Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W PV1D

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2012 - 06:22

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Den där riktiga snärten och trycket är typisk discopuckel. Mina gamla Genexxa GX1000 lirar som fan just där.
Det är ju inget korrekt och linjärt, och det är därför du inte upplever det så.
Köp en EQ och hissa basen 20 dB runt 70 Hz så ska du få se på grejer... ;)

Men borde det inte får ett linjärt ljud som har det trycket med? Tokdämpa ett rum och spela svinhögt? =) Nä men seriöst de minnen jag har är alltså från tiden när man gillade en hissad bas?
Synd. Hade hoppats på att det inte var så..
Så ingen som har ett linjärt och "fint" ljud får inte detta?
VIll inte ha en bas som tar över andra register men vill att den ska kännas rejält. Jag kan väl inte vara den enda?
Genexxa är fina grejer =) hehe..

Redigerat av Unregistered49e83b02, 19 January 2012 - 06:23.

Postad 19 January 2012 - 10:54

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Men borde det inte får ett linjärt ljud som har det trycket med?

Genom att läsa ditt (och många andras) inlägg så får man känslan av att en "linjär frekvenskurva" är något slags självändamål.

Om du personligen föredrar lite mer poängterad rytm i ditt ljud så förstår jag inte varför det ska vara tabu att du skapar detta ljud. Det är väl optimalt att man kan forma sitt ljud som man personligen föredrar det?

Det är ju ändå du som skall lyssna och inte någon annan.

Redigerat av sensei, 19 January 2012 - 14:04.

Postad 19 January 2012 - 10:59

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
dubbel

Redigerat av sensei, 19 January 2012 - 11:19.

Postad 19 January 2012 - 16:35

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Genom att läsa ditt (och många andras) inlägg så får man känslan av att en "linjär frekvenskurva" är något slags självändamål.

Om du personligen föredrar lite mer poängterad rytm i ditt ljud så förstår jag inte varför det ska vara tabu att du skapar detta ljud. Det är väl optimalt att man kan forma sitt ljud som man personligen föredrar det?

Absolut, men undrar om det går att få mer känsla av tryck fast man har en linjär frekvenskurva? Det var själva frågan. Men sen om jag vill ha mer bas så har jag ju mer bas givetvis. Men har varit och lyssnat i rum som har ganska rak kurva och jag gillar ljudet.

När jag ökar basen vid vissa frekvenser så sabbar det min ljudbild (eller vad jag ska kalla det)
Vill inte "höra" mer bas. Vill bara att den ska kännas mer.
Men det kanske inte går ihop?
Är ju nybörjare inom detta så jag måste fråga dumma frågor.

Imorgon får jag XTZ room analyzer II PRO. Det är ett steg i rätt riktning att lära mig vad jag gillar. Nu vet jag vad jag gillar att lyssna till men vet inte vad jag pratar om.. Blir svårt att be om råd via forum då =)
Vet att ni inte tycker att XTZ är bra grejer men måste börja någonstans.

Postad 19 January 2012 - 17:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Håller med fullständigt. Alla som kommer hem till mej gnäller om att det är för mycket bas.
Jag gillar det och vill ha det så. Vad alla andra tycker skiter jag i. :)

Absolut, men undrar om det går att få mer känsla av tryck fast man har en linjär frekvenskurva? Det var själva frågan. Men sen om jag vill ha mer bas så har jag ju mer bas givetvis. Men har varit och lyssnat i rum som har ganska rak kurva och jag gillar ljudet.

När jag ökar basen vid vissa frekvenser så sabbar det min ljudbild (eller vad jag ska kalla det)
Vill inte "höra" mer bas. Vill bara att den ska kännas mer.
Men det kanske inte går ihop?
Är ju nybörjare inom detta så jag måste fråga dumma frågor.

