scansonic ny MB series
214 svar till detta ämne
Postad 17 September 2015 - 11:38
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
Visst är den skitsnygg men antar att denna varianten börjar komma upp i rejäla summor.
Var de inte MB serien som skulle ge den inte är så bemedlade en möjlighet att komma i närheten av Raidhos ljud.
Inte för att man lyckats fullt ut men MB-1 och MB-2,5 är ju rimligt prissatta. Redan på MB-3,5 börjar ju priset att stegras rejält så var hamnar denna?
Om den närmar sig 100ksek så tror jag helt ärligt att de kommer att bli väldigt få sålda exemplar.
Jag är lite nyfiken på det du säger Audiostar om MB-2,5 för jag har varit och lyssnat på just denna.
Jag gillar mycket med denna högtalaren men jag upplevde inte att basen riktigt fungerade. Jag nämnde detta för säljaren som sa att det varit väldigt svårt att få basen att lira i deras demorum. Men din upplevelse är alltså att detta inte var något problem. Hur var den riggad. ungefärlig placering och rums dimensioner hade varit intressant att höra om. Jag tycker den borde vara idealisk hemma hos mig men just detta med placering och basen gör mig lite avhållsam.
Troligtviss kommer den kosta 85-95 tusen verkar rimligt hahah
tjaa...kollar på raido så ska dem göra en ny version av X-1 och sätta in en bättre diskant som sitter i deras dyra serie. hörde att priset skulle hoppa upp från 45 000 till 85 000kr pga detta DYR BANDDISKANT! Så då verkar ju MB-6 billig för man får 4 element till kontra MB-2.5, och bara 3 gånger mer priset än ett par MB-2.5 hahahah
Hmm ja bass porten är nedåtgående vilket gör att man kan ha den närmare en vägg kontra bakåt gående. men placering är alltid a och o . Efter att ha lyssnat flera ggr på dem skulle jag ha dem bredare isär än vad som är normalt för att öppna upp ljudbilden tyckte 60 cm från bakvägg va bäst men lätt okej 30 cm ifrån också när man hade dem 10cm hörde man att bassen i just detta rum blev lite bumlig. Testade då att täppa till bassportrarna försvann bumligheten men då tappade man bass samtidigt.
Storleksmässigt på rummet vart ca 6 x 4 m men kan tänka mig att dem låter ännu bättre i ett större rum då dessa har capasiteten att sprida ljudet.
Sen tror jag också att det spelar roll vilken förstärkare man har testade med en Arcam A39 den gav mer kraft till bassen och det behövs inte på dessa högtalare för det blev lite to mutch men med en primare I32 lät den mycket bättre .
hoppas det hjälper XD
Postad 17 September 2015 - 14:21
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@ intressant att få höra lite av dina erfarenheter. I den rigg jag lyssnade på 2,5:an så stod den en bra bit ut på golvet skulle gissa på ca 1,5-2.0m men ändå tyckte jag basen dominerade och var just lite bomig. Diskanten och de övre registret generellt är mycket bra för prislappen inget snacka om det.
Det är dock ett rejält stort kliv när man går upp på Raidhos diskant redan i den befintliga X1:an. Vad jag menade med min kommentar om MB-6 var:
Med så mycket bas som du får redan i.o.m. att du gått upp på 2,5 an och förmodligen ännu mer i 3,5an som jag då inte hört ännu så kanske MB-6 så att säger skjuter lite över målet med tanke på att man får samma diskant redan i MB-1 för 19ksek. Går du upp på en överprisad X1:a så får du i vilket fall ett stort tillskott diskantmagi. Frågan är om du får så mycket mer av något annat än just bas och schysst design i MB-6. För mer bas än du får i de modellerna under har jag svårt att tro någon vill betala dubbla priset för.
Postad 17 September 2015 - 14:52
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Blåtand: Vad tror du om X1'an i ett 40 kvm vardagsrum....överansträngt?
Postad 17 September 2015 - 17:12
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Blåtand: Vad tror du om X1'an i ett 40 kvm vardagsrum....överansträngt?
Det man måste ha klart för sig är att även om X1:an sånär som trotsar naturlagarna för så små högtalare så är det ändå en väldigt liten högtalare.
Bas/mellanregisterelementet är på 4". Att fylla ett större rum med frekvenser äver 80Hz anser jag inte att den har några problem med på mer moderata lyssningsnivåer och då får man ett fantastiskt övre register och högtalare som kan försvinna fullständigt både i ljudet och nästan i rummet.
Men det är inget för den som bara lyssnar på rock och hiphop, den är förhållandevis effekttörstig men den spelar rätt högt trotts sina mått.
Det är svårt att beskriva riktigt vad du får och vad du går misste om med denna lilla kompromiss. Är man inte kompromissvillig så kan man lägga till så där 175.000 och få storebror.
Gitarrplockande, sångröster och många andra instrument låter i vilket fall fantastiskt med dessa snabba dynamiska element, dessutom med stereobredd, djup och en närmast obefintlig känsla av att ljudet kommer från lådor. Vad du aldrig riktigt kan få är den fysiskt kännbara upplevelsen som större lådor och element kan ge. Jag skulle inte satsa på dessa om jag inte kunde tänka mig en kombination med sub. Tyckte det lät riktigt bra när man kombinerade dessa med REL S3. Men jag tror delningen vid denna hastigt impoviserade demo var satt något för lågt. demo rummet var större än 40 kvm.
Redigerat av Blåtand, 17 September 2015 - 17:14.
