Expert i Sverige AB i konkurs - vad händer nu?
114 svar till detta ämne
Postad 19 September 2012 - 11:56
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Överväger du verkligen att åka 40 mil totalt för att köa och eventuellt få någonting lite billigare till krångligare garantimöjligheter?
Har funderat på detta om det skulle vara 50-75% rea men tror att jag hoppar detta ska erkännas. Jag hoppas att dom som äger dom 2 butikerna i Östersund blir franschice tagare till någon annan stor elektronikkedja för butiken i Lillänge som är köpcentrum området och kanske säljer ut det gamla sortimentet istället. Vågar inte fara så långt om det jag vill ha inte finns i den butiken är för chans artat.
Postad 19 September 2012 - 11:58
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Tänkte jag skulle åka till butiken här i Växjö iaf, inte för att jag vill ha något. Men är nyfiken på hur mkt kö det är
Postad 19 September 2012 - 12:27
JonssonSWE
-
JonssonSWE
-
Användare
-
-
141 inlägg
Maveric-Romeo: Kollade just med GE och dom öppnar inga nya krediter för tillfället detta gäller även oss som jobbar i egen ägda butiker. Så cash is king som man säger. Finns det ett befintligt kort kan man använda detta och få upp till 60dagar räntefritt. Ang garantier så behöver ni nog inte oroa er detta löser sig. Går ni in till MM eller Giganten tar dom nog emot eran vara dock kan ni själva behöva stå för ev. frakt. clabbefriberg: Nej bara butik inget på nätet.
Postad 19 September 2012 - 14:37
KimKom
-
KimKom
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Samma här!
Jagar tv och är pappaledig så vi kommer att stå långt fram i kön!
/R
Ingen idé att stå och köa. Rätt övertygad om att både EG och MM kommer att sänka priserna under kommande helg, i stil med "momsen" i rabatt eller liknande. Dom har inte råd att riskera förlora så pass många kunder som kommer att strömma till Expert annars i hopp om att fynda.
Postad 19 September 2012 - 14:40
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Enligt en pressträff som just nu pågår är planen att samtliga Experts egenägda butiker börjar konkursutförsäljningen kl.10 på fredag. Konkursförvaltaren räknar med att kunna erbjuda rabatter på åtminstone 25 % generellt, till att börja med, och att de troligen kan höjas allteftersom beroende på efterfrågan och typ av produkt. De mest populära produkterna (här nämndes som exempel "en helt ny Ipad") kanske sänks med 15 % medan mindre efterfrågade produkter direkt får rabatter långt över 25 %. Konkursförvaltaren tror på en hektisk utförsäljning och att det mesta är sålt inom 14 dagar och resten inom en månad.
Postad 19 September 2012 - 15:36
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Finns inget man vill ha på expert, butiken här i Umeå är redan tom, dom har ingenting av värde.
Postad 19 September 2012 - 16:14
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
25% då är det ju andra butikers ordinarie priser, ha ha
Postad 19 September 2012 - 21:17
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Påverkas Expert stormarknad av Expert svenska AB's konkurs?
Postad 19 September 2012 - 21:41
sunqan
-
sunqan
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
du får väl gå in på www.expert.se och kolla deras två butikslistor :-). det står inte vilka som är "vanliga" butiker och vilka som är "stormarknad" och det står inte om det finns några "stormarknad" som drivs som franchise. expert stormarknad AB omfattas dock av konkursen
Postad 19 September 2012 - 22:21
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Står ju på http://www.expert.se vilka butiker som berörs.
Postad 19 September 2012 - 23:38
namn_efternamn
-
namn_efternamn
-
Användare
-
-
186 inlägg
25% är en okej sänkning till en början. Nu ska man bara räkna ut vilken av de tre butiker som stänger i stad kommer ha minst folk köandes så att man kan fynda lite!
Postad 20 September 2012 - 07:25
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Postad 20 September 2012 - 08:16
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
http://www.expressen...perts-jatterea/
" – Vi prismatchar alla utförsäljningar som sker i butik, även konkursutförsäljningar, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Mediamarkt." Hur ska detta kontrolleras rent praktiskt? Inga priser finns på hemsidan, och de lär inte svara i telefon under sina utförsäljningsdagar. Kan man dra en rövare och säga att de släpper 65VT50 för 15990kr, tro?
Postad 20 September 2012 - 08:36
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
"– Vi prismatchar alla utförsäljningar som sker i butik, även konkursutförsäljningar, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Mediamarkt."
Hur ska detta kontrolleras rent praktiskt? Inga priser finns på hemsidan, och de lär inte svara i telefon under sina utförsäljningsdagar. Kan man dra en rövare och säga att de släpper 65VT50 för 15990kr, tro? 
Jag funderade på exakt samma sak. Hur kommer kunna kontrollera vad expert har för priser !?
Postad 20 September 2012 - 08:53
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Enligt en pressträff som just nu pågår är planen att samtliga Experts egenägda butiker börjar konkursutförsäljningen kl.10 på fredag. Konkursförvaltaren räknar med att kunna erbjuda rabatter på åtminstone 25 % generellt, till att börja med, och att de troligen kan höjas allteftersom beroende på efterfrågan och typ av produkt. De mest populära produkterna (här nämndes som exempel "en helt ny Ipad") kanske sänks med 15 % medan mindre efterfrågade produkter direkt får rabatter långt över 25 %. Konkursförvaltaren tror på en hektisk utförsäljning och att det mesta är sålt inom 14 dagar och resten inom en månad.
Då blir priset för en Ipad 3 16gb ungefär detsamma som bästa pris på prisjakt.....skiljer 5 spänn. Känner att det kanske är lika bra att skita i "utförsäljningen"
Postad 20 September 2012 - 09:07
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Då blir priset för en Ipad 3 16gb ungefär detsamma som bästa pris på prisjakt.....skiljer 5 spänn. Känner att det kanske är lika bra att skita i "utförsäljningen"
Blir ju inte en massa okynnes köpande heller
Postad 20 September 2012 - 10:32
Maximi
-
Maximi
-
Rookie
-
3 inlägg
Ifall man nu skulle lyckas plocka upp en ny Samsung TV till ett bra pris och får problem i framtiden - hur gör man då?
Kan man vända sig till Samsung i alla reklamationsärenden?
Mvh,
Maximilian
Postad 20 September 2012 - 10:56
Unregistered0ae9aa06
-
Unregistered0ae9aa06
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag funderade på exakt samma sak. Hur kommer kunna kontrollera vad expert har för priser !? 
I praktiken så kan väl MM (och EG) lova att prismatcha hur mycket som helst, sedan så bestämmer de nog ändå själva vilka "rabatter" de vill ge. "Så du säger att expert säljer sin TV för 400kr mindre än oss? Självklart matchar vi alla deras priser!" "Så du säger att expert säljer sin TV för 4000kr mindre än oss? Så synd att du inte har något reklamblad som du kan visa upp..." Eventuellt krav på bevisning kan de nog lägga på kunden, även om de helst undviker det pga att man tappar goodwill. Det finns nog vissa varor som man kan fynda på, sådant som har små marginaler och kedjorna ligger nära varandra i pris på. Men eftersom webbshoppen är nere och prisjakt plockat bort expert så kan man ju inte kolla. Med det sagt så kommer jag nog ändå att åka dit och trängas för att kanske hitta något vettigt impulsköp.
Redigerat av Unregistered0ae9aa06, 20 September 2012 - 11:06.
Postad 20 September 2012 - 11:02
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Reglerna är väl ganska tydliga, att man visa upp ett kvitto (på redan köpt produkt hos konkurrent) eller ett aktuellt reklamblad för få del av prismatchningen så det kommer nog både MM och EG hålla EXTRA hårt på denna gång. Men de får ju in en hel del kunder i butikerna som TROR de bara muntligen kan matcha, och lite går det ju alltid att pruta..
Postad 20 September 2012 - 11:11
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
I praktiken så kan väl MM (och EG) lova att prismatcha hur mycket som helst, sedan så bestämmer de nog ändå själva vilka "rabatter" de vill ge.
