Har ni stativhögtalare som klarar denna musik?
Triangle Magellan Duetto Sw2
(Surroundhögtalare)
|
5
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 24 October 2012 - 22:07
Postad 25 October 2012 - 12:31
Postad 25 October 2012 - 14:36
the Clue
http://hifimagasinet...?annonsID=62993
Postad 25 October 2012 - 18:07
Klart intressant! Vilken stärkare hade du till? Dynadio Focus 140 kostade nästan FYRA gånger så mycket.... är XTZ 99,26 lika bra som dom är det århundrandets fynd!! Måste bara lyssna på dom.
Nu har jag inte hört MKII versionen av XTZ 99.26 men är den någolunda lik ettan ljudmässigt så bör det inte vara så svårt att jämföra. Focus är ju en helt annan högtalare och jag tycker att den gör en hel del betydligt bättre än XTZ, inte minst en bergfast bas och en helt annan timing. Framför allt är det ju betydligt bättre basdriv i ett par Focus än i XTZ.
Missförstå mig rätt. XTZ är fantastiska i sina prisnivåer och hade jag stått i valet mellan ett par DM685 och ett par XTZ 99.26 så hade valet varit enkelt värre till XTZ:s fördel men att säga att den är på samma nivå som ett par Focus för fyra gånger så mycket bara för att man föredrar XTZ:s ljudkaraktär är missvisande och naivt. Focus ÄR en bättre högtalare men den kostar MER. Lyssna på XTZ, de har en annan öppenhet i ljudet och mellanregister och diskant är verkligen i världsklass men när jag lyssnade på XTZ valde jag bort 99.26 på grund av lite slank bas och 99.36 på grund av bumlig/omusikalisk bas. Dynaudio å andra sidan är mer förlåtande och mer lättlyssnade vid lite taskiga inspelningar.
Båda högtalarna älskar kraft och ström så se till att mata med rätt förstärkeri.
Spara några kronor och kolla på Dynaudio X16 istället för Focus. Annars rekommenderar jag en provlyssning på SA Aura 50. Gör i stort allt lika bra som nämnda stativare förutom basen, den är astronomiskt mycket bättre.
Har du lyssnat på Focus bredvid Excite någon gång? Det är riktigt stor skillnad upplever jag, inte minst i diskanten men främst i kontrollen på ljudet. Jag tycker personligen att det är först vid Focus serien som Dynaudio verkligen börjar imponera stort även om Excite serien är väldigt prisvärd.
Den här tråden har fått mig att inse att jag måste lyssna på XTZ 99.26 MKII innan jag handlar nåt. Först hade jag tänkt mig nåt typ Marantz PM7004 och B&W DM685 för 12 papp ihop. Musikalitet och varmt engelskt ljud så det står härliga till. Men så börjar man fundera och lyssna runt....Kanske för att man tycker att sånt är så kul. Har fått bra tips om Atoll-stärkeri och ATC- högtalare mfl nu så det blir att åka runt och lyssna. Spontant känns XTZ 99.26 MKII, B&W DM685 el CM5 och Dynaudio Excite X12 intressantast just nu. Budgeten var ju på 10000 riksdaler för högtalarna eftersom stärkeri och högtalare ihop inte får överskrida 15 papp. Klarar heller inte av en riktigt ful högtalare hur bra den än låter...
Kolla även in Emotiva:s förstärkeri. Där kan vi snacka rå kraft. Jag vågar nästan lova att ett XPA-2 ihop med deras billiga försteg (totalt $1250 utan frakt/moms) piskar din Primare I32. Om inte annat så bör det finare försteget ihop med samma slusteg (ca. $1700 utan frakt/moms) göra det. Då kan du köra I32:an i det andra hemmet.
Dessa är ju likvärdiga i basväg om man jämför med resten som kommit upp här.
Nja. Skulle säga att Klipsch oftast har mer mellanbas än de andra som nämnts och upplevs ofta som tyngre i de lägre frekvenserna. Detta är baserat på deras golvhögtalare men är de lika i ljudet så bör det vara en liknande situation här.
