// Glarre
Postad 16 February 2004 - 20:06
Som jag har sagt innan rek jag "hardwired", "ben-mot-ben" för jag tycker det ger bättre ljudkvalité.
Postad 16 February 2004 - 23:52
Jag trodde att jag kanske kunde lära mej nå't nytt och ville ha lite svar på några frågor, men vad jag kan se så här långt så lyser svaren med sin frånvaro...Krasse och MaxMartin lugna ner er lite
om ni kan
annars så blir det bara hänglås och det vill ingen ha
Kanske skulle fråga på något annat forum istället där folk inte är rädda om sitt rykte och faktiskt har tillräckligt med kunskaper för att kunna förklara grejer...
OK att någon tycker att något särskilt låter bättre, men ALLA har sina små ideer om hur man ska göra för att få lite mer välljud och jag är inte intresserad av att testa ALLT. Jag sållar gärna lite bland tweaksen och provar gärna sådana tweaks som rimligtvis skulle kunna påverka ljudet positivt. Med "rimligtvis" menar jag ur en aspekt som går att förklara tekniskt. Logiska resonemang har jag lätt för att ta till mej medans subjektiva åsikter aldrig kommer att vara något annat än just subjektiva åsikter...
Det är inte fel att ha subjektiva åsikter, jag har dom, maxmartin har dom bevisligen och alla andra har säkert åsikter om mycket även om inte alla kan förklara tekniken/fysiken som ligger till grund för deras åsikter.
Som jag nämnde i mitt inledande inlägg så köper jag resonemanget med att t.ex. byta ut vanliga trådlindade spolar på ferrit-kärnor eller liknande mot luftlindade folie-spolar, där finns klara skillnader i karaktäristikorna hos dessa olika spolar som jag förstår och accepterar, men när det kommer till elektrolyter vs plastfilms-kondensatorer så är jag inte med längre. Köper faktiskt inte resonemanget med mikrofoni full ut heller. Dielektrikumet hos en elektrolyt-kondensator är ju inte elektrolyten i sej, den är ju faktiskt en av ledarna. Det isolerande skiktet består av oerhört tunn hinna av oxid som uppstår av elektrolytens korroderande verkan på al-folien i kondensatorn. Oxid-skiktets tjockleck kan ju knappast variera p.g.a. luftburna vibrationer. Det är möjligt att vibrationerna påverkar kondensatorn på något annat sätt, men hur i så fall?
Hardwirat istället för kretskort...
Joo, det kanske finns lite fördelar. En definitiv fördel är ju att det faktiskt är enklare att hardwira än att etsa egna kretskort. Med bra kablage och minsta möjliga kablage så kan resultatet t.o.m. bli riktigt trevligt. Men int' fan har det med skineffekt att göra. Det köper jag inte...
Är det möjligt att minimera avstånden mellan komponenter genom att hardwira så finns det klara fördelar med detta, men en sak man bör vara vaksam på är induktion. Ledningar som är väldigt nära varandra ska helst dras så att de korsar varandra med 90graders vinkel för att minimera problemet med induktion. Försöker man tänka tredimensionellt när man hardwira så tror jag faktiskt att det kan bli bättre resultat med hardwiring än med kretskorts baserade filter, men det kräver mycket eftertanke om omsorg och för att slutligen minimera problemet med mikrofoni så bör man på något sätt försöka förankra komponenterna på något sätt. Kanske smältlim mellan närliggande komponenter, kan vara en tanke...
En annan alldeles lysande förbindningsmetod är virning. Högre hållfasthet än vanliga lödningar (oavsett om det är silverlod eller vanligt), mindre resistans, och inte batteri-fenomen p.g.a. de olika materialen (ni vet väl att det uppstår elektrisk spänning när olika metaller befinner sej i närheten av varandra?).
Är det nån som kan se vad jag har för motstånd i mitt delningsfilter?
Om det inte är metalloxid kan det ju vara värt att byta ut dem.
