Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bara jag som hatar HTPC?

95 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 January 2013 - 14:48

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Nä, jag hatar också HTPC. Hur man än gör kan man inte få ut 23,976 fps vilket är skandalöst då vilken jäkla skräp BD som helst klarar det.

Reclock löser det.

En HTPC är det absolut bästa eftersom man kan få det precis som man vill. Nackdelen är att det tar tid att konfigurera om man är ovan, men när man väl har trimmat in allt så är den överlägsen.

Redigerat av Sardaukar, 16 January 2013 - 14:53.

Postad 16 January 2013 - 19:42

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Reclock kan bara lösa det om man även samplar om ljudet. Det är inget för mig, vill ha ljudet bitstreamat.

Postad 16 January 2013 - 20:18

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Reclock kan bara lösa det om man även samplar om ljudet. Det är inget för mig, vill ha ljudet bitstreamat.

Jag kör bitstreamat också. Det står att det inte är att rekommendera, men för mig funkar det kanon. Vet inte vad problemet skulle vara?

Postad 17 January 2013 - 15:01

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Det beror väl på vad man menar med HTPC.. men jag kopplar min laptop till TV:n ibland via en HDMI-kabel och det fungerar alldeles utmärkt, även på högupplösta filmer :) Jag trycker på en knapp på fjärren där det står "HDMI" och så trycker jag på "play" på VLC och wooops så drar filmen igång.

.

Postad 17 January 2013 - 20:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag kör bitstreamat också. Det står att det inte är att rekommendera, men för mig funkar det kanon. Vet inte vad problemet skulle vara?

Om Reclock inte får sampla om ljudet så har det bara två val för att synka ljud och bild antingen kasta bort frames eller klippa i ljudet.

Postad 18 January 2013 - 14:13

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Om Reclock inte får sampla om ljudet så har det bara två val för att synka ljud och bild antingen kasta bort frames eller klippa i ljudet.

Okej, då får den väl klippa i ljudet då. Jag märker då ingen skillnad :)

Postad 23 January 2013 - 15:48

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hej,
Just nu har jag en LG BD spelare som streamar ifrån min mac mini server.

Det är så att LG har fuckat upp uppdateringarna så ibland så flyter inte filmerna på och börjar känna mig tvingad snart att sätta ner min mac mini under TV:n.

Men jag HATAR verkligen HTPC!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det blir alltid strul med dom på något sätt, det går inte att kalibrera dom pga. massa skit oftast m.m.

Nu vet jag inte så mycket om mac mini som htpc. Men en vanlig Windows 7'a med Mediaportal går helt ypperligt att kalibrera. Man måste dock se till att stänga av allt hokus pokus i drivrutinerna först, som dynamisk kontrast osv, precis som du gör i tv'ns meny.

Ett plus är om man sina kalibreringspatterns i samma videoformat som det du normalt tittar på.

Precis vad jag menar, spelar du film från en HTPC kommer man för eller senare att kunna se ett hack. Jag gillar flexibiliteten med en HTPC och ibland är det kul att pyssla med något men vill man bara se film så är det relativt omständigt och erbjuder inte den bästa upplevelsen (även om man kan få till sjukt bra bild genom tex madVR).

Grejen är ju att det pyttelilla hack som blir en gång var 5e minut lär du inte märka om det då inte skulle råka inträffa just i en väldigt fin panorering, och även då är det knappt märkbart. Knappast direkt omständigt heller. Har du en gång lärt dig hantera codecs / htpcprogramvara, så tar det inte direkt lång tid att sätta upp.

Förutom det fjuttiga lilla hack var 5e minut (som jag näst intill kan lova att du inte märker) så undrar jag om det är något mer du tänker på när du talar om den bästa upplevelsen?

Redigerat av Unregistered948c54a3, 23 January 2013 - 15:58.

