Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En massa frågor gällande högtalare och receivers

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2012 - 16:24

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
En sak till som slog mig... Min dator har inte hdmi och jag har ingen blue-ray spelare, hur ska jag göra för att spela upp 1080p film från datorn/hårddisken? Jag antar att en vanlig AUX-sladd inte kan ge 5.1 ljud? Så vad behöver jag köpa?

Tack! :)

Postad 14 May 2012 - 16:38

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
S/PDIF klarar 5.1 sålänge det är bitstreamat och inte HD-ljudformat.

Postad 14 May 2012 - 16:47

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

S/PDIF klarar 5.1 sålänge det är bitstreamat och inte HD-ljudformat.

HÖÖM, skulle du kunna ta det på svenska? (tänk dig att du ska förklara för en sten... :D)

Postad 14 May 2012 - 17:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

HÖÖM, skulle du kunna ta det på svenska? (tänk dig att du ska förklara för en sten... :D)

Du kan spela upp DD5.1 DTS 5.1 och PCM/Bitstream men inte DD HD 5.1 eller DTS HD-MA 5.1 (eller fler kanaler givetvis) genom optiskt.

För HDljuden behöver du HDMIsladd

Postad 14 May 2012 - 17:44

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Du kan spela upp DD5.1 DTS 5.1 och PCM/Bitstream men inte DD HD 5.1 eller DTS HD-MA 5.1 (eller fler kanaler givetvis) genom optiskt.

För HDljuden behöver du HDMIsladd

Okej, jag blev inte klokare... Men skulle jag få 5.1 ljud om jag köpte en mediaspelare (som kan spela upp HD...) och satte in den i tv:n, sen en optisk ljudkabel mellan mediaspelaren och recievern?

Postad 14 May 2012 - 17:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Okej, jag blev inte klokare... Men skulle jag få 5.1 ljud om jag köpte en mediaspelare (som kan spela upp HD...) och satte in den i tv:n, sen en optisk ljudkabel mellan mediaspelaren och recievern?

Ja. Så länge filen har 5.1ljud eller att din receiver mixar om stereo till multikanal (5.1)

Men du får som sagt även 5.1ljud om du kör från din dator med optisk ljudkabel. Bara det att du inte kan få ut HDljud.

Postad 14 May 2012 - 18:19

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Ja. Så länge filen har 5.1ljud eller att din receiver mixar om stereo till multikanal (5.1)

Men du får som sagt även 5.1ljud om du kör från din dator med optisk ljudkabel. Bara det att du inte kan få ut HDljud.

Hmm, men min dator har ingen optisk ljudingång, hur löser jag det?

Postad 14 May 2012 - 18:29

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Har den HDMI? Isf kör på det.

Postad 14 May 2012 - 18:35

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Har den HDMI? Isf kör på det.

Nej den har inte HDMI, det är det som är problemet... :wacko:

Postad 14 May 2012 - 18:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ok i så fall hade jag köpt en mediaspelare. Annars får du skaffa ett nytt ljudkort alternativt grafikkort med HDMI-ljud.
Men som sagt det lättaste att få att fungera på ett enkelt vis är förmodligen att köpa en mediaspelare direkt istället.

Postad 14 May 2012 - 19:02

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Jag spelar inte allt för mycket hårdrock så jag tror nog att det kommer bli det systemet i sommar :) Det är inte så att det kommer försvinna snart eller något? Det har ju trots allt funnits i ganska många år...

Jo, Concept serien är på väg bort. Tidigare fanns det Concept 2, 8 och 10. Man kunde få dom i ek... Men dom är inte sämre för det :-), bara billigare.

Postad 14 May 2012 - 19:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Känns som att zensor är tänkta att ta över concept.

Postad 14 May 2012 - 19:07

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Den absolut största skillnaden jag kan se mellan de här två receivrarna är att Onkyon kan du köra in i nätverket då den har en nätverksingång. Vidare verkar den stödja Spotify...

