Den största förbättringen med en kalibrering som gör att basen kommer kännas mycket tightare och smälta ihop med ljudbilden är ändå att fasen och delningen mellan dina högtalare och var subben ska börja jobba ställs in mycket bättre än vad man kan lyssna sig till.
SVS SB13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 16 July 2013 - 08:26
Den största förbättringen med en kalibrering som gör att basen kommer kännas mycket tightare och smälta ihop med ljudbilden är ändå att fasen och delningen mellan dina högtalare och var subben ska börja jobba ställs in mycket bättre än vad man kan lyssna sig till.
Postad 16 July 2013 - 08:40
Postad 16 July 2013 - 09:12
Postad 16 July 2013 - 09:22
Postad 16 July 2013 - 10:25
Förenklat kan man säga. Ju högre krav på ljudtryck = ju större baslådor. Ju högre krav på djupbas = ju större (eller fler) baslådor.Vafan! SVS PB13 Ultra DSP är ju helt enorm! Måttade lite med hemma, även med min gigantiska soffa kommer den bli omöjlig att placera utan att den blir enormt iögonfallande.
Finns det inget gyllene mellanting mellan Sunfire TS EQ 10 Signature (som verkar bra men lilla storleken ger för mkt dist) och SVS PB13 Ultra DSP (som är en container)?
Det vill säga, om du inte vill ha stora lådor, så får du minska kraven på ljudtryck och hur djupt basen går. Det går inte att komma förbi det eftersom fysiken sätter spelreglerna.
Redigerat av MKarlsson74, 16 July 2013 - 10:29.
Postad 16 July 2013 - 12:01
Spikes på nylagd parkett känns tveksamt, fungerar gummiduttar på 45 kilos klossar?
Postad 16 July 2013 - 12:05
Jag kommer inte spela extremt hög volym, jag är ute efter dynamisk och detaljerad bas med bra punch utan distortion.Kreisels dubbeltolva var det någon som testade, och den har väl inte lika bra tryck längre ner i registret. Dessutom kostar den mer.
Postad 16 July 2013 - 12:10
SVS SB13-Ultra är för mig det gyllene mellantinget. Så långt man nu kan läsa sig till en uppfattning om hur bra den är. De recensioner som finns att tillgå på nätet lovordar dess ljudkvalitet och egenskaper i förhållande till pris (nåja) och storlek. Jag kommer beställa en och utnyttja 45 dagars fri retur på LSound om jag inte är nöjd. Tyvärr måste renoveringarna bli klara i vardagsrummet först.. =(
Spikes på nylagd parkett känns tveksamt, fungerar gummiduttar på 45 kilos klossar?
Dessa använder jag till både frontar och subbar....klockrena.
http://byggdinbas.je...-171-c-169.aspx
Postad 16 July 2013 - 13:05
Jag provade Kreisel 12012 några veckor hos mig. Det var den bästa och exaktaste bas jag har testat. Den gav verkligen känslan av att det som hände på duken hände i rummet. Förutom när det exploderade på duken, då var det mer som en fyrverkeripjäs. Typ.Jag kommer inte spela extremt hög volym, jag är ute efter dynamisk och detaljerad bas med bra punch utan distortion.
Jag vill att det ska skaka till ordentligt, och för det priset som Kreisel kostar förväntar jag mig både exakthet och tryck i den absoluta botten. Det lyckades den inte få fram hemma hos mig. Hembiobutiken trodde att jag har ett svårt rum, vilket inte är omöjligt. Deras uppfattning var att den skulle ge nog så bra tryck jämför med andra i sin prisklass. Mitt rum är ett 35kvm källarrum med betongväggar.
När jag riktade elementet in mot väggen fick jag det där skaket som jag är ute efter, men då blev basen lite mullrig och oexakt.
Nu kör jag med två Bk Monolith+ och de är en bra kompromiss mellan ljudtryck, bättre än Kreiseln, och exakthet, inte riktigt lika bra som Kreiseln, men bättre än allt annat jag har provat i det rummet. Jag kör dem relativt hårt, 65% volym och +8dB i försteget, men jag är nöjd med hur det låter.
Jag vet inte om det var i den här tråden som jag skrev ungefär samma sak tidigare, isf får jag be om ursäkt för upprepningen.
Redigerat av Sigma78, 16 July 2013 - 13:05.
Postad 16 July 2013 - 13:20
Jag provade Kreisel 12012 några veckor hos mig. Det var den bästa och exaktaste bas jag har testat. Den gav verkligen känslan av att det som hände på duken hände i rummet. Förutom när det exploderade på duken, då var det mer som en fyrverkeripjäs. Typ.
Jag vill att det ska skaka till ordentligt, och för det priset som Kreisel kostar förväntar jag mig både exakthet och tryck i den absoluta botten. Det lyckades den inte få fram hemma hos mig. Hembiobutiken trodde att jag har ett svårt rum, vilket inte är omöjligt. Deras uppfattning var att den skulle ge nog så bra tryck jämför med andra i sin prisklass. Mitt rum är ett 35kvm källarrum med betongväggar.
När jag riktade elementet in mot väggen fick jag det där skaket som jag är ute efter, men då blev basen lite mullrig och oexakt.
Nu kör jag med två Bk Monolith+ och de är en bra kompromiss mellan ljudtryck, bättre än Kreiseln, och exakthet, inte riktigt lika bra som Kreiseln, men bättre än allt annat jag har provat i det rummet. Jag kör dem relativt hårt, 65% volym och +8dB i försteget, men jag är nöjd med hur det låter.
Jag vet inte om det var i den här tråden som jag skrev ungefär samma sak tidigare, isf får jag be om ursäkt för upprepningen.
Känns som det är akustiken som felar i ditt rum när du säger att det låter oexakt och mullrigt. Kan hända att mycket ljud försvinner eftersom det är rena betongväggar?
Postad 16 July 2013 - 14:04
Dessa använder jag till både frontar och subbar....klockrena.
http://byggdinbas.je...-171-c-169.aspx
Bör man välja de som är för 28-50 kg eller kan man lika gärna ta de som är för 50-100 kg för en 45 kilos sub?
Postad 16 July 2013 - 14:11
Känns som det är akustiken som felar i ditt rum när du säger att det låter oexakt och mullrigt. Kan hända att mycket ljud försvinner eftersom det är rena betongväggar?
Det är inte omöjligt. Det blir bara oexakt och mullrigt när jag låter elementet spela direkt mot väggen eller golvet däremot. När det spelar ut i rummet låter det bra, och det är så jag kör med mina nuvarande. Det är svårare att få bra tryck när de spelar ut i rummet däremot, det verkar kräva lite mer av subwoofern.
Postad 16 July 2013 - 14:12
Ta den som ligger i övre gräns, alltså 28-50kgBör man välja de som är för 28-50 kg eller kan man lika gärna ta de som är för 50-100 kg för en 45 kilos sub?
Postad 16 July 2013 - 14:18
Det är inte omöjligt. Det blir bara oexakt och mullrigt när jag låter elementet spela direkt mot väggen eller golvet däremot. När det spelar ut i rummet låter det bra, och det är så jag kör med mina nuvarande. Det är svårare att få bra tryck när de spelar ut i rummet däremot, det verkar kräva lite mer av subwoofern.
Det låter mer som att du har lite högre krav snarare än att rummet är åt skogen.
Postad 23 July 2013 - 06:27
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
SvS Basar
28 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?