Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 July 2012 - 16:40

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Monorail tåg?

Jag tror ni missade hela poängen.

Det är ju dödskallen som skapar välljudet här!

Rätt placerad eliminerar den alla esoteriska magivågor som kan påverka soundstagen.

Tänk hifi-möss här.

Redigerat av masse70, 05 July 2012 - 16:40.

Postad 05 July 2012 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag tror ni missade hela poängen.

Det är ju dödskallen som skapar välljudet här!

Termen akustiskt död har med andra ord fått en helt ny innebörd :P

Postad 05 July 2012 - 23:30

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Termen akustiskt död har med andra ord fått en helt ny innebörd :P

:D

Postad 06 July 2012 - 08:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 2
Döddämpat!

Bifogad fil(er)

Postad 06 July 2012 - 16:17

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
heh

Personligen tycker jag att röda khmerernas diffuser ger för mycket skallresonans utan dämpning mellan lagren. Benskaller kan låta vackert men inte när jag kollar bluray som min polare Pot brukade säga.

Postad 06 July 2012 - 22:04

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag var på en lokal HiFi butik och lyssnade på lite olika högtalare för något år sedan och självklart passar säljaren på att fråga vad jag kör med kablar. Jag tittar tillbaka på säljaren och svarar stolt "Biltema 2x2,5mm2 OFC högtalarkabel", sen pratade han inte om kablar igen :D

Jag jobbar själv inom elektronikhandeln och vi har brutal marginal på just kablar, speciellt sånt som monster och supra. HiFi-handlare älskar HiFi fantaster, så lätt att tjäna pengar på dem.

Redigerat av Veckans, 06 July 2012 - 22:10.

Postad 07 July 2012 - 00:50

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Jag var på en lokal HiFi butik och lyssnade på lite olika högtalare för något år sedan och självklart passar säljaren på att fråga vad jag kör med kablar. Jag tittar tillbaka på säljaren och svarar stolt "Biltema 2x2,5mm2 OFC högtalarkabel", sen pratade han inte om kablar igen :D

Han tycke väl du var ett hopplöst fall som inte bryr sig om välljud ;-)

Postad 07 July 2012 - 08:36

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Oberoende av skillnaden en kabel gör för ljudet uppskattar jag fortfarande en rejäl sådan, med kabelstrumpa, krympslang och bananer i ändarna ;). Detta är nog det enda jag klarar "bygga" själv inom hembio, så då får man passa på!

Postad 07 July 2012 - 10:08

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Han tycke väl du var ett hopplöst fall som inte bryr sig om välljud ;-)

Jadu så hade man kanske kunnat se det om det inte vore för att han gladeligen fortsatte visa mig dyrare och dyrare högtalare samt förstärkare. Det var nog helt enkelt så att han fattade att jag förstår mig på kablar och lämnade ämnet snabbt.
Men jag antar att du bara skämtade.

Postad 07 July 2012 - 14:42

Unregistered73664c04
  • Unregistered73664c04
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 2
Jag rekommenderar klädhängare :)

http://consumerist.c...ter-cables.html

Postad 07 July 2012 - 21:59

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 1

Jadu så hade man kanske kunnat se det om det inte vore för att han gladeligen fortsatte visa mig dyrare och dyrare högtalare samt förstärkare. Det var nog helt enkelt så att han fattade att jag förstår mig på kablar och lämnade ämnet snabbt.
Men jag antar att du bara skämtade.

