Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa subwoofer för film

398 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Paradigm Signature Sub 1 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Paradigm Signature Sub 2 (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne DD-18 Plus (Subwoofers) 8 8.333332 (2) 96 990:-
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
Ken Kreisel DXD-12012 (Subwoofers) 1 9 (4) Inga priser
Paradigm Sub 1 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Paradigm Sub 2 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
SVS PB13-Ultra DSP (Subwoofers) 6 9.166666 (5) Inga priser
16 relaterade trådar
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Ken Kreisel Quattro Series (96 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.) (51 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg) 11 år sedan
Svs vs velodyne.. ..igen! (242 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan

Postad 06 March 2015 - 19:23

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Ja PB13 ultra spelar 1,2db högre i dom lägre frekvenserna så där är den ju liite " sämre" men den kostar ju hälften så mycket så då kan man ju köpa 2st;)

Ja det är S1500 och V1500 jag tittar på.

//Micke

Postad 06 March 2015 - 19:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Hej!

Ja PB13 ultra spelar 1,2db högre i dom lägre frekvenserna så där är den ju liite " sämre" men den kostar ju hälften så mycket så då kan man ju köpa 2st;)

Ja det är S1500 och V1500 jag tittar på.

//Micke

Jo men enl deras spec spelar Labbarna jätte starkt....Kolla bara på tex Klipsch KW-120: enl deras egna spec så lämnar dom betydligt mer umph i basen än vad PB-13 gör t.o.m.....I riktiga mätningar så spelar t.o.m den mindre PB-12 starkare runt avstämningen.

Alla specar på olika sett...Nu har jag väldigt dålig koll på vad CEA-2010 innebär men kan lova dig att vid en riktig utomhus mätning runt avstämningen kommer SVS gå en promenad seger betydligt högre än 1,2db.

Sen är jag ingen mega expert på siffror så jag blir mer än gärna motbevisad utan gnäll ifrån min sida  :)

Redigerat av robert293, 06 March 2015 - 19:42.

Postad 06 March 2015 - 19:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Är inte heller jättekunnig på CEA 2010 men det ska tydligen vara en standard man följer vid mätning just för att inte det ska mätas på olika sätt.

Sen är väl S1500 som är mest intressant för trådskaparen är ju mindre och betydligt billigare än en sb13 ultra.

//Micke

Postad 06 March 2015 - 19:47

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Sen specar väldigt få märken output vs dist...PB-13 är otroligt distfria vid hög output.

Hej!

Är inte heller jättekunnig på CEA 2010 men det ska tydligen vara en standard man följer vid mätning just för att inte det ska mätas på olika sätt.

Sen är väl S1500 som är mest intressant för trådskaparen är ju mindre och betydligt billigare än en sb13 ultra.

//Micke

Ja absolut...De verkar ju väldigt intressanta med tanke på priset.

Svårt att få de demade dock....US har massa intressant och billigt som attans i jämförelse med EU och det är nog därför de flesta bra DIY element mm bara finns att tillgå utomlands.

Sverige är ett hopplöst land för att få till bra bas ekonomi   :lol:

Redigerat av robert293, 06 March 2015 - 19:53.

Postad 06 March 2015 - 20:06

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Hej!

//Micke

Nu var jag bara inne jättesnabbt men det stog någonting om att man skulle dra av 9dB för att deras in-room mätning skulle motsvara frifält 2meter. Jag är inte så nyfiken så ni får forska själva... det finns tester på 3st modeller på data bass där kan ni lägga in SVS i comparsion rutan.

Postad 06 March 2015 - 20:19

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Frågan är om det ens går att beställa hem deras baslådor? De skickar enbart inom USA och Kanada. 

Postad 06 March 2015 - 20:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Shop USA. ;)

Postad 06 March 2015 - 20:54

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Som dollarn står nu och med tanke på fraktvolymen så kan man nog lätt räkna 15-16ggr dollarpriset.

Postad 06 March 2015 - 21:04

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Frågan är om det ens går att beställa hem deras baslådor? De skickar enbart inom USA och Kanada.

Det går inte att beställa hem dem över Atlanten...

Man kan göra en intresseanmälan hos Lsound

Dock så verkar de väldigt bra. Har inte hört dem än men förhoppningsvis så blir det nog en provlyssning i framtiden.

Om man tittar på mätningar som ägare har gjort så ser de onekligen lovande ut, men de har inte mätt distorsionen dock.

Postad 06 March 2015 - 22:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det går att handla med shop USA. Men som Matte skriver så blir det inte jättebilligt nu när dollarn står så högt.

Postad 07 March 2015 - 09:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så länge du håller budgeten som är 20k så kan du ge förslag på hur många subwoofers du vill. Portad låda innebär sämre transietsvar? Basen blir inte så snabb och tajt?

Så länge det är en bra portad låda (som SVS) så behöver du inte bry dig om det. Förra helgen var jag med Öhman och Komorok (här på forumet) och lyssnade på ett system med 4 st portade 12 tums basar i ett rum på 35 kvm. Komorok (som har själv 24 st 12 tums i slutna lådor) sa det var den bästa basen han hört och Öhman sa också det var absolut toppen av det han hört.
Och för 30 kvm så ser jag det som omöjligt att man kan köpa en/två bra slutna basar som klarar av att skapa tillräckligt ljudtryck utan massiv dist och kompression.

Postad 07 March 2015 - 09:22

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
+1

Beroende på elementstorlek såklart på dom två slutna.

Redigerat av MattiasBGD, 07 March 2015 - 09:23.

Postad 07 March 2015 - 11:33

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Så länge det är en bra portad låda (som SVS) så behöver du inte bry dig om det. Förra helgen var jag med Öhman och Komorok (här på forumet) och lyssnade på ett system med 4 st portade 12 tums basar i ett rum på 35 kvm. Komorok (som har själv 24 st 12 tums i slutna lådor) sa det var den bästa basen han hört och Öhman sa också det var absolut toppen av det han hört.
Och för 30 kvm så ser jag det som omöjligt att man kan köpa en/två bra slutna basar som klarar av att skapa tillräckligt ljudtryck utan massiv dist och kompression.

Intressant! Vad var det för 12 tums basar som ni lyssnade på?

Postad 07 March 2015 - 16:11

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Hej!

Kolla in powersoundaudio.com och deras Subbar det är folk som jobbat på SVS som startat företaget.

Deras slutna och portade ska vara snäppet värre än SVS SB13 och PB13 Ultra i output.

Sen att dom dessutom är lite billigare gör väl inget! :)

//Micke

S3000i var ju verkligen intressant!

Postad 07 March 2015 - 17:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Intressant! Vad var det för 12 tums basar som ni lyssnade på?

Det är samma som Komorok har (och jag), Ino. Men poängen jag ville ge var att du får nog mycket mer ut av två SVS 13, än en/två slutna lådor, på 30 kvm.

Postad 07 March 2015 - 17:32

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Konstig tråd. . .man KANSKE bör se till behovet ?!

Givetvis behövs det rejäla saker om man skall spela en bra bit under 20Hz vid HÖGA volymer. . men inte alla som varken kan eller vill det.

Känns som alla som svarar tar för givet att man vill blåsa på i +125dB

Jag skulle säga att låt behovet bestämma valet. . . vill du spela extremt högt o djupt, då blir det dyrt o stort

Postad 07 March 2015 - 18:56

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Trodde att folk som skriver att dom vill ha en subb till film för 20,000 kr ville ha det bästa/värsta dom kan få för pengarna.
Sen om en subb är för stor så är det ju bara att låta bli att köpa den.

Som svar till ts , så kan jag inte uttala mig om svs pb13. Har själv en sb13 och den spelar på som fan i mitt rum på 20m2 tror dock det kan bli lite klent till 10m2 till..
Men om du kan tänka dig att skaffa en till i framtiden så skulle jag köra på sb 13.

Postad 07 March 2015 - 19:09

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Jag håller nog med jolt där,se till behovet,jag har ju som nog alla vet vid det här laget 2 Velodyne DD 15 plus och frontar Canton Reference 3.2 med dubbla 9 tums basar i vardera högtalare plus en center med samma element.

