Yamaha aventage cx-a5000 försteg och mx-a5000 slutsteg
117 svar till detta ämne
Postad 22 maj 2015 - 18:35
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tror inte skillnaden blir värst stor. 11000 i svenska plus 2700 i moms plus minst 500 i frakt så är du uppe i 14200 kr. Då är det bättre att köpa i Sverige.
Tack greveriff, det känns bra att veta att bekvämligheten inte fick ett allt för högt pris.
Hade på känn att det skulle hamna där någonstans.
Tyckte det var väldigt dåligt med förslag på varor på tullverkets hemsida.
I princip fanns inget annat än DVD-spelare som möjligen kan kategoriseras som något liknande. Undra hur många som är beredda att betala tullavgift för en Norsk DVD-spelare 
Postad 22 maj 2015 - 18:43
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
Tror tullavgiften i regel är ganska låg, det är momsen som brukar vara jäkligast.
Postad 22 maj 2015 - 18:55
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Kan nog vara så.
Tyvärr velade jag med beslutet lite för länge innan jag slog till så jag får ge mig till tåls till vecka 24 innan jag får hem den.
Fanns inga exemplar kvar i Sverige när jag väl kom till skott. Men det verkar ju inte som att några andra följer efter med kampanjer här i sverige.
Så det var inte mycket att välja på.
Tror det är ett bra köp i vilket fall och det skall bli kul att sätta ingång när den kommer:-)
Postad 22 maj 2015 - 19:46
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Grattis Blåtand, Jag skulle kalla det för fynd. Jag velar hur jag ska göra, det är eTT grymt försteg som jag haft förmånen att testa här hemma. Tror du kommer få mycket nöje
Postad 22 maj 2015 - 20:44
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tackar MikaelJ, men ropar inte hej förrän paketet kommit, öppnats och provats.
Nyfiken: Vad är det du velar emellan, olika försteg?
Ser i ditt album att du har separata steg. Har du steg för alla kanaler du behöver eller är det problemet?
Postad 23 maj 2015 - 08:11
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Blåtand, det jag velar är mer när jag ska köpa och om jag vill ha atmos. Tyvärr så måse jag prioritera endel andra kostnader, kan säga att jag ångrar att vi inte köpte det när det var hemma på prov för ca 2 år sen.
Postad 23 maj 2015 - 13:47
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Blåtand, det jag velar är mer när jag ska köpa och om jag vill ha atmos. Tyvärr så måse jag prioritera endel andra kostnader, kan säga att jag ångrar att vi inte köpte det när det var hemma på prov för ca 2 år sen.
Okej, ja Atmos kanske är kul. Tycker kanske att DTS X är mer intressant om man skall blicka framåt eftersom det enligt vad jag hört skall vara bakåtkompatibelt med mer traditionella högtalar uppsättningar som 5.1 & 7.1 osv. Högtalare i taket får bli en annan gång och annan plats. Kanske i källaren i framtiden.
Mycket talar för att man får ge minst dubbla pengarna för ett annat försteg om det skall kriga i ljudkvalité vilket avgjorde saken för mig.
Lyssnar mer på musik än vad jag ser på film ändå och jag vill främst bli av med beroendet av min receiver som trots att slutstegen inte används blir duktigt varmt.
Postad 23 maj 2015 - 14:36
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Jo jag vill ha både dolby och dts nya ljudfotmat om jag bestämmer mig för det. Det finns en anledning att tex ljudochbild har den som referens på sin redaktion.
Jag gillar appen och ljudkaraktären, sen lyssnar jag mycket på musik men det blir några filmer i veckan dessutom.
Jag hoppas och tror att du kommer bli Nöjd!
Jag har en underbar fru som oxå gillar denna hobby men vi har oxå gemensamt att ha det uppdaterat hemma, nu har vi på en ny renoveringsvåg efter 20 år. Gemensamt har dessa intressen att det kostar pengar. Hade varit bättre att brodera eller något.
Lycka till och hoppas det kommer hem snart!
Mikael
Redigerat av MikaelJ, 23 maj 2015 - 14:43.
