Redigerat av Unregistereda0ef723f, 03 February 2004 - 22:25.
Postad 03 February 2004 - 12:14
Postad 03 February 2004 - 12:19
EDIT: Lade till "Z2'an" i texten...
Redigerat av Unregisteredf380a49e, 03 February 2004 - 12:20.
Postad 03 February 2004 - 12:44
Sorry, nu har jag kommit en bit OT...
Postad 03 February 2004 - 22:20
Och med lite tur via en DV868avi HDMI-DVI. Då tillhör man de som vet.
Förhoppningsvis köpte jag rätt proja, men det visar sig snart
Postad 03 February 2004 - 23:34
Postad 04 February 2004 - 01:54
Postad 05 February 2004 - 22:20
Affär 1 hade bara Z2an uppställd, kanonbild!!! Ingen VB alls...
Affär 2 hade både Z2an och 500an uppställda, så här tyckte jag:
500an:Fläkten hördes mer än vad jag trodde. Det var ett lite gällt ljud på den. Svärtan var sådär, detta kanske är en inställningssak. Ingen eller mycket lite VB.
Z2an: Fruktansvärt mycket tystare...den hördes knappt alls. Just detta ex hade VB som syntes mycket i ljusapartier. I mörka partier syntes inget. I mörka partier såg man också att svärtan var mycket bättre än på 500an...
Bägge projjar matades med komponent...
Redigerat av Unregisteredbf364490, 05 February 2004 - 22:20.
Postad 05 February 2004 - 22:30
Garantier: Det är ju bara viktigt om man måste åberopa den. En viktigare fråga är ju då: med vilken produkt är man mest benägen att använda sig av garantien?
Serviceport: Vad kan ni göra med den? Någon som kunnat uppdatera firmware själv eller? Sitter firmware:en socklad i nån av projarna? Måste man ändå inte lämna in Sanyo om man vill ha den uppdaterad?
Postad 05 February 2004 - 23:21
Och 500:an kördes i low mode, eller? Har svårt att tänka mig att fläkten varken skulle höras så mycket eller vara gäll då jag knappt hör min proj när det är helt tyst i rummet i övrigt. Det lilla ljud jag hör är dovt.500an:Fläkten hördes mer än vad jag trodde. Det var ett lite gällt ljud på den. Svärtan var sådär, detta kanske är en inställningssak. Ingen eller mycket lite VB.
Postad 06 February 2004 - 09:05
case
Postad 06 February 2004 - 09:51
Postad 06 February 2004 - 10:11
Men 500 stör inte märkbart, har min moterad ca 1m ovanför huvudet och den hörs bara när man har helt tyst eller mycket lågt ljud på.
Det som är värre med monteringen nu är värmen som studsar mot väggen och det måste jag göra något åt. Kanske en enklare form av hushbox kan rikta värmen uppåt, samt dämpa det låga ljud som 500 släpper ifrån dig.
Postad 06 February 2004 - 10:12
Postad 06 February 2004 - 19:57
Jag jämförde bägge i whisper (low) mode...
Redigerat av Unregisteredbf364490, 06 February 2004 - 19:58.
Postad 06 February 2004 - 21:45
Enda anledningen att säga annat är om an äger en 500:a eller prisskillnaden...
Dock överlever man LÄTT med pannans ljudnivå.
Postad 07 February 2004 - 12:09
Hehe, tycker båda anledningarna var rätt kassa iofs...Enda anledningen att säga annat är om an äger en 500:a eller prisskillnaden...
Postad 08 February 2004 - 12:58
Ett par tankar bara:
Serviceport: Vad kan ni göra med den? Någon som kunnat uppdatera firmware själv eller? Sitter firmware:en socklad i nån av projarna? Måste man ändå inte lämna in Sanyo om man vill ha den uppdaterad?
Brukar gå att finna updates ute på nätet.
Precis på samma sätt som du uppdaterar datorer, dvdbrännare, dvd spelare osv.
Postad 08 February 2004 - 13:20
Denna fråga har förekommit i några trådar.
Kan någon expert ge svar här?