Annars tror jag inte det skiljer jättemycket i kraft på spelarna... Jag har lyssnat lite både på Onkyo, Denon och Marantz. Faktum var att jag inte blev speciellt imponerad av vare sig Onkyon eller Denon. Till slut fick det bli Marantz, då jag upplevde att det märket har en synnerligen detaljerad ljudbild. Givetvis finns det en fram och en baksida. Det som blev lite negativt med Marantz var att det saknades det där extra trycket vilket man har i exempelvis NAD eller Harman kardon där det är fullt ös som gäller.
Å andra sidan, jag klarar mig bra med det trycket Marantzen levererar. Denon tycker jag inte har riktigt samma klara ljudbild som Marantz. Onkyon la jag ner och lyssna på då just den receivern jag tittade på saknade Pre-out i fullregister.

De modeller du tittat på saknar Pre-out, men skulle jag välja mellan de bägge två hade jag faktiskt valt Onkyon den här gången. Mkt tack vara att den spelaren har nätverksingång.

Lycka till :)

G

Postad 14 May 2012 - 19:14

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Den absolut största skillnaden jag kan se mellan de här två receivrarna är att Onkyon kan du köra in i nätverket då den har en nätverksingång. Vidare verkar den stödja Spotify...

Annars tror jag inte det skiljer jättemycket i kraft på spelarna... Jag har lyssnat lite både på Onkyo, Denon och Marantz. Faktum var att jag inte blev speciellt imponerad av vare sig Onkyon eller Denon. Till slut fick det bli Marantz, då jag upplevde att det märket har en synnerligen detaljerad ljudbild. Givetvis finns det en fram och en baksida. Det som blev lite negativt med Marantz var att det saknades det där extra trycket vilket man har i exempelvis NAD eller Harman kardon där det är fullt ös som gäller.
Å andra sidan, jag klarar mig bra med det trycket Marantzen levererar. Denon tycker jag inte har riktigt samma klara ljudbild som Marantz. Onkyon la jag ner och lyssna på då just den receivern jag tittade på saknade Pre-out i fullregister.

De modeller du tittat på saknar Pre-out, men skulle jag välja mellan de bägge två hade jag faktiskt valt Onkyon den här gången. Mkt tack vara att den spelaren har nätverksingång.

Lycka till :)

G

Tack för detta långa svar, men nu är det så att jag redan har köpt Denon AVR-1912, och den är jag jättenöjd med. Nu försöker jag bara lista ut vilka högtalare jag ska ha, det lutar mot Dali Concept 6 serien. :)

Ok i så fall hade jag köpt en mediaspelare. Annars får du skaffa ett nytt ljudkort alternativt grafikkort med HDMI-ljud.
Men som sagt det lättaste att få att fungera på ett enkelt vis är förmodligen att köpa en mediaspelare direkt istället.

Skulle du till och med kunna tipsa om någon billig bra media spelare som kan spela upp full HD? :)

Jo, Concept serien är på väg bort. Tidigare fanns det Concept 2, 8 och 10. Man kunde få dom i ek... Men dom är inte sämre för det :-), bara billigare.

Tror du att dom kommer att finnas kvar i Augusti? Det är då jag kommer ha jobbat färdigt/ha råd med dom...:)

Postad 15 May 2012 - 05:34

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Tror du att dom kommer att finnas kvar i Augusti? Det är då jag kommer ha jobbat färdigt/ha råd med dom...:)

Ingen aning.. Ring Hi-fi klubben och fråga, de om någon bör ju veta.

Postad 15 May 2012 - 06:26

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Skulle du till och med kunna tipsa om någon billig bra media spelare som kan spela upp full HD? :)

Tyvärr inte utan du får kika på delforumet med mediaspelare och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror de flesta mediaspelare gör ett hyffsat bra jobb idag, så länge man inte har allt för höga krav.

Postad 15 May 2012 - 10:51

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Ingen aning.. Ring Hi-fi klubben och fråga, de om någon bör ju veta.