Postad 17 September 2015 - 18:36
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
oj lät bumligt med 2 meter till bakvägen dålig akustik i det rummet eller kanske till och med så att det är sämre att ha dem så långt från en vägg ska testa någon dag att ha dem 15-2 meter från en vägg och se om det blir sämre hahahah
aaah X-1 är en galet bra högtalare för sin storlek. jag har kommit in i ett tänk på nyköp just nu är det väll swans f2.2a som verkar rimligt men nya MB-6 verkar intressant så får vänta och lyssna på dem.
Postad 17 September 2015 - 19:48
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Det man måste ha klart för sig är att även om X1:an sånär som trotsar naturlagarna för så små högtalare så är det ändå en väldigt liten högtalare.
Bas/mellanregisterelementet är på 4". Att fylla ett större rum med frekvenser äver 80Hz anser jag inte att den har några problem med på mer moderata lyssningsnivåer och då får man ett fantastiskt övre register och högtalare som kan försvinna fullständigt både i ljudet och nästan i rummet.
Men det är inget för den som bara lyssnar på rock och hiphop, den är förhållandevis effekttörstig men den spelar rätt högt trotts sina mått.
Det är svårt att beskriva riktigt vad du får och vad du går misste om med denna lilla kompromiss. Är man inte kompromissvillig så kan man lägga till så där 175.000 och få storebror.
Gitarrplockande, sångröster och många andra instrument låter i vilket fall fantastiskt med dessa snabba dynamiska element, dessutom med stereobredd, djup och en närmast obefintlig känsla av att ljudet kommer från lådor. Vad du aldrig riktigt kan få är den fysiskt kännbara upplevelsen som större lådor och element kan ge. Jag skulle inte satsa på dessa om jag inte kunde tänka mig en kombination med sub. Tyckte det lät riktigt bra när man kombinerade dessa med REL S3. Men jag tror delningen vid denna hastigt impoviserade demo var satt något för lågt. demo rummet var större än 40 kvm.
Tack för input! Iofs har jag två Svs Pb-12NSD, men vill gärna ha det däringa köttiga, svulstiga soundet som vissa högtalare klarar av.
Sett lite på AVshows videosar på tuben om Scansonicen, och det man hör där, trots att det kommer från nätet och i hörlurar, så tror jag man får en uppfattning om ljudet.
Står i dagsläget och vankar mellan X1, Scansonic Mb-2.5, Revel F206 eller Dynaudio Contour 3.4, inte LE modellen.
Redigerat av willswing, 17 September 2015 - 19:51.
Postad 18 September 2015 - 10:22
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Tack för input! Iofs har jag två Svs Pb-12NSD, men vill gärna ha det däringa köttiga, svulstiga soundet som vissa högtalare klarar av.
Sett lite på AVshows videosar på tuben om Scansonicen, och det man hör där, trots att det kommer från nätet och i hörlurar, så tror jag man får en uppfattning om ljudet.
Står i dagsläget och vankar mellan X1, Scansonic Mb-2.5, Revel F206 eller Dynaudio Contour 3.4, inte LE modellen.
Är det köttigt ljud du är ute efter så vet till tusan om det är Raihos minsting du skall ha.
Det är naturligtvis rätt stor skillnad på denna om man jämför med de golvhögtalare du tänker på som alternativ även om prislappen är ungefär den samma.
Den som kommer närmast just Raido soundet är sannolikt Scansonic men de andra är ju riktigt fina på sitt sätt. Både Revel F206 och Dynaudio S3.4 är väldigt allround och har ju en helt annan botten än X1. Sannolikt är det vad du tänker dig för utrustning i övrigt som bör avgöra vilken du skall välja.
Postad 18 September 2015 - 16:09
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Hänger med i ditt resonemang!
Blir en sväng till HembioConsult för att kolla och förhoppningsvis lyssna på kandidater i deras sortiment, där även Butterwater kan vara intressant!
Tänkte HifiStället också, men där finns bara Contour 3.4 LE. Känns lite som man hoppar över Revel 206...
Redigerat av willswing, 18 September 2015 - 16:11.
Postad 18 September 2015 - 18:06
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Hänger med i ditt resonemang!
Blir en sväng till HembioConsult för att kolla och förhoppningsvis lyssna på kandidater i deras sortiment, där även Butterwater kan vara intressant!
Tänkte HifiStället också, men där finns bara Contour 3.4 LE. Känns lite som man hoppar över Revel 206...
Ganska säker på att HiFi-stället har Revel i denna serie, osäkert på vilka modeller man har för demo dock.
Detta tror jag WB-Cinema kan styrka eller dementera. Contour 3.4 LE är väl inte fel, lite dyrare men också uppsnäppt ordentligt enlig vad testare säger.
Postad 18 September 2015 - 18:16
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Det lilla snäppet är dock över min smärtgräns...annars inget fel i det tipset!
En möjlig katt bland dessa hermeliner kan vara Volen Cl-3, men tyvärr för långt att åka för mig, för lyssning!
Redigerat av willswing, 18 September 2015 - 18:18.
Postad 18 September 2015 - 18:18
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Det lilla snäppet är dock över min smärtgräns...annars inget fel i det tipset!
Då gäller detta sannolikt också Raidho för det blir över 50 även där om du skall ha stativ.
Varför inte stativmodell Dynaudio 1.4 LE eller Revels M106?
Redigerat av Blåtand, 18 September 2015 - 18:21.
Postad 18 September 2015 - 18:22
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Ja, har tyvärr släppt X1:an, men Volent Cl-3 kanske, se ovan inlägg! Tvivlar inte på dessa, men mitt rum är nog lite i största laget, då man vid film vill ha liiiiite högre volym!
Postad 18 September 2015 - 18:31
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Ja, har tyvärr släppt X1:an, men Volent Cl-3 kanske, se ovan inlägg!
