Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tronskiftet är på väg, DLP spöar CRT...

260 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2004 - 10:22

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Intressant jämförelse från någon som haft CRT länge!

Ser fram mot dina reflexioner när du fått testa projektorn under bättre förhållanden och med lite bredare material! Jag har märkt att när jag förbättrat mitt hemmabiorums mörkläggningsförmåga så blir den totala "black-outen" avsevärt mycket bättre på min Action1, det som jag känt som svagheten tidigare (kontrasten när det finns ljusa partier i bilden upplever jag som lika bra som på CRT eftersom de ljusa partierna är så starka). Jag misstänker (och hoppas) därför att du kommer att uppleva projektorn som bättre i ditt hemmabiorum. Ser dock fram mot en recension.

Postad 16 February 2004 - 12:20

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Varför hackar dlp och inte crt vid panorering. Det har klagats på att bildens stabilitet löses upp vid panoreringar, speciellt långsamma horisontella vid närbilder på ansikten.

Det är ett känt problem med en-chipps dlp med panoreringar. Dock tror jag inte att bilden ska behöva hacka. Om källan är tegion 1 så får du just hack vid panrering i alla fall av filmmeterial, 3-2 pulldown för 24fps till 60Hz.

Jag skulle ta reda på föjande
1 Hur behanldas NTSC dvd (film) av projektorn
2 Hur behandlas PAL dvd(film) av projektorn
3 Hur behandlas PAL video av projekorn

1 Bör köras i 48Hz och stöds av vissa dlp
2 Bör köras i 50Hz och stöds av vissa dlp
3 Pal bör ju visas som 50Hz och då är det ju bra om de låter färghjulet snurra i 6x,dvs samma hastighet som ntsc 5x.

Panoeringsproblem bör gå att lösa med rätt projektor. Man skall kunna bli av med hackandet. Däremot kan man få leva med vissa artefakter vid panorering. Hur mycket beror på hur nära man sitter.

Med en så ljusstark dlp är det nog lika bra att måla svart med en gång. Ljusstyrkan går ju att minska med ett filter eller genom att använda en grå duk.

Det har visat sig dlp klarar sig bättre än crt när ljus och mörker blandas i en bild. Detta gäller faktiskt i större utsträckning desto bättre mörkläggningen är i rummet. Crt har en lägra svärtbotten men sprider allt ljus mer rent optiskt. En dlp har högre svärtbotten men sprider ljus mindre än crt. Därför kör dlp om en crt snabbare desto mörkare rummet är eftersom då domineras den optiska spridningen i projktorn och inte rummets påverkan på bilden.

Postad 16 February 2004 - 12:58

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Enligt www.projectorcentral.com ger Toshiban/InFocus runt 700 ANSI i normalläge och tillverkaren själv specar 1000 ANSI vilket är i "high power" läget.

Jag tvivlar på www.projectorcentral.com's siffra dock, den låter lite väl låg.

Postad 17 February 2004 - 07:29

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Körde en snabbtest i biorummet med Toshiban igår, och mest slående var 2 saker

1. Svärtan, kraftig "grå" out-of-the-box.

Jag testade att köra progressivt via scalern och justera ned "Black" via den och kom ned till en nivå där jag anser att svärtan inte är utstickande grå utan att ljusstyrkan i bilden samt färgerna blir särskilt lidande.

Jag har inte provat att justera projektorns egna inställningar ännu.

2. Grynighet i bilden.

Eller kanske inte grynighet. Det ligger som en hinna med brus på hela bilden. Inte enormt framträdande, men något som inte synts till på min CRT. Detta kan dock bero på CRT-projektorns något mjukare bild, som kan ha "suddat" ut skarpheten i detta.

Generella intryck:

Körde lite mer Toy Story 2 igår och i första början av filmen när förtexterna kommer in på stjärnbilden blev jag lite förvånad. Djupet/3D-känslan var betydligt högre på DLPn och till min förvåning såg jag att stjärnorna ligger i två lager, som i sin tur rör sig oberoende av varandra.

Nu har jag naturligtvis inte tittat efter detta på CRTn, men jag har inte tänkt på det, varken på CRTn eller på min 36" Philips WS TV.

Jag ska köra sekvensen på 36":aren ikväll för att se hur jag upplever detta på den, om det är synbart.

Det var dock kraftigt framträdande på DLPn och gav en extra dimension och fingertoppskänsla till sekvensen.

Synd bara att jag inte har möjlighet att granska CRT-bilden igen eftersom den är redan är levererad och klar :-(

Igår upplevde jag endast regnbågar strax efter THX-loggan i TS2 när en vit THX-text visas på svart bakgrund. Inga regnbågar i själva filmen.

Körde även en liten sekvens ur Moulin Rough bara för att se hur den hanterar de kraftiga färgerna som finns i filmen, och de kändes endast något överstyrda.

Jag börjar fundera lite på om dessa vibrerande färger som nästan hoppar ut ur duken enbart förekommer i konserter, då de två tillfällen jag har upplevt detta har just varit två (olika) konsert-dvds, med dess "oförskönade" bildkvalitet.

Frun (även det en viktig aspekt) tycker att jag gjorde rätt att byta till DLP, då nu faktiskt även hon känner att hon kan tänkas se film på egen hand. Hon menade nu också att för första gången så fattar hon vad jag håller på med när jag står och trycker i menyerna för att finjustera bilden, jämfört med på CRTn :lol: ;)

Hon menade också att bilden var bättre p.g.a. det högre trycket i bilden och att svärtan är priset stördes hon inte av. Fast nu är hon ju inte så kritisk av sig. Hon ser bara tre bokstäver på den stora duken:

W A F

:lol:

Fälktljudet finner jag inte alls störande, men jag funderar ändå på att bygga någon form av enklare hushbox som tar ut det mest högfrekventa ljudet från fläkt och framförallt färghjulet.

