Ang. nätaggregat till AMD-processorer, så kan jag både av erfarenhet och baserat på fakta berätta att AMD-processorer är mer kinkiga när det gäller strömstyrka i nätaggregat och kräver därmed minst ett AMD-godkänt nätaggregat på ca 300W för att fungera utan att ha bananer i avgasröret (utan svårigheter, m.a.o.).
Intel är mycket snällare på den punkten och kan drivas med nätaggregat på 180W utan problem - dock så skulle jag rekommendera minst 200-250W.
Utan att skriva in en massa specifikationer här i tråden om vilken amperestyrka olika delar i en dator kräver, så kan ni läsa om detta i dom dokument som jag länkar till längre ned i detta inlägg... Men på ett enkelt sätt kan man säga följande:
- Ett minimalt konfigurerat AMD-system (med 1st minnesmodul, 1st hårddisk, 1st CD/DVD-brännare/läsare, o.s.v.) kräver ca 250W, och detta då med ett AMD-godkänt nätaggregat.
- Ett mer vanligt(?) AMD-system i dagsläget (med 1-3st minnesmoduler, 1-2st hårddiskar, 1-2st CD/DVD-brännare/läsare o.s.v.) kräver ett AMD-godkänt nätaggregat på ca 300W.
Ni kan prova med ett icke AMD-godkänt nätaggregat, vilket antingen resulterar i att systemet fungerar eller inte fungerar bra. Menat; utåt sett kan det verka som att systemet fungerar fint, medan på insidan kämpar systemet att få allting att fungera på en tolererbar nivå. Detta kan alltså utmärka sig på det sättet att man som användare inte upptäcker några konstigheter - det behöver inte heller för den delen betyda att något är galet, men det vet man inte förrän man upptäcker vissa konstiheter som normalt inte uppstår med ett AMD-godkänt nätaggregat.
Jag har ett exempel som är rätt bra...
En AMD-testdator som jag laborerade för en tid sedan med, fungerade klockrent i befintlig konfiguration (notera att nätaggregatet i testdatorn på 300W ej var AMD-godkänt). Men, när jag böt CD-läsaren mot en CD-brännare, ville datorn inte veta av den nya CD-brännaren (gick inte igång ibland, och när det gick igång så hittades den inte av BIOS). Den nya CD-brännaren fungerade dock utan anmärkning i 2st andra testdatorer (dock Intel), men inte i just den AMD-testdatorn jag ville ha den installerad i.
Jag böt allt ifrån kablage till minnen, CPU till hårddiskar o.s.v. utan att få någon ordning på problemet - och ja, jag böt plats på IDE-enheter och provade olika jumpringar (Master, Slave och Cable Select), men inget ville få igång CD-brännaren. En annan CD-brännare (annat märke & modell) fungerade utan problem, men så lätt skulle inte jag ge mig.
Till slut var jag på gång att byta moderkort, men det skulle var mer jobbigt än att byta nätaggregat - vilket jag sedan gjorde, till ett AMD-godkänt nätaggregat på (NOTERA) 250W. CD-brännaren gick igång utan problem och likaså resten av systemet.
Klart att man då tycker att det icke-AMD-godkända nätaggregatet på 300W skulle vara trasigt, eller?! Det var den inte! Jag testade nätaggregatet ifråga i dom två andra Intel-testdatorerna med olika konfigurationer utan en tillstymmelse till problem - t.o.m. CD-brännaren som jag hela den tiden försökt att få fungera i en AMD-testdator, fungerade utan problem i Intel-testdatorerna.
I och med detta, baserat på den information jag läst till mig, använder jag numera endast AMD-godkända nätaggregat...
Läs mer om AMD-processorer, godkända produkter och diverse hjälpdokument på
AMD's hemsida, samt i
detta PDF-dokument och
detta PDF-dokument.
Tro mig, ni gör er dator en tjänst att ha ett AMD-godkänt nätaggregat på
minst 300W i ett AMD-system. Det är ungefär som att köra bilen med Mobil1-motorolja istället för vatten.

Lycka till!