Postad 08 February 2004 - 22:21
Jag blev riktigt besviken.....Om det var som killen som demade sa,att Smoothscreen inte går att stänga av samt att bilden var så skarp som möjligt.
Ja då skulle jag inte ens överväga att köpa en Panna 500 även om jag fick den till halva priset av en Z2'a,det såg för taskigt ut.
Tyvärr....jag hade verkigen hoppats på denna projje....
Postad 08 February 2004 - 22:39
Postad 09 February 2004 - 00:06
Postad 09 February 2004 - 00:18
Skillnanden är att det är DU som väljer vilket, på Z2:an...
Kan tyvärr inte se EN ENDA fördel med pannan gentemot Z2:an, förutom priset...
Postad 09 February 2004 - 00:28
Postad 09 February 2004 - 08:51
Den (AE500'an) har urvattnad bild, smoothscreen förstör detaljerna, samt att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det var/är med bilden som riktigt fick mig att ogilla den - kanske är det den smörpapperseffekten som jag upplevde att bilden hade.
Z2'an var klart bättre (hos Cinema Concept) - t.o.m. min sambo tyckte att bilden var dålig på AE500'an i jämförelse (och hon kan INGET om hembio - jag tog med henne enbart för att hon också skulle få skapa en egen uppfattning om bildkvalitén på projektorer).
Dessutom har Cinema Concept (enligt Ville) tydligen haft stora kvalitetsproblem med AE500'an i form av döda pixlar, medans de endast haft pixelproblem på en Z2'a av tjugo...
Postad 09 February 2004 - 09:01
Ett par tankar bara:
Har du en länk till den senaste Sanyo firmware:n?
Det var bra att veta att det alldeles säkert kommer att gå att uppdatera den själv, då detta är en stor fördel.
Tror jag såg en DB9 kontakt på den. Är det då en rak seriekabel jag behöver? Vad använder jag för protokoll? Tar den EIA232 signaler? Iannatfall är det tråkigt att Sanyo väljer en döende legacy teknik som försvinner i samma takt som diskettdriven, i dagens datorer.
Den egentliga frågan är: Har NÅGON, VEM SOM HELST, uppdaterat sin Sanyo Z2 utan att behöva lämna in den själv till Sanyo? Om inte, varför tycker då alla att det är så bra att det finns en DB9 kontakt på den ?
Postad 09 February 2004 - 09:27
Hur kan Panasonic vinna tester + att kritiker rosar de fina färgerna och svärtan, när folk på forumet vittnar om "urvattnad" bild?
När varken Panasonic eller Sanyo gör sina egna LCD paneler och det finns en ISO standard för hur många döda/lysande pixlar som får finnas! Hur kan det då vara annat än slumpen om man drabbas, oavsett märke? Vem tror på fullaste allvar att Sanyo "rensar" ut sådana som är godkända (med defekt) från att säljas till kund? Köp på Pipro.de så slipper ni fundera!
Jag är övertygad om att handlaren ger Sanyon en fördel i demorummet om nu skillnaden är så stor som det verkar i vissa fall. Det är taktik att framhäva en produkt som bara är "lite" dyrare än en annan om man vill tjäna pengar! Fick höra på BRL i Uppsala att de inte vill handla med Panasonic längre, då deras marginaler är för små. Så även det kan ju vara en anledning för att framhäva en produkt som ger större vinst.
För att göra en rättvis bedömning måste man själv ha tillgång till apparaterna eller så får man lita till professionella testare. GLÖM demorummen...
Postad 09 February 2004 - 09:47
Att lita på en person som testar en projektor för en tidning eller av en uppdragsgivare är vanskligt.
Ta med dig din dvd, be att få veta vilken/vilka kablar och vilken duk butiken använder och titta sedan med dina egna ögon.
Det är du som bestämmer vad du vill ha.
Att en butik framhåller en produkt är ju vanligt men man brukar sällan framhålla den över ngn annan som säljs i butiken.
Marginalerna på dessa produkter är inte stora, varken på panasonic eller sanyo.
