Tips på första bil.
149 svar till detta ämne
Postad 09 July 2012 - 22:15
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nja. Mitt tips är att vara försiktig med Suzuki. Har hört om både elfel, trasig fyrhjulsdrift och allmänt dålig anpassning till vårt klimat (handtag och bagageluckor som fryser fast).
Vore konstigt om Suzuki inte var anpassad för vårt klimat då Japan har samma klimat som oss nästan. Sen att det kan finnas en del konstruktionsmissar är en annan sak... det verkar japanerna vara duktiga på att trixa till. Vill man ha en genomtänkt bil med komfort så är nordeuropeiska bilar bra. Vill man ha driftssäkerhet så väljer jag japanskt. Men letar man så hittar man även japaner med komfort, även om dessa är väldigt svåra att hitta, speciellt med en begränsad budget. De senare årsmodellerna av Toyota Camry var riktigt bra.
Postad 09 July 2012 - 22:26
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
svenskt eller japanskt är dom bästa bilarn. dock finns det svarta får även inom dom tillverkarna. tex saab 9000 allt går sönder även problem med nyare men 04 och nyare saab går fint. volvo har problem med sina växel lådor på någon model. nyare japanska dricker gärna olja för känsliga motorer oftast på grund av dåligt underhåll.
sen i stort sett alla bilar har någon akileshäll sök på google och titta efter det när du bestämt dig för en bil. en varningens ord long life olja finns det inget som heter.. köra 3000 mil med samma olja är för mig helt ofattbart idiotiskt kan inte förstå hur wv å audi mm kan gå ut med sån skit.. 1500 mil är för mycket enligt mig borde vart närmare 1000 mil max.
kolla så att kamrem är bytt och service boken ifylld är den det så slipper du mest troligt motor haveri iaf
Postad 09 July 2012 - 22:35
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Renault clio skulle jag ha satsat på. Stämmer in med ovanstående krav Går att få loss 03/04:or på den pengen 
Du måste nog vara tydligare med att du skämtar, annars kanske han går och köper en Renault.
Postad 09 July 2012 - 22:42
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Du måste nog vara tydligare med att du skämtar, annars kanske han går och köper en Renault.
Skämt nej  har du dålig erfarenheter ev dessa LR? Egna tips kanske
Postad 09 July 2012 - 23:19
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Jag har tack och lov aldrig ägt Renault, men känner flera som har gjort det och det är bara en som kan tänka sig ha Renault igen.
Det är ju inte så att de haft ett enstaka fel på bilen, antingen har det varit några olika eller ett återkommande, t.ex. svårlösta elproblem är inte direkt ovanligt på Renault.
Postad 09 July 2012 - 23:30
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jag har tack och lov aldrig ägt Renault, men känner flera som har gjort det och det är bara en som kan tänka sig ha Renault igen.
Det är ju inte så att de haft ett enstaka fel på bilen, antingen har det varit några olika eller ett återkommande, t.ex. svårlösta elproblem är inte direkt ovanligt på Renault.
Ok! Finns ingen felfri bil alla har 'sjukdomar'. Men vad skulle du rekommendera då?
Postad 10 July 2012 - 09:03
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Det sägs att när man backar med en fransk bil backar milräknaren
Postad 10 July 2012 - 09:21
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jasså! Du vet lr spekulerar. Mig veteligen så tipsar du volvo och saab samtidigt som den ska vara bensinsnål?? Den ekvationen går inte ihop  Vi får väl se vad han köper blir nog bra
Postad 10 July 2012 - 09:40
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Så när man ska sälja en fransk bil så blir det mycket backande sista tiden
Postad 10 July 2012 - 09:56
Viggan
-
Viggan
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Vore konstigt om Suzuki inte var anpassad för vårt klimat då Japan har samma klimat som oss nästan. Sen att det kan finnas en del konstruktionsmissar är en annan sak... det verkar japanerna vara duktiga på att trixa till.
Nja. Den jag pratar om blev aldirg varm, trots frisk termostat och sittunderlag framför kylaren. Bakluckan förs alltid fast och när man fick upp den så var man tvungen att pilla ut handtaget annars så gick den inte att stänga igen. Var sjukt nära att knäcka nyckeln pga detta. Denna gick ifs i norrland och jag är inte säker men har de verkligen -30 i japan under vintern? Utöver detta så drog den säkringar lite när den kände för det. svenskt eller japanskt är dom bästa bilarn. dock finns det svarta får även inom dom tillverkarna. tex saab 9000 allt går sönder även problem med nyare men 04 och nyare saab går fint.
Jag har en helt annan bild av SAAB 9000. Den jag hade var otroligt driftsäker. Startade alltid och gick fint. Detta var en av de senare mobellerna (-97). All elektronik fungerade också vilket inte är jättevanligt på bilar som är 15år och gått över 30k mil. Till och med AC'n fungerade felfritt. *AC'n lades till
Redigerat av Viggan, 10 July 2012 - 09:57.
Postad 10 July 2012 - 10:39
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Jasså! Du vet lr spekulerar. Mig veteligen så tipsar du volvo och saab samtidigt som den ska vara bensinsnål?? Den ekvationen går inte ihop Vi får väl se vad han köper blir nog bra 
Haha, tror det var så på dem äldre franska bilarna, nu för tiden är det såklart inte så. Det är ju därför jag säger att han ska kolla på Opel astra 1,6 (nr1) eller ford focus. http://www.blocket.s...3.htm?ca=15&w=3http://www.blocket.s...8.htm?ca=15&w=3
Redigerat av Auxvoice, 10 July 2012 - 10:50.
Postad 10 July 2012 - 10:45
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
+1 "Finns inga felfria bilar" får man höra ofta av folk som är kära i sina skrotbilar!  Visst... håller med om att alla bilar går sönder förr eller senare. Vissa mer förr än senare och andra mer än vissa. Franska bilar är sämre än genomsnittet, dom som säger annat har ingen aning eller är så färgade att dom inte ser genom sina skygglappar. Köper du en billig bil som är byggd för medelhafsklimat så kommer du få problem här uppe i kalla norden. Jag kan inte ens tänka mig att någon skulle haft sån tur att dom aldrig haft problem med en Renault, Peugeot, Citroen eller ta bara vilken italiensk bil som helst för den delen. I så fall kör du aldrig med den! Nu är jag lite generell och drar allt över en och samma kam, men jag väntar fortfarande på att bli motbevisad. Fransmän och italienare har en sån passion och lägger ner sin själ i sina bilar, så det vore kul om det någon gång kom en bil där i från som inte led av kroniska besvär hela tiden.  Jag känner en del jänkenördar som skryter om att det är så hög kvallitet och driftssäkerhet på amerikanare. Pekar man på saker som hänger lös och skramlar så skrattar dom bara och säger att "sånt får man leva med". Lite den inställningen tror jag man får även som ägare av t.ex Citroen & Alfa Romeo. Att Saab har haft problem med vissa modeller är inte så konstigt då mycket av dom är Opel Vectra. Oturligt nog så har jag ägt en Opel Vectra en gång i tiden, så jag lider med er Saab ägare som fått "fel" bil. Men Saab har alltid varit lite luriga, så ibland har dom plockat delar från andra leverantörer som inte GM godkänt och på så sätt klarat sig men som andra gånger kan ha gett motsatt effekt. Vissa modeller och årgångar från Saab har varit klockrena medans andra har varit rena mardrömmar. Även om jag aldrig riktigt varit ett Saab-fan så tycker jag att det är sorgligt att det gick som det gick även om det inte var oväntat.
Postad 10 July 2012 - 11:00
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Jag känner en del jänkenördar som skryter om att det är så hög kvallitet och driftssäkerhet på amerikanare. Pekar man på saker som hänger lös och skramlar så skrattar dom bara och säger att "sånt får man leva med". Lite den inställningen tror jag man får även som ägare av t.ex Citroen & Alfa Romeo.
Dem brukar ju inte ha så mycket under huven (hjärnan)  Försök att ha sönder en Volvo 240/740, återkom när du lyckas
Redigerat av Auxvoice, 10 July 2012 - 11:01.
Postad 10 July 2012 - 11:47
Viggan
-
Viggan
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Dem brukar ju inte ha så mycket under huven (hjärnan) 
Vad man har under hjärnan kan väll kvitta?
Postad 10 July 2012 - 12:26
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det är mycket svårt att rekommendera en billig driftssäker bil. Jag tror inte man skall kolla så mycket på inköpspriset som man kanske istället borde se på reservdelspriserna. En "gammal" bil för 20.000,- som gått en del kommer behöva servas (utöver de självklara olje och filter byten).
Men sen kan man givetvis hålla sig borta från de värsta liken som du har uppenbara konstruktionsmissar där du får byta samma delar om och om igen. Sånt blir svindyrt i längden (säger bara Opel).
Precis som vilken bil som helst så kör du inte en Volvo 240/740 hur länge som helst utan att ta hand om den. Men då något går sönder så är det både enkelt och billigt att fixa. Vissa säger att man skall inte repa en bil för 5000,- som kostar 10.000,-. Men att repa samma fel på en bil som kostar 100.000,- är okej när reparationen kostar 50.000,-. Allt är ju relativt, men jag hade ändå föredragit att repa min bil 10 ggr á 5.000,- istället för 1 gng á 50.000,- om vi pratar samma tidsintervaller och körsträckor.
Men sen måste man givetvis ta hänsyn till åkkomfort och andra parametrar som talar för att man lägger ut 10 ggr mer på en bil.
Postad 10 July 2012 - 15:52
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Räknar såklart inte med att bilar för runt 20k kommer va felfria och utan reperationskostnader.
Efter man frågat bekanta och allt man läst på nätet så blir man ju livrädd för att köpa bil. Tycker det nästan bara är domedagshistorier om hur kassa diverse bilar är
Tycker denna tråden håller en bra nivå med olika åsikter. Tackar så mycket för hjälpen/tipsen ni kommer med.
Letandet går vidare.
Postad 10 July 2012 - 16:23
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
saab 9000 är den bäste verktads bilen.. verkligen allt kan gå sönder på dom =) dock kan juh dom senare vara en anning bättre kanske dom fått bort alla barndomsfel.
som så många andra säger akta dig för franskt och italienskt. kan vara klockrent om du hittar ett bra exempel men precis allt kan gå sönder på dom specielt el grejerna vilket kan kosta skjortan när man ska felsöka/byta den felande delen. men som med alla äldre bilar försök leta efter en så rostfri och väldokumenterad bil som möjligt så tror jag du blir mycket nöjd
Postad 10 July 2012 - 18:18
Viggan
-
Viggan
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
En sak som man också kan fundera lite över är hur händig man är själv och om man kan tänka sig att göra lite själv om/när bilen pajar. Köper man en bil som är hyfsat lätt meckad och man hittar grejer på skroten så kan detta spara väldigt många pengar.
Postad 10 July 2012 - 20:23
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Ok! Finns ingen felfri bil alla har 'sjukdomar'. Men vad skulle du rekommendera då? 
Här har du en artikel som nämner 3 säkra bilar men med mycket fel enligt Bilprovningen, 2 st är Renault... http://www.svt.se/2....ageArt549588=5420 sämsta bilarna årsmodell 2007 enligt Bilprovningen (första gången de besiktigas): http://www.teknikens...rovningen-2010/5st Renault, 4st Citroen viva la France  , fast 6 st Volvo! Jag har ingen koll på bilar runt 20.000 kr så därför har jag svårt att rekommendera något, men japanskt för hög driftsäkerhet och totalt ocharmig inredning eller tyskt för driftsäkerhet och lite trevligare förarmiljö skulle jag nog gå på. (klassar inte Opel som tyskt...) Eller kanske spanskt med tyska influenser. Men i den prisklassen är det lite lotteri, man kan ha tur att få tag på en bil som går som en klocka eller så får man tag på en som man får laga omotiverat mycket.
Postad 10 July 2012 - 20:47
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
bilprovningen
Det är egentligen ganska ointressant då alla nya bilar håller i 4år utan några fel. Det dem räknar in är t.ex. liknande saker som felinställd strålkastare, glödlampor och andra ointressanta saker. __________ Låter för övrigt som folk överdriver en del när de gäller begagnat. Det är frivilligt att köpa en bil som är trasig/skrothög eller om man vill ha en som är nybesiktigad, servicebok/kvitton och så kollar man själv så att allt fungerar som det ska eller tar hjälp av någon som kan. Det är frivilligt att göra det till ett lotteri.
Redigerat av Auxvoice, 11 July 2012 - 09:21.
Postad 10 July 2012 - 20:56
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Har tre stycken personer som jag kan ta med mig när jag kollar bilar. Dom kan lite olika typer av bilar så det är ju ganska bra.
Postad 11 July 2012 - 08:31
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
På ett forum kommer du 99/100 gånger få en domedagsprofet som spyr galla om vilket bilmärke som helst! 
Man får sålla lite så gott det går. Alla älskar vi att hata något bilmärke.
Bilprovningens register ger kanske en liten fingervisning, men mest säger den egentligen hur föraren sköter sin bil. Har du en trasig glödlampa eller slitna bromsar när du besiktar bilen så har du som ägare bara jäkligt dålig koll.
Viktigast är att man provkör och lyssnar att allt låter som det ska och att allt känns tight och fint så du inte har sliten drivlina eller att underhållet på kaross eller chassi/hjulupphängning är eftersatt. Ser allt okej ut och du gillar bilen i övrigt så är det bara tuta och köra.
Men som sagt... med vissa märken så kanske man får räkna med lite lösa detaljer, krånglande elektronik, men det behöver inte betyda att bilen inte går att köra.
Postad 11 July 2012 - 08:38
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Här har du en artikel som nämner 3 säkra bilar men med mycket fel enligt Bilprovningen, 2 st är Renault... http://www.svt.se/2....ageArt549588=54
20 sämsta bilarna årsmodell 2007 enligt Bilprovningen (första gången de besiktigas): http://www.teknikens...rovningen-2010/ 5st Renault, 4st Citroen viva la France , fast 6 st Volvo!
Jag har ingen koll på bilar runt 20.000 kr så därför har jag svårt att rekommendera något, men japanskt för hög driftsäkerhet och totalt ocharmig inredning eller tyskt för driftsäkerhet och lite trevligare förarmiljö skulle jag nog gå på. (klassar inte Opel som tyskt...) Eller kanske spanskt med tyska influenser.
Men i den prisklassen är det lite lotteri, man kan ha tur att få tag på en bil som går som en klocka eller så får man tag på en som man får laga omotiverat mycket.
Står inget om clion  Absolut Lucifer här är alla "proffs"  Tur eller otur det är frågan vid bilköp
Postad 11 July 2012 - 09:35
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Lätt en 740.
Kan inte finnas nån bättre bil.
Bakhjulsdrift som typ aldrig racklar.Inga dj*vla skitframhjulsdrift som äter knutar´/damasker.
Väldigt lite el**** ,du kan i princip dra ett nytt elsystem själv om de behövs.
Enkel att laga.
Spara de 10k som du får över till reservdelar/annat roligt ..
Kör själv hellre min 1980 års volvo 240 än min 02 passat.
Passaten vet man inte om man klarar sig 20 mil
Postad 11 July 2012 - 09:38
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Lätt en 740.
Kan inte finnas nån bättre bil. Bakhjulsdrift som typ aldrig racklar.Inga dj*vla skitframhjulsdrift som äter knutar´/damasker. Väldigt lite el**** ,du kan i princip dra ett nytt elsystem själv om de behövs. Enkel att laga.
Spara de 10k som du får över till reservdelar/annat roligt ..
Kör själv hellre min 1980 års volvo 240 än min 02 passat. Passaten vet man inte om man klarar sig 20 mil
Rekomenderade jag med  Dock så är det inte så kul att den snittar 1liter milen eller va sger du?
Postad 11 July 2012 - 09:53
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
Beror juh på vilken framhjulsdriven bil man tar. Dom japanska har nästan alldrig några problem med drivknuttarna eller hjul lager. Vilket andra märken kan äta till frukost
Postad 11 July 2012 - 09:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Rekomenderade jag med  Dock så är det inte så kul att den snittar 1liter milen eller va sger du? 
Vist är det en nackdel om man kör väldigt mycket men... Säg att volvon drar 3 deciliter mer/mil och man kör 1000 mil. Kostar soppan 15kr mil så är det 5 spänn mer/mil vilket ger 5000kr mer i soppa på ett år. Det pengarna går fort åt om du istället börjar lämna in bilen eller saker börjar gå sönder som i nya bilar. Bara stor service å kamremsbyte på min bil skulle de ha 12k för. På 240 inte lika dyrt  MuZe Framhjulsdrift är ändå alltid en sämre konstruktion . Däremot kan de stämma att japanska bilar har mindre problem .
Postad 11 July 2012 - 11:12
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
med mindre menar jag minst om inte mindre än bakhjulsdrift. vi bytter alldrig några hjullager eller drivknutar på toyota och far min som har en allbilsverksta säger lika dant om dom övriga japanska. ett hjullager går alldrig sönder om det inte blivit skadat på något sätt som att man har kört in i en trottoar eller liknande så att det blivit ett märke i lagret
Postad 11 July 2012 - 11:45
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Framhjulsdrift är ändå alltid en sämre konstruktion .
Och vad baserar du det uttalandet på? Jag har haft både rwd, fwd och 4wd. 4wd är klart roligast på vintern, rwd var roligare när man var yngre och ville sladda i alla kurvor. Skulle välja fwd före rwd, alla dagar i veckan, ur säkerhetssynpunkt.
Postad 11 July 2012 - 12:16
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Och vad baserar du det uttalandet på?
Jag har haft både rwd, fwd och 4wd. 4wd är klart roligast på vintern, rwd var roligare när man var yngre och ville sladda i alla kurvor. Skulle välja fwd före rwd, alla dagar i veckan, ur säkerhetssynpunkt.
Hur kan 4-hjulsdrift vara roligast undrar jag då?
Postad 11 July 2012 - 12:52
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hur kan 4-hjulsdrift vara roligast undrar jag då? 
Har man en bil med tillräcklig motor är det bara att gasa och köra hur hårt som helst. Har man rwd är risken extremt överhängande att man bara snurrar och har man fwd går det bara rakt fram. Visst, man kan rycka i kryckan på en fwd om man vill sladda (om man nu inte kör en Saab 900 iofs där den, på de flesta årsmodeller, tog på framhjulen).
Postad 11 July 2012 - 14:42
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Och vad baserar du det uttalandet på?
Jag har haft både rwd, fwd och 4wd. 4wd är klart roligast på vintern, rwd var roligare när man var yngre och ville sladda i alla kurvor. Skulle välja fwd före rwd, alla dagar i veckan, ur säkerhetssynpunkt.
För att de självklart går sönder mycket lättare än bakhjulsdrift
Postad 11 July 2012 - 14:57
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jämför jag min gammla Volvo 240 -1983 med min nuvarande Honda Accord -2012 så är skillnaden på förbrukningen inte så stor som man kan tro. Visst Volvon drog kanske runt 2 liter vintertid om man körde korta sträckor vilket Hondan aldrig skulle göra om du inte slår hål i tanken förståss. Men blandad körning så ligger Hondan strax under en liter (samma som Volvon) Landsväg hamnar jag kanske kring 0,75-0,8 (0,85 med Volvon). Så vad har egentligen hänt på 20 år? Vad skulle jag välja om jag valde mellan framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Jäkligt bra fråga! Vill jag ta mig fram och åka säkert så tar jag framhjulsdrift alla dagar i veckan. Peppar peppar, men jag har aldrig kört fast med framhjulsdrivet (bortsett från den gången det var snöstorm och det hade drivit en meters drivor, men då körde till och med traktorn fast).  Vill jag sladda, ha roligt och riskera att inte ta mig någonstans så tar jag bakhjulsdrift alla dagar i veckan. Det bästa vore nog om man kunde växla mellan båda eller köpa två bilar.  För att de självklart går sönder mycket lättare än bakhjulsdrift
Håller med. Framhjulsdrift är av naturen en klenare konstruktion, mer komplicerad, har mer förluster i kraftöverföringen.
Redigerat av _Lucifer_, 11 July 2012 - 15:02.
Postad 11 July 2012 - 15:41
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
För att de självklart går sönder mycket lättare än bakhjulsdrift
Har du något underlag för det eller är det bara en gissning? Jag har ingen aning, därför jag frågar. Håller med. Framhjulsdrift är av naturen en klenare konstruktion, mer komplicerad, har mer förluster i kraftöverföringen.
Nu är jag ingen hejare på det här med drivlinor, men hur kan framhjulsdrift vara mer komplicerat och ge mer förluster? Med bakhjulsdrift har du även kardan och diffklump bak (mer roterande massa) som snor effekt, vilket du inte har i en fwd. Edit: skrivfel, ändrade från drivknut till diffklump.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 11 July 2012 - 16:02.
Postad 11 July 2012 - 15:43
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Har man en bil med tillräcklig motor är det bara att gasa och köra hur hårt som helst. Har man rwd är risken extremt överhängande att man bara snurrar och har man fwd går det bara rakt fram. Visst, man kan rycka i kryckan på en fwd om man vill sladda (om man nu inte kör en Saab 900 iofs där den, på de flesta årsmodeller, tog på framhjulen).
Roligast: Rwd, 4-hjul och sist fwd, skulle inte kalla handbromsdragning för sladda, det går inte att "sladda" med en framhjulsdriven bil. Olika folk kör olika bra  Själv föredrar jag bakhjulsdrivet på vintern skulle man få sladd är det bara till att räta upp den vilket du inte kan men framhjulsdriven bil då är det bara att be till mamma.
Postad 11 July 2012 - 16:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Roligast: Rwd, 4-hjul och sist fwd, skulle inte kalla handbromsdragning för sladda, det går inte att "sladda" med en framhjulsdriven bil. Olika folk kör olika bra  Själv föredrar jag bakhjulsdrivet på vintern skulle man få sladd är det bara till att räta upp den vilket du inte kan men framhjulsdriven bil då är det bara att be till mamma.
Jag har sett en kille sladda med en fwd. Han backade iofs hela tiden  Är du säker på att du kan räta upp en sladd eller är det bara egot som tog över? Med ca 5000 mil per år i bilen e sista 10 åren har jag snurrat 2ggr med rwd (överslag vid försök att styra emot) och hamnat i diket 1ggn med fwd (köpte en 900 T16 -84, blev väldigt förvånad när jag skulle ställa upp en sladd med kryckan och den tog på framhjulen). Jag har självfallet fått sladd vid fler tillfällen, framför allt vid filbyte i modd och då är det bara att köra vidare med en fwd. Med min erfarenhet så är fwd ÖVERLÄGSEN rwd under vintern. Edit: Men självfallet håller jag med om att rwd är ROLIGARE
Redigerat av Unregistereda299ec85, 11 July 2012 - 16:04.
Postad 11 July 2012 - 16:08
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
För att de små knutarna vrider sig när man svänger.
Det är mycket klenare än bakhjulsdrift.
Testa börja köra som en galning i kurvor.
Får du se hur länge framhjulsdrift håller.
Sen räcker de att damasken går sönder litegrann så är de bara byta knut inom ett år..
Nu har jag inga vetenskapliga studier.
Bara egna erfarenheter av flera bakhjulsdrivna.
En hade 375 hk å kritade svartstreck så länge jag ville.. Aldrig har nån bakhjulsdrivna bil gått sönder..
Däremot mina framhjulsdrivna.
Fast det är min tjej som kör den nyare.
Är som Agda 99 år ungefär hehe..
Postad 11 July 2012 - 17:07
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Jag har sett en kille sladda med en fwd. Han backade iofs hela tiden  Är du säker på att du kan räta upp en sladd eller är det bara egot som tog över?
Med ca 5000 mil per år i bilen e sista 10 åren har jag snurrat 2ggr med rwd (överslag vid försök att styra emot) och hamnat i diket 1ggn med fwd (köpte en 900 T16 -84, blev väldigt förvånad när jag skulle ställa upp en sladd med kryckan och den tog på framhjulen). Jag har självfallet fått sladd vid fler tillfällen, framför allt vid filbyte i modd och då är det bara att köra vidare med en fwd.
Med min erfarenhet så är fwd ÖVERLÄGSEN rwd under vintern.
Edit: Men självfallet håller jag med om att rwd är ROLIGARE
Jag snittar också 5-6 tusen mil per år. Har tävlat och kör på havet på vintrarna. Jaha men 4-hjul tycker du e roligast  Ja det är bara till att gasa på tills det du får ett kast så går det inte att göra nått mer  För att de små knutarna vrider sig när man svänger. Det är mycket klenare än bakhjulsdrift.
Testa börja köra som en galning i kurvor. Får du se hur länge framhjulsdrift håller. Sen räcker de att damasken går sönder litegrann så är de bara byta knut inom ett år..
Nu har jag inga vetenskapliga studier. Bara egna erfarenheter av flera bakhjulsdrivna. En hade 375 hk å kritade svartstreck så länge jag ville.. Aldrig har nån bakhjulsdrivna bil gått sönder..
Däremot mina framhjulsdrivna. Fast det är min tjej som kör den nyare. Är som Agda 99 år ungefär hehe..
Det är inga problem med fwd i kurvor förutom att däcken slits snabbt.
Postad 11 July 2012 - 17:46
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jo de är problem. De börjar knacka när man svänger.
Men tror du att framhjulsdrift är lika stadigt som bakhjulsdrift får du tro det
Postad 11 July 2012 - 18:18
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jo de är problem. De börjar knacka när man svänger. Men tror du att framhjulsdrift är lika stadigt som bakhjulsdrift får du tro det
av ren nyfikenhet vilka framhjulsdrivna bilar pratar vi om? vilka har du haft som är så dåliga.. sen har du trimmat osv så kan du juh knappast döma ut fwd bara för att det inte håller då har du kört ut garantin att det håller för länge sen. dom flesta bilarana idag är så optimalt byggda så dom håller knappt för en effekt ökning på 50hk och har vell vart såhär ett bra tag nu. troligtvis för att få ner bränsleförbrukningen och vikten på bilarnal
Postad 11 July 2012 - 18:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Har en Passat 02 som hade gått 8400 mil när ja köpte den.
Har väl rullat ca 16500 mil nu.
Under den tiden har ja fått byta 2 drivknutar.
Även testat ta loss en när damasken gått sönder och de bara lät ytterst lite från knuten men efter ett år så var de bara byta allt.
Nu låter en knut lite igen..
Är väl en damask som gått sönder så bara byta inom ett år gissar jag.
Bilen är orginal och kört extremt lugnt med..
Hade en Äldre audi som hade en hel del problem.
orginal.
Svågern som jobbar på besiktningen säger att bakhjulsdrift har överlägset minst problem fast knutar på de stora hela inte är så farligt .
Han har aldrig anmärkt på en Toyota,annat än ojämn bakbroms.
Han säger att det är klart minst att anmärka på ..'
