Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer DV-668 & DV-868 vad tror ni?

91 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 december 2003 - 11:57

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
DV-668 lider av en ytterst liten CUE. Jämfört med den Sony DVP-NS900 som jag hade förut så är det försumbart.
Jag testade att växla mellan on/off på chromafiltret i iScan Ultran och det är väldigt lite CUE som finns. Körde komponent till Ultran och upp på duken via HT-1000.

Vad gäller lagerbytet så skulle jag säga att den är lika snabb som t.ex. Sony DVP-7700. Det är nog den snabbaste Sonyspelare som jag har haft iaf. Denon är ju kända för osynliga/snabba lagerbyten men menyhantering och sökning tycker jag går reptilsnabbt.... skumt att manji tycker den är långsam :blink:

Vi har ju dessutom väldigt lika setups med DV-668/HT-1000 och dukar som är nästintill lika stora :unsure:

Har kört lite med MP3-funktionen och den rullar på som bara den. Iövrigt så är bildkvalitén kanonbra. När HDMI kablarna börjar rulla in ska jag ta mig en titt på hur det ser ut men redan via komponent ser humma ut. :)

Redigerat av Unregistered958, 25 december 2003 - 12:06.

Postad 25 december 2003 - 13:46

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har en 868:a hemma just nu som jag skall testa via HDMI->DVI så jag återkommer efter nyår med lite testresultat.
För Er som har svårt att stilla Er så kommer här en fingervisning om hur mitt första intryck är: :unsure: :) :blink:
Vi hörs efter nyår

Postad 04 januari 2004 - 12:57

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
henrik : hur går det med testet? Kan du kolla ifall man kan koppla in en digitalbox till Pioneer 868:an och sen använda 868:ans inbyggda scaler och scala upp bilden till typ 720p och skicka den via HDMI till projjen/plasman. (vad du nu hadde)

För som jag fatta det så har 868:an inbyggd scaler som man kan koppla in externa enheter (som digitalbox osv) och sen använda 868:an som bildväxlare/scaler. Detta skall inte gå på 668:an. Rätta mig gärna om jag har fel.

Postad 04 januari 2004 - 13:19

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0

henrik : hur går det med testet? Kan du kolla ifall man kan koppla in en digitalbox till Pioneer 868:an och sen använda 868:ans inbyggda scaler och scala upp bilden till typ 720p och skicka den via HDMI till projjen/plasman. (vad du nu hadde)

För som jag fatta det så har 868:an inbyggd scaler som man kan koppla in externa enheter (som digitalbox osv) och sen använda 868:an som bildväxlare/scaler. Detta skall inte gå på 668:an. Rätta mig gärna om jag har fel.

ojj.. de låter ju bra detta! ja är en av dom som inte vet hur ja ska koppla min sat mott.. till min hs20 så, hur kommer detta att kopplas om de nu går?? (tänkte f.ö. köra hdmi ut från 868 o in på sonyns hdmi..

Postad 04 januari 2004 - 14:11

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Mikolino : Jag har läst att det ska gå och jag har även läst att det inte ska gå. (dock så är det ett par som hävdar att om man kör via HDMI så fungerar det att scala externa källor, det funkar inte om man kör komponent från 868:an för då används inte scaler)

Det är därför jag hoppas på att henrik som nu köpt en 868:a kan testa detta och verifiera ifall det funkar. Om det funkar så är man 12k fattigare :)

Postad 04 januari 2004 - 14:22

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0

Jag har läst att det ska gå och jag har även läst att det inte ska gå. (dock så är det ett par som hävdar att om man kör via HDMI så fungerar det att scala externa källor, det funkar inte om man kör komponent från 868:an för då används inte scaler)

skicka ett PM till han för man missar lätt frågor o så här ibland..

men ang. din teori (eller andras): så låter de lite knasigt att om man kör komponent så används inte scaler.. ja har trott att när man kör hdmi så använder man INTE den inbyggda scalern, men den måste användas när man kör komponent!!??

hur som haver hur kommer en ev. koppling att se ut??

scart(rgb) ut från "parabolen" till scart(rgb) in på dvdn sen i den till scalern sen till hdmi som skickas till projjen?? är de så du har tänkt??

eller: scart(rgb) ut från "parabolen" till scart(rgb) in på dvdn sen i den till scalern sen till komponent utgången vidare till projjen komponentingång??

upplys mig :)

btw.. ja kommer ändå köpa denna spelare.. så man har redan räknat in 12 meloner :huh: känns som denna spelaren kommer hålla ett tag i vikket fall som helst... man slipper nog byta den innan hd dvd kommer iaf..