"Så du säger att expert säljer sin TV för 400kr mindre än oss? Självklart matchar vi alla deras priser!" "Så du säger att expert säljer sin TV för 4000kr mindre än oss? Så synd att du inte har något reklamblad som du kan visa upp..."
Eventuellt krav på bevisning kan de nog lägga på kunden, även om de helst undviker det pga att man tappar goodwill.
Det finns nog vissa varor som man kan fynda på, sådant som har små marginaler och kedjorna ligger nära varandra i pris på. Men eftersom webbshoppen är nere och prisjakt plockat bort expert så kan man ju inte kolla. Med det sagt så kommer jag nog ändå att åka dit och trängas för att kanske hitta något vettigt impulsköp. 
sedan bruka dom ju döpa om namnet lite så det inte går att prismatcha (:
Postad 20 September 2012 - 11:16
Unregistered0ae9aa06
-
Unregistered0ae9aa06
-
Rookie
-
3 inlägg
Ja, du ska kunna vända dig till tillverkaren eller möjligen importören. Däremot så är det mycket möjligt att det inte har samma garantipolicy som butiken. Den kan vara längre eller kortare, annan bedömning av vad som är garanti/slitage etc. Dessutom så är risken att det blir mycket bökigare och mer långdraget att posta en TV till Samsung än att lasta av den i närmaste butik.
När OnOff konkade så lovade väl någon(alla) av de övriga kedjorna att ta över garantiansvaret tror jag. Något liknande är kanske att vänta även denna gång. När kunderna slåss om Experts varor så slåss konkurrenterna om Experts kunder.
Postad 20 September 2012 - 11:25
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Mediamarkt skriver så här om garanti på varor sålda hos Expert (sålda innan konkursen): http://produkter.med...aruhuset/expert
Postad 20 September 2012 - 12:10
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Ja, du ska kunna vända dig till tillverkaren eller möjligen importören. Däremot så är det mycket möjligt att det inte har samma garantipolicy som butiken. Den kan vara längre eller kortare, annan bedömning av vad som är garanti/slitage etc. Dessutom så är risken att det blir mycket bökigare och mer långdraget att posta en TV till Samsung än att lasta av den i närmaste butik.
När OnOff konkade så lovade väl någon(alla) av de övriga kedjorna att ta över garantiansvaret tror jag. Något liknande är kanske att vänta även denna gång. När kunderna slåss om Experts varor så slåss konkurrenterna om Experts kunder.
Ser inte att Expert lämnar några övriga garantier än tillverkaren. Så det är ingen skillnad. Man får kontakta tillverkarens serviceverkstad direkt istället för att gå via Expert. Det enda som skiljer är att du blir av med den 3-åriga reklamationsrätten.
Postad 20 September 2012 - 12:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Var ju ganska väntat då tjänar på det i längden på att erbjuda det.
Postad 20 September 2012 - 12:29
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ser inte att Expert lämnar några övriga garantier än tillverkaren. Så det är ingen skillnad. Man får kontakta tillverkarens serviceverkstad direkt istället för att gå via Expert. Det enda som skiljer är att du blir av med den 3-åriga reklamationsrätten.
Är du säker på att man blir av med reklamationsrätten, som ju är lagstadgad? Beror ju på hur lagen är skriven.
Postad 20 September 2012 - 12:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det man blir av med är försäkringar köpta hos Expert men reklamationer och garantier har man ju fortfarande kvar men man får vända sig till leverantören.
Postad 20 September 2012 - 12:48
Unregistered05367bdf
-
Unregistered05367bdf
-
Användare
-
-
194 inlägg
Eftersom Expert kånkar är det konkursförvaltaren man skall vända sig till eller försäljare tidigare i ledet vilket är leverantören eller tillverkaren.
Postad 20 September 2012 - 13:13
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Är du säker på att man blir av med reklamationsrätten, som ju är lagstadgad? Beror ju på hur lagen är skriven.
Reklamationsrätten har du ju gentemot försäljaren, som i detta fall har konkat.