Postad 23 January 2013 - 16:39

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Som jag ser det är enda nackdelen med HTPC just att installera allt i början. Men när man väl gjort det så tar man en system-backup och sedan är allt frid och fröjd :)

Postad 23 January 2013 - 21:09

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Förutom det fjuttiga lilla hack var 5e minut (som jag näst intill kan lova att du inte märker) så undrar jag om det är något mer du tänker på när du talar om den bästa upplevelsen?

Med bästa upplevelsen menar jag att bara stoppa i skivan och titta på filmen, och allt lirar 100%.

Det kanske är mitt eget fel att jag inte gillar HTPC, har aldrig kommit så långt att jag har konfigurerat ett riktigt front-end tex XBMC så att allting fungerar. Kanske har jag haft för dålig hårdvara, eller vart för slö.

Postad 23 January 2013 - 22:16

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Jösses....negga över något som man bevisligen inte har grepp om - lägg lite tid på att gräva ned sig i detaljerna så har man en betydligt mer kompetent och flexibel mediaspelare än en simpel bluraymaskin...

Så svårt är det inte att konfa xbmc...

Postad 24 January 2013 - 08:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ehm... Jag neggar för att jag känner till nackdelarna (bl.a. de tekniska begränsningarna). Vissa hävdar att de inte ser några hack, eller "ett obetydligt hack var 5e minut". Det har jag tyvärr aldrig uppnåt, utan jag ser hacken klart och tydligt.

Sen har jag aldrig sagt att det är svårt att konfigurera XBMC, bara att jag aldrig kommit till det stadiet då det varit värt mödan. Eftersom att jag inte fått till tillfredsställande uppspelning inna, både avseende bildflyt och ren bildkvalité.

Men jag erkänner att jag tagit snålvägar gällande hårdvaran (har ett AMD Zacate system), men självklart har jag läst på innan så att hårdvaran skall räcka till det jag vill göra.

Men berätta gärna för mig vad jag inte har grepp om, så jag kan lära mig :)

Postad 24 January 2013 - 08:47

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Ett tips för att få så bra bildkvalité som möjligt är att köra Windows inbyggda bildskärmskalibrering. Det var inte längesedan jag upptäckte denna funktion, vilket lyfte bildkvalitén avsevärt. Tror inte den dyraste bluray-spelaren i världen kan få bättre bildkvalitet än en rätt inställd HTPC om man bortser från flytet i bilden då.

Postad 24 January 2013 - 09:34

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 1
Så jäkla mycket spekulationer och lite fakta från er HTPC-fanboys. Uppspelningsstödet är avsevärt sämre än en bra mediaspelare. Har bråkat mycket med MPC-HC, olika codecs med en stark dator men aldrig fått alla mina Blu-ray-rippar att funka felfritt. Punkt slut. Ni kanske klarar av era x264 men inte Blu-ray-rippar. Ni snackar om hur bra de är gentemot andra spelare utan att ha haft erfarenhet av dem. Ett high-End sigma-kort avger en mycket bättre bild än vad en HTPC gör.

Redigerat av Kalekulan, 24 January 2013 - 09:40.

Postad 24 January 2013 - 16:32

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Så jäkla mycket spekulationer och lite fakta från er HTPC-fanboys. Uppspelningsstödet är avsevärt sämre än en bra mediaspelare. Har bråkat mycket med MPC-HC, olika codecs med en stark dator men aldrig fått alla mina Blu-ray-rippar att funka felfritt. Punkt slut. Ni kanske klarar av era x264 men inte Blu-ray-rippar. Ni snackar om hur bra de är gentemot andra spelare utan att ha haft erfarenhet av dem. Ett high-End sigma-kort avger en mycket bättre bild än vad en HTPC gör.

Jajädrar...tack för att du bevisade min poäng. ;)

MPC-HC är en bra spelare att enkelt få det att lira någorlunda, men lösningen är så enkel som xbmc, rätt hårdvara och lite inställningar, nada fippel med codecs (det brukar ju sluta bra om man har en drös olika på burken för övrigt...).

Jag kör med en billig AMD A4:a idag, via xbmc, ser till att refreshraten matchas till mediat (det sköter xbmc, och är den enda som verkligen grejar det bra, med subs och hårdvaruacceleration - helt utan strul), och det bara lirar...och jag är känslig mot hack. 1080 24p på projjen är gudabenådat bra.

