Officiell tråd - Popcorn Hour A-400
Popcorn Hour A-400
(Mediaspelare)
|
5
|
(14)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-410
(Mediaspelare)
|
5
|
(2)
|
Inga priser |
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg)
|
9 år sedan |
POPCORN HOUR A-410 (8 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 15 December 2012 - 17:39
pjay1: Jo då du är inte ensam har hänt mig 2ggr under 1v användning.
Dock vet jag inte om jag ska skylla på A400:an eller windows då den är precis ny installerad och jag & win7 är inte direkt kompisar när det kommer till Samba deling.
Kan inte säga att jag upplever boxen som direkt buggig som många anser dock vet jag att min tolerans är ganska hög då jag jobbar med teknik och har varit beta testare på X-antal saker.
Men visst Samba delning är ett stort kanske..
Överlag upplever jag boxen som jätte trevlig och lätt att jobba med. Att den ha lite appar är bara ett plus för mig då jag är ute efter bild/ljud.
Bilden är ett jätte lyft från tidigare maskiner jag haft att göra med(mini hd/boxee/wd) och har absolut inget att klaga på här. Ljudet är helt ok det ända som jag upplever är att det tar 1-2sec längre för min reciver att byta codec(Onkyo Nr709) än tidigare men detta bör lösas i kommande firmware uppdateringar.
Det som jag dock undviker i dagsläget är jukebox delen där stöter boxen ofta på patrull, sen är den för mig inte speciellt användbar då åtminstone jag inte hittat något sätt att lägga till fler källor på(använder flera HDD via nätverket)
Postad 15 December 2012 - 18:19
Postad 16 December 2012 - 11:07
Absolut! Säkerligen så. Finns alltid lite nissar som klankar hej villt. Det har man ju lärt sig genom åren på forum, så sådana sållar man bort. Det som skrämde mig mest var att ett flertal "etablerade" medlemmar testade den rätt ingående och flertalet kom fram till samma buggar och brister.Menar mest att den inte är katastrofalt buggig som en del inlägg på AVS vill få det att framstå.
Men det är som sagt inget ovanligt med nya spelare. Snarare en regel!
Ser verkligen fram emot fw-utveckling, så blir det ett köp!
Postad 16 December 2012 - 11:15
Senaste fw skall tydligen ha stöd för multi-mounts i jukeboxen. Om inte, så finns det ett work-around genom att mounta allt virtuellt via ett SD-kort i burken och sedan använda SD-kort som mount i jukeboxen. Titta på lite trådar om detta på PCH-forumet. Har tyvärr ingen länk just nu.Det som jag dock undviker i dagsläget är jukebox delen där stöter boxen ofta på patrull, sen är den för mig inte speciellt användbar då åtminstone jag inte hittat något sätt att lägga till fler källor på(använder flera HDD via nätverket)
Postad 16 December 2012 - 13:54
Bäst vore väl i samma som materialet är kodat ? Blir en del mkv...
Postad 16 December 2012 - 13:59
Vilken färgrymd skall jag köra med till min Panna VT50 ?
Bäst vore väl i samma som materialet är kodat ? Blir en del mkv...
Postad 16 December 2012 - 14:47
Om någon vill ha en A-400 i kartong för 2000 SEK, skicka PM. Frakt ingår
Postad 16 December 2012 - 18:48
Senaste fw skall tydligen ha stöd för multi-mounts i jukeboxen. Om inte, så finns det ett work-around genom att mounta allt virtuellt via ett SD-kort i burken och sedan använda SD-kort som mount i jukeboxen. Titta på lite trådar om detta på PCH-forumet. Har tyvärr ingen länk just nu.
Jo såg att det kom en ny firmware typ en ½h efter jag skrev mitt inlägg men har inte hunnit kolla jukeboxen än. Dock verkar ju samba delning gå betydligt fortare nu än tidigare.
Själv har jag ett stort förtroende för PCH och snabba uppdateringar gör ju inte saken sämre.
PalmiNio: Vad tråkigt vad är det som din tjej tycker är så meckigt? min fru verkar tycka precis tvärt om.