Stämmer bra. Det var bara ett skämt. Jag är ingen kabelförespråkare

Postad 07 July 2012 - 23:00

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar klädhängare :)

http://consumerist.c...ter-cables.html

Helt underbar läsning! :D

Postad 08 July 2012 - 08:20

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 1
Kommer nog trampa på några tår nu men, anser att det är skillnad på lågnivå kablar, men inte mellan olika tillverkare eller pris utan hur väl avskärmade de är och miljön dom är dragen igenom. Drar man en lågnivå kabel utan avskärmning (lakris snöre) genom ett riktigt ormbo med både strömkablar och högtalarkablar osv så kommer det troligt vis att höras (högre risk om dom går paralelt med signalkabeln), men har man ordning och reda i där bak så är sannolikheterna för att få en hörbar skillnad liten.
Så bästa uppgraderingen (och helt gratis) är att hålla lite ordning på kablarna...
Men det är bara min erfarenhet.

Postad 08 July 2012 - 17:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det här med att ha ljudanläggningen igång ett antal timmar (kanske inte 3 dagar) tycker jag stämmer. Ljudet genomgår en förbättring när alla komponenter har stabiliserat sig och kommit igång ordentligt med signalen.

Vad behöver flera timmar för att stabilisera sig och varför?

Postad 09 July 2012 - 09:28

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Vad behöver flera timmar för att stabilisera sig och varför?

Kan man undra...har också hört frasen "varm elektronik låter bättre" B)

Postad 09 July 2012 - 13:59

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 1
Jag har bara hört detta med att värma upp, i samband med äldre rörförstärkare!

Postad 09 July 2012 - 18:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Så länge komponenterna jobbar inom sitt specificerade arbetsområde (vad gäller t ex temperatur) så gör stärkaren precis vad den skall.

"Flera timmar" är nys, och bör inte tas på allvar alls...

Postad 09 July 2012 - 18:34

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Rörförstärkare måste värmas upp ja, dom ger inte ens ifrån sig något ljud under säg första minuten efter du slagit igång dem. Skillnaden i ljudet är dessutom stor under de första minuterna. Men det är inte timmar vi pratar om här. 15-30min tills de presterar fullt ut beroende på om man låter dom värma upp på stand-by spänningen eller kopplar på drivspänningen direkt.

På en transistorstärk har uppvärmningen mycket mindre betydelse, iaf i rumstemperatur.

Redigerat av Veckans, 09 July 2012 - 18:39.

Postad 09 July 2012 - 20:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
tycker att det brukar låta lite bättre efter 1 timme eller så (när jag satt på receivern) :wacko: kanske e placebo eller nått, vad vet jag?

//mike

Postad 09 July 2012 - 21:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Rörförstärkare måste värmas upp ja, dom ger inte ens ifrån sig något ljud under säg första minuten efter du slagit igång dem.

Jag har ägt en rörförstärkare och den började spela efter 5-6 sekunder, så nej, det stämmer inte alls på alla.

Postad 09 July 2012 - 22:33

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Jag har ägt en rörförstärkare och den började spela efter 5-6 sekunder, så nej, det stämmer inte alls på alla.

Jag sa inte att 1 minut stämmer på alla, bara att rörförstärkare generellt sett tar god tid på sig innan de ger ifrån sig ljud. Jag gissar att den rörförstärkare du hade var riktigt effektsvag. 100-120 Wattare tar mellan 30-60 sekunder på sig ofta, och en jag hade dröjde långt över en minut innan man fick något ljud ur den. Testa något med 4st 6L6GC eller EL34 rör och se hur länge det tar. 5-6 sekunder låter som ECC83/12AX7 rör på sin höjd.

Postad 09 July 2012 - 23:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...gissar att den rörförstärkare du hade var riktigt effektsvag. 100-120 Wattare tar mellan 30-60 sekunder på sig ofta, och en jag hade dröjde långt över en minut innan man fick något ljud ur den. Testa något med 4st 6L6GC eller EL34 rör och se hur länge det tar. 5-6 sekunder låter som ECC83/12AX7 rör på sin höjd.

Har en del erfarenhet av rörhäckar, och skulle nog säga att tiden det tar att få fjutt på en stärkare varken har med uteffekt eller antal rör att göra, och ecc83/12ax7 är dessutom inga slutrör...