Postad 23 maj 2015 - 20:36
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Visst är det bra med underbara och förstående fruar, efter detta infall blir det nog en del annat som skall prioriteras upp om jag förstått min korrekt 
Postad 25 maj 2015 - 13:39
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Tror inte skillnaden blir värst stor. 11000 i svenska plus 2700 i moms plus minst 500 i frakt så är du uppe i 14200 kr. Då är det bättre att köpa i Sverige.
Köper man en ny apparat från Norge till Sverige så drar de förstås av den norska momsen och sen läggs den svenska på, vilket torde gå på ett ut. Man betalar inte dubbel moms på nya saker inköpt i butik.
Postad 04 juni 2015 - 17:52
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Så då var den hemma och utforskningen kan börja. Skall bli kul med lite nya funktioner och förhoppningsvis även ett lyft på ljudet.
Postad 15 juni 2015 - 18:21
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Sitter och väntar på att mitt mångkanalsteg skall ses över och blir lite otålig.
Jag har börjat kika lite på maskinen och dess funktioner, fick lite inledande problem som mest troligt berodde på en HDMI-kabel som nu är utbytt.
Alla frågetecken rätades dock inte ut. Den vinkelmätning som kan göras vid kalibrering. Förutsätter den ett visst antal högtalare eller att man kalibrerar i fler än en punkt? "Just nu utan mitt steg kan jag bara köra 2.1." Vinkelmätningen vägrar att starta. Körs den som en separat mätning eller läggs den till vid val i
huvudkalibreringen?
En annan fråga: om jag kör ut DTS HD från Blueray borde inte detta indikeras i displayen på CX-A5000? Tycker över huvudtaget att det är svårt att utläsa gjorda inställningar. Är det någon sida jag missat i manualen månne.
Tacksam för eventuella insiktsfulla svar.
Postad 15 juni 2015 - 19:34
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
En annan fråga: om jag kör ut DTS HD från Blueray borde inte detta indikeras i displayen på CX-A5000? Tycker över huvudtaget att det är svårt att utläsa gjorda inställningar. Är det någon sida jag missat i manualen månne.
Tacksam för eventuella insiktsfulla svar.
Lyft på locket på fjärren och tryck på INFO (andra knappen uppifrån på vänster sida) så byter den från DSP läge till Decoder läge. Vid radio lyssning kan du byta mellan fler info sidor med denna knapp.
Postad 15 juni 2015 - 19:48
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Lyft på locket på fjärren och tryck på INFO (andra knappen uppifrån på vänster sida) så byter den från DSP läge till Decoder läge. Vid radio lyssning kan du byta mellan fler info sidor med denna knapp.
Tack för svaret
Postad 16 juni 2015 - 08:11
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Kan ju bero på om du kör bitstream eller pcm på bluray vad som står i fönstret.
Postad 16 juni 2015 - 16:50
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Kan ju bero på om du kör bitstream eller pcm på bluray vad som står i fönstret.
Får kolla det.
Postad 16 juni 2015 - 18:28
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Blåtand vad står det i ditt fönster nu när du spelar en Blu-ray med DTS HD? Står det Straight eller 2ch Stereo eller liknande? I så fall är det DSP läget som visas och du behöver bara trycka på tidigare nämnd INFO knapp för att visa Decoder läget. I Decoder läget visas om den mottagna signalen är av formatet DTS HD, Dolby Digital, PCM m.m.
Redigerat av Unregistered2413ad54, 16 juni 2015 - 18:37.
Postad 17 juni 2015 - 16:12
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Blåtand vad står det i ditt fönster nu när du spelar en Blu-ray med DTS HD? Står det Straight eller 2ch Stereo eller liknande? I så fall är det DSP läget som visas och du behöver bara trycka på tidigare nämnd INFO knapp för att visa Decoder läget. I Decoder läget visas om den mottagna signalen är av formatet DTS HD, Dolby Digital, PCM m.m.
Stort tack för de vägledande svaren, nu börjar jag få betydligt bättre grepp om maskinen.
Kan ju tycka att en så grundläggande knapp skulle vara mer lättillgänglig:-)
Antar att DSP-läget skall vara movie Standard vid lite blandad kompott av film och låter väl info knappen visa decoder i normalfallet.
Blir inte helt klar över vad som är att föredra Auto/Bitsream/LPCM ut från Bluerayen så den får väl stå på Auto tills jag bestämt mig.
