Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bäst ljudkvallitet med MA RX8 och Onkyo 3007, Bi-amp, Bi-wire eller bara va

122 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 January 2012 - 19:00

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Tara Labs gjorde väl hyggliga kablar? Har du inte monouppbyggt slutsteg så skippa biamp, biwire kan du självklart testa om du vill det, min egna erfarenhet av det är att det ger väldigt liten om ens någon skillnad, jag testa mest för att jag hade kabel liggandes. Biamp med separat slutsteg tyckte jag gav lite mer kontroll men var ingen natt/dag skillnad (nu hade jag massor av kanaler över i mitt monouppbyggda slutsteg så jag kör biamp bara för att jag kan och det blev iaf inte sämre) :) Kila iväg till hifiklubben och låna hem och testa vad du tycker innan du köper något (de brukar ha lånekabel), cs-122 hybrid kör jag själv i sovrummet och den funkar mer än väl.

Med vänlig hälsning, ville_vonka

Redigerat av Unregistered95265801, 05 January 2012 - 19:03.

Postad 05 January 2012 - 20:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Det finns enl min subjektiva åsikt små nyans skillnader i vissa kablar, sen om det är bättre eller sämre med ett visst märke/modell/pris över ett annat tror jag beror helt o hållet på individens rum och kringutrustning och inte minst: egna ljud referenser och det sist nämnda kan ingen ta ifrån mig med mätningar och blindtest trams.

ang bi amp av reciver: gör så här:

1* slakta den grymt fula lampan du fick av svärmodern i julklapp
2* använd dennes kabel till att bi ampa botten delen av talaren.
3* lyssna-bilda en egen uppfattning och ev njut.
4* skriv om denne nyfunna subjektiva åsikt här
5* kriget är igång på nytt

:lol:

Postad 05 January 2012 - 21:15

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Testade idag med att ha AQ kabeln i vänster högtalare och kjell&Co i andra jag hörde då ingen som helst skillnad skifta en vända med och inget då heller. Så antagligen har man väl en värdelös anläggning eller kassa öron. Skifta även i mellan med bara AQ och Kjell&co.

Postad 05 January 2012 - 21:22

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Testade idag med att ha AQ kabeln i vänster högtalare och kjell&Co i andra jag hörde då ingen som helst skillnad skifta en vända med och inget då heller. Så antagligen har man väl en värdelös anläggning eller kassa öron. Skifta även i mellan med bara AQ och Kjell&co.

Bra och billigt för dig, bara att köra på med andra ord (dessutom skönt att du inte behöver hamna i kabelträsket) :)

Postad 05 January 2012 - 21:45

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Dallan, hur ser du på bildkvalité, går det att få med dyrare hdmikablar?

Postad 05 January 2012 - 22:07

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Tror han har åkt på semester ett tag :)

Dallan, hur ser du på bildkvalité, går det att få med dyrare hdmikablar?

Postad 06 January 2012 - 01:46

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
BI-AMPA FÖR FAN!!!!
Har själv en 3007 och det är stor skillnad på driv!!!!

Postad 06 January 2012 - 11:52

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Ok.

Ah just dom korta bläcken eller Jumpers som man har mellan terminalerna på en högtalare gör ju inte lika stor skillnad som ett par 3m kablar gentemot ett par andra 3m kablar (Från förstärkaren till högtalarna), däremot så anser vissa att om man kopplar sina högtalare med en viss kabel (i single wire utförande) så vill man ha samma kabel mellan terminalerna (Jumpers) istället för tex ett guldpläterat bläck.

Detta för att ha samma signalväg för strömmen ända till delningsfiltret, så att tex basen inte förses med strömmen från tex AQ kabeln, och diskant/mid förses med strömmen som först måste passera bläcken... dvs skillnader i signalvägen.

Jag kanske är dum som inte förstår men vad är det en dyr jumper gör bättre än ett fyra centimeter långt, guldpläterat kopparbleck? Det som blecket tillför i form av resistans/kapacitans/induktans måste vara fullständigt försumbart. Signalen har ju passerat bond-trådar i transistorerna, spolar i delningsfilter, ledningsbanor på kretskort osv. På vilket sätt uppfattar man skillnaden? Ge ett exempel?