Klen nätdel, låg glödström, rörlikriktare kan möjligtvis göra att det tar lite länge tid, och "normalt" är max ett par dussin sekunder, även för rejäl grejor med rörlikriktare och t ex 4 x 6L6.

Postad 10 July 2012 - 04:37

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
En minuters regeln är ingen myt för dom rör förstärkare med "soft start" (tydligen så används det för att förlängas livslängden på rören) men om dom kan börja spelas på direkt låter jag vara osagt.

XTZ vill också att sin förstärkare ska få "värmas upp" när man drar igång den i klass A innan man börjar spela på högre nivåer, någon ström som måste bli stabil skriver dom i instruktionerna.

Postad 10 July 2012 - 05:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag sa inte att 1 minut stämmer på alla, bara att rörförstärkare generellt sett tar god tid på sig innan de ger ifrån sig ljud. Jag gissar att den rörförstärkare du hade var riktigt effektsvag. 100-120 Wattare tar mellan 30-60 sekunder på sig ofta, och en jag hade dröjde långt över en minut innan man fick något ljud ur den. Testa något med 4st 6L6GC eller EL34 rör och se hur länge det tar. 5-6 sekunder låter som ECC83/12AX7 rör på sin höjd.

Du skrev:
"Rörförstärkare måste värmas upp ja, dom ger inte ens ifrån sig något ljud under säg första minuten efter du slagit igång dem."
Svårt att tolka det annorlunda än att du menar alla rörförstärkare.

Den jag hade var inte effektsvag, snarare tvärtom. 12 st EL34 mm.

Postad 10 July 2012 - 08:08

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

XTZ vill också att sin förstärkare ska få "värmas upp" när man drar igång den i klass A innan man börjar spela på högre nivåer, någon ström som måste bli stabil skriver dom i instruktionerna.

I mina öron låter det lite som "vi använder så kassa komponenter att de inte kan användas vid rumstemperatur, de måste värmas upp först innan de kan leverera stabil ström". Det är inte direkt svårt att hitta komponenter som inte kräver det. Sedan om det faktiskt är så som de påstår eller inte tänker jag inte sia om.

Sedan kan ju enstaka exemplar (av valfri elektronikpryl) utveckla värmefel så att de antingen inte funkar när de blir varma, eller tvärt om, inte funkar när de är kalla. Men då är prylen egentligen trasig.

Hur det ligger till med gamla rörhäckar tänker jag inte sia om heller, men det är ju inte precis raketteknik, så det skulle inte förvåna mig om rören är värmeberoende.

Postad 10 July 2012 - 09:04

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Har en del erfarenhet av rörhäckar, och skulle nog säga att tiden det tar att få fjutt på en stärkare varken har med uteffekt eller antal rör att göra, och ecc83/12ax7 är dessutom inga slutrör...

Klen nätdel, låg glödström, rörlikriktare kan möjligtvis göra att det tar lite länge tid, och "normalt" är max ett par dussin sekunder, även för rejäl grejor med rörlikriktare och t ex 4 x 6L6.

Du skrev:
"Rörförstärkare måste värmas upp ja, dom ger inte ens ifrån sig något ljud under säg första minuten efter du slagit igång dem."
Svårt att tolka det annorlunda än att du menar alla rörförstärkare.

Den jag hade var inte effektsvag, snarare tvärtom. 12 st EL34 mm.

Är det någon som överhuvudtaget ens har antytt att ECC83/12AX7 skulle vara slutrör? Inte jag i alla fall. Däremot så har förstärkare där endast såna rör har använts haft den starttid som mkarlsson pratar om, så jag undrade om det kunde vara en sån. Inte helt säker på detta men låg glödström är väl inte orsaken om du har tagit den ur standby, eller?
Dessutom, man bör inte ta en rörförstärkare ur stand by innan rören har hunnit stabilisera sig någorlunda vilket förlänger uppstarten.