Vill även slå ett slag för mina stativare som spelar dessa låtar utan några som helst problem och får huset att skaka samtidigt. De kostar ju dock en del, Triangle Magellan Duetto, så jag misstänker att det hamnar utanför budgeten. Däremot så vet jag att mina kollegor på Hembiobutiken har löst den gamla modellen som utgått till ett förmånligt pris av 29990:- i svart eller mahogny. Dessa driver jag med Emotiva XPA-2 och Peachtree Grand Pre och det låter väldigt trevligt
Postad 25 October 2012 - 19:02
Nu har jag inte hört MKII versionen av XTZ 99.26 men är den någolunda lik ettan ljudmässigt så bör det inte vara så svårt att jämföra. Focus är ju en helt annan högtalare och jag tycker att den gör en hel del betydligt bättre än XTZ, inte minst en bergfast bas och en helt annan timing. Framför allt är det ju betydligt bättre basdriv i ett par Focus än i XTZ.
Missförstå mig rätt. XTZ är fantastiska i sina prisnivåer och hade jag stått i valet mellan ett par DM685 och ett par XTZ 99.26 så hade valet varit enkelt värre till XTZ:s fördel men att säga att den är på samma nivå som ett par Focus för fyra gånger så mycket bara för att man föredrar XTZ:s ljudkaraktär är missvisande och naivt. Focus ÄR en bättre högtalare men den kostar MER. Lyssna på XTZ, de har en annan öppenhet i ljudet och mellanregister och diskant är verkligen i världsklass men när jag lyssnade på XTZ valde jag bort 99.26 på grund av lite slank bas och 99.36 på grund av bumlig/omusikalisk bas. Dynaudio å andra sidan är mer förlåtande och mer lättlyssnade vid lite taskiga inspelningar.
Båda högtalarna älskar kraft och ström så se till att mata med rätt förstärkeri.
Håller med dig där. Men MkII är som en ny högtalare. MkI var otroligt bra och prisvärd när den kom men den har funnits ett bra tag och andra företag har släppt modeller som knapat in, tex Dynaudio med D/M serien osv osv. Tycker jag har mycket bättre bas i mina 99.26 MkII än i mina 99.36 MkI
//Mike
Postad 26 October 2012 - 13:10
Dessa är ju likvärdiga i basväg om man jämför med resten som kommit upp här.
Fast med -3 vid 44Hz så kommer du inte ens höra basen i den musiken som ts gillar. Jag tycker det är bättre att satsa på ett par hyfsade stativare eller golvare och sedan komplettera med minst två basar.
Postad 28 October 2012 - 15:21
006.JPG 2.06MB
6 Antal nerladdningarSå har man då fått höra hur B&W DM685 låter på hemmaplan. Hemkommen från Hifiklubben kopplade jag ur mina 25 år gamla Canton Karat 60 för att istället testa de betydligt mindre högtalarna. Förstärkaren jag använde var Primare i30. Det tog bara några sekunder att märka att det blev en mindre ljudbild med B&W-högtalarna så en viss besvikelse infann sig direkt. Musiken nådde liksom inte lika långt trots att det lät helt ok. Basen fann där, mellanregistret och diskanten likaså men allt var mindre liksom. Det slog mig direkt att jag jämförde äpplen med päron. Det är svårt att säga hur mina gamla Canton står sig idag men det var tydligt att de är en storlek större än de jag lånat hem och då inte bara till de fysiska måtten.Efter att ha lyssnat intensivt på B&W DM685 i två dagar med allt från jazz, metall, elektroniskt och rock kan jag konstatera att dom låter helt ok vad man än spelar. Jag kan inte hålla med om att dom är väldigt beslöjade eller har dålig bas. För mig känns den allround, något laidback och dom ligger något på den varma sidan. Men visst, det är inte den där torra och rappa basen. Trots det måste det vara ett bra köp för dom här pengarna. För mig återstår nu att fundera på om jag kräver ännu bättre ljud som då kostar betydligt mer trots att högtalarna bara ska finnas i mitt andraboende. Man har blivit skadad genom åren och vill bara lyssna på bättre och bättre grejer ju..
Hur gick det då att spela Trentemöllers svåraste låtar på dessa högtalare i hemmiljö?