Satt tidigare med fusionbaserat bygge, och den var mer känslig mot last från andra processer, renodlat videoaccelerering så lirade det kanon, men tuggade något annat igång kunde man få strul...

Datorer kräver lite mer än att bara koppla in en spelare, det är givet...och rätt tydligt.

Redigerat av Unregistered35020, 24 January 2013 - 16:33.

Postad 24 January 2013 - 17:39

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Själv kör jag sedan länge Linux och MythTV på en gammal AMD 3400+ med tillhörande moderkort samt ett gammalt Nvidia GT7300 som är mååånga år gamla nu. 1TB hårddisk som enbart används att lagra inspelade TV-kanaler via tre TV-tuners.

Sedan någon månad kör jag XBMC som frontend mot MythTV:s backend, och det fungerar kalas och är snyggt (vilket inte kan sägas om MythTV).
Nu kör alla filmer, TV-serier, inspelningar, Navi-X, Play-kanaler via XBMC utan egentliga problem. Tidigare har ACRYan och BoxeeBox använts som mediaspelare, men XBMC är betydligt rappare och snyggare.

Nu är jag sugen på att även köra Netflix, men då säger min gamla hårdvara stopp. Netflix under Linux är i sig yxigt, men det går. Nu går funderingarna till ett ASUS B75 moderkort, Intel i3-3225 och 4-8GB minne. Det är inte en så stor investering det är frågan om, och förhoppningvis så ska denna hårdvara räcka till :).

Varför Linux och inte Windows?
Sonen gillar Linux och fixar allt...och jag slipper mickla :D.

Postad 24 January 2013 - 17:54

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Tycker dock att bilden är bättre på boxxe box än på min HTPC med XBMC... sen måste jag förkjuta ljudet 170ms för det ska stämma i 24hz filmer med DTS. Men kan hålla med om att XBMC har riktigt snyggt layout, hämtar smidigt info om filmer, serier etc, och är riktigt rappt! :)

Postad 24 January 2013 - 19:22

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Man kör inte MPC-HC i en seriös HTPC. Har länge funderat på att rippa mina Bluray-skivor också, men det skulle ju ta sån jädra massa plats.

Postad 24 January 2013 - 19:34

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Man kör inte MPC-HC i en seriös HTPC. Har länge funderat på att rippa mina Bluray-skivor också, men det skulle ju ta sån jädra massa plats.

Våra DVD:er är rippade och ligger både på hårddiskar på HTPCn och på NAS. Datorn är en seriös HTPC för att spela upp film, bilder och musik (musiken mest på vardagsrums stereon).
Fast vår HTPC har aldrig någonsin haft något XBMC eller liknande installerat. Använder istället VLC som har vettiga funktioner och ett ypperligt media bibliotek. Det är inga problem att samtidigt surfa och lyssna på musik eller Spela enklare dataspel samtidigt som gamla TV-serier spelas upp (går ju att minnas handlingen med dialog och ljudeffekter).

Faktum är att HTPCn är den enda permanent anslutna i hembion.
En Surfplatta används för impulslyssning på några låtar, när HTPCn och TVn är avstängda.

Postad 24 January 2013 - 19:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
VLC? varför inte xbmc, många gånger bättre än VLC. :)

Postad 24 January 2013 - 19:53

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Våra DVD:er är rippade och ligger både på hårddiskar på HTPCn och på NAS. Datorn är en seriös HTPC för att spela upp film, bilder och musik (musiken mest på vardagsrums stereon).
Fast vår HTPC har aldrig någonsin haft något XBMC eller liknande installerat. Använder istället VLC som har vettiga funktioner och ett ypperligt media bibliotek. Det är inga problem att samtidigt surfa och lyssna på musik eller Spela enklare dataspel samtidigt som gamla TV-serier spelas upp (går ju att minnas handlingen med dialog och ljudeffekter).