Och jag lovar det räcker oerhört väl åt mig, jag kan inte spela ens i närheten av vad dom klarar utan att riskera att bli utkastad från lägenheten, så än en gång låt behovet styra när man skall köpa, jag har förmodligen redan för mycket nu men det gör inget för jag gillar den här set upen.

Postad 07 March 2015 - 19:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 5

jepp. fast du kan ju gärna skriva det ett par gånger till, vi älskar att läsa det ;)

Postad 07 March 2015 - 19:19

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

jepp. fast du kan ju gärna skriva det ett par gånger till, vi älskar att läsa det ;)

Sedan var ju detta menat lite till Karlson att alla vill inte som exempel ha en Ferrari som gör 300 kmh när vi bara får köra 110,men det är lugnt zartok jag uppskattar din ironi jag tycker den nästan är lite rolig.😘

Redigerat av Unregistered2020, 07 March 2015 - 19:22.

Postad 07 March 2015 - 19:25

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag kanske för övrigt skall ta en liten semester tur till Umeå i sommar om så blir får jag hälsa på dig då.

Postad 07 March 2015 - 19:27

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 1
udda kommentar Zartok, du är väl inte så dålig att berätta vad du o andra har heller?

Kommentar till Danne ovan...det bästa/Värsta för 20k tycker jag ändå beror på behovet....o vad d är det " bästa" den som spelar högst? Djupast? ....nja

Hur högt du behöver kunna spela o hur djupt har en extrem betydelse..rummet likaså,,,,bas som låter bra i ett rum kan låta bedrövligt i ett annat

Sen att ställa in basen riktigt är svårt, mycket svårt . . . Du kan lägga hur mycket pengar som helst på bas men kan du inte placera den rätt o ställa in den rätt kommer du inte utnyttja det ändå.....o det är LÅNGT svårare än många tror att få till basen perfekt...jag försökte i flera år men när väl ett proffs med extremt dyr utrustning ställt in basen inser man hur lite man kan.
Jag skulle säga att en proffesionellt kalibrering är en bättre investering än att bara köpa dyrare basar

Postad 07 March 2015 - 19:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Jag kanske för övrigt skall ta en liten semester tur till Umeå i sommar om så blir får jag hälsa på dig då.

Om du kommer så är du varmt välkommen! :) förvänta dig bara inte att vi kommer spela lika hög volym som du gör hemma hos dig, jag är trots allt forumets låglyssnare :)

Jolt: jasså? Leta rätt på två ställen (en gång kan hända alla) där jag tagit upp något som jag har det senaste året. Lycka du så är jag skyldig dig en kexchoklad :D

Postad 07 March 2015 - 20:34

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Om jag skulle göra en tråd som denna, så skulle jag vilja bli tipsad om det bästa jag kan få för dessa pengar.
Och med bästa till film är ju djupast med hög output.

Förstår inte riktigt vad du då skulle rekommendera jolt?
En sämre subb som inte går lika djupt?

Sen det här med rum och inställningar gör inte hit.
Ts har inga frågor om detta.

Btw tror det är ytterst få som har koll på vad zartok har för grejer.

Postad 07 March 2015 - 20:49

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Jag tycker det är skillnad på vad man rekommenderar till nån som bor i lägenhet, har ett litet rum o inte kan spela så högt...eller nån som bor i ett hus, har ett biorum o vill spela på referens nivå.

Du håller inte med mig o det är helt ok, alla får tycka olika.

zartok är en av dom mest aktiva här, svårt att hitta en tråd i sub delen han inte skriver i..så att missa vad han står är ganska svårt.....har dock inget imot han o gillar aktiva medlemmar ...tyckte bara hans kommentar mot kylmander va extremt onödig..därav min kommentar

Ts fråga är vad som är bäst för 20k......om jag då svarar en sub för 15k o sen resten till akustikfix o kalibrering ..är inte det relevant?

Eller för att förtydliga vad jag menar.