Till herr Karlsson! Alla klarar ju inte av det här med läsning så jag ska ge dig en ledtråd:
Med det så höftar jag bara ett värde, ett värde som ska räcka för att de flesta rörförstärkare ska hinna starta. Jag har i alla fall aldrig sett en rörförstärkare med rör i försteg+slutsteg starta på någonting ens i närheten av 5-6 sekunder. Jag säger inte att dom inte finns, men det måste höra till ovanligheterna.

Postad 10 July 2012 - 09:23

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Men fem, sex sekunder tar även min Nad för att starta upp. vad detta beror på vet jag inte men hade varit intressant att veta.

Finns ju inte precis nå avanserad teknik som ska bootas så det har alltid varit ett litet mysterium för mig. Någon som vet varför?

Postad 10 July 2012 - 09:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Med det så höftar jag bara ett värde, ett värde som ska räcka för att de flesta rörförstärkare ska hinna starta. Jag har i alla fall aldrig sett en rörförstärkare med rör i försteg+slutsteg starta på någonting ens i närheten av 5-6 sekunder. Jag säger inte att dom inte finns, men det måste höra till ovanligheterna.

Ja du höfta nog till det värdet samma som du gissa den var effektsvag.

Men fem, sex sekunder tar även min Nad för att starta upp. vad detta beror på vet jag inte men hade varit intressant att veta.

Nu ska man inte ta mina 5-6 sekunder som facit. Det kan ju varit 10 sekunder, det är ju några år sedan. Det var dock inga 60 sekunder.

Postad 10 July 2012 - 09:37

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Nu ska man inte ta mina 5-6 sekunder som facit. Det kan ju varit 10 sekunder, det är ju några år sedan. Det var dock inga 60 sekunder.

Nädå men Naden har ju inga rör och är heller inte någon jätte reciver med massa elektronik utan en ganska enkel stereoförstärkare. så jag förstår inte riktigt varför den inte kör igång direkt.

Postad 10 July 2012 - 09:52

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Ja du höfta nog till det värdet samma som du gissa den var effektsvag.

Ja

Nädå men Naden har ju inga rör och är heller inte någon jätte reciver med massa elektronik utan en ganska enkel stereoförstärkare. så jag förstår inte riktigt varför den inte kör igång direkt.

I det fallet så rör det sig troligtvis om en "soft start" som inte kopplar på ljudet direkt för att förhindra missljud i högtalarna vid starttillfället.

Postad 10 July 2012 - 10:03

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Att det dröjer lite grann är antagligen som Veckans säger en soft-start. Saknade detta i min gamla Vincent SV-388 och snabbsäkringen i lägenheten klarade inte av belastningen utan slog ifrån och det var 50/50 ifall förstärkaren startade när man tryckte på power. Jobbigt känsliga säkringar.

Mina vincent sp996 har en soft-start och det dröjer ett antal sekunder innan de startar, dessa skapar inga problem med snabbsäkringarna.

Så helt enkelt att bygga in en soft-start ser jag som en genomtänkt kontruktion då snabbsäkringar kan reagera lite för enkelt mot belastningar.

Postad 10 July 2012 - 10:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Helt underbar tråd måste jag säga. Myter och HiFi går verkligen hand i hand genom hela livet! ;)

Kommer nog trampa på några tår nu men, anser att det är skillnad på lågnivå kablar, men inte mellan olika tillverkare eller pris utan hur väl avskärmade de är och miljön dom är dragen igenom. Drar man en lågnivå kabel utan avskärmning (lakris snöre) genom ett riktigt ormbo med både strömkablar och högtalarkablar osv så kommer det troligt vis att höras (högre risk om dom går paralelt med signalkabeln), men har man ordning och reda i där bak så är sannolikheterna för att få en hörbar skillnad liten.
Så bästa uppgraderingen (och helt gratis) är att hålla lite ordning på kablarna...
Men det är bara min erfarenhet.