Postad 16 December 2012 - 20:11
PalmiNio: Vad tråkigt vad är det som din tjej tycker är så meckigt? min fru verkar tycka precis tvärt om.
Jämfört med Boxee
Postad 16 December 2012 - 20:26
Kan man köra svtplay appen på iPad och streama eller måste man köpa Apple tv för det?
Redigerat av Jpo, 16 December 2012 - 20:32.
Postad 18 December 2012 - 19:47
Och ni som köpt den vad upplever ni är dåligt?
Postad 18 December 2012 - 20:08
Jämfört med Boxee
Nja den som jag hade hemma senast var faktiskt en Mini HD gammal tro tjänare som agerat "så länge maskin" men har inte hört att hon gnällt nämnvärt alls på denna.
Är det någon som provat att köra torrents på denna maskin?
Och ni som köpt den vad upplever ni är dåligt?
Absolut inte, fantastisk maskin och jag är super nöjd med min.
Självklart har den några små buggar men inget som gör att jag känner att jag ångrar mitt köp.
Alla maskiner(nya) har buggar i början då allt ska stressas fram, och det är bara att inse.
Jag tror själv att förväntar man sig en maskin som har allt/klarar allt/ska ha det senare och förväntar sig att precis allt fungerar smärtfritt i början blir missnöjd. Förväntar man sig en maskin som är en förbannat bra grund att jobba på och kan leva att man kan behöva starta om den någon gång ibland.
Vill ha en fantastisk bild och förväntas ge den åtminstone ett par månader innan man slår på sorta trumman och ropar "-skrot".
Ja då kommer du bli jätte nöjd.
Jag känner själv att den är så pass bra att jag inte kan säga något annat än att jag kan rekommendera den.
Mvh/Peter
Postad 19 December 2012 - 09:58
Så bra!Själv har jag ett stort förtroende för PCH och snabba uppdateringar gör ju inte saken sämre.
Vad/hur använder du lådan till?
Kör du intern disk? Streamar över nätverk?
Vilka typer av filer kör du mest?
3D BD-ISO?
Använder du DTS HD MA?
Postad 19 December 2012 - 14:05
Så bra!
Vad/hur använder du lådan till?
Kör du intern disk? Streamar över nätverk?
Vilka typer av filer kör du mest?
3D BD-ISO?
Använder du DTS HD MA?
Hur jag använder den:
Denna är navet i mitt lilla personliga nirvana och har idag ingen disk i den(får inte köpa någon nu när tomten kanske kommer med en).
All upp spelning sker idag via samba delning och använder mig av 3st separata diskar som delas ut ifrån min dator.
Allt spelas således via nätverk och använder tyvärr bara telias thomson router i mitt nätverk men denna kommer att bytas ut mot en Asus router senare. Thomson routern har jag märkt tidigare att den kan få spelet när det händer mycket saker samtidigt så att ha en separat gigabit router verkar vara att föredra.
Filer som primärt spelas:
BDISO(Ej 3D då jag inte har någon projj än för detta)
DVDISO
MKV (75% av spelande)
Ljud:
DTS
DTS-HD
DTS-HD MA
diverse små codecs för serier osv.
Provade att rippa Sagan om ringen och körde upp i DTS HD MA och allt fungerade fint (såg dock inte hela filmen, men det fungerade)
Ljudet tar någon sec innan förstärkaren känner av vad som spelas men detta är något jag vet att dom jobbar på.
Har egentligen inte stött på patrull på någon fil som den inte har spelat upp utan allt har den spelat upp så fint så.
Hoppas detta ger lite svar på dina frågor skriver detta på min lunch så hinner inte skriva så mycket mer utförligt.
Postad 19 December 2012 - 15:34
1, Funkar det att streama från denna till tex Ipad & Iphone.
2, Funkar fråga 1 även externt utanför lokala nätverket, tex på hotell etc.
3, Hur var det med torrent-klienten?
4, Ska det komma uppdateringar så den klarar rar-filer?
Postad 19 December 2012 - 18:02
2. bör det göra, finns ju ftp klient i den med så.
