Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio Aura 50 limited edition

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2014 - 09:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Kul läsning :) men hur låter/upplever man dist?

Postad 07 March 2014 - 09:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Så har nu varit upp till AvD och lyssnat på lite slutsteg och det vi/han kom fram till var att det var dist som jag upplevde och högtalarna inte palla med då jag ville spela mer än dom klara av...
Vi testa med Marantz 7025 och en primare I32 och var samma problem där på högre volymer dom hade inget värre att testa med men stack iväg med pengar vilket fall så fick rådet att byta högtalare om jag ville slippa dist på dom volymerna.

Han visade då Heco Celan Gt-702 och tyckte jag skulle inhandla 902:an som dom hade på lagret men tyckte även Heco vart vass när man vred på lite grann. Sen vet jag inte om dom lät speciellt mycket bättre än auran.

Så i slutändan behåller jag mina Aura 50 i ett tag till och struntar i slutsteg då jag inte få någon direkt ökad ljudnivå som är lyssningsbar, och steget upp till distfritt verkar kosta väldigt mycket ^^

Det du kanske snarare skulle kolla på är nästa steg av Aura. Själv har jag ju Aura 60 och spelar utan problem över 90dBA i lyssningsposition. Nästa steg, Aura 70, borde ju då mäkta med ännu mycket mer. Sedan har jag ju en förstärkare som klipper lite "öronvänligare" än vanligt, och detta kanske också gör att jag kan spela lite högre utan att det låter illa. :)

Postad 07 March 2014 - 09:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kul läsning :) men hur låter/upplever man dist?

Alltså, dist betyder ju egentligen bara "förvrängning" och behöver ju då per definition egentligen inte alls innebära att det låter illa. Ibland faktiskt tvärtom, "harmoniskt dist" tolkar vi ju ofta som positiv. Men i folkmun menar man "oharmonisk" dist vilket ofta ger elaka vassa ljud i områden vi är känsliga för.

Postad 07 March 2014 - 11:24

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Var det verkligen dist då eller var det ett ogynnsamt rum som inte pallade all energi från diskanten?
Jag upplever t.ex. Klipsch RF-serien som extremt "sss-ig" men det är inte pga. dist utan pga mer energi i toppen än vad jag och mitt rum pallar med.

Själv har jag Mantra 50 vilka förvisso har andra diskanter men ljudsignaturen är väl liknande. Det är inte disten som sätter stopp för volymen där inte (för övrigt laddie15's fel att jag tjackade upp mig på SA).

Postad 07 March 2014 - 12:32

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Det var Aura 60 vi testade med då dom inte hade aura 50 inne. Kan mycket möjligt vara rummen men har nu testat i 3 olika rum.
Lyssnade även på klipschen rf52 då dom hade den uppställd men på med en hk 370 och tyckte den var vass
Men det ljudet jag upplever med auran är att när det kommer förbi en viss gräns så skär det i öronen och det inte bara auran 50/60 utan även den mindre heco:n. Enligt Patrik i butiken så var det ingen ide att testa med aura 70 för det vara samma problem där men han misstänkte också Akustiken hemma hos mig även mina kablar(Vilket gjorde att han tog fram nå 25k högtalarkablar som inte lät nå annorlunda eller fruktansvärt lite ^^).

Men när jag visade hur högt jag ville spela så var jag tvungen att gå upp i prisklass både när det jag frontarna och slutsteg.
Är svårt att uppskatta hur högt jag spelar då jag inte har någon riktigt mätkälla men på min H/K 370 så spelar jag normal högt vid +20-25 och det låter riktigt bra ner till +12 sen låter det bara vasst och även fast vi slängde på primaren och marantzen eller vincentstegen så lät det inget bättre basen vaknar till liv tidigare men får inget välljud på högre ljudnivåer

Postad 07 March 2014 - 14:15

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Alltså, dist betyder ju egentligen bara "förvrängning" och behöver ju då per definition egentligen inte alls innebära att det låter illa. Ibland faktiskt tvärtom, "harmoniskt dist" tolkar vi ju ofta som positiv. Men i folkmun menar man "oharmonisk" dist vilket ofta ger elaka vassa ljud i områden vi är känsliga för.

tack för svaret, då kan det ha varit dist som jag upplevde när jag hade saxo 50 hemma. Tyckte det lät så energiskt så jag nästan fick huvudvärk.

Postad 07 March 2014 - 14:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det var Aura 60 vi testade med då dom inte hade aura 50 inne. Kan mycket möjligt vara rummen men har nu testat i 3 olika rum.
Lyssnade även på klipschen rf52 då dom hade den uppställd men på med en hk 370 och tyckte den var vass
Men det ljudet jag upplever med auran är att när det kommer förbi en viss gräns så skär det i öronen och det inte bara auran 50/60 utan även den mindre heco:n. Enligt Patrik i butiken så var det ingen ide att testa med aura 70 för det vara samma problem där men han misstänkte också Akustiken hemma hos mig även mina kablar(Vilket gjorde att han tog fram nå 25k högtalarkablar som inte lät nå annorlunda eller fruktansvärt lite ^^).

Men när jag visade hur högt jag ville spela så var jag tvungen att gå upp i prisklass både när det jag frontarna och slutsteg.
Är svårt att uppskatta hur högt jag spelar då jag inte har någon riktigt mätkälla men på min H/K 370 så spelar jag normal högt vid +20-25 och det låter riktigt bra ner till +12 sen låter det bara vasst och även fast vi slängde på primaren och marantzen eller vincentstegen så lät det inget bättre basen vaknar till liv tidigare men får inget välljud på högre ljudnivåer

Det är ju såklart jättesvårt att jämföra en högtalare i helt olika miljöer. Jag tror att jag har ett rätt bra rum, utan reflexer bakåt, då det bakåt i detta fallet är ca 5-6 meter. Men någon vasshet upplever jag överhuvutaget inte hur än jag bär mig åt. Det är ju möjligt att du önskar spela väsentligt högre än jag, och då kostar nog ett distfritt ljud ganska stora pengar. Jag spelar som sagt som mest runt 90dB i lyssningsposition, och det upplever jag högt men fortfarande utan ansträngning eller hårdhet.
Du kan enkelt kolla ljudnivån med en mobilapp för att bilda dig en uppfattning. Inte för att det kanske har någon avgörande betydelse, för det är ju du dina öron som bestämmer hur högt du trivs med att spela. Men det ger ju en fingervisning om vilka doningar du förmodligen behöver titta på. :)

Kära Distordera; Hoppas att du menade "förtjänst" och inte "fel", för du är väl nöjd? :unsure:

Postad 07 March 2014 - 18:19

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Kära Distordera; Hoppas att du menade "förtjänst" och inte "fel", för du är väl nöjd? :unsure:

Hehe.. jodå jag är nöjd. Tack för inspirationen.

Postad 10 March 2014 - 12:06

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är distributör för SA i Sverige och jag har hört att några butiker har haft lite småirriterade kunder som undrar hur de kan ta 14.000kr för aura50 new edition. Därför vill jag informera om att det är ett annat delningsfilter i aura50 new edition och att det är mer påkostat än delningsfiltret i aura50 limited edition vilket gör att det är omöjligt att ta samma pris. Om man uppskattar ljudskillnaden är upp till "lyssnaren" att avgöra. Enligt mig så är båda modellerna väldigt prisvärda.
Vänligen

Postad 10 March 2014 - 14:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Tack för infon..

Postad 10 March 2014 - 15:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej!
Jag är distributör för SA i Sverige och jag har hört att några butiker har haft lite småirriterade kunder som undrar hur de kan ta 14.000kr för aura50 new edition. Därför vill jag informera om att det är ett annat delningsfilter i aura50 new edition och att det är mer påkostat än delningsfiltret i aura50 limited edition vilket gör att det är omöjligt att ta samma pris. Om man uppskattar ljudskillnaden är upp till "lyssnaren" att avgöra. Enligt mig så är båda modellerna väldigt prisvärda.
Vänligen

Jo den plötsliga prishöjningen på 40 procent var ju kanske i magstarkaste laget. Men om priset är rätt eller inte avgör ju konkurrensen. Personligen anser jag den fortfarande prisvärd. Hade jag inte redan Aura 60 hade jag nog ett par 50:or, ja eller kanke 70:an då. :)

