Cav-Audio
349 svar till detta ämne
Postad 18 March 2004 - 20:14
Unregistered3ecb30f4
-
Unregistered3ecb30f4
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Nu får ni allt ge er iväg å provlyssna dessa skapelser så vi andra kan få ta del av er upplevelse!! Jag är förbannat nyfiken på vad ni tycker om Fi-2:an, för det är den som jag ser som mest intressant just nu 
Så ni som har så nära till att få lyssna på dom här skönheterna, ta er chans tillvara å gör det nu.. 
Hejsan Jag har lyssnat på FI-3 hos HembioConsult. För att fatta det hela kort så tyckte jag att högtalaren lät bra för 10 000:- inkl stativ (stativen var mycket snygga). Om man ska klaga på något så tyckte jag att diskanten inte riktigt hängde med samt att basen var något fladdrig med viss typ av musik. Basen var dock ganska bra med tanke på storleken på högtalarna. Finishen kan man inte direkt klaga på. De finns att få i tre olika färger. Sammanfattningsvis så var det en bra högtalare för 10 000:- inkl stativ. Kan även nämna att det blev viss skillnad när vi kopplade om och körde NHT T5 Evolution istället. (till NHT:s fördel) Men dessa två högtalare går ju inte att jämföra. Lyssnade med en H/K Receiver och en H/K DVD-spelare Mvh Henrik
Postad 18 March 2004 - 21:23
Unregistered3ccf9828
-
Unregistered3ccf9828
-
Användare
-
-
180 inlägg
Nån som hört modellen CAV MD 1-EX? Kostar i.o.f.s 30 papp men guuuud va läcker den är...  P:S nån som vet om man kan provlyssna den någonstans? // jiha
Postad 18 March 2004 - 21:23
Unregistered6d817125
-
Unregistered6d817125
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Jag har lyssnat på de där T5:orna hos lennart. Grymt!!!! Det är i särklass det värsta "för oss vanliga, dödliga" system jag hört.
Skall nog dit nästa månad och snacka högtalare, och lyssna förstås!
Postad 19 March 2004 - 00:11
Nu får ni allt ge er iväg å provlyssna dessa skapelser så vi andra kan få ta del av er upplevelse!! Jag är förbannat nyfiken på vad ni tycker om Fi-2:an, för det är den som jag ser som mest intressant just nu 
Så ni som har så nära till att få lyssna på dom här skönheterna, ta er chans tillvara å gör det nu.. 
Jag ska iväg nu på lördag och lyssna på Fi-2:orna. Lennart har tagit hem ett par för provlyssning. Blir jag nöjd så beställer jag ett par med matchande surround. Återkommer med synpunkter på lördag.
Postad 19 March 2004 - 00:57
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag måste lyssna på CAV alltså, dom verkar grymma som bara den.
Kanske nästa uppgradering i min anläggning?!?
Ska man titta på utseendet så blir det ju så iaf
Finns dom någonstans i närheten av Örebro?
var inne och tittade lite på CAVs hemsida men den var så seeeg att jag orkade inte leta efter återförsäljare.
Postad 19 March 2004 - 08:45
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Blev också väldigt sugen på dessa högtalare, byter jag ut mina nuvarande så blir det CAV förmodligen. Har dock inte bestämt om jag ska satsa på stativ eller front högtalarna, men jag kommer nog byta först i sommar så man har lite tid på sig att fundera.
Efter att ha läst denna tråden så blir man ju inte mindre sugen heller. Det enda jag oroar mig för är att basarna är lite klena, iaf på Fi1 modellen som har 2 x 5¼ basar. Men storleken kanske inte har så stor betydelse då det sitter 2 st i den?
Postad 19 March 2004 - 15:19
DulcimeR
-
DulcimeR
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Vad jag vet så finns dom bara på hembioconsult utanför göteborg & moreton kerr i stockholm..
Postad 20 March 2004 - 21:25
Nu har jag varit hos Lennart på Hembioconsult i Floda och lyssnat på CAV Fi-2:orna
Först och främst, DAMN vilken finish och kvalité det är på grejerna, riktigt snyggt om inte snyggast. De exemplaren han hade hemma var djupblå ( finns i svart, blått, rött ) med pärlemo finish, supersnyggt. Hur porrigt det än låter så måste man se det för att förstå.
Började lyssna lite på min egenkomponerade cd-skiva med varierad musik från lugn pop till dödsmetal och jag måste säga att högtalaren klarade av det mycket bra, i allafall så att jag var nöjd. Ljudbilden som målas upp är mycket klar med bra seperation på röster och instrument. Basen sköts av en 10" som hänger med fantastiskt bra i mitt tycke, bra tryck och respons.
Höjdpunkten måste varit Pink Floyd´s Lost for words, jag satt bara och njöt i soffan när det akustiska gitarrpartiet drog igång. Himmel
Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, rekommenderar starkt för er som kan att ta ett besök till Floda. Lennart är en mycket trevlig herre som har sin firma i sin villa. Mycket trevlig miljö att lyssna i, känns som hemma.
Det slutade med att jag köpte de demoex som vi provlyssnade, ville inte vara utan högtalare en vecka till samt att jag fick en schysst deal. Ska bara beställa den matchande centern och surround i blått då han bara hade svarta hemma.
Allt drevs av en H/K AVR-430 och en Pioneer DV868 (tror jag).
CAV:arna är trögdrivna, min Pioneer AX3:a får jobba på bra för att prestera, så ha redigt med kräm till dessa pjäser. Får handla ett slutsteg i framtiden.
Jag är ingen duktig audiofil utan är en vanlig "Svensson" i hifi-världen så mina omdömen är precis vad de är: MINA! Så länge jag är nöjd så
Postad 20 March 2004 - 22:40
DulcimeR
-
DulcimeR
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Det där var onekligen ett intressant inlägg, dels för att jag själv är mycket intresserad av just Fi-2:orna och dels för att du testade dessa med den typ av musik jag själv mest spelar. Pop och metal... Du säger att din AX3:a får jobba på hårt för att driva dessa, hur kändes det med H/K:n som han drev dessa med? Lät det också ansträngt? Jag har själv en H/K AVR-630 som jag hoppas skall räcka till för att driva dom! Är det bra tryck i dom när du spelar metal musik? Hur låter dom med lugnare akustisk musik om du nu spelar sådant också? Hur upplevs detaljer osv?
Testade du några andra högtalare samtidigt som du kunde jämföra med?
En fråga till.. jag blev väldigt nyfiken på färgen, det är möjligen inte så att du har tillgång till digitalkamera så du kan ta lite bilder på dina nya kärlekar?
Vore hemskt intressant att se..
Postad 20 March 2004 - 23:12
Din AVR630 kommer klara av att spela Fi-2:orna, då AVR430 gjorde ett bra jobb även om Lennart på Hembioconsult sade att Fi-2:orna skulle må bättre av en 630.
Impedansen på högtalaren ligger på 6 Ohm.
Akustisk musik klarar Fi-2:orna galant enligt mitt tycke..har lyssnat på Lisa Miskovskys senaste album och den innehåller mycket gitarrer i lugnare toner och det låter underbart, röster låter helt magnifikt ( ******** vad superlativ man ska använda  ).
Kan inte ge en riktigt bra bild av metal än..ska spela mycket imorgon och ställa in AX3:an för musik så gott jag kan ( fick recievern i fredags ). Återkommer imorgon med synpunkter.
Ska försöka ta kort nu med en gång Dulcimer...
Postad 29 March 2004 - 18:18
Unregistered535c26e7
-
Unregistered535c26e7
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hur har det gått med högtalarna? Är du fortfarande nöjd efter att ha spelat dom ett par veckor. Vore kul att få en kort uppföljningsrecension.
Postad 30 March 2004 - 01:20
Tjena jazzfreaket!
Jag är mitt inne i en flytt så grejerna är inte uppkopplade för tillfället så jag har inte hunit lyssna så mycket som jag vill.
Några synpunkter kan du dock få:
Dom är väldigt trögdrivna, med min Pioneer AX3:a så får jag nästan köra 3/4 av maxvolym för att få "trycket" eller vad man nu ska kalla det. Så jag ska beställa ett slutsteg inom en snar framtid som ska driva mina frontar, lutar åt ett Vincent SP331 efter Martin.M:s alla lovord
Ljudet..ja vad ska man säga..till rätt musik så låter dom kalasbra! Har inte fått dom att funka 100% till metal men får se om ett slutsteg hjälper i rätt riktning.
Så fort jag fått dem installerade i villan så kommer mer synpunkter! Sorry om ni inte blir tillfredställda med infon
Postad 30 March 2004 - 01:32
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
lutar åt ett Vincent SP331 efter Martin.M:s alla lovord 
Det gör du rätt i! Här kommer dock ett men ... MEN lyssna på det först om du har chansen. Om inte, köp från utlandet, passar det inte så sälj på blocket så borde du kunna gå +/- 0 isf. Men personligen tror jag inte man kan besviken på detta steget
Postad 30 March 2004 - 03:58
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Utlandet = *Censor*
Redigerat av Soundtrack, 30 March 2004 - 03:59.
Postad 30 March 2004 - 10:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Utlandet = *Censor*
Väldigt trevliga priser alltså. Men jag funderar på om det inte blir billigare att beställa själv. Ett sådant lass fastnar garanterat i tullen. StefanBs beställning klarade sig ju igenom.
Postad 30 March 2004 - 16:28
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Väldigt trevliga priser alltså. Men jag funderar på om det inte blir billigare att beställa själv. Ett sådant lass fastnar garanterat i tullen. StefanBs beställning klarade sig ju igenom.
Mycket trevliga. Visst kan man ha tur att slippa tull&frakt, men med tanke på att vi får 17,5% rabatt genom att vi handlar så mycket, så tjänar man mer på det. (Frakten blir också billigare) Tull&frakt blir bara på 35% av den totala summan (som man fått 17.5% avdrag på, och billigare frakt). Räkna på det, man tjänar på en gruppbeställning. (Exempel, varan kostar ca $1000. Beställa själv: Ta för givet att du kommer undan tull&frakt, då hamnar slutpriset på ca $1200. Gruppbeställning: Ta för givet att du får betala tull&frakt, då hamnar slutpriset på ca $1070) Chanserna är mycket mindre, men har man riktigt tur kommer även en gruppbeställning undan tull&moms. Edit, För att inte hamna helt OT så måste jag kommentera CAP-högtalarna, dom är fruktansvärt snygga.
Redigerat av Soundtrack, 30 March 2004 - 16:50.
Postad 07 April 2004 - 12:15
Har lagt upp lite bilder i mitt galleri för dom som är intresserade av hur CAV Fi-2 ser ut! Håller på att flytta, därför ser det ut som det gör runtomkring
Väntar fortfarande på centern och surroundet, det skulle levereras denna vecka så man är lite otålig
Postad 07 April 2004 - 12:49
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
jokela, det där var porr på högsta nivå! Nice. Du får återkomma med lite intryck när du kört några timmar med dom!
Postad 07 April 2004 - 12:55
Will do Martin! Fast ett slutsteg skulle inte skada...men kassan är för tillfället låst till flytten
Redigerat av Jokela, 07 April 2004 - 12:56.
Postad 07 April 2004 - 21:53
Unregisteredebdbf243
-
Unregisteredebdbf243
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Saaatans snyggt!!
Nån som har gjort en jämförelse med Kappa 600?
Jag är lite sugen på nåt nytt....
Postad 08 April 2004 - 10:55
Saaatans snyggt!! Nån som har gjort en jämförelse med Kappa 600? Jag är lite sugen på nåt nytt.... 
Lennart på Hembioconsult har nog provat mot Kappa600, tyckte han nämnde det när jag var där och köpte mina CAV. Vad han sa däremot kommer jag inte ihåg Ring och hör med han!
Postad 08 April 2004 - 12:15
Unregisteredebdbf243
-
Unregisteredebdbf243
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Nja..
Inget ont sagt om Lennart, men det ligger ju lite i hans intresse att jag gillar dom...
Ska se om inte Moreton&Kerr kan skicka ett par till demo hos min lokala handlare.
Postad 08 April 2004 - 12:24
Nja.. Inget ont sagt om Lennart, men det ligger ju lite i hans intresse att jag gillar dom... Ska se om inte Moreton&Kerr kan skicka ett par till demo hos min lokala handlare.
Hehe det har du så rätt i! Du får väl komma och hälsa på mig och lyssna
Postad 08 April 2004 - 12:38
Unregistered6d817125
-
Unregistered6d817125
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Hade varit trevligt att höra dem någon gång, de är läckra!!
Postad 08 April 2004 - 12:40
Hade varit trevligt att höra dem någon gång, de är läckra!!
Tack! Men dina går inte av för hackor heller, riktigt snygga
Postad 21 April 2004 - 01:06
DulcimeR
-
DulcimeR
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Ok, nu har jag lyssnat på dom omtalade CAV.. och det av modellen Fi-2! Dom var splitter nya så dom var ej inspelade vilket jag tog hänsyn till vid lyssningstillfället. Anläggningen bestod av följande: Högtalare: Cav Fi-2Försteg: Rotel RSP-1066Slutsteg: Rotel RB-1090DVD spelare: Onkyo Integra DV-S939 samt Pioneer DV-868AViKablar till högtalarna var av märket: Supra SwordRedan när vi packade upp dem så märkte vi att detta var något speciellt, här lämnades inget åt slumpen.. Inlindade i silkestyg för bästa finish är ju något som är utöver det vanliga. Och när man dessutom hittar ett par vita vantar i bästa Michael Jackson anda, som skulle andvändas som hjälp när man plockar upp dem och om man ville förflytta dem utan att riskera repor eller fingeravtryck i den blanka lacken. Så förstod man att detta var inget man skulle leka med! Om detta ändå vore nog, så letade man lite extra noga så hittade man längre in i kartongen ett par CAV specialgjorda högtalarkablar! Dessa såg förvånadsvärt seriösa ut med sina guldplätterade banankontaker och en diameter på cirkus 15mm, dom var ca: 2m långa vardera. (dock så testades aldrig dessa) Med andra ord, redan imponerad innan den knappt lämnat kartongen! Att CAV sedan lämnar en garantitid på 5år gör ju heller inte saken sämre.. Till ljudupplevelsen..Jag måste säga att jag slogs av häpnad av dessa blankpolerade mirakelverk, dom hade full kontroll på all slags musik oavsett ljudnivå eller tempo. Det enda som kanske störde mej en aning var diskantens skarphet, men eftersom dom ej var inspelade skyller jag på detta. Jag tror dom öppnar sej mycket mer efter många timmars inspelning! Men trots detta så var ljudet fantastiskt brett med bra återgivning i alla register! Ljudet var mycket rent och energiskt för varje intrument och man kunde verkligen urskilja varenda liten ton som strömmade ut ur högtalarna vilket var helt sagolikt att lyssna på. Med låtar som "Doug Macleod - Run with the devil" så märkte man vilken kapacitet som fanns vid lyssning på akustisk musik, varje nedslag på gitarren gick som rysningar i kroppen. Vid test på högre ljudvolym så drog vi på tills dess vi inte klarade av mer och då med musik som gav riktigt tryck & bas (tro mej när jag säger att vi spelade HÖGT).. och man kan väl säga som så här: Den trivdes som fisken i vattnen, fast med för lite vatten.. den nästan skrek, ge mej mer!! Hur högt man än spelade, ville den spela högre. Inte en antydan till distorition eller okontrollerad återgivning fanns, full kontroll hela tiden. Det vi undrade var, hur mycket tål dessa högtalare egentligen? Det testade vi som tur var inte, detta pga hänsyn till andra föremål i rummet som vi ville behålla i samma skick som när vi ankom.  Jag skulle väl personligen säga att dessa högtalare är åt det vassa/skarpa hållet och jag tror dom passar bäst tillsammans med en receiver av det varmare slaget, denna uppfattning kanske jag dock ändrar på efter att ha hört dem helt färdig inspelade! Vi lyssnade på all sorts musik, här följer en lista på det som jag kan minnas vi testade: Viktoria Tolstoy "Shining on you" Linkin Park "Live in Texas" Harry Manx "Dog my cat" Heather Nova "Storm" Limpbizkit "Results may vary" Kari Bremnes "Norweigan mood" Sophie Zelmani "Precious burden" Sarah McLachlan "Afterglow" Eva Cassidy "Songbird" Rammstein - "Live Aus Berlin" Samt några egenkomponerade testskivor med musik från bla. High Fidelity, Blue Man Group och lite blandad djupbasmusik från Benny Benasi, Tenka, Pulsedriver mm. Mitt råd till er som inte har lyssnat på dessa ännu, GÖR DET ni kommer garanterat inte bli besvikna.. För bilder på högtalarna samt dess utrustning som användes, kolla i mitt galleri där jag nu lagt upp en del som togs i samband med testet. BILDER FRÅN TESTET!(observera att detta är min personliga åsikt!)
Redigerat av DulcimeR, 21 April 2004 - 01:10.
Postad 21 April 2004 - 01:33
Hehe welcome to the CAV world
Jag vet att Joakim på Moreton-Kerr som är leverantör av CAV hade en H/K 8500 som han spelade ur bott med Fi-2:orna, så stryk det tål dom!
Kul att du gillade dom DulcimeR
Postad 21 April 2004 - 02:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tur man inte blev mindre sugen på dessa bjässar nu då, just dessa jag lagt mitt hököga på.
Postad 23 May 2004 - 14:15
Unregisteredfce03283
-
Unregisteredfce03283
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
jag är oxå väldigt intresserad av dessa... hoppas fynda.se tar in dem snart
Postad 23 May 2004 - 16:29
marcus_ec
-
marcus_ec
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Är där ingen som har hört på deras torn? MD-IEX.
Postad 23 May 2004 - 18:05
Unregistered45972264
-
Unregistered45972264
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
jag är oxå väldigt intresserad av dessa... hoppas fynda.se tar in dem snart  http://www.fynda.se/...php3?prodid=746
Postad 23 May 2004 - 18:54
Unregisteredfce03283
-
Unregisteredfce03283
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
jag är oxå väldigt intresserad av dessa... hoppas fynda.se tar in dem snart  http://www.fynda.se/...php3?prodid=746
jo jag såg det =) tack för tipset ändå
Postad 23 May 2004 - 19:09
Unregisteredfce03283
-
Unregisteredfce03283
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Så... nu är skönheterna beställda  Fi-2, Fi-S22, och Fi-C22 i röd pianolack... synd att man måste vänta till slutet av juni bara (minst)
Postad 24 May 2004 - 00:08
Unregistered95047137
-
Unregistered95047137
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Så... nu är skönheterna beställda Fi-2, Fi-S22, och Fi-C22 i röd pianolack... synd att man måste vänta till slutet av juni bara (minst)
Beställer man hos Moreton & Kerr så får man dem direkt. Jag såg att priserna skiljer sig mellan Fynda och HembioConsult så jag tog kontakt med Moreton & kerr tidigare i veckan för att fråga hur det kommer sig och detta är vad jag fick till svar. "Hej, Det stämmer att CAV säljs av andra i Sverige. Vi trodde att vi hade General Agenturen men så var ej fallet, verkar det som. Vi utreder nu om CAV på något sätt brutit mot vår överenskommelse. Vi har precis fått reda på att det är JWS International AB, www.fynda.se, som tar in CAV. Vad gäller priserna så vet jag inte riktigt hur de har tänkt men det är låga priser och vi hoppas att de lyckas upprätthålla priserna även när inköps valutan samt frakterna blir dyrare. Varför våra priser är högre beror på följande: Vi har satt en växelkurs för varje valuta som vi sedan beräknar priserna på. Denna kurs är den genomsnittliga växelkursen de senaste 2åren, detta för att vi ej skall behöva ändra priserna så fort en valuta skjuter i höjden. Sedan så håller vi en liten högre service än många andra företag. Vi ger alltid minst 5års garanti, förutom på Plasma som är 3år. Under denna tid så gäller SWAP på alla produkter, dvs. att vi byter ut alla produkter så fort det blir fel på denna utan kostnad och väntan för kunden. Dessutom så använder vi oss alltid av flygfrakt vilket är dyrare än båt men å andra sidan så slipper våra kunder och återförsäljare att vänta på leveranser. Båt tar upp till fyra månader medan flyg tar 3-5 dagar. Allt detta resulterar i att priserna blir något högre. Hoppas att detta är svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, moreton & kerr" Jag vet inte men jag själv vill nog vilja ha bättre service än lägre priser.
Postad 24 May 2004 - 01:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Är man ekonomiskt oberoende kanske inte priset spelar någon roll.
Men när det rör sig om dubbla priset på en del produkter så
tar man nog och beställer från det billigare stället...
CAV Floorspeaker MD-I EX 15995:- Vs 30700:- sanslös skillnad.
Sen om dom flygs eller dras med åsna spelar mindre roll för min del
Postad 24 May 2004 - 01:47
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
instämmer.....
Postad 24 May 2004 - 04:44
Unregistereda2499477
-
Unregistereda2499477
-
Beroende
-
-
1053 inlägg
Sen om dom flygs eller dras med åsna spelar mindre roll för min del 
LOL  Vidare, det är ju helt uppenbart, att när nån tar 50% eller mer för en vara, så handlar det ju inte längre om att vara, "vi är lite bättre än andra", utan snarare det faktum att man bedriver ocker. Är man då generalagent för samma vara, så är det högst olyckligt, om man motiverar högre priser med sådana här uttalanden : -" Vi trodde att vi hade General Agenturen men så var ej fallet, verkar det som. Vi utreder nu om CAV på något sätt brutit mot vår överenskommelse."Blir det nu en ny "Canseda-affär"?  Men jag är inte förvånad. Inte det minsta. Jag blir förvånad, den dagen man erkänner varför det är så lukrativt att lura en Svensk konsument. Större delen av HIFI, Radio och TV-branchen i detta landet, styrs järnhårt av våra fina "GeneralAgenturer", som säger att deras service är bättre än andras. I själva verket är dom inte ett dugg bättre än andra. Utan det är vi som konsumenter, som får betala när man som Generalagent får vara med och påverka, vem, vad, eller till vilket pris man som återförsäljare tvingas sälja en vara till slutkonsument. Ett slags monopol. Monpol har 2 syften, maximal vinst och total ensamrätt, allt annat är helt ointressant. Men vi kan ju leka med tanken att moreton & kerr faktiskt har högre service än Fynda.se. Sedan handlar vi samma saker på respektive företag. Ingen av sakerna vi handlar går sönder under en femårsperiod. Skall vi då kunna begära 50% retroaktivt tillbaka, eftersom vi aldrig nyttjat deras "fina service"?. Ja ni hör ju hur sjukt deras säljargument låter. Jaja, jag blir inte klok på den här branchen, snarare förbannad.
Postad 24 May 2004 - 07:38
Unregisteredfce03283
-
Unregisteredfce03283
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Hmm det är ju ingen liten prisskillnad det handlar om direkt... man undrar ju vilka marginaler som plockas ut egentligen? För min del kan jag gärna vänta 1 månad om jag undviker att handla till ockerpriser...
Angående garanti etc. så har väl CAV 5 år oavsett vart man köper dom? Kanske skulle tänka mer på service om det gällde en receiver men när det bara gäller högtalare bryr jag mig inte... tror faktiskt inte Fynda har så dålig service heller... de var iaf väldigt snabba att svara på min beställning, skönt att veta att de har reserverat varor till mig i den första sändningen redan.
Postad 24 May 2004 - 08:53
Unregistered9421688f
-
Unregistered9421688f
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vi har under inga omständigheter försökt att lura någon konsument inte heller bedriva verksamheten baserat på ocker.
