Rock/Hårdrock låter skräningt och basfattigt
Postad 13 October 2003 - 15:17
Postad 13 October 2003 - 17:03
är på god väg o införskaffa ett 331 ska dock köpa i swedala ..
den ska funkera i hemmabion me....avr.4000 står för resten ..
har haft en Amplefix för ett par år sedan...den va grym,lite ljus dock.
Postad 13 October 2003 - 18:10
Jag tog och köpte en ny pick up och nål (ortofon om 20)till min skivspelare en Dual 505-3 som har stått i källaren ett par år, Jag letade fram min lp-samlig och hittade black sabbath första skivsläpp den heter black sabbath och vilket ljud det är nu förstår jag att du föredrar vinyl före cd i många fall!
Ja, bra pressar på Black Sabbath skivorna låter MKT bättre än det mesta som släpps idag.
Kör "Untouchables" med KoRn i stället..... Tycker däremot inte att Black Sabbath, trots att det är världens överlägset bästa band genom tiderna, har så värst bra ljud. Sabbath Bloody Sabbath står kanske ut lite men på den tiden hade men inte riktigt samma möjlighet som man har nu.
Ja, den skivan har rätt bra ljud, har själv LP'n. Men frågan om vi båda tycker samma om vad bra ljud är. För mig är inte bra ljud att ha en platt ljudbild som är dynamiskt komprimerad. Instrumenten ska låta som riktiga instrument och man ska kunna höra musikens nerv i ljudet.
Det får man helt klart med dom tidiga Black Sabbath skivorn (på BRA utgåvor, det finns dåligt mastrade också).
Så någon mer metal skiva som låter bra?
Sedan så hade dom nog i flesta fall mkt bättre möjligheter då än nu att få bra ljud. Dom generellt bästa inspelningarna med bäst ljud som jag har är gjorda för runt 40-30 år sedan. Där kommer nästan aldrig någon ny upp i samma klass.
Postad 13 October 2003 - 20:11
Andra metal-plattor som jag gillar ljudet på är Pantera - Far Beyond Driven, MegaDeth - Countdown To Extinction, Death - Symbolic
Postad 13 October 2003 - 22:22
Ja, och tyvärr så faller dessa plattor ganska platt när man spelar dom i en mkt bra neutral stereo. Var med på en demo för 10 år sedan där vi lyssna på QRS (?) signature högtalare, en liten stativare för runt 20 papp med mkt fint ljud. Och när vi testat Black Album så var ljudet bedrövligt. Platt och trist.För mig är Metallica - Black Album lite av metal-referens-platta rent ljudkvalitetsmässigt.
Andra metal-plattor som jag gillar ljudet på är Pantera - Far Beyond Driven, MegaDeth - Countdown To Extinction, Death - Symbolic
Postad 14 October 2003 - 07:37
Postad 14 October 2003 - 07:48
antar att hårdrockare måste vara dom mest lättlurade då?
som köper en massa hårdrocks plattor med dåligt ljud på!
Redigerat av Unregistered217b1113, 14 October 2003 - 07:48.
Postad 14 October 2003 - 08:01
Sedan är hårdrock ett ganska stort begrepp; om man går från Led Zeppelin via pudelrock, dödsmetall, grunge och funk metal till Linkin Park täcker det in ganska många typer av musikstilar - alla med olika ljudideal.
Postad 14 October 2003 - 10:46
Jo, men även om det är olika musiksorter så är naturligt ljud något ganska objektivt. Jag tror alla föredrar en djup ljudbild om dom får chansen att höra själv skillnaden. Att föredra odynamisk platt ljudbild tycker jag är lite konstigt för då behöver man ju inte bry sig om bra stereosaker.nin >> Vi har olika smak, det har du rätt i. En av anledningarna till att jag lyssnar mycket på hårdrock är just att jag gillar ljudbilden.
