Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tråden om slutsteg för stereo 10.000-30.000kr

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vincent SP-331MK (Slutsteg) 4 8,86 (6) Inga priser
Xindak XA8800MNu (Slutsteg) 1 8,6 (4) Inga priser
Rotel RB-1572 (Slutsteg) 5 8,67 (14) 13 990:-
Rotel RB-1582 (Slutsteg) 4 9,11 (8) Inga priser
Rotel RB-1552 (Slutsteg) 4 8,25 (7) 10 490:-
Primare A34.2 (Slutsteg) 5 9,58 (11) Inga priser
Rotel RB-1590 (Slutsteg) 6 8,86 (6) 29 990:-
Emotiva XPA-2 Gen3 (Slutsteg) 1 6,25 (3) Inga priser
Emotiva XPA-DR2 (Slutsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
22 relaterade trådar
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 5 år sedan
Rotel RB-1572 vs RB-1582 (79 inlägg) 6 år sedan
Rotel-klubben (525 inlägg) 6 år sedan
Vincent - Klubben (105 inlägg) 6 år sedan
Nytt slutsteg Rotel vs primare (75 inlägg) 7 år sedan
Musical Fidelity M6i vs Rotel RB-1582 (11 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering till slutsteg (7 inlägg) 9 år sedan
Stereo (Rotel) vs Receiver (Marantz) (21 inlägg) 9 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 9 år sedan
Nyheter från Primare under hösten (100 inlägg) 10 år sedan
Rotel RB-1572 Förstår inte hur jag ska ansluta högtalare (10 inlägg) 10 år sedan
Rotel 15-serie (122 inlägg) 10 år sedan
System Audio SA Mantra 70 (131 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket? (23 inlägg) 11 år sedan
Nätbrum från Rotel RB-1552 (30 inlägg) 12 år sedan
Rotel RB-1552 / RB-1582 (85 inlägg) 12 år sedan
Köpråd, Rotel kombo (0 inlägg) 13 år sedan
Rotel (6 inlägg) 13 år sedan
Dilemma! Onkyo TX-NR5008 Vs Marantz SR 7005+Rotel RB 1582? (7 inlägg) 13 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 14 år sedan
Rotels 15-serie och blått ljus - målar snart över det med spray! (32 inlägg) 15 år sedan
Slutsteg til McIntosh7000. Synd eller riktigt? (12 inlägg) 15 år sedan

Postad 29 januari 2014 - 20:33

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Hittar bara Lyngdorf-steget för 126.000kr. :)

Vill man ha bra ljud får man räkna med att det kostar. :)

Hittade en gammal avslutad annons på ett begagnat RB1090. 12000kr skulle han ha. Då framstår ett RB-1582 för 10000 som riktigt billigt.

Nu låter jag tråkig och trots att jag faktiskt inte hört 1582 så skulle jag hellre köpa 1090 för 12000kr

Men det är ju bara för jag blev så nöjd med mitt:)
Vart bor du? Du skulle kunna prova mitt nångång om du bor i närheten

Postad 29 januari 2014 - 22:45

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack för erbjudandet, men jag måste nog tänka på detta några vändor till. För min del handlar det nog framförallt om att förlika mig med tanken på att lägga en stor summa pengar på något jag egentligen inte behöver, enbart för nöjet att lyssna på musik med ännu bättre ljud (förhoppningsvis).

Postad 30 januari 2014 - 07:55

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

För min del handlar det nog framförallt om att förlika mig med tanken på att lägga en stor summa pengar på något jag egentligen inte behöver, enbart för nöjet att lyssna på musik med ännu bättre ljud (förhoppningsvis).

Vi har nog alla känt den känslan emellanåt.... :rolleyes: Vissa gånger så backar man undan, och vissa gånger har man den lilla rösten i huvudet som säger "Köp den. Du vet att du vill. Du är värd det. Man lever bara en gång."

Men all respekt för att det är mycket pengar - och det är du som ska leva med beslutet. (Själv har jag snöat in på att hitta en vettig LP12:a. Har försökt stå emot i 20 år nu men inser att det kommer inte att gå - det är bara en fråga om när det kommer att bli, och hur dyrt det kommer att bli :) ).

Postad 30 januari 2014 - 11:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Så är det. Lyxångest.

Det är två små röster i huvudet, en som säger "Köp den!" och en annan som säger "Du är galen! Använd pengarna till något vettigt istället!" Jag får väl se vilken som vinner denna gång. Oftast skriker "Köp den!"-rösten mest ihärdigt. Inte alltid den ens hinner bli hes. :)

Ska nog försöka ta mig förbi någon hifi-butik för att titta och klämma lite på slutsteg... ("Bra! Varför bara titta? Köp den!"; "Nej, det är slöseri med tid! Omoralisk lyxkonsumtion!") B) Det gäller att stå emot.

Redigerat av Mange36, 30 januari 2014 - 11:23.

Postad 30 januari 2014 - 12:36

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0
Rotel RB-1090 för 13000 :)

http://www.hifimagas...annonsID=101987

Postad 30 januari 2014 - 15:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

Personligen tycker jag att priset är för högt. Visserligen är det ett hyllat slutsteg, men det har ändå några år på nacken.

Det ska bli intressant att se hur länge annonsen blir kvar.

Postad 30 januari 2014 - 16:27

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0
Kan hålla med dig, jag hade utan tvekan tagit 1582 för 9990 med garanti.

Har som sagt 1572 och är supernöjd, men hade varit skoj att testa 1582 och jämföra lite :)

Postad 30 januari 2014 - 22:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Ja. Begagnade 1090 ligger högt i pris. Blir nog ett 1582.

Redigerat av Mange36, 30 januari 2014 - 22:43.

Postad 31 januari 2014 - 16:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Ja. Begagnade 1090 ligger högt i pris. Blir nog ett 1582.