Så lita till dina egna ögon och öron, beakta priset, garantier och den service som butiken/fabrikatet ger.
Köp sedan det som passar bäst.
MVH
Bosse
Postad 09 February 2004 - 10:00
Jag håller med om och har gjort ända sedan jag startade tråden att Sanyon är värd den extra slanten för att bilden är bättre....MEN! Bilden på AE-500 är ju inte dålig!! Att den skulle vara så oskarp som ni beskriver låter inte alls som den jag såg.
case
Postad 09 February 2004 - 12:00
Kanske skall tillägga att jag har en Z2.
/professorB
Postad 09 February 2004 - 12:11
AE500
>Bild - Jag tyckte att färgerna och svärtan var helt OK men tyvärr så kändes bilden "orolig/brusig" samt att det var syntes tydliga vertikala ränder.
>Ljudnivå -Svårt att avgöra när man demar två andra projektorer tätt intill samt ett fläskigt ljudsystem på hög volym i rummet bredvid.
Z2
>Bild - Bra skärpa och fina färger men tyvärr var det lite väl hög kontrast alternativt för mycket "rött" i bilden för de flesta såg lite salongsberusade ut. Inte lika mycket vertikala ränder men jag skulle inte sträcka mig så långt så att jag skulle säga att det inte fanns några. OK svärta (snäppet bättre svärta än JA21 och troligtvis också AE500).
>Ljudnivå - Knappt hörbar (hade chansen att titta på den här på två andra affärer senare under dagen där det inte var lika "stojigt")
Redigerat av Creosote, 09 February 2004 - 12:31.
Postad 09 February 2004 - 12:19
Då tar jag hellre en 32'' teve....mindre bild men hästlängder i kvalitet ifrån det jag såg!!
Och sen det om att en handlare skulle framhäva en dyrare produkt mot den billigare tror jag inte på i detta fallet....
Postad 09 February 2004 - 12:24
Postad 09 February 2004 - 12:25
case
Postad 09 February 2004 - 12:27
Sen beror juh det givetvis på vilken dvd...osv. Om man bara kunde utgå ifrån att de matades med optimala källor och via optimal ingång!
Postad 09 February 2004 - 12:28
case
Postad 09 February 2004 - 12:30
Postad 09 February 2004 - 12:34
VAD VET JAG?
case
Postad 09 February 2004 - 12:34
Edit:hehe....case var snabbast.
Redigerat av Unregistered99f076a3, 09 February 2004 - 12:37.
Postad 09 February 2004 - 13:29
Att företagen framhäver en produkt som de har större förtjänst på behöver vi inte diskutera, det är så det går till oavsett man säljer golv eller projektorer. Sen kan man få tro vad man vill.
BRL i Uppsala har som jag skrev slutat med Panasonic, för att de tjänar för lite per enhet. Sen råkar Sanyon kosta mer, alldeles riktigt, men det hade kunnat vara tvärtom också!
Redigerat av Scandinavian, 09 February 2004 - 13:31.
Postad 09 February 2004 - 13:38
Visst förstår man butiksägarna, de kanske lägger 1-2 timmar på mig som kund och tjänar kanske 20% av vad dom skulle gjort på en såld Z2.
case
Postad 09 February 2004 - 14:15
Både 500 och Z2 är prisvärda på sitt sätt.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 February 2004 - 14:16.
Postad 09 February 2004 - 14:33
Jag har en kamrat med en AE500 och den har jag sett några filmer på, så när jag kom till CC höll jag på att ramla baklänges. Hur illa kan man ställa in en projektor. Jag lovar att pannan jag sett INTE presterar denna dåliga bild. Jag brydde inte ens om att fråga hur de gjort utan gick ut ur butiken omgående. Dåligt. Jag hade tänkt att jämföra med Z2 för ett kommande köp. Nu får man gå någon annanstans för att jämföra.
Edit: Den jag sett matas med Prog/komponent.
Redigerat av Palle, 09 February 2004 - 15:30.
Postad 09 February 2004 - 14:39
case
Postad 09 February 2004 - 15:49
Postad 09 February 2004 - 16:00
case
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna