För oss med samma intresse, men olika uppfattningar
616 svar till detta ämne
Skillnad placebo
Postad 15 March 2015 - 12:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag är ju lite inne på att en anläggning inte är bättre än sin svagaste länk, som om man har en dyr kabel som har någon form av filterliknande egenskap så blir ju den svagaste länken. Man behöver inte försämra högtalarna också.
Jag håller absolut med. Min syn, som nog få missat, är att högtalaren brukar vara flaskhalsen i kedjan. Kablarna har inte i något system jag hört varit den svagaste länken.
Med det sagt, vilka här är ett system för sexsiffrigt belopp, men med kablar från teknikmagasinet eller Clas Olsson rakt igenom? 
Ja, av dom som inte tror på kablars påverkan
Postad 15 March 2015 - 12:12
Unregistered142c6c5d
-
Unregistered142c6c5d
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Ge mig gärna en förklaring på vad denna: https://www.hifiklub...sstream-hybrid/
Till exempel skulle kunna göra för ljudet/bilden i en anläggning, som dessutom motiverar priset.
Sen håller jag med om det estetiska, 500 000 i elektronik och kablar från Biltema känns ju fel.
Postad 15 March 2015 - 12:21
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Jag håller absolut med. Min syn, som nog få missat, är att högtalaren brukar vara flaskhalsen i kedjan. Kablarna har inte i något system jag hört varit den svagaste länken.
Med det sagt, vilka här är ett system för sexsiffrigt belopp, men med kablar från teknikmagasinet eller Clas Olsson rakt igenom? 
Jag tror nog att mitt system kan komma upp i sex siffror, men är nog precis på gränsen.. men alla kablar är från Kjell&Co.. dock 11.2.. så de enstaka högtalarna är ju inte jätte dyra men många meter kabel blir där.
Som någon var inne på att visa saker blir man ifrågasatt för om man tror att de gör skillnad, andra inte. Detta beror nog till största delen på att för de saker som jag ser att folk brukar bli ifrågasatta för oftast går rakt emot vedertagen vetenskaplig kunskap om hur elekontronik och ljudvågor beter sig,
Postad 15 March 2015 - 12:23
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Vi som gillar onödiga prylar har ju feelgood känslan att ta hänsyn till, för som vi ju alla vet så mäts ju glädje i dollar.😀😀😀😀😀😀
Redigerat av OMD28, 15 March 2015 - 12:23.
Postad 15 March 2015 - 12:27
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Kom just på att mina kablar till surrounderna inte kommer från de firmor du nämner, det är Jula som var min leverantör 249:- för 50m.
Postad 15 March 2015 - 12:35
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Kom just på att mina kablar till surrounderna inte kommer från de firmor du nämner, det är Jula som var min leverantör 249:- för 50m.
Har ochså kablar från annan leverantör, vilket får mig att känna mig upphöjd och speciell, nämligen byggvaruhuset Hornbach. 
Men har som sagt inget emot om nägon vill köpa kablar till priset av en Mingvas. Båda är dock för mig ointressanta.
Postad 15 March 2015 - 12:39
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Har ochså kablar från annan leverantör, vilket får mig att känna mig upphöjd och speciell, nämligen byggvaruhuset Hornbach. 
Men har som sagt inget emot om nägon vill köpa kablar till priset av en Mingvas. Båda är dock för mig ointressanta.
Men jag vet inte om Hornbach, men på Jula kan man nog hitta en " äkta " made in china vas😀 för samma pris som en " low end " kabel.
Redigerat av OMD28, 15 March 2015 - 12:39.
Postad 15 March 2015 - 12:40
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
I biorummet kör jag med highend-kabel från .
Till vardagsrummet tömde jag bankkontot och köpte Supra Classic 4.0 för 50kr per meter.
Redigerat av Ageve, 15 March 2015 - 12:44.
Postad 15 March 2015 - 12:46
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Nästa högtalare jag tar hem kommer inte ha något delningsfilter, så var den delen utesluten. 