Postad 06 January 2012 - 14:20

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
I min anläggning med Kef - Onkyo så gör Bi-amp stor skillnad sen får folk tycka vad dom vill i den saken!

Postad 06 January 2012 - 14:24

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

I min anläggning med Kef - Onkyo så gör Bi-amp stor skillnad sen får folk tycka vad dom vill i den saken!

Tråden handlade förvisso om bi-wire, bi-amp etc men spårade ur med att kablar färgar ljudet, och givetvis då att dyra kablar färgar till det bättre...

Postad 06 January 2012 - 19:47

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
färgat bättre efter just personens subjektiva åsikt och ev förutsättningar eller smak..... för det är så jag tolkar skillnader mellan kablage.
vem kan säga emot detta genom mätningar eller tro..... eller rent ut sagt ren ovilja att våga utforska.

jag själv anser att nordost låter bättre än pad i min rigg, en annan person tycker tvärtom pga andra förutsättningar eller smak.
jag själv tycker även att mina diy ekk låter bättre än transparent ultra men likaså tycker jag nordost (oem primare) låter bättre än ekk
dvs ena kabeln färgar/låter bättre än andra efter mina föruttsättningar vilket knappast har med pris/märke/olika magier mm att göra.
jo ang färgning så färgar ju inte ekk ljudet så det är ju referensen...kolla i mitt album så ser även ni att jag har ett par riktigt schyssta ekk som jag alltid har som referens efter mina subjektiva tester med mig själv.

man utformar sin rigg efter sitt tycke o smak ,så enkelt är det men huvudsaken är att man just utforskar o testar själva innan man gapar ut sina åsikter vilket är vanligt på de flesta forum...alla tycker men ingen provar.

sen skriver väldigt många som att egna åsikter är lika med sanning...det är ju bara fel oavsett om det kommer ifrån kabelkramare eller motståndare.

Redigerat av robert293, 06 January 2012 - 20:05.

Postad 06 January 2012 - 20:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det jag är mest förvånad över är varför man överhuvudtaget lägger massa energi på dessa icke problem.
Fakta: att skicka en signal utan hörbar påverkan är lätt och kostar nästan inget alls.
Sanning: Det går att påverkar signalen så det blir en hörbar förändring. Dock så är den mycket liten och framförallt, varför ska man försämra signalen om man redan lagt massa pengar för att återge signalen korrekt?
Avslutning: varför inte lägga energi på saker som har betydande påverkan för återgivningen?

Postad 06 January 2012 - 21:13

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Det jag är mest förvånad över är varför man överhuvudtaget lägger massa energi på dessa icke problem.
Fakta: att skicka en signal utan hörbar påverkan är lätt och kostar nästan inget alls.
Sanning: Det går att påverkar signalen så det blir en hörbar förändring. Dock så är den mycket liten och framförallt, varför ska man försämra signalen om man redan lagt massa pengar för att återge signalen korrekt?
Avslutning: varför inte lägga energi på saker som har betydande påverkan för återgivningen?

jag kan bara uttala mig om vad jag tycker o tänker.

jag har redan bra återgivning och ett bra rum som är fixat. iom mitt intresse så provar jag mig fram när det gäller div kablar mm.
det kostar mig inte särskilt mkt iom att jag endast köper beg....så why not.
jag håller med dig i att det ej blir antingen dyrt eller svårt att få en kabel som får signal a-b utan direkt påverkan, kör i skrivande stund med cambridge signal kabel och supra classic högtalarkabel o det låter riktigt bra men jag är som jag är o utforskar (väntar i skrivande stund på en låda neotech kablar)...skillnaderna är mkt små men ibland kan de överaska som tex nordost har gjort för mig.
för mig handlar det inte om djupare bas eller mer diskant eller liknande utan små skillnader mellan höglarna o detaljers placering dvs "släppet", sen är jag inte sen med att erkänna att det finns viss feelgood känsla över det hela (verkskapen om att allt håller hög kvalite och utseende)

men rent generellt tror jag man väljer en kabel som * färgar/sänker frekvenser pga andra problem som du skriver och jag förstår vad du menar...man sänker vissa frekvenser (färgning) så det passar individen och dess förutsättningar för det är inte alla som har råd eller lust eller en förstående familj som tillåter ett rum som kan prestera bra ljud och särskilt inte korrekt återgivning eller har jag fel????

kablar är en piss i havet gentemot akustisk fix det tror jag till o med alla noviser är med på.

* jag är mkt medveten om att man ej kan lägga till saker.

Postad 07 January 2012 - 10:17

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Hur bra är verkningsgraden på ett slutsteg i en hemmabioreciver?
Borde inte effektiviteten sjunka om man väljer att använda 4 steg istället för 2?

Det är ju trafon som sätter begränsningen för hur mycket ström den kan leverera oavsett antalet steg.

Inget försök till att trolla, mest nyfiken. Har själv provat biamping och noterat att receivern blir varmare än om jag inte kör det...

Postad 07 January 2012 - 11:08

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Av vilken anledning skulle han få mer kräm att bryggkoppla den?

Det är väll lite det som är anledningen till att det går att bryggkoppla vissa slutsteg, plocka ut mer effekt eller :)?

Redigerat av ekon, 07 January 2012 - 11:08.

Postad 07 January 2012 - 12:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är väll lite det som är anledningen till att det går att bryggkoppla vissa slutsteg, plocka ut mer effekt eller :)?

Och vad behöver du om du bryggkopplar ett slutsteg? :)

Postad 07 January 2012 - 12:39

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
ett till....

Postad 07 January 2012 - 13:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Precis ;)
Och vad får man när man "bryggkopplar" en receiver?

Postad 07 January 2012 - 13:40

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Edit: Såg inte AlexanderE:s request på förra sådan. Inlägg raderat.

Redigerat av shifts, 07 January 2012 - 13:40.

Postad 07 January 2012 - 18:25

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Nu är det väl inte så att du bryggar recivern utan du lägger till två steg som inte annars används.
Brygga är väl i min värld något helt annat!!

Postad 07 January 2012 - 20:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu är det väl inte så att du bryggar recivern utan du lägger till två steg som inte annars används.
Brygga är väl i min värld något helt annat!!

Och hur ger det mer effekt än två kanaler? Det är fortfarande en trafo.

Postad 07 January 2012 - 21:47

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Allt lika roande läsning....det gör skillnad men om till det bättre eller sämre ? Subjektivt.

Postad 07 January 2012 - 21:52

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Du har verkligen fått trafo på hjärnan, i din värld så fungerar i så fall inte en 7 kanals förstärkare i huvudet taget för det är ju bara en trafo i den??
Brygga tex. Ett 2 * 300 watts steg så kanske det levererar 1000 watt i mono i 2 ohm, men det är ju inte riktigt det vi pratar om här, eller hur!!! För det är vad som är att bryggkoppla ett steg.
Borde det inte bli mer effekt i ett par frontare om du ger dom ex. 4 *100 watt istället för 2* 100 watt?

Postad 07 January 2012 - 22:27

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
du kan aldrig överskrida utgångseffekten över max effekten på trafon, det spelar ingen roll hur många förstärkar kanaler som finns.
står det 400w max bak på fina onkyon så ÄR det den effekten du har o leka med.

Postad 07 January 2012 - 23:07

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Effekt hit eller dit. Jag klarar av att höra skillnad i ett blindtest mellan vanligt och bi-amp på min yamaha 3067 med ett par monitor audio rs8or.
Det är ingen enorm skillnad och jag är inte tekniskt kunnig nog att kunna förklara varför det är skillnad. Testade att koppla i och ur ett par gånger med hjälp av en kompis och tyckte bi-amp lät bättre.

Postad 08 January 2012 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Intressant att flera rekommenderar detta utan ha någon som helst aning om vad det gör.

Postad 08 January 2012 - 09:01

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Intressant att flera rekommenderar detta utan ha någon som helst aning om vad det gör.

Men det finns ju snygga biwirekablar att köpa, med designade kabelstrumpor och superfräck terminering som nästan är gjord av enhörningshorn. Klart det är bättre. Annars skulle ju aldrig det finnas en marknad. Och säljarna på Hifiklubben har alltid rätt i alla sammanhang.

Postad 08 January 2012 - 09:26

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Har nämnt det förr i nån annan tråd (orkar inte leta upp det) att Canton rekomenderade bi-amp av andra skäl än effekt. Fattar inte hur ni orkar jiddra om samma skit i tråd efter tråd....är väl FFS bara att testa och själv bilda sig en uppfattning.

Postad 08 January 2012 - 09:36

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Har nämnt det förr i nån annan tråd (orkar inte leta upp det) att Canton rekomenderade bi-amp av andra skäl än effekt. Fattar inte hur ni orkar jiddra om samma skit i tråd efter tråd....är väl FFS bara att testa och själv bilda sig en uppfattning.

Vilka skäl anger Canton för biamp annat än effekt?

Postad 08 January 2012 - 11:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Och om man testar och kommer fram till att det inte är någon som helst skillnad? What then? Måste man vara tyst ändå?

Postad 08 January 2012 - 11:27

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Absolut inte, man kan ju alltid starta en ny tråd i stil med "jag testade biamp men märkte ingen skillnad"...Tror det kan finnas ett sånt behov för vissa.

Och om man testar och kommer fram till att det inte är någon som helst skillnad? What then? Måste man vara tyst ändå?

Postad 08 January 2012 - 11:57

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Precis ;)
Och vad får man när man "bryggkopplar" en receiver?

Antingen har du blandat ihop Bi-amp och bryggkopplat, eller så har du själv inte testat bryggat läge i en receiver och bara antar.

Här mäter man bland annat upp effekt till över 300W bryggat respektive 185W i vanligt läge.

Onkyo TX-SR875 @ Sound and Vision

För er som inte orkar klicka och läsa:

Output at clipping (1 kHz, both channels driven)
8/4 ohms: 185/320 watts (22.7/25.1 dBW)

Bridged output at clipping was in excess of 300 watts, two channels driven into 8 ohms.

Fortfarande bara en trafo ;)

Postad 08 January 2012 - 13:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
"Output at clipping (1 kHz, both channels driven)
8/4 ohms: 185/320 watts (22.7/25.1 dBW)"

Redigerat av MKarlsson74, 08 January 2012 - 13:13.

Postad 08 January 2012 - 16:00

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Vad menar du?

Postad 08 January 2012 - 16:30

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Vad menar du?

Att du har fel. Den ger 185 watt i 8 ohm och 320 watt i 4 ohm.

Postad 08 January 2012 - 17:19

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

jag kan bara uttala mig om vad jag tycker o tänker.

jag har redan bra återgivning och ett bra rum som är fixat. iom mitt intresse så provar jag mig fram när det gäller div kablar mm.
det kostar mig inte särskilt mkt iom att jag endast köper beg....så why not.
jag håller med dig i att det ej blir antingen dyrt eller svårt att få en kabel som får signal a-b utan direkt påverkan, kör i skrivande stund med cambridge signal kabel och supra classic högtalarkabel o det låter riktigt bra men jag är som jag är o utforskar (väntar i skrivande stund på en låda neotech kablar)...skillnaderna är mkt små men ibland kan de överaska som tex nordost har gjort för mig.
för mig handlar det inte om djupare bas eller mer diskant eller liknande utan små skillnader mellan höglarna o detaljers placering dvs "släppet", sen är jag inte sen med att erkänna att det finns viss feelgood känsla över det hela (verkskapen om att allt håller hög kvalite och utseende)

men rent generellt tror jag man väljer en kabel som * färgar/sänker frekvenser pga andra problem som du skriver och jag förstår vad du menar...man sänker vissa frekvenser (färgning) så det passar individen och dess förutsättningar för det är inte alla som har råd eller lust eller en förstående familj som tillåter ett rum som kan prestera bra ljud och särskilt inte korrekt återgivning eller har jag fel????

kablar är en piss i havet gentemot akustisk fix det tror jag till o med alla noviser är med på.

* jag är mkt medveten om att man ej kan lägga till saker.

Sådär, efter mkt sol och bad på semestern så är man nu tillbaka på forumet ;)

Väldigt bra beskrivning och formulering Robert293 på detta inlägg och det inlägget du skrev ovanför det jag nu citerar.

Det är kul att läsa att det även finns andra personer som verkligen testar och bildar sig en egen virtuell och riktig uppfattning om olika kablars faktiska påverkan i ett A/V system.

