Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic slutar med plasma :(

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2013 - 18:04

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
G10 jag har var bra och grym svärta under inkörningsperioden jag hade på 400 timmar! Sen märkte jag en markant försämring av svärtan som blev mera grådaskig typ old school lcd! Min åsikt är att min gamla lågupplösta 42 pa50 från 2004 hade märkbart skönare bild än g10an! Både på tv och bluray, man fick ju via komponent utgången 720p på pa50! G10 hade grymt högt surrande oxå och grymt mycke ghosting/inbränningar vilket pa50 inte hade en tillstymmelse av! Så frågar ni mig så har utvecklingen av plasmor gått frammåt och fått bra bild m.m men med de kommer lika mycke biverkningar som goda effekter!

Postad 13 October 2013 - 00:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Fick du 720p på den? Du menar den här?
https://www.prisjakt...ukt.php?e=27355

Den har upplösningen 852x480. Ingenting kan ändra på det. Att du däremot kan ta emot högupplöst material är ju en annan sak, men TVn skalar ju ner det till sin egen upplösning, givetvis.

Postad 13 October 2013 - 08:35

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 1

G10 jag har var bra och grym svärta under inkörningsperioden jag hade på 400 timmar! Sen märkte jag en markant försämring av svärtan som blev mera grådaskig typ old school lcd! Min åsikt är att min gamla lågupplösta 42 pa50 från 2004 hade märkbart skönare bild än g10an! Både på tv och bluray, man fick ju via komponent utgången 720p på pa50! G10 hade grymt högt surrande oxå och grymt mycke ghosting/inbränningar vilket pa50 inte hade en tillstymmelse av! Så frågar ni mig så har utvecklingen av plasmor gått frammåt och fått bra bild m.m men med de kommer lika mycke biverkningar som goda effekter!

Vet inte riktigt vart du vill komma med detta inlägg i en tråd som handlar om att Pana lägger ner sin plasmatillverkning?

Men du kan inte allvarligt men att en snart 10 år gammal plasma kan ha något alls att säga till om i bildkvalitet jämfört med en plasma i 50 och 60 serien från Pana som verkligen tagit ordentliga steg framåt? Att den har "skönare" bild är ju ungefär så subjektivt som något kan bli. En G10 är långt ifrån dem också i bildkvalitet så den jämförelsen känns också konstig?

Postad 14 October 2013 - 06:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja hela Mackans inlägg var duktigt märkligt...

Och varför kan folk aldrig hålla reda på ut- resp ingångar? :D ;)

Postad 14 October 2013 - 08:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Å andra sidan är det "mackan" pekar på ganska intressant, nämligen intrycket att nyare apparater generellt är bättre men i vissa avseenden kan vara sämre.

Huruvida det verkligen stämmer i just hans fall kan man låta vara osagt, men han är säkert inte ensam om sin åsikt...

Postad 14 October 2013 - 08:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
10-serien var, med facit i hand, inte särskilt lyckad. I vilket fall som helst så är G10 rakt av olämplig att använda som måttstock för "utvecklingen av plasmor", på det sätt Mackan gör.

Redigerat av pacman, 14 October 2013 - 08:46.

Postad 14 October 2013 - 08:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Ursäkta om alla redan sett den här filmen, men ett ganska bra exempel på inbränning eller nåt... :)

http://www.youtube.com/watch?v=mkvQ9aWM0DE

Äh, bara lite IR - lite tvättprogram på det där så ä den som ny :)

mvh

/Pär

Postad 31 October 2013 - 11:00

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Då var det officiellt, spiken i kistan för plasma från Panasonic :(

http://www.flatpanel...0619

Som jag tolkar det så blev 60-serien den sista för de lär väl inte lagt något mer krut på en 70-serie för att sedan sluta tillverka i mars?

Redigerat av EVOVII, 31 October 2013 - 11:02.

Postad 31 October 2013 - 11:14

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Från Panasonic själva:

http://panasonic.net.../en131031-1.pdf

Postad 31 October 2013 - 11:31

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Världens sämst bevarade hemlighet är med andra ord ingen hemlighet längre. Ska bli intressant att se om Samsung väljer att fortsätta med plasmorna nåt år till eller inte då dom helt klart gjort största framsteg senaste året, men nu när i praktiken enda konkurrenten ger upp och OLED på gång så är det väl tveksamt.

Postad 31 October 2013 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Jupp. Känns som det är garanterat att även Samsung lägger ned. Dessutom är det bara F8505-panelen som är intressant och det är en sjukt udda fågel från början - Sammy är nog bara glada om de "slipper" tillverka nått i så små serier.

Plasma is out - OLED is in! (avjunkie tänker hinta om "nytt flaggskepp" i närtid) :)

Redigerat av pacman, 31 October 2013 - 12:08.

Postad 31 October 2013 - 11:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
På ett sätt är det bra för det kommer skynda på OLED utvecklingen.
Hoppas jag iaf eller så får vi stå ut med LED-TV i 4-5 år till innan OLED är nere i rimliga priser

Postad 31 October 2013 - 12:02

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

På ett sätt är det bra för det kommer skynda på OLED utvecklingen.
Hoppas jag iaf eller så får vi stå ut med LED-TV i 4-5 år till innan OLED är nere i rimliga priser

Men köper man en Panasonic av sista generationen så kan man glädjas över den i dessa år istället ;)

Postad 31 October 2013 - 12:07

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Jupp. Känns som det är garanterat att även Samsung lägger ned.

Plasma is out - OLED is in! (avjunkie tänker hinta om "nytt flaggskepp" i närtid) :)

Jo, finns en annan artikel som kanske är mer intressant, även om det väl inte direkt är några jättenyheter heller, att försäljningen av plasmor överlag går ner:

http://www.flatpanel...l&id=1381755829

Lite ironiskt, eller vad man nu ska kalla det, i sammanhanget är väl att plasman dör samma år som den första riktigt konsumentvänliga plasman introducerades i och med Samsungs F8505 som till stor del löser det problem som jag tror gjort att så många valt bort plasman, bristen på ljusstyrka. Sen må vi entusiaster säga vad vi vill om svärta och mörkläggning men vi utgör som bekant en försvinnande liten del av marknaden och är inte direkt representativa för genomsnittsköparen. Strömförbrukningen är väl iof fortfarande högre än vad många skulle önska, men där är jag mer osäker på hur mkt det faktiskt påverkar köparna av TV apparater.

(Det fanns väl iof ljusstarka plasmor även för många år sedan, men det var väl innan man började fundera på energiförbrukning osv på allvar, och dessutom klart mindre modeller)

Redigerat av improwise, 31 October 2013 - 12:09.

Postad 31 October 2013 - 12:14

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Från Panasonic själva:

http://panasonic.net.../en131031-1.pdf

För den lite mer ekonomiskt nyfikne så är denna PDF rätt intressant, speciellt om man kollar på hur många av fabrikerna/produktionslinorna som stoppades redan 2012. En snabb fundering på vad detta måste kostat och fortfarande kostar Panasonic i form av löner, investeringar som måste skrivas ner och liknande så förstår man om bolaget blöder. För egen del är jag rätt tveksam om Panasonic ens finns kvar som TV-tillverkare om några år :(

Postad 31 October 2013 - 12:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

För den lite mer ekonomiskt nyfikne så är denna PDF rätt intressant, speciellt om man kollar på hur många av fabrikerna/produktionslinorna som stoppades redan 2012. En snabb fundering på vad detta måste kostat och fortfarande kostar Panasonic i form av löner, investeringar som måste skrivas ner och liknande så förstår man om bolaget blöder. För egen del är jag rätt tveksam om Panasonic ens finns kvar som TV-tillverkare om några år :(

Det är en enormt tuff bransch så det är mycket möjligt de går under.
Sen finns det folk som tror Apple kommer ge sig in i den här branschen där det inte finns några marginaler alls. Det kommer inte hända.

Postad 31 October 2013 - 12:45

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 1

Sen finns det folk som tror Apple kommer ge sig in i den här branschen där det inte finns några marginaler alls. Det kommer inte hända.

jo men... Apples zombie armé är nog beredda på att betala ett rejält överpris som allt annat äpplet släpper.

Redigerat av WarpGuN, 31 October 2013 - 12:48.

Postad 31 October 2013 - 12:46

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan kanske just Apple har en möjlighet att tjäna pengar i tevebranschen. Verkar ju finnas ganska mycket folk som är villiga att betala så länge produkten har en Apple-logga på sig. De verkar ju kunna prissätta lite hur de vill och ändå kränga grejer...

Postad 31 October 2013 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Avjunkie talar ut:

Sadly we let go of plasma. While the press release is more general I'll be a bit more forthcoming.

Unfortunately price competition made it hard to be profitable. That's true. But the untold story I'll touch on.

Internally the wrong message pr wise was being told about plasma from the beginning. Too many changes internally. Too much stubborn office politics. And not enough support when you need it. It'll be the doom of any line. The main reason we have to move on is technology hit a roadblock. We simply cannot make a 4k plasma in a reasonable manner for retail without significant investment and that'll carry a big time price tag. When the company is bleeding money a responsible business leader would choose to mitigate risk and go with established technologies and also pursue future ones. I've always said .. The company of the future. . That is ahead of everyone else. . Is SONY. Panasonic is now on that same path. As will every other Japanese company. Japanese companies will rise again stronger than ever. It will just take time but I'm very very confident that the most innovative products the world has ever seen will only come from japan.

So yes. The line is Led and no pdp for 2014.ive hinted it for as long as i can. But I can finally let that out. And we originally had pdp on the table as a big option .. But mgmt said no go. I do as I'm told. Many will be laid off today as a result of this news. My prayers are with all of us here at Panasonic.

4K hade en del i det hela trots allt. :)

Postad 31 October 2013 - 13:09

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Misstänkte att 4k hade en del i det hela. Hade Panasonic tjänat pengar löpande i nuläget så hade då säkert krängt "gamla" 1080p-skärmar så länge det bara gick. Men nu såg de väl att det bara skulle bli ännu svårare att sälja plasma framöver när det börjar poppa upp LCD med 4k.

Postad 31 October 2013 - 13:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Som sagt var, tråden startades i mars så detta är ju inte oväntat och möjligen tråkigt men samtidigt får man hoppas på att Panasonic med sitt kunnande kan överleva med andra typer av displayer och få OLED och liknande att bli ännu bättre, ännu snabbare.

Bättre att ta detta beslut nu än senare, å andra sidan borde dom kanske tagit det ännu tidigare men det är lätt att vara efterklok.

OT men: Kan bara hålla med om Sony, det här året har dom varit starka och nästa kommer dom bli ännu starkare tror jag. Främst i o m mobiler, surfplattor och liknande och inte displayer/bildvisare ( ser ju ganska bra ut med PS4 också i o f s ).

Redigerat av BrittBastard, 31 October 2013 - 13:10.

Postad 31 October 2013 - 13:48

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
I och med att de slutar tillverka nu i december så är det väl ganska säkert att anta att 60-serien blev den sista. Vad tror ni om priserna på de återsående apparaterna som finns nu? Kommer de gå upp när folk inser att de måste slå till på en Panasonic plasma nu om de ska ha någon och det blir brist på dem eller kommer folk att överge skeppet och det blir apparater kvar som handlarna får sänka priserna ännu mer på för att bli av med?

Postad 31 October 2013 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Intressant att han gled in på ett "japan will rise" spår. Det första man kommer att tänka på är "är ju bara nån som är bitter som säger" men avjunkie tycks vara ärligare än så. Han har tidigare erkänt (ang platt-tv som helhet), "korea won - hands down" eller nått åt det hållet. Undra vad det är som gör att han uttrycker sig på det sättet han gjorde.

Postad 31 October 2013 - 14:26

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Undra vad det är som gör att han uttrycker sig på det sättet han gjorde.

Kanske har något att göra med att Panasonic och Sony kommer att satsa på 4K OLED direkt, medans Korea tillverkar sina 1080p OLED skärmar.

Postad 31 October 2013 - 14:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Tror de kommer köra med FullHD OLED till att börja med och spara på 4K OLED karamellen ett tag:

New Flagship. It has got to be an OLED. My guess. Panasonic would not kill their plasma without a superior tech to replace it. And it has got to be 4K as that is the only resolution Panasonic has shown.

If you look at the competitive oled what resolution are they ? ..1080p. The industry is intentionally separating the 2 categories of 4k and oled. It's a smart business decision in my opinion. Not saying that's what we are going to do however if we were to release oled. But just pointing out reality in industry. This notion of we could only replace it if it was superior that's opinion. Many feel led is superior than pdp currently in picture and vice versa but the FACT Is the future capabilities and business model of led also favor it over pdp unfortunately for you pdp fans.

Lalalaaa...

But I'll add the goal these last few months is to get our led performance to match the pdp line. And our engineers feel .. They have come very close.

WT700 - med local dimming? :)

Redigerat av pacman, 31 October 2013 - 14:55.

Postad 31 October 2013 - 15:10

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Att dom börjar att hypa LCD prestanda för kommande modeller betyder ju bara att 2014 blir LED-LCD only, i större storlekar och med UHD upplösning på vissa modeller. OLED får vänta tills 2015.

Postad 31 October 2013 - 15:44

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Man kanske helt enkelt skall slå till på en 65VT60 medan de fortfarande finns och leva med den i ett antal år till dess att de eventuellt nya OLED kommer ut och kostar en skälig peng i den storleken.

Men samtidigt så fungerar tv'n som jag har idag säkerligen ett tag till och ett byte handlar enbart om att man vill inte att det behövs. Dessa ständiga I-lands problem man står inför.

Postad 31 October 2013 - 16:03

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Vem bryr sig som upplösning om kontrasten är grå daskig?

Postad 31 October 2013 - 16:12

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Va? :blink:

Postad 31 October 2013 - 16:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Ska du inte flika in igen efter en tids frånvaro och skriva att din Moddade Pioneer kuro är bäst i världen!!!! (suck)

Postad 31 October 2013 - 16:38

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Misstänkte att 4k hade en del i det hela. Hade Panasonic tjänat pengar löpande i nuläget så hade då säkert krängt "gamla" 1080p-skärmar så länge det bara gick. Men nu såg de väl att det bara skulle bli ännu svårare att sälja plasma framöver när det börjar poppa upp LCD med 4k.

Personligen tror jag Panasoics plasmor, ja plasma i allmänhet eg, skulle vara rökta oavsett 4K eller inte. Är väl inte direkt bara senaste året Panasonics plasmatillverkning gått med brakförlust.

Postad 31 October 2013 - 16:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

I och med att de slutar tillverka nu i december så är det väl ganska säkert att anta att 60-serien blev den sista. Vad tror ni om priserna på de återsående apparaterna som finns nu? Kommer de gå upp när folk inser att de måste slå till på en Panasonic plasma nu om de ska ha någon och det blir brist på dem eller kommer folk att överge skeppet och det blir apparater kvar som handlarna får sänka priserna ännu mer på för att bli av med?

Skulle nog tro det omvända och att det riskerar bli lite "SAAB-effekt", att folk inte vågar köpa iom den uppenbara risken att tillgång på support, reservdelar osv. Risken är väl att handlarna även slutar sälja dem för att inte själva få problem när de måste stå för garantier i framtiden utan att det finns en tillverkare bakom. Detta är så klart bara mina spekulationer dock :)

Avjunkie talar ut:

Vem är personen som står bakom citatet?

Postad 31 October 2013 - 18:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Som sagt var, tråden startades i mars så detta är ju inte oväntat och möjligen tråkigt men samtidigt får man hoppas på att Panasonic med sitt kunnande kan överleva med andra typer av displayer och få OLED och liknande att bli ännu bättre, ännu snabbare.

Bättre att ta detta beslut nu än senare, å andra sidan borde dom kanske tagit det ännu tidigare men det är lätt att vara efterklok.

OT men: Kan bara hålla med om Sony, det här året har dom varit starka och nästa kommer dom bli ännu starkare tror jag. Främst i o m mobiler, surfplattor och liknande och inte displayer/bildvisare ( ser ju ganska bra ut med PS4 också i o f s ).

Öhh nej. Sony gick back igen senaste kvartalet.

http://www.eurogamer...pressure-on-ps4

Postad 31 October 2013 - 19:01

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Skulle nog tro det omvända och att det riskerar bli lite "SAAB-effekt", att folk inte vågar köpa iom den uppenbara risken att tillgång på support, reservdelar osv. Risken är väl att handlarna även slutar sälja dem för att inte själva få problem när de måste stå för garantier i framtiden utan att det finns en tillverkare bakom. Detta är så klart bara mina spekulationer dock :)

Dock viss skillnad på ett kontrollerat avslut som Panasonics beslut innebär och ett företag som går omkull. Förutsatt att Panasonic inte går omkull så tror jag nog att man kan köpa en Pana plasma och räkna med både support och tillgång av reservdelar vid behov. Iaf under en "rimlig" tidsperiod...

Postad 31 October 2013 - 19:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Öhh nej. Sony gick back igen senaste kvartalet.

http://www.eurogamer...pressure-on-ps4

Fast om jag inte minns fel gick faktiskt tv-divisionen med plus igen för första gången på länge, hur mkt som sen beror på "kreativ bokföring" vet jag dock inte

Postad 31 October 2013 - 19:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Dock viss skillnad på ett kontrollerat avslut som Panasonics beslut innebär och ett företag som går omkull. Förutsatt att Panasonic inte går omkull så tror jag nog att man kan köpa en Pana plasma och räkna med både support och tillgång av reservdelar vid behov. Iaf under en "rimlig" tidsperiod...

Absolut, men det är säkert klart billigare för Panasonic att köpa tillbaka ev. krånglande exemplar än att producera och lagerhålla unika komponenter som paneler osv. Likheten med SAAB är väl möjligtvis att de som pratade om att man borde köpa produkterna var klart fler än dom som faktiskt gjorde det.

Postad 31 October 2013 - 20:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vem är personen som står bakom citatet?

Hög höna på panasonic USA.

Postad 31 October 2013 - 20:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Hög höna på panasonic USA.

En höjdare på Panasonic som lovprisar...Sony? Har Panasonic ens nån tv-tillverkning i USA eller är det ett rent säljbolag?

Postad 01 November 2013 - 07:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Han är väldigt frispråkig. En frisk fläkt må jag säga. :)

Ser inte relevansen i hurvida de har tillverkningen eller inte (tror jag inte, låter dyrt, de byggs väl i Kina eller möjligen att slutmontering av US modellerna görs i Mexico) - däremot har Pannas US avdelning inflytande i designen av apparaterna som sådana

Postad 01 November 2013 - 07:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Hoppas Panasonic lägger mer krut på sina projektorer nu för där har de hamnat lite på efterkälken. Men det är väl knappast troligt...

Postad 01 November 2013 - 11:38

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Han är väldigt frispråkig. En frisk fläkt må jag säga. :)

Ser inte relevansen i hurvida de har tillverkningen eller inte (tror jag inte, låter dyrt, de byggs väl i Kina eller möjligen att slutmontering av US modellerna görs i Mexico) - däremot har Pannas US avdelning inflytande i designen av apparaterna som sådana

Tänkte mest på att Japanska bolag väl tenderar att vara väldigt toppstyrda och då från Japan av naturliga skäl och att de som inte jobbar där inte brukar ha koll på övergripande strategier och liknande. Minns allt bök med mina trilskande Sony-apparater förut...ingen kunde göra nåt...ingen visste nåt...sen kontaktade jag Sony HQ i Japan och då började det hända grejer :)

Jag har för mig att Panasonic har, eller iaf hade, mesta delen av sin plasmatillverkning i Japan? Enligt PDF:en ovan verkar det stämma.

Redigerat av improwise, 01 November 2013 - 11:43.

Postad 01 November 2013 - 12:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Tjaa, han sitter onekligen i en sits där han får koll på ett och annat iaf.
Panel tillverkningen är tveklöst i Japan. Vet inte vad det står för "made in/assembled in" land på US kartongerna, kanske att de gör allt i Japan ja.

Redigerat av pacman, 01 November 2013 - 12:01.

Postad 01 November 2013 - 12:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
För den som själv vill bilda sig en uppfattning och inte läsa våra fria spekulationer :)

http://www.highdefju...hints-info.html

Postad 02 November 2013 - 11:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Fast om jag inte minns fel gick faktiskt tv-divisionen med plus igen för första gången på länge, hur mkt som sen beror på "kreativ bokföring" vet jag dock inte

Verkar som om de tidigare rapporterna om att Sonys tv-division gick med vinst inte stämde:

http://www.avforums....umps-again.9430

Postad 02 November 2013 - 13:57

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

För den som själv vill bilda sig en uppfattning och inte läsa våra fria spekulationer :)

http://www.highdefju...hints-info.html

Och nu har han (Panasonic insidern) sagt upp sig och slutar jobba hos Panasonic.

Postad 02 November 2013 - 14:23

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Och nu har han (Panasonic insidern) sagt upp sig och slutar jobba hos Panasonic.

"At a cross roads guys. I'm a part of a company that after the massive layoffs I can no longer respect. The inhumanity shown for the sake of covering up poor business decisions and mistakes has lead me to this point. Where I no longer wish to be part of this company that for many years has been my home. I'll actively be looking for new employment in the coming months as I cannot get behind products such as led knowing it's inferior to the zt. This is my preference. You decide for YOURSELF

This has been very very hard to reach this decision. Many hours spent with my family but I know where Panasonic is headed and it's not looking good. So I need to make this choice for my families future and I am a man who stands on honor and doing what is right. As the A line of products approaches I'll give hints to those that are interested. This has truly been a terrible time and the darkest of times for Panasonic. I think I speak for everyone who is even left at the office that morale is broken."

Hans inställning, som rimligtvis delas av flera av hans kollegor, är väl huvudskälet till att det gått som det gått för Panasonic. Oavsett vad man tycker om plasma vs. LCD så är det rätt uppenbart att den absoluta majoriteten av kunderna väljer LCD, sen kan vi plasmakramare tycka vad vi vill om det.

För egen del måste jag säga att jag tycker Panasonics hantering av ZT60 i Europa var rätt klantig. Man släpper en TV som är uppenbart bättre än VT60 (så fort man för in lite ljus i rummet), samtidigt erbjuder man den bara i en mindre storlek än VT60 och till ett klart högre pris. För den som mig som är dum nog att bara köpa det bästa så innebar det i praktiken att Panasonic föll bort som alternativ, VT60 för att ZT60 är uppenbart bättre, ZT60 för att den bara finns i 60". Jag hade nog valt F8505 i vilket fall som helst, men nu blev det ett onödigt enkelt val, när den dessutom var klart billigare än båda Panasonics. I t.ex. USA är skillnaden i pris mellan ZT60 och F850X klart mindre, i vissa fall verkar tom F850X varit dyrare. Därmed inte sagt att F8505 skulle vara bättre än ZT60....eller sämre, det är väl mest en fråga om man prioriterar lite bättre svärta eller mkt bättre ljusstyrka.

Redigerat av improwise, 02 November 2013 - 14:39.

Postad 04 November 2013 - 07:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Då fick han nog ingen IPS med local dimming trots allt... :)

Postad 04 November 2013 - 11:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hans inställning, som rimligtvis delas av flera av hans kollegor, är väl huvudskälet till att det gått som det gått för Panasonic. Oavsett vad man tycker om plasma vs. LCD så är det rätt uppenbart att den absoluta majoriteten av kunderna väljer LCD,

Fast det där är att göra det lite för enkelt för sig...

Att välja LCD är ingen automatisk lösning. Tvärtom vi har sett flera företag, som enbart ägnat sig åt LCD, göra storförluster år efter år alternativt dragit sig ur tv-marknaden helt och hållet.

Att fler väljer LCD är i sig inte så relevant - konkurrensen om köparna har oxå varit mycket större. LCD garanterar inte bättre ekonomi än Plasma. Eller sagt med andra ord, det är svårt att göra pengar i tv-tillverkarbranchen oavsett vilken teknik man använder.

Postad 04 November 2013 - 11:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Fast det där är att göra det lite för enkelt för sig... Att välja LCD är ingen automatisk lösning. Tvärtom vi har sett flera företag, som enbart ägnat sig åt LCD, göra storförluster år efter år alternativt dragit sig ur tv-marknaden helt och hållet. Att fler väljer LCD är i sig inte så relevant - konkurrensen om köparna har oxå varit mycket större. LCD garanterar inte bättre ekonomi än Plasma. Eller sagt med andra ord, det är svårt att göra pengar i tv-tillverkarbranchen oavsett vilken teknik man använder.

Absolut, men uppenbarligen har Panasonics plasmatillverkning gått med förlust under många år, inte för att apparaterna var dåliga utan för att kunderna inte förstod hur bra de var, ändå var det väl inte länge sedan man investerade rätt mkt i nya produktionslinjer osv. (om jag minns rätt). På LCD sidan köper man in panelerna om jag förstått det hela rätt, och har rimligtvis klart lägre kostnader. Därmed inte sagt att dom givet skulle tjäna pengar på LCD precis som du säger, men att dom inte skulle göra det på plasma har väl tyvärr varit uppenbart rätt länge.

Postad 04 November 2013 - 11:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Panasonic har egen LCD-tillverkning oxå. De, precis som alla andra, blandar och ger där.

Jag vet faktiskt inte hur resultaten för Panasonics tv-division sett ut men poängen var som sagt att tekniken i sig behöver nödvändigtvis inte ha något med saken att göra (iaf inte fram tills nu, med fortsatt fokus på energisnålhet och när det snart kommer krävas 4K för att ha en chans att göra en produkt som har lite marginal så är förstås plasmans dagar räknade ändå). Det går att förlora pengar på allt. :)

Redigerat av pacman, 04 November 2013 - 11:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.