad av flerkanalsljud men man kanske får mer för pengarna - de har ju inbyggd DAC och så..
Och så en fråga till: Jag bor litet (etta, rummet är kanske 17 kvm) Jag skulle gärna ha större rymd i ljudet, alltså jag pratar inte perspektivmässigt eller så utan större, matigare ljud som från ett par rejäla golvare även på låg volym. Nu har jag inte plats för det, (eller råd) men jag vill så gärna ha ett "stort" ljud som man kan förlora sig helt i även på låg volym. Går det överhuvudtaget med små stativare? Jag funderade på om en sub från tex xtz för 4' skulle hjälpa där eller är jag helt ute och cyklar?
Frågar med tanke på dina diminutiva 310.2
Otrolig massa frågor, jag vet, men jättetacksam om du och alla andra kanske kunde fylla i sina två cent på vilken fråga som helst!
Btw,
Många som frågade om placering och så förra gången jag var inne här och jag tror att jag förstår och att det nog i stor utsträckning är placering/rummet/inredning som är största problemet; rummet är som sagt litet och svårt att möblera om så mycket eftersom jag även har sängen där, men jag ska försöka ladda upp en bild här så ni kan avgöra om det är något jag kan göra där
/T
Postad 18 August 2012 - 20:02
Blev så glad över ditt svar att jag inte läste ordentligt. Virtue Audio låter ju jättespännande! Såg i ditt galleri att du drivit FS 247 med den. Hur upplevde du skillnaden i "storlek" på,ljudet jämfört med dina 310.2?
Tyvärr hittar jag inget här på Prisjakt och deras hemsida verkar man inte kunna beställa från, men de satsar tydligen på en nysatsning nu till hösten. Men kan man verkligen få 84 watt från samma chip som sitter i Trends ochandra Trichord stärkare? Låter lite konstigt, eller jag kanske fattar fel?
Kingrex hade jag tagit direkt på din rekommendation, men tyvärr bara Usb in, eller?
Jag tänker lite fel när jag sneglar på en stärkare som väger 25 kg va?
Redigerat av bokajkcof, 18 August 2012 - 20:10.
Postad 18 August 2012 - 21:33
Jag gillar ju marantz ljud, men kommer ihåg att jag också gillade cambridge när jag provade mig fram.
Den här på blocket måste ju vara ett fynd...http://www.blocket.s...9.htm?ca=14&w=3
Komplettera med en dac för 2000kr.
Lycka till!
Postad 20 August 2012 - 00:26
Idéer om lämplig DAC med optisk in? Nya lilla dacmagic 100 kostar ju 2000, skulle det funka klangmässigt tror ni?
Postad 23 August 2012 - 08:36
Filtret i BS243 ger möjlighet till 3 olika nivåer på diskanten. Jag köpte mina beggade, tyckte de var litet väl "glittriga" i diskanten så
jag lossade på filtren och mycket riktigt; de var byglade till +1. Byglade om till 0 och nu låter det i mina öron mycket bättre.
Driver dem med med en gammal klenod som heter ONIX OA21 (2x50W engelsk transistorstärkare) och det är verkligen en klockren matchning.
Har precis som Sir Macalot testat med Trends TA10.1 men tyckte det blev lite tunt i basen, det var iofs innan jag byglade om diskanterna....
Om du vill låna en Trends och se om den räcker till för dina behov, droppa ett PM
Mv. David
Postad 23 August 2012 - 20:37
Nic2: Tack för tipset! Ett riktigt fynd som sagt på Blocket, och Ljudmakarn verkar tycka det är ok att matcha Elac med Marantz. Synd bara att det är så långt från Sthlm till Umeå..
Idéer om lämplig DAC med optisk in? Nya lilla dacmagic 100 kostar ju 2000, skulle det funka klangmässigt tror ni?
Tror absolut att Marantz kan fungera bra om du vill få lite varmare ljud.. Marantz är ju kända för sitt varma fina mellanregister.. Nu har jag iofs bara lyssnat på deras hembioreceivrar, men de låter otroligt fint. Tyvärr saknare jag dock punchen i basen.. Den var verkligen jättedålig.. Men i övrigt bra.
Tror absolut en sub kan hjälpa upp ditt tunna ljud
Har själv en XTZ 12".. Är väl inte världens snabbaste subb, men trycker du i baspluggarna i bashålen blir den betydligt rappare. Behöver ju inte köra den på så hög volym heller, utan bara finnas där i bakgrunden och hjälpa upp ljudet. Tror jag blir kanon!
Postad 27 August 2012 - 19:43
http://www.hifisound...3aada7.71338161
Var och lyssnade på Ljudmakarn på Atoll IN200, Hegel 100 och Music Hall A70.2, med ett par Elac, vet inte modell men det var golvare i alla fall. Atollen och Hegel lät väldigt bra, svårt att höra skillnad på ljudet och Atollen är i alla fall 3000 kr billigare än Hegel.
De har även Atoll DAC för ynka €349, Ljudmakarn tar 5290 för den.
//Mike
Postad 30 August 2012 - 00:14
Postad 30 August 2012 - 17:32
Marantz är inte varmklangande längre, deras äldre förstärkare var däremot det. Körde med MA RX8 som har en mycket behagligare diskant än Elac och tyckte de vart alldeles för ljust/vasst.
Ok, tråkigt att dom gått ifrån den typen av ljudkaraktär.
Postad 30 August 2012 - 19:38
Alla personliga/amatörmässiga uttalanden är högst individuella...
Postad 02 January 2013 - 14:38
Har testat lite olika förstärkare och det gör STOR skillnad för ljudet, den som påstår något annat kan inte ha gjort en jämförelse själv. Jag tycker inte mina Elac passar ihop med ljusa förstärkare som t e x Yamaha, lånade hem en Yamaha stereoförstärkare för 12 000:- och blev grymt besviken på det tråkiga och platta ljudet. Har även kopplat dom till min Yamaha surroundförstärkare med samma resultat.
Körde tidigare med NAD försteg och ett riktigt strömstarkt slutsteg och det lät grym bra. I dagsläget drivs dom av en Rotel stereoförstärkare som jag köpte beggad för 2000:-, låter SÅ mkt bättre än med Yamahaförstärkaren för 12k...
Tror nog att förstärkaren är den största orsaken till ditt missnöje, iaf om du tyckte dom lät bra i butiken. Sedan spelar ju givetvis även placeringen stor roll. Hoppas du få ordning på ljudet, Elac är riktigt fina högtalare som förtjänar att bli lyssnade på
Postad 15 January 2013 - 20:53
Hur går det med ljudexperimenten bokajckof?
Kör numera Musical fidelity V-Dac II och det funkar rätt bra, med optisk in, även om jag tror den behöver matchande strömförsörjning för att sjunga ordentligt. Har fortsatt prova med förstärkare, senast marantz KI-pearl lite och primare men virtue audio stärkaren stannar. Kan verkligen rekommendera den, synd att de ska vara så svåra att få tag på bara. Marantz lät nog mer neutralt men virtue audion är lite roligare att lyssna på. Hade jag varit som du och haft plats hade jag eventuellt försökt lyfta en gammal onkyo 805, borde gå för ca 3000 och är lätt att sälja vidare om det inte funkar. Bor du i Sthlm kan du ta med högtalarna och jämföra med mina 310.2 för att se om de inte bara är defekta.
Angående airplay har jag fortfarande inte upplevt att det fungerat helt utan avbrott, testat med 5 olika airport express. Bryter inte ofta men det gör det. Kingrex UD-01 och USB är oslagbart, fortfarande. Ångrar att jag sålde den.
Jag har förresten testat lite olika subbar, mest REL och Velodyne med mina 310.2 och även när jag bott i hus och verkligen kunnat nyttja subben ändå kopplat ur subben efter ett tag. Om du verkligen tar dig tid att ställa in den för din favvolyssningsposition är det ett visst lyft men 310orna går överraskande djupt och du behöver en sub någonstans + 10k för att det ska lyfta ordentligt enligt mig. Minivee 10, T1 eller Q150 räckte inte till att ge ett ordentligt lyft, man förlorade för mycket precision bortsett kanske från när man satt i sweet spot för att jag skulle vara glad. Med en sub för +10k och ett par elac stativare är det ganska givet att gå på ett par 247or istället. Massor mer ljud...
Trendsen är på gränsen att klara 310orna, kan förstå om den inte klarar 243orna.. Har lockat ibland att beställa hem stärkare från Kina med samma chip som i min virtue men mina experiment med DACar från Kina har inte riktigt gett de resultat jag önskat.
Har lyssnat på ett par 243or på hifibutiken vid odenplan och tyckte de lät rätt märkligt, är verkligen ett Elac fan men där fick de tokstryk av ProAc högtalare. Väl hemma fick sen ProAc högtalarna tokstryk av mina små Elac 310.2. Vet inte om det riktigt säger något. Kändes som fasfel..
Hoppas du kommer framåt så småningom!
Redigerat av Sir Macalot, 15 January 2013 - 20:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Förslag på ny bas från 6000 :- och uppåt
26 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?