"Pipet" som jag talade om tidigare är dock ej märkbart där PJn nu står på en kartong, för snabb testning.

Ångrar jag att jag sålde CRTn? Tja, jag saknar helt klart känslan av mörka scener som gör rummet fullkomligt pottsvart. Dom är för alltid borta :P :lol: :lol: :lol: Det kommer förstås att bli bättre när jag har mörkat ned väggar och tak i rummet, men liksom på bio så lyser helt svart duk grått. På den punkten är CRT t.o.m. bättre än biografen. Svart ÄR verkligen lika svart som avslagen projektor.

Edit: Nu hör förstås till saken att jag har en DIY MDF mattt vit #6 duk så när jag bytt (frågan är när det blir) till en bättre duk så kommer svärtan att bättras på. Just nu känns det som att valet ligger på Stewart och FireHawk alternativt GreyHawk, viket som nu funkar bättre.

Återkommer med lite mer intryck allt eftersom tiden går.

Redigerat av MovieFanatic, 17 February 2004 - 07:38.

Postad 17 February 2004 - 07:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Mattias_Olsson>> CRT hackar bara om det den matas med hackar. En CRT visar det som den blir matad med, utan att konvertera det på ngt sätt.
Matas den med 48 fps så är det 48 fps den visar...
Detta är ett av de största problemen med digitala projjar anser jag, att de bara har en fast uppdateringsfrekvens och att allt annat måste interpoleras - med olika bra resultat.

Postad 17 February 2004 - 09:52

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Tack för recensionen Moviefanatic! Du tog upp en aspekt av projektorer som nämns lite för sällan på detta forum, nämligen WAF:)

Vad gäller att svart är grått så tyckte jag att min projektor led av samma problem ett tag, trots specad 3000:1. Det visade sig att jag hade varit inne och ställt upp brightness för att se alla detaljer som göms i skuggorna i Moriascenen, och sen glömt att ställa tillbaka den. Genom att justera ner Brightness fick jag oerhört mycket mer svärta och det kan kanske vara värt att kolla den parametern på din Infocus.

Mattias Olsson: Har du läst BLOG 2 på AVSforum... :) Det var en oerhört intressant slutsats som Guy presenterade angående brytpunkten för fördel i svärta/kontras mellan DLP och CRT och rummets inverkan på den brytpunkten!

Postad 17 February 2004 - 11:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Detta är ett av de största problemen med digitala projjar anser jag, att de bara har en fast uppdateringsfrekvens och att allt annat måste interpoleras - med olika bra resultat.

Inte helt säker på vad du menar...dom digitala projektorer som jag har testat klarar olika uppdateringsfrevenser utan interpolering. Menar du upplösning? DLP har däremot en svaghet eftersom färghjulets hastighet ofta är anpassad till 60Hz (eller multipler därav) för att passa NTSC. Bl a SIM har dock projektorer som är anpassade för PAL/50 Hz. Jag tror även att de flesta DLP som är avsedda för HT-bruk klarar 48 Hz eftersom det är är en multipel av filmens 24 fps och har en gemensam nämnare med 60 (4/5)

Detta kan vara en möjlig lösning på ryckiga panoreringar med DLP: Med en HTPC så kan man köra region 2 filmer (PAL) med 24 fps (48 Hz) med t ex WinDVD och funktionen "PAL Truspeed" som, jag tror, saktar ned filmen från 25 fps och 24 fps. Man slipper i alla fall PAL speedup på ljudet. Men det måste testas!!! Man kan i alla fall öka/minska histigheten om man så vill, man kan se en 2 timmars film på 1,5 timmar. Kan vara bra om den är lite seg.... :)

Redigerat av Tomas L, 17 February 2004 - 12:21.

Postad 17 February 2004 - 13:29

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Ett par kommentar om frekvens
Det som kan vara ett problem med dlp att det är inte säkert att det som matas till projektorn är det som visas. Det är så att vissa projektorer som matas med 50Hz konerterar till 60Hz. Exakt hur alla projektorer fungerar härvidlag känner jag inte till.

De frekvenser man vill att projektorn skall stöja förutom 60Hz vilket väl alla gör är 50Hz och 48Hz.
NTSC dvd visas bäst i 48Hz
PAL dvd visas i 50Hz
Pal tv 50Hz
För hdtv gälller samma problematik med 50 och 60 beroende på om vi snackar USA eller Europa.

Det är också viktigt hur färghjulet fungerar. Optimalt bör hjulet snurra med 150rps för både pal och ntsc. Det blir då 6x och 5x definitionsmässigt. Problemet är att ibland nöjer sig tillverkarna med 125rps för pal och det är ju sämre. Vid visning i 48Hz borde färghjulet snurra med 144rps.

Moviefanatic
Dukval för dlp
Firehawk ställer rätt stora krav på hur långt ifrån duken projektorn sitter och i vilken höjd den sitter. Krav ställs också på var du sitter i förhållande till duken. Dukmaterialet har rätt hög gain vilket kan leda till vissa problem.
En Greyhawk ställer betydligt färre krav men kräver lite mer klös i ljuset från projketorn. Nu har ju inte Toshiban något problem med att leverera ljus så jag tror på Greyhawk i ditt fall. Om man har lite ströljus att ta hand är däremot Firehawk ett bra val enligt många tyckare.

Två delar att minskar "bruset" i bilden.
1 dvi är omivttnat av många att det ger mindre brus
2 undvik alltför hög briightness

Rummets inverkan på upplevelsen skall inte underskattas.

Redigerat av Unregistered20a698a5, 17 February 2004 - 13:33.

Postad 17 February 2004 - 15:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Exakt hur alla projektorer fungerar härvidlag känner jag inte till.

