![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 23 oktober 2003 - 16:32

Postad 23 oktober 2003 - 16:35
Det verkar som det inte går att få ett leveransbesked någonstans ifrån.....Någon här mer än jag som beställt från Hificomponents? Skulle enl. min bekräftelse fått 2400:an i veckan, men såg nu att de skjutit upp till V45 istället!
Har förresten någon fått som beställt från utlandet?

Postad 23 oktober 2003 - 17:45
Den som väntar på något gott...

Ni som har valt att köpa 2400, vad vad det som avgjorde så att ni inte valde 1400?
Redigerat av nakos, 23 oktober 2003 - 18:10.
Postad 23 oktober 2003 - 19:14
Det verkar som om ingen riktigt vet. Tror Yamaha sagt att den är till för "Custom Install" vad de nu menar med det...Är det nån som vet vad man kan använda rs232:an till på 2400???
Jag har läst lite på AVSForum och de spekulerade i vad den skulle kunna användas till. Några trodde det kanske fanns möjlighet att läsa av YPAO inställningarna samt skicka tillbaka dem igen. Då kan man ju ha flera olika inställningar lagrade på sin dator och använda dem som presets (vilket saknas på receivern). Om detta är fallet kanske jag ångrar lite att jag köpte en 1400 och inte en 2400

I följande tråd på AVSForum så snackar de om att Yamaha släppt protokollen för kommunikation via RS-232 för en massa andra modeller och att de kanske även ska släppa protokollet för 2400. Intressant!
Postad 23 oktober 2003 - 22:32
Vart beställde du den och vad kostade den?Så där nu har man åxå beställt 2400an
Har kollat lite själv på att beställa ifrån nätet men mailade technikdirekt.de
för ca 2 veckor sen och de skulle ha 679+17,50€ ifrakt men nu ska dom ha
hör o häpna 869€ med frakt.Så kanske tar och satsar på ett steg istället..
Postad 23 oktober 2003 - 22:43
Tråkigt, jag tänkte precis beställa en 1400 därifrån.
Postad 24 oktober 2003 - 12:20

skulle vilja höra lite om de sk närvarohögtalarna, tycker jag är lite intressant.
finns det nån som har en liten erfarenhet av den här typen av högtalare?
Postad 24 oktober 2003 - 12:45
Jag hann få en RX-V1400 till det gamla priset. Skickade över pengarna igår så den borde vara på väg nästa vecka.Jag mailade technikdirekt.de och enligt dom så hade Yamaha hört av sig och "krävt" att dom höjde priset... :/
Tråkigt, jag tänkte precis beställa en 1400 därifrån.
Postad 24 oktober 2003 - 13:01
Har du kikat i manualerna som det länkats till tidigare i tråden? Där visas hur de ska placeras (om det är samma bilder som i min manual).
![]()
skulle vilja höra lite om de sk närvarohögtalarna, tycker jag är lite intressant.
finns det nån som har en liten erfarenhet av den här typen av högtalare?
De kan bara användas av vissa DSP lägen om jag förstått det hela rätt. Troligen alltså inte "rena" THX, DD, DTS, DPL (I, II, IIx) utan "enhanced surround lägen" och alla dessa konstiga rumstyper som Jazz, Rock etc som i varje fall jag aldrig använder. Däremot kan "enhanced surround" för DPL och Movie Theater läget vara riktigt trevliga och fungerar närvarohögtalarna då så kan de förhoppningsvis bredda ljudbilden.
Det underliga är att man verkar kunna använda front + center + surround + surround back och presence speaker samtidigt (!). Det innebär alltså 9 kanaler medan förstärkaren enligt spec endast har 7 kanaler... Jag snackar alltså inte pre-out nu utan förstärkta utgångar. Manualen är inte tydlig på den här punkten!
Har sökte lite på AVSForum men det står inte mycket om detta. Vill minnas att någon testat men tyckt att det lät bättre utan...

