Har nu testat Pioneers DV-868Avi-S i två veckor och är helt förälskad.
All testning är utförd med HDMI-utgången via en 3 meters HDMI->DVI kabel in i min Marantz S2:a. Komponentutgången användes endast vid ett kort ögonblick för att testa skillnader i skalning i S2:an beroende på om man skickade in signalen digital eller analogt.
Bilden som denna spelare presterar via HDMI är helt outstanding.
Jag har bara sett bättre skärpa en gång tidigare och då var det riktig HD-signal som man matade en InFocus SP7200 med.
Vad gäller färgåtergivningen så har jag aldrig lyckats få till det helt perfekt på min S2:a (tillsammans med min Sony DVP-S7000 via komponent) men med HDMI-signal så blir det 100% klockrent.
En sak som jag funderat på under ganska lång tid är huruvida man skall låta DVD-spelaren eller projektorn sköta deinterlacing och skalning. Detta var något som jag experimenterade ganska mycket med och till min förvåning så blev det bäst resultat om 868:an skickade ut 720p. Ganska förvånande, då jag var ganska övertygad att S2:ans DCDi-kretsar skulle sköta detta bättre. Men av någon konstig anledning så blir resultatet av deinterlacing'en i S2:an sämre om den får bilden via DVI-ingången i stället för via komponentingången. Jag fick också bättre skärpa genom att skicka 720p i stället för 480p/576p från DVD-spelaren.
I 1080i läget var upplösningen den samma som vid 720p, möjligtvis kanske något sämre, men det är kanske bara jag som inbillar mig då jag har uppfattningen att det är sämre att skala två gånger.
Ett par saker som störde mig på denna spelare var:
1. En dag så hyrde vi en film (Anger Management) som förmodligen var kodad med fel flagga angående deinterlacing. Vid rörelser i bilden så såg det rusktigt ut. Vid ändring till 576i(var tvungen att gå ner till 576 då 720 endast skickar progressivt) på HDMI-utgången så blev det mycket bättre.
Helt klart så klarade inte 868:ans deinterlacing av att göra detta rätt, men S2:an klarade det ganska bra.
2. Att med icke anamorfiska filmer så hanterar inte 868:an bilden rätt. Det blir fel
proportioner på bilden i läget 720p.
3. Vid inmatning av skiva samt vid lagerbyte var denna spelare förhållandevis långsam. Till och med min 5 år gamla Sony 7000 är snabbare vid lagerbyte. Dock så var 868:an ganska snabb vid hopp mellan olika kapitel samt vid resume.
De första två punkterna kan man väl säga att de inte gör så mycket då det är ganska ovanligt med felflaggade samt icke anamorfiska filmer, men att den är långsam tycker jag är lite synd. Speciellt när Denons nya maskiner är blixtsnabba så önskar man ju att Pioneers också kunde vara det.
Tyvärr ser jag att tiden rinner iväg och jag måste sticka.
Hoppas att Ni fann min test intressant och om det är något Ni undrar så bara fråga då jag säkert glömt bort att skriva/kommentera något.
Nu hoppas jag bara att Pioneer kan hålla vad de lovat och leverera lite fler spelare snart så att jag kan fortsätta titta på film. Det var definitivt inte roligt att koppla in min gamla Sony 7000 igen efter dessa två veckor.
/Wendt
Testutrustning: Marantz VP-12S2
Pioneer DV-868AVi-S
Molex HDMI->DVI kabel 3 meter
Filmer:Sagan om de två tornen Extended Edition (R2)
Sagan om ringen: Härskarringen (R1)
Star Wars: Episode 1 & 2 (R2)
Gladiator (R2)
Monters Inc. (R2)
samt en massa andra.
Redigerat av henrik wendt, 07 januari 2004 - 17:20.