Trodde kanske inte att upplägget/handhavandet skulle skilja sig så mycket mellan Pioneer och Yamaha som det inledningsvis verkar göra.
Den gör ett fantastisk jobb med film redan nu med 2.1 så nu vill jag få hem mit 5-kanalsteg som är på översyn och börja kalibrera.
Blir nog mycket film här efter semestern 
Postad 17 juni 2015 - 16:49
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Stort tack för de vägledande svaren, nu börjar jag få betydligt bättre grepp om maskinen.
Antar att DSP-läget skall vara movie Standard vid lite blandad kompott av film och låter väl info knappen visa decoder i normalfallet.
Blir inte helt klar över vad som är att föredra Auto/Bitsream/LPCM ut från Bluerayen så den får väl stå på Auto tills jag bestämt mig.
Trodde kanske inte att upplägget/handhavandet skulle skilja sig så mycket mellan Pioneer och Yamaha som det inledningsvis verkar göra.
Den gör ett fantastisk jobb med film redan nu med 2.1 så nu vill jag få hem mit 5-kanalsteg som är på översyn och börja kalibrera.
Jag har min DSP på Straight så den spelar upp ljudet obehandlat, dvs som det kommer från ljudkällan.
Sedan så hoppas jag du inte har missat Option knappen som gör att man kommer åt vissa viktiga små inställningar direkt! Och sedan så har du ju alltid Display knappen för att se den viktigaste informationen om ljudkälla, volym, decoder, ljudläge (DSP), mm direkt på TVn/duken.
Jag trivs väldigt bra med min RX-A2030 som om jag uppfattat rätt är från samma generation som CX-A5000! Tycker det är bra upplägg på menyer och inställningar m.m. men jag kommer från en gammal HK som knappt hade OSD så detta är ju himmelriket.
Postad 17 juni 2015 - 18:34
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Pcm eller bitstream är ifall du låter blu-ray hanterar signalen eller skicka den obehandlat till förstärkaren där förstärkaren behandlar ljudet så det beror på vilken som har är bäst på det ;-)
Postad 17 juni 2015 - 19:07
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Pcm eller bitstream är ifall du låter blu-ray hanterar signalen eller skicka den obehandlat till förstärkaren där förstärkaren behandlar ljudet så det beror på vilken som har är bäst på det ;-)
Det borde vara processorn som är bäst på signalbehandling. Har en oppo 93 med några år på nacken som blu-ray.
Postad 17 juni 2015 - 19:25
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag har min DSP på Straight så den spelar upp ljudet obehandlat, dvs som det kommer från ljudkällan.
Sedan så hoppas jag du inte har missat Option knappen som gör att man kommer åt vissa viktiga små inställningar direkt! Och sedan så har du ju alltid Display knappen för att se den viktigaste informationen om ljudkälla, volym, decoder, ljudläge (DSP), mm direkt på TVn/duken.
Jag trivs väldigt bra med min RX-A2030 som om jag uppfattat rätt är från samma generation som CX-A5000! Tycker det är bra upplägg på menyer och inställningar m.m. men jag kommer från en gammal HK som knappt hade OSD så detta är ju himmelriket.
Jo dessa knappar hade jag koll på att de fanns, men kan inte påstå att jag utforskat allt under dem.
Det var just det där med att få koll på ljudformatet som gjorde det besvärligt.
Kommer nog att få kläm på det här...när man börjar fatta upplägget så är det inte så dumt.
Postad 18 juni 2015 - 16:51
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Så då var steget hemma igen, nu kan man äntligen börja testa på riktigt. Skall bli riktigt intressant.
Jag är ju lite extra petig när det kommer till musik och det skall bli särskilt spännande att se vad processorn duger till.
Redigerat av Blåtand, 18 juni 2015 - 19:23.
Postad 18 juni 2015 - 19:17
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Så då var steget hemma igen, nu kan man äntligen börja testa på riktigt. Skall bli riktigt intressant.
Jag är ju lite extra petig när det kommer till musik och det skall bli särskilt spännande att se vad processor duger till.
Blåtand, dela gärna med dig om dina intryck. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd.
Postad 18 juni 2015 - 19:27
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Blåtand, dela gärna med dig om dina intryck. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd.