Reference Audio säljer just nu slutsteget Rotel RB-1552 för 6990. Det ger 120W jämfört med de 60W RA-1520 levererar. Tror ni att RB-1552 skulle få ut mer av högtalarna även på mer normal ljudvolym? Eller annorlunda uttryckt, ger mer watt mer ljudkvalitet eller bara möjlighet att spela på högre volymer?

Det där sista jag citerade hade du väl fått svar på men jag skulle nog säga: Bättre kontroll på högre volymer och att skillnaden på lägre ljudnivå ej blir särskilt märkbar om inte din nuvarande stärkare inte har problem där.

Upplevde själv ingen skillnad på ljudet/kontrollen på lägre ljudvolym då jag bara körde med min Yamaha RX-V2065 mot för när jag skaffade mig mitt RB-1552. Men var att Yamman ville gå i safemode ibland när man vred på högre volymer och det rådde Rotelsteget bot på.

Men förstår dina tankar, köpte mitt 1552-steg begagnat och man har ju tänkt tanken undrar om det blivit någon skillnad om man hade haft ett 1582 ;)

Postad 01 februari 2014 - 19:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Rotel RB-1090 för 13000 :)

http://www.hifimagas...annonsID=101987

Annonsen försvann fort. Verkar vara stor efterfrågan och folk som är beredda att betala mer än för en helt ny 1582. Om det nu inte prutades.

Kan hålla med dig, jag hade utan tvekan tagit 1582 för 9990 med garanti.

Har som sagt 1572 och är supernöjd, men hade varit skoj att testa 1582 och jämföra lite :)

Jag är också nyfiken på skillnaden mellan klass AB och klass D. 1572 är ju klass D. Med klass D får man mindre slutsteg. Meningarna om ljudet är dock delade. En del upplever ljudet från D-klass som kallt. Fast det finns kanske en del konservatism i hifi-världen.

Upplevde själv ingen skillnad på ljudet/kontrollen på lägre ljudvolym då jag bara körde med min Yamaha RX-V2065 mot för när jag skaffade mig mitt RB-1552. Men var att Yamman ville gå i safemode ibland när man vred på högre volymer och det rådde Rotelsteget bot på.

Men förstår dina tankar, köpte mitt 1552-steg begagnat och man har ju tänkt tanken undrar om det blivit någon skillnad om man hade haft ett 1582 ;)

Det är just det. Om man ändå ska lägga så mycket pengar är det lika bra att satsa på en 1582. Det har hänt förr att jag valt en billigare modell och ångrat mig efteråt. Lika bra att ta i från början. :)

Tack för alla synpunkter och all empati! :)

Redigerat av Mange36, 01 februari 2014 - 22:10.

Postad 01 februari 2014 - 23:11

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Betalade 16k för mitt och till hur det låter så känns det billigt.

Postad 02 februari 2014 - 19:09

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det var en stor prisänkning på Rotel RB-1582. Jag har tittat på detta slutsteg ett tag nu.
Tror ni det blir stor skillnad mot det jag har nu?
Jag har en Onkyo tx-nr5009 som jag driver ett par b&w cm9 som frontar. Frontförstärkarna driver också två stycken REL T9 subar. Både frontarna och subarna borde det bli renare och naturligare ljud ur tror jag men jag har ju inte testat.
Vad tror ni om en sån uppgradering?

Postad 03 februari 2014 - 08:58

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Ljudligt: Nu är väl dina REL t9 subwoofers aktiva (inbyggda slutsteg) så din Onkyo driver inte med sina interna slutsteg utan du har - antar jag - via lågnivåutgången eller hur? Isåfall kommer inte subarna tjäna på slutstegsuppgraderingen...!

I vilket fall, så bör svaret vara ja på din fråga, dina frontar, B&W CM9, kommer må bättre av separat slutsteg, och jag tror att du kommer gilla Rotel'n - men prova först, det är dina öron som skall leva med resultatet.

Postad 03 februari 2014 - 11:54

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på skillnaden mellan klass AB och klass D. 1572 är ju klass D. Med klass D får man mindre slutsteg. Meningarna om ljudet är dock delade. En del upplever ljudet från D-klass som kallt. Fast det finns kanske en del konservatism i hifi-världen.

Tack för alla synpunkter och all empati! :)

Klass D har generellt lite dåligt rykte, men det kanske ligger kvar från när tekniken först blev vanlig.
Hifi världen är som du säger ganska konservativ och man läser inte mycket negativt av de som faktiskt
provat klass D.
Dessutom finns det ju olika klass D konstruktioner också.

När jag valde steg så tvekade jag lite på vilket jag skulle välja, ville helst ha RB-1572 pga hög effekt + dess mindre storlek, vikt och att det inte blir speciellt varmt eftersom detta underlättar placeringen av steget.
Tvekade lite pga en del negativa kommentarer om just klass D tekniken men de som faktiskt provat verkade nöjda så det blev ett 1572 tillslut.

Har haft det snart ett år och är supernöjd, klart fint ljud och kraften från det lilla steget är otroligt.
Hade dock varit roligt att köpa hem 1582 för att jämföra själv, men kan nog inte riktigt motivera det inköpet fullt ut.
Eftersom när jag testat dem mot varandra och hittat den jag föredrar mest så känns det något overkill att ha 1572 eller 1582 till surroundhögtalarna.

Dock känns ju 1582 riktigt prisvärt nu och man lever ju bara en gång, alla dessa tuffa val i livet ;-)

Hittade förresten en jämförelse mellan 1572 & 1582 häromdagen.

http://www.nomono.se...skt-och-modernt

Trevlig läsning :)

Postad 03 februari 2014 - 12:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Tack för erbjudandet, men jag måste nog tänka på detta några vändor till. För min del handlar det nog framförallt om att förlika mig med tanken på att lägga en stor summa pengar på något jag egentligen inte behöver, enbart för nöjet att lyssna på musik med ännu bättre ljud (förhoppningsvis).

Håller med Henke. Om du aldrig spelar högre än 1/4 av vad din förstärkare fixar och så länge du inte har Infinity kappa 9 som högtalare så lär du inte få något bättre (eller annorlunda ljud). Om du vill få bättre ljud så skulle jag välja att lägga pengar på t ex några basmoduler eller akustiken.

Postad 03 februari 2014 - 13:03

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Klass D har generellt lite dåligt rykte, men det kanske ligger kvar från när tekniken först blev vanlig.
Hifi världen är som du säger ganska konservativ och man läser inte mycket negativt av de som faktiskt
provat klass D.
Dessutom finns det ju olika klass D konstruktioner också.

När jag valde steg så tvekade jag lite på vilket jag skulle välja, ville helst ha RB-1572 pga hög effekt + dess mindre storlek, vikt och att det inte blir speciellt varmt eftersom detta underlättar placeringen av steget.
Tvekade lite pga en del negativa kommentarer om just klass D tekniken men de som faktiskt provat verkade nöjda så det blev ett 1572 tillslut.

Har haft det snart ett år och är supernöjd, klart fint ljud och kraften från det lilla steget är otroligt.
Hade dock varit roligt att köpa hem 1582 för att jämföra själv, men kan nog inte riktigt motivera det inköpet fullt ut.
Eftersom när jag testat dem mot varandra och hittat den jag föredrar mest så känns det något overkill att ha 1572 eller 1582 till surroundhögtalarna.

Dock känns ju 1582 riktigt prisvärt nu och man lever ju bara en gång, alla dessa tuffa val i livet ;-)

Hittade förresten en jämförelse mellan 1572 & 1582 häromdagen.

http://www.nomono.se...skt-och-modernt

Trevlig läsning :)

Tack för länken! Intressant och givande läsning. Klass D verkar vara på frammarsch.

Postad 03 februari 2014 - 16:51

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ljudligt: Nu är väl dina REL t9 subwoofers aktiva (inbyggda slutsteg) så din Onkyo driver inte med sina interna slutsteg utan du har - antar jag - via lågnivåutgången eller hur? Isåfall kommer inte subarna tjäna på slutstegsuppgraderingen...!

I vilket fall, så bör svaret vara ja på din fråga, dina frontar, B&W CM9, kommer må bättre av separat slutsteg, och jag tror att du kommer gilla Rotel'n - men prova först, det är dina öron som skall leva med resultatet.

Mina REL T9 är aktiva men signalen in är högnivåsignal (ingen lågnivå) kopplat på slutstegets (Onkyo tx-nr5009) utgångar. Det är därför jag tror att även dom kommer att må bra av en helt stabil signal. Rotel RB-1582 kommer säkert att passa bra i min anläggning och jag kommer att prova detta eftersom priset är så bra nu. Om jag vill kan jag ju koppla Bluesound Node direkt till slutsteget för kort signalväg.
Anläggningen jag har låter redan mycket bra men det borde bli ännu bättre med Roteln så jag la en beställning.

Postad 03 februari 2014 - 17:58

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Mina REL T9 är aktiva men signalen in är högnivåsignal (ingen lågnivå) kopplat på slutstegets (Onkyo tx-nr5009) utgångar. Det är därför jag tror att även dom kommer att må bra av en helt stabil signal. Rotel RB-1582 kommer säkert att passa bra i min anläggning och jag kommer att prova detta eftersom priset är så bra nu. Om jag vill kan jag ju koppla Bluesound Node direkt till slutsteget för kort signalväg.
Anläggningen jag har låter redan mycket bra men det borde bli ännu bättre med Roteln så jag la en beställning.

T9 använder sig av en högnivåingång, dvs belastar INTE effeksteget på något vis - signalen förstärks i Subben av det interna steget.

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 03 februari 2014 - 18:06

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

T9 använder sig av en högnivåingång, dvs belastar INTE effeksteget på något vis - signalen förstärks i Subben av det interna steget.

Med vänlig hälsning,

Pär

Det är inte att T9 skulle belasta förstärkaren på något vis (150 kohm ingångsresistans) utan cm9:orna som kan vara en knepig last och påverka utsignalen. Men framförallt tror jag roteln har en annan ljudkaraktär som även kommer att följa med till subarna för en bra integrering. Ska iallafall bli kul att testa.

Postad 04 februari 2014 - 09:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Kul med din beställning, Ljudligt. Ska bli spännande att höra om dina erfarenheter.

Även undertecknad har en 1582 på gång. :) (Någon gång i livet ska man väl få ett slutsteg, så varför inte nu?) Ska lyssna och testa och återkomma.

Nu finns endast ett demoex kvar hos Referenceaudio. Övriga butiker ligger fortfarande på 15.000. Antagligen sänker de priset på kvarvarande lager när MKII varianten kommer. Vad jag kan förstå är enda skillnaden mellan MKI och MKII att den sistnämnda har balanserade ingångar.

Postad 04 februari 2014 - 09:34

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Hmm nu hänger jag inte med på REL T9, för när jag tittar på denna bild så ser det ut som om den har lågnivåingång - så varför ens bruka högnivå?

Posted Image

Postad 04 februari 2014 - 09:49

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0

Kul med din beställning, Ljudligt. Ska bli spännande att höra om dina erfarenheter.

Även undertecknad har en 1582 på gång. :) (Någon gång i livet ska man väl få ett slutsteg, så varför inte nu?) Ska lyssna och testa och återkomma.

Nu finns endast ett demoex kvar hos Referenceaudio. Övriga butiker ligger fortfarande på 15.000. Antagligen sänker de priset på kvarvarande lager när MKII varianten kommer. Vad jag kan förstå är enda skillnaden mellan MKI och MKII att den sistnämnda har balanserade ingångar.