Sedan är hårdrock ett ganska stort begrepp; om man går från Led Zeppelin via pudelrock, dödsmetall, grunge och funk metal till Linkin Park täcker det in ganska många typer av musikstilar - alla med olika ljudideal.
Ett tips, köp Deep Purple - The Book of talisyn (remastred 1999 eller så). Den (alltså remasted versionen) har riktigt bra ljud för att vara hårdrock. Jämför det mot dagens skivor och se hur illa det låter. Som t ex Mötley Crüe's - Dr Feelgood som jag lyssna på nyligen. Fruktansvärt ljus och dåligt ljud. Trist på en sådan bra skiva.
hmms... hur kan man få ett platt ljud av (black album och div pantera plattor?)
Jo, man har bra saker. Med sämre grejer som hör man inte alla dessa fel.
Postad 14 October 2003 - 10:57
om ja köper en (svensson) stereo för typ 5-8000kr
så får man drass med sämre förutsättningar
att lyssna på sinna nyinköpta skivor
jämfört med att skaffa sig nivån högre (high-end -eller va de heter) utrustning
och få ut allt som man ska få ut från en skiva?
hoppas nån förstår va ja menar
va e de då för mening att köpa en stereo eller hembio
om man inte kan köpa de dyraste o bästa?
Postad 14 October 2003 - 12:42
Hmmm..Alltså med en bättre (oftast dyrare) stereo så får man ut mer från skivorna. Man hör mer vad som finns på skivorna. Och med bra inspelade skivor är det kanon, för då får man mkt bra ljud när man lyssnar. Men med dåligt inspelade/mastrade skivor, som hårdrock ofta är, så låter det sämre.okej få se om ja uppfattar de du menar rätt
om ja köper en (svensson) stereo för typ 5-8000kr
så får man drass med sämre förutsättningar
att lyssna på sinna nyinköpta skivor
jämfört med att skaffa sig nivån högre (high-end -eller va de heter) utrustning
och få ut allt som man ska få ut från en skiva?
hoppas nån förstår va ja menar
va e de då för mening att köpa en stereo eller hembio
om man inte kan köpa de dyraste o bästa?
Saken är att mkt hårdrock är mastrad så att den ska låta HÖGT i en dålig bergsprängare. Problemet är att kör man detta i en bra stereo så hör man alla bristerna.
Postad 14 October 2003 - 20:53
Men när jag spisar på en rock/hårdrock/metal-platta (Metallica, Pantera, Mustasch etc) så försvinner det där behagliga ljudet direkt. Det låter väl iofs OK så länge jag håller mig på moderat volym men när jag vrider på lite (som man ju gärna vill med rock/hård/metal) så låter det inget annan än skränigt ansträngt och basfatting!
Ja det ligger till som NIN skriver
Saken är att mkt hårdrock är mastrad så att den ska låta HÖGT i en dålig bergsprängare. Problemet är att kör man detta i en bra stereo så hör man alla bristerna.
Lepra!!Jag menade presis som Nin skrev
Jag "tror" han menar att hårdrocksskivor oftast ser ut som en hängmatta över frekvensspektrumet. Hissad diskant och kanske även hissad bas.
Lepra igen!
Det kanske inte finns resurser/ekonomi att fixa ett kalasljud i studion? de kanske vill att ljudet ska vara så?
Det här stämmer inte alls. Visst finns det resurser/ekonomi, det finns så många mindre artister som har kanon ljud på sina skivor. Det verkar vara så att det mesta spelas in för att låta bra på bärbara prylar och små onoffs stereos tyvärr
Mvh
Postad 14 October 2003 - 20:57
Det här stämmer inte alls. Visst finns det resurser/ekonomi, det finns så många mindre artister som har kanon ljud på sina skivor. Det verkar vara så att det mesta spelas in för att låta bra på bärbara prylar och små onoffs stereos tyvärr .
Nån snubbe som jag känner som jobbade i en liten studio sa att dom lyssnar på materialet i många olika anläggningar för att försöka komma fram till en kompromiss. Men tror det är nog som fbk säger. Största marknaden ligger nog där.
Postad 14 October 2003 - 23:25
bara för att nån halkat in på de dyra o bättre spåret så betyder de ju inte att
hårdrock för nån annan e platt ljud osv......
vet oxå med erfarenhet av studio att det är en svår balans att få ljudet korekt
men att det INTE är för att få de låta högt i en bergsprängare...
det är en ganska snev syn på metal genren....
vet oxå att tex pink floyd o div jazz musik låter mycket bättre
på skiva men det är ju helt olika stilar...jämfört med metal
tycker väl igentligen att om man har ett system som är mer än väl dyrt...
så ska man använda systemet till att njuta av den musik man gillar bäst inte bara
snöa in sig på att det låter skummt ur en högtalare i ett visst parti i en låt där det är konstigt mastrat....
power-metal tex är väldigt bra tryck i ljudet... kanske inte om du har små sateliter
men stora högtalare får man ett sjysst ljud....
ska inte säga mer nu... är ingen expert utan en metal älskare....
Postad 15 October 2003 - 09:09
Jo, men även om det är olika musiksorter så är naturligt ljud något ganska objektivt. Jag tror alla föredrar en djup ljudbild om dom får chansen att höra själv skillnaden. Att föredra odynamisk platt ljudbild tycker jag är lite konstigt för då behöver man ju inte bry sig om bra stereosaker.nin >> Vi har olika smak, det har du rätt i. En av anledningarna till att jag lyssnar mycket på hårdrock är just att jag gillar ljudbilden.
Ett tips, köp Deep Purple - The Book of talisyn (remastred 1999 eller så). Den (alltså remasted versionen) har riktigt bra ljud för att vara hårdrock. Jämför det mot dagens skivor och se hur illa det låter. Som t ex Mötley Crüe's - Dr Feelgood som jag lyssna på nyligen. Fruktansvärt ljus och dåligt ljud. Trist på en sådan bra skiva.
Hmmm.... Dr. Feelgood är ju känd som en väldigt välproducerad platta.... Jag gillar den inte - varken musikaliskt eller ljudmässigt dock. Den är heller inte särskilt modern då den kom 1989 vilket är ungfär halvvägs eller två tredjedelar in i hårdrockens historia. I princip tycker jag att allt gjort på och kring 80-talet har taskigt ljud eftersom det var modernt med ett sound som inte jag alls gillar då.
The Book Of Talisyn är mycket bättre än Dr. Feelgood musikaliskt i mina öron men känns hopplöst "gammal" när det gäller ljudet. Riktigt 60-talsljud vilket inte alls låter naturligt för mig snarare väldigt instängt och det känns som att de vill mer än tekniken klarar av.
Det är nog tyvärr så att det blir smaksak av det här till slut ändå.
Postad 15 October 2003 - 14:27
bara för att nån halkat in på de dyra o bättre spåret så betyder de ju inte att hårdrock för nån annan e platt ljud osv......
Jo, det blir ju det. Bara för att du t ex tycker att Big Tasty är godare än Whooper så betyder inte det är bättre än en fin måltid på en god resturang.
Det ÄR platt ljud på dom flesta hårdrocksskivor och det får man leva med. Och man kan färgar och maskera ljudet en hel del med billigare grejer, men det gör inte att ljudet är bättre.
vet oxå med erfarenhet av studio att det är en svår balans att få ljudet korekt
men att det INTE är för att få de låta högt i en bergsprängare...
det är en ganska snev syn på metal genren....
Alltså, det är ju så. Mkt av dagens musik ÄR dynamiskt komprimerad att passa bergsprängare och micro system. Det är ingen hemlighet alls. För det finns INGEN vinst att dynamiskt komprimera ljud om man har bra grejer att lyssna med.
tycker väl igentligen att om man har ett system som är mer än väl dyrt...
så ska man använda systemet till att njuta av den musik man gillar bäst inte bara
snöa in sig på att det låter skummt ur en högtalare i ett visst parti i en låt där det är konstigt mastrat....
Men, alltså, varför är du på detta forum? Det är för att du gillar Hemmabio och DVD antar jag. Men med DVD så ser ju vissa filmer sämre ut p g a att dom visar bristerna i originalet. Så är inte DVD bra då eller? Det handlar ju om att originalet är dåligt, inte själva tekniken som påvisar det. Samma är det med musik. Klaga inte på stereon som visar bristerna, klaga på den dåliga inspelningarna.
power-metal tex är väldigt bra tryck i ljudet... kanske inte om du har små sateliter men stora högtalare får man ett sjysst ljud....
Jaså, vilka powermetal skivor låter bra?
ska inte säga mer nu... är ingen expert utan en metal älskare....
Nja, jag är knappast expert heller, men man har ju lärt sig en hel del. Och jag är också metal älskare, säkert 70% av mina 1400 LP-skivor är metal och jag har lyssnat på metal i över 20 år. Men det gör inte att jag kan förneka att metal har nästan alltid dåligt ljud.
The Book Of Talisyn är mycket bättre än Dr. Feelgood musikaliskt i mina öron men känns hopplöst "gammal" när det gäller ljudet. Riktigt 60-talsljud vilket inte alls låter naturligt för mig snarare väldigt instängt och det känns som att de vill mer än tekniken klarar av.
Har du verkligen hört Talisyn på en bra version? Låter verkligen inte som det. Den är verkligen INTE instängd, vart har du fått det ifrån. Den är luftig och låter som gruppen står framför dig med stärkaren på 11! Och nu undrar jag vad du menar med 60-tals sound? Eftersom dom generellt bästa inspelningarna kommer från 60-talet så förstår jag inte hur du menar att det är fel på dessa? Har du hört Muddy Waters Folk singer? Eller dom tidiga Dylan? Eller tidig Hendrix? Och hört dessa på BRA utgåvor? Tekniken fanns allt att spela in underbart bra ljud.
Vad dessa skivor jag räknar upp (och massa fler) är att dom låter ÄKTA. Någon som inte många skivor gör idag. Låter Korn's nya rätt bra? Ja, men den är inte i närheten av dom jag skrev nyss, för den låter inte alls som gruppen är framför dig när du lyssnar på skivan.
Vatr bor du någonstans? Om du bor i närheten av Karlstad så är du välkommen och lyssna och se om du fortfarande säger samma sak. Skulle inte tro det.
Postad 15 October 2003 - 14:43
// Glarre
Postad 15 October 2003 - 15:00
Sedan så är det inte bara studion som gör att hårdrocks skivor låter illa. Lyssna på nya Metallica, den har spelats in i en bra studio men låter uselt. Trummorna är fördjävliga.
Postad 15 October 2003 - 15:33
// Glarre
Postad 15 October 2003 - 15:52
St.Anger är medvetet dåligt inspelad, det en "Statement"-grej av Metallica och Bob Rock.Nja, personligen (och jag är INTE ensam om detta) så börjar det låta riktigt bra på 50-talet.
Sedan så är det inte bara studion som gör att hårdrocks skivor låter illa. Lyssna på nya Metallica, den har spelats in i en bra studio men låter uselt. Trummorna är fördjävliga.
Bob Rock var trött på att sitta i en månad för att finjustera gitarrsoundet osv då han kom på att de skulle spela in så enkelt som möjligt. Upp m trumset o stärkare, på m skitmickar o spela in rätt upp o ner. Den är tydligen lika ruttet mastrad på enklaste sätt, man skall kunna höra hur cymbaler mm "klipps av" när de har klippt ihop olika delar till en låt.
Jag klarar inte att lyssna på skivan för att den låter så sketet, bättre att lyssna på DVDn där de spelar live, den låter bättre faktiskt!
Postad 15 October 2003 - 15:59
om de enda man gör är att leta fel osv??
det verkar ju som om du gör det...
de verkar ju grymmt tragiskt tycker jag...
som du skrev förut att du hadde ca 70% hårdrocks vinyl
men då kan du ju ta o kasta bort dom eller nått
om de ändå bara e komprimerat o platt ljud på dom eller?
Postad 15 October 2003 - 16:30
För er som gillar metal är Sonata Arctica en frisk fläkt. Härlig musik, som dessutom nog har det bästa ljudet jag hört i hårdrocks-genren (dvs en massa band och låtar).
Postad 15 October 2003 - 18:25
Men att man ska mastra om något för bil och walkmans tycker jag låter lite konstigt. Då har man missat poängen med att göra en remastring.
Ja, men saken är att dom remastrar inte skivor för den 1% av befolkningen som har bra stereos, dom remastrar för vanliga Svensson, som har dåliga stereos. Sedan så som du märker så tycker visst en hel del om när det är HÖGT hela tiden, och ljuset ljud. Sedan att man har komprimerat dynamiken rejält så allt låter platt och trist är en annan sak. Har ni hört dom två senaste Red hot chili peppers skivor? Dessa låter helt åt ****, super komprimerade men knappt någon dynamik kvar alls.
Kan visa ett av MÅNGA exempel på hur man idag förstör ljudet på skivor:
Vi har till att börja med låten Heartless med gruppen Heart.
Såhär ser wave filen ut för original CD'n:
http://community.web.../46303634jJLXDb
Och här har vi samma låt från Greatest Hit's skivan som kom 1998:
http://community.web.../46303708OTtbbG
Se den stor skillnaden!
Du kan även läsa om gruppen Rush och hur deras ljud har blivit sämre och sämre med åren här: http://www.prorec.co...6256C2E005DAF1C
Jag köpte Pink Floyd boxen och dessa skivor lät bättre en min kompis lösköpta. Spetsade till det ytterligare och köpte Pink Floyds wish you were here Usa remasteringen och den lät bättre en skivan i Pink Floyd boxen.
Ja, vad jag läst så är inte ljudet super på Echos boxen heller, utan också komprimerad till viss del. Men en fråga, vad var det som låt bättre med boxen mot den lösköpta? Och vad var det som var bättre med "Wish you were here" mot boxen?
vad är det för mening att köpa eller lyssna på musik
om de enda man gör är att leta fel osv??
det verkar ju som om du gör det...
de verkar ju grymmt tragiskt tycker jag...
Hmmm, jag sitter inte och lyssnar efter fel, men eftersom min anläggning är rätt bra så hör jag ganska lätt all fel. Så jag letar inte fel.
som du skrev förut att du hadde ca 70% hårdrocks vinyl
men då kan du ju ta o kasta bort dom eller nått
om de ändå bara e komprimerat o platt ljud på dom eller?
Vart har du fått det ifrån? Jag lyssnar på musik! Så även om det är dåligt ljud så lyssnar jag om det är bra musik. Köper du bara skivor med bra ljud eller?
Sedan så tycker jag själv det är trist att mina Satyricon, Darkthrone, Emperor, etc skivor låter skit.
Redigerat av nin, 15 October 2003 - 18:26.
Postad 15 October 2003 - 19:15
Ja, jag har alla (tror jag i alla fall, det är väl bara Mk. 1 & 2 de gjort något åt? Väntar med spänning på Burn och Stormbringer som de tydligen hittat mastertaperna till nu
Sedan St. Anger - den är ju som någon nämnde en medveten low,low,low-fi-platta. Har också lite svårt för den men det känns ändå som en lite kul grej.