Du har så rätt. Vad elektroniska störningsfält kan orsaka är det nog många som har erfarenheter av... mer eller mindre. Men långt ifrån alla tänker på detta när man drar kabel... framförallt analogt som kanske har lättare att snappa upp och föra vidare störningarna. Och även OM man försöker tänka på detta så är det inte alltid så extremt enkelt att separera och avskärma när kablar går kors och tvärs bakom stereobänken och bildar ett vackert HiFi-ormbo! ;)

Om det är placebo eller ren vetenskap har ingen betydelse för en äkta HiFi-nörd!
Myter är som forumtroll, dom är till för att matas! :P

Postad 10 July 2012 - 10:06

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

I det fallet så rör det sig troligtvis om en "soft start" som inte kopplar på ljudet direkt för att förhindra missljud i högtalarna vid starttillfället.

Att det dröjer lite grann är antagligen som Veckans säger en soft-start. Saknade detta i min gamla Vincent SV-388 och snabbsäkringen i lägenheten klarade inte av belastningen utan slog ifrån och det var 50/50 ifall förstärkaren startade när man tryckte på power. Jobbigt känsliga säkringar.

Mina vincent sp996 har en soft-start och det dröjer ett antal sekunder innan de startar, dessa skapar inga problem med snabbsäkringarna.

Så helt enkelt att bygga in en soft-start ser jag som en genomtänkt kontruktion då snabbsäkringar kan reagera lite för enkelt mot belastningar.

Tackar för det. Då har man blivit lite klokare idag också. Det är ju inte något jag retar mig på bara intressant att veta.

Redigerat av Viggan, 10 July 2012 - 10:07.

Postad 10 July 2012 - 10:12

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
En annan sak med uppvärmingstid kan vara att produktutvecklarna har helt enkelt antingen beräknat fram eller antagit att en stabil uppvärmingsperiod kan vara bra för vissa typer av komponenter. För att tex. minimera termiska chockar som kanske uppstår med direkt hög belastning.
Detta är ju bara spekulationer men ifall en produkt har konstruerats med en minutsuppvärmningstid så finns det säkert en tanke bakom detta, det kan ju också vara en nödlösning att minimera problem man upptäckt sent i utvecklingen.

Postad 10 July 2012 - 10:53

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 10
http://www.youtube.c...player_embedded

:D

Postad 10 July 2012 - 11:53

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
:D :D :lol: :lol:

Postad 10 July 2012 - 12:07

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Kan de va PellenProuctions? :D

Postad 10 July 2012 - 13:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Jag gissar att den rörförstärkare du hade var riktigt effektsvag. 100-120 Wattare tar mellan 30-60 sekunder på sig ofta, och en jag hade dröjde långt över en minut innan man fick något ljud ur den. Testa något med 4st 6L6GC eller EL34 rör och se hur länge det tar. 5-6 sekunder låter som ECC83/12AX7 rör på sin höjd.

Är det någon som överhuvudtaget ens har antytt att ECC83/12AX7 skulle vara slutrör? Inte jag i alla fall. Däremot så har förstärkare där endast såna rör har använts haft den starttid som mkarlsson pratar om...

Snickesnack.

Du skriver tydligt om skillnader mellan stärkare med låg och hög uteffekt, och nämner ecc83/12ax7 som exempel.

Kan sträcka mig till att du formulerat dig väldigt klumpigt och egentligen menat starttid för ett rent försteg, men det får du i så fall berätta innan du blir kaxig och nekar. :)

I princip går det för övrigt att använda dessa som slutrör, men det görs inte, helt enkelt för att andra modeller är bättre lämpade.

Postad 10 July 2012 - 16:57

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

I mina öron låter det lite som "vi använder så kassa komponenter att de inte kan användas vid rumstemperatur, de måste värmas upp först innan de kan leverera stabil ström". Det är inte direkt svårt att hitta komponenter som inte kräver det. Sedan om det faktiskt är så som de påstår eller inte tänker jag inte sia om.