3. kör bara med torrentklient på tidigare modell, A210 och den funkar det fint på, dock får du sätta en limit (på min maskin iaf) på DL samt UL då den inte klarar av att skyffla hur snabbt som hellst. jag har 1600kb ner och typ 3-400 upp.
4. pass.
Postad 19 December 2012 - 19:58
Och ursäkta frågan, men du har förstärkare som hanterar DTS-HD MA också? (annars spelas ju bara core DTS även om man väljer MA-spåret)
Hur upplever du tiden det tar för att starta upp en BD-ISO fil? Och tiden det tar att hoppa kapitel på en BD-ISO?
Har du upplevt frysningar i MKV-filer med externa subs?
Detta är saker som många haft problem med också. Märkligt, undrar vad som gör att så många har problem och andra inte!? Dålig hw misstänker man ju, men knappast då det är en riktigt gedigen maskin!
Kul att det funkar bra för dig i alla fall!
Kanske snart slår till ändå. ;-)
Postad 19 December 2012 - 20:38
Möjligt jag är tjatig, men fi f-n vilken bra bild denna lilla krabaten matar ur sig. Jag brukar inte uppleva några skillnader, men det gjorde jag klart med denna.
Postad 19 December 2012 - 22:50
Då jag tillhör "andra sidan" kan jag tyvärr inte ge dig någon info vad som fungerar och inte fungerar med Apple produkter.
Men den klarar torrent alldeles utmärkt och om den går att använda som nas har jag inte provat/satt mig in i. Då detta bör kräva att man har
en intern disk i A-400:an vilket jag inte har än.
Har inte läst något om uppspelning i Rar format men om jag får gissa tror jag inte att detta är något som läggs allt för mycket kraft på och du får nog förbereda dig på att vänta länge på detta(hoppas jag har fel)
PJay:
Duger Onkyo TX-NR709 som ref
Att starta en BDISO fil tar c:a 5-7sec(85GB iso fil) så visst kan det gå snabbare och en vanlig mvk film(8gb tar c:a 3-4sec)
Hoppa i kapitel har jag i ärligt talat inte gjort då jag sätter på en rulle sen kollar jag på den. Min fru har vant sig vid en jäkla massa kassa filmer
Aldrig varit med om att någon film har hängt sig när jag spelat upp en film än så länge.
Att många har problem är det ju inget snack om men samtidigt måste man tänka på att det är dom som har problem som hörs mest.
Jobbar som säljare själv och om jag säljer 100st TV apparater och 3st har problem med dessa kommer dom in och anser att det är det sämsta dom köpt och har aldrig varit med om något så dåligt i sitt liv. Resterade 97 kunder som är jätte nöjda hör man sällan något av, där av anser jag att det är viktigt att även lyfta att det är en fin maskin som har en enorm potential.
SweElite:
Mehh vadå tjatig kan inte annat än att hålla med det är en fröjd var gång man startar den lille svarta lådan och får samma känsla var gång "shit vilken skillnad på bild"
Postad 19 December 2012 - 23:48
Haha, jadå 709:an fixar HD MA!Duger Onkyo TX-NR709 som ref
men ja givetvis har jag saker som klarar det och allt fungerar.
Att starta en BDISO fil tar c:a 5-7sec(85GB iso fil) så visst kan det gå snabbare och en vanlig mvk film(8gb tar c:a 3-4sec)
Hoppa i kapitel har jag i ärligt talat inte gjort då jag sätter på en rulle sen kollar jag på den. Min fru har vant sig vid en jäkla massa kassa filmer
Aldrig varit med om att någon film har hängt sig när jag spelat upp en film än så länge.
Att många har problem är det ju inget snack om men samtidigt måste man tänka på att det är dom som har problem som hörs mest.
Jobbar som säljare själv och om jag säljer 100st TV apparater och 3st har problem med dessa kommer dom in och anser att det är det sämsta dom köpt och har aldrig varit med om något så dåligt i sitt liv. Resterade 97 kunder som är jätte nöjda hör man sällan något av, där av anser jag att det är viktigt att även lyfta att det är en fin maskin som har en enorm potential.
