Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte Brix

196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Gigabyte Brix GB-XM12-3227 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-XM1-3537 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-XM11-3337 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-XM14-1037 (Svart) (Barebone-chassin) 3 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXi7-4500 (Svart) (Barebone-chassin) 4 8 (3) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXi5-4200 (Svart) (Barebone-chassin) 4 8 (2) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXi3-4010 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXCE-2955 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXi7H-4500 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXCEH-2955 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXi5H-4200 (Svart) (Barebone-chassin) 3 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXI3H-4010 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXA8-5545 (Svart) (Barebone-chassin) 3 (0) Inga priser
Gigabyte Brix Pro GB-BXI7-4770R (Svart) (Barebone-chassin) 5 6,8 (4) Inga priser
Gigabyte Brix Pro GB-BXI5-4570R (Röd/Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix Gaming GB-BXA8G-8890 (Svart/Röd) (Barebone-chassin) 5 (0) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 (Svart) (Barebone-chassin) 4 5,5 (1) Inga priser
Gigabyte Brix GB-BXBT-1900 (Svart) (Barebone-chassin) 1 6,33 (2) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXi7H-5500 (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXi5H-5200 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Gigabyte Brix S GB-BXI3H-5010 (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 09 oktober 2014 - 08:36

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
ska ni enbart köra film och slösurfa räcker det väl med i3:an? med ssd flyter allt som smör kan jag intyga.
sitter samma grafikchipp i båda Intel® HD Graphics 4400

Redigerat av WarpGuN, 09 oktober 2014 - 08:39.

Postad 09 oktober 2014 - 09:00

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Jag läste i Intel NUC-tråden att olika versioner av BIOS påverkar NUC:ens fläkt och dess hastighet.
Undrar om så även är fallet med Brix?

Har du möjlighet WarGuN att kolla om fläkten på något sätt går att styra/påverka i tex BIOS?
Nu verkar ju din vara extremt tyst då du inte ens visste att det fanns en fläkt :D
Kanske även kolla hur varm hela ditt system (och CPU & GPU) är vid uppspelning av 1080P.

Inte meningen att ge dig en massa arbete, men är väldigt nyfiken :rolleyes:

rätt basic.

Postad bild

Redigerat av WarpGuN, 09 oktober 2014 - 09:01.

Postad 09 oktober 2014 - 11:55

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tack för att du kollade BIOS, även om det inte fanns så mycket att leka med där. Finns det någon uppdaterad firmware?
Ditt system verkar hålla en acceptabel temperatur iaf.

Anledningen till att jag funderar på i5 istället för i3 är att försöka "framtidssäkra" den lite.
Ja, jag vet att det är världens största klyscha, men i takt med att play-tjänster kommer mer och PopcornTime samt liknande mjukvaror dyker upp känns det snålt att hålla igen. Detta under förutsättning att den snabbare processorn inte genererar för mycket värme och således ljud...

Postad 09 oktober 2014 - 12:21

IRQ
  • IRQ
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag vill nog framtidssäkra med en i7'a t.o.m :) (pengarna inget direkt problem men vill få valuta för dem)

Vet ni vad som är speciellt med den där pro-modellen?

Postad 09 oktober 2014 - 13:20

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 2
Tittar man på typiska användningsområdet för en HTPC så är det film som är viktigt. Även de mest avancerade video-codecs, som har stöd för flera threads, stödjer upp till max 2 cores. Därför är det ingen idé att gå och köpa en i5 eller i7 för de extra coresen. Däremot så har ju i5:an och i7:an något som intel kallar för Turbo. Så när man tittar på processorerna får man alltid kolla upp vilken turbo de landar på när de är under belastning och inte den stämplade frekvensen på namnet på processorn.

Här har ni dom snabbaste inom respektive i-serie (Som inte överskrider 65 watt TDP, vilket inte funkar i en HTPC utan tonvis med fläktar):
https://www.prisjakt...2572202,2572103

Jag valde i3-4370 i mitt bygge därför:
10 watt lägre TDP
Skiljer endast 100mhz i föredel för i5/i7 då de körs i "turbo"
Samma GPU @ samma gpu-frekvens, ingen skillnad vid DXVA-accelererad video i alla fall.

Sedan har vi priserna. Där i3:an är mycket billigare. 600kr billigare än i5:an och hälften av vad i7:an kostar.