Jag ska vandra ner till Hifiklubben sen och fråga om dom kommer att ha kvar det systemet i Augusti! :)

Tyvärr inte utan du får kika på delforumet med mediaspelare och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror de flesta mediaspelare gör ett hyffsat bra jobb idag, så länge man inte har allt för höga krav.

Okej, jag ska läsa runt lite och se om jag hittar någon som verkar bra :)

Postad 15 May 2012 - 13:33

Nystrom
  • Nystrom
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Kika på

https://www.prisjakt...kt.php?p=966788

Den är prisvärd och helt ok.

Redigerat av Nystrom, 15 May 2012 - 13:34.

Postad 15 May 2012 - 16:03

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Kika på

https://www.prisjakt...kt.php?p=966788

Den är prisvärd och helt ok.

Den ser trevlig ut, den kan spela upp full HD eller? Man bara sätter in den i TV:n och sen en HDMI-kabel mellan mediaspelaren och recievern eller? :)

Postad 15 May 2012 - 17:05

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Den ser trevlig ut, den kan spela upp full HD eller? Man bara sätter in den i TV:n och sen en HDMI-kabel mellan mediaspelaren och recievern eller? :)

Ser du här https://www.prisjakt...kt.php?e=966788

Den tar enligt spec. alla hdljudformat samt spelar upp film i 720p och 1080p

Postad 15 May 2012 - 18:12

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Ser du här https://www.prisjakt...kt.php?e=966788

Den tar enligt spec. alla hdljudformat samt spelar upp film i 720p och 1080p

Okej, det får nog bli till att köpa en sådan!

Nu har jag dock lite nya funderingar...

Jag var och lyssnade på Concept 6 och Zensor 7. Concept 6 var ganska vassa i diskanten, tror ni dom låter bättre i ett 15kvm rum än ett på 150kvm, det bör bli bättre i mitt rum va?

Och om man jämför Dali Concept 6 5.0 systemet för 6190kr mot Dali Zensor 5 systemet för 8990kr, är då Zensor så mycket bättre så det skulle vara värt 2800kr mer eller inte?

Postad 15 May 2012 - 18:22

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jag var och lyssnade på Concept 6 och Zensor 7. Concept 6 var ganska vassa i diskanten, tror ni dom låter bättre i ett 15kvm rum än ett på 150kvm, det bör bli bättre i mitt rum va?

Och om man jämför Dali Concept 6 5.0 systemet för 6190kr mot Dali Zensor 5 systemet för 8990kr, är då Zensor så mycket bättre så det skulle vara värt 2800kr mer eller inte?

Bara du kan bedöma om dem är värda mer pengar eller ej. Du kan låna hem från fyndbörsen och hifiklubben, gör det.

Redigerat av Lindrian, 15 May 2012 - 18:35.

Postad 15 May 2012 - 19:15

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Concept 6 är ganska vassa, ja. Lyssnar du på mycket hårdrock ska du titta på några andra. Dom passar till små och medelstora rum.
Jag tycker Concept 6 låter bättre än Zensor 5 men sämre än Zensor 7. Men min smak är just min, inte din..

Postad 15 May 2012 - 20:59

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Concept 6 är ganska vassa, ja. Lyssnar du på mycket hårdrock ska du titta på några andra. Dom passar till små och medelstora rum.
Jag tycker Concept 6 låter bättre än Zensor 5 men sämre än Zensor 7. Men min smak är just min, inte din..

Så du skulle inte tycka att det är värt att lägga till 2800kr för Zensor 5? :)

Postad 15 May 2012 - 22:04

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt på förhand för crossposting, men jag har fått noll respons på min fråga i den "korrekta" tråden, så jag lånar denna. (Mod. får göra mitt inlägg till en egen tråd om jag inkräktar för mycket på TS)

Jag går i tankar att skaffa en "ny" hemmabioreceiver som klarar HD-ljudformat. Sitter idag på ett par B&W CDM9 som frontar, CDM CNT som center och snart ett par B&W CDM1 som bakhögtalare. (Suben heter ASW 600) Dessa drivs av en Denon 3803.
Har hela tiden tänkt mig att fortsätta med Denon och främst spanat in AVR-4310/4311 på begagnatmarknaden, men börjar fundera på om det verkligen behövs och blir så mycket bättre med en så pass potent receiver, eller om jag ska "nöja" mig med en 3311/3312?
Undrar även om det fortfarande är Denon och Rotel som är de optimala kompisarna till B&W eller om andra märken kan fungera bra? NAD, Onkyo eller Pioneer t.ex?
Fokus är som sagt på hemmabio även om jag spelar musik till och från.

Postad 16 May 2012 - 11:10

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Då jag nu upptäckt att jag kommer tjäna betydligt mer i sommar än vad jag trodde så kommer jag nog höja budgeten på basen...

Skulle denna https://www.prisjakt...kt.php?o=399678 passa bra ihop med Concept-serien? Skulle det också bli lite mindre vasst ljud om man har mer bas? Och det värsta för min del är att Concept-serien inte tillverkas längre, dom skulle sälja dom så länge lagret räcker (HOPPAS DET ÄR TILL AUGUSTI!!!!!)

(Kan ju också meddela att jag är van vid att kolla på film med tv-ljud eller mina Cerwin Vega D 3-E, 2.0... Då måste väll detta vara en drastisk förbättring?)

Redigerat av doglas2009, 16 May 2012 - 11:36.

Postad 16 May 2012 - 11:39

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Så du skulle inte tycka att det är värt att lägga till 2800kr för Zensor 5? :)

Nej, då är Zensor 7 ett bättre val

Postad 16 May 2012 - 11:43

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Nej, då är Zensor 7 ett bättre val

Jag tror det kommer bli, Concept-serien, hoppppppas bara att den finns kvar i Augusti! :)

Svara gärna på mina frågor där uppe... ;)

Postad 16 May 2012 - 11:44

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Skulle denna https://www.prisjakt...kt.php?o=399678 passa bra ihop med Concept-serien? Skulle det också bli lite mindre vasst ljud om man har mer bas? Och det värsta för min del är att Concept-serien inte tillverkas längre, dom skulle sälja dom så länge lagret räcker (HOPPAS DET äR TILL AUGUSTI!!!!!)

Basen tar inte bort diskanten om det är det du menar. Concept är ganska vassa och passar mindre bra till hårdrock.
Lyssnar du mycket eller enbart hårdrock, symfoniorkestermusik ska du inte välja Concept.

Alla bra basar passar bra ihop med Concept... ;-)

Redigerat av tomsan, 16 May 2012 - 11:46.

Postad 17 May 2012 - 15:44

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Basen tar inte bort diskanten om det är det du menar. Concept är ganska vassa och passar mindre bra till hårdrock.
Lyssnar du mycket eller enbart hårdrock, symfoniorkestermusik ska du inte välja Concept.

Alla bra basar passar bra ihop med Concept... ;-)

Vad jag menar är att, när högtalarna står i en affär på 150kvm så försvinner ju ganska mycket bas i jämförelse mot i ett rum på 15kvm. Och om man också köper till en sub så bör ju det "jämna ut" den vassa diskanten lite...

Räknas XTZ 99 w12.16 som en "bra" bas för det priset då? :)

Postad 17 May 2012 - 16:45

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Vad jag menar är att, när högtalarna står i en affär på 150kvm så försvinner ju ganska mycket bas i jämförelse mot i ett rum på 15kvm. Och om man också köper till en sub så bör ju det "jämna ut" den vassa diskanten lite...

Räknas XTZ 99 w12.16 som en "bra" bas för det priset då? :)

Ja, XTZ's subbar är bra förhållande till vad dom kostar och en w12.16 spelar på riktigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.