Visst det kommer info vad det lider, men det kan säkert ta ett tag innan jag är redo för ett komplett utlåtande.
Har ju en del tvingande åtagande vid sidan om detta
Postad 19 juni 2015 - 09:50
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Visst det kommer info vad det lider, men det kan säkert ta ett tag innan jag är redo för ett komplett utlåtande.
Har ju en del tvingande åtagande vid sidan om detta 
Tack Blåtand!
Tänkte att man måste prioritera hela tiden  .
Postad 19 juni 2015 - 14:04
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Kört med cxa 5000 och mxa 5000 i 1 år nu och kan ju bara säga att det är bästa kombon för surround. Finns bättre för ren 2 kanal men i surround är den svårslagen bättre än marantz mfl. Kör 9 högtalare och bi-amp till frontarna. Fantastiskt bra på att skapa en känsla av att man är totalt omringad av ljud.
Redigerat av Audiostar, 19 juni 2015 - 14:05.
Postad 19 juni 2015 - 20:54
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Det borde vara processorn som är bäst på signalbehandling. Har en oppo 93 med några år på nacken som blu-ray.
Då kör du bitstream då står det i fönstret vad det är för signal och förstärkaren får sköta omkodningen.
Pcm är bluray sköter kodning.
Postad 19 juni 2015 - 21:32
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Har tidigare idag ställt om så jag får bitstream från Oppo:n och passat på att dra iväg en första kalibrering i tre positioner med vinkelmätning idag. Skall väl lyssna de kommande dagarna men jag har hemska RCA-snören till kablar mellan mitt sunfiresteget och CX-A5000 så det blir att fixa lite nytt under nästa vecka. Får väl se till att kunna utnyttja de balanserade signalvägarna. Förmodligen vinner man något i båda ändarn av balanseraddrift så det kan väl vara dumt att inte fixa detta innan man börjar med någon djupare utvärdering.
Redigerat av Blåtand, 19 juni 2015 - 21:33.
Postad 22 juni 2015 - 17:34
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Absolut kör audioquest xlr kablar gjorde stor skillnad. Såg en som kopplade vanliga Kjell o company xlr och skrev att det lät super. För skojs skull köpte jag då Kjell xlr kablar kosta bara 69kr st eller något sånt. koppla in lät inte i närheten av audioquest kablarna men men tror ett par bra rca låter bättre än dåliga xlr kablar. Men om du vill ha bra red river eller King cobra.
Postad 22 juni 2015 - 18:41
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Har kollat lite på Red River men även Mackenzie, hade nog redan köpt om det inte vore för att jag skall ha 1,5m eller möjligen 2,0m vilket ingen verkar ha hemma här i Gbg. Skulle möjligen vara HiFi-klubben men de har ett väl saltat pris på Audioquest så där tänker jag inte handla i vilket fall.
Naturligtvis lurar man lite på att bygga egna också för att ställa till det för sig 
Det är ju lite störande att de säljs enbart i par när man behöver 3st..ett problem som försvinner när man tillverkar själv och gör det lite enklare att räkna positivt för DIY.
Postad 22 juni 2015 - 19:19
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
innan någon ens funderar på det totala bottennappet MX-A5000 så vill jag varna för den, snabbare än kvickt!
http://www.audioholi...mp-measurements
"With 2 or 5 channels driven, the MX-A5000 did exceedingly well pumping out 177 watts (2CH, .1% THD + N) and 138 watts (5CH, .1% THD + N) respectively. However once 7 channels were tested, the MX-A5000 went into current protection mode delivering only 78 watts at .1% THD + N."
lägg märke till att man talar om ett slutsteg med hela ELVA kanaler och talar om 150w, medans den i 1khz (vilket är en mycket enkelt last, det är betydligt svårare för slutsteg att köra 20-20.000 som ni känner till) med SJU kanaler HALVERAR den siffran.
det innebär effektivt att man köper en förstärkare med FEM kanaler, då SJU kanaler halverar effekten ut mer eller mindre. att driva med nio eller elva kanaler är helt otänkbart.
tänk på det innan ni överväger det här mediokra steget. det finns mängder av steg som är betydligt bättre, och om man bara behöver fem kanaler så finns det då betydligt bättre steg för dom pengarna. jag sitter själv på en yamaha-receiver som jag ägt i åtminstone fem år, så jag är inte emot yamaha. tvärt om så har jag skrivit mycket bra om deras receivrar. men det här slutsteget drar ner märket i smutsen. det kollapsar rakt av om man driver med sju kanaler, och om man ska mäta 20-20.000 så misstänker jag att effekten skulle hamna någonstans på 40-50w. sju kanaler 50w för den summan är olidligt dåligt.
så, överväg inte ens att köpa det här skräpet. slutsteget med "elva" kanaler alltså =)
Postad 22 juni 2015 - 19:31
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Har kollat lite på Red River men även Mackenzie, hade nog redan köpt om det inte vore för att jag skall ha 1,5m eller möjligen 2,0m vilket ingen verkar ha hemma här i Gbg. Skulle möjligen vara HiFi-klubben men de har ett väl saltat pris på Audioquest så där tänker jag inte handla i vilket fall.
Naturligtvis lurar man lite på att bygga egna också för att ställa till det för sig 
Det är ju lite störande att de säljs enbart i par när man behöver 3st..ett problem som försvinner när man tillverkar själv och gör det lite enklare att räkna positivt för DIY.
Om du behöver 3st eller fler kan du ju alltid kika in här! http://www.ljusljudm...b04dd7&mnuexp=2
Dock är detta proffskabel för scen och teater men den är inget sämre för det! Finns även en piska med 8st-kablar i ett hölje på 3, 6 eller 10 meter!
Redigerat av Unregistered2413ad54, 22 juni 2015 - 19:36.
Postad 22 juni 2015 - 19:40
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
innan någon ens funderar på det totala bottennappet MX-A5000 så vill jag varna för den, snabbare än kvickt!
"With 2 or 5 channels driven, the MX-A5000 did exceedingly well pumping out 177 watts (2CH, .1% THD + N) and 138 watts (5CH, .1% THD + N) respectively. However once 7 channels were tested, the MX-A5000 went into current protection mode delivering only 78 watts at .1% THD + N."
lägg märke till att man talar om ett slutsteg med hela ELVA kanaler och talar om 150w, medans den i 1khz (vilket är en mycket enkelt last, det är betydligt svårare för slutsteg att köra 20-20.000 som ni känner till) med SJU kanaler HALVERAR den siffran.
det innebär effektivt att man köper en förstärkare med FEM kanaler, då SJU kanaler halverar effekten ut mer eller mindre. att driva med nio eller elva kanaler är helt otänkbart.
tänk på det innan ni överväger det här mediokra steget. det finns mängder av steg som är betydligt bättre, och om man bara behöver fem kanaler så finns det då betydligt bättre steg för dom pengarna. jag sitter själv på en yamaha-receiver som jag ägt i åtminstone fem år, så jag är inte emot yamaha. tvärt om så har jag skrivit mycket bra om deras receivrar. men det här slutsteget drar ner märket i smutsen. det kollapsar rakt av om man driver med sju kanaler, och om man ska mäta 20-20.000 så misstänker jag att effekten skulle hamna någonstans på 40-50w. sju kanaler 50w för den summan är olidligt dåligt.
så, överväg inte ens att köpa det här skräpet. slutsteget med "elva" kanaler alltså =)
haha...ja där ser man! man förstår varför vissa inte vill se mätningar på "hifi"produkter;)
Postad 22 juni 2015 - 19:52
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Det här gäller mig veterligen alla receivers och säkerligen en hel del slutsteg, så man bör komma ihåg att det här inte bara är något Yamaha har fulat till. Finns många fler än dom.
Postad 22 juni 2015 - 19:56
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Ja detta kan nog stämma men hur ofta behöver man lika stor effekt på alla 5, 7, 9 eller 11 kanaler? Borde ju vara vettigare att marknadsföra dom som 2 gånger 150 watt plus 3, 5, 7 eller 9 gånger 75 watt. Eller någon annan vettig effekt!
Postad 22 juni 2015 - 20:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Nej, eftersom om du ska marknadsföra elva kopplingar så måste du ju referera till elva kopplingar. Och då hjälper det ju inte att säga 2x150 om steget stänger av sig vid 78w i sju kanaler. Då är det 7x78 i 1khz.
Att ha elva kanaler till ett steg som inte klarar av att driva fler är sju (ja, jag vill nog påstå att 78w räcker för endel) är grava fel när man marknadsför. Man lurar människor som har dålig teknisk kunskap.
Postad 22 juni 2015 - 23:16
Unregistered2413ad54
-
Unregistered2413ad54
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Nej, eftersom om du ska marknadsföra elva kopplingar så måste du ju referera till elva kopplingar. Och då hjälper det ju inte att säga 2x150 om steget stänger av sig vid 78w i sju kanaler. Då är det 7x78 i 1khz.
Att ha elva kanaler till ett steg som inte klarar av att driva fler är sju (ja, jag vill nog påstå att 78w räcker för endel) är grava fel när man marknadsför. Man lurar människor som har dålig teknisk kunskap.
Jag menade inte just detta steget utan generellt och även för receivers! Eller skriva vad som gäller vid olika antal kanaler som driver. Som tex min gamla HK som hade 2x50 watt (50 Watts per channel, 20Hz–20kHz,
@ < 0.07% THD, both channels driven into 8 ohms) eller 5x40 watt (40 Watts per channel, @ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms). Tycker det också är fel med vilseledande och falsk marknadsföring.
Postad 22 juni 2015 - 23:17
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
MX-A5000 är väl möjligen intressant för den som vill ha ett slutsteg som hanterar alla kanaler i en hemmabio med många högtalare och begränsat effektbehov. Finns ju lättdrivna högtalare.
Men med tanke på specen så känns den inte särskilt prisvärd. Mina Dynaudio skulle inte klarat sig med detta så det var aldrig något alternativ att överväga.
Men av det lilla jag hunnit lyssna på CX-A5000 så måste jag säga att det var mycket försteg för de pengar jag betalade.
Om jag inte haft en Thor 3 med inbyggt försteg så hade det kanske t.o.m fått ersätta som försteg till musik och det är det inte många hemmabioprylar som skulle bli aktuella för. Inte inom min budget i vilket fall.
Postad 23 juni 2015 - 07:47
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Du kan köpa 3 st du behöver inte köpa 2 par. Jag behövde 11 st jag köpte inte 6 par. Prata med några som säljer jag köpte från Lars Bengtsson tex billigare än hifi klubben som snart kommer ha ensamrätt på audioquest verkar det som.
Postad 23 juni 2015 - 08:53
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Du kan köpa 3 st du behöver inte köpa 2 par. Jag behövde 11 st jag köpte inte 6 par. Prata med några som säljer jag köpte från Lars Bengtsson tex billigare än hifi klubben som snart kommer ha ensamrätt på audioquest verkar det som.
Får kolla denna möjlighet förutsätter ju att man fattar luren och ring men det kunde det kanske vara värt 
Just det där med ensamrätt är något jag starkt ogillar med HiFi-klubben. Kommer garanterat innebära att det är det väl saltade priset som man har i dag vs. alla andra som kommer att gälla framöver för Audioquest i sverige. Är sedan långt tillbaka medlem i HiFi-klubben men ogillar konceptet och kommer handla så lite som möjligt där framöver. Tyvärr blir det då i de fall som de har ensamrätt till något man verkligen vill ha som man ändå tvingas krypa till korset. Alltså precis de fall som man ogillar allra starkas att behöva gå dit. Det ända man erbjuds som medlem i klubben är snåla rabbatter på redan billig skit. Eller ibland så kan man få ett hyfsat pris på returnerade maskiner men de är verkligen ett vågspel att handla någon av dessa. Verkar inte som de ens är säkert att felen är åtgärdade på dessa maskiner. Har köpt två sådana maskiner och fått stora problem med båda dessa 
Postad 23 juni 2015 - 11:06
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Varna för vadå? klart den tappar kraft om man har 11 kanaler igång. Den hade kostat 150000 kr om den hade 11 x riktiga 150 w. Även bättre slusteg för 40-50k kr kör ju oftast bara 5 x 150 watt och då behöver du 2 st plus ett slutsteg till.
Man får ju överväga hur många enheter man vill ha.
Sen kan jag säga att mxa 5000 räcker till vanliga högtalare ifall du inte kör 11 golvare. Jag har en mxa 5000 kör 9 st högtalare jag kan inte spela högre än -11 då börjar det bli jobbigt att vara i rummet. Så beror ju helt på användaren skulle jag bygga bio i en lada så skulle jag köra monsteg till alla eller en syntecis anläggning.
Plus när man spelar på frontarna så räcker kraften mer än väl för musik. ..
Jag säger ej detta för det man har hemma finns inget bättre än. Utan för ändamålet ett slutsteg som man kan koppla in 11 högtalare som inte kostar 100000 kr.
Vill man ha mer kraft absolut med då får man ju köpa flera slutsteg.
....
Postad 23 juni 2015 - 11:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Då går jag uppifrån och ner.
Anser du att det är ok att sälja ett steg med elva kanaler som redan vid sju kanaler stänger av sig vid halva effekten på en mycket lätt last? har det varit 20-20 så hade vi väl talat max 50w, troligtvis ännu mindre. Är det ok marknadsföring? Tror du alla vet vad dom får när dom köper det? Det står ingenstans hos Yamaha att steget inte klarar fler kanaler än fem.
Köper man ett steg med elva kanaler så är det väl inte omöjligt att man vill använda fler än fem?
Golvare enhet stativare, det spelar ingen roll. Golvare har ofta högre känslighet än stativare för övrigt.
Självklart är det inte ok. Det är att vilseleda kunder. Slutsteget med elva kanaler kan inte ens mätas upp med elva kanalers drift. Du har helt enkelt kanaler som stryper effektuttaget något extremt.
Jag har tidigare varnat för det här felbyggda slutsteget, för det är det det rör sig om. Det är en ren felkonstruktion. Varför? Ja, effekten, den totala, minskar när sju steg används, från fem steg. Fem steg lämnat fler watt än sju steg totalt. Har inte hört talas om det tidigare, förutom några äldre Onkyoreceivrar. Dom fixades dock till nästkommande modeller då Onkyo märke av problemet.
Postad 23 juni 2015 - 14:28
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Before people scoff at the current limiting of the MX-A5000 it’s important to note that Yamaha tends to be very overly protective with their amplifiers. The chance of the MX-A5000 going into current limiting mode in real world usage is very low since we don’t listen to simultaneous correlated continuous test tones.
Postad 23 juni 2015 - 14:36
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
The CEA-2006 burst tests simulate musical program material. The MX-A5000 produced some excellent results with over 1.2 dB of dynamic headroom for 8 ohm loads with 7 channels driven, and 1.7dB with only 2 channels driven. I was particularly impressed that the MX-A5000 was able to muster a whopping 400 watts into 4 ohms. A large power supply and a robust design pays off in tangible dividends. Från samma test som du har som referens
Postad 23 juni 2015 - 14:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Vad spelar det för roll när när konsumentens färdiga produkt levererar halva effekten redan vid sju kanaler? Det faktumet går inte att komma ifrån.
Postad 23 juni 2015 - 15:11
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 156 inlägg
Vad spelar det för roll när ingen mixar 7.1 så alla kanaler stå på för fullt.
Postad 23 juni 2015 - 18:05
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Vad spelar det för roll när ingen mixar 7.1 så alla kanaler stå på för fullt.
Om du köper en produkt så ska produkten väl gå att använda? Yamaha gjorde redan på min reveiver stöd för 13 kanaler, med stöd för ambienshögtalare. Det går inte att komma ifrån att om man gör ett steg med elva kanaler så bör det kunna användas fler än fem, det säger sig självt. Imo.
Postad 23 juni 2015 - 19:32
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1 344 inlägg
Produkten går att använda jag kan spela så högt att hela huset vibrationer/ sjunger med när jag drar igång alla 9 högtalare det behövs inte mer.
Har du hört den eller bygger ditt utlåtande på en mening när nästa mening säger att det är inget man behöver tänka på?
Postad 23 juni 2015 - 20:12
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Huset rör sig av bas, inte av mellanregister eller diskant. I övrigt kan känsliga högtalare spela mycket högt med rörsteg. Poängen är att produkten har ungefär samma specar som elladorna har på sina hemmabiosystem, 2000w för 3000 kr. Samma sak.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|