Postad 15 March 2015 - 12:46
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
OK, trots 30 års erfarenhet...
Jag har jobbat i en Hifi butik...
Ja, tid och att ha jobbat i en hifi affär säger absolut nada. Det finns de som hävdat att spöken, UFO, Loch ness, etc finns i över 40 år, därför har de rätt? Nej, fått nog nu, adjö med dig.
Postad 15 March 2015 - 12:52
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Ja, tid och att ha jobbat i en hifi affär säger absolut nada. Det finns de som hävdat att spöken, UFO, Loch ness, etc finns i över 40 år, därför har de rätt? Nej, fått nog nu, adjö med dig.
Ja du Mkarlsson74 du vill verkligen inte........
Postad 15 March 2015 - 13:16
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Ge mig gärna en förklaring på vad denna: https://www.hifiklub...sstream-hybrid/
Till exempel skulle kunna göra för ljudet/bilden i en anläggning, som dessutom motiverar priset.
Sen håller jag med om det estetiska, 500 000 i elektronik och kablar från Biltema känns ju fel.
Den är säker ce märkt också så blir det brand och kabeln är orsaken så är det nog adjöss med försäkring
sen kan man undra hur kabeln filtrerar bort spikar i elnätet med sin filter effekt .
För om man skall filtrera bort sådana fenomen så krävs det bättre donigar i fråga om stora spolar och kondningar på tusentals farad.
Postad 15 March 2015 - 13:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Från Hifiklubbens hemsida (om kabeln):
En dator som står på i huset kan alltså räcka för att både ge störningsränder på TV:n och störa hela din anläggning.
Intressant. Det där är inget jag har märkt när jag mäter med datorn ansluten TILL anläggningen. Det verkar inte heller vara något problem när datorer används i inspelningsstudios. Sen visste jag inte att vi fortfarande har analoga TV-sändningar. Störningsränder på en digital bild, det hade varit något...
Vad händer om man kopplar in en Naim HDX? Det är en PC.
Seriöst, låter de vem som helst skriva på hemsidan?
Redigerat av Ageve, 15 March 2015 - 13:42.
Postad 15 March 2015 - 13:41
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Vi som gillar onödiga prylar har ju feelgood känslan att ta hänsyn till, för som vi ju alla vet så mäts ju glädje i dollar.
Denna är feelgood, billig/snygg och gör sitt jobb.. Räkna dollar kan jag, dock har jag mätt i tum till glädje för vissa Får man fråga vad du har för anläggning med tanke på känslan, måste ju vara något i hästväg? (eller inte) 
http://www.fyndborse...-exclusive-15mm
Redigerat av mcmike, 15 March 2015 - 13:41.
Postad 15 March 2015 - 13:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
En dator som står på i huset kan alltså räcka för att både ge störningsränder på TV:n och störa hela din anläggning.
Intressant. Det där är inget jag har märkt när jag mäter med datorn ansluten TILL anläggningen. Det verkar inte heller vara något problem när datorer används i inspelningsstudios. Sen visste jag inte att vi fortfarande har analoga TV-sändningar. Störningsränder på en digital bild, det hade varit något...
Vad händer om man kopplar in en Naim HDX. Det är en PC.
Är det samma folk som arbetar i butikerna så är man ju inte särskilt förvånad. Dock alltid vänliga och tillmötesgående vill jag påstå.
Postad 15 March 2015 - 13:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
En sak jag personligen finner viktigt är den mekaniska kvaliteten på kontakter och reläer. Gärna guldpläterat och med dubbla skruvar i bananer osv.
Skitdrygt att byta utgångsreläer typ var femte år bara för att någon snål jäkel skulle spara in nån krona. Men ok, väljer man Brittisk vintage får man ju skylla sig själv.
Postad 15 March 2015 - 14:33
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Så för att kablar ska spela roll måste nytt kablage dras i högtalarna och även i elektroniken?
Vänta, kretskorten i elektroniken, det är väl inte dyrt det heller?
Ej att förglömma ledningsbanorna på kretskorten. Har nog aldrig sett någon som har extra tjockt lager eller i fantastiska metaller. Ja, finns mycket som kommer upp i huvet när någon försöker övertyga om att just den lösa biten mellan apparater skulle vara av yttersta vikt. Men men, Audiovector har minsann frysbehandlat internkablage. Och lägger du till femtontusen till dina SA Explorer får du minsann någon decimeter Nordostkabel internt och därmed Masterstatus. Har inte själv hört dessa två varianter i direkt jämförelse, men uppmärksammar allhörande herrarna på Hifi&Musiks reaktion. Första lyssningsdagen hörde de i stort sett ingen skillnad, men efter helgen så då, ja då j*vlar var de femtontusen mycket väl investerade pengar??!!
Gillar egentligen inte alls schablonmässiga placeboteorier, men ibland blir det lite mer uppenbart....
För att ge ett eget exempel på hur svårt det kan vara, eller kanske hur långt från guldöra jag är, så har jag mer än en gång stått och lyssnat på "fel" högtalare i affärer med högtalarväxel.
Postad 15 March 2015 - 14:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag byter till den leverantören, lätt exklusivt!
Postad 15 March 2015 - 15:44
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
När jag satte upp min projektor så böt jag hdmi kablar och då köpte jag dyra Monster kablar (2000 modellen) och jag ser ingen som helst skillnad mot dom billiga netonnet kablarna jag hade innan, nu hade jag iofs inte förväntat mig någon skillnad utan köpte dom mest som en feelgod grej och att dom hade en kabel som var i perfekt längd (behövde en på 10,5m och den jag köpte var på 10,7m)
Postad 15 March 2015 - 16:24
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Vad händer om man kopplar in en Naim HDX? Det är en PC.
Fast framför allt tidigare så hade många datorer väldigt dåliga switchade nätagg som skickade ut stora mängder störningar på elnätet, så är verkligen inte en situation med dator som dator. Sen håller jag med dig, att signalen blir nog inte korrumperad på det sättet, men om man har en gammal CRT tv så kan kanske själva uppritandet av bilden bli lidande.
Som kuriösa kan jag nämna att min chromecast som är kopplat till tv'n ger stora störningar på den (analoga) antenn-ingången.
Postad 15 March 2015 - 17:21
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
En sak jag personligen finner viktigt är den mekaniska kvaliteten på kontakter och reläer. Gärna guldpläterat och med dubbla skruvar i bananer osv.
Har du sågat isär någon banan kontakt och upptäckt att det var mässing under. 
Redigerat av kalle12dussin, 15 March 2015 - 17:21.
Postad 15 March 2015 - 17:34
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Egentligen så är ju banan bara en extra onödig kontaktyta i signalvägen, men jag kör själv med bananer dock inte chiquita utan dessa http://www.biltema.s...ter-2-st-84570/
Denna är feelgood, billig/snygg och gör sitt jobb.. Räkna dollar kan jag, dock har jag mätt i tum till glädje för vissa Får man fråga vad du har för anläggning med tanke på känslan, måste ju vara något i hästväg? (eller inte) 
http://www.fyndborse...-exclusive-15mm
Känslan behöver inte relatera till att det är dyrt, snarare att det är kul eller intressant eller vad som helst som gör att man gillar stunden.
Det närmaste något i hästväg jag kommer med min anläggning är på Lördagar när jag kollar V75
Redigerat av OMD28, 15 March 2015 - 17:38.
Postad 15 March 2015 - 18:02
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Mässing är det (nästan)alltid. Däremot finns det en upphög av erbarmlig skit på marknaden som varken har en möjlighet att fästa kabeln på ett vettigt sätt eller en fullgod kontaktyta. En del konstruktioner lämnar helt enkelt övrigt att önska.
Postad 15 March 2015 - 18:19
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Ja, bananisar kan variera ordentligt. Hade ett gäng från biltema som glappade. Monsters däremot får man pressa i ordentligt och får knappt bort sen.
Postad 15 March 2015 - 18:26
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Mässing är det (nästan)alltid. Däremot finns det en upphög av erbarmlig skit på marknaden som varken har en möjlighet att fästa kabeln på ett vettigt sätt eller en fullgod kontaktyta. En del konstruktioner lämnar helt enkelt övrigt att önska. 
Dom här har guldoble utan på sin kopparform . riktigt bra skit och billiga är dom med på ebay
http://www.google.se...CGgQMyhgMGA49AM
Postad 15 March 2015 - 18:37
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Ageve,
påståendet och begreppet "inte behövs" är ju annat än att det är skillnad. 
Postad 15 March 2015 - 18:53
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
För mig finns det några grejor som enbart känns som försäljningsbluff. kablar samt högupplöst ljud typ 24/192.
Postad 15 March 2015 - 19:08
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
För mig finns det några grejor som enbart känns som försäljningsbluff. kablar samt högupplöst ljud typ 24/192.
Du har delvis rätt, En 24/192 fil låter per automatik inte bättre. Men har möjligheten att låta bättre om rätt utrustning använts på rätt sätt i hela kedjan i produktionen. Om man inte lyssnar efter skillnaderna så kommer de heller inte att uppfattas. Det gäller hela vägen från mikrofonen till färdig fil på sticka, skiva eller stream.
Postad 15 March 2015 - 19:27
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Många produktioner i dag är så komprimerade, deprimerande och dåliga så format knappt spelar roll.
Jag har aldrig fått någon aha kick av 24/192
Redigerat av OMD28, 15 March 2015 - 19:27.
Postad 15 March 2015 - 21:32
Unregistered142c6c5d
-
Unregistered142c6c5d
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Fan... Jag bytte kablar till frontar och center idag, fick tag i några meter Clearwater. Först märkte jag ingen skillnad alls, men sen såg jag att jag vänt dom fel och på så sätt fått en partiell tonkonflikt. Vände håll och det var som natt och dag, men nu till nästa problem, förra ägaren hade kört bi-ampat och haft just dessa till toppen, det satt mycket mellanregister och diskant kvar i dom, håller nu på som bäst att spela in dom. Kör bas-svep från 18 hz- 200 hz och tycker att dom börjar lossna en hel del nu. Problemet som kvarstår är kabeln till centern, sitter gammalt prat på tvären i denna, har försökt skaka ur det men hur jag än gör så låter Sylvester Stallone som Arnold Schwarzenegger...
Sen har jag konat den delen som är mot högtalarna för att komprimerad musik skall få mer utrymme så nu är dåliga .mp3 inga problem alls !
Postad 15 March 2015 - 21:35
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Fan... Jag bytte kablar till frontar och center idag, fick tag i några meter Clearwater. Först märkte jag ingen skillnad alls, men sen såg jag att jag vänt dom fel och på så sätt fått en partiell tonkonflikt. Vände håll och det var som natt och dag, men nu till nästa problem, förra ägaren hade kört bi-ampat och haft just dessa till toppen, det satt mycket mellanregister och diskant kvar i dom, håller nu på som bäst att spela in dom. Kör bas-svep från 18 hz- 200 hz och tycker att dom börjar lossna en hel del nu. Problemet som kvarstår är kabeln till centern, sitter gammalt prat på tvären i denna, har försökt skaka ur det men hur jag än gör så låter Sylvester Stallone som Arnold Schwarzenegger...
Sen har jag konat den delen som är mot högtalarna för att komprimerad musik skall få mer utrymme så nu är dåliga .mp3 inga problem alls !
MP3 är kanon, man borde bara betala 15-20% till STIM eftersom så mycket av informationen saknas.
Postad 15 March 2015 - 23:27
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
MP3 är kanon, man borde bara betala 15-20% till STIM eftersom så mycket av informationen saknas.
skratt, snarare mindre än 10%.
Postad 16 March 2015 - 00:00
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Hittade en diskussion från ett annat forum mellan en kabeltroende och en elektriker. Tyckte att det hela blev riktigt roligt.