murbank: Det är för

Postad 24 oktober 2003 - 13:21
Postad 24 oktober 2003 - 13:35
När man tittar på film i tex DD, står det då på displayen hur många högtalare som används? Hoppas du förstår hur jag menar.
Postad 24 oktober 2003 - 13:37
Effektförbrukning På: 500W
En evighetsmaskin, trevligt.
Postad 24 oktober 2003 - 16:52
Ja det står det faktiskt! Hade inte själv lagt märke till det förrän du frågade. Har precis testat en DD 2.0 och en DD 5.1 och det stämmer (!) Om du kikar i pdferna ovan (manulerna) och tittar på vyn över displayen så bör du se små symboler nere till höger (L, C, etc.).LordX: Har en kanske lite onödig fråga men som jag vill veta iallafall.
När man tittar på film i tex DD, står det då på displayen hur många högtalare som används? Hoppas du förstår hur jag menar.
Citat ur manualen:
Indikatorer för ingångskanal
Dessa indikatorer visar kanalkomponenterna i aktuell digital insignal.
Rätt coolt faktiskt.
Postad 24 oktober 2003 - 16:56
Tänk också på att både 1400 och 2400 konsumerar 500W trots att 2400 sägs ge lite mer effekt. Frågan är hur mycket effekt man kan plocka ut om man belastar alla kanaler samtidigt... Kanske tur man bara kör 5 kanaler...

Postad 24 oktober 2003 - 17:04
Tack för det....min är beställd....braskens svarar inte på mail om levtid och tyskarna kan dra åt........Ville bara tipsa er om att 1400:an finns att köpa på netonet. Verkar som om många vill ha tag på en. priset är 7490.

/d
Postad 24 oktober 2003 - 17:53
Ok, ska leta upp manueln så ska jag kolla in det. Kanske det blir en yamaha istället för H/K iallafall.. Fan va svårt det ska vara då[Ja det står det faktiskt! Hade inte själv lagt märke till det förrän du frågade. Har precis testat en DD 2.0 och en DD 5.1 och det stämmer (!) Om du kikar i pdferna ovan (manulerna) och tittar på vyn över displayen så bör du se små symboler nere till höger (L, C, etc.).
Citat ur manualen:Indikatorer för ingångskanal
Dessa indikatorer visar kanalkomponenterna i aktuell digital insignal.
Rätt coolt faktiskt.

Postad 25 oktober 2003 - 01:53
Postad 25 oktober 2003 - 10:38
Det följde med en liten broschyr med all information om DPL IIx. Ni kan själv läsa om vad det innebär nedan (dessa är på engelska men det finns även på svenska):
Framsida
DPL IIx info
Ska se om jag har något mer att skriva senare idag. Just nu ska PCn strippas och ny kylning installeras.
Postad 27 oktober 2003 - 22:07
Tänk den som visste... Den enda uppgiften är effektförbrukningen hos nätdelen som är specad till 500W för både 1400 och 2400. Det har snackats en massa på AVSForum om hur "seriös" effektangivelsen egentligen är (gäller inte bara Yamaha). Har inte sett någonstans hur mycket ström den är kapabel att leverera. Skulle vara intressant att läsa en test av någon seriös tidning.Hur strömstark är Yamaha 1400 om man jämför med H/K 5550?
Postad 27 oktober 2003 - 23:18
Som jag sagt tidigare så har jag inga höjdarhögtalare. De lämpar sig bra till hemmabio men är inget vidare till musik. Jag har planer på att byta högtalare men måste säga att Yamahan gett dem lite nytt liv så det känns inte lika akut längre.
Någon har tidigare spekulerat i att YPAO, MCACC och liknande bara skulle vara ett sätt att få dåliga högtalare att låta bra. Man skulle alltså inte behöva rumskorrigering om man hade bra högtalare. Det kan stämma men det finns ju andra faktorer än högtalarna. Alla har inte helt perfekta rum. Jag har t ex tjocka gardiner som dämpar ljudet en hel del på höger sida av rummet. På vänstra sidan har jag två valv utan dörrar, ett ut till hallen och ett till köket. Alltså har vänster och höger sida i rummet helt olika förutsättningar för att skapa en god ljudbild.
YPAO kan ställa in en väldig massa parametrar automatiskt:
- Wiring - Kontrollerar hur många högtalare man har inkopplade och att de är i rätt fas
- Distance - Mäter upp avståndet till varje högtalare. Ser korrekt ut. Sker med 1dm nogrannhet
- Size - Kontrollerar frekvesåtergivningen för högtalarna och ställer dem som small/large och delningsfrekvens för subben (upp till max 200Hz)
- Equalizing - Justerar frekvensgången för varje högtalare individuellt
- Level - Ställer in ljudnivån för varje högtalare
Vilket som helst av stegen kan aktiveras/avaktiveras före man sätter igång kalibreringen. Det innebär t ex att man kan gå in i manuella inställningsmenyn och själv speca small/large och subbens delningsfrekvens. Sen kan man välja att steget Size ska hoppas över varvid de andra stegen "tvingas" att ta hänsyn till de manuella inställningar man själv gjort. Alltså en väldig massa tweakmöjligheter!
Jag har provat att ställa ner subbens delningsfrekvens från föreslagna 160Hz till 80Hz (THX) och sen kört en automatisk kalibrering där jag hoppade över Size steget. Det gick alldeles utmärkt men ljudet blev lite sämre. Det lät bättre med 160Hz för annars lät det som det saknades lite i frekvensregistret vid dialoger.
I den manuella inställningsmenyn kan man välja mella parametrisk equalizer (den automatiska inställningen) eller grafisk equalizer (manuell inställning). Genom att välja grafisk eq och ha den satt till 0 för alla 7 band (63Hz, 160Hz, 400Hz, 1kHz, 2,5kHz, 6,3kHz, 18kHz i -6dB till +6dB) så kan man toggla mellan hur det låter med automatiska eqn och "icke-eq". Har även försökt leka lite med grafiska eqn men det är nästan omöjligt att med öronens hjälp få fram en bra inställning för varje högtalare.
I min setup upplever jag en enorm skillnad. Om jag växlar till grafisk eq låter ljudet väldigt fattigt och det är ett klart frekvensglapp mellan subben och satelliterna. Samtidigt upplever jag höga frekvenser väldigt komprimerade. Ungefär som jag minns det från min gamla 595:a. Växlar jag sen över till parametrisk eq enligt den kalibrering som tidigare genomförts så lyfts ljudbilden markant. Jag upplever i princip ingen komprimering alls av höga frekvenser och glappet mellan subben och satelliterna är mycket mindre. Det känns också som om ljudbilden lyfts ur högtalarna och mer omsluter lyssnaren. Upplever det också som att små detaljer i t ex en dialog blir tydligare. Man måste nästan uppleva det för att förstå vad jag menar.
Jag tycker ljudet känns rätt mjukt. Har i och för sig inte så mycket att jämföra med men jag har hört vass och skrikig diskant tidigare (ej på 1400:an) och så vill jag inte alls ha det. Vad jag kommer ihåg lät min gamla 595:a lite vass i diskanten på höga volymer. Det märks inte alls med 1400:an med mina högtalare. Det låter mycket bättre och kontrollerat och diskanten låter inte ansträngd alls trots att man drar på rejält.
Även musik låter betydligt bättre. Det känns som om satelliterna vuxit men de är fortfarande inte speciellt bra för musik. Skulle vara kul att koppla in ett par bra golvhögtalare och jämföra men tyvärr har jag inga sådana.
Yamahan har också innbyggd videokonverterare från kompositvideo/s-video till komponentvideo. Jag har inte testat det ännu eftersom jag kör DVI-D till min projektor. Funderar dock på att koppla in s-video från min digitalbox till projektorn och tänkte då gå via Yamahan och låta den konvertera till komponentvideo. Yamahan kommer inte förbättra bilden men jag tror att en signal mår bättre av att överföras som komponentvideo än s-video om vi snackar om ca 10 meter. Ska se när jag har tid att fixa lite kablar och testa det.
Jag har testat radion lite och det är inte så mycket att säga om den. Fungerar lika bra som på min gamla. Verkar inte som det finns en signalstyrkemätare för radiostationen... Saknar detta en hel del eftersom en sådan fanns på min gamla och här sänder t ex P3 på en himla massa frekvenser så jag vet inte vilken som är starkast... Radiodelen har ingen auto frequency funktion som automatiskt tar in starkaste frekvensen för den valda stationen. Lite dåligt

I början gillade jag inte fjärrkontrollen men man vänjer sig fort. Tycker den är rätt bra och räckvidd/vinkel är det inga problem med. Jag har inte testat den med andra komponenter än 1400:an.
Efter ett tag lär man sig menyerna och då är man inte lika beroende av osd. Det är faktiskt rätt enkelt att sköta menyerna genom att bara titta på displayen på förstärkaren.
På det stora hela är jag mycket nöjd med min 1400 och ångrar inte alls att jag köpte den

Postad 27 oktober 2003 - 23:40
Tack för en utförlig recension av 1400:an.
Jag fick hem min idag (1 dags lev minus helg från NetonNet, tack för det!). Jag kör ett par Acoustic Energy AE109 och har ingen tidigare erfarenhet av surround (detta kommer senare i veckan). Det jag var mest orolig för inför köp av ny stärkare var stereoljudet. Jag ville ha en bra surroundreciever med kraft nog att klara spela ALL sorts musik. Samtidigt vill/kan jag inte (än) ställa in något bra ljud i surround vilket jag hoppas att YPAO kommer att hjälpa mig med......
/d
Postad 28 oktober 2003 - 08:16

Postad 28 oktober 2003 - 13:47
Det finns en länk till editorprogrammet som man kan ladda ner här

Yamaha Receiver Editor V3.0 for RX-V2400
Det går att testköra edtitorn på en dator utan att man kopplat in 2400:an! Vet inte om den bara avser amerikanska modellen som saknar DPL IIx (verkar som amerikanarna kommer att kunna uppgradera till IIx) och har en annorlunda Zone kontroll. Jag hittar inget om den automatiskt kalibrerade parametriska equalizern... Kanske kommer längre fram...

Hade varit coolt att ha tillgång till presetfunktionaliteten på min 1400:a. Tänk att köra Girder och kunna välja presets med fjärren som automatiskt laddas upp till 2400:an... och slippa bläddra igenom menyerna för att t ex justera basen för musik eller film...

Redigerat av LordX, 28 oktober 2003 - 15:27.
Postad 28 oktober 2003 - 14:26

Postad 28 oktober 2003 - 21:56
Postad 29 oktober 2003 - 13:02

Hmm den var visst lite större än min gamla... blir till att åka till farsan och låna "snickeriverkstan" för att modifiera mitt gamla HiFi-rack

Får väl lov att återkomma i denna tråd senare..
Postad 29 oktober 2003 - 20:59
Du skrev tidigare i tråden att du tyckte att ljudet var ljust, stämmer det fortfarande
Om den är ljus i karaktären funderar jag på om den kommer att passa ihop med mina Kef-egg.
Postad 29 oktober 2003 - 21:40
Allt låter mer "fylligt".Har kör auto inställningen och ljudet blev kanon.Har en AP sub Nova som inte är lätt att ställa in men med programet så blev det kanon*mums*
Blev lite snopen när jag fick en varning att min ena Front högtalare(JBL E90)var ur fas.Switchade bananerna och då gick testet bra.Sen skulle jag prova att köra ett likadant test med mina gamla högtalare och då var samma högtalare där ur fas.Kan det vara så att det är felkopplat inne på anslutningarna på högtalaren?Någon som varit med om ngt sådant förut?
Vad ska man annars göra?Ringa dom där jag köpte dom och påpeka det lr spela på bara?
Kan högtalaren ta skada om man kört den ur fas en 10-20 timmar?
Postad 30 oktober 2003 - 14:57
Postad 30 oktober 2003 - 17:14
Har även flyttat frontarna så de står lite tätare.Innan så stod H.F i en portal in till rummet så jag trodde det var detta som gjorde att testet trodde den var ur fas.Körde ett nytt test och nu var den ok igen så den måste blivit störd på ngt sätt.
bergling:Hur blir din balans mellan v,h front på min skala så ligger den en bra bit åt höger.Det kanske kan bero på att det är en stor öppning till H om högtalaren och att en del ljud smiter ut den vägen.Men annars är jag härligt nöjd men stärkaren

