Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Läckraste hembion

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2003 - 14:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
arnold:

Du tror inte att han kanske var lite ironisk? Mängden smileys antyder onekligen det :)

Postad 19 November 2003 - 15:16

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Xpeakers anläggning hade jag letat efter länge den är ju nästan i klass med JFG i mina ögon.

Postad 20 November 2003 - 11:35

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Wow, kommer tillbaks till min dator och upptäcker att du har alldelas rätt. Jag skulle inte behöva stipulera att min hembio-lösning är bra om jag är en sann individualist. En poäng där :rolleyes:

Jag ska se till att efterleva individualismen hädanefter :D

Inspiration? Om jag vore en sann individualist, lär jag inte kunna kopiera någon annan stil. Grundtanken är oacceptabel :ph34r: Och därför bör jag neka detta eftersom jag vill leva upp till individuella präglet förväntningar.

Postad 20 November 2003 - 19:45

Unregistered5a7920a8
  • Unregistered5a7920a8
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Xpeakers anläggning är i mitt tycke en elegant lösning. Rena snygga linjer utan att bli sterilt och kalt. Mycket trä i parkett och möbler ger ju ett varmt intryck trots avsaknad av mattor etc. Schysst.

Han lär ju få djäkligt nice kvalité på surroundljudet men den placeringen av högtalarna också. Stilfullt och funktionellt.

Synd att det är så svårt att få överblick på galleriet. Svårt att hitta de som lagt ut egna bilder och/eller har smarta placeringslösningar som man kan - i ett rus av antiindividualism - plagiera rakt av! :D

Postad 20 November 2003 - 20:35

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Alla har vi säkert olika kriterier på hur en hembio ska vara.
Min dröm har länge varit att kunna bygga en riktig liten salong hemma. (och nej, jag behöver inte gå ut i kylan för att komma åt bion) :D

Jag ville försöka återskapa den där härliga känslan man får när man går på BIO, förväntningen inför filmen, atmosfären av en (för mig) snygg salong, kunna erbjuda kompisarna snacks/godis från en liten bar där det även finns en del filmrelaterade prylar att vila ögonen på, mm mm.

När jag kliver in i salongen och stänger dörren bakom mig är det för att se film, där finns ingen telefon, ingen dörrklocka,ingen som håller på med något annat undertiden, jag blir helt enkelt inte störd.
Den känslan går enligt mig aldrig att återskapa fullt ut i ett vardagsrum.
(jag har försökt)
Numera går vi mycket sällan på bio, det är faktiskt roligare att se dem hemma med några goda vänner....

Dessutom finns det ju inget som säger att man inte kan ha en trevlig anläggning i ett vardagsrum/TV-rum också! :rolleyes:

Postad 21 November 2003 - 11:00

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Dina prioriteringar är helt anpassade till dina förväntningar, vilket är applåderabart.

Får väl bara tillägga att det finns en annan faktor som man aldrig upplever i hembio, även din:-) Närvaron av ett kollektiv på ca 200 människor som värmer upp biosalongen genom skratt, gråt och andra känsloutbrott. Jag skulle känna mig extremt ensam och led av det i din stora bio om inga vänner hade tid att se filmen samtidigt som jag.
Missuppfatta inte mig! Jag tycker inte att man går på bio för att vara social, men det är omväldigande behag eftersom du inte är ensam om att välja se filmen. Det finns andra som delar ditt intresse!

Jag slår fortfarande ett slag för vardagsrumsintegrerad hembio (men det gör du oxå:-) Kommer troligen aldrig att bygga ett enskilt rum för filmvisning eller acustic. Även om jag rangerar mig som film- och audiofil.

Ett erkännande är dock på plats! Jag plannerar ett hus med ett öppenplanlösning; vardagsrum över 80m i yta med högtak:-)

Postad 21 November 2003 - 13:26

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Neoplasm: Närvaron av andra på bion är ju åxå det som stör mest!! Idoter som måste kommertara allt, andra som ideligen sparkar på stolarna osv osv. Jag blir bara irriterad av att inte kunna koncentrera mig på filmen.

case

Postad 21 November 2003 - 17:09

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Jag håller med dig Case, det är alltid någon mupp som stör för alla andra när man är på bio.

Det är inte kul att betala ca 100 kr för att se en film när folk sitter och hostar en i nacken, telefoner som ringer, (och givetvis svarar idioterna också!) mm, mm.

Det enda jag kan sakna från riktiga biografer är den enorma bildytan, ljudet brukar låta mycket bättre hemma..

Jag ser heller inga problem med att se en film ensam hos mig, jag kan till och med stå ut med att vara helt ensam hemma i huset! :wub:

Postad 21 November 2003 - 17:48

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
cinemax, kan inte du ha öppet hus så vi på forumet kan få se på film hos dig? :wub:

Postad 21 November 2003 - 18:07

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Han vill ju inte ha hostande telefonerande åskådare :wub:

Postad 21 November 2003 - 19:20

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Jag personligen tycker inte det spelar roll om man ser film ensam eller med polarna. Nästan skönare helt ensam, iallafall första "visningen" av filmen.

Jag tycker det är trevligt att gå på bio ensam. Enligt mina polare är jag galen för att jag gör det, ingen av dem skulle någonsin göra en sån sak :wub:
Då jag är arbetslös brukar jag åka in till stan och gå och se nån film mitt på dagen. Jätteskönt.
Veckan efter "The Royal Tenenbaums" hade premiär var jag och såg den. Var HELT ensam i Sergels ena 124 platsers salong. KUNGLIGT :rolleyes:

Redigerat av PsyCor, 21 November 2003 - 19:24.

Postad 21 November 2003 - 20:33

Unregisteredd21b1d23
  • Unregisteredd21b1d23
  • Lärjunge

• 489 inlägg
  • 0

(och nej, jag behöver inte gå ut i kylan för att komma åt bion)

Hehehe. :rolleyes:

Trevlig kväll. :wub:

Postad 21 November 2003 - 23:53

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
min hembio e den grymmaste just nu :wub:

så de så...

/mateye

Postad 22 November 2003 - 10:18

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Det låter bra! Som sagd man bestämmer själv egna prioriteringar. Det som gäller för mig är att allting behöver inte vara kirurgiskt sterilt för optimal upplevelse:-) (Jag tycker inte om att hosta i nacken heller :wub:

Jo,, Jag har sett tom folk som sitter och läser böcker:-) De sket i filmen helt och hållet:-) Man behöver inte gå på bio för att enbart se film tydligen?

Postad 23 November 2003 - 01:26

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Neo..: De viktigaste är ju trots allt att man är nöjd med sin sina prylar och sitt rum. Alla börjar ju förmodligen med bion i vardagsrummet men till slut så går det inte alltid att få plats med 6,7 eller 8 högtalare TV + Projj och duk. Sen ska ju vardagsrumsmöblerna få plats åxå och allt ska få plats och alla möbler placeras efter sina givna regler, högtalarna går ju inte att ställa hur som helst, pianot måste stå vid en innervägg, dörren till uteplatsen vill man ju kunna använda....osv... tillslut vill man bara ha ett eget rum!! :wub: :rolleyes: Sen i mitt fall att man flyttar från 110 till 170 kvadrat och inte har överfett med möbler, så blir det lite sterilt innan man hittar det man vill ha!

case

Postad 23 November 2003 - 03:19

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Håller med case... Allt beror ju på vilken upplevelse man är ute efter, och att man är nöjd med det man åstadkommit.
Sedan kan alla "experter" få ha sina åsikter, som i vissa fall kan förbättra grundinställningen.

Postad 23 November 2003 - 20:02

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Jag håller med Cinemax om att det är upplevelsen som gör att man vill ha en dedikerad salong. Det ska kännas som när jag gick på klassiska biosalonger när jag var tonåring.(fast i mindre skala givetvis) Om jag ville ha stor bild i vardagsrummet så skulle jag lika gärna kunna köra en proj på väggen, men det ger inte mig samma känsla. Och det är ju för min skull jag byggt salongen... :rolleyes:

btw - så sitter numera mina barn nästan mer i salongen än vad jag själv gör. Stich, Nemo och Peter Pan går varm varje dag. Att höra någon som endast är 2,5 år säga "Pappa, Stich Bio" och peka ner i salongen gör gött i hjärtat. Filmintresset är väckt. Mina barn sitter dessutom gladligen själva i salongen för att bli uppslukade av filmen. Mörker verkar inte vara någon stor grej för dem längre.

Själv har jag fått koncentrera mig på min nya kelgris den senaste tiden, en praktisk bergvärmepump som ska spara så mycket pengar åt mig att jag kan få uppgradera min utrustning inom ett år. :wub:

Det bästa jag gjort under de senaste två åren är att byta ut en soffa och en fåtölj mot två 3-sits soffor i salongen. Klart bästa sittpositionen är i den bakre soffan med benen över den främre soffans ryggstöd.

Postad 23 November 2003 - 20:10

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Julgran:
Stackars dem som sitter framför dig då, och får ha dina fötter i ansiktet! :wub:

Postad 24 November 2003 - 15:27

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Det finns inga gränser för hur mycket det "bör" kosta jämfört med "får" kosta:-)
Hoppas bara att ni inte glömmer andra stimuli att berika eran barn och er själva med. Film är trots allt oftast underhållning.

Jag måste tyvärr erkänna: Om man är realistisk, kommer alla lösningar att sluta mot enskilt rum eftersom barn finns med i bilden. High-end prylar och barn kommer inte ihop riktigt, eller? Har ni kunnat hitta andra vägar förutom att kapsla allting med skyddburar:-)

Postad 24 November 2003 - 15:48

Unregistered6d4682a0
  • Unregistered6d4682a0
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Att lära dem hur det fungerar (basic: kunna sätta på en film etc) så får intresserade barn i stället för klåparungar. Funkade på mina 3.... :D

Postad 24 November 2003 - 15:48

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Det finns inga gränser för hur mycket det "bör" kosta jämfört med "får" kosta:-)
Hoppas bara att ni inte glömmer andra stimuli att berika eran barn och er själva med. Film är trots allt oftast underhållning.

Jag måste tyvärr erkänna: Om man är realistisk, kommer alla lösningar att sluta mot enskilt rum eftersom barn finns med i bilden. High-end prylar och barn kommer inte ihop riktigt, eller? Har ni kunnat hitta andra vägar förutom att kapsla allting med skyddburar:-)

>>Jag måste tyvärr erkänna: Om man är realistisk, kommer alla lösningar att sluta mot enskilt rum eftersom barn finns med i bilden. High-end prylar och barn kommer inte ihop riktigt, eller? Har ni kunnat hitta andra vägar förutom att kapsla allting med skyddburar:-) >>

Där sa du någotting! Jag har många hemmabiofantaster på jobbet en av dem har en riktigt kreativ 3-4åring, typ han formligen älskar att ratta alla knappar på dvd:n recievern! Dessutom att ploppa ner legobitar i sub-wooferns och högtalarnas öppna basreflexportar, tillhör hans favoritlekar! Riktigt farligt med andra ord...

Fast roligast var nog ändå när man var på besök och barnet hade varit framme och dragit upp volymen på max, jag förväntade inte mig att demon av hans hemmabio skulle börja på den nivån direkt :D

Så helt klart du har en poäng!

Dave

Postad 24 November 2003 - 16:56

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
I och med att jag använder min projektor som TV så har det blivit en vardagsrumslösning.
Skulle inte vilja ha TV´n i ett enskilt rum som det ser ut nu...
Och skulle heller inte vilja sitta o titta på TV på en 32" eller liknande nu när man vant sig.
Har iofs en mindre plasma som ett kompliment till projektorn på gång, blir lätt bråk med tanten om vad projektorn skall användas till för stunden nu när man skaffat Xbox.
Tycker helt enkelt det är kanon o ha TV´n ihop med övriga sällskapsrummet/köket.

Själv har jag en vardagsrumslösning pga att jag helst tittar tv OCH film där jag trivs utseendemässigt.
Och jag är inte så säker på att jag skulle trivas i ett BIOrum när jag tittar på TV tex...

Finns inte en chans i världen (som det ser ut nu iaf) att jag tex skulle göra utseendet till det sämre (i min smak) bara för att få en bättre filmupplevelse.
Jag tycker det är tillräckligt bra filmupplevelse trots ljusa tapeter/öppen planlösning.
Är heller inte så noga med att jag måste "täppa" igen runt omkring mig när jag skall titta en film.
Som tur är så har jag en sambo som förstår när jag säger (jag sätter på en film nu), då förstår hon ganska omgående att det skall vara lugnt runt omkring. :D
Och om det skulle ringa i telefonen eller ringklockan så ser jag det inte som ett problem, då trycker jag på "paus" så svarar/öppnar jag. :D

Mingla runt lite med folk o ha projektorn på i bakrunden är nice faktiskt.. kan jag nog rekomendera

Men jag skall villigt erkänna att det hade varit skoj att ha ett dedikerat rum, men jag tror inte jag skulle utnyttja det speciellt hårt.
Och då är det ett lätt beslut för mig.

Redigerat av Unregisteredc60f43a5, 24 November 2003 - 16:58.

Postad 24 November 2003 - 18:37

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
XpeaKer, kul att höra av dig igen! Jag minns när jag var ny på minhembio och du hjälpte mig till rätta med frågor om kabelkanaler. Ah vilka tider. Kul att se att din hembio fortfarande är bland de snyggare man sett efter en längre tid.

Postad 24 November 2003 - 21:57

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej på dig Jedi!

Alltid skoj när det pluppar upp lite sådana här trådar.
Det är ju ifrån dessa forum man blivit intresserad, och även fått sin inspiration ifrån...
Sen skall jag väl försöka ta mig tid till att uppgradera bilderna nån gång.
Det är ju lite skillnad mot de bilder som ligger uppe nu, numera finns ju lite gardiner, mattor, stereobänk m.m.. :D
Men det kanske blir en senare bilduppdatering, det är väl meningen man skall börja göra lite nytta här hemma igen, nya bilder kanske får vänta tills det nya projektet är färdigt..

Postad 26 November 2003 - 08:50

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
cinemax - tur att barnens huvuden inte räcker över kanten än, var skulle jag annars göra av mina fossingar... :D

För att lösa frågan med barn så har jag apparaterna i ett sidorum på hyllor som de inte kan nå och allt styrs sedan från pronton i soffan. Högtalarna är placerade bakom högtalartyg som sitter med kardborrfästning.

Det enda som tar lite stryk är att barnen hoppar och stojjar i sofforna och att kuddarna hamnar lite överallt på golvet. Men i övrigt är det inga problem.

Xpeaker - jag tycker du har en mycket snygg lösning och jag hade gjort på samma sätt ifall jag hade samma typ av öppna planlösning. Just nu kör vi på vanlig TV i vardagsrummet och salongen tittar man i när man blir lite sugen. Jag är lite i valet och kvalet ifall jag ska köpa en "billig" LCD-projj och använda den som TV i vardagsrummet. Det som fortfarande stretar emot är att det inte är lika enkelt för barnen att sätta på TVn för att titta på Bolibompa ifall vi kör med projj i vardagsrummet.

Ska det bli en platt 30" LCD TV för 30.000 kr eller en projj för 20.000-25.000 kr till vardagsrummet? Det är det som är frågan för mig för tillfället...

Postad 26 November 2003 - 12:41

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Julgran:
Själv skall jag göra iordning ett sällskapsrum är meningen, och då är frågan den samma för mig...
Plasma/LCD eller en billigare proj..?
Blir mer o mer sugen på en projje till faktiskt.
Men jag kommer troligen inte köra mer än runt 40-50" i sällskapsrummet som skall göras iordning, och då vet jag inte om det är så smart att köpa en projektor...
Klurar fram o tillbaks vad gäller detta ämne... :D

Det kommer väl antagligen att dröja en tid iofs, har ju inte ens börjat bygget än...

Postad 26 November 2003 - 17:38

Unregisteredd21b1d23
  • Unregisteredd21b1d23
  • Lärjunge

• 489 inlägg
  • 0
Köp en projektor ändå. Vem vet, ändrade planer kanske uppstår i framtiden, och då är det inte så jättekul att sitta där med en bakprojje som kostat skjortan och ändå har sin begränsade lilla bild jämfört med projektorn.

Postad 27 November 2003 - 12:32

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Ja, jag blir ju allt mer sugen på en projektor till...
Men bakprojje är väl inte tänkt, Plasma eller en platt LCD tv var väl alternativen.
Plasma är ju ruskigt snyggt. :(

Jeje, vi får se vad det blir när det blir dags.
Jag hinner väl ändra mig 1362460236 gånger innan dess.. :D

Postad 27 November 2003 - 12:56

Unregisteredd21b1d23
  • Unregisteredd21b1d23
  • Lärjunge

• 489 inlägg
  • 0
Du har en väldigt fin ram till din duk. Får man fråga var du köpt den, och vad den kostade?

Ha det!

Postad 27 November 2003 - 16:12

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Dealon:
Här kommer en länk till mitt dukbygge, eller iaf en förklaring...
http://www.dvdforum....=66816&forum=15

Gallerix har jag köpt den på.. känner en som jobbar där så jag gav inte mer än 700kr har jag för mig..
Vet inte vad det kan kosta normalt sett.
Men det är någon som nappade och gjorde en likadan duk, har för mig han sa att han betalat runt 2000kr.. men jag är alltså osäker.

Redigerat av Unregisteredc60f43a5, 27 November 2003 - 16:13.

Postad 27 November 2003 - 19:32

Unregisteredd21b1d23
  • Unregisteredd21b1d23
  • Lärjunge

• 489 inlägg
  • 0
Okej, tackar!

Använde du dig av en GDS (Gör Det Själv) duk, och isf: Hur löste du det med ramspänningen, gjorde du det själv eller ordnade gallerix det åt dig?

Postad 28 November 2003 - 07:47

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej..

Jag köpte euroscreen duk på löpmeter hos www.hembioconsult.se
Sen spände jag upp den själv med häftpistol.

Postad 29 November 2003 - 23:42

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
XpeaKer ! Jag måste bara säga- Vilket snyggt vardagsrum du har, även köket är fruktansvärt fräscht.
Så där skulle jag gärna vilja mitt vardagsrum! B)

Postad 30 November 2003 - 12:55

Beemer
  • Beemer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag måste säga att det är många grymma prylar och lösningar men (there is always a but) var hittar alla de förskräckliga sofforna o fåtöljerna :)

Det skulle behövas lite "kvinnligt" i det hela. det ska inte se så ungkarlsaktigt ut enligt mig.
Alla har vi delade meningar :D

Att göra en hemmabio enligt mig är att inte bygga det som en biograf med soffor i olika höjder och heltäckningsmatta o plysch. Lite too mutch!

Att kombinera det vanliga boendet med riktigt heta filmer i dess miljö, det är hemmabio det B) Och det kan se vääääldigt olika ut: Röven=Klöven

Just nu börjar jag bearbeta min sambo att skaffa en proj. Det kommer bli tufft =o/
Hon vill att vi ska börja spara pengar till framtiden och ett hus... och jag är prylgalen ;)

Jag ska snart ordna lite bilder på min anläggning...

Postad 30 November 2003 - 20:19

Unregisteredd78813b6
  • Unregisteredd78813b6
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Beemer.
Tyckte ungefär som du för ett par år sedan...
Sen köpte jag min första proj. Nu ett par år senare upptäcker man att man köpt hus (flyttar in i feb) med källare enbart för att kunna bygga en dedikerad hembio med svart heltäckningsmatta, svart tak (you name it I want it.)

Så passa dig så inte "BIOGIFTET" tar dig oxå. B)

Postad 30 November 2003 - 21:29

Beemer
  • Beemer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ja, det är väl bäst att inte säga för mycket B)

Postad 01 December 2003 - 00:13

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Beemer: Nej, det är väl bäst att du passar dig. Det börjar lite försiktigt med att man skaffar sin första DVD....sen vill man ju ha 5.1 (eller mer.) sen blir projj och sen slutar det aldrig. B):D:D

case

Postad 02 December 2003 - 17:21

DrCrazy
  • DrCrazy
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ja... Bio hemma... Är det inte härligt ändå.... :)

Postad 03 December 2003 - 16:26

Unregistered7faf97fa
  • Unregistered7faf97fa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Denna är med ganska fet men är iofs utanför prisjakts medlemmar. :) http://www.wiseacres.com/theater7.htm

Postad 04 December 2003 - 22:17

Unregisteredd21b1d23
  • Unregisteredd21b1d23
  • Lärjunge

• 489 inlägg
  • 0
Kort summering:

TV:n gick sönder, ny införskaffades, men ej på mina initiativ eftersom att jag sällan brukar (brukade) TV:n. En ny kom hem, slängde en blick på den och sedan inget mer med det.
Den fungerade inte, och då antog jag uppgiften att ge mig på problematiken eftersom jag anses vara den "kunnige" här. Grymtar och gruffar och konstaterar att den verkligen ÄR trasig. :D

Vi beslutar att lämna igen den, jag skummar runt på internet i strävan efter råd och tips på prisvärda apparater. Hamnade här på Prisjakt.nu, och idag har jag dedikerat ett rum på ~15 kvm för hemmabio. Har alltså införskaffat projektor, surround högtalare, nya möbler, nya komponenter till HTPC, och idag ägnar jag stor del till planering rörande nästa sak att uppgradera. Elektronik och tenik överlag har alltid intresserat mig, och givetvis film. Men jag trodde aldrig att detta skulle få en sådan stor plats bland mina fritidsintressen.

Men trevligt, det är det alltid. :huh:

Postad 12 December 2003 - 20:23

Unregisteredf4c4d6db
  • Unregisteredf4c4d6db
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är någon som håller med mig, men den optimala hembion för mig skulle vara ett rum helt dedikerat för hembio.

Det skulle vara designat för bästa möjliga ljud och bild. Det skulle vara totalt bäckmörkt utan ljus. Och man skulle ha den i källarn på en villa så att man kan dra på utan att tänka på grannarna.

Projektorn skulle vara en top of the line CRT. Ljudsystemet skulle vara något super high-end. Subbasen skulle spela rent ner under 20hz på hög volym.

Däremot tycker jag inte om vanliga biostolar så en skön soffa är ett måste. Med feta tactile transducers under, hehe.

Ni får tycka vad ni vill, men detta är min dröm för min optimala hembio :unsure:
Inga krusiduller med inredning och design (kanske lite THX-skyltar och filmposters bara), annars bara bio, hehe.

Postad 14 December 2003 - 20:56

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Mike_b: Håller med till fullo... :P

Postad 15 December 2003 - 17:35

Gäst_$-Man_*
  • Gäst_$-Man_*
  • 0

Min röst går till:

http://www.dillonwor...ater/index.html

:lol:  :o  :P

MY GOOD!!!

Fy fasen vad läckert!!! Pappa VILL HA!!!

Postad 15 December 2003 - 22:35

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Ang, dedikerade film/ biorum hemma...

Om några år kommer hus att säljas med biorum. Kommer det i framtiden oxå bli som med ugn, tvättmaskin diskmaskin osv. Kommer vi lämna våra älskade pryttlar då vi säljer kåken?

Postad 15 December 2003 - 23:32

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Partajare: Detta har ju redan börjat komma! En kollega på mitt förra jobb sålde sitt hus ikl. bakprojektions TV och högtalare. Anledningen till detta var att han ville uppgradera i alla fall och var glad om han slapp flytta åbäket!

När vi letade hus förra året så fanns det en del objekt med dragna kanaler för högtalalkablar och det fanns ävet ett med inwall högtalare.

Att helt överge sin hembio eller att ta över en befintlig tror jag dock inte kommer att bli som inventarier i ett kök, då man har ofta helt olika krav på bild och ljud. Men just att det kommer att finnas dedikerade rum för bio med dragna kablar med möjlighet att ta över befintlig utrustning blir vanligare hela tiden.

case

Postad 16 December 2003 - 18:15

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Det va detta jag menade Case, skall man hädanefter sätta upp biorum på önskelistan vid villa köp, typ Altan, bastu biorum och badkar. <_<
Wonderful! jag älskar framtiden. Förmodligen kommer vi tokar att vilja flytta just av den anledningen din chef lämnade tv´n.
"-Gumman vill inte du flytta närmare stan? så kan jag köpa en ny Projje oxå?"

Postad 19 December 2003 - 12:45

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Min arbetskollega skrev precis på ett kontrakt på ett hus som har ett färdigt dedikerat hembiorum med kabelkanaler; högtalaruttag; plats för duk/högtalare/maskinpark och allt annat - det jäla lyllot behöver bara flytta in, så att säga! :lol: :ph34r:
Lite avis är man ju allt, hehe...

Postad 25 December 2003 - 00:48

Unregistered7cf56b2f
  • Unregistered7cf56b2f
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Nja
Halva nöjet är ju att göra det själv, å så mår man så j**la bra när det är klart

Postad 25 December 2003 - 10:38

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
esc:
Jag håller med dig.
Det blir nog inte direkt några personliga lösningar när man flyttar in i ett nybyggt hus med "hembio" .

Men det är ju inte alla som vill/kan fixa själva...

Postad 27 December 2003 - 23:35

Unregisteredd58fb6cc
  • Unregisteredd58fb6cc
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
håller med föregående skribent

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.