Tvivlar inte på dessa, men mitt rum är nog lite i största laget, då man vid film vill ha liiiiite högre volym!
Visst, man vet själv bäst vad man behöver men med en delning på 60-80Hz på ett av de föreslagan stativarna ovan lär man kunna spela bra högt.
Förutsätter då naturligtvis att man har sub för film. Anledningen till förslaget var att om man eftersträvar bra prisvärt ljud så är stativare ett mycket gott alternativ. Man får ju om inte annat lätt en matchande center för mellanskillnaden.
Postad 19 September 2015 - 09:06
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Visst, man vet själv bäst vad man behöver men med en delning på 60-80Hz på ett av de föreslagan stativarna ovan lär man kunna spela bra högt.
Förutsätter då naturligtvis att man har sub för film. Anledningen till förslaget var att om man eftersträvar bra prisvärt ljud så är stativare ett mycket gott alternativ. Man får ju om inte annat lätt en matchande center för mellanskillnaden.
+1
--------------------------------------------
@willswing, Jag lyssnade på Butterwater förra Lördagen när vi var ute, dessa lät helt ok!
Men Revel F206 måste jag säga är en väldigt trevlig kandidat i prisklassen, och revel spelar "köttigare" utan att för den delen bli "svulstig" öht.
Postad 19 September 2015 - 15:07
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
+1
--------------------------------------------
@willswing, Jag lyssnade på Butterwater förra Lördagen när vi var ute, dessa lät helt ok!
Men Revel F206 måste jag säga är en väldigt trevlig kandidat i prisklassen, och revel spelar "köttigare" utan att för den delen bli "svulstig" öht.
Tillbaka från en snabb, men kontrollerad lyssning av Dynaudio Contour 1.4 LE, Revel Performa F206, Scansonic Mb-2.5, Raidho X1, Butterwater Z6 samt Sonus Faber Venere 2.5.
Nedan MINA upplevelser:
Revel 206 var inget som mina öron förmedlade woow till hjärnan, mina öron uppfattade den lite lite slätstruken, väldigt bra ljud samt stack inte ut åt nåt håll, men den är lagd åt sidan.
Dynaudio 1.4 LE var desto trevligare, väldigt "homogent" trevligt ljud man antagligen kan leva länge med. Kabinetten verkar otroligt stabil, samt att den hade ett otroligt "slam" när det kom till såna toner. Lite som sammet för öronen.
Scansonic Mb-2.5.... Otroligt mycket, öppet och "hud mot gitarrsträngsljud", den var en favorit med tanke på priset!
Raidho X1 kom in och förstörde favoritplatsen med sitt "torra, sköna ännu mer hud mot gitarrsträngsljud". Att en sån liten talare kan förmedla såå stort ljud måste vara Nobelprisnominerat. Att Specen säger nåt mellan 80 hz och uppåt är inget man bör oroa sig över. Spelade galet bra, särskilt röster samt detaljer.
Sonus Faber var lätt den vackraste talaren. För mig, ett smidigt bra allroundljud, men jag saknar, och vill ha mer Woow över det hela.
Jaha...så dök katten mellan alla hermeliner fram!
ButterWater Z6..... med ett ljud som hade likt X1'an, det där torra sköna ljudet, mycket detaljer, inte för hårt eller slött, samt "turbo" när det behövdes "köra om"..  Röstnärvaro, både mullriga manliga samt ljusa kvinnliga...inga problem!
Blir nog att bjuda dessa talare hem på en date med både vitt vin, räkor och slutligen utdragssoffa....
Det är inte lätt att beskriva ljudupplevelser med ord känner jag, men har gjort så gott jag kan!
Får inte glömma att tacka grabbarna från affärn. Han bytte ut högtalare i ett, utan stön o suck...ytterst trevlig atmosfär!
Blev också erbjuden en kopp Java, men kom från en redig helgfrukost! 👍
Redigerat av willswing, 19 September 2015 - 15:13.
Postad 19 September 2015 - 16:02
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Lennart och Daniel är de trevligaste gubbarna på denna sida Swedala 
Kul att läsa om dina upplevelser!
Postad 19 September 2015 - 16:05
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Lennart och Daniel är de trevligaste gubbarna på denna sida Swedala 
Kul att läsa om dina upplevelser!
Kan bara hålla med.....!!
Postad 19 September 2015 - 16:15
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Instämmer, alltid kul med lite personliga intryck.
ButterWater har fullständigt gått min radar förbi så tillvida att jag inte hört något från dem och inte heller läst något om dem. Såg iofs för en tidsedan att den stod med bland inkomna nyheter på deras hemsida. Men den går alltså att jämföra med Raidho, ja i så fall låter det som något man inte får missa.
Den ser ju ut att ha lite mer botten än X1:an. Å andra sidan så har vi det där med WAF och den lär väl inte vara fullt så hög för ButterWater.
Men är är ljudet tillräckligt bra så skall man nog kunna snacka in även dessa i huset 
Postad 19 September 2015 - 17:12
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Nu är jag ingen sån däringa supernerd hififreak, men jag upplevde lite samma sak av ljudet i dessa, som X1'an.
Den ligger på kampanj nu, kan jag tillägga........
Ja, utseendemässigt tycker jag den är lite fulsnygg...påminner lite om Dynaudio Contour i sin look, med extrabaffeln.
AMT diskanten var inte fy skam!
Min kära sambo har än så länge inte lagt in nåt veto....
Postad 19 September 2015 - 18:29
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Nu är jag ingen sån däringa supernerd hififreak, men jag upplevde lite samma sak av ljudet i dessa, som X1'an.
