Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digital Video Essentials Snart Här!

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2004 - 11:25

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Kan man kolla Y/C timing med denna skiva?

Postad 30 January 2004 - 12:16

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
A8 - Ja

mvh

/Pär

Postad 31 January 2004 - 22:21

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Hur var det där med Pal o Ntsc, hur stor blir skillnaden om man växlar skivor?
Om man ser lika mycket pal som ntsc vilken kalibrering blir bäst att använda?
Denna fråga är ställd tidigare och det verkar finnas ett svar ;-)

Postad 31 January 2004 - 23:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Enkelt och kort svar: JA, det är skillnader!

Längre svar:

Det som gör att det är större skillnad än man tror mellan PAL och NTSC är hur signalerna är kodade. Det som skiljer är främst svärta och färger.

Referensnivån för "Black level calibration" (kontrast) ligger t ex normalt på 7.5 IRE för NTSC, där Japansk NTSC och PAL använder 0 IRE som referens för svart. IRE = Gråskala där 100 IRE är fullt vitt och 0 IRE är totalt svart.

Det är också rätt stora skillnader på färgdjupet - Färgkurvorna (Gamuts) är nämligen inte synkade så att om man skulle använda samma inställning så löper man risken att färger med hög "saturation" och låg luminas där färgerna är nära eller helt mättade blöder. Samtidigt är färgkurvan i PAL mindre än den hos NTSC, vilket gör att vissa färger som är synliga i NTSC inte alls kommer att kunna ses på ett riktigt sätt i PAL.

Gamut = En beskrivning på vilka färger i en färgmodell som kan återges. Människans syn har vissa "begränsningar" som gör att vi inte kan uppfatta alla färger. Detsamma gäller t ex projektorer och monitorer som har ett ännu mer begränsat utrymme att välja färger ur - en mer begränsad gamut.

För de flesta är de skillnader som jag pratar om förmodligen inte omedelbart märkbara, men om man vet vad man skall titta efter så blir de nog så irriterande.

Mvh

/Pär

Postad 01 February 2004 - 22:58

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Tack för svaret, då blir det att köpa bägge skivorna och spara ner 2st
inställningar i projektorn.

Postad 10 February 2004 - 15:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag har kört igenom DVE PAL nu och jag har några frågor till er andra som har den:

1. Mitt blåa "filter" är MYCKET mörkt blålila. Det gröna och röda ser jag lätt igenom medan jag knappt ser bilden från projektorn genom det blåa! Skall det vara så?

2. Det är mycket material på skivan men förvånansvärt lite bildkallibrering tycker jag. Det som finns är bra men jag skulle gärna se lite mer, framförallt när det gäller digitala bildpresentatörer som LCD, DLP, DILA, Plasma etc. Eller har jag missat något?

Har exakt samma intryck. Finns mkt tjafs men lite väl lite verkstad tyvärr...

Det blåa filtret ja...ehhh, nån som hajjar vad man ska ha för nytta av det??? Som skydd vid radioaktivt utsläpp eller?

Dessutom är den rätt rörig i menyerna ja. Man känner sig lite "lost".

Iövrigt verkar den dock ok.

Postad 10 February 2004 - 15:43

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
DVE använder sig av en ny, och enligt Joe Kane bättre, färg-gamut för att på ett bättre sätt styra upp gråskalekalibreringen på den nya skivan - därav de nya lite mörkare färgfiltren!

Utan att säga för mycket kan jag också hålla med om att jag inte kan navigera mellan menyerna på ett lika lätt sätt som på t ex AVIA.

Förutom den "ringing" som finns i videokoden och svårigheterna med menyerna så tycker jag att DVE har flera mycket bra poänger.

mvh

/Pär

edit:förtydliganden

Redigerat av Perra1, 10 February 2004 - 15:44.

Postad 10 February 2004 - 16:08

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Hej Pär,

Förutom den "ringing" som finns i videokoden

Vad menar du, att det är ett generellt signal problem eller DVE specifikt?

Mvh Michael

Jag fick min PAL DVE idag och skall labba lite med den i kväll.

Postad 10 February 2004 - 16:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

DVE använder sig av en ny, och enligt Joe Kane bättre, färg-gamut för att på ett bättre sätt styra upp gråskalekalibreringen på den nya skivan - därav de nya lite mörkare färgfiltren!

Hmm..men om man inte ser nått av projbilden så kan det ju få vara hur bra färg-gamut som helst, den går ju ändå knappt att använda.

Hehe, är det jag som är trög nu eller? :( :)

Postad 10 February 2004 - 22:52

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Har nu labbat lite och vadå inte se....allt syns som det "ska" genom blå/röd o grön filtret!...?
Jag hade dock lite problem att få till det gröna perfekt (färgtemp helt av, dämpade -10 det gröna på necen o de blev nästan bra).....måste nog fixa lite till.

Noterade dock en del "ringning" utan att det syns från normalt tittar avstånd men ändå ,vad handlar det om?

Postad 10 February 2004 - 22:57

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Det är lätt hänt när man mastrar denna typ av statiska mönster som "pressar" videodecoders och deinterlacers hårt! I princip alla kalibreringsverktyg lider mer eller mindre av detta - men det är ändå rätt synd!

mvh

/Pär

Postad 23 February 2004 - 18:15

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Hmm är den bra då? eller ska man köpa en annan???

Redigerat av Eyes, 23 February 2004 - 23:44.

Postad 06 March 2004 - 16:12

Unregisteredefaac570
  • Unregisteredefaac570
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Såg på jkp:s hemsida att de har en HD-variant på gång. Kul för oss med t ex Sanyo Z2 som klarar äkta 720P.

"We are currently looking at our options for all formats of high definition DVD and hope to have both 720p and 1080p out in Windows Media 9 sometime early in 2004."

Någon som hört något mer om detta?

/ola

Postad 22 April 2004 - 15:45

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Gjorde idag en kalibrering av tv:n med dve-pal

funkade okej förutom den gröna färgen (fick inte till blocken ordentligt alls :P
men för övrigt så vart bilden kanon tycker jag .
både dvd och tv-tittande funkar bra nu :lol:

snake

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.