Nja, riktigt högt vågade jag inte spela. Högtalarna blåste ut våldsamt med luft och hade det jobbigt när t ex " Klodsmajor " eller " Chameleon " spelades på normal volym. Jag tror inte att det hade gått att kräma på ordentligt på dessa låtar åtminstone.
Redigerat av Unregistered84c2411a, 28 October 2012 - 15:30.
Postad 28 October 2012 - 15:25
Postad 28 October 2012 - 17:46
När ni säger att ni spelar högt hur högt är det då i db menat? Finns ju gratisappar att ladda ner till mobilen som mäter ljudnivån. Skulle vara intressant att veta.
som mitt tidigare inlägg, 80 dB och det är högt för mig och i min lägenhet.
//Mike
Postad 28 October 2012 - 17:51
006.JPG 2.06MB 6 Antal nerladdningarSå har man då fått höra hur B&W DM685 låter på hemmaplan. Hemkommen från Hifiklubben kopplade jag ur mina 25 år gamla Canton Karat 60 för att istället testa de betydligt mindre högtalarna. Förstärkaren jag använde var Primare i30. Det tog bara några sekunder att märka att det blev en mindre ljudbild med B&W-högtalarna så en viss besvikelse infann sig direkt. Musiken nådde liksom inte lika långt trots att det lät helt ok. Basen fann där, mellanregistret och diskanten likaså men allt var mindre liksom. Det slog mig direkt att jag jämförde äpplen med päron. Det är svårt att säga hur mina gamla Canton står sig idag men det var tydligt att de är en storlek större än de jag lånat hem och då inte bara till de fysiska måtten.
Efter att ha lyssnat intensivt på B&W DM685 i två dagar med allt från jazz, metall, elektroniskt och rock kan jag konstatera att dom låter helt ok vad man än spelar. Jag kan inte hålla med om att dom är väldigt beslöjade eller har dålig bas. För mig känns den allround, något laidback och dom ligger något på den varma sidan. Men visst, det är inte den där torra och rappa basen. Trots det måste det vara ett bra köp för dom här pengarna. För mig återstår nu att fundera på om jag kräver ännu bättre ljud som då kostar betydligt mer trots att högtalarna bara ska finnas i mitt andraboende. Man har blivit skadad genom åren och vill bara lyssna på bättre och bättre grejer ju..
Hur gick det då att spela Trentemöllers svåraste låtar på dessa högtalare i hemmiljö?
Nja, riktigt högt vågade jag inte spela. Högtalarna blåste ut våldsamt med luft och hade det jobbigt när t ex " Klodsmajor " eller " Chameleon " spelades på normal volym. Jag tror inte att det hade gått att kräma på ordentligt på dessa låtar åtminstone.
Viss skillnad på högtalare ;-) både på storlek, storlek på element och konstruktion (2- mot 3-vägs högtalare). Men prova 99.26 mkII det är ju try & buy i 3 veckor, men vissa äldre högtalare är svåra att slå, det har blivit dyrare idag och konstruktionen har inte ändrat sig så mycket genom tiden.
//Mike
Postad 29 October 2012 - 11:36
006.JPG 2.06MB 6 Antal nerladdningarSå har man då fått höra hur B&W DM685 låter på hemmaplan. Hemkommen från Hifiklubben kopplade jag ur mina 25 år gamla Canton Karat 60 för att istället testa de betydligt mindre högtalarna. Förstärkaren jag använde var Primare i30. Det tog bara några sekunder att märka att det blev en mindre ljudbild med B&W-högtalarna så en viss besvikelse infann sig direkt. Musiken nådde liksom inte lika långt trots att det lät helt ok. Basen fann där, mellanregistret och diskanten likaså men allt var mindre liksom. Det slog mig direkt att jag jämförde äpplen med päron. Det är svårt att säga hur mina gamla Canton står sig idag men det var tydligt att de är en storlek större än de jag lånat hem och då inte bara till de fysiska måtten.