Den ligger på kampanj nu, kan jag tillägga........
Ja, utseendemässigt tycker jag den är lite fulsnygg...påminner lite om Dynaudio Contour i sin look, med extrabaffeln.
AMT diskanten var inte fy skam!
Min kära sambo har än så länge inte lagt in nåt veto....
Diskanten påminner en del om den som sitter i Martin Logan 35XT, du kanske skall kolla dessa också innan du slår till. Inte för att grusa utan bara för att veta att det inte fanns något bättre. Klart högre WAF och betydligt billigare. Inte alls dum enligt mig. Men jag vet ju inte hur ButterWater låter så det kanske är jättestor skillnad? Men gillar du denna typen av diskant vilket ändå påverkar en hel del och det totala ljudintrycket så kan det var något.
Det finns i vilket fall både center och surround som funkar bra till dessa..
Postad 19 September 2015 - 19:16
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1312 inlägg
Instämmer med Blåtands tips.
XT modellerna i Martin Logans Motionserie är grymt trevliga!
Finns bla på HiFi Punkten i Trollhättan, ring och kolla innan så du specifikt vet vilken modell dom har inne.
I XT modellerna så "får man" även den större versionen av AMT diskanten, större än den i Audiovector, ELAC etc... (Dock sitter nog den större modellen även i ButterWater)
Som sagt, grymt trevlig högtalarserie!
Redigerat av WB-Cinema, 19 September 2015 - 19:22.
Postad 19 September 2015 - 19:43
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Ooh, gött att veta!
Tack för tipsen...!
Postad 19 September 2015 - 19:51
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Ooh, gött att veta!
Tack för tipsen...!
Bor du nära Göteborg så har Akkelis 35XT.
Blev efter ditt inlägg om Butterwater lite nyfiken och började Googla lite.
Blir inte klok på vad det är för firma.
Verkar bara ha en högtalarmodell till försäljning och verkar bara säljas på Hembiconsult.
Om högtalaren Z6 finns en del information förutom vikt men om företag och vem som jobbar eller ligger bakom fabrikatet hittar jag ingenting.
Postad 19 September 2015 - 20:06
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Det är i grunden en musiker, vad jag förstod. Dom håller precis på med att uppdatera sidan med bättre bilder av hög kvalitet, enligt killarna på Hembioconsult, så det bör komma ut bättre info framöver. Om jag kommer ihåg rätt nu...
Delningsfilter med bara 6 komponenter, Seas element, och tror det var ett AMT element utvecklat i Mölndal...men men, minnet är väldigt gott, men kort.
Postad 19 September 2015 - 20:50
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Vet inte så mycket om Butterwater (än att de ligger vid sjön Smörvattnet, därav namnet) men deras högtalare lät bra när jag var och lyssnade hos Hembioconsult i somras. Tyvärr inte lika snygga som Scansonic men inget fel på ljudet som sagt.
Postad 20 September 2015 - 14:30
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
oj lät bumligt med 2 meter till bakvägen dålig akustik i det rummet eller kanske till och med så att det är sämre att ha dem så långt från en vägg ska testa någon dag att ha dem 15-2 meter från en vägg och se om det blir sämre hahahah
aaah X-1 är en galet bra högtalare för sin storlek. jag har kommit in i ett tänk på nyköp just nu är det väll swans f2.2a som verkar rimligt men nya MB-6 verkar intressant så får vänta och lyssna på dem.
Tror snarare att det är MB-2.5 som inte fungerade i rummet med denna placering än att det skulle vara fel på rummet.
Grundar detta på att andra högtalare som ställdes i exakt samma position inte hade dessa problem.
Vet inte så mycket om Butterwater (än att de ligger vid sjön Smörvattnet, därav namnet) men deras högtalare lät bra när jag var och lyssnade hos Hembioconsult i somras. Tyvärr inte lika snygga som Scansonic men inget fel på ljudet som sagt.
Håller med om utseendet, inga pluspoäng där direkt men man kan stå ut med mycket om det låter bra 
Postad 20 September 2015 - 18:45
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Där ser man hur olika smaker vi alla har..!
Själv tycker jag Smörvattnarna är läckra med sin dubbla baffel...lite lik en modern Dynaudio Contour!
Postad 20 September 2015 - 19:57
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Där ser man hur olika smaker vi alla har..!
Själv tycker jag Smörvattnarna är läckra med sin dubbla baffel...lite lik en modern Dynaudio Contour!
Även Contour är väl en vattendelare när det gäller utseendet. Det är långt i från alla som gillar denna även om jag personligen tycker den har lite bättre proportioner än ButterWater. Men som sagt jag har inte klämt och känt på den in real life ännu. Visade den på bild för frun och efter 20 år har man lärt sig tyda det ansiktsuttryck som följde på detta Men det betyder bara att man får anstränga sig lite extra om det skulle visa sig vara något att ha. För egen del handlar det om ca. 20% utseende och 80% ljud.
Postad 21 September 2015 - 16:25
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Troligtviss kommer den kosta 85-95 tusen verkar rimligt hahah
tjaa...kollar på raido så ska dem göra en ny version av X-1 och sätta in en bättre diskant som sitter i deras dyra serie. hörde att priset skulle hoppa upp från 45 000 till 85 000kr pga detta DYR BANDDISKANT! Så då verkar ju MB-6 billig för man får 4 element till kontra MB-2.5, och bara 3 gånger mer priset än ett par MB-2.5 hahahah
Hmm ja bass porten är nedåtgående vilket gör att man kan ha den närmare en vägg kontra bakåt gående. men placering är alltid a och o . Efter att ha lyssnat flera ggr på dem skulle jag ha dem bredare isär än vad som är normalt för att öppna upp ljudbilden tyckte 60 cm från bakvägg va bäst men lätt okej 30 cm ifrån också när man hade dem 10cm hörde man att bassen i just detta rum blev lite bumlig. Testade då att täppa till bassportrarna försvann bumligheten men då tappade man bass samtidigt.
Storleksmässigt på rummet vart ca 6 x 4 m men kan tänka mig att dem låter ännu bättre i ett större rum då dessa har capasiteten att sprida ljudet.
Sen tror jag också att det spelar roll vilken förstärkare man har testade med en Arcam A39 den gav mer kraft till bassen och det behövs inte på dessa högtalare för det blev lite to mutch men med en primare I32 lät den mycket bättre .
hoppas det hjälper XD
Det sitter samma diskant i alla Raidho-modeller, ingen skillnad alls. De testar däremot olika bas-/mellanregisterelement i X1, men om det släpps en version med Diamond-membranet eller ett i titan med diamant-yta återstår att se. Det kommer inte bli lite pengar extra för en sådan modell eftersom Diamond-elementet är väldigt dyrt, men det gör också stoooor skillnad. Det är bara att lyssna på Raidho D1 så förstår du. 
MB6 kommer att kosta 90.000kr
Postad 21 September 2015 - 18:14
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@audioactive: skulle den nya X1 då ha precis samma mått och få en ny "bas" på 4"(10 cm). Eller är det större förändringar på gång.
I C1:an är det väl samma matrial som i nuvarande X1 fast 4,5"(11,5 cm).
Postad 21 September 2015 - 20:02
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
@audioactive: skulle den nya X1 då ha precis samma mått och få en ny "bas" på 4"(10 cm). Eller är det större förändringar på gång.
I C1:an är det väl samma matrial som i nuvarande X1 fast 4,5"(11,5 cm).
Vet inte helt säkert, men jag skulle tro att den inte blir större om det nu kommer någon specialversion av X1. Det är samma material i bas-/mellanregistermembranet i C1.1 men det är förövrigt inte samma konstruktion i elementet. Om du kommer på någon Hifi-mässa och besöker vårt rum så kan den danska säljaren förklara skillnaderna för dig. Vi är bl.a. med på Ljud och Bildmässan i Malmö 17-18 oktober.
Raidho jobbar mycket med att få bort allt motstånd i sina element och framförallt få bort all egenresonans, alltså få dem tysta (svärta) så att man endast hör musiken och detsamma gäller kabinetten, vilket är en del av orsaken till att det är omöjligt att bestämma var ett par Raidho-högtalare står i rummet om man blundar (och musik är på). Diamond-elementet är exemplariskt vad det gäller svärta, diamant är ju det hårdaste som finns.
Postad 22 September 2015 - 15:48
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Vet inte helt säkert, men jag skulle tro att den inte blir större om det nu kommer någon specialversion av X1. Det är samma material i bas-/mellanregistermembranet i C1.1 men det är förövrigt inte samma konstruktion i elementet. Om du kommer på någon Hifi-mässa och besöker vårt rum så kan den danska säljaren förklara skillnaderna för dig. Vi är bl.a. med på Ljud och Bildmässan i Malmö 17-18 oktober.
Raidho jobbar mycket med att få bort allt motstånd i sina element och framförallt få bort all egenresonans, alltså få dem tysta (svärta) så att man endast hör musiken och detsamma gäller kabinetten, vilket är en del av orsaken till att det är omöjligt att bestämma var ett par Raidho-högtalare står i rummet om man blundar (och musik är på). Diamond-elementet är exemplariskt vad det gäller svärta, diamant är ju det hårdaste som finns.
För mig personligen är det inte kvalité jag saknar i X-1. Vad jag skulle vilja att man tillhandahöll är lite mer av allt annat utöver ett redan förträffligt övre register. Något som orkar sig ner till i alla fall 50Hz med lite pondus. "Lite större låda lite större element eller möjligen två bas/mellanregister element." dvs. en X-2. Vet att det finns en X-3 modeller redan idag men dessa kommer aldrig att bli aktuella med nuvarande prissättning.
Får vänta och se vad som händer i framtiden, fantastiskt låter de hur som helst men det finns ingen modell för mig ännu.
Är ni på arkenmässan nästa höst får jag väl besöka ert rum, vem vet vad ni kan presentera då 
Redigerat av Blåtand, 22 September 2015 - 15:49.
Postad 22 September 2015 - 17:43
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
För mig personligen är det inte kvalité jag saknar i X-1. Vad jag skulle vilja att man tillhandahöll är lite mer av allt annat utöver ett redan förträffligt övre register. Något som orkar sig ner till i alla fall 50Hz med lite pondus. "Lite större låda lite större element eller möjligen två bas/mellanregister element." dvs. en X-2. Vet att det finns en X-3 modeller redan idag men dessa kommer aldrig att bli aktuella med nuvarande prissättning.
Får vänta och se vad som händer i framtiden, fantastiskt låter de hur som helst men det finns ingen modell för mig ännu.
Är ni på arkenmässan nästa höst får jag väl besöka ert rum, vem vet vad ni kan presentera då 
Förstår, ville bara förklara. 
En bra sub till X1 kanske kan vara något?
De har konstruerat Scansonic just därför, till dem som inte vill lägga de pengarna som en Raidho kostar. De har många av de kvalitéer som Raidho har, men kanske inte hela vägen. Om du har varit hos HembioConsult så spelar MB2,5 riktigt bra i det lilla rummet längst in till vänster i butiken som är på 15-20kvm, ca.50cm från bakväggen. Det är inga problem med basen i det lilla rummet. Ta hem och testa MB2,5 och ställ dem brett isär (i en liksidig triangel) så skall du se att de kommer att spela jättebra i basen, testa. Uppställningen är viktig för att basen skall fungera. Spikesen på Scansonic är inte vassa utan platta (ger bättre ljud) så det är inga problem att flytta runt dem i ditt vardagsrum när du testar.
X2, vi får se men jag skulle tro att priset i så fall skulle hamna på en bit över 100.000kr,
Postad 22 September 2015 - 18:26
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Förstår, ville bara förklara. 
En bra sub till X1 kanske kan vara något?
De har konstruerat Scansonic just därför, till dem som inte vill lägga de pengarna som en Raidho kostar. De har många av de kvalitéer som Raidho har, men kanske inte hela vägen. Om du har varit hos HembioConsult så spelar MB2,5 riktigt bra i det lilla rummet längst in till vänster i butiken som är på 15-20kvm, ca.50cm från bakväggen. Det är inga problem med basen i det lilla rummet. Ta hem och testa MB2,5 och ställ dem brett isär (i en liksidig triangel) så skall du se att de kommer att spela jättebra i basen, testa. Uppställningen är viktig för att basen skall fungera. Spikesen på Scansonic är inte vassa utan platta (ger bättre ljud) så det är inga problem att flytta runt dem i ditt vardagsrum när du testar.
X2, vi får se men jag skulle tro att priset i så fall skulle hamna på en bit över 100.000kr,
Tack det är bra, för det är just bra förklaringar jag behöver 
Hur är MB-1 när det kommer till frekvensomfång i praktiken vid jämförelse med X-1:an.
Skulle också vara intressant att veta hur den är funtad vad gäller placeringskänslighet.
Den finns tyvärr inte för demo i mitt närområde, där av frågorna.
Kanske blir ett test på MB-2,5 här hemma, det skall i vilket fall övervägas.
Även hemlån på X-1 skall övervägas då jag har väldigt svårt att släppa tankarna även på denna.
Sub tror jag att jag har som skulle funka bra även ihop med X-1 eller vilken som av de andra också för övrigt (REL S3). Frågan är bara om man kommer uppfatta att man tappar mycket energi i midbasen i ett sånt system. Här lyssnas på precis alla musikgenres som finns så det skall fungera med allt från klassiskt och jazz i ena änden på skalan till hiphop och riktigt tung metal i den andra.
Redigerat av Blåtand, 22 September 2015 - 18:29.
Postad 23 September 2015 - 13:22
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tack det är bra, för det är just bra förklaringar jag behöver 
Hur är MB-1 när det kommer till frekvensomfång i praktiken vid jämförelse med X-1:an.
Skulle också vara intressant att veta hur den är funtad vad gäller placeringskänslighet.
Den finns tyvärr inte för demo i mitt närområde, där av frågorna.
Kanske blir ett test på MB-2,5 här hemma, det skall i vilket fall övervägas.
Även hemlån på X-1 skall övervägas då jag har väldigt svårt att släppa tankarna även på denna.
Sub tror jag att jag har som skulle funka bra även ihop med X-1 eller vilken som av de andra också för övrigt (REL S3). Frågan är bara om man kommer uppfatta att man tappar mycket energi i midbasen i ett sånt system. Här lyssnas på precis alla musikgenres som finns så det skall fungera med allt från klassiskt och jazz i ena änden på skalan till hiphop och riktigt tung metal i den andra.Lite svårt
Lite svårt att jämföra de två högtalarna, men X1 går djupare än vad specifikationen anger, den börjat trappa av vid 80Hz och fortsätter ner en bit. MB1 behöver i de flesta rum stå nära väggen, vilket inte X1 skall göra (inte för nära). Det viktigaste med Raidho och Scansonic är att du behöver sätta upp dem brett isär och vinkla in dem lagom mycket. Det är då du får den otroligt stora ljudbilden (läs ljudlandskap ) 3D:n i röster, och en dynamisk och snabb bas.
Om du även lyssnar på tung metal så rekommenderar jag absolut MB2,5, den är verkligen en allroundhögtalare som spelar allt. Men det är bättre att du testar den själv, det är ju en smaksak som allt annat. Om du tar hem den och har problem med uppställningen eller annat så kan du ringa eller maila mig så kan jag ge dig lite råd.
Postad 24 October 2015 - 19:45
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Nu skall det bli kul att få testa ett par MB-1 hemma i lugn och ro.
Har bara hunnit börja ännu och är verkligen på start stadiet men redan nu kan jag säga att man inte skall ta för givet att dessa inte räcker till i medel stora rum. Med en rejäl förstärkare så är basen väldigt övertygande så långt ner den nu går så låter det kanon. Just nu har jag bara testat med att ha den ca 50-60 cm från bakvägg. Senare skall jag testa att flytta subben för att se hur det blir med bättre stöd från väggen bakom.
Den bas som finns där nu är både nyanserad och rapp. Ihop med min REL S3 så tror jag det kan bli riktigt bra efter lite justeringar och det låter redan nu väldigt mycket större än vad kombinationen är rent fysiskt. Visst Raidho är odiskutabelt bättre i de övre registret men också i en helt annat division vad gäller priset. Jag vågar ändå påstå att MB-1 står sig väldigt bra mot många andra dyra högtalare på marknaden och till detta pris kan det vara ett riktigt bra köp för en del. Får ni chansen så lyssna på dem.