Sedan kan ju enstaka exemplar (av valfri elektronikpryl) utveckla värmefel så att de antingen inte funkar när de blir varma, eller tvärt om, inte funkar när de är kalla. Men då är prylen egentligen trasig.

Hur det ligger till med gamla rörhäckar tänker jag inte sia om heller, men det är ju inte precis raketteknik, så det skulle inte förvåna mig om rören är värmeberoende.

Eller så gör man det enkelt för sig och bara kör i AB i stellet för A. :)

Postad 10 July 2012 - 17:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Eller så gör man det enkelt för sig och bara kör i AB i stellet för A. :)

Huh?

Du vet förmodligen att klass A, AB osv inte är exklusiva för endera typen av halvledare, eller? :)

Postad 10 July 2012 - 17:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Här är jag !!

Ja det är skillnad på kablar.
Prova dig fram men prova inga billiga (under 2000).

Mvh

Redigerat av Leif B, 10 July 2012 - 17:24.

Postad 10 July 2012 - 17:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Mitt rörslutsteg låter absolut bättre efter minst en halvtimmes påslag. Blir även gradvis bättre upp till 2 timmar.
Men största skillnaden är första halvtimmen.

Elektroniken resp rören vill jobba i sin rätta temperatur.

Postad 10 July 2012 - 17:26

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
För att återgå till det ursprungliga ämnet, visst går det att höra skillnader mellan olika DAC:ar, det kan vara ganska stora skillnader. Men i förhållande till bidraget från högtalare, rummet m.m. så är de på en helt annan nivå. En sak som skiljer mellan olika DAC:ar är mängder jitter, d.v.s. tidsfel i den digitala överföringen, och det är en bidragande faktor. Men sedan har de förstås olika analogdelar och D/A-omvandlare också som påverkar slutresultatet. Jag har testat ganska många olika DAC:ar och CD-spelare i mina dagar och ingen kan påstå att det inte är skillnader. Men jag tycker inte man ska överdriva dessa skillnader i förhållande till andra åtgärder man kan göra som att t.ex. lägga lite tid på att placera sina högtalare eller lyssningsplatsen rätt. Vi pratar om olika skillnader här, i DAC:ens fall kanske det skiljer i upplösning, perspektiv m.m. på "mikronivå" mellan olika enheter medan en optimering av placering kan ge enorma skillnader i frekvensåtergivningen, kamfiltereffekter, perspektiv m.m. När man fått till sitt rum så bra som man kan med hänsyn till det estetiska (vilket ofta är en kompromiss man får göra om det inte är ett dedicerat rum) så kan man fintrimma systemet med bättre DAC och kablar. För även kablar låter olika, men enligt mig snackar vi väldigt små skillnader här och jag törs nog säga att det är långt ifrån beroende på priset. :) Jag har gjort egna flätade signalkablar med mycket gott resultat, för några hundringar kan man göra en fenomenalt bra kabel som för de flesta är tillräckligt bra. Jag använder dem inte numera dock, men inte skämdes de för sig. Strömkablar är jag mer skeptisk till förutom att man bör använda rejält skärmade kablar som t.ex. Supra LoRad vilket är billigt att köpa på lösmeter. Har man byggt hus så vet man hur det ser ut bakom väggarna och då känns svindyra strömkablar som ren galenskap, för mig. :)

Jag sållar mig även till ligan som tycker elektroniken låter bättre varm, och har stereon varit nerpackad eller avslagen länge tycker jag det brukar ta längre tid än jag kan begripa mig på. ;)

Jag kan tillägga att en ändring av högtalarnas eller lyssningsplatsens position kan ge förändringar i frekvensåtergivningen på 10-20 dB. Vi snackar extrema skillnader jämfört med skillnader mellan olika elektronik. Alla som mätt sitt lyssningsrum och flyttat runt grejerna vet jag vad menar. Kurvan man får för ett normalt vardagsrum som inte är akustikreglerat är skrämmande och allt annat än rak.