Faktum är att HTPCn är den enda permanent anslutna i hembion.
En Surfplatta används för impulslyssning på några låtar, när HTPCn och TVn är avstängda.

VLC? Det använder man bara i nödfall, om man ska spela upp nått extremt udda video-format ;) Tycker bildkvalitén i VLC faktiskt är ganska kass på t.ex. vanliga x264.

DVD:er går väl an att rippa, men som sagt Bluray-skivor går ju lös på 24 GB och uppåt :)

Postad 25 January 2013 - 09:39

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Så mycket skitsnack i ett kort inlägg :) Fanboys och hela joxet fick du med. Grattis!!

Nog för att du inte lyckades få till bra uppspelning, vad nu det berodde på, hårdvaran eller sbs kanske. Det betyder inte att det inte fungerar bra för andra, fanboys eller ej.

Kan du hänvisa till någon fakta där det står att uppspelningsstödet skulle vara bättre på en standalone spelare? (Någon standalonespelare som klarar h.264 Hi10p?)

Vet inte riktigt vad du pratar om när det gäller blu-ray rippar. En "rip" tolkar jag som en omkodning och en försämring av bildkvaliten. Medans en remux är bibehållen bildkvalite, där man brytit ut videofilen och lagt den i en annan typ av kontainer. Vore intressant att veta vad det var du inte klarade spela upp.

Felet många gör är att de tror att det bara är att slänga in ett par codecs och sen funkar allt som det ska. Så är inte riktigt fallet. Precis som i tv'n så är det massa skit påslaget som standard i grafikdrivrutiner / codec's osv. Lär dig vad du ska ha igång/stänga av. Nog här de som "ger upp" gör sina misstag. Och då självklart tycker det blir bättre på en standalonespelare, där detta redan är korrekt.

offtopic: Lite komiskt det här med bildkvalite, vet många som kör med färgade backlights och tycker det blir så bra. Medas det egentligen förstör färgseendet och därav bilden. Eller de som pratar om bildkvalite och inte ens har kalibrerat sin inkälla mot sin bildvisare. Men smaken är som baken ;)

Postad 25 January 2013 - 09:44

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 1

MPC-HC är väll det ENDA som har i en seriös HTPC att göra? Vad skall man annars använda menar du, som ger dig kontroll över vilka codecs och filters som används?

Postad 25 January 2013 - 10:11

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Så mycket skitsnack i ett kort inlägg :) Fanboys och hela joxet fick du med. Grattis!!

Nog för att du inte lyckades få till bra uppspelning, vad nu det berodde på, hårdvaran eller sbs kanske. Det betyder inte att det inte fungerar bra för andra, fanboys eller ej.

Kan du hänvisa till någon fakta där det står att uppspelningsstödet skulle vara bättre på en standalone spelare? (Någon standalonespelare som klarar h.264 Hi10p?)

Vet inte riktigt vad du pratar om när det gäller blu-ray rippar. En "rip" tolkar jag som en omkodning och en försämring av bildkvaliten. Medans en remux är bibehållen bildkvalite, där man brytit ut videofilen och lagt den i en annan typ av kontainer. Vore intressant att veta vad det var du inte klarade spela upp.

Felet många gör är att de tror att det bara är att slänga in ett par codecs och sen funkar allt som det ska. Så är inte riktigt fallet. Precis som i tv'n så är det massa skit påslaget som standard i grafikdrivrutiner / codec's osv. Lär dig vad du ska ha igång/stänga av. Nog här de som "ger upp" gör sina misstag. Och då självklart tycker det blir bättre på en standalonespelare, där detta redan är korrekt.

offtopic: Lite komiskt det här med bildkvalite, vet många som kör med färgade backlights och tycker det blir så bra. Medas det egentligen förstör färgseendet och därav bilden. Eller de som pratar om bildkvalite och inte ens har kalibrerat sin inkälla mot sin bildvisare. Men smaken är som baken ;)

Hårdvara: 4-kärnig i5, 4.5GHz, 8gb ram 1600MHz; GTX560Ti.