Efter att ha lyssnat intensivt på B&W DM685 i två dagar med allt från jazz, metall, elektroniskt och rock kan jag konstatera att dom låter helt ok vad man än spelar. Jag kan inte hålla med om att dom är väldigt beslöjade eller har dålig bas. För mig känns den allround, något laidback och dom ligger något på den varma sidan. Men visst, det är inte den där torra och rappa basen. Trots det måste det vara ett bra köp för dom här pengarna. För mig återstår nu att fundera på om jag kräver ännu bättre ljud som då kostar betydligt mer trots att högtalarna bara ska finnas i mitt andraboende. Man har blivit skadad genom åren och vill bara lyssna på bättre och bättre grejer ju..
hehe precis sådana karat hade jag för ett tag sedan....tro mig det krävs sin talare för att bräcka dom.
behåll dessa istället.
Postad 29 October 2012 - 12:54
Varför ser du då till stativhögtalare när du kan få ganska kompetenta golvare i prisklassen?
Postad 29 October 2012 - 13:00
http://www.youtube.c...h?v=R9XNWa0vQMM mycket membran rörelse iallafall
Postad 29 October 2012 - 13:20
Dessa kanske spelar mycket bas ?? http://www.hifiklubb...gtalare_vit.htm
http://www.youtube.com/watch?v=R9XNWa0vQMM mycket membran rörelse iallafall
Fast man måste väl göra lite skillnad på "mycket" och "bra" bas? Vill man ha mycket bas är det väl bara att vrida på varenda bas-booster man kan hitta. Bas blir det, men antagligen inte särskilt bra.
Redigerat av Unregistered1552, 29 October 2012 - 13:21.
Postad 29 October 2012 - 14:51
Jag har faktiskt inte sagt att jag är en basnarkoman utan jag försöker bara hitta ett par stativare som är bra. Och då tycker jag att ett av kriterierna är att de även ska klara svår musik som Trentemöller. Ett annat skäl är att jag ska ha högtalarna i en lägenhet där det mesta hörs genom väggarna och därför vill ha stativare denna gång. Ett tredje skäl är att rätt stativare kan ha vissa fördelar vad gäller ljudet.Vet inte om du svarat på detta tidigare men du verkar ju onekligen gilla högtalare som kan leverera bas.
Varför ser du då till stativhögtalare när du kan få ganska kompetenta golvare i prisklassen?
Postad 29 October 2012 - 15:14
Jag har faktiskt inte sagt att jag är en basnarkoman utan jag försöker bara hitta ett par stativare som är bra. Och då tycker jag att ett av kriterierna är att de även ska klara svår musik som Trentemöller. Ett annat skäl är att jag ska ha högtalarna i en lägenhet där det mesta hörs genom väggarna och därför vill ha stativare denna gång. Ett tredje skäl är att rätt stativare kan ha vissa fördelar vad gäller ljudet.
då tror jag beg alt hoppa upp i pris är den enda vägen om du skall ha bättre ljud än dina karater.
Postad 29 October 2012 - 16:29
Vilken av dessa andra som kommit upp här går djupare ?Fast med -3 vid 44Hz så kommer du inte ens höra basen i den musiken som ts gillar. Jag tycker det är bättre att satsa på ett par hyfsade stativare eller golvare och sedan komplettera med minst två basar.
Postad 29 October 2012 - 16:52
Jag har faktiskt inte sagt att jag är en basnarkoman utan jag försöker bara hitta ett par stativare som är bra. Och då tycker jag att ett av kriterierna är att de även ska klara svår musik som Trentemöller. Ett annat skäl är att jag ska ha högtalarna i en lägenhet där det mesta hörs genom väggarna och därför vill ha stativare denna gång. Ett tredje skäl är att rätt stativare kan ha vissa fördelar vad gäller ljudet.
Förstår ditt dilemma men enligt mig så för att ge denna musik rättvisa lär man ha golvare, alternativt stativare delat till 2 lr fler goa basmoduler
Det finns mycket fina stativhögtalare där ute men ska du ha det du letar efter så rent logiskt lär nog denna högtalare ha minst 6,5" membranyta och generös slaglängd.
Postad 29 October 2012 - 17:15
Ok det är väl den enda resten verkar likvärdiga.(The Clue) har -3dB vid 28Hz tex.
Postad 29 October 2012 - 18:27
Jag har ägt 99.26 mkI, för att sen gå vidare till dessa The Clue.(The Clue) har -3dB vid 28Hz tex.
Hur ska man förklara ljud...? Nåväl, tyckte 99.26'orna var väldigt kapabla högtalare, men dessa Clue spelar med en helt annan pondus, värme och kan verkligen gnistra till.
Att spela högt på Clue är, som jag ser (hör) det i mina öron, inga som helst problem, med tanke på storleken så har dom redigt med kraft.
Postad 29 October 2012 - 18:32
http://www.wilmslow-...atinum-10-p.asp ....fast med deras stativkabinett "Phoenix".....går inte av för hackor precis!
Men det är ju DIY....om du vill hantera hammare och lim.
Postad 29 October 2012 - 18:56
Ja om du ska spela med låg dist, bra bandbredd och bra "tryck" så är det en omöjlighet för någon stativare att fixa det. Bättre fixa några basmoduler till högtalarna för att avlasta dem.Är det bara att glömma att kunna spela den svåraste basigaste technon eller svår bas från elektronisk musik typ Trentemöller på stativare i den här prisklassen?
Postad 30 October 2012 - 23:52
Ett annat skäl är att jag ska ha högtalarna i en lägenhet där det mesta hörs genom väggarna och därför vill ha stativare denna gång. Ett tredje skäl är att rätt stativare kan ha vissa fördelar vad gäller ljudet.
Förklara gärna detta, alltså hur grannarna påverkas av golv- resp stativhögtalare och vilka ljudmässiga fördelar en stativhögtalare ger.
Vilken av dessa andra som kommit upp här går djupare ?
Vet inte men när han frågar efter högtalare som ska klara t.ex. trentemöller och då rekommendera högtalare som bara går når 44hz -6db tycker jag inte hjälper trådskaparen på något sätt.
Redigerat av nasjo, 30 October 2012 - 23:54.
Postad 31 October 2012 - 00:21
44hz -3db sen har det kommit upp en som går betydligt mycket djupare resterade är likvärdiga. Har du svårt att fatta? Förövrigt hänger varken xtz eller B&W med som han kollat på om man jämför mot Klipsch 81-II och ljudtryck lägg till ett par bra subbar så är han hemma.Förklara gärna detta, alltså hur grannarna påverkas av golv- resp stativhögtalare och vilka ljudmässiga fördelar en stativhögtalare ger.
Vet inte men när han frågar efter högtalare som ska klara t.ex. trentemöller och då rekommendera högtalare som bara går når 44hz -6db tycker jag inte hjälper trådskaparen på något sätt.
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 31 October 2012 - 00:22.
Postad 31 October 2012 - 00:23
44hz -3db sen har det kommit upp en som går betydligt mycket djupare resterade är likvärdiga. Har du svårt att fatta? Förövrigt hänger varken xtz eller B&W med som han kollat på om man jämför mot Klipsch 81-II och ljudtryck lägg till ett par bra subbar så är han hemma.
Sen kan man ju fråga sig om ljudtryck egentligen är av intresse då han ej vill störa grannar
Postad 31 October 2012 - 00:27
den spelade ner till 26hz +-3db i det fria och jag hade ialf bra output ner till 24hz i rum med dessa.... rejält förstärkeri är ju ett krav förvisso.
tight-upplöst och väldigt bra spl för en stativare......
tyvärr kostade de en halv förmögenhet men bra är dom och jag har aldrig hört något liknande ur en 2 vägare till dags datum (golvare inräknat)
Redigerat av robert293, 31 October 2012 - 00:29.
Postad 31 October 2012 - 00:28
OBS!! HA INTE SÖNDER ERA HÖGTALARE NU!!!
Står ju att han vill spela på hög volym.