Postad 27 October 2015 - 10:20
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Postad 19 November 2015 - 11:45
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har läst en hel del om 2.5 på diverse forum och det verkar som att de spelar otroligt bra för sin prisklass, men att det tar upp mot 400-500 timmar spelar in högtalarna innan de låter som de ska. Dessutom ska de tydligen stå minst 1 m från bakväggen, vilket för mig är en dealbreaker. Funkar helt enkelt inte att ha högtalarna så långt ut i mitt vardagsrum. Denna info har jag fått främst från forumet och recensionen nedan.
http://forum.audiogo...1421507903
http://www.mkabl.rs/..._7633508793.pdf
Däremot undrar jag om detsamma gäller för MB 3.5. Iom att de har basarna på sidan kanske de inte är lika känsliga för att placeras närmare bakväggen? Vore mycket tacksam om någon kunde uttala sig om detta.
Postad 19 November 2015 - 12:49
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Har läst en hel del om 2.5 på diverse forum och det verkar som att de spelar otroligt bra för sin prisklass, men att det tar upp mot 400-500 timmar spelar in högtalarna innan de låter som de ska. Dessutom ska de tydligen stå minst 1 m från bakväggen, vilket för mig är en dealbreaker. Funkar helt enkelt inte att ha högtalarna så långt ut i mitt vardagsrum. Denna info har jag fått främst från forumet och recensionen nedan.
http://forum.audiogo...1421507903
http://www.mkabl.rs/..._7633508793.pdf
Däremot undrar jag om detsamma gäller för MB 3.5. Iom att de har basarna på sidan kanske de inte är lika känsliga för att placeras närmare bakväggen? Vore mycket tacksam om någon kunde uttala sig om detta.
Är du i behov av ett par stora golvare? För samma pris som de stora MB 3.5 får du MB-1 och minst en riktigt bra sub möjligen två.
Fördelen med MB-1 är att de låter lika bra, men är mycket enklare att möblera in. Mycket av skillnaden ligger i basen och det behöver inte bli sämre med sub. Men ytterst handlar det väl om hur stort rum du har och hur högt du skall spela.
Postad 19 November 2015 - 14:11
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Är du i behov av ett par stora golvare? För samma pris som de stora MB 3.5 får du MB-1 och minst en riktigt bra sub möjligen två.
Fördelen med MB-1 är att de låter lika bra, men är mycket enklare att möblera in. Mycket av skillnaden ligger i basen och det behöver inte bli sämre med sub. Men ytterst handlar det väl om hur stort rum du har och hur högt du skall spela.
Rummet är väl ca 30 kvm och jag gillar musik som lever mycket på basen, så det är ganska viktigt för mig. En sub hade säkert funkat bra tillsammans med MB-1, men jag är osäker på basen från en sub hade smält in lika bra i ljudbilden som hos en golvare där basen är integrerad och anpassad av tillverkaren för att harmonisera med de övriga registren.
Men det är kanske något som bör undersökas närmare.
Redigerat av Lewdas, 19 November 2015 - 14:12.
Postad 19 November 2015 - 15:14
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Rummet är väl ca 30 kvm och jag gillar musik som lever mycket på basen, så det är ganska viktigt för mig. En sub hade säkert funkat bra tillsammans med MB-1, men jag är osäker på basen från en sub hade smält in lika bra i ljudbilden som hos en golvare där basen är integrerad och anpassad av tillverkaren för att harmonisera med de övriga registren.
Men det är kanske något som bör undersökas närmare.
Jag har dessa i ett rum på ca 25-26kvm men de spelar inte i rummets längdriktning utan vi har ca 4 m mellan väggarna där högtalarna spelar.
Således kan inte jag heller ha en högtalare som skall ha en meter fritt i alla riktningar.
Fördelen är en framåtriktad basport som gör det möjligt med en väggnära placering.
Nu har jag ändå valt att dra fram dem så att min sub får plats bakom men det är inte för att de inte låter bra nära väggen utan pga av att jag vill få en lite bredare triangel mellan högtalarna och lyssningspositionen. Jag har en yttervägg som är orsak till detta.
Banddiskanten har också fördelar när det kommer till spridning, framför allt i höjdled. Golv och takreflektioner är märkbart låga.
MB-1 fungerar jättebra ihop med min REL-sub och det var lätt att få till en bra integration mellan dem.
För att bara ha en 4,5" bas är de väldigt baskapabla men man köper inte dessa om man vill ha extrembas. Man köper dem förmodligen inte heller om man inte har en hyfsad utrustning i övrigt, för det är inte immuna mot dålig kringutrustning eller dåliga inspelningar. Men får de rätt förutsättningar så kan de mejsla fram väldigt mycket små detaljer och nyanser från skivspåren.
Ljudet är väldigt öppet och de är verkligen enastående när det kommer till att presentera bredd och djup i stereobilden. Men precis som med Raidhos mindre modeller så behövs en bas om man vill känna basen fysiskt. Den bas som finns i MB-1 är nyanserad och snabb men inte djup om man jämför med stora golvare. Det är bra skjut i mellanregister och bas särskilt med hänsyn till storleken. Visst finns det högtalare som är lite gosigare och varma i sin återgivning men jag anser inte att dessa på något sätt är överanalytiska eller hårda. Om det utmärker sig på några område så är det just responssnabbhet och låg distorsion, särskilt i det övre registren.
För film där man normalt lägger delningen på mellan 60-80Hz blir det väldigt realistiskt vilket jag inte hade räknat med pga av de fysiska måtten.
Köpte dessa mest för att jag ville testa något annat, men blir glatt överraskad varje gång jag slår på anläggningen. Kan nog bli svårt att gå vidare till något annat som är rimligt prissatt då det är lätt att bli beroende av det nyktra och öppna ljudet i dessa.
Har du möjlighet att låna hem för ett test så kan detta vara en smidig lösning.
Om någon skulle få för sig att detta är säljsnack så kan jag meddela att de inte är till salu 
Redigerat av Blåtand, 19 November 2015 - 15:17.
Postad 19 November 2015 - 16:33
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag tvivlar inte på att ljudet är underbart i MB-serien, har inte hört någon som varit missnöjd hittills. Tyvärr är det lite av en estetisk fråga för mig också. En sub i vardagsrummet tilltalar mig inte särskilt mycket, vill helst ha så lite synlig utrustning som möjligt och gärna lättplacerat. Ett par golvare nära inpå väggen har jag inga större problem med och det var därför jag var nyfiken på om 3.5 kunde placeras nära bakväggen. Kanske får skicka ut frågan till Hifiexperience eller någon annan återförsäljare nära Stockholm.
Postad 19 November 2015 - 17:23
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Om MB-3.5 står bland annat:
Enclosure: Curved, heavily braced, ventilated box design with front loaded port and adjustable aluminum feet.
Detta borde väl betyda att det är en basreflex konstruktion med antingen bakåt riktad port eller mer troligt en som spelar mot golvet som på MB-2.5.
En snabb granskning av dessa förutsättningar ger att den möjligen kan vara marginellt enklare att placera än MB-2.5 men det är inget som direkt tyder på det, snarare tvärt om.
Blir lite sugen faktiskt på att lyssna mer på och kanske låna hem någon av de större modellerna.
Tror att en hemmabio med MB hela varvet runt skulle bjuda på en grym upplevelse. Men då skall man ha lite mer space än det jag har just nu.
Redigerat av Blåtand, 19 November 2015 - 17:30.
Postad 20 November 2015 - 09:43
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Du har nog helt rätt Blåtand. Jag mailade en återförsäljare som bekräftade att både 3.5 och 2.5 kräver ganska stort avstånd mot bakväggen. Väldigt synd. Ett alternativ är väl i och för sig att ha högtalarna närmare väggen när man inte spelar musik eller bara slölyssnar och sysslar med annat. Sedan kan man flytta in dom i rummet om man vill lyssna ordentligt. De är ju relativt små och lätta så det kanske inte är något större problem.
Postad 20 November 2015 - 14:11
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Du har nog helt rätt Blåtand. Jag mailade en återförsäljare som bekräftade att både 3.5 och 2.5 kräver ganska stort avstånd mot bakväggen. Väldigt synd. Ett alternativ är väl i och för sig att ha högtalarna närmare väggen när man inte spelar musik eller bara slölyssnar och sysslar med annat. Sedan kan man flytta in dom i rummet om man vill lyssna ordentligt. De är ju relativt små och lätta så det kanske inte är något större problem.
Visst kan man flytta högtalarna, de är som du säger väldigt enkla att flytta runt eftersom de dels väger relativt lite och sedan sitter det fötter på som man inte behöver passa in mot ett skydd för golvet. Deras spikes är trubbiga. Bara lyfta rätt upp och ställa ner.
Man kan ju också laborera lite med att strypa/plugga basporten och se hur det påverkar vid en mer vägg nära placering.
Antar att du inte tänker köra hemmabio eftersom du räknar med att inte behöva någon sub. Skulle du ändå ha tankar på ett mångkanalsystem så tycker jag att du absolut skall testa även MB-1.
Postad 21 November 2015 - 15:16
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nä det är ren 2-kanals stereo jag tänker ha hemma, ingen hemmabio. Tack för informationen och tipsen i alla fall, ska börja provlyssna på allvar efter årsskiftet någon gång.
Postad 28 November 2015 - 23:18
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Någon som fått chansen att lyssna på någon av nyheterna från Scansonic eller Raidho.
Dels har man ju lanserat en rätt intressant högtalare i MB-6. Visserligen relativt dyr, men efter att ha bekantat mig med MB-1 ett tag nu så blir man väldigt nyfiken på vad MB-6 kan prestera. Lär ju vara ett jäkla bett i en så stor pjäs med många små men väldigt alerta bas/mellanregister element.
Sedan har ju dessutom Raidho presenterat en ny X1 och en X2 som visserligen också är kostsamma men X2 är grymt läcker.
Bara nyfiken på eventuella intryck?
Postad 30 November 2015 - 01:30
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Kan tänka mig att det är samma sound i hela MB-serien bara att det blir en större scen och mer tjoong i MB-6 än i dom andra. Det brukar vara så att alla modeller i samma serie är klangmässigt lika eller ska vara bara att det är mer krut i den största till film o sånt och att man slipper köpa baslåda för det mesta 
Postad 30 November 2015 - 17:29
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Den stora skillnaden inom MB-serien lär väl vara att man i de större modellerna t.ex MB-6 via delning får en annorlunda uppdelning mellan elementen och att de element som utgör mellanregister helt avlastas från basfrekvenserna. Det borde ju kunna påverka en hel del i mellanregistret då man har mer konarea och ett smalare frekvensband. Delningen till diskanten ligger nog likadant som i de mindre modellerna. Problemet med stora golvare är ofta att de kan vara kinkiga med placeringen, en del modeller är näst in till omöjliga att hantera i normala boningsrum. Det var väl den typen av intressanta observationer och lyssningsintryck jag fiskade efter.
Redan lilla MB-1 är snabb och dynamisk för sin storlek så man skulle ju kunna föreställa sig att MB-6 är som en "tiger" på anabola. Frågan är väl om den föreställningen stämmer eller om man får något annat och i så fall vad då...
Postad 01 December 2015 - 00:17
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|