Precis, jag vet inte heller exakt hur alla digitala projjar fungerar. Klart är dock att ALLA CRT är helt "transparenta" då det gäller uppdateringsfrekvens.
Det är inte alla digitala projjar, varken DLP eller LCD.
Dock finns det säkerligen undantag.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 17 February 2004 - 15:36.

Postad 17 February 2004 - 15:49

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Med en crt kan man välja uppdateringsfrekvens.
Vid tv verkar väl 50Hz vara lämpligt. Det skulle kunna uppfattas som flimmrigt av vissa. Hur kör du som har en crt vanlig tv. Jag skulle tro att väldigt få genomför 100Hz på sin crt. Min misstanke är att 50Hz falangen samanfaller med crt ägarskap.

Vid dvd antar jag att ni kör 48,50 eller 72Hz.

Jag har läst att en del tycker att en kalibrering är nödvändig om du ändrar upplösning eller bilduppdateringsfrekvens.
Mer linjer ger väl mer ljur från en crt, justera brightness?
Fosfordynamik vid olika uppdateringsfrekvenser.

Redigerat av Unregistered20a698a5, 17 February 2004 - 15:51.

Postad 18 February 2004 - 00:36

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Själv kör jag original Hz på min CRT, alltså 60Hz från NTSC och 50Hz från Pal. Helst skulle jag vilja köra 48Hz från både Pal och Ntsc.

Postad 18 February 2004 - 06:52

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Hmm 60Hz?
Kanske ska testa det jag med. Brukar hålla mig till 72Hz men har funderat på att köra 50Hz också men senast jag testade så stod jag inte ut med flimret.. men kasnke är bättre nu när jag mörklagt ytterligare lite.

Har i alla fall suttit och ställt in min projje från scratch igen då jag upptäckte att bildytan låg utanför fosforytan i 1440x960.
Så satte allt till midposition och raderade alla minnesblock ochbörjade om
Har bara ställt in den för en upplösning och det är DVD NTSC. dvs 1440x960@72Hz.

Lyckades ställa in projjen så att jag kunde ha 23 i ljusstyrka och 53 i kontrast utan att det ser för mörkt ut.
Förut hade jag 40 i ljusstyrka och 64 i kontrast
Först tyckte jag bilden såg lite livlös ut med dessa inställningar men sen kom jag på att jag kunde justera styrkan i färgerna på VGA-splittern som jag har inkopplad och efter det såg det helt annorlunda ut.

Sen har jag centrerat rastren, gått igenom fokuseringen lite noggrannare och kalibrerat om den så att det förhatliga sk "barcostrecket" försvann.

Var sååå underbart att äntligen få bort barcostrecket.
Fick pilla med top bow, top keystone, horizontal centerline bow, horizontal centerline skew, bottom bow, bottom keystone och försöka hitta ett gyllene mellanläge i alla de inställningarna för att få bort det.

Kollade på Mission Impossible 2 nyss och bilden var så jäkla bra att jag inte kunde sluta titta. =)
Det ser niiiice ut iaf. =)

Så det hjälper att sitta och tweaka =)

Redigerat av Unregistered5a85459e, 18 February 2004 - 06:57.

Postad 18 February 2004 - 07:14

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Från att ha varit lite optimistik över fördelarna med DLP har jag nu börjat se nackdelarna.

Svärtan stör mig otroligt mycket. Så mycket så att jag funderar på att sälja projektorn igen. Jag har dock dukprover av Stewart FireHawk på gång, så vi får se vad den kan göra.

Samt att jag förstås ska ändra färger på väggar och tak.

Min DIY MDF är förstås ingen höjdarduk, helt klart.

Lite andra saker som stör mig lite är fläktljudet. Det är naturligtivs mindre påtagligt än CRT-ljudet, men det mer högfrekventa ljudet från färghjulet stör. Just nu är jag förstås högkritiskt mot minsta lilla skillnad som drar mot det mer negativa, och fläktljudet kommer jag förstås att inte tänka på allt eftersom tiden går. Men svärtan är rent sagt bedrövlig jämfört med CRT.

Kikade lite på Matrix i går, mycket mörk film och jag kunde inte se något annat än den grådassiga svärtan framför mig.

Jag ska prova ta in en liten lampa i rummet och se om lite ambient light förvillar ögat mot det possitiva, som alla nu säger att det gör. Men i slutänden är sådant ljus inget jag vill ha i biorummet.

Helt svart bild ska släcka ljuset som om projektorn inte är på. Punkt slut

Hur som helst så kommer det inte att bli någon CRT-projektor igen, även om just ju känns det som att jag skulle låtit min XG sitta kvar i taket. :( :)

Postad 18 February 2004 - 08:20

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Från att ha varit lite optimistik över fördelarna med DLP har jag nu börjat se nackdelarna.

Svärtan stör mig otroligt mycket. Så mycket så att jag funderar på att sälja projektorn igen. Jag har dock dukprover av Stewart FireHawk på gång, så vi får se vad den kan göra.

Samt att jag förstås ska ändra färger på väggar och tak.

Min DIY MDF är förstås ingen höjdarduk, helt klart.

Lite andra saker som stör mig lite är fläktljudet. Det är naturligtivs mindre påtagligt än CRT-ljudet, men det mer högfrekventa ljudet från färghjulet stör. Just nu är jag förstås högkritiskt mot minsta lilla skillnad som drar mot det mer negativa, och fläktljudet kommer jag förstås att inte tänka på allt eftersom tiden går. Men svärtan är rent sagt bedrövlig jämfört med CRT.

Kikade lite på Matrix i går, mycket mörk film och jag kunde inte se något annat än den grådassiga svärtan framför mig.

Jag ska prova ta in en liten lampa i rummet och se om lite ambient light förvillar ögat mot det possitiva, som alla nu säger att det gör. Men i slutänden är sådant ljus inget jag vill ha i biorummet.