Var nog bra att de tog slut innan jag trots allt ändå impulsköpte ett ;)

Ska bli roligt att läsa om era reflektioner när ni haft stegen några dagar!

Postad 04 februari 2014 - 13:25

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0
Sista exet av RB-1582 för 8.4k från Audio Impact har sålts men finns ett för 8k från Spanien för den som är sugen.

http://www.ebay.co.u...=item1e86928675

Edit: Såg inte att det även fanns "make offer" så det bör gå att få ned priset lite till...

Redigerat av Unregistered77a7e886, 04 februari 2014 - 13:38.

Postad 04 februari 2014 - 16:01

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hmm nu hänger jag inte med på REL T9, för när jag tittar på denna bild så ser det ut som om den har lågnivåingång - så varför ens bruka högnivå?

Posted Image

För att REL-teknikerna har utvecklat REL för att drivas med högnivå för bästa integrering med frontsystemet. Men valmöjligheten att köra lågnivå finns fortfarande för den som vill köra det. Men rent ljudmässigt låter det bäst med högnivå på REL-basar.
0.1 LFE är också inkopplad för LFE-effekterna på filmer.

Postad 04 februari 2014 - 16:08

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Tackar och grattis till din beställning innan priset gick upp igen.
Ja balanserat verkar vara den enda skillnaden och om man inte ska köra det så blir det ju bara ännu en switch som signalen måste gå igenom.
Då går vi i väntans tider..

Postad 05 februari 2014 - 13:33

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 848 inlägg
  • 0

Är ju användbart om man kör sin reciever i ett läge där den inte skickar ut någon LFE-signal.

Tycker det låter bäst om man petar i "Pure Direct" på min RX-V2065 när man kör musik och 2ch och i det läget skickar inte min reciever ut någon LFE-signal. Nu har inte jag någon sub ändå men en REL hade ju varit vettigt i det läget.

Redigerat av HenkeEdge, 05 februari 2014 - 13:34.

Postad 05 februari 2014 - 19:32

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Är ju användbart om man kör sin reciever i ett läge där den inte skickar ut någon LFE-signal.

Tycker det låter bäst om man petar i "Pure Direct" på min RX-V2065 när man kör musik och 2ch och i det läget skickar inte min reciever ut någon LFE-signal. Nu har inte jag någon sub ändå men en REL hade ju varit vettigt i det läget.

Ja det är användbart i Pure eller Direct läget (Onkyo) där suben skulle ha varit avstängd normalt.

Postad 05 februari 2014 - 19:39

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Posted Image

Finns många anledningar :-) som hos mig .. kör lågnivå till min REL när jag kör hemmabio recievern, har 2 kanalas stereon kopplad med högnivå till den .. perfekt lösning om man har olika system som man vill koppla till den.

Postad 05 februari 2014 - 19:52

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag har nu fått min Rotel RB-1582 och testat lite grann. Det känns som ljudet har åkt genom tvättmaskinen. Jag tyckte det lät rent och fint innan men nu låter det ännu renare med mer detaljer i ljudet.
Basen är mer jämn över hela registret (Hade mycket lågbas innan också men nu är den jamnare) och detaljerna kommer fram ännu bättre i basen. REL-basarna integrerar mycket bra och basen är helt superb för tillfället. Framförallt helt jämn torr basåtergivning. Mycket lätt att följa.
Onkyon hade en blöt karaktär i jämförelse (mycket djupbas men inte så tydlig och jämn i sitt framförande).
Mellanregistret är nytvättat och röster låter väldigt nyansrika och detaljerade på Rotel. Alla bakgrundsljud hörs tydligt och placeringar är lätt att höra.
Diskanten är också torr i den bemärkelsen att t.ex. Cymbaler får sitt naturliga metallljud och inte en distorsionsrik utsmetad metallic soft. Mycket detaljerat arbete även i diskanten.
Jag är mycket nöjd med uppgraderingen och nu är det roligt att lyssna igenom gamla skivor och upptäcka detaljer man inte har tänkt på förut. De bara kommer när man lyssnar.
Ovanstående gäller redan vid låga volymer och förstärks vid höga volymer.
Om det var värt 9990:- ? Tveklöst ja eftersom jag lyssnar mycket på musik och bättre ljud bättre upplevelse.

Postad 05 februari 2014 - 20:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Härligt! Grattis! Nu är det bara att fortsätta njuta av musiken!

Jag har min 1582 också, har bara inte hunnit utvärdera än. Ska bli spännande att testa den med Wimp flac, CD och den underbara vinylen.

Postad 06 februari 2014 - 08:57

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0

Jag har nu fått min Rotel RB-1582 och testat lite grann. Det känns som ljudet har åkt genom tvättmaskinen. Jag tyckte det lät rent och fint innan men nu låter det ännu renare med mer detaljer i ljudet.
Basen är mer jämn över hela registret (Hade mycket lågbas innan också men nu är den jamnare) och detaljerna kommer fram ännu bättre i basen. REL-basarna integrerar mycket bra och basen är helt superb för tillfället. Framförallt helt jämn torr basåtergivning. Mycket lätt att följa.
Onkyon hade en blöt karaktär i jämförelse (mycket djupbas men inte så tydlig och jämn i sitt framförande).
Mellanregistret är nytvättat och röster låter väldigt nyansrika och detaljerade på Rotel. Alla bakgrundsljud hörs tydligt och placeringar är lätt att höra.
Diskanten är också torr i den bemärkelsen att t.ex. Cymbaler får sitt naturliga metallljud och inte en distorsionsrik utsmetad metallic soft. Mycket detaljerat arbete även i diskanten.
Jag är mycket nöjd med uppgraderingen och nu är det roligt att lyssna igenom gamla skivor och upptäcka detaljer man inte har tänkt på förut. De bara kommer när man lyssnar.
Ovanstående gäller redan vid låga volymer och förstärks vid höga volymer.
Om det var värt 9990:- ? Tveklöst ja eftersom jag lyssnar mycket på musik och bättre ljud bättre upplevelse.

Kul att höra att du är nöjd :)

Postad 08 februari 2014 - 17:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Nu har jag haft lite tid att lyssna på lite härlig musik via min nyinköpta Rotel-RB1582.
,
Nästan så att jag jag tycker lite synd om högtalarna. De sitter i ett järngrepp. Basen är mer distinkt, diskanten snällare. Hela ljudbilden är mer mjuk. Mina Elac-golvare är ganska analytiska och jag var lite rädd för att få ett kallare, mer metalliskt ljud. Istället blev det tvärtom.

Helt klart en förbättring mot att enbart köra RA-1520 med sina 60 Watt. Förstärkaren tjänstgör istället som försteg.

Wow-känslan uteblev dock. Förmodligen var förväntningarna för högt ställda. Istället infinner sig en tillfredsställelse mer smygande. Det låter bra. Det känns bra.

Tyvärr har ett par problem följt med på köpet. Det ena är att jordbrummet, som också fanns med RA-1520, har ökat en aning. Inget som stör egentligen, hörs ju bara när musiken tystnar. Testade en slags galvanisk avskiljare från Kjell, men den gjorde ingen som helst skillnad.

Det andra problemet är långt mer irriterande. Flera gånger har proppen gått när RB-1582 slås på. Jag har läst mig till att det är ett problem som förekommer också hemma hos andra. Rummet där anläggningen står är dessutom problematiskt just med proppar som går. En elektriker var på besök i höstas och drog om elen och gav lyssningsrummet och ett par mindre anslutande rum en egen propp/säkring. Vintertid går ett par mindre oljeelement på samma säkring. Oftast funkar det om jag stänger av dem, men inte varje gång. Fast detta är väl något jag får leva med, antar jag. Just nu störs jag än mer av att jag inte kan släppa tanken på att jag kanske borde ha köpt klass D-varianten. Om jag fattar rätt drar den mindre el (är dock okunnig när det kommer till annat än att koppla in och starta musiken).

Ytterligare en sak. Mer i början och endast på 10-15 cm avstånd kan jag känna en svag lukt av bränd plast från RB-1582. Det var som sagt mer påtagligt i början och det är långt ifrån påträngande, endast en svag lukt. Ljudligt, och ni andra med liknande effektmonster, hör detta till vanligheterna? Kanske är det en liten frigolitkula som ramlade in i maskinen vid uppackningen. Kanske är lite bränd plast normalt i början när sådana kraftmonster dras igång. Kanske är jag bara nojig och överkänslig.

Kort sagt, lite lätt bekymrad och samtidigt mycket nöjd. :) Mina Fokus-högtalare får äntligen visa vad de kan. Så förmodligen trivs de rätt bra i Rotelns järngrepp.

Redigerat av Mange36, 08 februari 2014 - 17:04.

Postad 08 februari 2014 - 17:29

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nu har jag haft lite tid att lyssna på lite härlig musik via min nyinköpta Rotel-RB1582.
,
Nästan så att jag jag tycker lite synd om högtalarna. De sitter i ett järngrepp. Basen är mer distinkt, diskanten snällare. Hela ljudbilden är mer mjuk. Mina Elac-golvare är ganska analytiska och jag var lite rädd för att få ett kallare, mer metalliskt ljud. Istället blev det tvärtom.

Helt klart en förbättring mot att enbart köra RA-1520 med sina 60 Watt. Förstärkaren tjänstgör istället som försteg.

Wow-känslan uteblev dock. Förmodligen var förväntningarna för högt ställda. Istället infinner sig en tillfredsställelse mer smygande. Det låter bra. Det känns bra.

Tyvärr har ett par problem följt med på köpet. Det ena är att jordbrummet, som också fanns med RA-1520, har ökat en aning. Inget som stör egentligen, hörs ju bara när musiken tystnar. Testade en slags galvanisk avskiljare från Kjell, men den gjorde ingen som helst skillnad.

Det andra problemet är långt mer irriterande. Flera gånger har proppen gått när RB-1582 slås på. Jag har läst mig till att det är ett problem som förekommer också hemma hos andra. Rummet där anläggningen står är dessutom problematiskt just med proppar som går. En elektriker var på besök i höstas och drog om elen och gav lyssningsrummet och ett par mindre anslutande rum en egen propp/säkring. Vintertid går ett par mindre oljeelement på samma säkring. Oftast funkar det om jag stänger av dem, men inte varje gång. Fast detta är väl något jag får leva med, antar jag. Just nu störs jag än mer av att jag inte kan släppa tanken på att jag kanske borde ha köpt klass D-varianten. Om jag fattar rätt drar den mindre el (är dock okunnig när det kommer till annat än att koppla in och starta musiken).

Ytterligare en sak. Mer i början och endast på 10-15 cm avstånd kan jag känna en svag lukt av bränd plast från RB-1582. Det var som sagt mer påtagligt i början och det är långt ifrån påträngande, endast en svag lukt. Ljudligt, och ni andra med liknande effektmonster, hör detta till vanligheterna? Kanske är det en liten frigolitkula som ramlade in i maskinen vid uppackningen. Kanske är lite bränd plast normalt i början när sådana kraftmonster dras igång. Kanske är jag bara nojig och överkänslig.

Kort sagt, lite lätt bekymrad och samtidigt mycket nöjd. :) Mina Fokus-högtalare får äntligen visa vad de kan. Så förmodligen trivs de rätt bra i Rotelns järngrepp.

Hej igen
Kul att du upplever en förbättring om än inte så stor som för mig men det kanske blir mer ju mer du spelar in den.

Angående lukten så känner jag också en lukt av "ny elektronik som ska brännas in". Denna lukt är övergående när alla material har stabiliserat sig till värmen i vissa delar av förstärkaren vilket kan ta upp till några veckor. Hade likadant på Onkyo-förstärkaren.

Inga säkringar har gått hemma hos mig så om du vill bli fri från detta får du nog se till att inget mer belastar det uttag du har förstärkaren kopplad till alternativt installera ett nytt uttag med direktström från elskåpet.
Angående jordbrum så kan du ju testa att köra ojordat (jordbrum kommer ofta av jordade apparater) men så är ju inte meningen att köra den.

Eftersom du har flera probem med den och du har fortfarande ångervecka skulle det vara läge att testa den digitala förstärkaren istället RB-1572 som ska köras ojordad samtidigt som den inte drar mer ström. Den låter säkert ungefär lika i ljudet. Kanske något ljusare. Kanske lite för ljusa för Elac men man vet ju inte innan man har provat.

Ring till Reference audio och prata med dom om problemet och fråga om du inte kan antingen byta eller få låna hem på prov.

Angående det problem med jordbrum rekommenderar jag att köra ojordat även på ditt RA-1520 eftersom apparaterna fungerar lika bra för det. Det är bara skyddsjord som inte är kopplat till chassit.

Hoppas det löser sig för dig men skynda på medans du har retur-rätt. 14 dagar tror jag det är.

Redigerat av Ljudligt, 08 februari 2014 - 17:41.

Postad 08 februari 2014 - 17:43

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag har dragit en direktkabel från proppskåpet till uttaget som försörjer grenuttaget som i sin tur alla maskiner är kopplade till och jag tycker det fungerar ypperligt.

Postad 08 februari 2014 - 20:03

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 1

Känns på 10-15cm låter inte mycket alls! Emotiva XPA-1 var visserligen två stycken men luktade "smutsig" elektronik (tänk kinesiskt fabrik) i hela rummet de två veckor jag hade dem inkopplade innan jag avyttrade skräpet (pga missnöje med ljudkvaliteten). Yamaha RX-V3067 luktade ny, fräsch elektronik i 2-3 dagar och kändes också bara när man var alldeles intill den. Primare A32 var luktfri från start.

XPA-1 hade lite brum som hördes till lyssningsposition när det annars var tyst i rummet. Av vad jag läste hade några stycken lyckats åtgärda detta genom att dra åt några skruvar för transformatorn. Inget som jag brydde mig om att testa då jag redan från start bestämde mig för att sälja dem om det inte skedde något ljudmässigt underverk inom två veckor. På DIY-forum fann jag senare att det krävs lite ombyggnad och utbyte bl.a. av sunkiga komponenter i signalvägen för att få ett bra ljud. Nyare design av förstärkare byggs på annat sätt med "servo"(?) som inte har komponenter i signalvägen på det sättet alls.

RX-V3067 och Primare A32 är tysta.

Postad 08 februari 2014 - 20:38

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 1
Har haft mitt Primare A34.2 i snart en månad och det blir bara bättre och bättre en jäkla skillnad mot mitt gamla Emotiva XPA-2 mycket nöjd, blir nog ett till med tiden så får man ut ca 500W I 8 ohm i varje :) men först blir det nog en Primare PRE 32 med mm30 kort.

Postad 08 februari 2014 - 22:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Överväldigad och glad för ert engagemang!

Referenceaudio var väldigt tydliga med att de inte tar retur på öppnad kartong. (Föredrar normalt Kjell, Netonnet och Webhallen som har mer generös returpolicy, men de säljer ju tyvärr inte Rotel.) Jag kör vidare på RB-1582 ett tag till. Om jag inte får ordning på säkrings-problemet säljer jag den och skaffar en RB-1572, D-klass. Kanske finns det någon som kan tänka sig att byta rätt av. :) Om jag har tur. Kanhända är det mödan värt att, som Ljudligt föreslår, kontakta Referenceaudio. Kanske kan de tänka sig ett byte mot en 1572 med en slant emellan. Slutsteget jag har kan de ju sälja som demoex.

Bränd-plast-lukten har redan börjat avta. Med tanke på era erfarenheter av brändplastdoften verkar det vara ganska normalt. Det kanske inte är en tillfällighet att man använder uttrycket att "bränna in" om elektronik. :)

Tack för tipsen om egen kabel direkt från proppskåpet, att köra ojordat och om att dra åt skruvar på transformatorn. Tyvärr så sträcker sig mina kunskaper till att plugga in kablar och starta musiken. Jag har mer på envis vilja och ren och skär tur lyckats reparera en del apparater, men kan inget om terminologin eller elektronik i vare sig teori eller praktik. Jag ska prova att låta slutsteget ha eget uttag och annat jag kan gissa och googla mig till som möjlig lösning. Annars får det, som sagt, blir en RB-1572. RB-1582 har trots allt övertygat mig om att ett separat slutsteg med rejält med kraft är något eftersträvansvärt.

Lyssnar just nu på Luna Green och det låter helt underbart! Och då menar jag inte enbart hennes röst. Detaljerna, basen och luften i ljudbilden är ren njutning! En fröjd för örat! Det där lite småfåniga leendet är svårt att hålla tillbaka. :)

Redigerat av Mange36, 08 februari 2014 - 23:08.

Postad 09 februari 2014 - 08:49

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Överväldigad och glad för ert engagemang!

Referenceaudio var väldigt tydliga med att de inte tar retur på öppnad kartong. (Föredrar normalt Kjell, Netonnet och Webhallen som har mer generös returpolicy, men de säljer ju tyvärr inte Rotel.) Jag kör vidare på RB-1582 ett tag till. Om jag inte får ordning på säkrings-problemet säljer jag den och skaffar en RB-1572, D-klass. Kanske finns det någon som kan tänka sig att byta rätt av. :) Om jag har tur. Kanhända är det mödan värt att, som Ljudligt föreslår, kontakta Referenceaudio. Kanske kan de tänka sig ett byte mot en 1572 med en slant emellan. Slutsteget jag har kan de ju sälja som demoex.

Bränd-plast-lukten har redan börjat avta. Med tanke på era erfarenheter av brändplastdoften verkar det vara ganska normalt. Det kanske inte är en tillfällighet att man använder uttrycket att "bränna in" om elektronik. :)

Tack för tipsen om egen kabel direkt från proppskåpet, att köra ojordat och om att dra åt skruvar på transformatorn. Tyvärr så sträcker sig mina kunskaper till att plugga in kablar och starta musiken. Jag har mer på envis vilja och ren och skär tur lyckats reparera en del apparater, men kan inget om terminologin eller elektronik i vare sig teori eller praktik. Jag ska prova att låta slutsteget ha eget uttag och annat jag kan gissa och googla mig till som möjlig lösning. Annars får det, som sagt, blir en RB-1572. RB-1582 har trots allt övertygat mig om att ett separat slutsteg med rejält med kraft är något eftersträvansvärt.

Lyssnar just nu på Luna Green och det låter helt underbart! Och då menar jag inte enbart hennes röst. Detaljerna, basen och luften i ljudbilden är ren njutning! En fröjd för örat! Det där lite småfåniga leendet är svårt att hålla tillbaka. :)

Hoppas det löser sig för dig men kul att du upplever en stor förbättring i ljudet. Själv så har det bara blivit mer och mer skillnad mot början. Det är ett rejält lyft på ljudet med ett slutsteg. Kan vara beroende på vilka högtalare man kopplar till förstås.
Sedan så hade du ju rotel redan från början.

Om du är nöjd med ljudet så ska du ju försöka åtgärda de problem som du har. Lukten kommer att gå bort som sagt. Belasta uttaget där slutsteget sitter mindre (slå på det först, allt annat avstängt) och brummet (prova att vända kontakten i vägguttaget) kommer du att vänja dig vid så du inte tänker på efter ett tag. Brummet hörs säkert bara vid påslag och inte när du spelar musik.

Postad 09 februari 2014 - 09:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Under morgonen har jag roat mig med att prova 1582 i flera olika vägguttag. Säkringen i elskåpet slår ifrån vid varenda uppstart. Nästa morgonprojekt blev att googla lite. Jag får inte så många träffar på modellnamn och orden "säkring" eller "fuse". De träffar jag fick visar att problemet förekommer även hemma hos andra och att folk bytt till trögare säkringar i elskåpet, något som jag är alldeles för okunnig för att försöka mig på. (El är en av de saker jag har stor respekt för.) På engelskspråkiga forum sägs också att några varianter av 10-serien hade problem med att de brände säkringar. Dock är jag osäker på om man avser slutstegets egen säkring eller elskåpets.

Det verkar helt enkelt som att jag gillar 1582 mer än det gillar mig. Kanske är det lättare att bli kompis med ett 1572.

Får fundera vidare på hur jag ska göra.

Postad 09 februari 2014 - 09:28

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Att säkringarna går beror säkert på att något annat belastar den fasen ditt vägguttag är kopplad till. Du får nog kontakta elektrikern för att kolla över hur belastningarna ligger i huset där du bor. Annars borde inte 10A säkringarna gå vid påslag. Brummet beror säkert också på detta.

Postad 09 februari 2014 - 11:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Det var en elektriker här hemma för några månader sedan. Han drog en ny kabel till just det rum där jag har musikanläggningen. Det enda som ska belasta den säkringen är några lampor, stereoanläggningen och så förstås de två oljeelementen. Men elementen stänger jag av när jag ska starta upp Rotel-slutsteget. Stereoanläggningen är kopplat via ett grenuttag från Supra (som jag köpte för att de skröt om hur bra det skyddar mot åska och blixtnedslag). Slutsteget sitter inte i grenuttaget utan är kopplat direkt in i ett vägguttag (har provat flera olika) och jag har testat att dra ur alla kontakter utom Rotelns.

Fast jag kanske missförstår något. Du skriver att "något annat belastar den fasen ditt vägguttag är kopplat till". Är att belasta fasen något annat än att belasta säkringen i "proppskåpet"?

Ber om ursäkt för min okunnighet.

"Proppskåpet" är förresten ganska nytt det med och har "vippsäkringar" eller vad det heter.

Postad 09 februari 2014 - 12:00

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Om du har en ny matning framdragen och matningen inte är för lång så kan du be en elektriker byta säkringen till 13A istället. Går den säkringen med så är det nog något fel.

De flesta stänger aldrig av sina steg. Dom låter bäst varma (ej klass D) men det är klart det kostar ju några kronor att på dom dygnet runt. Jag stänger aldrig av mitt.

Jag o andra sidan drog också fram en 2.5kvmm kabel och 16 A säkring till min stereo.

Redigerat av Unregistered49e83b02, 09 februari 2014 - 12:01.

Postad 09 februari 2014 - 12:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Ok. Tack! Då kanske en 13A-säkring är lösningen. När jag tittar på säkringarna i "proppskåpet" ser jag att det står C16 på de tre som är till spisen. Tvättmaskinen har en som det står C10 på. Den som slutsteget är kopplad till står det B10 på. Googlande säger mig att B löser ut snabbare än C. Har jag fattat rätt? Då kanske man ska ha en 13A av B-karaktär. Det skulle tillåta högre belastning, men att säkringen löser ut snabbare om något går fel. Eller är jag ute och cyklar?

Hade jag inte googlat fram att andra haft samma problem hade jag trott att det är något fel på just det slutsteg jag köpte. Fast om det startar upp, efter att säkringen gått två gånger i rad, är väl själva slutsteget ok. Antar jag.

Postad 09 februari 2014 - 12:53

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ok. Tack! Då kanske en 13A-säkring är lösningen. När jag tittar på säkringarna i "proppskåpet" ser jag att det står C16 på de tre som är till spisen. Tvättmaskinen har en som det står C10 på. Den som slutsteget är kopplad till står det B10 på. Googlande säger mig att B löser ut snabbare än C. Har jag fattat rätt? Då kanske man ska ha en 13A av B-karaktär. Det skulle tillåta högre belastning, men att säkringen löser ut snabbare om något går fel. Eller är jag ute och cyklar?

Hade jag inte googlat fram att andra haft samma problem hade jag trott att det är något fel på just det slutsteg jag köpte. Fast om det startar upp, efter att säkringen gått två gånger i rad, är väl själva slutsteget ok. Antar jag.

Du har helt rätt i att det finns tröga säkringar som tål hög ström under längre period än de vanliga. Prova med med såna och se hur resultatet blir.
Vad jag menar är att det kommer 3 faser in till proppskåpet utifrån nätet som ska fördela strömmen till huset. Detta är innan proppskåpet.
Dessa faser kan man sen fördela i proppskåpet så att de går ut i olika rum och apparater.
Om man lägger mycket i huset på en av dessa faser kommer den att belastas mer (inget fel men kan vara dumt om säkringarna går ofta). Det finns ju maskiner som belastar alla faser (3-fas maskiner (vitvaror)) så dessa kan man inte göra något åt men i övrigt är det bra om man kan belasta ungefär lika på alla faser. Det finns alla varianter i olika hus.
Prova tröga säkringar annars kan man ju uppsäkra mot en viss kostnad för det är inte bara att byta ut säkringen om man vill att försäkringarna på huset ska gälla.

Postad 09 februari 2014 - 13:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack för informationen! Huset är gammalt och risken finns att det ligger mycket på en fas. Det var vi som lät sätta in tre-fas för ca 15 år sedan. Innan dess var det något annat. Vill minnas att det bara var en fas, men det kanske inte är så sannolikt.

Om den fas som går till "lyssningsrummet" belastas av mycket annat kanske det ändå är så att jag borde ha klass D. I specarna för RB-1582 står det 550 watt under "Power consumtion". För RB-1572 står det 280 watt. Jag gissar att det betyder att 1582 kräver mer för att starta upp än vad 1572 gör.

Postad 09 februari 2014 - 16:18

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Det är stor skillnad mellan säkring och fas - det låter som du kanske skulle ta och mäta upp fas-skillnader, strömspektrum och kolla belastningen som ligger på de olika faserna? Kolla även hur spektrat och sinusvågen ser ut.

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 09 februari 2014 - 16:34

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Tack för informationen! Huset är gammalt och risken finns att det ligger mycket på en fas. Det var vi som lät sätta in tre-fas för ca 15 år sedan. Innan dess var det något annat. Vill minnas att det bara var en fas, men det kanske inte är så sannolikt.

Om den fas som går till "lyssningsrummet" belastas av mycket annat kanske det ändå är så att jag borde ha klass D. I specarna för RB-1582 står det 550 watt under "Power consumtion". För RB-1572 står det 280 watt. Jag gissar att det betyder att 1582 kräver mer för att starta upp än vad 1572 gör.

Ja det kan ju vara troligt eftersom vid bytet kanske det var enklare att ta en av de tre faserna och lägga på den 1-fas du hade innan utan att splittra upp det tillräckligt för jämn belastning på de andra faserna. Mycket enklare installation för elektrikern men inte så bra om man ska köra strömstarka slutsteg med hög startström. Toroidtransformatorer har ju ganska hög startström även om jag tror Rotel har lagt in startreglering (strömmen ökar saktare) vid start.
Jag byggde själv ett ganska strömstarkt slutsteg för många år sedan och varje gång jag tryckte på startknappen blinkade det till i lamporna. Men säkringen gick aldrig iallafall. Har för mig att trafon var på 300 watt. De flesta har strömreglering så startströmmen inte blir så ögonblicklig.

Postad 09 februari 2014 - 16:41

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Lite mer läsning om strömstartproblemet:

http://elektronikfor...php?f=2&t=49275

en till:

http://en.wikipedia..../Inrush_current

Redigerat av Ljudligt, 09 februari 2014 - 16:54.

Postad 09 februari 2014 - 17:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack Ljudligt! Den positiva sidan av att slutsteget inte trivs hemma hos mig är att jag i alla fall får lära mig lite om el och elinstallation. Nya kunskaper tar man ju sällan skada av. :)

Nu har jag kopplat ur slutsteget. På helgerna får jag ibland en stund för musiken och kan lyssna på några låtar. Blir mer teknik än musik om jag ska springa till "proppskåpet" hela tiden. Kan ju förstås ha utrustningen påslagen, särskilt slutsteget. Men, men... B)

Nu snurrar i alla fall CocoRosie "Tales of a GrassWidow". Grym skiva! (Flac-format strömmat från Wimp Hifi. Låter lika bra som CD. Rekommenderar ett testdygn: http://wimpmusic.se/.../hifi_lossless/)

Den integrerade Rotel RA-1520 skäms inte för sig den heller.

Postad 09 februari 2014 - 21:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Missade att tacka alla för hjälp, förslag och engagemang. Stort tack!

Vem kunde tro att ett slutsteg så drastiskt skulle utmana hemmets hela elsystem? Inte jag i alla fall. :) Man lär sig något nytt nästan varje dag.

Redigerat av Mange36, 09 februari 2014 - 21:21.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.