Postad 31 October 2012 - 00:31
Sen kan man ju fråga sig om ljudtryck egentligen är av intresse då han ej vill störa grannar
då skulle jag personligen nog gå på Pip....de låter ju otroligt bra på lägre volymer och har sjukt bra djupbas egenskaper...ialf i jämnförelse med det som uppkommit i tråden hittils.
kan inte någon tipsa ts om dessa
Postad 31 October 2012 - 00:33
Vill man kunna få djup bas av små högtalare så lär man få lätta på pluskan. Annars får man nog lägga till en eller fler subbar,den enda stativare jag personligen hört som fixar sådan musik med hyffsad bandbedd är mark&daniel aragorn.
den spelade ner till 26hz +-3db i det fria och jag hade ialf bra output ner till 24hz i rum med dessa.... rejält förstärkeri är ju ett krav förvisso.
tight-upplöst och väldigt bra spl för en stativare......
tyvärr kostade de en halv förmögenhet men bra är dom och jag har aldrig hört något liknande ur en 2 vägare till dags datum (golvare inräknat)
Postad 31 October 2012 - 00:39
Det vore mycket intressant att höra från er som har stativare i denna prisklass om ni kan spela Trentemöllers två låtar " Klodsmajor " och "Chameleon " på HÖG volym utan risk för högtalarhaveri? Den förstnämnda finns inte på Spotify, dock finns den på youtube. Den är ruskigt svår för högtalaren. Jag har hört högtalare i 15000-kronorsklassen flippa ur totalt när de blivit utsatta för denna låt... Den sistnämnda finns på Spotify och är inte fullt så svår för högtalaren även om er inredning säkert kommer vibrera lite.
jag ställde nyss mina talare på stativ...no problems
Redigerat av robert293, 31 October 2012 - 00:43.
Postad 31 October 2012 - 00:41
mm men...
Ett annat skäl är att jag ska ha högtalarna i en lägenhet där det mesta hörs genom väggarna och därför vill ha stativare denna gång.
Så om jag förstår detta rätt så vill han ej ha en högtalare som går för djupt
Men det kompenserar han sen genom att spela lite högre
då skulle jag personligen nog gå på Pip....de låter ju otroligt bra på lägre volymer och har sjukt bra djupbas egenskaper...ialf i jämnförelse med det som uppkommit i tråden hittils.
Bra tips där
Pip är fantastiskt bra men några ljudtrycksmonster är de inte, såvida de inte kombineras med basmoduler.
Redigerat av kalenen, 31 October 2012 - 00:40.
Postad 31 October 2012 - 00:42
Vill man kunna få djup bas av små högtalare så lär man få lätta på pluskan. Annars får man nog lägga till en eller fler subbar,
nja Pip fixar ju rätt djup bas för en billig pening (i sammanhanget) dock tål den ju inte att piskas men de är ju betydligt bättre än b&w 685 alla dagar i veckan.
Postad 31 October 2012 - 00:44
Hehe Han får behålla sina han har nu bättre lär han knappast hitta för pengarna han tänker lägga. Satsa på 2 bättre subbar till systemet. Robert Pip lär inte duga då dom skulle vara snygga.mm men...
Så om jag förstår detta rätt så vill han ej ha en högtalare som går för djupt
Men det kompenserar han sen genom att spela lite högre
Bra tips där
Pip är fantastiskt bra men några ljudtrycksmonster är de inte, såvida de inte kombineras med basmoduler.
Postad 31 October 2012 - 00:47
Postad 31 October 2012 - 00:51
Hur höga då *S*jag ställde nyss mina talare på stativ...no problems
...... jo förutom att stativen nästan gav vika
Postad 31 October 2012 - 00:55
kolla mark&daniel under fyndhörnan....gick inte att länka direkt dit av någon konstig anledning....eller så är jag korkad...mest troligt faktiskt.
mitt sista tips...bli inte lurad av storleken....aragorn spelade som fullvuxna fullregistrare...dessa ligger i samma klass som mindre golvare alt väldigt kompetenta stativare.
googla o kolla in elementen på 6moons...ren neodynium magnet
dessa kan piska väldigt bra och låter fantastiskt....sedan är ju priset otroligt bra tack vare att general agenten flydde sin kos....marmor priset gick väl upp antar jag...oavsett en makalös högtalare som springer ifrån allt vad b&w heter inkl 805d enl mig (vilket även Pipen gör förvisso)
Redigerat av robert293, 31 October 2012 - 01:04.