Över på AVS hade typ alla problem med HD MA. Både streamat och från intern disk. Då kom en glad kille in i tråden och sa "joooråå, det går så fiiint så!" Sedan visade det sig att han körde coax till hans många år gamla stärkare...
Och det var därför jag sa "ursäkta" redan när jag ställde frågan här.
(BD-ISO på 85 GB??)
Japp, håller med dig om att de som har problem (ofta de som inte hanterar sakerna rätt) låter mest. Men som jag skrev längre upp så sållar man bort dem, och det var många väldigt betrodda som alla hade samma problem som gjorde mig nervis.
Men nu känner jag mig lite lugnare!
Postad 20 December 2012 - 01:04
När man rippar en BD skiva ska man väl ändå ha kvar lite kvalitet
Hahaha jo har hört att coax & optisk kabel fungerar jäkligt bra med allt över 640kb/s. Men du kan vara lugn på att här jobbas det bara med HDMI H-Speed kablar av senare sort. Felen men ljud codecs kan nog variera lite beroende på vad för ripp man kör upp. Nu har jag som jag sa inte kollat på hela filmer från BDISO som jag skrev innan utan rippa sagan om ringen, körde igång 10-15min och konstatera att allt fungera som det skulle.
Dock har jag varit med om med en fil att den inte ville byta DTS till DTS HD MA där av som jag misstänker att resultatet kan nog variera lite beroende på hur ISO filen är framtagen.
Postad 21 December 2012 - 11:36
Postad 22 December 2012 - 00:45
Har nu prövat flertalet BDISO med DTS HD MA och har inte upplevt något problem än så länge. Den enda buggen jag har är samba delnings buggen.
Låter jag min A400 stå på(stänger sällan av min elektronik) så får den problem att gå in i delade mappar och då måste jag starta om enheten.
Men allt med ljud/bild/uppspelning fungerar klockrent.
om någon undrar vad jag har för ref
Dator->router->(Onkyo TX-Nr709->)A400
Disk som i dator som iso filer ligger på: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm
Router: Felias Thomson smart
kör via kabel inte wifi
Använder inte jukebox
Firmware: 05-01-121206-24-POP-422-000
vore intressant att veta vilka variabler som finns för folk det strular med.
Postad 22 December 2012 - 13:00
Haha! Jag brukar kalla det för att "hjälpa till att lagra en säkerhetskopia"PJay:
men det lirar på bra även på vanliga BDISO(40gb osv) som man *host* lånat från alternativt håll.
Ja, AirPlay är mkt välkommet! Hoppas den är utan begränsningar så att man kan köra exempelvis Spotify och samtliga Play-kanaler via iPad.
Postad 25 December 2012 - 17:15
Den är grym men barnen fixade det inte riktigt, dom har vant sej vid Boxee.
Postad 02 January 2013 - 00:08
Postad 02 January 2013 - 18:59
Postad 03 January 2013 - 23:34
Postad 04 January 2013 - 03:34
Hoppas någon kan hjälpa mig scannade om mina tv serier då fick jag en massor med posters för samma serie. Vad är det som är felt försökt deleta allt måste man ta bort alla posters och fanart eller störande som fan känns som det är dubbelt av många serier
Postad 04 January 2013 - 08:17
Dom släppte en ny firmware i går så det går undan.På tisdag 2013-01-08 verkar den åter finnas i lager på web-shopparna, har det släppts någon uppdaterad firmware nyligen?
Postad 06 January 2013 - 17:29
Finns det en funktion för att skippa X antal sekunder i en filmfil? Ofta vill jag skippa i intervaller om 15 eller 30 sekunder i början av TV-serier. Har haft den funktionen på xbmc och TViX men inte på WDTV och saknar den enormt mycket. För att vara användbar ska det gå riktigt snabbt att skippa eftersom man oftast behöver skippa mer än en gång.
Hur är det med switching av framerate på PCH? Specifikt 24 hz. Har förstått att den switchar, men gör den rätt?
Såg att det kom Airplaystöd i en firmwareuppdatering i december, betyder det att iOS-enheter kan spela upp ljud (och video) till PCH?