Går verkligen inte motivera en i5:a eller i7:a när de man kör lär inte hacka de minsta vid 3,8ghz och två cores. Jag har tokbelastat min dator med allt möjligt i filmväg, även 10 bitars x264 (som inte går gpu accelerera) min cpu står och fiser runt 20% vid riktigt tunga scener.

Vad gör ni med era datorer egentligen? Tror ni verkligen att en framtida filmtjänst kommer lyckas med lanseringen om den kräver mer kraft än en i3:a? Knappast. De kommer falla som en pannkaka. Så frågan faller tillbaka till er. Vad gör ni med era datorer förutom film? :)

Redigerat av radx, 09 oktober 2014 - 13:23.

Postad 09 oktober 2014 - 14:45

IRQ
  • IRQ
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
T.ex kör den som plex-server, för flera klienter dessutom, då är det inte bara gpu'n som storknar...

Postad 09 oktober 2014 - 15:08

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tittar man på typiska användningsområdet för en HTPC så är det film som är viktigt. Även de mest avancerade video-codecs, som har stöd för flera threads, stödjer upp till max 2 cores. Därför är det ingen idé att gå och köpa en i5 eller i7 för de extra coresen. Däremot så har ju i5:an och i7:an något som intel kallar för Turbo. Så när man tittar på processorerna får man alltid kolla upp vilken turbo de landar på när de är under belastning och inte den stämplade frekvensen på namnet på processorn.

Här har ni dom snabbaste inom respektive i-serie (Som inte överskrider 65 watt TDP, vilket inte funkar i en HTPC utan tonvis med fläktar):
https://www.prisjakt...2572202,2572103

Jag valde i3-4370 i mitt bygge därför:
10 watt lägre TDP
Skiljer endast 100mhz i föredel för i5/i7 då de körs i "turbo"
Samma GPU @ samma gpu-frekvens, ingen skillnad vid DXVA-accelererad video i alla fall.

Sedan har vi priserna. Där i3:an är mycket billigare. 600kr billigare än i5:an och hälften av vad i7:an kostar.

Går verkligen inte motivera en i5:a eller i7:a när de man kör lär inte hacka de minsta vid 3,8ghz och två cores. Jag har tokbelastat min dator med allt möjligt i filmväg, även 10 bitars x264 (som inte går gpu accelerera) min cpu står och fiser runt 20% vid riktigt tunga scener.

Vad gör ni med era datorer egentligen? Tror ni verkligen att en framtida filmtjänst kommer lyckas med lanseringen om den kräver mer kraft än en i3:a? Knappast. De kommer falla som en pannkaka. Så frågan faller tillbaka till er. Vad gör ni med era datorer förutom film? :)

När du pratar om "film" antar jag att du menar lokalt lagrad film. Hur ligger de vanliga streamingtjänsterna (Netflix HBO Nordic, SVT play) till i jämförelse

Postad 09 oktober 2014 - 15:50

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 2

När du pratar om "film" antar jag att du menar lokalt lagrad film. Hur ligger de vanliga streamingtjänsterna (Netflix HBO Nordic, SVT play) till i jämförelse

Jag använder både lokaltmedia, streaming via internet och streaming via LAN. Inga bekymmer och verkligen inte i närheten av 20% belastning. Det finns liksom ingen orsak för Streamingleverantörerna att släppa en tjänst på marknaden som kräver en i5:a eller en i7:a av de högre segmentet för att kunderna ska kunna använda tjänsten. De skulle döda sig själva om de gjorde detta. De ni möjligen kan stöta på patrull med är inofficiella, dvs icke kommersiella tjänster, där ni ska göra något special. Vad de nu kan vara.

Plex är inga problem heller. Jag använder de inte men min polare kör plex på hans laptop. De enda som äter cpu är transcodingen och en i3 på 3,8ghz fixar det. Fast de är klart, är de flera parallella strömmar så kanske de blir bekymmer. Men hur många gör de? mindre än en promille. Är ni den målgruppen så är de ju inget att fundera över. :)

Redigerat av radx, 09 oktober 2014 - 15:52.

Postad 09 oktober 2014 - 19:36

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Massor med kloka ord...

Ännu mer kloka ord...

Bra sammanfattning, en i3:a räcker för normalt bruk (speciellt i HTPC-sammanhang) låååååååångt. i5:or och i7:or i synnerhet är väldigt overkill om man inte har ytterst specifika ändamål.

