Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4???

79 svar till detta ämne Contour+Confidence
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 december 2015 - 14:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Håller med om att olika tillverkare har olika mål. Många basar borta i staterna siktar t.ex. på Q 0.707 istället för 0.5 för att få mer output med bekostnad på kvalitet. Detta tror jag dock inte gäller i samma utsträckning på de finaste basarna men helt klart värt att undersöka genom att lyssna. Det där med Q, grupplöpstid osv. är jag dock ingen expert på men detta är min gissning på varför två, till synes, bra basar kan låta så olika. Dock är väl Q något man kan fixa med EQ?

Oavsett hur bra subben är tillverkad så måste man ha flera får att det inte skall låta blöt bummelbas som står och spelar för sig själv. 

Vad är det du vill visa i dina exempel? 

Postad 13 januari 2016 - 09:59

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

98% av gemeneman kan aldrig lägga så mycket pengar på en högtalare, eller på något annat här i världen som är leksaker.

så du gör det inte för dig själv bara, du gör det för oss andra här på forumet som ligger och suktar efter en sådana där sak.

Du gör det för att vi skall få se på bilder och drömma.

Sorry!!

Förstog dig helt fel där!!!

Ursäkta mig för den aggressiva tonen men lägg gärna en smiley eller någon annan liten hint  så at vi vet att inlägget är lite sarkastiskt eller skämtsamt. :D

Postad 13 januari 2016 - 10:11

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

C4 bör kunna spela lite högre men det är nog ingen jätteskillnad men försök att få till en demo.

Vill du kunna spela högre och starkare så rek jag isdf köra delat system med subbar.

Iom att du ens funderar på ett par C4 så har du ju kanske budget att köra dina 3.4 med dubbla Velodyne DD-12/15/18 som ett exempel.

Rätt kalibrerat så kommer det att spela betydligt högre/starkare än C4

Har försökt att lira 3.4 med sub men har aldrig fått det att låta riktigt homogent.

Har testat med Velodyne och Rel(inte värstingarna) men det blir inte riktigt som jag hade tänkt.

Har riktigt svårt att hitta inställningar som är bra, och då låter det ändå sämre än 3.4 utan sub.

+ att jag har inte plats för 2 eller 4 subbar.

Därför vill jag ha frontar som klarar det mesta.

Postad 13 januari 2016 - 10:18

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Edit: läste fel, om Primare A32 inte räcker till då kanske det är dags att se sig om efter nya högtalare eller ställa fram feta subbar, kanske 4 stycken på lämpligt ställe och peta dit ett riktigt bra delningsfilter.

Har du fixat akustik i form av förstareflexer och sett över basresonanser?

Tror att Primare A32 räcker till bra,men som sagt, har inte jobbat så bra med akustiken pga. det är så TRÅKIGT!!!

men tror att du har rätt där. Finns mycket att hämnta i rumsakustiken.

Postad 13 januari 2016 - 10:27

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Möjligt att den räcker. Om det hade varit jag hade jag kört på en Bladelius Ymer i detta fallet som steg men det är mer jag det :)

Börjar med vad man har, sen ser man om nått inte pallar med. ;)

Postad 13 januari 2016 - 10:43

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Kan ju vara Primare steget som inte orkar med när det blir allt för högt även fast A32 är stor och stark eller att det inte händer så mycket mer i volymen till en viss nivå eller att nämnda högtalare inte är gjorda för att spela lika hög ljudnivå i paritet motsvarande ett stridsflygplan. Sedan att du gillar dynaudio det är Fine för mig dock att säga dynaudio är bäst är lite som att svära i kyrkan. Om du är ute efter ny elektronik kanske du skall spana in till exempel Mark Levinson, T+A HV serien, Burmester, McIntosh, Krell, Audio Research, Elecrocompaniet, Hegel H/P 30, MBL eller Luxman

M

Postad 13 januari 2016 - 10:51

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

M

Mark Levinson är nog det bästa jag hört gällande slutsteg. Spelade skiten ur mina Dynaudio Contour 3.4 på ett bra sätt.

Köpte Primare A32 pga Mark Levinson steg var SVINDYRT!!!!