Postad 10 July 2012 - 17:30

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

För att återgå till det ursprungliga ämnet, visst går det att höra skillnader mellan olika DAC:ar, det kan vara ganska stora skillnader. Men i förhållande till bidraget från högtalare, rummet m.m. så är de på en helt annan nivå. En sak som skiljer mellan olika DAC:ar är mängder jitter, d.v.s. tidsfel i den digitala överföringen, och det är en bidragande faktor. Men sedan har de förstås olika analogdelar och D/A-omvandlare också som påverkar slutresultatet. Jag har testat ganska många olika DAC:ar och CD-spelare i mina dagar och ingen kan påstå att det inte är skillnader. Men jag tycker inte man ska överdriva dessa skillnader i förhållande till andra åtgärder man kan göra som att t.ex. lägga lite tid på att placera sina högtalare eller lyssningsplatsen rätt. Vi pratar om olika skillnader här, i DAC:ens fall kanske det skiljer i upplösning, perspektiv m.m. på "mikronivå" mellan olika enheter medan en optimering av placering kan ge enorma skillnader i frekvensåtergivningen, kamfiltereffekter, perspektiv m.m. När man fått till sitt rum så bra som man kan med hänsyn till det estetiska (vilket ofta är en kompromiss man får göra om det inte är ett dedicerat rum) så kan man fintrimma systemet med bättre DAC och kablar. För även kablar låter olika, men enligt mig snackar vi väldigt små skillnader här och jag törs nog säga att det är långt ifrån beroende på priset. :) Jag har gjort egna flätade signalkablar med mycket gott resultat, för några hundringar kan man göra en fenomenalt bra kabel som för de flesta är tillräckligt bra. Jag använder dem inte numera dock, men inte skämdes de för sig. Strömkablar är jag mer skeptisk till förutom att man bör använda rejält skärmade kablar som t.ex. Supra LoRad vilket är billigt att köpa på lösmeter. Har man byggt hus så vet man hur det ser ut bakom väggarna och då känns svindyra strömkablar som ren galenskap, för mig. :)

Jag sållar mig även till ligan som tycker elektroniken låter bättre varm, och har stereon varit nerpackad eller avslagen länge tycker jag det brukar ta längre tid än jag kan begripa mig på. ;)

Jag kan tillägga att en ändring av högtalarnas eller lyssningsplatsens position kan ge förändringar i frekvensåtergivningen på 10-20 dB. Vi snackar extrema skillnader jämfört med skillnader mellan olika elektronik. Alla som mätt sitt lyssningsrum och flyttat runt grejerna vet jag vad menar. Kurvan man får för ett normalt vardagsrum som inte är akustikreglerat är skrämmande och allt annat än rak.

Snyggt skrivit, du och jag har samma uppfattning om vad som påverkar och i vilken grad.
Det med dacar är helt i min smak. Att byta en OPamp kan ändra hela karaktären i en DAC.
Har nog testat ett 20 tal i min och till slut finner man det man söker.

PS. Tips, prata inte om upplösning så andra hör de här. DS

Postad 10 July 2012 - 17:45

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Snyggt skrivit, du och jag har samma uppfattning om vad som påverkar och i vilken grad.
Det med dacar är helt i min smak. Att byta en OPamp kan ändra hela karaktären i en DAC.
Har nog testat ett 20 tal i min och till slut finner man det man söker.

PS. Tips, prata inte om upplösning så andra hör de här. DS

Jag har svårt att tro att någon är oense med mig om att upplösningen skiljer mellan olika grejer eller? ;) Om det sedan är högtalarna eller någon annan del i kedjan som påverkar upplösningen är en annan femma, men alla delar bidrar i olika grad. De flesta som hållt på ett tag har väl varit med om känslan att låna/köpa en ny komponent och höra att den är bättre än det man hade innan för att sedan lyssna igenom sin musiksamling, skiva efter skiva, och uppleva att allt lyft sig ett snäpp. Finns inget roligare. :) Men enligt min erfarenhet så kan man få den verkliga aha-upplevelsen genom att byta tillbaka till det man hade innan sedan, är skillnaden verkligen påtaglig så är det då man hör det tydligt.

Postad 10 July 2012 - 17:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag har svårt att tro att någon är oense med mig om att upplösningen skiljer mellan olika grejer eller? ;) Om det sedan är högtalarna eller någon annan del i kedjan som påverkar upplösningen är en annan femma, men alla delar bidrar i olika grad. De flesta som hållt på ett tag har väl varit med om känslan att låna/köpa en ny komponent och höra att den är bättre än det man hade innan för att sedan lyssna igenom sin musiksamling, skiva efter skiva, och uppleva att allt lyft sig ett snäpp. Finns inget roligare. :) Men enligt min erfarenhet så kan man få den verkliga aha-upplevelsen genom att byta tillbaka till det man hade innan sedan, är skillnaden verkligen påtaglig så är det då man hör det tydligt.

Ja visst är det skoj att bara byta en mindre komponent och få den där aha känslan.

Postad 10 July 2012 - 18:02

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Huh?

Du vet förmodligen att klass A, AB osv inte är exklusiva för endera typen av halvledare, eller? :)

Syftade på att det finns tre lägen på XTZ, Klass A (den kör i klass A läget oavsett hur hårt man pressar förstärkaren) AUTO (ändrar bara till AB om den pressas för hårt) och klass AB.

Förstår de grundläggande skillnaderna mellan dom och hur fungerar rent tekniskt men vill inte påstå att mina kunskaper i hur det hela fungerar sträcker sig mycket längre än så, så inget jag kommer att gå in i någon djupare diskussion i (då jag inte kommer kunna framföra något av värde). :)

Postad 10 July 2012 - 18:09

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 1

Snickesnack.

Du skriver tydligt om skillnader mellan stärkare med låg och hög uteffekt, och nämner ecc83/12ax7 som exempel.

Kan sträcka mig till att du formulerat dig väldigt klumpigt och egentligen menat starttid för ett rent försteg, men det får du i så fall berätta innan du blir kaxig och nekar. :)

I princip går det för övrigt att använda dessa som slutrör, men det görs inte, helt enkelt för att andra modeller är bättre lämpade.

Skitsnack som vanligt

Det finns förstärkare med endast 12AX7 och inget annat slutsteg bara så att du vet. Sen finns det rörhybrider med 12AX7 i försteget och transistorer i slutsteget och till sist så finns det finns även rörhybrider med 12AX7 utan att det sitter i varken försteget eller slutsteget.

Så nej, jag menade inte endast starttiden för ett rent försteg. Mitt tips är att kolla upp det du pratar om innan du säger att någon har fel.

Postad 10 July 2012 - 18:29

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Skitsnack som vanligt

Det finns förstärkare med endast 12AX7 och inget annat slutsteg bara så att du vet. Sen finns det rörhybrider med 12AX7 i försteget och transistorer i slutsteget och till sist så finns det finns även rörhybrider med 12AX7 utan att det sitter i varken försteget eller slutsteget.

Så nej, jag menade inte endast starttiden för ett rent försteg. Mitt tips är att kolla upp det du pratar om innan du säger att någon har fel.

Står helt bakom dig, allt stämmer.

Postad 10 July 2012 - 19:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

För att återgå till det ursprungliga ämnet, visst går det att höra skillnader mellan olika DAC:ar, det kan vara ganska stora skillnader.

Det finns flera på forumet som gjort blinda tester mellan DACar/Spelare och de lär inte hålla med dig. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.