Mvh

Dallan1981 B)

Postad 08 January 2012 - 17:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
I övrigt vill jag även meddela att jag personligen (på eget bevåg) har tänkt att försöka hålla mig lite mer undan att diskutera kablars påverkan med personer som Rexa, Karlsson, Carlf, BitterMelon osv, eftersom detta inte ger mer än ilska och tråkiga trådar i vårat annars mkt trevliga forum.

När man som ni anser att man har koll på kablars påverkan, men faktiskt inte alls har det, så är överflödig diskussion med er bara onödig.

Ni får fortsätta att leva i falsk tro, i väntan på ordentlig och faktisk lärdom.

Kommer dock inte vara helt passiv, men lite mer återhållsam och se vad ni faktiskt går för, vad VET ni egentligen, vad påstår ni bara osv ;) B)

Mvh

Kabelkramarn..

Postad 08 January 2012 - 17:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Sådär, efter mkt sol och bad på semestern så är man nu tillbaka på forumet ;)

Välkommen tillbaka! :wub:
Diskutera kan man, dock ska man akta sig för personangrepp.

Postad 08 January 2012 - 18:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

I övrigt vill jag även meddela att jag personligen (på eget bevåg) har tänkt att försöka hålla mig lite mer undan att diskutera kablars påverkan med personer som Rexa, Karlsson, Carlf, BitterMelon osv, eftersom detta inte ger mer än ilska och tråkiga trådar i vårat annars mkt trevliga forum.

Det är bara du själv som skapar denna ilska. Du kanske skulle fundera lite varför du blir så ilsken.

När man som ni anser att man har koll på kablars påverkan, men faktiskt inte alls har det, så är överflödig diskussion med er bara onödig.

Schysst översittarkommentar där. Det kan vara så att flera av "oss" har djupare kunskap om detta än dig, vilket kan vara det som förklarar din ilska, som kan baserar sig på din svårighet att uttrycka och argumentera emot våra åsikter, kunskaper och fysiska teorier/lagar.

Postad 08 January 2012 - 18:46

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Ni får fortsätta att leva i falsk tro, i väntan på...

...att bli frälsta?

Det är bara du själv som skapar denna ilska. Du kanske skulle fundera lite varför du blir så ilsken.

Schysst översittarkommentar där. Det kan vara så att flera av "oss" har djupare kunskap om detta än dig, vilket kan vara det som förklarar din ilska, som kan baserar sig på din svårighet att uttrycka och argumentera emot våra åsikter, kunskaper och fysiska teorier/lagar.

Argumentera aldrig med en idiot. Han kommer dra ner dig till sin nivå och vinna på erfarenhet. ;)

Postad 08 January 2012 - 18:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Och du är välkommen att tro och tycka precis vad du vill om Karlssons tro.. men det är absolut inget som jag bryr mig om. (Ni har rätt till eran tro, även fast den inte stämmer överens med verkligheten och kablars ljudpåverkan.)
Vi har ett par högtalare och en cd spelare och en förstärkare, alla kopplade med Supras kablar tex (signal, ström, högtalarkablar)
Sen har vi samma system kopplat med tex Transparent kablar ur serie "Plus" tex (signal, ström, högtalarkablar)

Jag är rädd för att tron på kablars magiska egenskaper ligger i "ert" läger, vi i vetenskapen och verklighetens värld vet att att skillnaderna som eventuellt föreligger är försumbara och knappast hörbara (extrem exempel undantagna). Men om ngn lyckas i ett riktigt dubbelblindat test att den kan höra skillnad på 2 "normala" kablar så kan vi prata igen.
Tror det finns en *host* miljon dollar i en viss utmaning att hämta också ;-)

Skillnaden är väldigt hörbar!

Då måste dessa kablar som du jämförde med vara rena skräpet (eller åtminstone 1 av dom).

Postad 08 January 2012 - 19:35

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Att du har fel. Den ger 185 watt i 8 ohm och 320 watt i 4 ohm.

Ni missade det här helt eller?

"Bridged output at clipping was in excess of 300 watts, two channels driven into 8 ohm"

Postad 08 January 2012 - 20:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ni missade det här helt eller?

"Bridged output at clipping was in excess of 300 watts, two channels driven into 8 ohm"

Nej, missa inte det. Faktum kvarstår.