Vidare bor jag tyvärr långt norrut men jag tackar, helt ärligt, för inbjudan. Hade varit kul att höra. Antagligen hade det varit lättare att komma till konsensus med ett möte "in real life" också. Jag skall däremot ta mig i kragen och försöka lyssna lite på de plattor du gav förslag på, kan bli kul! Har du månne fler favoriter att tipsa om?
Mvh
Postad 15 October 2003 - 19:33
Pink floyd boxen jag hänvisar till heter "shine on" och innehåller ett antal cd skivor.
The wall skivan låter superb ingen komprimering rikligt med dynamik. Den lös köpta låter lite platt och livlös. Skillnaden mellan wish you were here är att bruset är nästan helt borta och att det låter mer upplöst. När man gör en remasting så är det för att rädda eller förfina en inspelning . En riktigt gjord remastring ska låta bättre på alla system. Sedan att vissa gör ett försök så att man ska köpa skivan en tredje gång tycker jag är ett hån mot oss konsumenter.
// Glarre
Postad 16 October 2003 - 02:28
Postad 16 October 2003 - 04:16
Nåväl, jag tycker att Book of... låter instängd och inte alls som du - att det låter som bandet står framför en. För mig känns det som att i princip alla gamla 60-talsplattor har den här typen av sound. Det kanske inte beror på tekninken utan att det helt enkelt var modernt men ändå..... Och ja, jag upplever "Untouchbles" som en ljudmässigt mycket bättre platta.
Som sagt, där håller jag inte med dig. En fråga, har du lyssnat på en riktigt bra stereo??
Skillnaden mellan wish you were here är att bruset är nästan helt borta och att det låter mer upplöst.
Aj, aj, aj, låter inte bra. Dom har säkert använt no-noise och liknade saker. Inte kul alls.
När man gör en remasting så är det för att rädda eller förfina en inspelning . En riktigt gjord remastring ska låta bättre på alla system.
Alltså, originalbanden är originalet. Men många av dagens remastringar är dåliga, och mkt sämre än dom gamla CD/LP utgåvorna.
Postad 16 October 2003 - 05:37
Aj, aj, aj, låter inte bra. Dom har säkert använt no-noise och liknade saker. Inte kul alls.
Faktum är att det här är en limited release från 1993 och köptes i Usa. Den ligger i en speciell box och cd skivan är i guld. Den går inte att jämföra med dagens nyutgåva.
// Glarre
Postad 16 October 2003 - 16:36
nu har jag inte orkar läsa hela tråden, men den främsta anldeningen att hårdrock kan låta basfattigt och framför allt då snabb musik med dubbelstamp är ju för att ju snabbar det går det mindre djup blir det i basen, den är ju bara att testa på ngt sätt så förstår ni vad jag menar, kör tex genom datorn och sakta ner låten.......
men visst kan duiverse hårdvaru uppgraderingar hjälpa, men det här anser jag vara den främsta orsaken
Postad 19 October 2003 - 19:26
Postad 19 October 2003 - 23:45
Öhh...Generaliserings VM eller?Hårdrockare har aldrig varit kända för att lira på låg volym. Det mänskliga örat är inte direkt gjort för att tåla hög volym. Jag kan gott tänka mig att hårdrockarna är helt döva för diskanttoner, samt har nedsatt hörsel i mellanregistret. Blir basen för bullrig då är det svårt att urskilja röster - i deras öron låter det bra med lite bas, markerat mellanregister och överdriven diskant.
Postad 19 October 2003 - 23:58
Postad 20 October 2003 - 03:07
Måste säga att jag ställer mig på nin's planhalva i denna match. Tycker det är helt uppenbart att många nya skivor med populärmusik, även hårdrock kan vara pop,
Det känns som de hissar runt vissa frekvenser, kanske runt 100Hz och i diskanten samt att ljudet känns ganska livlöst. Har inga som helst vetenskapliga belägg eller mätningar på detta men det är så jag upplever det.
Tycker det är helt fantastiskt ljud på många äldre skivor och nin nämner en riktig höjdare med Muddy Waters (Folk singer).
Det hindrar förstås inte mig från att låta St. Anger spinna runt runt i cd-spelarn gång efter annan. Jag tillhör en av dem som tycker att denna platta är helt underbar och eftersom man tidigare slamrat på i en skitig replokal är min acceptans mot sjungande virvlar och skårrande sejare hög.
Jag undrar om du, nin, eller någon annan har några tips om var man kan hitta bra inspelningar på cd (har tyvärr ingen lp-spelare kvar längre) med grupper som Black Sabbath, Led Zeppelin, Thin Lizzy. Tänkte börja samla på mig lite kvalitetsskivor från dessa underbara band. Finns det några "släpp" som kan rekommenderas?
So long!
PS.
Känner att min singatur kan misstolkas lite efter detta inlägg, så jag förtydligar:
Mina högtalare och min förstärkare låter bättre än de jag hade innan.
DS.
Postad 20 October 2003 - 09:25
Kolla här!
Postad 20 October 2003 - 11:41
Skämt åsido, flertalet hårdrockare gillar stora högtalare och att kräma på lite. Nu ska jag inte påstå att Cervin Wegas gamla 1515 är en direkt skönspelande högtalare men nog funkar väl den bättre till hårdrock än t.ex. Dynaudio Contour 1.3? SIZE DOES MATTER - när det gäller hårdrock
Även om man nu inte råkar vara hörselskadad har jag för mig att vid lågt ljudtryck är det mänskliga örat sämre på att uppfatta bas- och diskanttoner, men att detta jämnas ut i takt med ökat ljudtryck. Nån som har djupare kunskaper om hörseltröskeln och mixning får rätta mig om jag har fel men detta har man kanske tagit hänsyn till när man mixar?
Postad 21 October 2003 - 08:53
Man tackar och bockar för tipset.Spiroue >> Sabbath skall släppa en box med orginalsättningens alla låtar ny-remastrade inom några månader. Den skulle komma under hösten men har blivit lite försenad. Det är gruppens amerikanska bolag som sköter det hela, de har fått väldigt bra kritik för en samlingsskiva de gjorde för något år sedan och detta skulle tydligen hanteras på samma sätt. Kan ju vara värt att lyssna på när det kommer i alla fall.
Kolla här!
Postad 21 October 2003 - 12:07
Jag undrar om du, nin, eller någon annan har några tips om var man kan hitta bra inspelningar på cd (har tyvärr ingen lp-spelare kvar längre) med grupper som Black Sabbath, Led Zeppelin, Thin Lizzy. Tänkte börja samla på mig lite kvalitetsskivor från dessa underbara band. Finns det några "släpp" som kan rekommenderas?
Ja, jag kan ge dig TVÅ tips:
1. Tro ALDRIG på att en ny remastrings utgåva kommer låta bättre än tidigare utgåvor. Detta ser/hör man om och om igen. Jag kan ge er ett tips hur illa det kan vara. Ladda hem denna MP3:a: .
Det är Huey Lewis and the New' Sports. Det första du hör är taget från den gamla Mobile Fidelity CD'n och den senare är från nya remastrade Expanded Edition.
Vilken låter bäst!
2. När det gäller dom grupperna som du frågar efters som finns det mkt bra info här: http://www.stevehoffman.tv/forum. Där kan man söka i musik avdelningen (och arkiv musik) och få fram det mesta vilka versioner som låter bäst. Och bli medlem som jag så kan man fråga också. Helt klart det bästa forumet med mest kunskap om olika utgåvor.
Postad 22 October 2003 - 14:40
Precis som på skiva låter det väldigt bra (för att vara live i klubblokal iaf) i de lugnare partierna där det är mycket akustiskt plinkeplonk och eller synth/piano. Då är det lätt att låta endorfinerna skena iväg och få hjärnan att uppnå ett musikaliskt- och "liveHifi"rus. Tyvärr dör det direkt så fort disten slås på och drivet tuggar igång. Nog för att man fortfarande kan njuta av musiken, men det blir mer gung, tugg och coolt sväng. Soundet blir för *svordom* kasst för att bibehålla hifiruset.
Gillar man svårt distade gitarrer, chinacrashar och growlande avgrundsstämmor (vilket man såklart gör
Sen finns det förstås mer eller mindre välproducerad och välljudande metal... Håller band som t.ex. Tiamat, Therion och Tool högt även hifimässigt. Hmmm...ny hypotes; bara band på T som gör välljudande metalplattor?
Postad 22 October 2003 - 21:42
Sedan är det ack så sant, allt för mkt musik i denna genren låter illa pga kassa produktioner. Inte för att musiken för den skull är sämre, men man tänker alltid "tänk om det lät bättre...". Sedan att de flesta av dagens studiofolk/skivbolag verkar gå på allt för mycket fulknark och förstör ljudet något extremt, gör ju inte saken bättre. Maidens nya är ett praktexempel på bra skiva med uselt ljud. Metallicas nya ska vi inte prata om... Det finns INGEN ursäkt att släppa en skiva som låter som en idiot har spelat in den på ett trasigt talminne. Sedan tycker jag skivan var lika usel musikmässigt också, men det är ju en personlig åsikt, men att ljudet är skit och åter skit håller nog de mest fanatiska Metallica-fans med mig om.
Sist men inte minst! Om ni vill ha ett tips på en metal-skiva med kanonljud så tycker jag ni ska lyssna på Dream Theater - Awake. Jag har inte lyckats hitta en skiva som låter bättre (på CD, men det är ju tyvärr det formatet dom flesta vill ha idag
Rock on...
Postad 22 October 2003 - 22:08
Pink Floyd:s Dark Side of The Moon -Sacd, låter kanon iaf =D
Jag brukar aldrig analysera sönder mina få skivor.
Tycker jag om musiken så lyssnar jag på den hur dåligt den än kan låta. Tycker t.ex. att det är lite jobbigt med bruset från gamla Metallica album (vinyl) men känslan är ändå enorm när man lyssnar på dem.
Tror dock att progressiv hårdrock brukar låta mycket bättre än thrash, och death bl.a.
Pain of Salvations skivor låter bra tycker jag =)
Metallicas senaste låter ju förjävligt som alla tycker... eller de flesta hoppas jag. Dvd:n låter mycket bättre.
Postad 22 October 2003 - 22:45
Har Denon 3802, Denon 3800 DVD,Boston Acoustics Golvare och SVS Sub.
Lång tråd så risk för lite upprepningar...
Tråden gjorde att jag var tvungen att lyssna igenom en radda "tyngre " musik (som jag gillar men inte kan så mycket om), Gamma Ray, Lost Horizon, Saxon, Bruce Dickinson, 220 Volt, Virgin Steele osv.osv
Kände igen MikoSads beskrivningen (skränigt osv.) Jag gick ut i bilen och matade in plattorna en efter en... Lät relativt sett tungt och bra. Samma sak i mitt THX klassade mini system till datorn.
Plockade sedan fram min enda DVD-Audio än så länge, Stone Temple Pilots - Core och körde i "riktiga" anläggningen. Vilken otrolig skillnad.. Hur fylligt och balanserat ljud som helst upp till smärtsamma ljudnivåer... O bas i MASSOR
Så nog 17 måste mycket falla tillbaka på orginalets kvalité och mixning.
Var tvungen att ringa en musiker som spelat in mycket i studio. Han bekräftade att mycket av dagens "populär"musik slaktas vid mixerbordet, det komprimeras och tas bort massor för att som tidigare sagts låta bra i en "medelanläggning"
Intressant ämne.. gäller inte bara Hårdrock
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?