Person A kommer o frågar dig som kompis

" jag har 20k att lägga på en bas, jag har ett litet rum o kan inte spela så högt i lägenheten. . tjejen gillar inte stora lådor så den måste vara liten o vit men så bra som möjligt"

Person B frågar

" jag skall bygga en bio i min källare, rummet är 40m2 o jag vill kunna spela så det känns i hela kroppen...utseendet spelar ingen roll...jag har 20k att lägga"

Är samma sub "bäst" för dessa två personer...knappast....vad som är bäst kommer ha med omständigheterna att göra....tycker jag.

Redigerat av Jolt, 07 March 2015 - 21:06.

Postad 07 March 2015 - 21:56

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Absolut håller jag med där. Men nu är ju frågan enkel, vilken subb är bäst till film?.
Inget om krav på storlek eller färg.
Och vad vet du om ts akustisk fix? Han kanske redan har ett optimalt rum,eller inte vill eller kan göra något åt rummet.
Dock så är det bra att påpeka akustiken.

Kylamander har skrivit i massor av trådar att han har dessa saker.

Postad 07 March 2015 - 22:35

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 1

nu ser jag inte Ts fråga som en direkt köpfråga utan mer att han vill skap en debatt., så du har rätt jag vet inget om Ts rum.  .mer är det en "riktig" köpefråga från Ts får man ju givetvis fråga om sånt.

Om hans fråga är en ren "vilken sub är bäst för film om man lägger 20k" utan några krav...tja, SVS är prisvärda o många gillar dom, så varför inte.

Att säga vad man har i många trådar blir givetvis tjötigt för dom användare som läser nästan alla trådar. . .men för en ny användare som ställer en fråga om basar kan det vara bra att nämna vad man själv har som referens. . .. .men en jäkligt svår avvägning det där, några vill veta medans andra tycker "ja vi VET det där"

Lurig fråga som jag brottas mer med på Sweclockers där jag har över 10000 inlägg i "köpråd" många frågar vad man har...andra vet det o vill inte höra det igen, kan va en svår balansgång.

Jag kan tycka att på detta forum kan det vara bra att veta vad den som svarar har. . galleriet är en bra källa där, tyvärr är mångas väldigt dåligt uppdaterade

Postad 07 March 2015 - 23:02

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Absolut håller jag med där. Men nu är ju frågan enkel, vilken subb är bäst till film?.
Inget om krav på storlek eller färg.
Och vad vet du om ts akustisk fix? Han kanske redan har ett optimalt rum,eller inte vill eller kan göra något åt rummet.
Dock så är det bra att påpeka akustiken.

Kylamander har skrivit i massor av trådar att han har dessa saker.

ja det har jag, men varför reta upp sig på det, detta var bara menat att citera Karlsson om man inte behöver en Ferrari utan det räcker med en Volvo vad är det för fel i det.

Postad 07 March 2015 - 23:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, det är nog få som vet vad jag har med tanke på att jag dessutom tycker om att byta, och har dessutom tre olika frontar hemma som jag kan spela och variera med om jag känner för de. Heck, jag vet knappt vad jag har längre. Det som varit med absolut längst är dock arcam rdac. still going strong :D

Sen saken med akustikfix eller inte så anser jag inte att det är något som bör räknas med. Bättre ljud med akustik och bas istället för bara bas ja, men då är det ju inte alla som vill börja hovera i vardagsrummet. Dom vill bara ha en bas. För under 20.000. Som Ts.

Däremot så är det, imo, ingen skillnad på vad som ska rekommenderas beronde på boendesituation. Ta tex sb13u (som danne äger :D) så fungerar den ypperligt i hans hus. Min pc13u som jag ägde ett kort tag spelar likvärdigt, tom lite högre volym, än sb13u. Den stod i min lägenhet. Inga problem :)

Förutom att en granne en gång sa att när jag spelade en viss låt (bass i love you) så skakade deras taklampa :D den låten har en lägstabas som tangerar byggnadens resonansfrekvens precis :D

Postad 08 March 2015 - 00:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Konstig tråd. . .man KANSKE bör se till behovet ?!

Givetvis behövs det rejäla saker om man skall spela en bra bit under 20Hz vid HÖGA volymer. . men inte alla som varken kan eller vill det.

Känns som alla som svarar tar för givet att man vill blåsa på i +125dB

Jag skulle säga att låt behovet bestämma valet. . . vill du spela extremt högt o djupt, då blir det dyrt o stort

Kan du förklara vilka behov som behövs för 30 kvm, enligt dig? Vilka krav har du?

Sedan var ju detta menat lite till Karlson att alla vill inte som exempel ha en Ferrari som gör 300 kmh när vi bara får köra 110,men det är lugnt zartok jag uppskattar din ironi jag tycker den nästan är lite rolig.

???
SVS är knappast dyra i jämförelse och håller sig någorlunda inom budgeten.
Vem vill ha SÄMRE ljud för lika mycket pengar? :blink:

Postad 08 March 2015 - 08:28

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0

Som nästan alla varit inne på köp eller lyssna iaf på en SVS pb13U dsp.. Jag har svårt att tro att du skulle bli besviken över trycket i ditt rum med en sån. Hittat du beg så kanske du får 2st.. Det räcker jag har större rum och det räcker!

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 08 March 2015 - 08:29.

Postad 08 March 2015 - 08:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Trådar på detta forum har som en benägenhet att utvecklas mycket märkligt ibland, ganska ofta på detta forum. Men jag tänkte att jag oxå ska vara med och leka denna gång. Speciellt då jag nyss har hört ett riktigt bra bassystem och börjar tro att jag fattat vad det handlar om. :D

Vad kännetecknar en bra sub?

Ja enligt mig ialla fall, att den kan spela djupt och högt med full kontroll, aka låg dist, detaljerat... vad man nu vill kalla det.
Om man då inte nyttjar dess fulla SPL kapacitet så är det ju knappast en nackdel. Om den kan spela vansinnigt högt med lite dist så lär den ju inte spela ganska högt med mer dist, utan nej, med ännu mindre, pyttelite dist, aka ännu bättre kontroll etc.
Sen hur djupt basen ska klara av att gå ner så är väl kanske våran mänskliga hörsel en bra måttstock. Vi vill ju inte att diskanten ska börja rulla av innan våran egen hörsel ens gör det så varför ska basen göra det, då förlorar vi information som vi skulle ha kunnat höra, det tycker jag är en intressant fundering... ? :)

Sen kan man ju måste göra kompromisser, vilket väl oftast är fallet, som tex att den inte får vara större än si eller så osv. Men nu var ju inte det frågan här så det är ju orelevant.

Edit: Glömde ju själva tipset. I det här fallet två bra portade lådor. Och av det jag hört så skulle det bli SVS, välj modell efter plånbok och design ( stor och fyrkantig eller rund och hög ) ;)

Redigerat av mattiask, 08 March 2015 - 09:08.

Postad 08 March 2015 - 09:26

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 1

Jag har som jag sagt inte samma krav på att spela högt som Zartok o Karlsson verkar ha. . .jag skulle aldrig i livet Spela så högt att "grannens taklampa svajar" jag kan helt enkelt inte njuta av musik/film om jag vet att hela huset får höra basen o blir irriterade.

Men min inställning att det kan finnas olika behov beroende på om du ligger o spelar 70dB eller 125dB verkar inte gå fram så det är väl ingen idé jag skriver mer utan lämnar tråden så får dom som kan svara

Postad 08 March 2015 - 09:52

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 1
Du får gärna förklara då hur du tycker svaret på frågan "Bästa bas till film för 20k" ändras beroende på om man då sällan spelar speciellt högt?

Postad 08 March 2015 - 10:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Känns som att ingen funderar över en subbs karaktär och ljudkvalitet?

En bas som på papperet klarar av att spela högst med minst dist vid 18hz behöver per automatik absolut inte ljudmässigt låta bäst jämfört mot andra subwoofers.

Jag har personligen upplevt just SVS som väldigt tråkiga och entoniga i ljudet, men när alla verkligen promotar dessa här på forumet så har jag bestämt mig för att försöka lyssna på dom igen när tillfälle ges.

En kompis ska antagligen beställa 2st SB2000 så kanske att man kan få till en lyssning framöver.

Postad 08 March 2015 - 10:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jodå det har funderats över men personligen, efter 20 år kommit fram till att "egen karaktär" inom ljud inte är något positivt och att ljudkvalitet vad gäller bas handlar om frekvens, ljudtryck och distorsion, kontroll över konens rörelse m.m och sånt, plus integrationen med rummet. Men det känns som en annan diskussion, var kanske dumt att klampa in här men ibland kan man inte hålla sig. :)

Jag har gett mitt tips och ska sluta bidra med mera OT.

Postad 08 March 2015 - 10:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Saken var dessutom den att det inte var högt alls jag spelade. Det var bara för att basen träffade byggnadens resonansfrekvens som grannens lampa började skaka. Om du hängt med i många trådar skulle du känna till att jag är forumets meste låglyssnare :D

Postad 08 March 2015 - 11:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Jag har som jag sagt inte samma krav på att spela högt som Zartok o Karlsson verkar ha. . .jag skulle aldrig i livet Spela så högt att "grannens taklampa svajar" jag kan helt enkelt inte njuta av musik/film om jag vet att hela huset får höra basen o blir irriterade.

Men min inställning att det kan finnas olika behov beroende på om du ligger o spelar 70dB eller 125dB verkar inte gå fram så det är väl ingen idé jag skriver mer utan lämnar tråden så får dom som kan svara

Jag tror du underskattar hur snabbt dist och kompression blir klart hörbar och störande, även vid tämligen låga nivåer.

Postad 08 March 2015 - 12:18

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=cEcdFpEdn8U

Stackars skallerormar...

Postad 08 March 2015 - 13:09

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Bra diskussion! Precis det jag var ute efter förutom vissa olämpliga påhopp. I fortsättningen kan vi hålla en bättre ton.

Det som saknas i tråden är konkreta förslag. Eftersom ni rekommenderar minst 2 st baslådor så kan ni inte samtidigt rekommendera svs pb13-ultra dsp eftersom den kostar 20k/st. Argumentera gärna vad du tycker är viktigt när det gäller bas till film och varför du rekommenderar just den subwoofern.

Hittills har vi kommit fram till att minst 2 st bra och portade lådor från EXEMPELVIS Svs är det ultimata. Utveckla gärna detta!  

Redigerat....

Redigerat av Irule, 08 March 2015 - 14:41.

Postad 08 March 2015 - 13:19

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Dubbla V1500 skulle du nog kunna få hem under 20k med lite tur, dock är detta en 15" i rejält stor låda. . . men den går lika djup o klarar liknade SPL som PB13 . . .eller tja, nästan

http://www.powersoun.../products/v1500

Så är du ute efter nått som klarar o gå djupt o spela med rejält tryck blir två såna mitt tips. . . .om du inte har några krav på storlek o utseende

Vill du komma billigare undan o handla i Sverige är två  Klipsch R-115SW ett val. . .men fortfarande stora as

Eller ta den äldre Klipsch SW-115 som är mycket bra pris på idag

Redigerat av Jolt, 08 March 2015 - 13:32.

Postad 08 March 2015 - 14:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bra diskussion! Precis det jag var ute efter förutom vissa olämpliga påhopp. I fortsättningen kan vi hålla en bättre ton.

Det som saknas i tråden är konkreta förslag. Eftersom ni rekommenderar minst 2 st baslådor så kan ni inte samtidigt rekommendera svs pb13-ultra dsp eftersom den kostar 20k/st. Argumentera gärna vad du tycker är viktigt när det gäller bas till film och varför du rekommenderar just den subwoofern.

Hittills har vi kommit fram till att minst 2 st bra och portade lådor från svs är det ultimata. Utveckla gärna detta!  

http://www.hifimagas...annonsID=132553

Postad 08 March 2015 - 14:39

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Dubbla V1500 skulle du nog kunna få hem under 20k med lite tur, dock är detta en 15" i rejält stor låda. . . men den går lika djup o klarar liknade SPL som PB13 . . .eller tja, nästan

http://www.powersoun.../products/v1500

Så är du ute efter nått som klarar o gå djupt o spela med rejält tryck blir två såna mitt tips. . . .om du inte har några krav på storlek o utseende

Vill du komma billigare undan o handla i Sverige är två  Klipsch R-115SW ett val. . .men fortfarande stora as

Eller ta den äldre Klipsch SW-115 som är mycket bra pris på idag

Instämmer.

Ett par Klipsch R115 borde ge väldigt bra bas och förmåga för 18000kr, jag har själv varit och lyssnat på denna subb (1st) med filmen Transformers 4, resultatet var mycket bra, djup, tryck och bra kontroll.

Subben spelar samtidigt melodiöst eller hur man ska beskriva det, lyssnade även på väldigt olika musikstilar och den presterade bra även där.

Hittills har vi kommit fram till att minst 2 st bra och portade lådor från svs är det ultimata. Utveckla gärna detta!  

Att påstå att SVS är det ultimata, är en högst personlig åsikt, och inget som stämmer för alla användare.

Postad 08 March 2015 - 16:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Kan du förklara vilka behov som behövs för 30 kvm, enligt dig? Vilka krav har du?

???
SVS är knappast dyra i jämförelse och håller sig någorlunda inom budgeten.
Vem vill ha SÄMRE ljud för lika mycket pengar? :blink:

Jag utgår ifrån att du har jämfört, eftersom du skriver så.

Jag har lyssnat på SVS vid ett flertal tillfällen, och köpte Velodyne... (Begagnade. Jag vet inte om jag skulle lägga 50 papp på en ny DD18 Plus, även om jag har lyssnat mycket på den och vet att den låter utmärkt).

Det verkar vara populärt med en svartvit syn på vad som är bra och dåligt, men verkligheten är inte alltid så enkel. Man kan t ex föredra en mer faskorrekt återgivning och bra transientsvar framför 110dB SPL vid 20 Hz.

Jag rekommenderar ofta SVS eftersom de är väldigt prisvärda, men det är ganska naivt att tro att de är det absolut bästa som går att köpa färdigbyggt, på alla punkter...

edit: SVS slutna subbar låter väldigt bra för pengarna, och jag skulle valt de framför enklare Velodyne-modeller, t ex SPL-serien, utan att tveka.

Redigerat av Ageve, 08 March 2015 - 17:56.

Postad 08 March 2015 - 17:09

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Så sant det är sagt.

Postad 08 March 2015 - 17:25

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på SVS vid ett flertal tillfällen, och köpte Velodyne... (Begagnade. Jag vet inte om jag skulle lägga 50 papp på en ny DD18 Plus, även om jag har lyssnat mycket på den och vet att den låter utmärkt).

Det verkar vara populärt med en svartvit syn på vad som är bra och dåligt, men verkligheten är inte alltid så enkel. 

+1

Postad 08 March 2015 - 18:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det verkar vara populärt med en svartvit syn på vad som är bra och dåligt, men verkligheten är inte alltid så enkel. Man kan t ex föredra en mer faskorrekt återgivning och bra transientsvar framför 110dB SPL vid 20 Hz.

Själv föredrar jag en faskorrekt återgivning, bra transientsvar OCH 125 dB @ 20 Hz. ;)

Postad 08 March 2015 - 18:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Själv föredrar jag en faskorrekt återgivning, bra transientsvar OCH 125 dB @ 20 Hz. ;)

Jo, men det kan man ju glömma med PB13 Ultra...  ;)

Redigerat av Ageve, 08 March 2015 - 18:46.

Postad 08 March 2015 - 18:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Jag rekommenderar ofta SVS eftersom de är väldigt prisvärda, men det är ganska naivt att tro att de är det absolut bästa som går att köpa färdigbyggt, på alla punkter...

edit: SVS slutna subbar låter väldigt bra för pengarna, och jag skulle valt de framför enklare Velodyne-modeller, t ex SPL-serien, utan att tveka.

Budgeten var 20K och jag finner SVS som mer prisvärd.

Postad 08 March 2015 - 18:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Budgeten var 20K och jag finner SVS som mer prisvärd.

Jo ska man köpa nytt så är SVS svårslagna. Det har jag inte argumenterat emot. Jag tycker dock att Velodyne låter bättre.

Redigerat av Ageve, 08 March 2015 - 18:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.