Digital Video Essentials Snart Här!
Postad 31 January 2004 - 22:21
Om man ser lika mycket pal som ntsc vilken kalibrering blir bäst att använda?
Denna fråga är ställd tidigare och det verkar finnas ett svar ;-)
Postad 31 January 2004 - 23:19
Längre svar:
Det som gör att det är större skillnad än man tror mellan PAL och NTSC är hur signalerna är kodade. Det som skiljer är främst svärta och färger.
Referensnivån för "Black level calibration" (kontrast) ligger t ex normalt på 7.5 IRE för NTSC, där Japansk NTSC och PAL använder 0 IRE som referens för svart. IRE = Gråskala där 100 IRE är fullt vitt och 0 IRE är totalt svart.
Det är också rätt stora skillnader på färgdjupet - Färgkurvorna (Gamuts) är nämligen inte synkade så att om man skulle använda samma inställning så löper man risken att färger med hög "saturation" och låg luminas där färgerna är nära eller helt mättade blöder. Samtidigt är färgkurvan i PAL mindre än den hos NTSC, vilket gör att vissa färger som är synliga i NTSC inte alls kommer att kunna ses på ett riktigt sätt i PAL.
Gamut = En beskrivning på vilka färger i en färgmodell som kan återges. Människans syn har vissa "begränsningar" som gör att vi inte kan uppfatta alla färger. Detsamma gäller t ex projektorer och monitorer som har ett ännu mer begränsat utrymme att välja färger ur - en mer begränsad gamut.
För de flesta är de skillnader som jag pratar om förmodligen inte omedelbart märkbara, men om man vet vad man skall titta efter så blir de nog så irriterande.
Mvh
/Pär
Postad 01 February 2004 - 22:58
inställningar i projektorn.
Postad 10 February 2004 - 15:37
Har exakt samma intryck. Finns mkt tjafs men lite väl lite verkstad tyvärr...Jag har kört igenom DVE PAL nu och jag har några frågor till er andra som har den:
1. Mitt blåa "filter" är MYCKET mörkt blålila. Det gröna och röda ser jag lätt igenom medan jag knappt ser bilden från projektorn genom det blåa! Skall det vara så?
2. Det är mycket material på skivan men förvånansvärt lite bildkallibrering tycker jag. Det som finns är bra men jag skulle gärna se lite mer, framförallt när det gäller digitala bildpresentatörer som LCD, DLP, DILA, Plasma etc. Eller har jag missat något?
Det blåa filtret ja...ehhh, nån som hajjar vad man ska ha för nytta av det??? Som skydd vid radioaktivt utsläpp eller?
Dessutom är den rätt rörig i menyerna ja. Man känner sig lite "lost".
Iövrigt verkar den dock ok.
Postad 10 February 2004 - 15:43
Utan att säga för mycket kan jag också hålla med om att jag inte kan navigera mellan menyerna på ett lika lätt sätt som på t ex AVIA.
Förutom den "ringing" som finns i videokoden och svårigheterna med menyerna så tycker jag att DVE har flera mycket bra poänger.
mvh
/Pär
edit:förtydliganden
Redigerat av Perra1, 10 February 2004 - 15:44.
Postad 10 February 2004 - 16:08
Förutom den "ringing" som finns i videokoden
Vad menar du, att det är ett generellt signal problem eller DVE specifikt?
Mvh Michael
Jag fick min PAL DVE idag och skall labba lite med den i kväll.
Postad 10 February 2004 - 16:54
Hmm..men om man inte ser nått av projbilden så kan det ju få vara hur bra färg-gamut som helst, den går ju ändå knappt att använda.DVE använder sig av en ny, och enligt Joe Kane bättre, färg-gamut för att på ett bättre sätt styra upp gråskalekalibreringen på den nya skivan - därav de nya lite mörkare färgfiltren!
Hehe, är det jag som är trög nu eller?
Postad 10 February 2004 - 22:52
Jag hade dock lite problem att få till det gröna perfekt (färgtemp helt av, dämpade -10 det gröna på necen o de blev nästan bra).....måste nog fixa lite till.
Noterade dock en del "ringning" utan att det syns från normalt tittar avstånd men ändå ,vad handlar det om?
Postad 10 February 2004 - 22:57
mvh
/Pär
Postad 23 February 2004 - 18:15
Redigerat av Eyes, 23 February 2004 - 23:44.
Postad 06 March 2004 - 16:12
"We are currently looking at our options for all formats of high definition DVD and hope to have both 720p and 1080p out in Windows Media 9 sometime early in 2004."
Någon som hört något mer om detta?
/ola
Postad 22 April 2004 - 15:45
funkade okej förutom den gröna färgen (fick inte till blocken ordentligt alls
men för övrigt så vart bilden kanon tycker jag .
både dvd och tv-tittande funkar bra nu
snake
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?