Blir flera hundra om inte tusentals gånger om året jag svarar på sådana här frågor. Det ger alltid perspektiv på det som jag gör, vilket är att kurera information och förklara. Ju mer jag förstår av situationerna som uppstår och vad man möter, desto bättre blir jag på att förklara, vilket som med det mesta andra är ett livslångt lärande.
Hursomhelst är det tre situationer som återkommer. Skriver inte detta för TS utan för alla andra som läser och då och då finner sig missförstådda på forum och hur man hanterar detta:
(1) Solipsistiska drag: Personen i fråga inser inte att deras situation är just deras alldeles egna situation. De tycker de ger tillräckligt med information, men kan inte kliva ur vanföreställningen att vad som är alldeles glasklart i deras huvud, "...jag skrev ju tydligt...", inte alls är glasklart för andra.
Hanteras: upprepa och förtydliga. Detta är en nödvändig del i kommunikationen med andra människor, extra särskilt bakom teknologiska filter, likt text på forum. Ingen annan människa kommer hålla samma koll som man själv har i skallen. Inte ens din fru.
(2) Fiskar i fel vatten: Fullt normalt att man inte greppar situationen och frågar efter fel lösning. Typexemplet är frågor efter sladdar och donglar som omvandlar inkompatibla signaler. Inget fel i sig då detta är en del av lärandet.
Hanteras: Förklara intentionerna. Vad vill du uppnå? Lyft blicken mot det större perspektivet snarare än fokusera på den tekniska detaljen du tror är nyckeln till lösningen. Det senare leder ofta till den klassiska situationen att man köper en random kabel som inte gör vad man trodde. Detta är ju vad forum är så bra på, men jag önskade fler frågade *innan* de köper fel mojäng. 
(3) Fixeringen vid en viss produkt/lösning: Allra vanligaste frågan jag får om projektorer är "Vilken projektor är bäst på ljusa rum?", vilket är som att fråga efter vilken högtalare som spelar skönast musik bredvid en motorväg. Svaret är "Ingen projektor" respektive "Hörlurar, gärna brusreducerande". Allt annat som finns är endast kompromisser och avgränsningar som mer än ofta leder till suboptimering.
Hanteras: Omvärdera – eller acceptera kompromisser. Till och med avstå. Du kanske frågar efter något som inte kan lösas. Det finns en universell lösning och det är att kasta mer pengar på problemet, likt att med projektorer köpa specialdukar och bygga avancerad mörkläggning.
Ingen kan ju berätta för dig vilka kompromisser du kan acceptera. Här måste man gå full cirkel och upprepa och förklara sig och sina intentioner. ¯\_(ツ)_/¯
Redigerat av Ringblixt, 04 maj 2023 - 09:00.