Imorgon får jag XTZ room analyzer II PRO. Det är ett steg i rätt riktning att lära mig vad jag gillar. Nu vet jag vad jag gillar att lyssna till men vet inte vad jag pratar om.. Blir svårt att be om råd via forum då =)
Vet att ni inte tycker att XTZ är bra grejer men måste börja någonstans.

Tyvärr går det inte om du ska ha det linjärt. Då kommer resten av ljudet öka lika mycket som basen du vill ha tryck i. När du kommit till att du kan spela med den där sparken i magen är resten också svinhögt.
Det är liksom det som är linjärt. ;)

Det är absolut inget fel på XTZ som tillverkare. Dom gör kanongrejer för pengen.
XTZ RA är en riktigt rolig liten grej. Har en själv.
Det stora problemet är ju att veta vad man ska hitta på för åtgärder när man ser hur dåligt det mäter ! :D :wacko:

Postad 19 January 2012 - 17:47

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Det stora problemet är ju att veta vad man ska hitta på för åtgärder när man ser hur dåligt det mäter ! :D :wacko:

fast samtidigt kul. (tror jag) =)

Precis det är väl det som är linjärt.. Men hur funkar basfällor? Kan man inte få mer tryck då med bibehållen kurva? Feltänk?

Var i ett IÖ rum och där var det ganska bra tryck och misstänker att det inte var allt för svajjig kurva där.
Kan inte öhmans grejer men 4 stora lådor med en 12a i varje.

Postad 19 January 2012 - 19:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

fast samtidigt kul. (tror jag) =)

Precis det är väl det som är linjärt.. Men hur funkar basfällor? Kan man inte få mer tryck då med bibehållen kurva? Feltänk?

Var i ett IÖ rum och där var det ganska bra tryck och misstänker att det inte var allt för svajjig kurva där.
Kan inte öhmans grejer men 4 stora lådor med en 12a i varje.

Basfällor tar bara ner oönskade basreflexer. Det upplevs ofta som tightare bas, men inte mer spark i bröstet.
Det var nog Profundus eller Infra Y-4 du lyssnade på då. Det trycker på bra, men om det var ett Öhmanrum så var det förmodligen ganska linjärt, så även det över basen bör ha varit högt då.

Sen kan det upplevas som att det inte är lika högt om det är hyfsat distfritt. Då kan basen kanske bli lite mer framträdande. Basen är ju också en kroppslig upplevelse, till skillnad från mellanregister och diskant. :)

Postad 19 January 2012 - 20:59

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Basfällor tar bara ner oönskade basreflexer. Det upplevs ofta som tightare bas, men inte mer spark i bröstet.
Det var nog Profundus eller Infra Y-4 du lyssnade på då. Det trycker på bra, men om det var ett Öhmanrum så var det förmodligen ganska linjärt, så även det över basen bör ha varit högt då.

Sen kan det upplevas som att det inte är lika högt om det är hyfsat distfritt. Då kan basen kanske bli lite mer framträdande. Basen är ju också en kroppslig upplevelse, till skillnad från mellanregister och diskant. :)

Faktiskt det är ju så det är. Nu trillade polleten ner. Rummet var perfekt dämpat/diffuserat och det var inte mycket dist o prata om..
Så vi spelade nog jävligt högt, utan att det kändes så.

Nu blev livet väldigt tråkigt.

Postad 20 January 2012 - 10:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Mina JBL LS40 ger ett bra tryck och har fint djup i sig, kan tänka mig att JBL LS80 ger ett sjukt tryck med sina dubbla åttor så kolla in dom.

Just JBL saknar ju djup, rullar av rejät innan 30 hz.
Lyssnade på LS80 och Elac 248, och Elac gick rejält mycket djupare.

Postad 20 January 2012 - 16:02

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Så här mäter
PV-1 hemma hos mig.

står mitt på en långvägg.

Är det katastrof?

BTW hur lägger man upp skärmdumpen så den syns som bild direkt i inlägget?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered49e83b02, 20 January 2012 - 16:11.

Postad 20 January 2012 - 20:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ser inte katastrof ut. Ingen önskekurva, men har sett värre.
Sett till frifältsmätingarna får du ju med lite djup ändå.
Har du hörnplacerat den ? Betongväggar ? Inget jätterum ? Mätt i sweetspot ?

Postad 20 January 2012 - 20:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Frågan är hur högt det går att spela om man boostar ganska mycket i den lägre basen.

Postad 20 January 2012 - 20:55

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Det är väl just djupbas man vill ha, då man ser sig om efter en subwoofer ?

Postad 20 January 2012 - 22:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Frågan är hur högt det går att spela om man boostar ganska mycket i den lägre basen.

Man skall inte boosta någon bas alls, man skall ta ner topparna man inte vill ha. Det vet farbror redan eller hur :)

Postad 20 January 2012 - 22:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
För att få någon vettig bas ur den så behöver man nog boosta upp kurvan en hel del, vilket även påverkar SPL och THD.

Postad 20 January 2012 - 23:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

För att få någon vettig bas ur den så behöver man nog boosta upp kurvan en hel del, vilket även påverkar SPL och THD.

Den är ju redan horribelt dålig enligt mätningarna, skall man försöka sig boosta det där så kommer det inte bli så lyckat.
Ungefär som att köra med blankslitna sommardäck på is, sen stämpla gasen i bott och tro att man kommer framåt för det.

Postad 20 January 2012 - 23:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Precis.

Postad 21 January 2012 - 11:26

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Ser inte katastrof ut. Ingen önskekurva, men har sett värre.
Sett till frifältsmätingarna får du ju med lite djup ändå.
Har du hörnplacerat den ? Betongväggar ? Inget jätterum ? Mätt i sweetspot ?

Mätt i sweetspot, Mitt på en långvägg. rummet är 21kvm. regelväggar med plywood och gips på 2 väggar, dubbelgips på 1 vägg och enkel´gips på väggen bakom lyssningsplatsen (långväggen)

Har Pv basar till stereo lyssning och 2små velodyne till LFE som får dra lite även vid musik lyssning.

Har insett att det inte är några prisvärda basar på det sättet men det finns gränser för hur det ser ut här hemma och smaken e ju som baken men vi tycker de ser okej ut, (finns inga "Snygga´" subbar)

Så här ser kurvan ut vid "musik"

och sen flyttade jag lite:

Hur visar man mätningen som bild direkt i posten? istället för bifogad fil?

Bifogad fil(er)

Postad 22 January 2012 - 18:29

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Den är ju redan horribelt dålig enligt mätningarna, skall man försöka sig boosta det där så kommer det inte bli så lyckat.
Ungefär som att köra med blankslitna sommardäck på is, sen stämpla gasen i bott och tro att man kommer framåt för det.

Förstår inte riktigt. Är det så illa när ni kollar mätningen i mitt rum.? Varför behöver jag boosta så?

Är inte så kunnig det är därför jag frågar. Jag ifrågasätter inte ert kunnande.

Postad 22 January 2012 - 19:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
inte kikat på dina mätningar pga att jag har svarat via mobilen, lite jobbigt att dra upp en 3mb bmp bild då :P
Men tittade på en av dom nu, dom droppar ganska tidigt runt 30Hz och du mäter väldigt lågt, strax ovan samtalsvolume.
Antar att du tittar på film lite högre än så?

Om du klickar på knappen " Fler alternativ" så ser du hur du laddar upp bilder direkt i ditt inlägg.

Redigerat av Evil Homer, 22 January 2012 - 19:28.

Postad 30 January 2012 - 22:13

dieter69
  • dieter69
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kul att ni diskuterat lite grann på tråden, för mig som ändå prioriterar ljudet (även fast jag tror att PV1D är den snyggaste suben) så blir det inte denna. Överväger starkt en Velodyne SPL 1000 Ultra.

Postad 13 April 2012 - 08:27

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag skall ha denna. Spelar ingen roll hur det mäter, så dåligt kan det inte vara. Min hörsel och mitt lyssningsrum är ändå långt ifrån perfekt.

Men frågan är - vad händer? Varför inga tester ute? Någon som har info?

Postad 13 April 2012 - 17:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag skall ha denna. Spelar ingen roll hur det mäter, så dåligt kan det inte vara. Min hörsel och mitt lyssningsrum är ändå långt ifrån perfekt.

Men frågan är - vad händer? Varför inga tester ute? Någon som har info?

Jo. Precis så dålig är den. Lägger man dessutom till priset som en parameter, vilket man givetvis bör göra, så är det ren katastrof.

Postad 15 April 2012 - 15:13

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jo. Precis så dålig är den. Lägger man dessutom till priset som en parameter, vilket man givetvis bör göra, så är det ren katastrof.

En "vanlig" sub är inte ett alternativ. Den lär vara bättre än inget. Har du hört den, förresten?!

Konstigt att det är så tyst om den, hittar inte ett enda test på nätet.

Postad 15 April 2012 - 22:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Läs högre upp i tråden, finns ett riktigt bra test på den. tummen låååångt ner i träsket för den här subben tyvärr. du får mycket bättre för pengarna någon annanstans.

Postad 17 April 2012 - 16:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Alltså, för att få en bra bas som både går någolunda djup, som kan spela någonlunda högt utan massa dist, så kräver det storlek. Det är en fysisk omöjlighet att få till allt på små subwoofers helt enkelt.

Såklart är det så.

Tycker snarare det är lite lustigt att en del verkar förvänta sig djup bas ur en liten boll. B&W lade ner XT-serien som subben tillhörde, eftersom de inte tillförde något mer än designen.

Postad 23 May 2012 - 14:22

Clausius
  • Clausius
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Finns det motsvarande mätningar på PV1D? De som länkas ovan är på PV1. Och kan man förvänta sig bättre ljud i musik av RELs subbar såsom T9 eller R328?

Postad 23 May 2012 - 18:12

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Ja, Rel låter rejält mycket bättre

Postad 04 July 2012 - 21:00

Unregisterede4a21401
  • Unregisterede4a21401
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 1
Förstår inte att alla kan säga att den låter dåligt då den har bara funnits i Sverige några dagar, alltså långt efter alla inlägg i denna tråden.

Jag fick min pv1d igår och den låter riktigt bra, har aldrig hört en bättre sub någonsin. Jag är riktigt nöjd, men alla tycker olika. Whathifi har ett test på denna och lovordar den och ger den full pott.

Det var mina två cent.

Postad 23 July 2012 - 01:00

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Cempa verkar vara den enda som tyckt om denna sub och som faktiskt har lyssnat på den (vilket kanske borde vara ett smärre krav?). Hur som, har två CM9:or som behöver (mest för att det är kul givetvis :D ) en baslåda att leka med. HIFI klubben verkar vilja rekommendera PV1D (och dra nu snälla inte upp föregångaren igen, snälla!)

För att föra lite liv i tråden nu när subben faktiskt finns och lyssna på, vad kan folk säga om den som har lyssnat på den? Är den ett bra komplement till B&W:s CM9:or?

Postad 23 July 2012 - 19:01

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Sunfire HRS 12 eller TS-EQ 12, fullständigt krossar denna B&W subb, den senare nämnda har även en grymt smidig EQ som fungerar väl.

HRS subben ligger ju även i samma prisklass.

Ville bara tipsa om dessa :rolleyes:

Postad 23 July 2012 - 20:03

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 1

Sunfire HRS 12 eller TS-EQ 12, fullständigt krossar denna B&W subb, den senare nämnda har även en grymt smidig EQ som fungerar väl.

Om man är beredd att lägga ut 14000 kr för en design-sub, så är nog inga sunfire-fyrkanter ett alternativ :)

För övrigt har jag lyssnat på PV1D nu och den lät kanon i mina (förvisso amatörmässiga) öron. När den vita kommer så är det ett givet köp för min del.

Postad 24 July 2012 - 10:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Bra tips eftersom dessa trots bristen på design trots allt är små.
Känns inte som SVS är ett givet alternativ för dom som kollar in PV1

Postad 24 July 2012 - 19:44

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Lyssnade på B&W PV1D, B&W ASW 10CM samt DALI IKON SUB MK2 idag.

Tre kompetenta subbar men i min och min sambos mening var PV1D stråt vassare än de andra två. Dessutom med möjlighet till 5 olika presets vilken kan var smidigt. Man märkte också att de i butiken favoriserade PV1D. Kommer bli tvungen att lyssna igen med lite egna skivor med mig och troligt kommer det inte bli något innan den dyker upp i vitt.

Skulle vilja lyssna på lite andra märken än de som finns på HiFi klubben men utan att få lyssna ihop med CM9:orna blir det inte riktigt rätt.

Postad 24 July 2012 - 19:50

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Är man ute efter andra kompakta subbar så kolla också på Sunfire (som nämndes ovan) samt Velodyne.

Postad 24 July 2012 - 20:10

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Tre kompetenta subbar men i min och min sambos mening var PV1D stråt vassare än de andra två. Dessutom med möjlighet till 5 olika presets vilken kan var smidigt. Man märkte också att de i butiken favoriserade PV1D. Kommer bli tvungen att lyssna igen med lite egna skivor med mig och troligt kommer det inte bli något innan den dyker upp i vitt.

Skulle vilja lyssna på lite andra märken än de som finns på HiFi klubben men utan att få lyssna ihop med CM9:orna blir det inte riktigt rätt.

Jag anser att du jämför PV1 med två dåliga alternativ. Dali har mig veterligen inte lyckats med någon sub och B&W kan låta ok i den dyrare klassen, men aldrig prisvärt.

Postad 25 July 2012 - 19:22

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Det var de subbar de hade uppställda på HiFi Klubben på Sveavägen. Prisvärt eller inte, så länge det ser bra ut och låter bra så är jag nöjd.

För den som är intresserad: http://www.whathifi.com/review/bw-pv1d

Sökandet fortsätter men den är ett seriöst alternativ.

Postad 26 July 2012 - 09:06

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Stråt vassare bara?? Vad var den som var bättre med den i jämförelse med de andra? Jag vill inte prata ned PV1D, speciellt inte eftersom jag inte lyssnat på den.. men enligt speccen på den och de mätningarna man sett så anser jag att man får väldigt lite för pengarna. Visst, om det är ett måste att subben är väldigt liten och att man anser att PV1D är subwoofer-världens snyggast sub så är det klart att dom där extra tusenlapparna man får betala för den kan vara värt det. Man får t.ex 2 SVS SB12 NSD (nätta och rätt snygga) för samma pris som en PV1. Jag har svårt att tänka mig att PV1 kan mäta sig med dom..

Postad 04 August 2012 - 12:06

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Stråt vassare var kanske lite öppet uttryckt. Den var bättre. Punkt. Att stirra sig blind på specar och mätningar är enligt min mening helt meningslöst. Du kan köpa världens system på ÖoB på 2000 watt som låter skit även fast specen säger att det är asgrymt. Vad gäller mätningar så är det kanske rättvisare om man vet hur man ska tolka diagrammen och vet hur det är uppmätt. Där är jag inte så insatt men en högtalare kan låta på många olika sätt beroende på inställningar och förstärkare.

Man måste lyssna för att få en rättvis uppfattning och även då är upplevelsen högst individuell.

Med det sagt, de två 8 tummarna levererade det som jag letar efter hos en sub. Tight, bra djup och utan mullrande eller "eftersläpningar" när det ska vara tyst. Den fyller ut ljudbilden utan att ta över den eller att förvränga den trots bra "omph"! Vad gäller priset så kan ju det klart vara en hindrande faktor för vissa men det gör inte högtalaren sämre även om det kan bli en dealbreaker om man inte har råd.

Postad 04 August 2012 - 14:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Strået vassare heter det... ;)

Postad 06 August 2012 - 11:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Stråt vassare var kanske lite öppet uttryckt. Den var bättre. Punkt. Att stirra sig blind på specar och mätningar är enligt min mening helt meningslöst. Du kan köpa världens system på ÖoB på 2000 watt som låter skit även fast specen säger att det är asgrymt. Vad gäller mätningar så är det kanske rättvisare om man vet hur man ska tolka diagrammen och vet hur det är uppmätt. Där är jag inte så insatt men en högtalare kan låta på många olika sätt beroende på inställningar och förstärkare.

Man måste lyssna för att få en rättvis uppfattning och även då är upplevelsen högst individuell.

Med det sagt, de två 8 tummarna levererade det som jag letar efter hos en sub. Tight, bra djup och utan mullrande eller "eftersläpningar" när det ska vara tyst. Den fyller ut ljudbilden utan att ta över den eller att förvränga den trots bra "omph"! Vad gäller priset så kan ju det klart vara en hindrande faktor för vissa men det gör inte högtalaren sämre även om det kan bli en dealbreaker om man inte har råd.

Bra djup kan helt enkelt inte stämma.
Små element, liten låda och låg effekt är tre saker som alla begränsar djupet.
PV1D har alla dessa saker.
Tillräckligt djup för dig går jag gärna med på, det är ju en mer subjektiv åsikt.

Postad 06 August 2012 - 13:10

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Bra djup kan helt enkelt inte stämma.
Små element, liten låda och låg effekt är tre saker som alla begränsar djupet.
PV1D har alla dessa saker.
Tillräckligt djup för dig går jag gärna med på, det är ju en mer subjektiv åsikt.

Det roliga är att enligt specen så ska den gå ned till 7.5hz... ytterst tveksamt måste jag säga.. spelar den så djupt så är det väl med -100db =)

Postad 06 August 2012 - 20:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Vart har du hittat den specen?

Postad 07 August 2012 - 07:38

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Vart har du hittat den specen?

Det står bland annat på prisjakt, men det är ju hämtat från B&W,s hemsida: http://www.bowers-wi...atre/PV1D.html. Kolla under PV1D info sheet.

Postad 17 August 2012 - 21:38

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Bra djup, ja. Tycker du ska pallra dig iväg och lyssna på den Vincent. När det gäller tycke och smak är allt subjektivt. Can't argue about taste and color..

Postad 18 August 2012 - 11:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Att den där bollen är specad -6dB @ 6,5Hz är ju bara ren lögn.
Två åttor matade med 400 watt.
Undrar hur fan dom får skriva så. Det borde vara olagligt.
Jag lirar kanske där med mina fyra väldigt långslagiga 18" med extrem basboost och groteskt mycket effekt.

Fast å andra sidan står det ju inte vid vilka ljudtryck.. Det stämmer kanske vid en medelnivå runt 50dB. :D

Postad 18 August 2012 - 11:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Att den där bollen är specad -6dB @ 6,5Hz är ju bara ren lögn.
Två åttor matade med 400 watt.
Undrar hur fan dom får skriva så. Det borde vara olagligt.
Jag lirar kanske där med mina fyra väldigt långslagiga 18" med extrem basboost och groteskt mycket effekt.

Fast å andra sidan står det ju inte vid vilka ljudtryck.. Det stämmer kanske vid en medelnivå runt 50dB. :D

Heh, ja, det är väl så många tillverkare gör, lägger upp spec som iofs kanske stämmer, dvs, dom spelar till 7.5hz, men i 20db, vilket gör det ohörbart. Det borde finnas en standard tycker man, eller det gör det väl iofs.. -3 och -6db brukar ju anges, -100db borde väl anges i detta fall =)

Postad 24 August 2012 - 13:57

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Heh, ja, det är väl så många tillverkare gör, lägger upp spec som iofs kanske stämmer, dvs, dom spelar till 7.5hz, men i 20db, vilket gör det ohörbart. Det borde finnas en standard tycker man, eller det gör det väl iofs.. -3 och -6db brukar ju anges, -100db borde väl anges i detta fall =)

7,5 Hz är ohörbart oavsett vilken volym du spelar på, mänskliga örat kan normalt inte höra under 20 Hz. ;)

Postad 24 August 2012 - 15:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

7,5 Hz är ohörbart oavsett vilken volym du spelar på, mänskliga örat kan normalt inte höra under 20 Hz. ;)

Haha, jojo.. det är jag väl medveten om. Dock gäller det väl snarare under 18hz än 20 =) Tror dom flesta förstår vad jag menar dock, du lär inte "känna" nånting om jag uttrycker mig så istället, av de djupa frekvenserna som den kan spela enligt spec. Men men, jag kan ha fel.. men av att döma av den mätning jag sett på PV1 (föregångaren) så tivlar jag starkt på att den nya är så pass utvecklad att den klarar av att spela dom djupa frekvenser med någorlunda kraft. Tror jag att den spelar dåligt? Nej, knappast, tvärtom, speciellt inte över 40hz och på moderata volymer. Tror jag att den spelar djupt och kraftfullt och rent långt ned i frekvens? Nej!! =)

Redigerat av Mikael_80, 24 August 2012 - 15:35.

Postad 14 October 2012 - 03:04

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag tycker också personlig smak ska vara det avgörande...
Jag tror inte alla hifi-eq som såldes förr i tiden användes för att skapa så linjär återgivning som möjligt... jag skulle tro att dom flesta stäldes in så som användaren gillade ljudet.

Vissa gillar hård diskant, andra lyssnar på rätt mycket musik där diskanten är allt för hård och skär sig, om inte högtalaren har mjukare eller mer öppen diskant.

Jag gillar rundstrålande (dock finns det vissa problem med det... jag vill inte sitta i en cello, eller i en gitarr, eller halvt nedkörd i röret på ett blåsinstrument, men man kan onekligen få den känslan på grund av mikrofonplacering vid inspelning, medan den effekten är bra mycket diskretare med riktade högtalare).
Jag kan till och med gilla att aktivera surround när jag lyssnar på musik.

Därmed dock inte sagt att man inte ska akustikbehandla ett rum, vissa akustiska fenomen kan ju vara problematiska.
Så kanske är det vettigt att försöka eftersträva just en linjär återgivning och sedan i efterhand försöka ställa ljudet på exakt det sätt man vill ha.

Sen som alltid, så måste folk på dessa forum inse att det finns en eller flera ljudtekniker på vägen mellan instrument och skiva (ok, det finns torra helelektroniska produktioner, men oftast finns det en del rumsliga effekter och annat påkastat som är inställt efter ljudteknikerns smak och inte finns där för att skapa renaste återgivningen). Dessa personer har alla olika smak och idéer om vad som låter bra.
Med linjär återgivning så är man helt i händerna på dessa ljudtekniker.. vissa säger, men det är ju så skivan faktiskt låter... Ljudteknikern är inte alltid artisten, rätt sällan faktiskt... och även om man kan önska att artisterna själva alltid skulle lyssna igenom mastern och skriva under på den, innan den går till tryck, så är det ändå många artister som litar på ljudteknikernas uppfattning om hur man får produktioner att låta bäst.
En Baldwinflygel kan låta på väldigt många olika sätt på skiva. Även om två ljudtekniker skulle få samma grundinspelning och jobba med i varsin studio (förmodligen även om dom gjorde det i samma studio), så skulle ljudet inte vara exakt lika på mastern.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.