Postad 20 September 2012 - 13:17
Unregistered05367bdf
-
Unregistered05367bdf
-
Användare
-
-
194 inlägg
Fast det finns ju en säljare, konkursförvaltaren. http://www.konsument...r-mig-som-kund/" Jag har ju tre års reklamationsrätt. Vad händer om varan går sönder?- Har man köpt en vara som ska reklameras, men där företaget går i konkurs, ska man höra av sig till konkursförvaltaren. En konkursförvaltare driver företag som gått i konkurs och ser till att varor och andra tillgångar säljs. Därefter fördelar de pengarna mellan fordringsägarna, det vill säga de som har krav på företaget. Du kontaktar konkursförvaltaren som då kan sätta upp dig på en fordringsägarlista. Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera. Det är dit du ska vända dig när konkursboet upphört. Det framgår av konsumentköplagen."
Postad 20 September 2012 - 13:58
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Fast det finns ju en säljare, konkursförvaltaren.
http://www.konsument...r-mig-som-kund/
"Jag har ju tre års reklamationsrätt. Vad händer om varan går sönder? - Har man köpt en vara som ska reklameras, men där företaget går i konkurs, ska man höra av sig till konkursförvaltaren. En konkursförvaltare driver företag som gått i konkurs och ser till att varor och andra tillgångar säljs. Därefter fördelar de pengarna mellan fordringsägarna, det vill säga de som har krav på företaget. Du kontaktar konkursförvaltaren som då kan sätta upp dig på en fordringsägarlista. Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera. Det är dit du ska vända dig när konkursboet upphört. Det framgår av konsumentköplagen."
Lite det jag ville ha fram. Alltså upphör INTE reklamationsrätten, om det här stämmer, vilket det bör göra. Tycker det är bra om folk inte skriver saker tvärsäkert när de faktiskt inte har en aning om hur det ligger till.
Postad 20 September 2012 - 14:13
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Som sagt det enda som försvinner är försäkringarna eftersom dom bara gäller för butiken man köpt i men reklamation och garantier har man fortfarande kvar. Tänk på det nästa gång ni tecknar dyra förskringar till TV, telefoner osv.
Postad 20 September 2012 - 14:16
Unregistered05367bdf
-
Unregistered05367bdf
-
Användare
-
-
194 inlägg
Som sagt det enda som försvinner är försäkringarna eftersom dom bara gäller för butiken man köpt i men reklamation och garantier har man fortfarande kvar. Tänk på det nästa gång ni tecknar dyra förskringar till TV, telefoner osv.
Försäkringarna försvinner inte heller. För det är inte försäkringar Expert tillhandahåller. Nåt som däremot blir krångligt är öppet köp.
Postad 20 September 2012 - 14:18
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
Men räknas inte den här reklamationsrätt in som typ skulder hos fordringsägaren. I sådana fall så lär du ju hamna längst ner på prioriteringslistan av de som expert har skulder till och vill få tillbaks sina fordringar? Finns väl knappast några pengar kvar där om ett år eller så om du hamnar utanför din 1 åriga fabriksgaranti.
Du har "rätt att kräva fordringar" men finns det inga pengar så...
Postad 20 September 2012 - 14:41
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Men räknas inte den här reklamationsrätt in som typ skulder hos fordringsägaren. I sådana fall så lär du ju hamna längst ner på prioriteringslistan av de som expert har skulder till och vill få tillbaks sina fordringar? Finns väl knappast några pengar kvar där om ett år eller så om du hamnar utanför din 1 åriga fabriksgaranti.
Du har "rätt att kräva fordringar" men finns det inga pengar så...
Läs citatet som eroko klistrade in och särskilt då "Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera."
Postad 20 September 2012 - 14:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Försäkringarna försvinner inte heller. För det är inte försäkringar Expert tillhandahåller. Nåt som däremot blir krångligt är öppet köp.
När jag var ung och dum så skaffade jag försäkringar på bla VHS och det var bara värt som dyrt dasspapper då dom konkade.
Redigerat av Leatherface, 20 September 2012 - 14:46.
Postad 20 September 2012 - 15:15
wahlstrm
-
wahlstrm
-
Rookie
-
9 inlägg
25% då är det ju andra butikers ordinarie priser, ha ha
Ja, precis
Postad 20 September 2012 - 15:28
danilo2001
-
danilo2001
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Såg i tidningen att MM plockar upp Experts garantiärenden och löser in (helt eller delvis beroende på summan) Experts presentkort.
Smart marknadsföringsploj för att få in nya kunder.
Postad 20 September 2012 - 16:24
Unregistered05367bdf
-
Unregistered05367bdf
-
Användare
-
-
194 inlägg
När jag var ung och dum så skaffade jag försäkringar på bla VHS och det var bara värt som dyrt dasspapper då dom konkade.
De försäkringar du skaffar idag löser du med deras externa försäkringsbolag och har inget med affären att göra.
Postad 20 September 2012 - 16:34
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
Läs citatet som eroko klistrade in och särskilt då "Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera."
Jo att man har leverantörsgaranti vet jag ju om. Men frågan var om det här med att du kan kontakta fodringsägaren bara är en pappersprodukt liksom för reklamationsrätten som du inte får via leverantören i regel. Nu blir det ju mediamarkt i det här fallet åtminstone som tar hand om den biten.
Postad 20 September 2012 - 17:05
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Läste i tidningen att Expert i Vetlanda inte kommer att beröras av den här konkursen.
Postad 20 September 2012 - 17:20
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2526 inlägg
Kedjan Audio Video vill ta över de 63 Expertbutikerna som inte ingår i konkursen. http://www.dn.se/eko...-expert-butiker
Postad 20 September 2012 - 17:30
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
De försäkringar du skaffar idag löser du med deras externa försäkringsbolag och har inget med affären att göra.
Ja men det gäller väl fortfarande bara i dom butiker man köpt varan som ajg förstått det. Det var externt försäkringsbolag för mig med har jag då för mig men inte gällde förskringen för det. Det var bara dyrt dasspapper i mitt fall.
Redigerat av Leatherface, 20 September 2012 - 17:31.
Postad 20 September 2012 - 17:39
Starkt Kaffe
-
Starkt Kaffe
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja men det gäller väl fortfarande bara i dom butiker man köpt varan som ajg förstått det. Det var externt försäkringsbolag för mig med har jag då för mig men inte gällde förskringen för det. Det var bara dyrt dasspapper i mitt fall.
Ett alternativ kan ju vara att läsa på t ex experts hemsida vad som gäller istället för att sitta och gissa... "Kunder som tecknat trygghetsförsäkring hos Solid Försäkrings AB påverkas inte av konkursen. För frågor om skadereglering kontakta Solid Försäkrings AB:s kundtjänst på telefon nr. 013 - 13 13 13."
Postad 20 September 2012 - 19:17
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Jo att man har leverantörsgaranti vet jag ju om. Men frågan var om det här med att du kan kontakta fodringsägaren bara är en pappersprodukt liksom för reklamationsrätten som du inte får via leverantören i regel. Nu blir det ju mediamarkt i det här fallet åtminstone som tar hand om den biten.
Vet inte vad du menar med "kontakta fordringsägaren". Jag pratar om reklamationsrätt, där kan du gå till leverantören istället (men nu verkar det ju som om du bl.a. kan vända dig till Mediamarkt istället, vilket kanske är smidigare). När det gäller återköp (inom den tid som eventuellt har erbjudits av Expert) är ju läget ett annat. Ja men det gäller väl fortfarande bara i dom butiker man köpt varan som ajg förstått det. Det var externt försäkringsbolag för mig med har jag då för mig men inte gällde förskringen för det. Det var bara dyrt dasspapper i mitt fall.
Du kanske tecknade försäkringen av företaget du köpte hos? Det har förekommit. Men idag är det nog enormt ovanligt, det brukar gå via ett försäkringsbolag (men det har ju också hänt att försäkringsbolaget ägts av samma koncern och då kan man ju åka dit ändå).
Postad 20 September 2012 - 19:41
Starkt Kaffe
-
Starkt Kaffe
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Vet inte vad du menar med "kontakta fordringsägaren". Jag pratar om reklamationsrätt, där kan du gå till leverantören istället (men nu verkar det ju som om du bl.a. kan vända dig till Mediamarkt istället, vilket kanske är smidigare).
När det gäller återköp (inom den tid som eventuellt har erbjudits av Expert) är ju läget ett annat.
Du kanske tecknade försäkringen av företaget du köpte hos? Det har förekommit. Men idag är det nog enormt ovanligt, det brukar gå via ett försäkringsbolag (men det har ju också hänt att försäkringsbolaget ägts av samma koncern och då kan man ju åka dit ändå).
Tror inte att MM tar på sin några reklamtionsåtaganden. Dom kommer däremot som det står på hemsidan att hjälpa till med hanteringen av det som täcks av leverantörsgaranti.
Postad 20 September 2012 - 19:41
ExBiz
-
ExBiz
-
Användare
-
-
108 inlägg
Mediamarkt skriver så här om garanti på varor sålda hos Expert (sålda innan konkursen): http://produkter.med...aruhuset/expert
"Alla som visar upp ett presentkort från Expert bjuder vi på 250 kr rabatt på valfri vara när man handlar för minst 500 kr på Media Markt."Vilken tur! Då får jag ut lite av mitt presentkort på Expert.
Postad 20 September 2012 - 19:49
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Tror inte att MM tar på sin några reklamtionsåtaganden. Dom kommer däremot som det står på hemsidan att hjälpa till med hanteringen av det som täcks av leverantörsgaranti.
Självklart. Jag har inte heller skrivit något som säger emot det. Men återigen: Leverantören har ansvar. Du kan inte förhandla bort Konsumentköpslagen. "Alla som visar upp ett presentkort från Expert bjuder vi på 250 kr rabatt på valfri vara när man handlar för minst 500 kr på Media Markt."
Vilken tur! Då får jag ut lite av mitt presentkort på Expert.
Ja, men här kan det nog ändå finnas de som förlorar mycket pengar på den här konkursen, de som relativt nyligen köpt presentkort för mycket pengar.
Postad 20 September 2012 - 19:58
Starkt Kaffe
-
Starkt Kaffe
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Självklart. Jag har inte heller skrivit något som säger emot det.
Men återigen: Leverantören har ansvar. Du kan inte förhandla bort Konsumentköpslagen.
Ja, men här kan det nog ändå finnas de som förlorar mycket pengar på den här konkursen, de som relativt nyligen köpt presentkort för mycket pengar.
Jag syftade på det du skrev: "Jag pratar om reklamationsrätt, där kan du gå till leverantören istället (men nu verkar det ju som om du bl.a. kan vända dig till Mediamarkt istället, vilket kanske är smidigare)."Då vill jag påstå att MM hjälper dig om du har en produkt som täckt av leverantörsgaranti. Tror inte du kommer att kunna lämna in produkter som endast täck av reklamtionsrätt. Man måste skilja på garanti och reklamationsrätt.
Postad 20 September 2012 - 20:10
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja, OK. De verkar ju faktiskt bara prata om garanti, det har du rätt i. Då får man nog hantera reklamation inom tre år, men efter garantitiden, själv mot leverantören.
Postad 20 September 2012 - 20:50
Starkt Kaffe
-
Starkt Kaffe
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja, OK. De verkar ju faktiskt bara prata om garanti, det har du rätt i. Då får man nog hantera reklamation inom tre år, men efter garantitiden, själv mot leverantören.
Precis vad jag tror också. Reklamationsrätt är betydligt sämre för konsumenten rent juridiskt om man jämför med garanti. Tror inte att MM vill hamna i den sitsen att leverantören inte godkänner ett reklamtionsfall och därmed riskerar MM att hamna i konflikt med kunder som inte riktigt vet vad som gäller. Kostnader för garanti faller till största del på tillverkaren men butiken brukar ofta få ta en stor del av kostnaden när det gäller reklamtionsrätt med goodwill m.m.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|