Men,men... Har jag råd så köper jag en Mark L nån dag.

Ska sägas att Mark L kostade runt 100k m medans Primare gick på 39K.

Redigerat av Ölpimplaren, 13 januari 2016 - 11:31.

Postad 13 januari 2016 - 10:55

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Skillnaden i ljudbild mellan Contour och Confidence är väldigt stor. Har ägt förstnämda och äger numera den sistnämda. Confidence spelar med betydligt mer detaljer och annan ljudbild (alltid svårt att beskriva).  Skivor som jag hade spelat 100-tals gånger och jag trodde hur de skulle låta, fick en helt annat ljud med Confidence.

Men om du ska spela högt så krävs kraft till dessa. Körde med en Bladelius Thor innan, lät jättebra och kunde dra på utan att det lät allt för ansträngt. Bytte till Hegel H4SE och Bladelius Idun, Skillnad? Så in i H...... Helt annat ljud, basen gick betydligt djupare, detaljer, stereoperspektiv ja allt blev bättre.

Så jag tror framförallt att du kommer uppleva ett helt annat ljud med Confidence. Ju mer kraft dom får, desto bättre låter dom(vid höga volymer). Kör på C4órna så slipper du ångra dig. Även om C2órna är fantastiska!

Vet att Dynaudio kräver rejält med pulver.

Testar först med vad jag har sen får jag se vad som sackar.

Tack för svaret.

Postad 13 januari 2016 - 11:11

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Hej Ölpimplaren! :)

Jag kan läsa och vet att du skrev att du inte vill byta märke för att dynaudio låter neutralt osv.

MEN om du bara skulle kunna göra ett undantag så kan jag rekommendera att lyssna på Revel F208 eller Revels Ultima2 serie det är galet bra högtalare båda serierna.

Ha det bra.

//Micke

Köper mina hifi prylar på Hifistället i Göteborg,  vet att han har ett set Revel Ultima2 där så jag tar o lyssnar på dessa+ att han har Dynaudio Confidence C4 Platinum oxå.

Hmm... Blir intressant.

C4 är min smärtgräns prismässigt men ja, man vet aldrig :D

Postad 13 januari 2016 - 11:36

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Förstår inte vad subbar har med detta att göra...Hur som helst! Köp C4..Det hade jag gjort om det hade varit jag  ;)

Tror att du har rätt :rolleyes:

Postad 13 januari 2016 - 11:43

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Glöm inte elektroniken. Ska du köpa C4 så ska det vara elektronik som klarar högtalare av den kalibern också, även om jag låter det vara något osagt iom att jag själv har testat en del olika elektronik genom åren till min hifi som även har varit av det billigare slaget :)

Nja.. Visst är elektroniken viktig men inte så viktig...

Lägger hellre ner 200k på hötalare än 20 på elektronik

Det är min prio. Rätt eller fel??????

Skål!!

Postad 14 januari 2016 - 01:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Tror att Primare A32 räcker till bra,men som sagt, har inte jobbat så bra med akustiken pga. det är så TRÅKIGT!!!

men tror att du har rätt där. Finns mycket att hämnta i rumsakustiken.

Ja akustiken är verkligen A-O.  Att du inte fick till det med sub kan mkt troligt vara av den orsaken men visst kvaliteten på subben är ju avgörande ändå i slutändan.

Visst är det tråkigt med akustik men får man väl höra hur mkt det ger så blir det genast roligt istället.

Har du kass akustik så lär det inte hjälpa av att byta till dyrare/mer kapabla frontar....Det är just det sistnämnda som förstärker problemen (om man nu har dessa problem, men obehandlade rum har i regel detta)

Lägg lite stålar på rummet genom att ta dit en akustiker...Idag finns det faktiskt trevliga akustik lösningar för både ögat o örat.

Redigerat av robert293, 14 januari 2016 - 01:41.

Postad 14 januari 2016 - 01:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Skål!!

Helt rätt enl mig.

Redigerat av robert293, 14 januari 2016 - 01:44.

Postad 14 januari 2016 - 07:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Skål!!

Våldsamt rätt tänkt! :)

Postad 14 januari 2016 - 11:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Helt rätt enl mig.

+1

Men lägg även lite dineros på rummet.

Postad 17 januari 2016 - 22:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Skrev i Dynaudio trådarna för många år sedan. 

Jag har alltid förordat kraft till Dynaudio, just för att jag började med Audience-serien. Men ju mer jag läser om effekt, och vad en högtalare tar ut vid alldagliga lyssningstillfällen så blir jag inte klok   :blink:

Är det inte primärt serier ovanför Focus som kräver desto mer effekt? Vad är det som avgör här: fasvridningar? Mina Focus högtalare dippar inte så katastrofalt på pappret. Jag har aldrig saknat effekt och jag kör instegsmodell från Hegel (2009). 

Kan två förstärkare i olika prissegment, specade på samma sätt även ladda ur sig effekt på olika sätt?  Finns det nätdelar som lämnar effekt mer oansträngt än andra?

Redigerat av Glidtassen, 17 januari 2016 - 22:17.

Postad 17 januari 2016 - 22:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Är själv lite kritisk till en del siffror på lämplig effekt till framför allt Contour serien som somliga nämnt. Då vill man ha flera hundra watt i vad man kallar Headroom. Visst det kan ju aldrig vara negativt men är det verkligen så viktigt?

Vad som skulle göra att Dynaudio kräver mer effekt än andra kan man ju undra och om de hade en konstig impedans karakteristik så borde det ju framgå om du har en sann kurva framför dig. För egen del har jag bara konstaterat att de låter platt och tråkigt om man inte har bra med effekt, någon exakt nivå har jag inte mätt upp.

Vad som ändå är väldigt enkelt att förstå är att man har att göra med en högtalare på 4 Ohm och en förhållandevis låg känslighet så att välja en förstärkare som är stabil i låga laster är ett måste. Att känsligheten är låg innebär också att du behöver få ut en hel del i effekt i 4Ohm eftersom känsligheten är låg.

Vilket de flesta förmodligen redan vet men ändå "3dB lägre känslighet dubbel effekt, 6dB lägre känslighet 4ggr effekten". 

En stativare på 85dB kräver således betydligt mer effekt än en på 90dB. Sedan finns det ju en effektnivå som är max för kontinuerlig effekt. För Contour  1.4 är den 160W. Detta innebär i praktiken att den inte är tänkt att spela extremt högt. Men lite headroom dvs en förstärkare som klarar att leverera låt säga 50-100W mer så borde man kunna spela relativt högt utan att förstärkaren börjar dista i någon högre grad.

Din upplevelse av att dina 75W räcker och blir över kan ju helt enkelt bero på att du lyssnar på begränsad nivå och kanske inte har ett stort rum att fylla? Levererar din Hegel bra upp till de nivåer du använder den och den betar sig bra impedans mässigt så kanske den är helt rätt avvägd för dina behov.

Här på forumet har de flesta helt olika infallsvinkel och kravbild så meningarna kommer att gå isär beroende på vem som besvarar din fråga. 

Det viktiga är att du är nöjd. Det är ju naturligtvis viktigt att ändå kolla vad som händer om man har en kraftigare förstärkare.
"Mest för att stilla sin nyfikenhet"
Jag menar så att du inte går och är halvnöjd med något som kan prestera mycket bättre under andra förutsättningar.

Redigerat av Blåtand, 17 januari 2016 - 22:50.

Postad 18 januari 2016 - 07:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Då stämmer sammantaget allt som jag har läst om effekt, tack. 

Att lägga runt 20 000:-  på en förstärkare vars tillhörande högtalare endast plockar ut 40-50% av effekten känner meningslöst. Kanske nätdelar spelar in, och på vilket sätt de levererar effekten. Detta torde vara avgörande vid transienter?

Jag håller med dig Blåtand, just med Dynaudio har jag aldrig hört dessa prestera med mindre förstärkare. Tyvärr har dessa oftast spelat ut bra med: McIntosh, Hegel, Bladelius, Krell osv. Körde mina Dynaudio 42 år 2005 med ett NAD effektsteg från mitten av 80-talet (NAD 2600- 2X150watt).

Effekten fanns där, men allt gick för långsamt. Kändes som om dåtidens NAD maskiner var för bumliga och långsamma? Nu vet jag inte om olika nätdelar kan lämna effekt med olika hastigheter, alltså ladda ur sig med med korta intervaller på ett lätt sätt?

Postad 18 januari 2016 - 07:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Jag tror ni tänker lite fel, de watt som dynaudiohögtalarna är specade för är att de kan spelas kontinuerligt i den styrkan. Under kortare tid kan de med lätthet spelas med minst det dubbla och transienter kan lätt nå mycket mycket mer än så. Därför är det bra om man har en del headroom i sin förstärkare. Med det sagt så kan vissa frekvenser också vara extra svåra för framförallt stativare och kan betyda bottning av element eller värre. Delning mot sub kan i de fall vara bra.

Jag rekommenderar att ni har en förstärkare som klarar det dubbelt upp mot vad era högtalare fixar kontinuerligt.

Postad 18 januari 2016 - 14:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Yes, ovanstående stämmer nog

Men detta skall även ställas i relation till hur högt man spelar till vardags för att resonemanget skall bli relevant. 

Postad 18 januari 2016 - 16:15

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Jag tror ni tänker lite fel, de watt som dynaudiohögtalarna är specade för är att de kan spelas kontinuerligt i den styrkan. Under kortare tid kan de med lätthet spelas med minst det dubbla och transienter kan lätt nå mycket mycket mer än så. Därför är det bra om man har en del headroom i sin förstärkare. Med det sagt så kan vissa frekvenser också vara extra svåra för framförallt stativare och kan betyda bottning av element eller värre. Delning mot sub kan i de fall vara bra.

Jag rekommenderar att ni har en förstärkare som klarar det dubbelt upp mot vad era högtalare fixar kontinuerligt.

Nja fel vet jag inte, tycker vi säger en del samma men har lite olika uppfattning om hur mycket headroom som är värt att betala extra för.

Precis som Glidtassen är inne på så är t.ex. 500W inte ett måste för ömtåliga öron. Använder du en robust (välkonstruerad) förstärkare som inte har väldigt hög output men aldrig ens är i närheten av vad denna maxar så borde man i praktiken kunna få en del headroom även med en sådan.

Finns ju t.ex. väldigt många dynaudio ägare som kör med Naim vilka alltid är lågt specade effektmässigt. Har själv hört en del sådana kombinationer och det är förvånade hur väl det funkar tillsammans mot bakgrund av ovanstående resonemang. Sedan har nätdelens konstruktion en del med detta att göra.

En rejäl kondensatorbank och en kraftig trafo gör skillnad när det gäller att leverera ett dynamiskt ljud. 

Redigerat av Blåtand, 18 januari 2016 - 16:16.

Postad 18 januari 2016 - 18:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

I fall jag fick välja. 

Om jag var bosatt i hus, inga grannar att störa då skulle förutsättningarna rättfärdiga att jag spenderade på en ännu större rigg. 

Mitt musikintresse avkräver dock inte att jag ägnar mig åt mer analytisk hifi. 

Jag har pratat mycket med en vän beträffande Dynaudio, och han hävdar bestämt att Dynaudio inte kan spela skitig rock, well åtminstone på ett engagerade sätt. Vidare menade han att det år någonting över ljudbilden som blir för stramt och korrekt. Själv älskar jag märket, det gör jag men börjar bli beredd att hålla med. 

Dynaudio har en mörkare och mer tillbakalutad spelstil, utifrån flera modeller som jag hört. Det är bra tyngd i ljudet, mycket svärta och kropp. Men ibland kan jag i brist på bättre ord känna att ljudbilden blir för allvarlig, snarare än kvittrande spelglad. 

Tog hem ett par Wharfedale Diamond 9.1 i veckan, och det var då det slog mig: dammit, dessa små budgetburkar rockar! 

Nu tänker ni säker: Åååååhhhh, jeeesus ställer användaren ett par finare Dynaudio gentemot ett par stativare från Wharfedale för 1500:- ?

Svar: Nej!

Men jag vill bara belysa att: för att få liv i ett par stora Dynaudio krävs ganska mycket av kringutrustningen och vi landar i en annan kontext. Detta innehär ofta stora effektmonster, stativare över 20-30 000 bidrar till att åtminstone jag börjar tänka: analyserar jag, eller rockar jag?

Själv är jag ganska tolerant mot olika typer av musik, men får frossbrytningar av "korrekta hifi-inspelningar". Därför finns: Lou Reed, The Modern Lovers, Bowie mm. i min skivsamling. Det är högst subjektivt hur vi vill avnjuta musik, men för mig nådde jag gränsen vid Focus 140. Jag har lyssnat på högtalarna som tråden behandlar, men aldrig känt ett tillräckligt starkt sug. 

Redigerat av Glidtassen, 18 januari 2016 - 18:26.

Postad 18 januari 2016 - 20:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

@Glidtassen: Det finns en anledning till att jag har fler än ett par högtalare.

Jag är i grunden väldigt nöjd med Focus 160 som jag levt ett bra tag med, men det går inte att bortse från de faktum att det finns högtalare som är mer framfusiga och släpper loss lite mer "livliga kanske är ordet jag söker". 

Ett par Dynaudio med rätt kringutrustning har en härlig kontroll på ljudet och är alls inte tråkiga att lyssna på snarare tvärt om men de är lite reserverade och tendensen blir särskilt tydligt om kringutrustningen inte räcker till, då plattas dessutom ljudbilden till på ett oönskat sätt. Det är inte bara en fråga om kraft som en del verkar ha hängt upp sig på utan man behöver ha bra grejer i hela signalkedjan om de skall blomma ut ordentligt. Då vaknar de övre registret till liv ordentligt och de upplevs mer levande och mindre reserverade. Men det blir likväl ett helt annat sound om man har en lätt driven hornhögtalare eller en högupplöst respons snabb högtalare med banddiskat för att nämna några exempel.. Det innebär inte nödvändigtvis bättre ljud men definitivt annorlunda. Just nu är det omöjligt för mig att välja mellan Focus med sin kontroll, tyngd och generellt välbalanserade ljudbild gentemot snabbheten, stereodjupet, stereobredden och livligheten som Scansonic presterar. 

Rösthanteringen tycker jag är någorlunda likvärdig men absolut inte identisk. Gitarrplockande på Scansonic är dock magi för priset.

Får hoppas jag kan springer på en högtalare som kan allt någon gång i framtiden :)

Postad 18 januari 2016 - 21:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Roligt att vi ser på saken på samma sätt. 

Så många gånger har jag läst om folk som köper Dynaudio utifrån artiklar som de läst, men sedan blir besvikna pga. att det upplever en fadd och trög ljudbild. De har lagt hela budgeten på högtalaren, men har sedan inte haft råd att matcha med lämplig förstärkare. 

Mina Focus 140 drevs först med Primare I20, det lät helt ok, men jag saknade snärt och transienter. 

Jag har också hört Dynaudio Temptation för runt tio år sedan i Göteborg med full McIntosh rigg. Det var deras stora golvare med enorma monoblock till. 

Även om jag stod mitt framför högtalarna så kunde jag knapp urskilja varifrån ljudet kom, men kroppen reagerade på ljudet snarare än öronen. Det gick tryckvågor genom hela kroppen när dessa högtalare spelade ut. 

Det stämmer att kraft inte är allt, utan Dynaudio skall spelas med en förstärkare med en rak spelstil. Vidare behöver de en förstärkare som visar var skåpet skall stå. När de blommar ut så blir subtila detaljer påtagliga, detaljer som: vibrationer i kroppen på en cello, eller och större flygel. 

Varför jag väljer Dynaudio och aldrig sett åt ett annat märke sedan dess är pga. djupare sub-oktaver, riktigt djupa toner där man uppfattar strukturen i materialet hos akustiska instrument. 

Jag har alltid älskat ett fysiskt ljud hos elektronik såväl som högtalare. NADs 80-tals serier tryckte mycket på mid och djupbas. Det känns i magen när denna typ av elektronik kommer igång. Måste väl säga att för mig är motsatsen: finare stativare med metallmembran, som primärt låter bra med gitarr-plock. Monitor Audio känns för mig ganska långt från Dynaudio. Elac uppskattar jag dock, har både bra timing och ett rent och öppet ljud. 

Jag har kollat på stativaren i Contour, och den är stramare och mer korrekt än Focus 140, men frågan är om den är roligare? Focus serien är har fortfande mkt rock n roll. 

Redigerat av Glidtassen, 18 januari 2016 - 21:21.

Postad 18 januari 2016 - 22:20

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Precis som Glidtassen är inne på så är t.ex. 500W inte ett måste för ömtåliga öron. Använder du en robust (välkonstruerad) förstärkare som inte har väldigt hög output men aldrig ens är i närheten av vad denna maxar så borde man i praktiken kunna få en del headroom även med en sådan.

Jag håller inte med, samtidigt som jag håller med. Jag håller med i att om man finlyssnar i låga volymer så finns det givetvis ingen anledning att köpa något overkill.

Men det jag inte håller med om är att om samma finlyssnare hade satt sig i ett akustiskt reglerat rum och verkligen lyssnat på något i hög volym och då insett vilken realism högtalarna faktiskt klarar av utan att det låter på något sätt jobbigt, så hade denne nog både fixat rummet och fixat en förstärkare som inte klippte vid höga transienter.

Men men... :)

Postad 19 januari 2016 - 06:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Känns ironiskt, jag kommer från andra hållet. 

För folk som läser mina rader tänker dessa sannolikt att jag ifrågasätter deras val, men det gör jag inte. Jag argumenterar för mina val, och vad jag upplevt. 

Det stämmer delvis: enorma nätdelar som kan mata ur sig massor av effekt ger många gånger fantastiska resultat. Hur detta exakt hänger ihop får någon annan svara på. Mig veterligen hämtar sällan förstärkarna ut så mkt effekt, även om dessa ibland har över 200watt till förfogande. 

Jag har hört klass A förstärkare på 20 watt spela ut ordentligt, visserligen med mindre stativare, men än dock. 

Tror också att i viss mån handlar hela forumet om sublimering dvs. många användare shoppar sig lyckliga, och sedan tillskriver produkten de köpt magiska egenskaper. Detta har jag också gjort i tristess emellanåt. Jag har en anläggning i min 2:a som jag mest mjuklysssnar till, och den är för boendet överdimensionerad för mina behov. 

Skulle jag vilja äga ett par Temptation med tillhörande monoblock? 

- Javisst, men var skulle jag ställa dessa? 

Om jag ägde sjötomt i Saltsjöbaden med tillhörande villa, och om kapitalet tillät då vore saken biff :)

Redigerat av Glidtassen, 19 januari 2016 - 20:57.

Postad 21 januari 2016 - 12:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Här finns mätning och kub över Focus 140, vet inte hur mkt denna skiljer sig från stativaren i Contour? Tror att Contours stativare är på 85 db istället. 

Bifogad fil(er)

Postad 21 januari 2016 - 12:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Väldigt snäll last iaf, det där kan typ allt driva :D

Postad 21 januari 2016 - 14:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag hade gjort detta.
-Köpt eller byggt 2 st basmoduler. Dessa kommer, som många redan sagt, avlasta fronthögtalarna så du kan spela högre.
-Ta dit någon kunnig eller som jobbar med akustik, som hjälper dig ställa in basmodulerna och ev ger fler tips om rummet.

Nästa steg skulle enligt mig vara att byta frontar. Det är trots allt små element och de har en begränsad SPL förmåga oavsett hur mycket du avlastar dem. Av de du fundera över så verkar C4 vettigast. Och vid ett sådant köp så skulle eventuellt mer kraft av ett större slutsteg vara nästa grej att skaffa.

Postad 21 januari 2016 - 15:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Tack för snälla svar

Skriver mest i denna tråd av allmänt intresse, och jag aspirerar inte på att köpa nytt. Att mina Focus utgör en alltför snäll last kan jag dock i inte hålla med om. Det händer mkt mellan en instegsförstärkare med en blygsam effekt på runt 50watt, till skillnad från min Hegel H1mk4. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.