Elektriker:
Vad gör dyra kablar bättre än billigare kablar? Visst avskärmning om man jämför kablar för 10kr/m och 200/m, men sen?
*nyfiken*
Kabeltroende:
Dyrare måste ju inte alltid vara bäst, men något dyrare än 10:-/m och upp en bit är självklar också bra kablar
Men det man "får" med aningen dyrare kablar som i den jag nu har är t ex att
• Ledarna är tvinnade i motsatt riktning för att släcka ut mekanisk koppling och minimera induktansen - denna typ av tvinning hittas normalt på de mest exotiska kablarna i en helt annan prisklass
• Högren OFC-kopparkabel där 3 av lindningsnätverken är i ren koppar, och de 3 övriga nätverken består av silverplätering för maximal detaljrikedom och närvaro i mellanregister/diskantområdet
Med Twinmix-Two´s rejäla ledardimension är den mycket lämpad för golvhögtalare av större modell. Med Twinmix-Two kan Du förvänta Dig en oerhört kontrollerad basåtergivning, storhet i ljudet och massor av dynamik.
Sen finns det såklart personer som inte hör skillnad på en 5:-/m kabel och 1000:-/m kabel också oavsett utrustning man spelar på.
Elektriker:
Nyfiken på "motsatt riktning" motsatt från vad? går dyra kablar mot fysikens lagar och blir bättre om man tvinnar dem åt ett speciellt håll? Vilket håll??? Måste veta, kanske jag tvinnat kablar fel hela tiden, trots att jag tvinnar de åt olika håll lite då och då
Kabeltroende:
Det speciella med Twinmix-kablarna är att + och - ledarna är tvinnade åt motsatt riktning, en mer kostsam process som kräver en speciell lindningsmaskin. Normalt är att ledarna är tvinnade åt samma riktning. Genom detta minimeras den mekaniska effekten mellan ledarna ytterligare och man får bukt på den mest elakartade distorsionstypen i en högtalarkabel, tillsammans då med skin-effekten, vilket är induktansen.
Elektriker:
Förstår inte varför det skulle vara mer kostsamt att tvinna åt andra hållet... Kanske jag som e trög...
Känns lite "titta denna plastskålen, är gjord med en helt ny maskin. Du kan köpa den för 12000"
Hej TV-shop
Det är väl just vid sådana här tillfällen som det blir uppenbart hur pass mycket det krockar. Kabeltroende är inte elaka eller vill lura någon, men de har bristande förstånd i eventuella skillnader som kan uppstå när man helt eller delvis uppdaterar anläggningen. Om man då har haft uppfattningen att särskilt dyra kablar låter bättre än billiga i många år och blivit övertygad känner man inget behov av att vara självkritisk. Därav blir det svårare att föra en konstruktiv diskussion med parten. Jag kan ibland tycka synd om dem, men inte tillräckligt för att beklaga inköp av högtalarkablar för över 1000 kr/m.
Att just denna kabeltroende tog marknadsföringen på blodigt allvar gör ju att skadeglädjen blir lite roligare också. 
Postad 16 March 2015 - 00:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det låter ju minst sagt märkligt att det är dyrare att linda åt ena hållet, men det kanske beror på att det andra hållet är mer sällsynt och att alla maskiner inte kan linda åt det hållet?
Hur som helst, varför skulle snurrandet av tråden kunna påverka så mycket? Jag menar, om ena varvet är bättre, varför skulle det inte användas av elektriker och liknande? Det skulle ju spara massa ström om ledningen blev mer effektiv.
Postad 16 March 2015 - 00:22
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Jag tycket det är bra snurr på denna tråd... Ursäkta Zartok, men det var öppet mål. Sitter vaken i jet-lag. Nyss hemkommen från 4 veckor i florida och karibien. 
Postad 16 March 2015 - 00:23
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Går det inte att radera sina inlägg helt längre?
Redigerat av GuessWho, 16 March 2015 - 00:25.
Postad 16 March 2015 - 00:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
word 
Postad 16 March 2015 - 01:39
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Går det inte att radera sina inlägg helt längre?
Grattis!
Postad 16 March 2015 - 04:03
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Hur som helst, varför skulle snurrandet av tråden kunna påverka så mycket? Jag menar, om ena varvet är bättre, varför skulle det inte användas av elektriker och liknande? Det skulle ju spara massa ström om ledningen blev mer effektiv.
Mig veterligen kan elektronerna inte ens märka av åt vilken riktning som kabeln är lindad. Vore ju lite klurigt annars med EKK då de inte kan lindas/tvinnas.
Ganska underhållande önsketänkande oavsett. Också kul att han skriver "Finns ju folk som inte kan höra skillnad på kablar för 5kr/m och 1000kr/m oavsett utrustning" i samma inlägg. 
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 16 March 2015 - 04:05.
Postad 16 March 2015 - 04:08
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Haha Det är ju det jag har sagt hela tiden. Hur i **** ska signalen kunna uppfatta riktning??
Postad 16 March 2015 - 04:13
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Det låter ju minst sagt märkligt att det är dyrare att linda åt ena hållet, men det kanske beror på att det andra hållet är mer sällsynt och att alla maskiner inte kan linda åt det hållet?
Det är väl bara en "riktig" audiofil som kan förklara något sådant? 
Eller möjligtvis en onykter konstruktör på nån dansk tillverkare som dricker Tuborg hela dagarna
Postad 16 March 2015 - 04:19
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Det här med kablar förvånar mig att folk tror på. Det är ju faktiskt så att internkablaget i högtalaren, när du ser till delningsfiltret aldrig är speciellt exklusivt. Det är regel att alla spolar är helt vanlig ren koppar, och kablarna till och från delningsfiltret är små fjantsladdar utan någon som helst exklusivitet.
Jag har bilden att folk glömmer att, även om kablar skulle göra skillnad så är kedjan aldrig starkare än den svagaste länken.
Detta förutsatt att vi inte talar om kablar med en passiv påverkan, ev motstånd på kabel. Där vet jag inte om det påverkaR. Det kan göra det.
QRS använder Transparent i sina burkar. Det har jag själv kollat 
Postad 16 March 2015 - 04:31
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Jag har väl inte riktigt tänkt ge mig in i den här debatten, men jag vill bara ställa en fråga, om ekk är det bästa man kan ha, hur kommer det sig att det är så många här på forumet som valt en annan väg, och ja, jag är vad ni kallar kabeltroende, men jag måste ställa den här frågan för jag tycker det är lite kul det här plus att bi får en som står på andra sidan.
Postad 16 March 2015 - 04:35
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Det kanske är för att dom gillar placebo? Endast en gissning 
Postad 16 March 2015 - 04:39
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Kom även att tänka på en annan diskussion jag hade med en ljudtekniker från Nederländerna på ett forum som b.la. påstod att CD-formatet var likvärdigt med kassettband och att det enda som lät bättre än vinyl var masterbanden. Frågade honom vad han tyckteom olika kablar och fick detta som svar.
I have expirimented with a lot of cables...
The really cheap ones are mostly terrible, but there are some cables for about 20,- euro's that do way better than a 1000 euro cable....
And the cable will perform different in every setup or every other piece of equipment...
The cable that perfoms the best in one setup, can be completely terrible in another setup....
In some setups, an expensive cable will not perform any better than the cheapest one.... in that case, the expensive one is just expensive and not better.... If you are going to do measurements, the expensive one will generally perform better, but.....
Han har ju rätt i att olika kablar kan mäta olika, men fattar inte alls hur han kan få fram sina slutsatser. En kabel beter sig knappast annorlunda i alla anläggningar och jag har mycket svårt att föreställa mig att en kabel vore optimal i en uppsättning men fullkomligt värdelös i en annan. Eller? För mig är det här bara vidskeplighet och skitsnack, men han verkar vilja slösa bort sin tid i vilket fall.
Det är sånt här som jag har väldigt svårt med i HiFi-sammanhang: Folk som silar mygg och sväljer kameler samtidig som de behandlar andras (vettiga) synsätt som idioti. Nu vädrade han förvisso bara vad han själv hade för uppfattning om kablar men han är verkligen en troende typ.
Sedan har jag aldrig heller förstått mig på diskussionen gällande analog eller digital ljudkälla/master. Det har inte haft någon betydelse sedan slutet av 70-talet vad jag vet, men ändå hör man med jämna mellanrum folk som påstår att musik som inte har fått någon digital manipulering låter bäst. Nu pratar jag inte bara om vinyl som format utan snarare hela processen från inspelning till slutgiltig pressning, för däremellan har det gått alldeles utmärkt att bearbeta ljudet med digitala medel under väldigt lång tid utan någon hörbar förlust och därav försvinner hela poängen med diskussionen. Fast den ser man inte så mycket av längre i alla fall.
Postad 16 March 2015 - 04:46
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag gjorde ett kul test här hemma när jag tog mina Purist Audio Musaeus till vänstra högtalaren och en 2.5mm installations kabel från Totalljud till högra högtalaren. Skillnaden var = noll. Varför gör inte fler såna tester? Borde väl vara det mest optimala eller?
Postad 16 March 2015 - 04:48
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Bra idé. Förvisso inte blint men om man inte hör någon skillnad när man blandar kablarna så förstår man nog att det finns vettigare saken att spendera sin tid på.
Postad 16 March 2015 - 05:00
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Jag har också gjort ett test hemma med en billig kabel mot en avsevärt dyrare kabel och skillnaden var=stor.
Men givetvis var jag ett troll och hade guldöron, men det gör inget idag klarar jag det för jag antar att ni läst att 2014 gick inte till historien som mitt bästa år, men nu mår jag superbra och är jättenöjd med mina grejer.
Jag har också skrivit att jag respekterar dom som inte hör skillnad, men undrar också varför inte jag kan bli respekterad för mitt, men då kommer det här med troll och guldöron upp.
Men det gör inget kära vänner, jag är mycket starkare nu och det gör mig faktiskt inte så mycket om man vill göra narr av mig för jag är så nöjd med min anläggning och hela min situation nu, ja det skall väl vara det där med jobb men det verkar som att det är på väg att lösa sig det med.
Postad 16 March 2015 - 05:13
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Ok. Då var alla nöjda och belåtna då 
Postad 16 March 2015 - 05:16
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
1-0, tackar kylmander. Jag gjorde blindtest på tre kablar, svarta orginal, audioquest coral och Nordost blue heaven. Många har kallar mig det ena och det andra. Men jag missade bara mellan svarta snöret och coral, nordost var enkel att höra skillnaden på. Då kom givetvis vän av ordning och sade att under kontrollerade former går det inte att höra skillnad. Men det var kontrollerat, hade två utgångspar på CD och varvade ingångsväljaren gjorde frugan. Först tog det tid innan jag visste vad jag lyssnade efter och trodde jag blivit lurad. Men sedan var det som att endast nordost var ren i ljudet. Och träffade rätt gång på gång på. Jag skulle ha levt lycklig med lakritssnören om jag inte vetat skillnaden. Och är detta då värt kronorna? Tja, har du en gång hört skillnaden så blir det för egen del svårt att backa, även om jag kanske inte(har sålt CDn) skulle träffa lika rätt idag(måste vara ödmjuk inför detta). På vinylsvarven fungerar dock inte nordost som plockar upp oerhörda störningar. Där passar coral som handen i handsken(bättre skärmning än både svarta och nordost). Om man inte hör detta fenomen, borde man inte heller lägga upp en massa argument som förklarar ickeskillnaden, jag lovar att alla skulle höra fenomenet om de kom hit på besök. Välkommen. 
Redigerat av PML73, 16 March 2015 - 05:18.
Även taggad med Skillnad, placebo
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|