Iaf ett, det som sitter i serie till diskanten.
Snälla?
Det ser ut som klassiska trådlindade effektmotstånd (5watt's).
Ett byte till tjockfilms-motstånd (induktionsfria mer eller mindre) kan vara meningsfullt, även metallfilms effektmotstånd men räkna inte med några fördelar p.g.a. bättre toleranser, eftersom effektmotstånd av metallfilms typen ofta har samma toleranser som alla andra effektmotstånd (5% cirkus).
Kolla effektmotstånden hos elfa, där finns effektmotstånd med extremt låg induktans och godkänd effekttålighet.
Jag såg t.o.m ett som klarade ett par hundra watt och som var av typen "låginduktiv" sist jag var inne på elfas sida och kikade...
Redigerat av Unregistered959, 16 February 2004 - 23:55.
Postad 17 February 2004 - 16:04
Jag saxar lite från Elfas faktasidor.
Polypropylen (PP) är svår att göra tunn. Den kräver dessutom
förbehandling för att kunna metalliseras. Polypropylenkondensatorer
är därför både stora och dyra jämfört med polyester och
polykarbonat. Till fördelarna kan nämnas mycket små förluster,
hög stabilitet och låg dielektrisk absorption. Polypropylenkondensatorer
med folieelektroder kallas KP, och om de är metalliserade,
MKP. Polypropylenkondensatorer används ofta i pulsapplikationer
och där man behöver låg dielektrisk absorption, t ex i sample and
hold-kretsar och i audioutrustningar.
Dielektrisk absorption
När en kondensator har laddats och dielektrikumets dipoler har
skapats och vridits i linje med spänningsfältet, återgår inte alla
dipoler till ursprungsläget när kondensatorn urladdas. Dessa kvarvarande
dipoler gör att en viss spänning återuppstår i den urladdade
kondensatorn. Detta kallas dielektrisk absorption, och
finns, mer eller mindre, hos alla kondensatorer. I vissa applikationer
som t ex sample and hold-kretsar och i audiosammanhang är
det önskvärt att ha den så låg som möjligt. Den dielektriska absorptionen
mäts i procent av den ursprungliga spänningen efter en tids
kortslutning. Det finns dock ett flertal olika normer för mätförfarandet.
Jag hittade dock inte så mycket om elektrolyter, men eftersom elektrolyter är både
mindre och billigare än polypropylen så kan man väl förutsätta att dessa har:
1. Högre dielektrisk absorption.
2. Högre förluster.
3. Lägre stabilitet.
Vilket förmodligen resulterar i ett sämre ljud.
Postad 17 February 2004 - 16:21
Krasse: Skriv upp dina "frågor" för sig i ett inlägg. Bara frågor nu...
Så ska jag besvara dom lite mer tydligt den här gången. Som jag säkert har sagt innan tycker jag det personligen är svårt att förklarar sig på ett forum utan att någon förstår dåligt osv. Jag är inte heller så blodigt snabb vid tangentbordet att jag orkar skriva så mkt som dig.
Jag har dock en fråga till dig Krasse: Har du provat Polyproppar? Jag har ett antal Mcap (metalliserad poly) hemma av olika värden som du kan få låna eller köpa snorbiligt ör att testa. Jag menar en konding på 4,7uF ligger bara på 40kr, inte så farligt. Så om du vill kan du testa.
Postad 17 February 2004 - 16:59
Nu börjar de likna något ju.
Jag kollade lite närmare på elfas sidor bl.a. och det ser ut att stämma det sa om elektrolyter, förutom att de faktiskt har ganska dålig tolerans dessutom (20% tror jag att det var). Fördelen med elektrolyter är att tydligen att man kan få hög kapacitans i förhållande till pris och storlek. Medans polypropar verkar bättre i de flesta andra avseenden. Faktum är att om man läser mellan raderna så verkar det som om man ska sikta på "luft" kondensatorer. Absorptionen är ju extremt liten (hälften mot de bästa polyproparna) och en sjättedel av elektrolyternas.
Finns det några sådana med användbara kapacitanser?
Dra dit pepparn växer...Eftersom du fortfarande verkar vilja bråka gör jag så här;
Du har inte sett mej bråka ännu!
Vill du hjälpa till med att sprida information i denna tråden så hittar du mina frågor i tidigare inlägg.
Varsågod!
Redigerat av Unregistered959, 17 February 2004 - 17:10.
Postad 17 February 2004 - 17:09
Vad skulle jag kunna göra för mina filter som ev. skulle kunna erbjuda en förbättring av ljudet. Jag har funderat på att tweaka högtalarna genom att dämpa korgen till baselementet (vanlig plåtkorg), vilket jag tror kommer att leda till något bättre ljud, men sen vete sjutton om det finns så mycket mer man kan göra med mina högtalare...
Förslag?
Ps.
Du är välkommen att svara också maxmartin, men bara om du nu kan hålla god ton. Fixar du inte det så låt bli att svara på mina inlägg!
Postad 17 February 2004 - 19:00
Du får renare bas (snabbare...) luftigare mellanregister. Kostar ca 115kr på hifikit.
Det andra är att byta internkablaget.
Nä, nu ska jag gå ut och starta upp bilen och dra.
Redigerat av Unregistered2c5275ea, 17 February 2004 - 19:00.
Postad 17 February 2004 - 19:52
Skulle plocka isär min center för att kolla kondingarna. Ska byta dem mot
polypropylen som jag har satt i frontarna. Pajade förstås diskanten. Ena benet gick av.
Så förbannade jag blev! Som tur är säljer Hifikit reservdelselement, så nu har
jag beställt en ny diskant. 365:-(plus frakt) fattigare.
Ja ja...smällar man får ta
Postad 17 February 2004 - 20:07
Postad 17 February 2004 - 20:42
Har bytt till polyproppar i mina delningsfilter och det blev en dramatisk förbättring. Det jag saknar nu är en 8 mikrofarads konding till diskanten. Har testat 8.2 mikrofarad vilket resulterade i en super upplöst diskant men super ljus och skrikig.
Skulle behöva lite hjälp av MaxMartin eller någon filter expert. Problemet är att det är amerikanska komponenter och 8 mikrofarad verkar vara omöjligt att få tag på. Är det ok att paralell koppla kondingarna till diskanten?
Kondingarna som används nu är Audyn-Cap från hifi kit och Van Den Hull The Royal Jade som intern kablage. Jag vill ha en hög upplöst diskant men inte skrikig.
// Glarre
Postad 17 February 2004 - 20:53
Om jag har fattat rätt så kan man väl seriekoppla flera kondingar för att få rätt värde.Vilket resulterar i den största förbättringen , byte av kondensatorer eller drosslar?
Har bytt till polyproppar i mina delningsfilter och det blev en dramatisk förbättring. Det jag saknar nu är en 8 mikrofarads konding till diskanten. Har testat 8.2 mikrofarad vilket resulterade i en super upplöst diskant men super ljus och skrikig.
Skulle behöva lite hjälp av MaxMartin eller någon filter expert. Problemet är att det är amerikanska komponenter och 8 mikrofarad verkar vara omöjligt att få tag på. Är det ok att paralell koppla kondingarna till diskanten?
Kondingarna som används nu är Audyn-Cap från hifi kit och Van Den Hull The Royal Jade som intern kablage. Jag vill ha en hög upplöst diskant men inte skrikig.
// Glarre
Jag är inte helt säker dock.
Föressten, behöver inte kondingar spelas in också?
Postad 17 February 2004 - 21:00
Inspelningstid kanske det är men den här skrigheten som blev med 8.2 mikrofarad hade knappast mattats ut med inspelningstid jag tror att det hände något med delningen också.
// Glarre
Postad 17 February 2004 - 22:46
Motståndet tror jag är ett keramikmotstånd, det står 10WR56J, vad betyder det?
Jag tror jag har lyckats rita av det rätt
Postad 17 February 2004 - 23:05
Tycker inte det borde vara 56ohm, borde väl dämpa diskanten väldigt mycket...Har för mig att det står för 10W 5.6 ohm. eller 56 ohm...
Som jag tolkar det är det 10W 56ohm J:et står för 5% tolerans.
Postad 17 February 2004 - 23:15
Ett ex:
1000 µF parallellkopplat med ytterligare 1000 µF blir 1000+1000=2000µF
Serie kopplat blir det enl. följande:
1/1000 (man skulle ju invertera värdet) + 1/1000 = 2/1000 och slutligen så invertera man denna summan så får man 1000/2 vílket är lika med 500µF...
Glasklart???
Postad 23 February 2004 - 00:38
Fick jag idén att ev. modda lådan som är till mellanregistret i mina Alpha 50.
Just nu sitter mellanregistret i...hör å häpna...en frigolitlåda(med dämppull)!?
Tror ni jag skulle få mer tryck i mellanregistret om jag bytte lådan till en större?
Jag kan få tag i papprör med varierande diameter och har funderat på att använda det som låda.
Finns det risk att mellanregistret blir för framhävande?
För om jag tar bort frigoliten är det så att säga "no turning back".
Postad 23 February 2004 - 08:59
Tror ni jag skulle få mer tryck i mellanregistret om jag bytte lådan till en större?
Beror till 100% på vilket element som sitter som mellanregister dvs. vilka T/S parametrar som beskriver elementet... En större låda är inte alltid samma sak som bättre.
Skall du ha kvar den nya lådan i högtalaren? kom då ihåg att om du sätter i en ny låda med större volym i högtalaren minskar du basens låda. (om nu de delar utrymme)
har aldrig funderat på detta material i lådor... Det är lätt vilket leder till hög självsvängnings frekvens. Ganska styvt om man gör det tjockt leder också till ganska hög självsvängnings frekvens. Så det borde vara ett ganska hyffsat material om bara självsvängningsfrekvensen är mycket högre än den som spelas... Alltså inte nödvändigtvs så kasst som man kan ledas att tro.Just nu sitter mellanregistret i...hör å häpna...en frigolitlåda(med dämppull)!?
Oavsett vad du gör riskerar du att det blir sämre (eller bättre...)Finns det risk att mellanregistret blir för framhävande?
Skruva loss elementet, gör en låda, koppla in dig och lägg lådan tex. ovanpå dina högtalare och testa, blir inte exakt som om du moddar i högtalarlådan men kan ge dig en hit om vart du är på väg. Dessutom har du kvar frigolitlådan om det inte blir bättre.
Redigerat av GrodanB, 23 February 2004 - 09:00.
Postad 26 February 2004 - 13:55
Redigerat av Unregisteredbdc7a326, 26 February 2004 - 17:22.
Postad 26 February 2004 - 14:17
Hursomhelst så kan du ha en bit på varje sida utom baffel och utgå ifrån det.
Glarre har förövrigt bytt ut sina Audyn-Cap mot PLUS modellen (dyr!) och upplevde stora skillnader såsom diksanten blev ännu mjukare och detaljrik.
Postad 26 February 2004 - 16:53
Det finns luftlindade och järnkärne spolar. "Bandspolar" är antingen luftindade eller så har de en järnkärna.Luftlindade spolar orsakar alltså besvärliga magnetfält - är det lika illa med BANDSPOLAR?
Jag har inte sett någon tillverkare med järnkärna i "bandspolar".
Postad 26 February 2004 - 17:45
Jag begriper vad C, R och L är för något men vad sjutton innebär S
Med värdet(?) LS.
Det mystiska S:et är parallellkopplat med motståndet.
Redigerat av Unregisteredbdc7a326, 27 February 2004 - 02:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?