Helt svart bild ska släcka ljuset som om projektorn inte är på. Punkt slut

Hur som helst så kommer det inte att bli någon CRT-projektor igen, även om just ju känns det som att jag skulle låtit min XG sitta kvar i taket.  :(  :)

Det var ju tråkit. Men du klar nog upp det till slut. Det kan väll inte vara så stor skilnad i svärtan eller? Det där med ljudet. jag stör mig inte på oljudet som kommer från min bg808. Min dator står bredvid och den låter högre så det är snarare den som man vill slänga ut. jag förstår inte varför alla har boxar som tar bort ljudet. Jag är tveksam till att min skulle vara tystare än andra.

Postad 18 February 2004 - 08:28

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Vi är ju alla olika känsliga för saker och ting. ;)

Skillnaden i svärta på min XG1351LC och denna TDP-MT8 är som natt och dag.

Jag uppskattar verkligen att när det blir en svart scen så mörkas rummet ned helt, men så är ju inte fallet med DLP då den skickar ut en rätt så ljusgrå bild.

Men visst, nu rättas detta ju upp en hel del av mörkare väggar och tak, och en duk som förbättrar kontrastomfånget (grå), men det kommer aldrig att komma ned till den avgrundsdjupa svärtan som CRT klarar att leverera.

Nu kräver jag inte heller att jag ska komma så långt. I ett av mina tidigare inlägg så skrev jag att jag fick ned svärtan till en acceptabel nivå via min scaler, men när jag körde en mörk film (Matrix) så var bilden över lag allt för mörk (fast mörk är då ljus.. suck grå), vilket jag inte såg i Toy Story 2 då det är en rätt så ljusintensiv film. Så nu har jag nästan återgått till ursprungsinställningen.

Jag ska kasta in AVIA-skivan ikväll och kalibrera contrast/brightness samt justera färgmättning och gain/offset på grön så blir jag av med stickningarna i vissa färger.

Sedan hör ju till saken att jag är hyperkänslig för försämringar just nu. Jag kommer naturligtvis att vänja mig vid denna hemska svärta, än om det känns lite purket just nu... (!)

:)

..medans förbättringar (ljusstyrkan och trycket i bilden) tar man för givet efter bara några minuter. ;)

Visst finns det även andra saker man kan klaga på, men de vägs upp av andra goda kvaliteter som DLP har, så dom lider jag inte av.. inte än iaf.

Jag återkommer med fler intryck allt eftersom tiden går :(

Redigerat av MovieFanatic, 18 February 2004 - 08:33.

Postad 18 February 2004 - 09:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Du kan ju trösta dig med att svart inte på något sätt är svart på bio. :) CRT-projjar är faktiskt ganska unika med detta.

Fast jag håller med dig. Det är inte kul att kolla på mörka filmer utan CRT. :(

Postad 18 February 2004 - 10:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Iofs, är man ute efter absoluta lägsta dlp-svärta så är ju MT8/SP7200 allt annat än det bästa valet. Sämsta valet skulle jag vilja säga. Deras lägsta (ljus)nivå ligger HÖGT över exempelvis Marantz eller NEC (utan att de heller för den skull kommer ner till "pitch-black" crt nivå).

Å andra sidan är de en av de få HD2-or som går att få för vettiga pengar... (även om jag tycker att för dvd så går Matterhorn eller XGA iprincip lika bra = fler alternativ finns)

Men teknik- och prisutvecklingen rullar ju på som tusan och det kan ju bara vara utav godo! Digitalprojjar kryper närmare och närmare...och enligt vissa t.o.m. förbi, tycker jag är stort bara det! :)

Postad 18 February 2004 - 10:42

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Arioch: Jo det har du rätt i, förmodligen är svärtan på denna, med rätt duk och lite åtgärder i rummet nära den i biografen :( Om det nu är någon tröst!

pacman: Jag vet inte exakt vad Marantz har för ljusflöde, IF7200 är specad till 1000 ANSI i high power läget. I normalläge har den enligt ProjectorCentral runt 650 ANSI.

Jag har hört många som påstår att Marantzen är för ljussvag, att detaljer i mörka scener blir lidande av den "goda" svärtan, som jag förmodligen inte hade varit nöjd med heller :)

Hur som helst är det roligt att prova olika saker, och om detta inte skulle funka för mig så är det bara att traska vidare.

Någon Marantz S3 är det inte frågan om eftersom priset är på tok för hög, och någon HT1000 vill jag inte heller ha p.g.a. 4:3-formatet och oviljan att tjafsa på med anamorfiska linser (det var ju därför jag lämnade CRT, för att slippa allt tjafs) ;)

Redigerat av MovieFanatic, 18 February 2004 - 10:45.

Postad 18 February 2004 - 10:45

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Det är ingen frågan om att dlp kommer att gå om. Men det tar nog ett tag innan dom kommer ner på humana priser. Jag tycker mina 30,000kr för min bg808 var ganska mycket och jag skulle inte i dagsläget gå en krona över det på en projje.
Men sedan kommer ju kring utrustning som man inte behöver till dlp typ som en scaler.

Postad 18 February 2004 - 10:48

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Personligen anser jag att den ekonomiska gränsen ligger runt 40-45kkr, men visst, det är ju högst subjektivt så det går inte att sätta någon annan än en personlig gräns. Hade jag bara haft pengar hade jag nog köpt en Sharp XV-Z12000 på vinst eller förlust :)

Redigerat av MovieFanatic, 18 February 2004 - 10:50.

Postad 18 February 2004 - 10:59

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Personligen anser jag att den ekonomiska gränsen ligger runt 40-45kkr, men visst, det är ju högst subjektivt så det går inte att sätta någon annan än en personlig gräns. Hade jag bara haft pengar hade jag nog köpt en Sharp XV-Z12000 på vinst eller förlust :)

jo jag hade nog haft en mycket högre gräns om jag inte var en student. jag tycker nog själv att jag handlar ganska dyra prylar fast jag inte jobbar. och då kan jag få lite ångest om jag inte sprider ut köpen över en tid.

Postad 18 February 2004 - 11:05

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Jo det är klart, ångest får man även om man jobbar :)

Postad 18 February 2004 - 11:44

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Det är väl kanske inte oväntat att svärtan är hög med en av de mest ljusstarka projektorerna på marknaden för hemmabio.

Åtgärder
1. mörkt rum gör mycket i lite ljusare scener när mycket ljus sprids
2 neutral filter på projektorn
3 grå duk

Alternativ två och tre hjälper till med svärtan och kan kanske ta dig till en nivå du kan leva med. Filtren brukar kalllas nd-filter. Jag är inte insatt i detta , men jag vet att de änvänds. Fördelen med en ljusstark projektor är att den kan tämjas ned.

När det gäller filter så kan man också använda färgkorrigerande filter. Det är lite svårare då man måste ha tillgång till en spektrometer av god kvalitet. Lampor är ofta svagare i vissa del av spektrat. Man filtrerar sedan så att det tryck som finns i grundfärgerna används optimalt och maximal kontrast kan erhållas.

tips
jobba på rummet och duken och filtret innan du kalibrerar projektorn

Redigerat av Unregistered20a698a5, 18 February 2004 - 12:32.

Postad 21 March 2004 - 17:41

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
hehe, inte nog med att dom kom fram till att NEC'n fick sämre bildsignal, nu har Guy märkt att det var fel på NEC projektorn och nu ser den mkt bättre ut.
Det dröjer några år till grabbar. :)

Postad 21 March 2004 - 19:17

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Ja just det Färg hjulet på HT1000 var skitigt... Undrar hur mycket bättre bilden blev nu än på CRT:n när han rengjort det????

Shovven

Postad 22 March 2004 - 08:36

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Förmodligen menar nin NEC XG-135LC, alltså CRT-projektorn, inte HT1000 (?).

Postad 22 March 2004 - 09:10

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Jo det klart han gör men faktum är att det var Guy:s Ht1000 som gått sönder/behöver rengöring....

Postad 22 March 2004 - 11:35

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Guy Kuo fann att han kunde förbättra sin crt och fick därefter en mycket bättre bild än tidigare. Den var bra innan men blev bättre. Han signalkedja var inte optimal och en htpc var bättre. Han säger dock att även efter förbättringen är Sharp 11k lika bra com hans crt på många scener och i vissa fall med ljusa scener kanske snäppet bättre. Däremot regerar crt i de mörkaste scenerna, men den låga ljusnivån som nås innan crtn tar över har sänkt med denna dlp generation.

Det här med ht1000 är en separat historia.

Postad 22 March 2004 - 14:48

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Har tjatat om detta förut men gör det igen :wacko::

Ja, alltså, jag och några polare har ju för ett bra tag sedan jämfört en HT1000 (DLP) med min tidigare BG808 (CRT) i hemmet och ingen av oss tyckte att DLP:n ens var i närheten av samma bildkvalitet som CRT:n hade.

Däremot så tyckte jag, och tycker fortfarande, att bildkvalitén var tillräckligt bra för att jag helt klart skulle kunna leva med den - om jag inte sett regnbågar vill säga. Just för att en CRT är så totalt icke-ergonomisk.
Kan man däremot leva med storleken och handhavandet på en CRT så är valet självklart. Inget snack.

Fast vid en A:B-jämförelse så är HT1000 rena skämtet jämfört med Barco:n, om man bara ser till den rena bildkvalitén.

Nu var säkert inte DLP:n optimalt inställd, men det var troligen inte CRT:n heller så det kan kvittas tycker jag.

De moderna och billigaste hembio-LCD:erna ligger mycket närmre dyra DLP:er i bildkvalitet än vad de dyra DLP:erna ligger en hyfsad CRT. I ren bildkvalitet återigen alltså...

Postad 22 March 2004 - 14:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Mörka scener: CRT 10 poäng, DLP 5 poäng, LCD 3 poäng.

Ljusa scener: CRT 9 poäng, DLP 10 poäng, LCD 10 poäng.

Så ser jag faktiskt på det. Ljusa scener är faktiskt jättebra på de flesta moderna hembioprojjar.

Tycker lilla jag. :wacko:

Postad 22 March 2004 - 18:25

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

När du ger LCD 10 poäng tar du då hänsyn till VB och screendoor då?

Personligen håller jag med om att LCD har ryckt upp sig ordentligt det senaste året med bland annat produkter som P500 och Z2, även om bilden ännu inte kan mäta sig med DLP. Taskig svärta på LCD kan jag nog leva med (även om det är ett grymt minus och jobbigt i längden), men jag kan absolut inte leva med VB eller screendooren som ligger som en hinna på linsen och som inte följer med kameran när bilden rör sig.

Jag kan av dessa anledningar inte hålla med om de 10p som du ger LCD. Ändå så anser jag att LCD är det sjävklara alternativet just idag bland 20.000kr projektorer. För DLP har ännu inget att erbjuda i den klassen utan att kompromisserna är minst lika störande. 4:3 är i mina ögon ej ett alternativ och långsamma färghjul är inte heller av intresse. Många kanske inte bryr sig över RGB flimmer, men när det är så ofta som en 1ggr spin erbjuder, så är det i det närmaste lika störande som VB, screendoor och taskig svärta.

Jag längtar onekligen efter SP4805 som jag tror kommer att klara av att kompromissa bort de flesta störande nackdelar som projektorer under 20.000kr erbjuder idag.

Postad 24 March 2004 - 23:56

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, hade det intr varit för RB så hade en riktigt bra (=dyr) DLP varit något att tänka på iaf men jag ser dom och då funkar det inte alls.

Postad 25 March 2004 - 22:45

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
stenson>> Nä, jag räknar faktiskt inte in VB eller screendoor.
VB finns i olika grad på olika LCD:er och olika människor stör sig olika mkt på det. Jag tror inte jag har sett det en enda gång på min LCD. Möjligtvis är den väldigt fri från VB. Tyckte mig se det en del på Z2:an.
VB är lite som regnbågseffekten tycker jag. Stör man sig mkt på det så går projjen bort hur bra den än är.
Skulle jag räknat med VB så hade jag känt mig tvingad att räkna med RBE också och då skulle DLP få 0 poäng på allt, för jag mår asdåligt av RBE. :D
Så jag väljer att räkna bort VB och RBE helt och hållet. Jag stör mig inte på VB (kan knappt upptäcka det även om jag försöker) och vissa stör sig inte på RBE... :)

Ang. screendoor så är det i högsta grad relaterat till projjens upplösning/gutter width och scaler/dubblare men framför allt bildstorlek och betraktningsavstånd. Min erfarenhet är att på ungefär det avstånd och den storlek som DVD-kvalitet duger att projiceras, utan att se suddigt ut, så försvinner ändå alla spår av screendoor så jag tycker faktiskt inte att screendoor är en så stor issue som alla gör det till. :D Lite samma som med tjatet om att CRT är suddigt. På det avstånd som DVD-kvalitet duger så ser man inte den suddigheten ändå.
Väljer man att sitta "för nära" så ser det ändå ut som dynga tycker jag, hur bra projjen än är. :D

Postad 25 March 2004 - 22:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Dessutom så har DLP och i vissa fall även CRT också en "synlig upplösning" som påminner en hel del om screendoor.
Screendoor är verkligen inte viktigt att räkna med för de flesta hembioägare. :)
Det pratas en hel del om att man skall ha 720p-projje... Javisst, men sitter du fyra-fem meter ifrån en 240 cm duk så ser det ändå suddigt ut. Du ser kanske inga pixlar, visst, men det ser ut som skräp ändå.
Har man ett extremt stort biorum och behöver sitta 6 meter eller mer från duken så kan jag förstå högre upplösningar, eftersom man då kan behöva ha en stor dukstorlek och hög upplösning för att det inte skall bli för ljussvag projektion.
Men i "vanliga" rum, mellan 20-30 kvadrat så är det bara trams att ha en projje med en upplösning som är mer än dubbelt så hög som själva DVD-formatet... :D

Postad 25 March 2004 - 23:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Dessutom så har DLP och i vissa fall även CRT också en "synlig upplösning" som påminner en hel del om screendoor.
Screendoor är verkligen inte viktigt att räkna med för de flesta hembioägare. :)
Det pratas en hel del om att man skall ha 720p-projje... Javisst, men sitter du fyra-fem meter ifrån en 240 cm duk så ser det ändå suddigt ut. Du ser kanske inga pixlar, visst, men det ser ut som skräp ändå.
Har man ett extremt stort biorum och behöver sitta 6 meter eller mer från duken så kan jag förstå högre upplösningar, eftersom man då kan behöva ha en stor dukstorlek och hög upplösning för att det inte skall bli för ljussvag projektion.
Men i "vanliga" rum, mellan 20-30 kvadrat så är det bara trams att ha en projje med en upplösning som är mer än dubbelt så hög som själva DVD-formatet... :D

När jag köpte min projje, en Sanyo plv-30, för några år sedan, då ansågs den vara kung av budgetprojjarna, 30000kr, grät nästan när jag var tvungen att ta den istället för sony vw ht10, som kostade 70000kr, bara inse att jag inte hade råd, men man ville ju ha sony.

MYCKET pga. den högre upplösningen, fan så mycket finare bild, då skall ni veta att min sanyo spöade ht10 både på svärta och kontrast...

Vissa verkar gilla små bilder med rutnärt över, VARFÖR när man kan få så mycket bättre idag UTAN att låna pengar i stil med mindre billån???

Postad 26 March 2004 - 05:51

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
[quote name='nin' date='Feb 18 2004, 00:36 ']Själv kör jag original Hz på min CRT, alltså 60Hz från NTSC och 50Hz från Pal. Helst skulle jag vilja köra 48Hz från både Pal och Ntsc.[/quote]
[QUOTE]
Varför vill du köra 48 Hz med pal?

Postad 03 April 2004 - 07:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Secrets har testat Z12000. Resultat: :)

http://www.hometheat...004-part-1.html

Postad 03 April 2004 - 08:51

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Så ser jag faktiskt på det. Ljusa scener är faktiskt jättebra på de flesta moderna hembioprojjar.

Tycker lilla jag. :)

Jag är mycket förvånad över betygen som du ger. Men det är däl det vanliga problemet som råder här på forumet.

En LCD är en LCD (dvs den LCD som man själv har sett)

En DLP är en DLP (dvs den DLP som man själv har sett)

En CRT......osv..

Att X1 och Marantz S3 ska sorteras i samma fack känns helt orimligt.

Att screendoor inte syns kan jag väl hålla med om på ett visst sätt - dvs när man sitter tillräckligt långt ifrån så ser man inte strecken. Men det är inte det som stör...... utan det är främst den gråa hinnan som ligger över bilden som ställer till det.

Dessutom så skriver du att det är hårfin skillnad mellan LCD och DLP (3 och 5 poäng) i svärta och att det är som natt och dag till en CRT. Men om CRT är så pass mycket bättre i svarta scener så borde väl de ljusa scenerna mätas i samma betygssystem, eller? 10p borde väl stå för den ultimata bilden i ljusa scener?

Att generalisera och betygsätta olika projektortekniker är helt orimligt!

Man måste speca ut de specifika produkterna man talar om.

Postad 03 April 2004 - 13:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Svärtan blir ALDRIG 100% på en projj (eller tv heller för den delen)

Lcd: 3
Dlp: 7
Crt: 9

Tänk tanken, framtiden, istället för vit duk, SVART duk, en riktig ###### ljuskanon på 4000ansi som ändå får till de ljusa scenerna, och när det är svart .... då ÄR det svart!? :)

Är detta en ren fantasi eller kan det finnas möjlighet till en sådan lösning?

Vi börjar ju bli gråare och gråare, så iden måste slagit nån mer än mig?

Kul tanke iaf.

Postad 03 April 2004 - 15:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

En LCD är en LCD (dvs den LCD som man själv har sett)

En DLP är en DLP (dvs den DLP som man själv har sett)

En CRT......osv..

Självklart kan man inte uttala sig om en projje som man själv inte har sett. Jag tror att alla förstår detta.
Dessutom är min åsikt min och inte nödvändigtvis din. Självklart för de flesta.

Att generalisera och betygsätta olika projektortekniker är helt orimligt!

Då borde hela denna tråd stängas eftersom den går ut på att jämföra DLP och CRT, uppenbarligen helt generellt. Läs rubriken. Varför inte angripa trådens skapare? Har det månne något att göra med att herr Stenson är DLP-entusiast och att trådens rubrik är entydigt positiv till DLP? :)

Postad 03 April 2004 - 15:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
På min LCD så skulle jag vilja påstå att "vitan" är ett betydligt större problem än svärtan. Det förhåller sig nämligen så med det mänskliga ögat att om vitpunkten är för matt eller "dimmig" så upplevs hela bilden som slappare i kontrasten och även svärtan.
Exakt samma källa på min LCD med omväxlande kompositsignal och komponentsignal ger helt olika upplevelser då det gäller kontrastomfång och svärta. Komponent har en mycket tydligare och definierad vitpunkt och därmed upplevs även svärtan som bättre, fast den egentligen hela tiden är ganska dassig.

Detta är enligt min mening också den stora finessen med DLP, nämligen att dessa (rent generellt då :)) har förmågan att formligen explodera i "vithet" vilket ger en fantastiskt fin upplevelse av kontrastomfång.

Postad 04 April 2004 - 01:41

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Då borde hela denna tråd stängas eftersom den går ut på att jämföra DLP och CRT, uppenbarligen helt generellt. Läs rubriken. Varför inte angripa trådens skapare? Har det månne något att göra med att herr Stenson är DLP-entusiast och att trådens rubrik är entydigt positiv till DLP? :)

I och med detta svar så förstår jag att du anser att X1 och Marantz S3 har en svärta på 5 poäng.

Hoppas att det finns andra på detta forum som märker skillnad i allafall.

Och ang rubriken så syftar eftertexten på två specifika projektorer mot varandra. Inte att alla DLP slår CRT - men du har ju fri tolkningsrätt - så fortsätt att nyttja den du.

DLP-entusiast? - tja, realistik och saklig hoppades jag på.

Kanske skulle man bli en entusiast? Vad innebär det - att så fort någon nämner orden LCD & CRT i en tråd att man då hoppar in och klagar på dess nackdelar?

By the way - så har jag ingen uppfattning om vilken som spöar vilken av DLP eller CRT. (Säkert tycke och smak). Jag tillhör inte de personer som läser sig till hur bra en bild är eller inte är och utifrån detta har åsikter, för mig krävs att jag sett dem i en jämförelse - vilket jag inte har. Därför så håller jag tyst!

Postad 04 April 2004 - 12:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Med ditt sätt att resonera så skulle:
En stor del av detta forum dö ut, eftersom olika sorters teknik (inom alla områden av hembio) ofta diskuteras i generella termer.

Man borde, i förlängningen, inte heller kunna jämföra specifika produkter. Varför?

Jo, av flera anledningar:

1. Samma produkt kan uppföra sig helt olika i olika miljöer. Alltså kan man inte jämföra på ett forum.

2. Två ex. av "samma produkt" kan vara av olika serier eller t.o.m. ha olika grad av "måndagsexemplaritet". Alltså kan man inte jämföra på ett forum.

3. Olika produkter upplevs olika av olika individer. Vissa prioriterar bas, vissa prioriterar diskant, vissa prioriterar svärta, vissa prioriterar skärpa etc... Alltså kan man inte jämföra på ett forum.

4. Upplevelsen av en produkt är alltid beroende av vad man tidigare har upplevt. Har man t.ex. en hembio beståendes av en 3-chips DLP, värsta Krell-Dynaudio-etc. combo:n, automatiskt justerbara super-recliners och privat android som serverar rom & cola så lär man knappast bli impad av en 10.000:- LCD-projje och ett kompakt ljudsystem från Yamaha för 9.000:-.

Alltså, det du kritiserar är enbart, egentligen, att jag inte är odelat positiv till DLP-tekniken. Det är alldeles uppenbart att du inte skulle hoppa in i en tråd som hyllar CRT och kritisera alla som inte vore odelat positiva till det.
Varför är det en så öm tå om man kritiserar DLP?

Trots allt så har ju alla DLP:er en hel del gemensamt, både i bildkvalitet och teknisk uppbyggnad... Precis som CRT och LCD har.
Eller förnekar du det? I så fall börjar jag undra hur många projektorer du har sett egentligen... :)

Postad 04 April 2004 - 12:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

I och med detta svar så förstår jag att du anser att X1 och Marantz S3 har en svärta på 5 poäng.

I förhållande till LCD, ja. Jag är starkt tveksam till ifall det finns en enda LCD som är i närheten av det upplevda kontrastomfång som de flesta DLP:er har.
Min jämförelse var alltså inte mellan olika produkter utan mellan olika tekniker, rent generellt.
Tänk efter en stund så skall du se att det ändå är ganska logiskt...

Postad 04 April 2004 - 20:21

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

I förhållande till LCD, ja. Jag är starkt tveksam till ifall det finns en enda LCD som är i närheten av det upplevda kontrastomfång som de flesta DLP:er har.
Min jämförelse var alltså inte mellan olika produkter utan mellan olika tekniker, rent generellt.

Svärta och kontrast är inte samma sak!

Kontrasten kan ligga i olika delar av svärtan. Svärtan i min SP5700 är inte den djupaste trots en ganska så hyffsad kontrast.

Postad 04 April 2004 - 20:41

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Svärta och kontrast är inte samma sak!

Kontrasten kan ligga i olika delar av svärtan. Svärtan i min SP5700 är inte den djupaste trots en ganska så hyffsad kontrast.

Stenson,

Vet du vad kontrast är?

Kontrasten har ju givetvis direktkoppling till svärtan i bilden.

Kontrasten är den mörkaste iförhållande till ljusaste delen av vad projje kan leverera...

Postad 04 April 2004 - 20:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
stenson>> Jag vet att svärta och kontrast inte är samma sak.
Jag har heller inte nämnt kontrast i det inlägg som du citerar. Läs igen.

Jag skriver "upplevt kontrastomfång", eftersom jag tycker att "svärta" i sig är ointressant. Bra svärta får man om man släcker ljuset på natten och drar för gardinerna. Behövs ingen projektor för att få bra svärta.
Det är först när en bibehållen god svärta kan kombineras med bra högdagrar som omfånget blir bra och bilden upplevs som naturlig...
Allt detta vet du säkert, hur som helst är anledningen till att jag inte vill prata om svärta är att det är lika ointressant som att bara prata bas då man pratar om högtalare...
Ordet "upplevt" lägger jag till för att en specifik kombination av kontrast (vitpunkt) och ljusstyrka (svartpunkt) kan ge en god upplevelse av naturligt omfång i bilden.
LCD har t.ex. länge varit väldigt bra på ljusstyrka/svartpunkt, men mycket sämre på att kombinera det med god kontrast/vitpunkt samtidigt. Det ger i sin tur en blaskig bild.

Jag har arbetat med digital bildhantering proffessionellt sedan 1989, och varje år sedan dess lyckats tjäna ihop mitt levebröd på detta arbete, så jag har nog en ganska god idé om hur man bedömer bildkvalitet. Även om min terminologi inte alltid "konvergerar" med din. :)

Postad 04 April 2004 - 20:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Kontrasten är den mörkaste iförhållande till ljusaste delen av vad projje kan leverera...

Inte riktigt faktiskt. Detta är ett mycket vanligt missförstånd... Kontrast är per definition ljusstyrkan i de vitaste områdena i bilden. Om det vitaste har RGB-värde 240, 240, 240 så upplevs bilden som mkt slöare än om det har 255, 255, 255 (=100% vitt).
Däremot används uttrycket "kontrast" lite slarvigt av tillverkarnas marknadsavdelningar såsom ståendes för omfång, vilket egentligen är ett bättre ord. Konstigt, med tanke på att då man justerar kontrast på en projje, en TV eller en datormonitor så är det faktiskt hur vitt det vita är som man justerar, inget annat.
Så man tycker ju att teknikerna hade kunnat förmedla detta till sina marknadsförare... :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 04 April 2004 - 20:51.

Postad 04 April 2004 - 21:40

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Stenson,

Vet du vad kontrast är?

Kontrasten har ju givetvis direktkoppling till svärtan i bilden.

Sorry - jag orkar inte lägga ner tid på att förklara. Finns massor av sidor på nätet om man vill veta mer.

I korta drag:
Arioch har helt rätt - det var dock kontrastomfånget som jag syftade på - som brukligt inom hemmabiovärlden.

När det gäller en projektors kontrastomfång så har den nödvändigtvis inte något med svärtan att göra.

Om du tar en proj som har en kontrast (kontrastomfång) på 500:1 så kan denna skillnad vara placerad i olika delar av ljus och mörker skillnaden. En kanske kan visa den djupaste svärtan upp till halvljust medans den andra kan visa halvmörkt till det absolut vitaste vitt. Hängde alla med? om inte - läs mer på någon vettig sida som tar upp detta.

Men som svar på din fråga Dr.Death: - ja, jag vet vad kontrast och kontrastomfång är.

Postad 04 April 2004 - 22:06

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Varför är det en så öm tå om man kritiserar DLP?

Trots allt så har ju alla DLP:er en hel del gemensamt, både i bildkvalitet och teknisk uppbyggnad... Precis som CRT och LCD har.
Eller förnekar du det? I så fall börjar jag undra hur många projektorer du har sett egentligen... :)

Arioch: det är inte en öm tå - så länge verkliga argument framförs.

Tekniker är okej att diskutera rent generellt. Men håll dig i så fall till tekniken. Däremot att generalisera upplevd bildkvalitet på en teknik när det verligen skiljer som natt och dag inom tekniken är knappast ett bevis på kunskap - som jag för övrigt uppskattar att du besitter.

Om någon hävdar att LCD ha ett svart grovt rutnät (screendoor) som syns klart och tydligt över hela bilden så skulle jag vara på dem också. (Har varit så "grovt"- det är dock inte så idag)

Stjäl alla zigenare/romer? Naturligtvis inte - det är som natt och dag med ärligheten mellan den ärligaste och den tjuvaktigaste. :)

Sett????? Måste man ha sett en projektor för att få skriva här............ Bäst att man raderar sina inlägg då :huh:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.