Funkar det även från en Macbook Air (från i somras) med typ Apples skärmdubblering?
Finns DLNA-stöd? Dvs kan jag pusha media till PCH?
Jag tänkte köra utan hårddisk (har ett NAS), men då kan man inte köra appar? Är det några appar man kommer sakna? Eller blandar jag ihop appar med NMT-appar (de senare verkar åtminstone kräva hårddisk, se http://www.popcornho...g&mainItemId=55).
Är det här korrekta firmwares? Ser ingenting om Airplay på de release notes som finns:
http://www.popcornho...mware-A400.html
Den drar ganska mycket ström (12V DC, 3.5A Max), blir den väldigt varm?
Det är ca 3-4 gånger så mycket som https://www.prisjakt...kt.php?p=966788
Postad 07 January 2013 - 19:39
Postad 08 January 2013 - 13:17
Hur snabb är NMJ när man har filmer och info lagrat på en en vanlig hemma NAS? (jag har synology DS111)
Går det att välja så att A-400 startar i NMJ direkt vid uppstart eller måste man navigera sig vidare i start menyn osv?
När man kör spotify från iPad till A-400 via airplay, kommer det upp omslag och info på skärmen då?
Postad 09 January 2013 - 01:30
"Finns det en funktion för att skippa X antal sekunder i en filmfil?"
"kan jag pusha media till PCH?"
Svar: -Ja
"Jag tänkte köra utan hårddisk (har ett NAS), men då kan man inte köra appar? Är det några appar man kommer sakna? Eller blandar jag ihop appar med NMT-appar (de senare verkar åtminstone kräva hårddisk"
Svar: Går jätte bra att köra utan HDD Har kört både med och utan var problem förr att köra med SD kort som var CL10 men detta är nu löst. Alla appar laddar in i nanden då vad du har för externt minne spelar ingen roll.
"Är det här korrekta firmwares?"
Svar: Ja och nej
eureka_swe:
"finns ngt bra sätt att få A400 med NMJ att fungera där jag har filmer utspridet på 2 server"
Svar: Det går att mounta fler källor via NMJ men detta är enligt mig meckigt och NMJ fungerar visst men känns fortfarande lite beta stadie jag själv kör via vanlig samba då detta är betydligt smidigare än så länge(du får samma info och översikt här också).
"Är det ngn som har lite mer info om hur smidigt det är och om det fungerar så att jag väljer källor och NMJ samlar allt i sin katalog ?"
Svar: Finns ett antal sett men det som verkar fungera bäst för många är att du först skapar en databas för alla olika kataloger, sedan lägger du ihop dom(har själv inte provat detta)
beat_strandh
"Hur snabb är NMJ när man har filmer och info lagrat på en en vanlig hemma NAS?"
Svar: Det fungerar hyffsat smärtfritt NMJ är helt ok gällande hastighet men jag själv använder det inte speciellt mycket då jag har mitt bibliotek på så många källor så det tar längre tid för mig att växla NMJ servrar än att köra vanlig smaba delning. Sen som jag skrev tidigare känns det som att det inte är helt färdigt än enligt mig så jag kör på utan NMJ och är jätte nöjd med det.
"Går det att välja så att A-400 startar i NMJ direkt vid uppstart eller måste man navigera sig vidare i start menyn osv?"
Svar: När du startar din A400 kommer du till en "start meny" där efter får du gå in i närverk/lokal media för att sedan starta NMJ.
Allt rörande Apple/airplay/iPad/iPhone kan jag tyvärr inte svara på då jag är en sån där liten nexus människa och har inte en aning om hur det fungerar på andra sidan =)
Hoppas detta har hjälpt något ändå.
Mvh/Peter
Postad 09 January 2013 - 08:09
"Hur snabb är NMJ när man har filmer och info lagrat på en en vanlig hemma NAS?"
Svar: Det fungerar hyffsat smärtfritt NMJ är helt ok gällande hastighet men jag själv använder det inte speciellt mycket då jag har mitt bibliotek på så många källor så det tar längre tid för mig att växla NMJ servrar än att köra vanlig smaba delning. Sen som jag skrev tidigare känns det som att det inte är helt färdigt än enligt mig så jag kör på utan NMJ och är jätte nöjd med det.