Postad 31 October 2012 - 00:56
Vita Guru GM10
Redigerat av kalenen, 31 October 2012 - 00:56.
Postad 31 October 2012 - 00:57
Hur höga då *S*
allt som allt ca 230cm...jävligt ostadigt och tyvärr påverkade det ljudet negativt...numera är de tillbaks som golvare igen
Postad 31 October 2012 - 09:49
http://www.akkelisau...om/webshop.html
kolla mark&daniel under fyndhörnan....gick inte att länka direkt dit av någon konstig anledning....eller så är jag korkad...mest troligt faktiskt.
mitt sista tips...bli inte lurad av storleken....aragorn spelade som fullvuxna fullregistrare...dessa ligger i samma klass som mindre golvare alt väldigt kompetenta stativare.
googla o kolla in elementen på 6moons...ren neodynium magnet
dessa kan piska väldigt bra och låter fantastiskt....sedan är ju priset otroligt bra tack vare att general agenten flydde sin kos....marmor priset gick väl upp antar jag...oavsett en makalös högtalare som springer ifrån allt vad b&w heter inkl 805d enl mig (vilket även Pipen gör förvisso)
82,5db känslighet och 3-6ohm? hoho =) och jag tyckte mina dynaudio behövde kraft...
Postad 31 October 2012 - 10:34
Nu har du missat att spana in (the Clue)då skulle jag personligen nog gå på Pip....de låter ju otroligt bra på lägre volymer och har sjukt bra djupbas egenskaper...ialf i jämnförelse med det som uppkommit i tråden hittils.
pip spelar till 33Hz, the clue till 28
Upplevelsemässigt rätt stor skillnad.
Postad 31 October 2012 - 11:13
82,5db känslighet och 3-6ohm? hoho =) och jag tyckte mina dynaudio behövde kraft...
hörde dom senast med en audiolab 8200 och det funkade rätt bra, men skall det spelas som ts vill behövs nog en stabil hegel eller liknande.
Postad 31 October 2012 - 12:05
Postad 31 October 2012 - 22:28
Håller ni inte med om att en golvhögtalare knäcker grannen som bor under betydligt snabbare än vad stativare gör...? Sen vill jag förtydliga att jag aldrig skrivit att jag vill spela enbart högt. Min fråga var i början på tråden om ni hade stativare som klarade att spela två Trentemöller-låtar högt. Det är en ganska stor skillnad ...Förklara gärna detta, alltså hur grannarna påverkas av golv- resp stativhögtalare och vilka ljudmässiga fördelar en stativhögtalare ger.
Frågan ställde jag för att jag märkt att många även bra högtalare inte klarar av dessa låtar om man börjar höja volymen till hög volym. Och då menar jag inte alls tokhögt på något sätt.
Sen var det någon här som inte hade klart för sig att det faktiskt kan finnas vissa ljudmässiga fördelar med stativare kontra golvare. Den största av dom alla är nog att mellanregistret brukar vara extremt bra på stativare. Det här vet nog dom flesta redan.
Postad 31 October 2012 - 23:34
Håller ni inte med om att en golvhögtalare knäcker grannen som bor under betydligt snabbare än vad stativare gör...? Sen vill jag förtydliga att jag aldrig skrivit att jag vill spela enbart högt. Min fråga var i början på tråden om ni hade stativare som klarade att spela två Trentemöller-låtar högt. Det är en ganska stor skillnad ...
Frågan ställde jag för att jag märkt att många även bra högtalare inte klarar av dessa låtar om man börjar höja volymen till hög volym. Och då menar jag inte alls tokhögt på något sätt.
Sen var det någon här som inte hade klart för sig att det faktiskt kan finnas vissa ljudmässiga fördelar med stativare kontra golvare. Den största av dom alla är nog att mellanregistret brukar vara extremt bra på stativare. Det här vet nog dom flesta redan.
Förklaringen till det är väl att golvhögtalaren i regel går djupare vilket är mindre snällt mot grannarna.
Stativare kontra golvhögtalare i samma prisklass så vinner oftast stativhögtalaren då de handlar om mindre tillverkningskostnad för material och element. Den innehåller färre delar men i sin tur bättre. Vi talar här återgivning, inte bastryck.
I ett bra rum med jämn frekvensgång så föredrar nog alla golvhögtalaren kontra stativaren i samma serie, mer dynamik och mindre distorsion.
Visst fördelen kan väl vara stabilare kabinett i stativaren om det nu fuskats i golvhögtalaren sen har stativare färre delningspunkter vilket i regel är en fördel. MEN jag har inte hört ett fall än där stativaren har ett övertag när man befinner sig i ett akustiskt bra rum.
Redigerat av kalenen, 31 October 2012 - 23:35.
Postad 01 November 2012 - 06:56
Har inte stativare ofta en bredare ljudbild?Förklaringen till det är väl att golvhögtalaren i regel går djupare vilket är mindre snällt mot grannarna.
Stativare kontra golvhögtalare i samma prisklass så vinner oftast stativhögtalaren då de handlar om mindre tillverkningskostnad för material och element. Den innehåller färre delar men i sin tur bättre. Vi talar här återgivning, inte bastryck.
I ett bra rum med jämn frekvensgång så föredrar nog alla golvhögtalaren kontra stativaren i samma serie, mer dynamik och mindre distorsion.
Visst fördelen kan väl vara stabilare kabinett i stativaren om det nu fuskats i golvhögtalaren sen har stativare färre delningspunkter vilket i regel är en fördel. MEN jag har inte hört ett fall än där stativaren har ett övertag när man befinner sig i ett akustiskt bra rum.
Postad 01 November 2012 - 12:37
Håller ni inte med om att en golvhögtalare knäcker grannen som bor under betydligt snabbare än vad stativare gör...? Sen vill jag förtydliga att jag aldrig skrivit att jag vill spela enbart högt. Min fråga var i början på tråden om ni hade stativare som klarade att spela två Trentemöller-låtar högt. Det är en ganska stor skillnad ...
Varför skulle en golvhögtalare knäcka grannen mer? Ser ingen orsak till detta så länge högtalarna går lika djupt och spelas på samma volym.
Och varför skulle mellanregistret vara bättre bara för att högtalaren är byggd på stativ? Vart har du läst om alla dessa myter?
Har inte stativare ofta en bredare ljudbild?
Varför skulle de ha det?
Redigerat av nasjo, 01 November 2012 - 12:38.
Postad 01 November 2012 - 13:10
Här t ex : http://www.ljudochbi...stativhogtalareVarför skulle en golvhögtalare knäcka grannen mer? Ser ingen orsak till detta så länge högtalarna går lika djupt och spelas på samma volym.
Och varför skulle mellanregistret vara bättre bara för att högtalaren är byggd på stativ? Vart har du läst om alla dessa myter?
Varför skulle de ha det?
Postad 01 November 2012 - 13:30
En golvare triggar även igång rummet på ett annat sett än stativare och kan säkert få golvaren att låta lite luddigt i jämnförelse men då är det ett rumsproblem.
Redigerat av robert293, 01 November 2012 - 13:31.
Postad 01 November 2012 - 14:45
Det du skrev på slutet är huvet på spiken. Hur många har ett perfekt lyssningsrum med optimal akustik?I många fall kan det faktiskt vara så att en stativare kan låta bättre än golvare i samma märke/ serie, detta tror jag personligen beror på att en golvare kräver mer kunskap att konstuera (flera element som skall sammarbeta) men rent generellt stämmer det ej...en välkonstruerad golvare låter minst lika bra i mellanregistret och har mer fysik (vilket kan vara positivt)
En golvare triggar även igång rummet på ett annat sett än stativare och kan säkert få golvaren att låta lite luddigt i jämnförelse men då är det ett rumsproblem.
När jag lånat hem fina golvare och stativare har det ofta låtit bättre med stativaren. Detta kan givetvis också bero på rummets storlek. Stativarna har inte varit lika känsliga för lyssningsposition etc, etc. Detr måste väl finnas nååågon form av anledning med stativare eftersom dom finns..,
Redigerat av Unregistered84c2411a, 01 November 2012 - 14:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000
16 bilder
33 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?