Postad 08 January 2012 - 20:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Så du väljer att blunda för deras uppmätta resultat? :blink:

Postad 08 January 2012 - 20:17

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Ge upp nu. Läskunniga är ni allihopa så jag förutsätter att ni läst och fattat det som Alexander skrev för tre dagar sen.
Nästa OT-post får också en semester, oavsett vem det är.

Ni kan sköta era "jag vet bäst"-diskussioner via PM.

Redigerat av BrittBastard, 08 January 2012 - 20:18.

Postad 08 January 2012 - 21:06

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Vissa tror på Gud andra på kablar. ;) Upp till var och en om man vill lägga ut pengar på något man tror finns.

Redigerat av Zerox_no1, 08 January 2012 - 21:07.

Postad 09 January 2012 - 10:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...i ett dedikerat lyssningsrum, akustikbehandlat, med påkostade och "neutrala" produkter (källa, förstärkare, högtalare) så urskiljer man väldigt lätt olika kablars påverkan på ljudet.

Dom tre främsta kablarna som är enklast att forma ljudet väl hörbart med är: Strömkablar, Signalkablar och Högtalarkablar.

Det där är i stora stycken alldeles felaktigt.

Ett "sämre" lyssningsrum påverkar inte alls möjligheten att urskilja skillnader i ljudkvalitet av den här typen, såvida det "sämre" lyssningsrummet inte är en idrottsarena, betongkulvert e likn.

"Strömkablar" och digital signalkabel påverkar ICKE ljudkvaliteten så länge de inte är defekta eller felaktigt anslutna.

Det där är ganska enkla fysik...

Det är väl inte så konstigt att en kabel kan färga ljudet. En kabel är både en resistans, induktans och kapacitans. Har man mycket eller lite av de senare två kommer signalen att fasvirdas och denna vridning kommer att vara olika i olika frekvenser...

En kabel för överföring av analoga ljudsignaler påverkar ALLTID ljudet, men gäller det ett fåtal meter eller mindre är det i stort sett omöjligt att ens närma sig de nivåer av skillnader som krävs för att man skall kunna uppfatta det. Givetvis undantaget felaktigt kablage och "instabil" eller defekt utrustning.

...I mina tex sitter det en silver/koppar ledad "Real Cable" kabel som anses väl påkostad som inre kablage.

Och det spelar inte ngn roll i sammanhanget, eftersom vi pratar om högtalarkablarna mellan förstärkare och högtalare!

Internt högtalarkablage spelar alldeles fantastiskt liten roll för ljudkvaliteten, helt enkelt för att längden är försumbar.
Först vid längder på flera tiotals meter eller så kan man börja tala om förluster som spelar någon roll...

Postad 09 January 2012 - 12:59

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Det där är i stora stycken alldeles felaktigt.

Ett "sämre" lyssningsrum påverkar inte alls möjligheten att urskilja skillnader i ljudkvalitet av den här typen, såvida det "sämre" lyssningsrummet inte är en idrottsarena, betongkulvert e likn.

"Strömkablar" och digital signalkabel påverkar ICKE ljudkvaliteten så länge de inte är defekta eller felaktigt anslutna.

Det där är ganska enkla fysik...

En kabel för överföring av analoga ljudsignaler påverkar ALLTID ljudet, men gäller det ett fåtal meter eller mindre är det i stort sett omöjligt att ens närma sig de nivåer av skillnader som krävs för att man skall kunna uppfatta det. Givetvis undantaget felaktigt kablage och "instabil" eller defekt utrustning.

Internt högtalarkablage spelar alldeles fantastiskt liten roll för ljudkvaliteten, helt enkelt för att längden är försumbar.
Först vid längder på flera tiotals meter eller så kan man börja tala om förluster som spelar någon roll...

Tror du ja.

Vi som testat/lyssnat vet bättre.

Postad 09 January 2012 - 13:25

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag har kablar mellan alla mina enheter i anläggningen. Det är jag väldigt glad för.

Postad 09 January 2012 - 17:12

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Alla som lyssnat på olika kablar och hör bra vet att det är skillnader mellan olika kablar! Så är det!!! FAKTA!!!!
Men det var ju inte det denna tråd handlade om...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.