Postad 09 oktober 2014 - 19:45

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Hur många program klarar köra alla trådar en i7 ger? Sysslar man inte med rendreringar och andra specefika program är de nog rätt många som går på 1-2 trådar. Mvh kör atom 330/ion i min htpc. Xbmc/downloads

Postad 10 oktober 2014 - 08:22

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Jättebra synpunkter, tack.
Men enligt specen ligger i3:an på 1,7ghz...?

Postad 10 oktober 2014 - 09:11

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Jättebra synpunkter, tack.
Men enligt specen ligger i3:an på 1,7ghz...?

Ja? i5:an ligger på 1,3GHz... What's Your Point?

Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 10 oktober 2014 - 09:12.

Postad 10 oktober 2014 - 09:27

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tja läs själv ovanstående inlägg där i3:an sägs ligga på 3,8ghz.

Förklara gärna iställer för att degradera oss som inte har kunskapen.
Det finns en anledning till att vi ställer frågor här. Förhoppningen att få bra och kloka synpunkter är kanon och vida överstigande försäljningssidorna.

Jag överväger redan att hoppa på i3 istället för i5 som jag tänkt från början baserat på era argument ovan.
Så stort tack

Postad 10 oktober 2014 - 10:03

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Ah, missade det, sorry... Vet inte var den siffran kommer ifrån men klockfrekvensen på en processor speglar inte alltid verkligheten som du kanske förstår, i5:an på 1,3GHz kommer att vara snabbare än i3:an på 1,7GHz av olika anledningar (turbo-läge o.s.v.).

Postad 10 oktober 2014 - 14:36

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Förklara gärna iställer för att degradera oss som inte har kunskapen.
Det finns en anledning till att vi ställer frågor här. Förhoppningen att få bra och kloka synpunkter är kanon och vida överstigande försäljningssidorna.

Jag överväger redan att hoppa på i3 istället för i5 som jag tänkt från början baserat på era argument ovan.
Så stort tack

Man kan ju läsa vad man vill läsa. Jag skriver tydligt och klart att jag INTE pratar om i3:an i brixen utan om i3:an i min länk. Jag pratar generellt alltså och inte specifikt om den i3 som sitter i dessa små färdiga system. Men principen gäller likväl även för dem.

Postad 10 oktober 2014 - 15:41

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tack för din input radx. Värdefull information.
Vet du hur det är med Intel Core i3-4010U som sitter i Brix?

Postad 10 oktober 2014 - 23:10

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tack för din input radx. Värdefull information.
Vet du hur det är med Intel Core i3-4010U som sitter i Brix?

Jag är inte så påläst om dessa ultra lågenergi cpu:er. Men om man tittar på Intels Spec för de bägge:
http://ark.intel.com...-Cache-1_70-GHz
http://ark.intel.com...-up-to-2_60-GHz

Så skiljer de sig på en väsentlig punkt. i5-4200U har en Turbo Boost som tar den upp till 2,6ghz medans i3-4010U får nöja sig med 1,7Ghz. Det är lika många cores och threads på bägge dessa cpuer. Men det är en stor skillnad som man inte kan ignorera, åtminstone i fall man ska köra lite tyngre grejer på sin spelare. Bägge CPU:erna kommer med samma HD Graphics 4400 GPU, så vid de fall där media går att GPU-accelerera så kommer det ha noll betydelse om du har i3-varianten eller om du har i5-varianten. Vilket i princip innebär 99,999% av allt där ute.

Men så fort media inte går GPU-accelerera, som fallet är med exempelvis Hi10P (10 bitars x264 codec och används vanligtvis av Japansk Manga fantaster) och om du dessutom kör det i 1080P, då kommer de antagligen bli väldigt tungt för i3:an. Om den fixar de eller inte är svårt att säga. De är högre IPC på dessa 4th gen CPU:er ifrån Intel. Vilket innebär att den hinner med mer per "ghz" än vad en äldre CPU gör i motsvarande frekvens. Enligt XBMC, som är relativt känt av de flesta, så rekommenderar de inget mindre än en Intel Celeron G530T (2st cores @ 2,0Ghz). Det som gör detta jobbigt är som sagt att det inte går att avkoda med GPU:n istället måste CPU:n jobba. Det spelar ingen roll om du har ett fett GTX 780/980 grafikkort eller om du har ett simpelt HD 2000 kort eller vad du har. Det är CPU:n som är flaskhalsen i ett sånt här fall.
Läs mer här om formatet och vad XBMC-gänget säger: http://wiki.xbmc.org...php?title=Hi10P