Blu-ray-rip är .m2ts-filer från skivan och ibland remuxade till mkv för att testa det. Orkar inte nämna filmer men de har alla minst 25mbit/s i bitrate.

Testade codecs: Haali, CCCP o.s.v.

Bildprocessorer: alla. Ink. MADVR. Testat DXVA.

Varför är ett världsledande företag bättre på att göra bildprocessorer än hemmasnickrare? Ska man behöva svara på den frågan?

Postad 25 January 2013 - 10:12

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

MPC-HC är väll det ENDA som har i en seriös HTPC att göra? Vad skall man annars använda menar du, som ger dig kontroll över vilka codecs och filters som används?

Mediaportal.

Postad 25 January 2013 - 10:19

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hårdvara: 4-kärnig i5, 4.5GHz, 8gb ram 1600MHz; GTX560Ti.

Blu-ray-rip är .m2ts-filer från skivan och ibland remuxade till mkv för att testa det. Orkar inte nämna filmer men de har alla minst 25mbit/s i bitrate.

Testade codecs: Haali, CCCP o.s.v.

Bildprocessorer: alla. Ink. MADVR. Testat DXVA.

Varför är ett världsledande företag bättre på att göra bildprocessorer än hemmasnickrare? Ska man behöva svara på den frågan?

Lite overkill för en htpc kan tyckas.

Well, Haali är en splitter, CCCP ett codecpack med en hög codecs i. Skulle rekomendera att endast installera de du tänkt använda, och inte använda dig av ett helt pack. Exempelvis, LAV splitter, ffdshow video (dxva) + audio.

Hemmasnickrare? Nvidia / Ati / intel är de hemmasnickrare? Säger du det så... måste det väl vara så?

Postad 25 January 2013 - 10:34

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Japp. Dessa har jag testat. Mediaspelare jag har testat är MPC, VLC, XBMC.

Njae, men jag kallar alla klåpare som gjort codecs för PC för hemmasnickrare. Och NVIDIA som inte lagt in stöd för 23.976 är amatörer.

Face it. Jag har alla förutsättningar för att få det att flyta. Förutom att HTPC är skit. Sigma våldtar allt annat analt. Har du fått orörda BD-filmer (.m2ts, endast bild och ljudströmmen) som ligger över 25 i bitrate att flyta felfritt? Tveksamt.

Redigerat av Kalekulan, 25 January 2013 - 10:35.

Postad 25 January 2013 - 10:42

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Japp. Dessa har jag testat. Mediaspelare jag har testat är MPC, VLC, XBMC.

Njae, men jag kallar alla klåpare som gjort codecs för PC för hemmasnickrare. Och NVIDIA som inte lagt in stöd för 23.976 är amatörer.

Face it. Jag har alla förutsättningar för att få det att flyta. Förutom att HTPC är skit. Sigma våldtar allt annat analt. Har du fått orörda BD-filmer (.m2ts, endast bild och ljudströmmen) som ligger över 25 i bitrate att flyta felfritt? Tveksamt.

Felfritt har jag aldrig påstått, ett microhack var 5e minut tyvärr på remux'at material (orginal video + ljud), om det nu gör HTPC för skit så får det ju stå för dig. Men du skriver att det är avsevärt bättre bildkvalite på mediaspelarna. Och då måste det ju vara mer problem än det lilla microhacket?

Edit: usch, att du ens nämner VLC, sämmre skit får man ju leta efter. MPC's orginal codec's är inte heller något att hänga i granen. XBMC kan jag tyvärr inte uttala mig om, förutom att jag vet att de tidigare haft stora problem med 23.976 uppspelning.

Föresten, när du har spelat upp 23.976 material i MPC och i VLC. Har du då sett till att ställa in refreshraten manuellt för skärmen? För nog fan lär det hacka om du spelar upp 23.976 material i spelaren medans din bildvisare visar 60hz. Sen så hoppas jag att du inte använde en pc monitor när du testade. Kanske är vanligare nu, men för några år sedan kunde de inte visa 24p korrekt, och för 4-5 år sedan hade de flesta tv'apparater också problem med detta.

Redigerat av Unregistered948c54a3, 25 January 2013 - 10:54.

Postad 25 January 2013 - 11:09

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Jag pratar inte bara om 23.976 utan också lagg - den klarar inte av high bitrate.

Postad 25 January 2013 - 11:19

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Mediaportal t.ex. som även har ett riktigt frontend. XBMC har jag inte testat, men det borde också fungera bra. Ett annat stjärnskott är JRiver MC, som tydligen ska vara riktigt bra, men det kostar pengar.

Redigerat av Sardaukar, 25 January 2013 - 11:21.

Postad 25 January 2013 - 12:55

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag pratar inte bara om 23.976 utan också lagg - den klarar inte av high bitrate.

Vore intressant att veta hur hög bitrate du pratar om. Blu-ray har ju ett max för videobitrate på 40Mbit (kan dock peaka högre under någon/ra sekunder). Detta är inga problem att spela upp med dxva.

Så jag håller inte riktigt med dig.

När det gäller högre bitrates än det där man då frångår standarder, så får man väl helt enkelt använda mjukvaruavkodning och belasta cpu'n, ser dock inte någon mening med så hög bitrate på 1080/24p material. Sen kan man ju alltid spela upp Hi10P med mjukvaruavkodning, kan du det på ett sigmachip? ;)

Edit:

WDTV Live plus HQV 2.0 score: 43 (http://www.anandtech...ayer-reviewed/8)
ATI HD 5570 HQV 2.0 score: 189 (används som jämförelse i testet : http://www.anandtech...eforce-gt-430/4)

Ett annat test med poäng för dunespelarna HDI prime 3.0 och HDI smart H1 där de också ligger under ett annat ATI kort i HQV-HD test (http://www.missingre...-media-streamer).

Vad var det du sa, ja just det Face it? ;)

Redigerat av Unregistered948c54a3, 25 January 2013 - 15:39.

Postad 25 January 2013 - 15:58

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
En benchmark... Det framgår inte vad testmaterialet var. Jag har tidigare sagt att HTPC inte klarar av HB-filmer och det står jag fast vid av erfarenhet. Bildförbättrare såsom Noise Reduction och andra är en hädelse. Källmaterialet ska visas som det bör, och så länge du kör skärmad HDMI är risken minimal för störningar. Det finns inget värre än sådant.

Jag har ett enda behov med en mediaspelare/HTPC och det är Blu-ray (orört). Och det är värdelöst med HTPC.

Ett irrelevant test.

Postad 25 January 2013 - 18:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
vad låter som det billigaste och smidigaste alternativet?

en mediaspelare för ca 2k som klarar allt vad 24p, 23,976hz, codecs, containrar, har grym bild osv
min 2 år gamla Dune klarar av 120Mbps 1080p/23.976hz utan några som helst problem när man spelar från USB/HDD men "bara" 70Mbps när jag kör över nätverket. och detta utan att behöva göra något med inställningar om CPUn eller mjukvaran ska avkoda osv...

eller en HTPC där du måste ställa in exakta värden i olika kommandon för att klara av 23.976hz men ändå få ett litet hack var 5e minut, ladda ner de specifika codecs för just det formatet och sedan ta bort dem och ladda in nya för att kunna spela ett annat (för det lät precis som någon antydde något sådant) och dessutom så kostar en HTPC mer pengar. och så självklart "måste" man ha en SSD där OS är installerat så att XBMC eller annat är kvickt...

förresten. Hi10P är det 10-bits färgdjup ni pratar om då? jag kan iaf välja upp till 12-bit på min Dune men detta kanske inte är riktigt det man menar?

Postad 26 January 2013 - 01:25

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

En benchmark... Det framgår inte vad testmaterialet var. Jag har tidigare sagt att HTPC inte klarar av HB-filmer och det står jag fast vid av erfarenhet. Bildförbättrare såsom Noise Reduction och andra är en hädelse. Källmaterialet ska visas som det bör, och så länge du kör skärmad HDMI är risken minimal för störningar. Det finns inget värre än sådant.

Jag har ett enda behov med en mediaspelare/HTPC och det är Blu-ray (orört). Och det är värdelöst med HTPC.

Ett irrelevant test.

Nu var det ju dock inte enbart noise reduction det innehöll, men man väljer ju vad man vill se. Nu är det så att det var din HTPC som inte klarade spela upp orörda videoströmmar från blu-ray, så jag kan hålla med om att din HTPC var värdelös. Men låter orsaken vara osagd ;)

vad låter som det billigaste och smidigaste alternativet?

en mediaspelare för ca 2k som klarar allt vad 24p, 23,976hz, codecs, containrar, har grym bild osv
min 2 år gamla Dune klarar av 120Mbps 1080p/23.976hz utan några som helst problem när man spelar från USB/HDD men "bara" 70Mbps när jag kör över nätverket. och detta utan att behöva göra något med inställningar om CPUn eller mjukvaran ska avkoda osv...

eller en HTPC där du måste ställa in exakta värden i olika kommandon för att klara av 23.976hz men ändå få ett litet hack var 5e minut, ladda ner de specifika codecs för just det formatet och sedan ta bort dem och ladda in nya för att kunna spela ett annat (för det lät precis som någon antydde något sådant) och dessutom så kostar en HTPC mer pengar. och så självklart "måste" man ha en SSD där OS är installerat så att XBMC eller annat är kvickt...

förresten. Hi10P är det 10-bits färgdjup ni pratar om då? jag kan iaf välja upp till 12-bit på min Dune men detta kanske inte är riktigt det man menar?

Smidigaste för att spela film: ingen skillnad.
Smidigaste att installera: en stationär mediaspelare.

Men den som köper en HTPC är knappast ute efter vad som är smidigast att installera eller billigast, utan mer ute efter möjligheterna med den, kanske använda den som något mer än till film, som kanske en tvtuner eller något annat.

Det jag menar gällande codepacks som CCCP är att man får med mycket skit man inte behöver som kan ställa till mer problem än göra nytta, därav bättre att installera det man behöver istället. Du inte ställa in några exakta värden för att klara av 23.976 om du använder en HTPC programvara som exempelvis Mediaportal eller då XBMC. Men ska du spela upp film på desktopen i VLC eller MPC, ja då måste du byta refreshrate manuellt.

Nu har jag dock inte testat en dune så kan inte yttra mig om hur snabb och smidig den är. Men wd live, popcorn a-110 och boxee känns väldigt slöa att navigera i om man jämför mot en htpc (ja med ssd ;) )

Jag börjar bli nyfiken på vad det är för material ni tittar på som ligger på så skyhöga bitrates?

Kapat från http://en.wikipedia.....264/MPEG-4_AVC High 10 Profile (Hi10P) Going beyond typical mainstream consumer product capabilities, this profile builds on top of the High Profile, adding support for up to 10 bits per sample of decoded picture precision.
Fördelen med Hi10P är att man kan komprimera hårdare utan förlora bildkvalite samt så slipper man banding. Nackdelen är att avkodningen inte stöds av något hw chip eller liknande än.

Redigerat av Unregistered948c54a3, 26 January 2013 - 01:29.

Postad 26 January 2013 - 10:43

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Det testades massa saker. Bara att ha med NR visar vilket skittest det är. Det var min mening. Benchmark lol.

Postad 26 January 2013 - 12:47

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Dune är väldigt kvick i menyerna. detsamma gäller min gamla tvix men den klarar inte av BDMV och DTS-MA så den är ute ur bilden nu.

bitrate på en blu-ray ligger väl oftast på 35-45 Mbps men kan få spikar på betydligt högre bitrate och då är det skönt att veta att spelaren klarar av dem.

Postad 26 January 2013 - 12:53

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Det testades massa saker. Bara att ha med NR visar vilket skittest det är. Det var min mening. Benchmark lol.