"Går det att välja så att A-400 startar i NMJ direkt vid uppstart eller måste man navigera sig vidare i start menyn osv?"
Svar: När du startar din A400 kommer du till en "start meny" där efter får du gå in i närverk/lokal media för att sedan starta NMJ.
Allt rörande Apple/airplay/iPad/iPhone kan jag tyvärr inte svara på då jag är en sån där liten nexus människa och har inte en aning om hur det fungerar på andra sidan =)
Hoppas detta har hjälpt något ändå.
Mvh/Peter
tack för svaret Peter! Då känns det helt onödigt för mig att skaffa denna maskin. iaf för tillfället. jag har inte 3D TV och min Dune HD Smart D1 klarar allt i 2D
blev sugen på denna maskin just för NMJ men man vill ju att maskinen ska starta direkt i det så att den blir lite mer fru/barn vänlig men tydligen inte...
Postad 09 January 2013 - 15:46
Hur stor 3,5" HDD kan man ansluta, hur många TB max?
Postad 09 January 2013 - 18:35
Postad 10 January 2013 - 20:12
Ingår verkligen wifi-sticka? Vart ska man beställa någonstans?4Tb fungerar fin fint den bör i teorin fungera med större senare. När du beställer får du med en Wifi sticka som du kan använda, men den har inte något inbyggt wifi chip nej.
Postad 11 January 2013 - 01:12
Postad 13 January 2013 - 18:27
Klarar 400:an det?Hej. Undrar om någon vet en mediaspelare som kan avkoda hd-audio och skicka vidare till en reciever via hdmi som inte har egna dekodrar för detta? Vet att många har en passthroughfunktion men det är inte det jag söker. Någon?
Postad 14 January 2013 - 08:12
A-400 verkar inte klara det. Dune HD Max, Duo och Base 3D ska fixa det.Hej. Undrar om någon vet en mediaspelare som kan avkoda hd-audio och skicka vidare till en reciever via hdmi som inte har egna dekodrar för detta? Vet att många har en passthroughfunktion men det är inte det jag söker. Någon?
Postad 14 January 2013 - 12:06
Postad 14 January 2013 - 12:17
Ahhh du menar downsample..... jo det har A400 så du kan köra en film med DTS-HD med en förstärkare som inte "förstår" Hd ljud.
är du säker på det? på hemsidan står det så här:
Audio Decoders: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS,WMA, WMA Pro,MPEG-1 Layer 1, 2, 3, MPEG-4 AAC-LC, MPEG-4 HE-AAC, MPEG-4 BSAC ,LPCM, FLAC, Vorbis, TrueAudio, APE Audio
dvs inga decoders för DTS-MA, DTS-HD HR eller Dolby True HD...
Postad 14 January 2013 - 12:39
A-400 känns ju som ett bra alternativ rent spontant, men har ändå några funderingar.
I dagsläget så kör jag YAMJ för att skapa min jukebox. Detta funkar bra, så om inte den inbyggda är enormt mycket bättre, så tänkte jag ha kvar det så. Klarar A-400 att köra på samma sätt som tidigare, d v s med htmlfiler med länkar etc enligt hur YAMJ funkar?
Funkar det att styra den med någon Android-enhet?
Postad 14 January 2013 - 16:57
Bergling: Vad jag har läst på PCH Networked Media Tank så ska du mer eller mindre bara kunna göra en copy paste med din nuvarande YAMJ
Postad 15 January 2013 - 09:29
Postad 15 January 2013 - 09:33
Klarar 400:an det?
Är det inte lättare att välja ett annat ljudformat istället? Finns alltid vanlig DD eller DTS också.
Redigerat av Unregistereddc471864, 15 January 2013 - 09:33.
Postad 15 January 2013 - 12:14
beat_strandh: Jag har en A400 5m ifrån mig just nu och har alternativet downsample om det räcker
okej okej jag ger mig
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Råd vid försäljning av hemmabio
23 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?