På min gamla Atom 1,6Ghz så laggade de när jag provade Hi10P. Så jag antar att i3-4010U kommer få frame drops även den. Jag hade om jag var er och jag vet jag ska kolla på Japansk Manga köpt mig i5-4200U. Tänk dock på att 10 bitars x264 kommer förmodligen aldrig slå igenom på bred front på flera år, om det någonsin gör det. Det går inte köra på några enheter utom kraftiga datorer. De begränsar dess populäritet väldigt mycket. De går exempelvis inte köra på Surfplattor eller mobiler. Nu har jag inte provat på en Tegra K1 platta men gissningsvis inte där heller.

De är klart, ska ni köra flera trådar med Plex så är jag likväl tveksam till om 1,7Ghz verkligen klarar det. Fast då hade jag nog satt upp en dedikerad server i mitt hem och kört allt media på den och bara använt min Brix till att streama ifrån Plex servern.

Sorry om texten känns rörig. Börjar bli seg i huvudet här. Börjar bli sent. :)

Postad 14 oktober 2014 - 12:52

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tack för sjukt bra input!
Verkligen imponerande kunskap där :-)

Nu lutar jag definitivt åt i3:an, men jag måste erkänna att om i5 inte genererar avsevärt mer värme och således högre varvtal på fläkten, avskrives den inte helt. Detta då jag anser inte 800:- vara värt att snåla på om det kan ge någon form av mervärde.

Frågan jag även ställer mig är hur dynamiken på den sk turbon på i5 fungerar. Den specas till 1.6GHz / 2.6GHz vilket borde innebära någon form av flexibilitet...?
Kan det till och med vara så att när den kör utan turbo, är den kallare än i3:an? (i5=1,6Ghz vs i3=1,7Ghz)

Intel själva skriver så här:
Intel® Turbo Boost Technology dynamically increases the processor's frequency as needed by taking advantage of thermal and power headroom to give you a burst of speed when you need it, and increased energy efficiency when you don’t.

Postad 14 oktober 2014 - 23:37

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tack för sjukt bra input!
Verkligen imponerande kunskap där :-)

Nu lutar jag definitivt åt i3:an, men jag måste erkänna att om i5 inte genererar avsevärt mer värme och således högre varvtal på fläkten, avskrives den inte helt. Detta då jag anser inte 800:- vara värt att snåla på om det kan ge någon form av mervärde.

Frågan jag även ställer mig är hur dynamiken på den sk turbon på i5 fungerar. Den specas till 1.6GHz / 2.6GHz vilket borde innebära någon form av flexibilitet...?
Kan det till och med vara så att när den kör utan turbo, är den kallare än i3:an? (i5=1,6Ghz vs i3=1,7Ghz)

Intel själva skriver så här:
Intel® Turbo Boost Technology dynamically increases the processor's frequency as needed by taking advantage of thermal and power headroom to give you a burst of speed when you need it, and increased energy efficiency when you don’t.

I princip alla moderna cpuer som har någon form av "turbo" eller "stepping" har vanligtvis flera steg. Bägge dessa cpuer har detta. Så här skriver intel om det:

Enhanced Intel SpeedStep® Technology is an advanced means of enabling high performance while meeting the power-conservation needs of mobile systems. Conventional Intel SpeedStep® Technology switches both voltage and frequency in tandem between high and low levels in response to processor load. Enhanced Intel SpeedStep® Technology builds upon that architecture using design strategies such as Separation between Voltage and Frequency Changes, and Clock Partitioning and Recovery.

De lär ju inte vara någon större skillnad i värme när systemen inte är under belastning. vare sig i3:an eller i5:an lär ju ligga i närheten av 1600 eller 1700mhz när du tar hänsyn till ovan teknik. De kanske ligger i 600mhz eller något liknande när de inte används. Minns jag rätt så kollar Intel 37ggr per sekund eller nåt sånt om belastningen har gått upp och i fall den har de så skickar den upp bägge cpu:erna i 1600 respektive 1700. Är det dock en större långvarigare belastning så kan i5:an dessutom skicka igång turbo upp till 2600mhz. Jag skulle nog inte bry mig så mycket om skillnaden i värme direkt. När i5:an är under belastning och turbo kickar igång så lär du antagligen höra fläkten skulle jag tro dock.

Men tänk istället på andra användningsområden. Finns det någon risk att du kommer sitta och surfa mycket? Tunga sidor som aftonbladet med tusen flash banners över hela sidan? Blir du förbannad om webbläsaren hackar till lite då? Köp i5:an. Om webbsurfning görs på enklare sidor som inte är direkt super extrema (som exempelvis minhembio) så funkar i3:an fint.

De är som sagt inte några jätte summor vi pratar om. Klart om man tittar på de i % så är det en kraftig skillnad. Men 800 spänn är 800 spänn i slutändan. :)

Redigerat av radx, 14 oktober 2014 - 23:43.

Postad 20 oktober 2014 - 10:38

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Stort tack för att du delar med dig av din kunskap och jag låter kanske jäkligt tät när jag säger att 800:- inte spelar någon roll, men i slutändan vill jag bara ha en så bra HTPC som möjligt för en rimlig slant. Om det då inte innebär mer värme, högre ljudnivå eller något annat som påverkar negativt tror jag nog att i5:an väger tyngst. Och nej, jag är inte så tät men anser mig ha råd med detta :-)

Dock såg jag på NetOnNet att denna skulle ha lagringsplats för en 2,5" SSD.

http://www.netonnet....00/199023.7354/

Det finns Brix med extra plats för SSD-disk, men de är större. Rimligen har NetOnNet bara skrivit fel...?

Postad 20 oktober 2014 - 17:31

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Ni som redan har en Brix, förhoppningsvis med likadant grafikkort, har ni fått 23,976 att lira?

Postad 03 november 2014 - 11:33

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Denna fråga borde kanske inte ligga under just tråden om Gigabyte Brix, men eftersom jag funderar på vilken mjukvara att köra i min framtida maskin av detta märke, testar jag här.

I mina befintliga HTPC:s kör jag Win 7, WMC, Core AVC, DirectVobSub, AC3Filter och MyMovies, som jag även har på min WHS2011. Med hjälp av MyMovies autorefresh blir bilden knivskarp.
Mitt enda dilemma som jag tänkt försöka få ordning på detta framtida bygge är att med hjälp av fjärren kunna byta ljudstream och/eller sub på MKVs.

Är det MediaControl som gäller?

Jag har testat MCE Remote Plus, men lyckas bara stänga av och på subben, inget annat.
Jag använder inte FFDshow, kanske därför det inte lirar.

Jag är fullt medveten om att hela min uppsättning bygger på gammal mjukvara, men det funkar så jäkla bra att jag inte orkat sätta mig in i något nytt de senaste åren.

Eftersom hela mitt mediabibliotek bygger på MyMovies som ligger på min WHS2011 är jag ytterst tveksam till att hoppa på mjukvara som inte stöder detta.
I övrigt är jag tacksam för tips

Postad 14 november 2014 - 17:55

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
http://pcforalla.idg...minimalt-format

Postad 14 november 2014 - 17:59

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Test i PC För Alla
"Gigabyte Brix Gaming: Maxad speldator i minimalt format"

Postad 16 november 2014 - 09:25

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Kan säga att med min intel NUC och i3-4010 så fungerar 23,976hz utan några speciella ingrepp.

Postad 16 november 2014 - 20:54

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Gött att höra!
Vilken Gpu är det på din?

Postad 17 november 2014 - 07:09

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det är HD 4400.

Postad 17 november 2014 - 08:49

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Test i PC För Alla
"Gigabyte Brix Gaming: Maxad speldator i minimalt format"

Testet säger att ljudvolymen var exceptionellt hög vid belastning, är det någon som vet hur högt detta är? :/

Postad 17 november 2014 - 10:08

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Det är HD 4400

Bra nyheter, det är samma som sitter i Brixen :D
Måste man använda någon Intel-mjukvara för att det ska lira exakt rätt Hz?
Jag är bara rädd att det rundas av till 24Hz...

Postad 17 november 2014 - 11:46

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Man behöver ingen mjukvara utöver vanliga intel drivrutinerna, sen väljer man 23hz bara under uppdateringsfrekvens. Avrundas ej av till 24hz

Postad 18 november 2014 - 16:24

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Testet säger att ljudvolymen var exceptionellt hög vid belastning, är det någon som vet hur högt detta är? :/

Jag kan inte svara på vad exceptionellt hög ljudvolym innebär i detta fallet, men notera gärna att det är en i7:a med separat grafikkort under hög belastning

Redigerat av Unregistered757f7bf1, 18 november 2014 - 16:25.

Postad 18 november 2014 - 16:29

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Man behöver ingen mjukvara utöver vanliga intel drivrutinerna, sen väljer man 23hz bara under uppdateringsfrekvens. Avrundas ej av till 24hz

Menar du att den sätter exakt 23,976 hz automatiskt?
Om så är fallet är jag galet imponerad.

Redigerat av Unregistered757f7bf1, 18 november 2014 - 16:41.

Postad 18 november 2014 - 21:26

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Man måste ju själv välja vilken uppdateringsfrekvens man vill ha, eller ställa in ditt program som du spelar filmer i att ändra automatiskt utifrån fimen.

Postad 19 november 2014 - 15:55

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Kan du förklara närmare hur man gör det, vore jag väldigt tacksam.
I min stora HTPC har jag ställt in exakt rätt direkt i grafikkortet och sedan pekar My Movies autorefresh på den inställningen.
Jag har dock även en äldre variant av Brix, men där aldrig lyckats ställa in rätt Hz. Försökt både bland Intels mjukvara och i Windows...

Postad 20 november 2014 - 08:01

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
I intels drivrutinspanel, dvs där man väljer upplösning och frekvens så väljer man 23hz. Men då blir det 23hz hela tiden och inte så skönt att surfa i (jätte fördröjning på musen).

Men du har ju autorefresh så då är det bara att välja 23hz där antar jag (förutsatt att autorefresh i MyMovies är korrekt implementerat, vet ej själv då jag aldrig provat det).

Men man måste alltså inte hålla på med några egna inställningar eller liknande, 23hz på Haswell är 23,97601 till 23,97604 typ dvs mkt exakt (siffror från minnet, kan kolla exakt senare).

Postad 20 november 2014 - 10:43

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
I min nuvarande Brix är det tredje generationen Intel Core i3-3227U och Intel HD 4000 grafik. Den hanterar gissningsvis inte den inställningen lika bra...?
Får googla runt lite om ingen spontant vet hur man löser det?

Men då vet jag iaf hur jag ska göra när jag väl får tummen ur och skaffar mig min nya Brix, så stort tack för hjälpen Ekon.

Postad 20 november 2014 - 11:12

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Jag såg precis att det finns en ny Brix med i5-processor:
Pro GB-BXi5-4570R.

Eftersom dett är en HTPC-tråd och min avsikt med Brix är detsamma, undrar jag om någon ser en vinst att välja den före mitt tidigare val GB-BXi5-4200?

Postad 20 november 2014 - 11:17

IRQ
  • IRQ
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag såg precis att det finns en ny Brix med i5-processor:
Pro GB-BXi5-4570R.

Eftersom dett är en HTPC-tråd och min avsikt med Brix är detsamma, undrar jag om någon ser en vinst att välja den före mitt tidigare val GB-BXi5-4200?

Är inte den typ som Pro GB-BXI74770R men med I5 istället? Och det är väl vassare grafik och inte sån där strömsnål cpu jämfört med standard-brix?

Postad 21 november 2014 - 06:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

I min nuvarande Brix är det tredje generationen Intel Core i3-3227U och Intel HD 4000 grafik. Den hanterar gissningsvis inte den inställningen lika bra...?
Får googla runt lite om ingen spontant vet hur man löser det?

Men då vet jag iaf hur jag ska göra när jag väl får tummen ur och skaffar mig min nya Brix, så stort tack för hjälpen Ekon.

Nej det går inte att ordna på Ivy Bridge, hårdvaran klarar det ej.

För övrigt så tycker jag en i3'a räcker till HTPC, men om du vill ha en i5'a är ju Intel NUC klart billigast.

Postad 21 november 2014 - 09:23

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Är inte den typ som Pro GB-BXI74770R men med I5 istället? Och det är väl vassare grafik och inte sån där strömsnål cpu jämfört med standard-brix?

Jag funderar på om den "vassare grafiken" har någon fördel i HTPC-sammanhang...?

Pris, storlek och inte lika strömsnål gör den rätt ointressant för mig i övrigt

Postad 21 november 2014 - 09:33

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Nej det går inte att ordna på Ivy Bridge, hårdvaran klarar det ej.

För övrigt så tycker jag en i3'a räcker till HTPC, men om du vill ha en i5'a är ju Intel NUC klart billigast.

Jag testade en del igår på min gamla Brix och märkte, precis som du skriver, att det går inte att ställa in.

Vi har diskuterat en del fram och tillbaka tidigare i tråden i3 vs i5 och jag har inte bestämt mig helt och hållet.
Men Intels Nuc går bort av lite olika anledningar:
  • Pris och inbyggd IR är enda fördelar jag ser för Intels Nuc.
  • För tjock för att kunna sitta mellan TV:n och väggen.
  • På baksidan av TV:n har jag inte heller någon användning av den inbyggda IR:en.
  • Mini-HDMI
  • Ingen Spdif

Postad 21 november 2014 - 12:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
IR kan fungera ändå, om du riktar fjärren i taket.

Mini HDMI är inget problem förutom att du måste köpa en sådan kabel ellet adapter.

Spdif behövs inte när man har hdmi :)

Ang. Tjockleken så kan man inte göra så mkt hehe

Postad 21 november 2014 - 13:19

IRQ
  • IRQ
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag märkte nu att i Brixen så finns det EQ på spdif men inte på hdmi, och jag som inte har nån riktig förstärkare emellan vill kunna tweeka ljudet till hängmatta :)

Om samma begränsning finns i NUCen vet jag inte, men jag är glad över min spdif.

Postad 21 november 2014 - 13:21

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

IR kan fungera ändå, om du riktar fjärren i taket.

Mini HDMI är inget problem förutom att du måste köpa en sådan kabel ellet adapter.

Spdif behövs inte när man har hdmi :)

Ang. Tjockleken så kan man inte göra så mkt hehe

Hur i hela friden funkar det genom att rikta fjärren i taket? :D
Jag hade tänkt köpa denna, som iofs fungera lika bra oavsett vilken HTPC det än blir: http://www.kjell.com...a-center-p61110

De tester jag läst har många haft problem med just adaptern för mini-HDMI.
Jag behöver Spdif.
Men givetvis är det tjockleken som blivit den avgörande faktorn, i detta fall spelar storleken roll: ju mindre desto bättre ;)

Postad 22 november 2014 - 09:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Därför att IR-signalerna studsar i taket, ner bakom TVn hehe. Jag har min Apple TV bakom TVn i sovrummet, så då får jag rikta fjärren mot taket.

Vad är det för problem de har haft med mini-HDMI? Själv kör jag en micro-hdmi till hdmi kabel utan adapter, fungerar hur bra som helst.

Postad 22 november 2014 - 21:07

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Låter sjukt jobbigt att gå via taket med fjärren, det kan väl inte vara helt felfritt? :wacko:

HDMI-kabel som är färdig mini/Micro i ena änden och standard i andra gissar jag fungerar bra, men jag har läst om adaptrar som strular. Gissar att det handlar om den sk handskakningen...

Postad 23 november 2014 - 11:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det är inte jobbigt, man får bara vänja sig att inte rikta fjärren mot TVn hehe.

Använder man den billigaste adaptern från ebay så kan det säkert strula... färdig kabel är ju såklart att föredra.

Postad 29 november 2014 - 11:47

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Jag märkte nu att i Brixen så finns det EQ på spdif men inte på hdmi, och jag som inte har nån riktig förstärkare emellan vill kunna tweeka ljudet till hängmatta :)

Om samma begränsning finns i NUCen vet jag inte, men jag är glad över min spdif.

Hur har du kopplat din spdif och till vad?

Postad 30 november 2014 - 22:23

IRQ
  • IRQ
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hur har du kopplat din spdif och till vad?

Spdifen går direkt till ett Logitech Z5500 som inte har nån bas/diskant eller eq, så utan eq i datorn så låter det kass (för mina öron som vant sig vid eq inställd som en hängmatta).

Postad 01 december 2014 - 07:04

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det går att vänja av sig, även om det säkert blir svårare ju längre man kört.
EQ kan man ju dock lätt få via HDMI, bara att aktivera det i uppspelningsprogrammet.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.