Nu har han bara jobbat ett år men ..
Lite sugen på en Toyota själv å spränga passaten
Redigerat av moparman, 11 July 2012 - 18:44.
Postad 11 July 2012 - 18:49
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
spränga passat hade jag me gjort =)
audi är juh mer eller mindre samma skrot som vw fast viste inte att dom hade problem med drivknutar dock att dom äter leder nått så in.
dom bäste märkerna överlag är nog toyota, honda och subaru. dom gammle toyoterna är riktigt bra förutom rosten samma med honda fast honda är bättre på dom nya. men bäst är nog subaru alldrig hört något negativt eller fel om dom.
Postad 11 July 2012 - 18:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Även om de drar en del soppa så är volvo 745/945 nog oslagbara.
Enormt lastutrymme, går utan vidare 50 000 mil, billiga reservdelar och om kamremmen går åt pipan händer ingenting mer än att man blir stående, dvs inget haveri. Suveränt!
Postad 11 July 2012 - 19:50
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
sant volvon e en bra bil dock skulle jag alldrig kunna tänka mig att äga en. =)
Postad 11 July 2012 - 20:01
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Skulle lätt vilja ha en 740 om jag hittade en kanonfin .
Snacka om bekymmersfritt bilägande
Postad 11 July 2012 - 22:24
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
http://www.blocket.s...3.htm?ca=11&w=3
eller:
http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=3
För de pengarna kan du skrota bilen efter 2 år och ändå gjort ett bra köp om du inte behövt laga bilen...
Toyotorna går för mycket pengar då de är kända för att inte krångla.
Jaga hellre då en bra mazda..
Postad 12 July 2012 - 08:25
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Ja, det är ju inte konstigt att man tycker framhjulsdrivna bilar är kass och går sönder hela tiden om man ska "köra som en galning i kurvor" och försöker "krita svartstreck så länge jag vill"  Det som förstör drivlinan är framförallt wheelhop vilket, av naturliga skäl, är mycket lättare att få med en "grävling". Mig veterligen är det bara Volvos 1030 och 1031 diffar som klarar effektökning och onormal körning.
Men använder man bilen som normal Svensson, vilket det låter som att TS skall göra, så behöver han inte oroa sig för att köra sönder drivknutarna i tid och otid.
Själv har jag bara bytt drivknut på en enda bil och det var en 900S -94 som jag skruvade upp laddtrycket på från 0,2Bar till 1,1Bar (original IC, methis-sprut och bredbandslamda)
Postad 13 July 2012 - 16:33
Unregisteredc5472c21
-
Unregisteredc5472c21
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Nja. Mitt tips är att vara försiktig med Suzuki. Har hört om både elfel, trasig fyrhjulsdrift och allmänt dålig anpassning till vårt klimat (handtag och bagageluckor som fryser fast).
Äger själv en suzuki swift 06:a i nordnorge, där -30 inte är ovanligt. Startar hur fint som helst och inga dörrar har frusit, skulle suzuki ha problem med sånt skulle dom inte hamna i mitten av alla undersökningar som görs av Naf här i norge. Dom kanske är dåligt ljudisolerade,tråkiga och medelmåttig komfort. Men rent driftsmässigt är det inget fel på dom.
Postad 13 July 2012 - 17:25
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
http://www.blocket.s...3.htm?ca=11&w=3
eller:
http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=3 För de pengarna kan du skrota bilen efter 2 år och ändå gjort ett bra köp om du inte behövt laga bilen...
Toyotorna går för mycket pengar då de är kända för att inte krångla. Jaga hellre då en bra mazda..
Lät som ett dåligt förslag, dyra var dem också.
Postad 13 July 2012 - 17:31
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Har fått ett tips av sambons farsa om en Volvo V70 99 eller 00 som ska va i kanonskick.
Ska se om jag kommer iväg och kollar in den.
Känns inte som den där lilla bensinsnåla bilen jag funderat på  Men är den i fint skick så kan det va intressant.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|