Vi har följt de anvisningar vi fått av CAV Audio gällande priser till konsument, vilket är import priser x 4 plus moms plus eventuell skatt.
Om man tar Fynda.se som ett exempel så är det även så att de som förutom oss importeras CAV av företaget JWS International AB som ägs av samma personer som äger fynda.se.
Detta medför att de ej har några mellanhänder utan säljer många av produkterna under det av CAV rekommenderade priset.
Ett exempel som vi kan ta är de omtalade MD-I EX.
Import priset för dessa är 512USD vilket då blir ett försäljningspris om 2048USD plus moms = 2560USD
2560USD är med dagens växlingskurs om 7,73USD per kr = 19.788,80kr
För ett år sedan så skulle dessa kostat ca 25600kr och för två år sedan ca 29.000kr
Vi har valt att använda en växlingskurs som är snittet för valutan i fråga de senaste två åren. Denna valuta uppdateras varje år och då får produkterna nya priser.
Att vi sedan rekommenderar att ta ett pris om 30.700kr för dessa MD-I EX beror på ett antal faktorer varav en är att vi använder oss av flygfrakt för dessa högtalare vilket ger ett fraktpris om 60kr per kilo förutsatt att de fraktas till oss inom 5dagar med det rådande avtal vi har med vår fraktare.
Det innebär att det kostar oss ca 9.696kr att ta hem ett par MD-I EX (88,8kg styck)
Ta vårat inköpspris och lägg sedan på alla våra kostnader:
Inköp 3957,76kr (idag)
Frakt 9696kr
Tull 1200kr
Moms 984,44kr
Totalt: 15838,20kr
Så alltså så kostar det oss 15.838kr att ta hem dessa högtalare idag.
Om vi sedan skall sälja dessa så skall vi minst ta ett pris om 19.788kr ink moms enligt de idag rådande växlingskurserna.
Detta ger oss en marginal om 2864,56kr ex moms.
Om fynda väljer att använda frakt som kostar mindre men med längre leveranstider, dvs båt frakt som kan ta upp till 4 månader. Detta kan kosta allt mellan 10kr till 40kr per kilo beroende på bolag men låt oss säga att det kostar det ca15kr per kilo vilket blir 2.664kr.
Räkna sedan med att de ej har några återförsäljare utan säljer direkt själva med en normal marginal om 30% så blir deras pris 15.935,075kr ink moms till konsument.
Ta nu vårat pris och tänk på att en återförsäljare skall ha ett par kronor för att sälja dessa så blir priset minst 15838 x 30% plus moms = 25.736,75kr
Och om vi skall tjäna något på affären så blir priset ut till kund det idag rådande 30.700kr ink moms.
Även vi jobbar för pengar som alla andra.
En Ericsson telefon kostar ca 140USD att tillverka men den kostar mer än 5.000kr i butik.
En BMW 645i kostar ej 730.000kr att tillverka.
Ett Boing 745 kostar ej en miljard att tillverka.
Då det i denna diskussion framkommer klart och tydligt att dagens konsument ej bryr sig om snabba frakter och hög service så kommer vi att sänka priserna på CAV.
Vi kommer i och med detta ej erbjuda 5års garanti eller någon annan övrig service så som installations service, som vi erbjudit tidigare, utan bara det enligt lag rådande garantier för denna typ av varor.
Vi kommer aldrig under några omständigheter sälja CAV till ett lägre pris än det av CAV rekommenderade säljpriset vilket är import x 4 plus moms.
Väl mött
Moreton & Kerr
Postad 24 May 2004 - 09:36
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
88,8kg styck!!!
God damn, låter de lika mycket som de väger eller är det prosonklass på elementen?
Postad 24 May 2004 - 10:01
Unregisteredfce03283
-
Unregisteredfce03283
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
88,8kg styck!!! God damn, låter de lika mycket som de väger eller är det prosonklass på elementen?
"Bas 10" - Proson MD-50: Förmodlingen marknadens bästa 10" sub-bas." Saxat direkt från en känd svensk återförsäljare.. så gnäll inte på Prosons element
Postad 24 May 2004 - 10:43
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
Postad 24 May 2004 - 11:30
Unregisteredf6945104
-
Unregisteredf6945104
-
Användare
-
-
193 inlägg
Vi har under inga omständigheter försökt att lura någon konsument inte heller bedriva verksamheten baserat på ocker.
Vi har följt de anvisningar vi fått av CAV Audio gällande priser till konsument, vilket är import priser x 4 plus moms plus eventuell skatt.
Om man tar Fynda.se som ett exempel så är det även så att de som förutom oss importeras CAV av företaget JWS International AB som ägs av samma personer som äger fynda.se. Detta medför att de ej har några mellanhänder utan säljer många av produkterna under det av CAV rekommenderade priset.
Ett exempel som vi kan ta är de omtalade MD-I EX.
Import priset för dessa är 512USD vilket då blir ett försäljningspris om 2048USD plus moms = 2560USD
Import priset gånger 4 plus tull och moms låter ju rätt svettigt. Vilka andra elektronikimportföretag har dom marginalerna? Och nästan 10.000 i frakt ? Hört talas om containerfrakt ?
Redigerat av Unregisteredf6945104, 24 May 2004 - 11:31.
Postad 24 May 2004 - 11:46
marcus_ec
-
marcus_ec
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Ingen som vet vilken tillverkaren det är på elementen?
Äkta träfaner?
Stagning m.m?
Redigerat av marcus_ec, 24 May 2004 - 11:50.
Postad 24 May 2004 - 15:09
Unregistered30b5e98c
-
Unregistered30b5e98c
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Tillverkare av membranen är CAV
Fi Serien är gjorda i MDF med lager av Pianolack.
MD & MT Serien är gjorda i MDF med Faner.
DP är i trä och glas.
Postad 24 May 2004 - 16:05
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Import priset gånger 4 plus tull och moms låter ju rätt svettigt. Vilka andra elektronikimportföretag har dom marginalerna? Och nästan 10.000 i frakt ? Hört talas om containerfrakt ?
Hej och hå... Låter som om HIFI-branschen skulle behöva titta lite på hur det ser ut i datorförsäljningsbranschen!  Där får man vara glad om man kan plocka ut en marginal på 5-10%... och jag tror inte att service-behovet hos kunderna ligger särskilt mycket lägre där...  /MHo
Postad 24 May 2004 - 20:02
HembioConsult
-
HembioConsult
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej och hå... Låter som om HIFI-branschen skulle behöva titta lite på hur det ser ut i datorförsäljningsbranschen! Där får man vara glad om man kan plocka ut en marginal på 5-10%... och jag tror inte att service-behovet hos kunderna ligger särskilt mycket lägre där... 
/MHo
Databranschens marginaler är väl knappast något vi hi-fi handlare skall eftersträva! Snart är det väl ingen som har råd/lust att ta hem produkter för demo... mvh Lennart
Postad 24 May 2004 - 20:05
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Tjenare Lennart! 
Välkommen till världens bästa hembioforum!
Postad 24 May 2004 - 20:41
Unregisteredf6945104
-
Unregisteredf6945104
-
Användare
-
-
193 inlägg
[quote name='HembioConsult' date='May 24 2004, 21:02 '] [quote name='mho' date='May 24 2004, 17:05 '] [quote name='Basföda' date='May 24 2004, 12:30 ']Import priset gånger 4 plus tull och moms låter ju rätt svettigt. Vilka andra elektronikimportföretag har dom marginalerna? Och nästan 10.000 i frakt ? Hört talas om containerfrakt ?[/QUOTE] Databranschens marginaler är väl knappast något vi hi-fi handlare skall eftersträva! Snart är det väl ingen som har råd/lust att ta hem produkter för demo... mvh Lennart [/quote] Nej 5-10% är nog för lite men tycker du själv runt 400% är en rimlig marginal ?
Postad 24 May 2004 - 21:03
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
-----> HembioConsult
En liten fråga......
Anser du att CAV högtalarna var konkurrenskraftiga om vi ser till
de gamla priserna?
Mvh Rickard
Redigerat av kalenen, 24 May 2004 - 21:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|