Redigerat av Mikolino, 04 januari 2004 - 14:23.

Postad 04 januari 2004 - 15:14

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Om man läser bruksen till min DV-668 så är det en gemensam för både 868 och 668. Där står ingenting om att man kan använda 868 som en uppskalare för t.ex. SCART-genomkopplingen.
Uppskalningen sker dessutom bara via HDMI-interfacet. Men bruksen kanske inte avslöjar allt...

Postad 04 januari 2004 - 15:39

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
editman : ok då vet jag. Tackar för svaret.

Nu även fast den inte scalar externa källor så kan det ändå vara intressant och köra med 868´:an och få bättre bild på DVD. Förhoppningsviss så kommer det nån test som jämför 868 med 668 så man får veta hur pass bättre bild det är med 868:an. Ingen som har läst nått om just det här.?

Redigerat av Unregisteredb0bf0a98, 04 januari 2004 - 15:48.

Postad 04 januari 2004 - 15:58

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

....
...

Morgan.E:
Tyvärr så kan jag ej testa detta då jag bara fick låna denna spelare fram tills i förrgår då detta var det enda exemplar min leverantör fick av Pioneer och det ville han inte sälja.
Men jag tvivlar starkt på att detta är möjligt. Om man tittar i manualen så står där inget om detta och hade det varit möjligt är jag övertygad om att det skulle stå där.
Jag testar gärna detta till dig när jag får min (som är beställd sedan länge).
Pioneer har lovat att de skall kunna leverera en ny batch under januari så vi får se om de kan hålla vad de lovar.

/Wendt

Postad 04 januari 2004 - 16:06

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

men ang. din teori (eller andras):  så låter de lite knasigt att om man kör komponent så används inte scaler..  ja har trott att när man kör hdmi så använder man INTE den inbyggda scalern, men den måste användas när man kör komponent!!??

Skalningen fungerar endast på HDMI-utgången och inte på komponentutgången.
De upplösningar som kan ställas in är:

- 640x480p (end. NTSC)
- 720x480/576i
- 720x480/576p
- 1280x720p
- 1920x1080i

/Wendt

Postad 04 januari 2004 - 17:05

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har nu testat Pioneers DV-868Avi-S i två veckor och är helt förälskad. :) :huh: :D
All testning är utförd med HDMI-utgången via en 3 meters HDMI->DVI kabel in i min Marantz S2:a. Komponentutgången användes endast vid ett kort ögonblick för att testa skillnader i skalning i S2:an beroende på om man skickade in signalen digital eller analogt.

Bilden som denna spelare presterar via HDMI är helt outstanding.
Jag har bara sett bättre skärpa en gång tidigare och då var det riktig HD-signal som man matade en InFocus SP7200 med.
Vad gäller färgåtergivningen så har jag aldrig lyckats få till det helt perfekt på min S2:a (tillsammans med min Sony DVP-S7000 via komponent) men med HDMI-signal så blir det 100% klockrent.

En sak som jag funderat på under ganska lång tid är huruvida man skall låta DVD-spelaren eller projektorn sköta deinterlacing och skalning. Detta var något som jag experimenterade ganska mycket med och till min förvåning så blev det bäst resultat om 868:an skickade ut 720p. Ganska förvånande, då jag var ganska övertygad att S2:ans DCDi-kretsar skulle sköta detta bättre. Men av någon konstig anledning så blir resultatet av deinterlacing'en i S2:an sämre om den får bilden via DVI-ingången i stället för via komponentingången. Jag fick också bättre skärpa genom att skicka 720p i stället för 480p/576p från DVD-spelaren.
I 1080i läget var upplösningen den samma som vid 720p, möjligtvis kanske något sämre, men det är kanske bara jag som inbillar mig då jag har uppfattningen att det är sämre att skala två gånger.

Ett par saker som störde mig på denna spelare var:
1. En dag så hyrde vi en film (Anger Management) som förmodligen var kodad med fel flagga angående deinterlacing. Vid rörelser i bilden så såg det rusktigt ut. Vid ändring till 576i(var tvungen att gå ner till 576 då 720 endast skickar progressivt) på HDMI-utgången så blev det mycket bättre.
Helt klart så klarade inte 868:ans deinterlacing av att göra detta rätt, men S2:an klarade det ganska bra.

2. Att med icke anamorfiska filmer så hanterar inte 868:an bilden rätt. Det blir fel
proportioner på bilden i läget 720p.

3. Vid inmatning av skiva samt vid lagerbyte var denna spelare förhållandevis långsam. Till och med min 5 år gamla Sony 7000 är snabbare vid lagerbyte. Dock så var 868:an ganska snabb vid hopp mellan olika kapitel samt vid resume.

De första två punkterna kan man väl säga att de inte gör så mycket då det är ganska ovanligt med felflaggade samt icke anamorfiska filmer, men att den är långsam tycker jag är lite synd. Speciellt när Denons nya maskiner är blixtsnabba så önskar man ju att Pioneers också kunde vara det.

Tyvärr ser jag att tiden rinner iväg och jag måste sticka.
Hoppas att Ni fann min test intressant och om det är något Ni undrar så bara fråga då jag säkert glömt bort att skriva/kommentera något.
Nu hoppas jag bara att Pioneer kan hålla vad de lovat och leverera lite fler spelare snart så att jag kan fortsätta titta på film. Det var definitivt inte roligt att koppla in min gamla Sony 7000 igen efter dessa två veckor. ;)

/Wendt

Testutrustning:
Marantz VP-12S2
Pioneer DV-868AVi-S
Molex HDMI->DVI kabel 3 meter

Filmer:
Sagan om de två tornen Extended Edition (R2)
Sagan om ringen: Härskarringen (R1)
Star Wars: Episode 1 & 2 (R2)
Gladiator (R2)
Monters Inc. (R2)
samt en massa andra.

Redigerat av henrik wendt, 07 januari 2004 - 17:20.

Postad 04 januari 2004 - 18:45

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Mycket Intressant läsning.

Nu återstår det endast en sida vid sida jämförelse med 668 och 868 innan jag bestämmer mig för vilken det blir.

Postad 04 januari 2004 - 21:10

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Morgan.E
Hur hade du tänkt koppla DVD-spelaren? HDMI(DVI) eller komponent?
Och vad hade du tänkt koppla den till?

Hur ser din anläggning ut i övrigt?
Berätta gärna lite mer.

/Wendt

Postad 04 januari 2004 - 22:36

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nu hoppas jag bara att Pioneer kan hålla vad de lovat och leverera lite fler spelare snart så att jag kan fortsätta titta på film. Det var definitivt inte roligt att koppla in min gamla Sony 7000 igen efter dessa två veckor. 

Jag hoppas oxå att Pioneer håller vad de lovat, jag sålde min 757:a i slutet på oktober och har använt en förkrymt liten Pioneer spelar sedan dess (bara optisk digital utgång och ingen komponent), jag har även använt min Xbox med HD pack men det suger duktigt. Jag saknar verkligen möjligheten att köra i.Link till min Ax10:a då det ger ett ljud som är ljusår bättre än optisk digital.

Det låter verkligen lovande vad gäller bildkvaliten ifrån 868:an, intressant att det blev bättre att skala upp i dvd:n, man trodde ju att Faroudjan skulle fixa det bättre. Då har man något att se fram emot, det blir nog en bra kombination en 868:a och en Z2:a, bara Sanyo fixar en ny programvara som funkar tillsammans med 868:an och att det kommer fler kablar med HDMI->DVI.

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 04 januari 2004 - 22:37.

Postad 04 januari 2004 - 23:35

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Intressant det där med hur man vill ansluta och hantera signalen. Själv har jag då en DV-686 som jag skulle kunna köra via HDMI->DVI till min Nec HT-1000, men som jag kör idag är det via iScan Ultra och där deinterlacing sker i Ultran. Tänkte testa med DCDi i Nec:en kontra Ultran när jag får möjlighet.
Har också testat att köra DVI mellan Ultran och Nec:en och bilden blir något bättre.

Sen vill jag ju kunna köra från laserdisc också så alternativen är antingen HDMI från DV-686 och komposit från ld-spelaren eller ha det som det är idag med Ultran mellan.

Jag antar att både Faroudja kretsarna i Nec:e och Ultrans Silikon chip gör ett nästan likvärdigt jobb och med väldigt få bieffekter. Det blir nog en mer ekonomisk och praktiskt sak framöver. Men HDMI är ju onekligen lockande när man nu har hårdvara i båda ändar som funkar! :)

Postad 05 januari 2004 - 00:47

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
henrik wendt :

Jag kommer köra HDMI(DVI) till min Z2:a.

Kör ljudet från en Yahama 740 till mina nyinköpta Jamo D590. Ska uppgradera till en 1400 samt köpa nya surround högtalare. Center kör jag en Jamo E670.

Det som gör att jag står mellan 668 och 868:an är mest ifall bilden är så pass bättre på 868 att det är värt och lägga 4000kr mer.

Sen så är väl också dom kommande HD-DVD spelarna/filmerna som är på horisonten. Om jag nu köper en dvd spelare för 12k som sedan om 1 år kommer bli slagen av HD-DVD spelarna/filmerna.

Postad 05 januari 2004 - 12:59

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det som gör att jag står mellan 668 och 868:an är mest ifall bilden är så pass bättre på 868 att det är värt och lägga 4000kr mer.

Jag tycker att om man har en projektor med 1280x720 upplösning (eller mer) och vill köra digitalt till projektorn (HDMI/DVI) så skall man helt klart välja 868:an. Har man däremot har en projektor med lägre upplösning så kan man lika gärna köpa en 668:a.
Om man nu inte vill köra iLink mellan DVD-spelare och reciever förstås, för då blir det 868:an ändå.
Via komponent så vet jag inte hur mycket den "vassare" DAC'n i 868 gör på sig, så hur stora skillnaderna är där vill jag låta vara osagt.

Sen så är väl också dom kommande HD-DVD spelarna/filmerna som är på horisonten. Om jag nu köper en dvd spelare för 12k som sedan om 1 år kommer bli slagen av HD-DVD spelarna/filmerna.

Det kommer alltid nya och bättre spelare till lägre priser, men HD-DVD tror jag inte kommer att komma inom de närmaste 2-3 åren. Så dessa spelare behöver man nog inte räkna med i detta läge. Men visst om ett år så kan du säkert köpa en likvärdig spelare väsentligt billigare än 14.000:-, men inte för 4.000:- (vilket är det du sparar genom att köpa 668:an i stället).
Jag hade satsat på en 868 om jag varit dig.

/Wendt

Postad 05 januari 2004 - 14:40

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
henrik : tack för ditt svar och det du säger verkar vettigt. Om det nu blir en 868:a så kanske jag skippar Yamaha 1400 och kör på an Pioneer AX5i så man kan yttnyttja i.Link också.

Ska sätta mig ner och fundera men det börjar luta åt en 868:a.

Postad 06 januari 2004 - 17:55

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
i.link.. det betyder alltså att de e den enda kabeln man behöver ha mella dvdn o stärkaren.. går ALLA signaler genom denna?? dvd a, sacd. dts mm??

Postad 06 januari 2004 - 18:23

Chromabug
  • Chromabug
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

i.link.. det betyder alltså att de e den enda kabeln man behöver ha mella dvdn o stärkaren.. går ALLA signaler genom denna?? dvd a, sacd. dts mm??

Yep! Det är en av de fina sakerna med AX5i - en kabel - om man har en dvd med i-link förstås... Och tydligen blir det ett oslagbart ljud, enligt tester jag läst!

Postad 06 januari 2004 - 18:30

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
jepp ja misstänkte detta: va ju tur man köpte en ax5:a då:rolleyes:

Postad 07 januari 2004 - 14:13

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
henrik wendt> Har en liten fundering gällande 720p ut på HDMI-utgången på 868an och testet som du gjorde. Var det NTSC eller PAL-film du testade? Det borde väl bara vara NTSC-filmer som drar nytta av denna upplösning, efterssom PAL bara stöjder HD-standarden till 576p. Eller provade du både NTSC och PAL? Vore intressant att veta!

Postad 07 januari 2004 - 17:33

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

henrik wendt> Har en liten fundering gällande 720p ut på HDMI-utgången på 868an och testet som du gjorde. Var det NTSC eller PAL-film du testade?

Direkta A/B jämförelser av deinterlacing gjordes främst med Gladiator (R2) och för jämförelser av upplösning användes Video Essentials (R1).
Övriga diskar kördes i 720P då detta gav bäst resultat i ovan test.

Det borde väl bara vara NTSC-filmer som drar nytta av denna upplösning, efterssom PAL bara stöjder HD-standarden till 576p.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara?

/Wendt

Postad 07 januari 2004 - 17:45

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
henrik wendt> Jo, skalar 868an även om PAL-filmer till 720p?

Postad 07 januari 2004 - 21:46

henrik wendt
  • henrik wendt
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

henrik wendt> Jo, skalar 868an även om PAL-filmer till 720p?

Visst gör den det.

/Wendt

Postad 07 januari 2004 - 21:53

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
henrik wendt> Kalas!! :)

Postad 12 januari 2004 - 18:48

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Så då har jag beställt min 868:a. Dock så må jag vänta tills mitten i Mars då nästa batch kommer <_<

Postad 12 januari 2004 - 21:57

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Så då har jag beställt min 868:a. Dock så må jag vänta tills mitten i Mars då nästa batch kommer 

Jag beställde min i slutet på Oktober och har varit lovad den så många gånger att jag har tappat räkningen, men nu är det den 15 jan som gäller men det har de kanske ändrat på igen <_<
Om det är så att de flyttat fram det en gång till då är det inte säkert att det kommer att stå en 868 i mitt stereorack.

Det är inte helt omöjlig att det blir en sådan här istället om priset blir rätt.

Onkyo DV-SP1000

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 12 januari 2004 - 21:58.

Postad 12 januari 2004 - 21:59

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Som jag fattar det, enligt Pioneer, så skulle det komma ett parti med spelare nu i veckorna som skulle gå ut till dom som beställt i okt/nov/dec sen så får resten vänta tills nån gång i Mars.

Postad 12 januari 2004 - 23:02

Unregistered29674cdf
  • Unregistered29674cdf
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Om man skall lägga ~14.000kr på en 868 bör man inte ha en HTPC i åtanken. Med dom nya lådorna som ser ut som vanliga DVD.

Fördelar vs nackdelar

MVH
Tommy

Postad 12 januari 2004 - 23:14

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om man skall lägga ~14.000kr på en 868 bör man inte ha en HTPC i åtanken. Med dom nya lådorna som ser ut som vanliga DVD.

Fördelar vs nackdelar

MVH
Tommy

Jovisst borde man det men nu är det så att i mitt fall så är jag inte bara ute efter möjligheten att skala upp bilden utan att kunna köra dvd-audio och sacd via firewire till min AX10:a och det blir ju lite svårt med en HTPC <_< .

Sen så tror jag inte det är så många som betalar 14000kr för en 868:a, jag gör det ivarjefall inte.

Postad 13 januari 2004 - 10:42

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Jag var hos en kompis och tittade på en Panasonic AE500 matad med en DVD-spelare via DVI som kunde leverera både 720p 50hz(PAL) och 720p 60hz(NTSC). Problemet var att projektorn alltid konverterade signalen till 60hz via DVI vilket orsakade hack i kamerapanoreringar när man körde PAL-filmer. Hur gör Z2an? Någon som verkligen VET(kan kolla) om även denna konverterar signalen till 60hz via DVI när man kör PAL-filmer? Anledningen till min fråga är att min bror funderar på att köpa en Z2a som han ska driva med sin DV-868AVi.

Tacksam för svar!

Postad 13 januari 2004 - 12:47

Unregisteredd283b48d
  • Unregisteredd283b48d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
;)

Såg att Hembiobutiken ändrat levdatum på 868:an till 040219, någon som vet mer ??

Postad 13 januari 2004 - 19:44

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Såg att Hembiobutiken ändrat levdatum på 868:an till 040219, någon som vet mer ??

Jag pratade med affären där jag beställt min 868:a idag och nu hade Pioneer sagt under Januari , man börjar undra vad de sysslar med, om spelarna var på väg hit då borde man ju kunna säga när de dyker upp mer exakt.

Postad 14 januari 2004 - 10:29

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
snyft...ingen som kan svara på min fråga...

Postad 16 januari 2004 - 06:41

Unregistered45b0ece6
  • Unregistered45b0ece6
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Prosen: Z2 klarar enligt specarna i handboken endast 720 vid 60 Hz. Däremot ska den kunna ta 1080i vid 50 Hz. Nu har jag inte sett Z2 med 1080i@50 Hz, men via en Samsung HD935 och 1080i@60Hz blir skalningen hos Z2 något bättre än vid 720p.

Att köra 576p via DVI//HDMI till en större pixelmatris som 1280 x 720 verkar överlag inte vara någon höjdare. Med Z2 blir det närmast oacceptabelt och vad jag förstått kan det vara likadant med flera andra projektorer om de matas med 576p via DVI/HDMI. Projektorn klarar inte att skala bilden på ett snyggt sätt.

Nu har jag inte kört DV-668, men ifall ni har en projektor med en större pixelmatris bör ni definitvt kolla hur bra projektorn hanterar 576p/DVI/HDMI innan köper den modellen.

//Thomas

Postad 17 januari 2004 - 19:23

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Prosen: Z2 klarar enligt specarna i handboken endast 720 vid 60 Hz. Däremot ska den kunna ta 1080i vid 50 Hz. Nu har jag inte sett Z2 med 1080i@50 Hz, men via en Samsung HD935 och 1080i@60Hz blir skalningen hos Z2 något bättre än vid 720p.

Att köra 576p via DVI//HDMI till en större pixelmatris som 1280 x 720 verkar överlag inte vara någon höjdare. Med Z2 blir det närmast oacceptabelt och vad jag förstått kan det vara likadant med flera andra projektorer om de matas med 576p via DVI/HDMI. Projektorn klarar inte att skala bilden på ett snyggt sätt.

Nu har jag inte kört DV-668, men ifall ni har en projektor med en större pixelmatris bör ni definitvt kolla hur bra projektorn hanterar 576p/DVI/HDMI innan köper den modellen.

//Thomas

Hum?

Jag har en Z2a och en Pioneer 668 dvd. Kör 576p och tycker bilden är kanonbra, har inte hört nån annan säga något annat förutom du. Vad har du använt för dvdspelare?

/kent

Postad 18 januari 2004 - 08:30

Unregistered29674cdf
  • Unregistered29674cdf
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
En fråga till den som har HDMI-DVI kabel, Hur bred är HDMI kontakten på bredaste stället, skall försöka få in den i mitt 20mm rör till projen.

MVH
Tommy

Postad 18 januari 2004 - 09:15

Unregisteredd283b48d
  • Unregisteredd283b48d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag har en Molex HDMI-DVI och HDMI kontakten är prick 20mm bred så det verkar kört att du får in den i ett 20 rör (kanske går om du filar bort en del på sidorna men mycket tveksamt..)

Postad 18 januari 2004 - 09:33

Unregistered45b0ece6
  • Unregistered45b0ece6
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Chet: Kör du via DVI? 576p via analog komponent eller RGB är knappast några problem med Z2.

//Thomas

Postad 18 januari 2004 - 14:28

Unregistered29674cdf
  • Unregistered29674cdf
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kenth: Tack för hjälpen.

MVH
Tommy

Postad 19 januari 2004 - 15:44

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Outermountain & Chet> Tack för era svar!! Vad jag vet så leverarar 668/868 bara dessa upplösningarna via HDMI, ej analogt.

EDIT: Det fick bli en Z2 till sist främst för:
- Ingen VB på de nya, eller efter justering i servicemeny
- 720p i 50hz(PAL) efter uppgraderingen
- Lensshift

Redigerat av prosen, 19 januari 2004 - 15:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.