En portad låda hjälper till vid avstämningen och kan därför generera 3 ggr högre ljudtryck vid denna frekvens. Svårigheten med infra och basreflex är att kunna duimensionera ett system som har så pass låg avstämning så det sak bli relevant och samtidigt ha resterade parametrar och tonkurva som gör att den går att använda ovan infra området också.Eller portade ? De verkar lättare att få upp ljudtryck i för låga Hz ? (Klassikern SVS mot Velodyne DD)
Postad 20 August 2012 - 16:58
Postad 20 August 2012 - 17:02
Mer info om basarna: http://byggdinbas.je...-167-c-157.aspx
Mvh
Postad 20 August 2012 - 17:04
Precis Putte, därför får jag inte ihop Bakermans förklaring.
Vi pratar nog om olika saker.
Det hela verkar vara en sammanblandning av Effekt och Energi.
Påstår fortfarande att det krävs mer energi för att spela låga toner än höga (det är därför en sub har egen strömförsörjning).
Postad 20 August 2012 - 17:08
En portad låda hjälper till vid avstämningen och kan därför generera 3 ggr högre ljudtryck vid denna frekvens. Svårigheten med infra och basreflex är att kunna duimensionera ett system som har så pass låg avstämning så det sak bli relevant och samtidigt ha resterade parametrar och tonkurva som gör att den går att använda ovan infra området också.
Var har du källa på 3ggr högre ljudtryck vid avstämningen? Vad jag vet så avlastar porten elementet vid avstämningen och ljudet vid avstämningen kommer bara från porten, inget från elementet, därav slår elementet otroligt lite vid portavstämningen.
Men visst, bygga ett portat system som spelar infra väldigt bra kräver ordentligt stora doningar och låga avstämningsfrekvenser.
Påstår fortfarande att det krävs mer energi för att spela låga toner än höga (det är därför en sub har egen strömförsörjning).
Subben har egen strömförsörjning för att den har ett sparat inbyggt slutsteg. Din vanliga förstärkare har ju också separat strömförsörjning, hur skulle den annars få ström? Via lågnivå kabeln?
Postad 20 August 2012 - 17:14
Absolut.Var har du källa på 3ggr högre ljudtryck vid avstämningen? Vad jag vet så avlastar porten elementet vid avstämningen och ljudet vid avstämningen kommer bara från porten, inget från elementet, därav slår elementet otroligt lite vid portavstämningen.
Men visst, bygga ett portat system som spelar infra väldigt bra kräver ordentligt stora doningar och låga avstämningsfrekvenser.
Då svarar jag sådär vagt och generellt så att IÖ kanske finner det nödvändigt att fixa biffen och rätta till
Långt över avstämningsfrekvensen är det ju ingen skillnad, men där porten kommer in för basreflexlådan börjar det ske saker. Ju närmare avstämningen man kommer desto mer hjälp får basreflexlådan av porten och elementet avlastas. Vid avstämningsfrekvensen sköter porten all luftflyttning och under denna börjar elementet åter jobba succesivt. Under avstämningen faller också systemets effektivitet snabbare än den slutna lådan, normalt 6dB/oktav snabbare.
Effektiviteten runt avstämningsfrekvensen är upp till 3ggr bättre för basreflexlådan, men en bit under avstämningen är den väldigt mycket sämre och närmar sig xmax snabbt.
Det gör att för att kunna spela lika starkt som basreflexlådan är kapabel till runt avstämningen behöver man stärka upp det slutna systemet trefaldigt. Det i sin tur ger ju väldigt mycket mindre konrörelse och ökar det slutna systemets kapacitet över avsämningsfrekvensen och eftersom avrullningen är långsammare i lågbasen och vi har trefaldigat luftflyttningsförmågan hos elementen kommer systemet ge användbar utnivå lägre ner i frekvens än basreflexlådan.Brytpunkten beror ju såklart på avstämningarna.
6dB/oktav snabbare avrullning hos basreflexlådan ger ju 12dB nivåtapp mot det slutna systemet på 2 oktaver. Dubblering av basarna ger 6dB, eller 9dB med tre gånger så många slutna. Basreflexlådan blir då ifrånsprungen typ 1-1,5 oktaver under avstämningen effektivitetsmässigt.
Men detta är supergenerellt skrivet och några möjligheter till att skapa grafik har jag inte.
Magnusöstberg
Tagit från http://www.faktiskt....50234&list=full
Redigerat av Unregistered1574, 20 August 2012 - 17:16.
Postad 20 August 2012 - 17:53
*IIIIIiiiiiiiiihhhhh!*
Postad 20 August 2012 - 18:07
Jag håller med dig.
Vad som har diskuteras är om en låg ton (spelas tex på en 12" bas) kräver mer energi än en hög ton (spelas tex på en 2.5" diskant). Den låga tonen kräver mer energi.
Nu handlade väl diskussionen ändå om baslådor !!?
Givetvis kräver en diskant VÄLDIGT mycket mindre effekt än en bas. En diskant kan kanske bara hantera tio watt innan den brinner upp.
Denna diskussionen handlar givetvis om frekvensspannet från 80Hz och neråt eftersom vi diskuterade just bas.
Postad 20 August 2012 - 18:13
Mvh
Postad 20 August 2012 - 18:19
Vi diskuterade heller inte infra bas från början, då tråden mest handlat om XTZ som inte går under 20hz mig veteligt! Men min fråga några inlägg över är fortfarande obesvarad.
Mvh
Det behöver inte vara infra för att det ska gå åt mindre effekt när frekvensen sjunker.
Det har med avstämning att göra. Hur mycket slaglängd som går åt.
En högt avstämd basreflex får också slut på slaglängd vid en hög frekvens då slaglängden ökar lavinartat under avstämningen.
Dessutom är det ofta riktigt dåliga element som sitter i dom billiga baslådorna.
Angående din fråga så går det att lira infra med vilket element som helst.
Frågan är bara hur mycket output man får.
Redigerat av Bakerman, 20 August 2012 - 18:19.
Postad 20 August 2012 - 18:23
"Lite roligt att man sett element från Scanspeak på 12" som har fs på 17hz... Skulle då inte exempelvis en till 4st såna här kunna gå ned under 20hz? Infra är ju 20hz och nedåt enligt vad jag har förståt.
Mer info om basarna: http://byggdinbas.je...-167-c-157.aspx"
Mvh
Postad 20 August 2012 - 18:39
Men kan dessa göra nåt ordentligt i infra området?
"Lite roligt att man sett element från Scanspeak på 12" som har fs på 17hz... Skulle då inte exempelvis en till 4st såna här kunna gå ned under 20hz? Infra är ju 20hz och nedåt enligt vad jag har förståt.
Mer info om basarna: http://byggdinbas.je...-167-c-157.aspx"
Mvh
Hänger väl på vad man tycker att "ordentligt" är.
Ett sånt där element flyttar ungefär två liter luft. Fyra flyttar alltså ungefär åtta.
Jag flyttar ungefär 28 liter luft, och Komoroks nya idiotsystem kommer att flytta ca 45.
Allt är ju relativt.
Redigerat av Bakerman, 20 August 2012 - 18:39.
Postad 20 August 2012 - 18:45
Han bygger ju Ino Infra Z-24...
24 tolvtummare av högsta kvalitet. Det är lagom.
Postad 20 August 2012 - 18:59
Har du missat det !!?
Vad är det för element och lådor?
Postad 20 August 2012 - 19:02
Vad är det för element och lådor?
Har du missat det !!?
Postad 20 August 2012 - 19:05
Kan du förklara hur ett element behöver mer energi för skapa 80dB @ 20 hz än 80dB högre upp om känsligheten är densamma.Jag håller med dig.
Vad som har diskuteras är om en låg ton (spelas tex på en 12" bas) kräver mer energi än en hög ton (spelas tex på en 2.5" diskant). Den låga tonen kräver mer energi.
Redigerat av MKarlsson74, 20 August 2012 - 19:16.
Postad 20 August 2012 - 19:06
Elementen är ett derivat av xxls som jag förstår det, lite extragodis som inte syns.
Postad 20 August 2012 - 19:12
InfraZ har väl 2 tolvor per låda, så är det 48 tolvor eller är det Z12?
Elementen är ett derivat av xxls som jag förstår det, lite extragodis som inte syns.
Det har du rätt i.
Det är egentligen bara Z-6, för han bygger en variant med fyra element per låda.
Det är 24 tolvtummare i alla fall.
Postad 20 August 2012 - 19:27
Kan du förklara hur ett element behöver mer energi för skapa 80dB @ 20 hz än 80dB högre upp om känsligheten är densamma.
Se bifogade bild. Tänk dig att ytan mellan två toppar är den energi som krävs för att generera en ton av en viss frekvens. Då ser du att ytan mellan två högfrekventa toppar är mindre än ytan mellan två lågfrekventa toppar. (Vid samma amplitud).
http://commons.wikim...frequencies.svg
Postad 20 August 2012 - 19:27
Postad 20 August 2012 - 23:07
Postad 20 August 2012 - 23:51
Ja, jag ser bilden. Och jag ställer frågan igen.Exakt samma känslighet och exakt samma ljudtryck, visa då att det skulle vara en väsentlig skillnad på effekt för återge 20 hz mot t ex 500 hz.Se bifogade bild. Tänk dig att ytan mellan två toppar är den energi som krävs för att generera en ton av en viss frekvens. Då ser du att ytan mellan två högfrekventa toppar är mindre än ytan mellan två lågfrekventa toppar. (Vid samma amplitud).
http://commons.wikim...frequencies.svg
Postad 20 August 2012 - 23:55
Ino's egna 12 tummare, samma som jag har. Sluten låda med två element i en speciell placering. Finns bilder mm på diy på faktiskt.Ja men vad för 12" element och hur ser lådan ut? Är det horn, portad, sluten, bandpass eller vad är det?
Postad 21 August 2012 - 00:00
Edit: Dina bilder alltså
Ino's egna 12 tummare, samma som jag har. Sluten låda med två element i en speciell placering. Finns bilder mm på diy på faktiskt.
Redigerat av Unregistered2141, 21 August 2012 - 00:03.
Postad 21 August 2012 - 00:19
Redigerat av Unregistered2141, 21 August 2012 - 00:39.
Postad 21 August 2012 - 06:17
Är det inte enklare om du visar hur det ligger till ist?Ja, jag ser bilden. Och jag ställer frågan igen.Exakt samma känslighet och exakt samma ljudtryck, visa då att det skulle vara en väsentlig skillnad på effekt för återge 20 hz mot t ex 500 hz.
Postad 21 August 2012 - 06:32
Hur är den här? http://www.fyndborse...emo-ex/sub-wigo Måste säga att jag blev rätt nyfiken efter att ha sett vad som skrivits (som citeras till i länken). fast det kanske till 99% har med just priset att göra.
Mmmm, i mitt tycke är de för 'enkla' (billiga) för att ge en stabil bas. Man får inte låta snålheten råda då det gäller subbar.
Postad 21 August 2012 - 07:15
Men som många sagt kör på "Först" en minst 10" sen spar du och köper en lika till.
Eller är alternativet bara 2st 8"are eller en 10"are skulle mitt svar vara köp 2 st 8"are.
Lite rappare och du flyttar mer luft med 2st 8or än med 1st 10"
Lycka till
Postad 21 August 2012 - 08:04
Ja, jag ser bilden. Och jag ställer frågan igen.Exakt samma känslighet och exakt samma ljudtryck, visa då att det skulle vara en väsentlig skillnad på effekt för återge 20 hz mot t ex 500 hz.
Fast det är väl ändå ingen större hemlighet att det inte krävs lika mycket effekt uppåt i registret ?
Du kan ju stoppa in hundratals watt i en bas, men bara några få watt i en diskant.
När jag ifrågasatte det så utgick jag ifrån att diskussionen gick runt området under 80Hz.
Postad 21 August 2012 - 08:15
Ja, jag ser bilden. Och jag ställer frågan igen.Exakt samma känslighet och exakt samma ljudtryck, visa då att det skulle vara en väsentlig skillnad på effekt för återge 20 hz mot t ex 500 hz.
Kan du räkna integraler? Isåfall är det enkelt att räkna ut arean under sinusvågen i olika frekvenser och samma amplitud.
Postad 21 August 2012 - 09:43
Postad 21 August 2012 - 12:05
Nej, eftersom jag inte riktigt vet vad han menar.Är det inte enklare om du visar hur det ligger till ist?
Det var inget det jag skrev.Fast det är väl ändå ingen större hemlighet att det inte krävs lika mycket effekt uppåt i registret ?
Du kan ju stoppa in hundratals watt i en bas, men bara några få watt i en diskant.
När jag ifrågasatte det så utgick jag ifrån att diskussionen gick runt området under 80Hz.
Postad 21 August 2012 - 12:10
Elementet har exakt 90 dB känslighet (20-80hz) och vi vill skapa exakt 80dB spl 1m ifrån.
Skulle det då bli en skillnad på effekten som behövs vid 20hz och 80 hz, även om känsligheten är exakt lika (och vi skippar rummets påverkan och dyl, bara själva elementet).
Postad 21 August 2012 - 12:25
För att åter ta detta med effekten.
Elementet har exakt 90 dB känslighet (20-80hz) och vi vill skapa exakt 80dB spl 1m ifrån.
Skulle det då bli en skillnad på effekten som behövs vid 20hz och 80 hz, även om känsligheten är exakt lika (och vi skippar rummets påverkan och dyl, bara själva elementet).
Har elementet spikrak frekvensgång, så borde det väl stämma? Lär ju krävas like mycket effekt och strömmen som krävs varierar ju beroende på impedansen.
Postad 21 August 2012 - 15:03
Lägg ner med OT:andet nu. Hyr ett hotellrum eller något. Bakerman, att du sitter och gnäller över att jag gör några trådar, när du själv bajsar ner dom totalt, är ju rätt roligt.
Men du har ju så många att bajsa ner.
Känns förövrigt som att du redan har fått svar på alla dina frågor i alla dina trådar.
Att det sen inte går in kan ju inte vi hjälpa ?
Känsligheten varierar givetvis ?
Men om vi i ditt exempel ponerar att det är en dålig köpesub (vilket många är) som är avstämd till 35Hz, vill du fortfarande ha det till att ditt räkneexempel stämmer ?
Postad 21 August 2012 - 17:16
Vore intressant och höra från Putte 10 om detta.
Postad 21 August 2012 - 17:33
Vore intressant och höra från Putte 10 om detta.
Du vill höra från mig, jaha.
Skulle nog säga att skillnaden, i förbrukad effekt, mellan ett element som spelar i 20Hz och
samma element som spelar i 80Hz är försumbar (med en kvalitetshögtalare).
Postad 21 August 2012 - 19:15
Du vill höra från mig, jaha.
Skulle nog säga att skillnaden, i förbrukad effekt, mellan ett element som spelar i 20Hz och
samma element som spelar i 80Hz är försumbar (med en kvalitetshögtalare).
Okej, bra
Oavsett ? Eller tar ni det som en tumregel ?
Postad 21 August 2012 - 20:42
Postad 21 August 2012 - 21:04
Har jag fattat det hela rätt nu? Med ett 100Wrms steg så kan man producera infrabas och det kräver inte en massa effekt. Utan bara att elementet är tillräckligt stort och har ett stort motor paket, samt en lång slaglängd och kan då även pumpa x antal liter luft. Lite grovt sagt nu?
Det hänger ju på hur mycket effekt du använder längre upp i registret.
Om du stoppar in 2000 watt längre upp så räcker kanske inte 100 watt speciellt långt.
Postad 21 August 2012 - 21:55
Mvh
Postad 22 August 2012 - 13:35
Vad menar du är fel?
Menar du att det ALLTID går åt lika mycket effekt att återge 20 som 80Hz @ t.ex 100dB ?
Oavsett ?
Postad 22 August 2012 - 13:46
Ja, om känsligheten är densamma (och vi bortser från rummet) så ger samma effekt vid samma känslighet samma spl.Menar du att det ALLTID går åt lika mycket effekt att återge 20 som 80Hz @ t.ex 100dB ?
Oavsett ?
Postad 22 August 2012 - 13:58
Ja, om känsligheten är densamma (och vi bortser från rummet) så ger samma effekt vid samma känslighet samma spl.
Är känsligheten alltid densamma i hela det användbara frekvensspannet hos ett element placerat i en låda ?
Redigerat av Bakerman, 22 August 2012 - 14:00.
Postad 22 August 2012 - 14:01
Har jag sagt det?Är känsligheten alltid densamma i hela det användbara frekvensspannet hos ett element placerat i en låda ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
115 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?