Vid musik lyssning så tycker jag att 7ch stereo låter mkt bra

Redigerat av Unregistered30592, 30 oktober 2003 - 17:15.
Postad 30 oktober 2003 - 19:36
Jag har också balansen mellan h och v fram långt åt höger och samma för bakhögtalarna. Det beror på mina tjocka gardiner som absorberar en massa av ljudet. Upplevde det väldigt tydligt med min gamla förstärkare där jag skruvat upp ljudet för höger bak rätt mycket men det ändå aldrig blev bra. Lyssnar jag på musik (lättare att avgöra än med filmljud) låter det som om balansen är i det närmaste helt perfekt.
Postad 30 oktober 2003 - 22:51

Postad 30 oktober 2003 - 23:14
Vad kör du med för storlek på rummet??Jag provade med L men tyckte det blev lite väl mkt bas.Så nu kör jag på M för mitt rum é ca21-23kvm.
Ja denvar hyfsat tung...jag fick t.o.m gå in bakom disken på posten igår em.och hjälpa tanten för hon orkade inte lyfta den

Redigerat av Unregistered30592, 30 oktober 2003 - 23:15.
Postad 31 oktober 2003 - 08:39
Postad 02 november 2003 - 20:47
Folk verkar ju nöjda, men hur står förstärkaren sig mot H/K 5550 tex?
Är watten seriöst specade eller är det bara fantasiwatt?
Postad 02 november 2003 - 20:59
Postad 02 november 2003 - 23:47
Postad 03 november 2003 - 02:39
Postad 03 november 2003 - 10:50
Däremot tänkte jag ta ett svep på stan idag och snoka igenom alla utländska hemmabiotidningar jag kan hitta, där kanske det kan stå något...
Postad 03 november 2003 - 13:20
En sak som jag inte fick till i går var att alltid ha på EX/ES oavsett källa. Följde instruktionera i manualen men enda jag fick fram var "auto", "off"... Nån annan som pillat med detta?
Jo jag har "pillat" en del nu, jag kunde välja ON, testade dock inte med stereo som insignal utan 5.1, kanske måste vara minst 5.1 för att det ska gå.
Det tog ett tag innan man lärde sig knappa runt i menyerna, fick lov att läsa manualen

Hade faktiskt också fasfel på en av bakhögtalarna, men det var jag som hade kopplat fel... smart grej det där..
Har inte poppat på riktigt ordentligt än, men jag tycker det låter bra. Ska köra Auto setup nån gång till och testa olika EQ lägen.
När man kör testet ska man ju ställa upp delningsfrekvensen på subban till max (har haft den stått på 70Hz typ) yaman ställde den till 110Hz, verkar nästan lite högt.
Läste i manualen att presence högtalarna inte används vid vanlig 5.1 eller 7.1 verkar ju surt. Någon som har testat det?
Hur som helst så är yamman en klart fräck pryl

Postad 03 november 2003 - 16:47
jag ska ju köpa hemmabio snart och 2400 verkar ju ha allt =) om inte någon annan har nåt att invända ska ha den till att kolla på tv och film och lite stereo och radio.. ljudet ska vara i en lägenhet (4a) vet tyvärr inte hur stort vardagsrummet är.
Postad 03 november 2003 - 16:49
jag ska ju köpa hemmabio snart och 2400 verkar ju ha allt =) om inte någon annan har nåt att invända ska ha den till att kolla på tv och film och lite stereo och radio.. ljudet ska vara i en lägenhet (4a) vet tyvärr inte hur stort vardagsrummet är.
jag kan ju egentligen inget om hemmabio men kollade på pricerunner och fyllde i lite där ;) heheh
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar