Portade lådor till TC Sounds Epic 12"
149 svar till detta ämne
#51
Postad 22 september 2013 - 22:01
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag mätte lite med XTZ RA igår. Den här bilden är utan eq och högpassfilter, jag kan inte bli av med dippen efter 63hz...  Jag testade i evigheter, men den går inte få bort
Edit: Ser nu att det var med låg volym, jag testade dock med högre volym också, men det var ingen skillnad...
Redigerat av doglas2009, 22 september 2013 - 22:02.
#52
Postad 22 september 2013 - 22:24
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Jag kanske är lat men några testlådor har det inte blivit jag hoppas att nogrann planering tar mig nära nog för ett bra resultat. Storlekarna på lådorna är inget unikt mina sdx12 är nära storleken tillverkaren rekommenderar. Lab12 lådorna är exakt som BK subben med lab12 element.
Angående dämpning så letade jag så gott jag kunde på faktiskt.se utläste jag att till portade lådor bör man inte använda dämpande material utan endast fluff med lägre densitet som är bra på att hålla värmesvängningarna jämna. Byggisolering som du syftar på är bra till att dämpa slutna lådor men sänker verkningsgraden på portade.
Jag har beställt hifikits acoustic ull till våra lådor ska bara klä väggarna.
#53
Postad 23 september 2013 - 08:07
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag kanske är lat men några testlådor har det inte blivit jag hoppas att nogrann planering tar mig nära nog för ett bra resultat. Storlekarna på lådorna är inget unikt mina sdx12 är nära storleken tillverkaren rekommenderar. Lab12 lådorna är exakt som BK subben med lab12 element. Angående dämpning så letade jag så gott jag kunde på faktiskt.se utläste jag att till portade lådor bör man inte använda dämpande material utan endast fluff med lägre densitet som är bra på att hålla värmesvängningarna jämna. Byggisolering som du syftar på är bra till att dämpa slutna lådor men sänker verkningsgraden på portade. Jag har beställt hifikits acoustic ull till våra lådor ska bara klä väggarna.
Tack för hjälpen  Jag är inte heller så sugen på att bygga testlådor, det känns lite som att slänga 5-600kr i sjön, jag chansar på att det blir bra efter att man fixat med rören till rätt längd. Vad tror du om fårull alternativt sådant vadd man använder när man syr, t.ex. som stoppning i gosedjur och liknande? Om något av det hade funkat hade jag sluppit beställa, vilket hade varit smidigt... Tycker du det räcker att börja med 70cm rör och göra dom kortare för att få rätt avstämning? Dom ska ju enligt simuleringar vara 63,6cm...
#54
Postad 23 september 2013 - 10:02
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Jag mätte lite med XTZ RA igår. Den här bilden är utan eq och högpassfilter, jag kan inte bli av med dippen efter 63hz... Jag testade i evigheter, men den går inte få bort 
Edit: Ser nu att det var med låg volym, jag testade dock med högre volym också, men det var ingen skillnad...
Vad är det som är dåligt? Tycker det ser väldigt bra ut.
#55
Postad 23 september 2013 - 10:14
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Vad är det som är dåligt? Tycker det ser väldigt bra ut.
10db dippen efter 63hz
#56
Postad 23 september 2013 - 10:23
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
10db dippen efter 63hz 
Äh det är väl ingenting, fokusera på att lyssna på musik istället  Känns det obekvämt så googla på "room frequency response", välj bilder och inse att din 10db dipp är något man kan leva med.
#57
Postad 23 september 2013 - 10:26
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Äh det är väl ingenting, fokusera på att lyssna på musik istället  Känns det obekvämt så googla på "room frequency response", välj bilder och inse att din 10db dipp är något man kan leva med.
Okejdå  Men om jag nu skulle vilja eq:a bort den fattar jag inte hur jag ska göra. Jag testade att eq:a upp 10db (testade olika q-värden) på varje frekvens från 50hz-80hz
Redigerat av doglas2009, 23 september 2013 - 10:26.
#58
Postad 23 september 2013 - 10:37
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Okejdå 
Men om jag nu skulle vilja eq:a bort den fattar jag inte hur jag ska göra. Jag testade att eq:a upp 10db (testade olika q-värden) på varje frekvens från 50hz-80hz 
Det går åt lite effekt att öka 10dB, men har du gott om det så. Har iaf för mig att du kan köra "high shelf", prova sedan tex. +10 i gain och ganska stor Q. Mät efter varje ändring du gör, ibland kan det räcka att flytta EQ bara 1Hz upp eller för helt annat resultat.
#59
Postad 23 september 2013 - 10:41
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Det går åt lite effekt att öka 10dB, men har du gott om det så. Har iaf för mig att du kan köra "high shelf", prova sedan tex. +10 i gain och ganska stor Q. Mät efter varje ändring du gör, ibland kan det räcka att flytta EQ bara 1Hz upp eller för helt annat resultat.
Jag kör med ett Behringer EP4000, det ska ge 950watt i 4ohm (stereo) och elementen ska orka 500w rms. Men jag tänkte så att om man höjer 10db på ett ställe och gör lite sänkningar på andra ställen kanske dom tar ut varandra? Jag har även fattat det som att det går åt mer effekt för att eq:a djupare bas och ~70hz är ju inte jättedjupt  Tack för tipset, jag får testa det
#60
Postad 23 september 2013 - 18:35
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu har jag fått låna en enklare överhandsfräs av en släkting. Ett problem med den är att det inte går att fräsa 110mm stora hål. Den silvriga plattan är i vägen, går det att lösa på något annat sätt tror ni?
#61
Postad 23 september 2013 - 18:38
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Hålsåg?
#62
Postad 23 september 2013 - 18:39
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Hålsåg? 
Är det det du har använt?  Jag tänkte annars om det var något jag missade med fräsen. Den släktingen kunde lösa det på annat sätt, men det kommer bli mycket krångligare än om det bara hade funkat med fräsen.. Edit: Imorgon kommer mdf:en beställas. Jag hade tidigare tänkt lite fel, så det kommer bli mycket billigare än vad jag först tänkte  Edit igen: Gör det stor skillnad på 12 och 12,7mm när det gäller fräsningen runt portarna? http://www.jula.se/avrundare-186143Edit ännu en gång: Går det att fräsa i plast? Jag tänker om man lägger portarna kant i kant med baffeln, och fräser i både plast och mdf...
Redigerat av doglas2009, 23 september 2013 - 18:42.
#63
Postad 23 september 2013 - 18:42
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Tack för hjälpen 
Jag är inte heller så sugen på att bygga testlådor, det känns lite som att slänga 5-600kr i sjön, jag chansar på att det blir bra efter att man fixat med rören till rätt längd.
Vad tror du om fårull alternativt sådant vadd man använder när man syr, t.ex. som stoppning i gosedjur och liknande?
Om något av det hade funkat hade jag sluppit beställa, vilket hade varit smidigt...
Tycker du det räcker att börja med 70cm rör och göra dom kortare för att få rätt avstämning? Dom ska ju enligt simuleringar vara 63,6cm... 
Tror det kan vara typ polyesterull kikade på Ikeas billiga 29kr täcke men var lite osäker och körde istället på hifikits det som rekommenderats plus att monteringen blev enklare med matta på rulle. Så mitt svar är vet inte  Angående rören får du avgöra själv jag har aldrig byggt portade lådor förut ta till lite och testa dig fram självklart har du mer felmarginal om du tar till i överkant. På SDX12 lådorna och Roberts låg begränsningen i att jag var tvungen att göra rören så långa som möjligt för att få ner avstämningen därför var det enkelt, en rör diameter i distans från taket så var det klart.
Redigerat av MattiasBGD, 23 september 2013 - 18:43.
#64
Postad 23 september 2013 - 19:01
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Är det det du har använt? 
Jag tänkte annars om det var något jag missade med fräsen. Den släktingen kunde lösa det på annat sätt, men det kommer bli mycket krångligare än om det bara hade funkat med fräsen..
Edit: Imorgon kommer mdf:en beställas. Jag hade tidigare tänkt lite fel, så det kommer bli mycket billigare än vad jag först tänkte 
Edit igen: Gör det stor skillnad på 12 och 12,7mm när det gäller fräsningen runt portarna? http://www.jula.se/avrundare-186143
Edit ännu en gång: Går det att fräsa i plast? Jag tänker om man lägger portarna kant i kant med baffeln, och fräser i både plast och mdf...
Det är nog minimal skillnad mellan 12 och 12,7mm tyvärr lite litet stål kan jag tycka försökte hitta billigt större till dig men lyckades inte. Men fräs av med det stålet och kolla om du är nöjd med resultatet annars går det ju att fräsa med större efteråt kanske låna eller hyra? Ja det fräser nog på bra i plasten också men om du har dubbla 19mm i fronten och röret bara skjuts in i bakre så kommer stålet inte skära ner till rörkanten om du inte tar större frässtål än 19mm. I främre skivan ska du endast ha hål i rörets innerdiameter så varför fräsa i plasten det ligger redan kant i kant? Angående håltagningen, nej vi handborrade inte med hålsåg maskinen fräser ut men du sa att din maskin inte klarade av håltagningen. Borde bli ett fint resultat om du har ett nytt hålsåg som inte är krokigt och måttar in noga.
Redigerat av MattiasBGD, 23 september 2013 - 19:03.
#65
Postad 23 september 2013 - 19:25
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Tror det kan vara typ polyesterull kikade på Ikeas billiga 29kr täcke men var lite osäker och körde istället på hifikits det som rekommenderats plus att monteringen blev enklare med matta på rulle. Så mitt svar är vet inte 
Angående rören får du avgöra själv jag har aldrig byggt portade lådor förut ta till lite och testa dig fram självklart har du mer felmarginal om du tar till i överkant.
På SDX12 lådorna och Roberts låg begränsningen i att jag var tvungen att göra rören så långa som möjligt för att få ner avstämningen därför var det enkelt, en rör diameter i distans från taket så var det klart.
Det är nog minimal skillnad mellan 12 och 12,7mm tyvärr lite litet stål kan jag tycka försökte hitta billigt större till dig men lyckades inte. Men fräs av med det stålet och kolla om du är nöjd med resultatet annars går det ju att fräsa med större efteråt kanske låna eller hyra?
Ja det fräser nog på bra i plasten också men om du har dubbla 19mm i fronten och röret bara skjuts in i bakre så kommer stålet inte skära ner till rörkanten om du inte tar större frässtål än 19mm. I främre skivan ska du endast ha hål i rörets innerdiameter så varför fräsa i plasten det ligger redan kant i kant?
Angående håltagningen, nej vi handborrade inte med hålsåg maskinen fräser ut men du sa att din maskin inte klarade av håltagningen. Borde bli ett fint resultat om du har ett nytt hålsåg som inte är krokigt och måttar in noga.
Tack för all hjälp!!  Jag tror att jag först och främst testar med fårull och se hur det blir. På väldigt många låter det som att det är nästan omöjligt att bygga portade lådor bra. Roberts lådor verkar ju ha blivit väldigt bra, men jag tycker det låter som du bara höftade lite med längden på rören...  Jag hade tänkt ta 22mm, men nu när du säger det så kan jag ju faktiskt ta 19mm, då sparar jag 150 spänn  Jag hade även tänkt sätta röret genom båda, om jag gör på det sättet som du sa kan jag inte direkt testa med olika rörlängder... Eller möjligtvis om jag började med att fästa ena baffeln först, och sedan när jag hade rätt rörlängd sätta dit den andra... Mycket komplicerat det här!
#66
Postad 23 september 2013 - 19:32
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Nej jag har inte höftat med rörlängderna men dom två lådorna hade fysiska begränsningar vilket gjorde att maxlängd var enda alternativt och lådorna är bygda så höga och djupa som jag kunde tänka mig
Lab12 lådorna behövde inte maxlängd på rören så dom ska provmätas sista biten efter böjen som pekar uppåt går att ta loss och kapas till önskad längd men man jag kommer få plocka ur elementet varje gång för att justera.
Redigerat av MattiasBGD, 24 september 2013 - 16:17.
#67
Postad 24 september 2013 - 14:54
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag har nu insett att portarna är ett mindre elände att få till, allt som allt 60mils åkande för att vara mer exakt...  Därför tror jag att jag köper färdiga portar istället. När det står att dom är 4" menar dom då innermått eller yttermått? Eller kan det variera? Dom portarna jag tänkte är dom här http://www.totalljud...1967-c-321.aspxDom måste passa på Biltemas 110mm avloppsrör...
#68
Postad 24 september 2013 - 16:24
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Måtten kan nog variera en del det bästa vore om du hade någon butik att åka till som har de på hyllan.
Men du lånade väl hem en handöverfräs? Det är väl bara att fräsa på?
Om du vill ta en roadtrip så kan jag eventuellt hjälpa dig att fräsa portarna om du har hålen klara och om lådan sitter ihop så kan jag kantfräsa den också. Portarna tar bara 2min att fräsa och kanterna runt lådan kanske tar 15min. Skicka pm isf jag bor cirka 10mil från dig.
#69
Postad 24 september 2013 - 16:27
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Så blir resultatet med 19mm avrundningsstål om man har 2st 19mm mdf i fronten.
#70
Postad 24 september 2013 - 16:47
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Måtten kan nog variera en del det bästa vore om du hade någon butik att åka till som har de på hyllan.
Men du lånade väl hem en handöverfräs? Det är väl bara att fräsa på?
Om du vill ta en roadtrip så kan jag eventuellt hjälpa dig att fräsa portarna om du har hålen klara och om lådan sitter ihop så kan jag kantfräsa den också. Portarna tar bara 2min att fräsa och kanterna runt lådan kanske tar 15min. Skicka pm isf jag bor cirka 10mil från dig.
Anledningen till att jag länkade till just den affären var för att den ligger i närheten, jag får åka dit och kolla  Ja, jag lånade en handöverfräs. Men den kan inte fräsa så litet som 102mm, plattan är liksom i vägen. Ifall inte dom portarna som jag länkade till passar så beställer jag nog. Men tack så mycket för erbjudandet!!  Edit: Det är alltså att göra hålen för portarna som är problemet, inte att fräsa dom. Sticksåg blir sådärbra...  Däremot så hade ju sticksåg funkat om jag hade köpt portar, plasten döljer ju det ojämna...
Redigerat av doglas2009, 24 september 2013 - 16:48.
#71
Postad 24 september 2013 - 18:08
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Hålsåg då dom är väl inte så dyra? 100lapp
#72
Postad 24 september 2013 - 18:10
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Hålsåg då dom är väl inte så dyra? 100lapp
Har hitintills inte hittat rätt storlek, 105mm har jag hittat... Men om jag skulle köpa färdiga portar är det väl inte hela världen om det är sticksågvingligt, jag menar, porten döljer ju ändå det...?
#73
Postad 24 september 2013 - 18:59
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Nej självklart inte var fortfarande inne på att köra utan plastportar blir mycket snyggare när det är målar och klart  Kör på med det du tycker är enklast.
#74
Postad 24 september 2013 - 19:32
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nej självklart inte var fortfarande inne på att köra utan plastportar blir mycket snyggare när det är målar och klart Kör på med det du tycker är enklast.
Jag tror också att det skulle bli snyggare utan plastportar, men det blir lite väl mycket saker som ska köpas/jobb... Satte du någon port på andra änden av röret? För att bli av med blåsljud därifrån...
#75
Postad 24 september 2013 - 19:56
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Nej inget just nu skulle det besvära mig kan jag ju montera det i efterhand.
#76
Postad 25 september 2013 - 09:32
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
En fråga till alla er som byggt basar; Vad använder ni för terminaler? Vad tror ni om sådana här simpla? http://www.kjell.com...ag-2-pol-p39253
#77
Postad 25 september 2013 - 09:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag skulle helst inte använda bara nypkontakter. Labbhylsor eller speakon är rätt poppis har jag förstått. Själv kör jag typ biltematerminaler för bananer.
#78
Postad 25 september 2013 - 10:59
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
En fråga till alla er som byggt basar; Vad använder ni för terminaler?
Vad tror ni om sådana här simpla? http://www.kjell.com...ag-2-pol-p39253
Nej. Något som iaf kan skruvas eller tar banan ska du ha. Labbhylsor är ju poppis nu. https://www.elfa.se/...o?sq=famid53000Tillsammans med https://www.elfa.se/...o?sq=famid52310Så lär inte kablarna lossna.
#79
Postad 25 september 2013 - 12:47
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag skulle helst inte använda bara nypkontakter. Labbhylsor eller speakon är rätt poppis har jag förstått. Själv kör jag typ biltematerminaler för bananer.
Okej, menar du sådana här? Eller kan du länka? http://www.biltema.s...terminal-84568/Nej. Något som iaf kan skruvas eller tar banan ska du ha.
Labbhylsor är ju poppis nu. https://www.elfa.se/...o?sq=famid53000 Tillsammans med https://www.elfa.se/...o?sq=famid52310 Så lär inte kablarna lossna.
Tack för tipset  Jag vill dock helst slippa att beställa...
#80
Postad 25 september 2013 - 12:53
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Tror ni den här kan funka till Biltemas avloppsrör (ytterdiameter 110mm, innerdiameter 102mm)? http://www.hifikit.s...o-basreflexportEller kan ni tipsa om någon annan? Dom som fanns i stan passade inte ...
#81
Postad 25 september 2013 - 14:55
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu har jag fått hem all mdf, 1088kr gick det på, det tycker inte jag var så farligt
Blev ganska mycket dyrare förra året när jag byggde nästan hälften så stora lådor...
Ingen som har något att säga om portarna jag länkade till?
#82
Postad 25 september 2013 - 15:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Nej, inte såna terminaler. Dom som jag menade kanske har tagits bort från sidan eller något sånt... kan kolla sen.
#83
Postad 25 september 2013 - 15:31
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Har nu, med experthjälp, insett att det jag länkade till var ett basreflexrör med basportar, alltså inget för mig.
#84
Postad 25 september 2013 - 15:39
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nej, inte såna terminaler. Dom som jag menade kanske har tagits bort från sidan eller något sånt... kan kolla sen.
Jag hittade inga andra. Men om du hittar dom får du gärna länka!
#85
Postad 25 september 2013 - 15:47
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Efter att ha mailat hifikit (mycket snabbt svar för övrigt  ) så verkar det som jag ska ha någon av de här; http://www.hifikit.s...r/4-konisk-port Jag förstår dock inte riktigt skillnaden, räcker det med den lilla?  Edit: Var förresten inget...
Redigerat av doglas2009, 25 september 2013 - 15:48.
#86
Postad 25 september 2013 - 19:11
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu är följande införskaffat;
Svart halvblank lackfärg
Roller och penslar
Frässtål 12,7mm (hoppas det räcker)
Terminaler, som tar banankontakter
Basportar från Hifikit (hoppas dom passar!!!!)
Sandpapper
80cm tvingar
Nu tror och hoppas jag att det är färdigshoppat, och att det bara är att sätta ihop allt
Redigerat av doglas2009, 25 september 2013 - 19:11.
#87
Postad 26 september 2013 - 10:01
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu är elementen urplockade ur dom gamla lådorna
#88
Postad 26 september 2013 - 19:17
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu är bygget igång. Jag har hittills fått dit sidorna på botten. Jag har glömt vilket klent material mdf är så det har spruckit på några ställen, men det ha löst sig med lite lim. Ett problem till som uppstod var att jag trodde att jag hade satt bitarna fel så jag fick en mindre panikattack och slet loss bitarna och torkade bort limmet, för att sedan upptäcka att det var rätt ...
Nu är dock allt som det ska
Såhär snyggt har jag löst det!
Redigerat av doglas2009, 26 september 2013 - 20:19.
#89
Postad 26 september 2013 - 20:04
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Förresten, planen är att byta fläkten i mitt Behringer Ep4000, då det låter som en traktor. Någon här som har bytt fläkt på ett sådant och vet exakt vilken man ska ha?
#90
Postad 26 september 2013 - 20:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
pm'a hassesolo. han har gjort det och gjorde det riktigt bra dessutom.
#91
Postad 26 september 2013 - 20:31
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
pm'a hassesolo. han har gjort det och gjorde det riktigt bra dessutom.
Tack för tipset!  Trodde inte folk använde Behringer till Ino
#92
Postad 26 september 2013 - 20:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag vet inte vad han använde den till, möjligen basarna
#93
Postad 27 september 2013 - 08:46
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Någon som vet hur exakta simuleringar på element brukar vara?
När jag kollar på WinISD så ska jag med en bas få 110db vid 20hz (utan rumsstöd), det tycker jag låter lite för bra för att vara sant.
Med båda 116db+rumsstöd  Det kan ju inte stämma?!
Går det att räkna ut rumsstöd?
Edit: Enligt vissa ger 2 subbar en ökning på 3db, så 113db vid 20hz-jag tycker fortfarande det låter för bra för att vara sant...
Redigerat av doglas2009, 27 september 2013 - 08:51.
#94
Postad 27 september 2013 - 09:39
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
någon får hemskt gärna förklara det där med flera subbar och ökad känslighet. alla säger det, men det låter ju helt klart för bra för att vara sant. mitt system skulle få en teoretisk känslighet på 108db, och det är ju rätt långt ifrån realistiskt. tycker jag, i min okunniga värld.
det enda jag kan tänka är att energin i början av spektrat ger så mycket mer än energin i slutet av spektrat (i ren volym) att det på något sätt kan stämma.
en watt ger i mitt fall mina element 87 db. massvis. en halv watt ger 84db. också massvis. men det borde ju också göra att om jag lägger till en till bas så måste jag ju halvera den första watten, vilket innebär att jag har minskat det första elementet med 3 db och att det är dom 3db'na som går upp. summan blir då noll förtjänst.
#95
Postad 27 september 2013 - 10:48
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
någon får hemskt gärna förklara det där med flera subbar och ökad känslighet. alla säger det, men det låter ju helt klart för bra för att vara sant. mitt system skulle få en teoretisk känslighet på 108db, och det är ju rätt långt ifrån realistiskt. tycker jag, i min okunniga värld.
det enda jag kan tänka är att energin i början av spektrat ger så mycket mer än energin i slutet av spektrat (i ren volym) att det på något sätt kan stämma.
en watt ger i mitt fall mina element 87 db. massvis. en halv watt ger 84db. också massvis. men det borde ju också göra att om jag lägger till en till bas så måste jag ju halvera den första watten, vilket innebär att jag har minskat det första elementet med 3 db och att det är dom 3db'na som går upp. summan blir då noll förtjänst.
Även jag är helt okunnig gällande detta, men hur fick du fram 108db? För övrigt så syftade jag i mitt fall på att jag får 116db-20hz som max ifall det var oklart
#96
Postad 27 september 2013 - 11:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
87 plus 21 (kommer köra åtta basar).
Elle3... med tanke på att en kille här just small en av sina basar så kanske det blir ännu fler. Jag vill fan inte ha sönder något inte.
Redigerat av Zartok, 27 september 2013 - 11:46.
#97
Postad 27 september 2013 - 11:55
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
87 plus 21 (kommer köra åtta basar). Elle3... med tanke på att en kille här just small en av sina basar så kanske det blir ännu fler. Jag vill fan inte ha sönder något inte.
Jag förstår inte var du får 21db ifrån...?  3x8=24db? Men räknar man inte såhär då? 1 bas/1watt=87db 2 basar=90db 4 basar=93db 8 basar=96db Om det ens är 3db man ska lägga till, enligt vissa är det 6db... Jag kan vara heeeeeeelt ute och cyklar!! Hade varit kul om någon kunnig hade kunnat svara på Zartoks fråga då även jag är intresserad av det  Jag tror inte du behöver oroa dig med 8 hyfsat långslagiga 15"
#98
Postad 27 september 2013 - 11:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Du har nog mer rätt än mig, jag tänkte 3db per element med första räkningen men kom fram till att min nolleffekt var bättre. Men om du är ute och cyklar så är nog jag på en månpromenad
Ja, jag misstänker att jag borde vara lite safe, men det är ju ändå rätt liten skillnad om man matar 3 eller 500w in i en sub. 2 db och det går ju lätt att boosta upp i en film. När jag har fyra så borde dom dock rms klara 3200w, men nere i 10 hz, när jag har en höjning med 10db där så blir det ju... rätt annorlunda...
#99
Postad 27 september 2013 - 12:05
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Du har nog mer rätt än mig, jag tänkte 3db per element med första räkningen men kom fram till att min nolleffekt var bättre. Men om du är ute och cyklar så är nog jag på en månpromenad 
Ja, jag misstänker att jag borde vara lite safe, men det är ju ändå rätt liten skillnad om man matar 3 eller 500w in i en sub. 2 db och det går ju lätt att boosta upp i en film. När jag har fyra så borde dom dock rms klara 3200w, men nere i 10 hz, när jag har en höjning med 10db där så blir det ju... rätt annorlunda...
 Men om nu ingen svarar på faktiskt kan du väl testa något så simpelt som att spela en 10hz ton, och mäta hur starkt du spelar? Börja jättesvagt (!) och så höjer du (sakta!) tills dom slår så mycket som du vågar och kollar hur starkt det är?
#100
Postad 27 september 2013 - 12:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
jag har inte min radioschackmätare här, så jag kan tyvärr inte mäta det. jag tänker hela tiden att jag ska ta tillbaka den från butiken där jag lämande den, men glömmer alltid bort det =D
men jag kan ju inte höja tills jag inte vågar mer, då kanske det smäller? *asg*
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|