Postad 13 March 2014 - 14:02

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Det är ju såklart jättesvårt att jämföra en högtalare i helt olika miljöer. Jag tror att jag har ett rätt bra rum, utan reflexer bakåt, då det bakåt i detta fallet är ca 5-6 meter. Men någon vasshet upplever jag överhuvutaget inte hur än jag bär mig åt. Det är ju möjligt att du önskar spela väsentligt högre än jag, och då kostar nog ett distfritt ljud ganska stora pengar. Jag spelar som sagt som mest runt 90dB i lyssningsposition, och det upplever jag högt men fortfarande utan ansträngning eller hårdhet.
Du kan enkelt kolla ljudnivån med en mobilapp för att bilda dig en uppfattning. Inte för att det kanske har någon avgörande betydelse, för det är ju du dina öron som bestämmer hur högt du trivs med att spela. Men det ger ju en fingervisning om vilka doningar du förmodligen behöver titta på. :)

Testa att mäta upp med mobilen med 2 olika program med hög ljudnivå med 2 android program men den ena visa runt 70 tror jag och den andra strax över 90, sen har jag någon gång försökt med med xtz men den bara hoppar men enligt spalten har den varit runt 97 det här är mät med enbart h/k och innan det börja låta illa :)

Har ännu inte gett upp på slutsteg hehe Har kollat in marantzen 7025 och Vincent 331.

Marantz 7025 har jag ju lyssnat på tidigare och upplevde bättre den bättre än vincent 996.
Men Vincent 331 verkar intresseant med rörhybrid vilket ska ge värme och snällare diskant om jag förstår rätt? och den ska även ha bra med kraft dock så hittar jag ingen ampere styrka någonstans eller powercube mätning.
Någon som kan hjälpa mig?

Postad 22 March 2014 - 15:02

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Har nu fastnat för ett Sherwood a-965 sen har dom ett Myryad på hifigurun som kan vara intresseant men om allt går som det ska blir det sherwooden på Måndagen så blir det slutsteg till alla kanaler :)

Edit: det är ett Myryad Ma500 som det inte verkar finnas så mycket att läsa om...

Redigerat av BoBBiS, 22 March 2014 - 15:41.

Postad 24 September 2015 - 10:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Hej!
Vänligen

Hej,

Varför gör man en till Aura 50 new edition nu? Räckte det inte med den förra? ;)

Tacksam för svar!

Postad 06 October 2015 - 14:42

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Hej,

Varför gör man en till Aura 50 new edition nu? Räckte det inte med den förra? ;)

Tacksam för svar!

För att den första aura50 var en limiterad version och gjordes i en begränsad upplaga. Eftersom den blev så populär så gjorde SA en ny utgåva med ett exklusivare (och dyrare) delningsfilter.

Aura50 NE kommer att utgå runt årsskiftet så man kan nu köpa den för ett riktigt bra pris: 

https://www.facebook...?type=3

Postad 12 March 2016 - 17:21

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Väcker en lite halvgammal tråd nu. Men, vad skiljer Aura 50 och Saxo 50? På pappret, på prislappen och visuellt så är de väldigt lika varandra.

Postad 12 March 2016 - 21:14

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0

Väcker en lite halvgammal tråd nu. Men, vad skiljer Aura 50 och Saxo 50? På pappret, på prislappen och visuellt så är de väldigt lika varandra.

Helt olika element delningsfilter formen är det ENDA lika typ.

Postad 12 March 2016 - 23:18

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Helt olika element delningsfilter formen är det ENDA lika typ.

Så, vilka skillnader borde jag höra? Vilken är på pappret den bättre högtalaren? Enda skillnaden jag hittar är färgen på foten... :P

Postad 21 August 2017 - 07:32

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Hej alla SA kungar! ;)

Vilken SA modell tipsar ni om till ett rum på ca 20kvm, det är inte nödvändigt med den som spelar mest bas av dem modeller som finns, då mitt rum är lite känsligt för just bas... antar att rappheten finns där i dem alla ändå. Ägde ett par 1730 för ca 10 år sedan, antar att de hänt lite på dem åren. Kan säga att Pandion 30 går bort då den är för dyr samma gäller nog explorer modellerna då dem är för stora

Såg nu att jag nog skulle postat detta i SA klubben tråden och inte här, sorry :(

Redigerat av Graziano, 21 August 2017 - 09:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.