Så är det tyvärr med allroundtest. Hur som haver så lär vi inte komma längre i den här diskussionen. Let,s agree to disagree, Väl mött ;)

Dune är väldigt kvick i menyerna. detsamma gäller min gamla tvix men den klarar inte av BDMV och DTS-MA så den är ute ur bilden nu.

bitrate på en blu-ray ligger väl oftast på 35-45 Mbps men kan få spikar på betydligt högre bitrate och då är det skönt att veta att spelaren klarar av dem.

Ja. Det är klart, har än så länge inte hittat någon film jag inte kan spela pga bitrate. Förr brukade man köra fågelscenen i planet earth och den är iaf inget problem i orört format.

Skönt att spelaren är kvick. Hade också en tvix för mkt länge sedan, men den vart ganska seg, dock så var det en av de första och gick till och med sönder. Bra att de fixade till navigationen.

Redigerat av Unregistered948c54a3, 26 January 2013 - 13:01.

Postad 26 January 2013 - 13:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

kan ju inte säga dune är särskilt kvick i jämförelse med en htpc haft en själv sen är det ju svårt om du vill ha svt play netflix viaplay plus spela upp blu ray och mkv filer i samma burk.....

Postad 26 January 2013 - 14:50

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Man kan väl konstatera att om man bara tittar på film är det väl en sak att ha en mediaspelare, men en HTPC klarar ju så mycket mer än så. Min används mest till film, TV, Spotify och play-tjänster. Sa jag att TV-ljud och bild blir så mycket bättre från HTPC:n än från TV:ns inbyggda mottagare? :)

Redigerat av Sardaukar, 26 January 2013 - 14:51.

Postad 26 January 2013 - 14:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Bifogad fil  htpc.PNG   212.64K   39 Antal nerladdningarGår ju att få rätt bra refreshrate en frame drop i runda slängar var tionde timma ...

Postad 26 January 2013 - 17:06

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Stek... om det stämmer.

Vad har du för Nvidia kort?

Postad 26 January 2013 - 17:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Jag har gt 440....

Hittade infon från avs forum funkar kanon på mitt system men kan variera beroende på system så man kan få exprimentera lite.....

Redigerat av jimjans, 26 January 2013 - 17:17.

Postad 26 January 2013 - 22:03

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
jimjans har du en länk ?

Postad 27 January 2013 - 11:58

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
http://www.avsforum....nd-ram-speed/60

Postad 28 January 2013 - 08:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

kan ju inte säga dune är särskilt kvick i jämförelse med en htpc haft en själv sen är det ju svårt om du vill ha svt play netflix viaplay plus spela upp blu ray och mkv filer i samma burk.....

kan det vara kvickare än att när man trycker på fjärren så händer det grejer på TVn direkt? ;) sedan så går filmer igång väldigt snabbt på dunen (om man inte kör fulla BD menyer) men bd lite funkar klockrent.

men jag instämmer med att HTPC om man har orkar att pilla och vill använda till annat så är det en bra investering.

ps: provade en Hi10P film och det klarade inte min mediaspelare av iaf. fast det måste ju vara en mjukvarugrej för själva bitraten var inte speciellt hög.

Postad 28 January 2013 - 12:42

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Snarare tyckte den var seg när man hade ett stort bibliotek och yadis min htpc startar snabbare än dune spelaren filmerna går igång lika fort också + att informationen och subtitles är automatiskt hämtade av servern. Men det är sant man får lägga lite tid på det ....

Postad 01 December 2013 - 15:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Tycker dock att bilden är bättre på boxxe box än på min HTPC med XBMC... sen måste jag förkjuta ljudet 170ms för det ska stämma i 24hz filmer med DTS. Men kan hålla med om att XBMC har riktigt snyggt layout, hämtar smidigt info om filmer, serier etc, och är riktigt rappt! :)

Tycker också bilden är bättre med en Xbox, billigare mediaspelare med sigmachips. Har länge undrat varför. Trixat rätt mycket i XBMC och bilden duger men inte lika bra som från sigmachip.
Intel i73770k + ASUS GeForce GTX 680 2048MB Direct CUII TOP

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.